به گروه اینترنتی جذاب و پر از تفریحات جالب جرقه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Tuesday, June 24, 2008

·´¯`·.·•Jaraghe•·.·´¯`· RooZaaNe (No. 957)

 
 
 
    
   
 

 

 
 
 
 
 

 

 

 

 

 957

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 957 :: چهارشنبه 5 تير 1387

Mobin_s2004@yahoo.com

مسابقه بازیهای اینترنتی
شماره (2)

سلام عرض شد!
قبل از شروع هر سخن، فرارسيدن ميلاد حضرت زهرا+ روز زن+روز مادر را به همه شما دوستان بخصوص بانوان محترم گروه و علي الخصوص شما مادر عزيزي مخاطب مجله روزانه هستيد، صميمانه تبريک مي گم، البته با يک روز تاخير! با توجه به اينکه ديروز روزانه منتشر نشد، به همين دليل برخي از مطالبي که براي شماره ديروز آماده شده بود را در شماره امروز روزانه قرار داده ام. يکي از اين مطالب دومين بازي اينترنتي مجله مي باشد که اينبار به سه نفر از برندگان جوايزي اهدا خواهد شد.
بدون هيچ توضيحات اضافي ديگر به توضيحات مسئول اين بخش، دوست نازنيم عليرضا خان توجه بفرمائيد:

جوایز:
نفر اول: جایزه نقدی به مبلغ 250000ريال
نفر دوم: جایزه نقدی به مبلغ 150000ريال
نفر سوم: اکانت یک ماهه رپیدشیر با ارزش تقریبی 120000ريال

معرفی بازی Zuma Deluxe
بازی ZUMAیکی از بازیهای بسیار زیبا و فوق العاده جذاب با محیط گرافیکی و مراحل بسیار متنوع وجالب است که قطعا مجذوب آن شده واز آن لذت خواهید برد. گرچه بازیهای مشابه ZUMA که بر اساس قواعد این بازی طراحی شده اند بسیارند ولی بازی ZUMA چیز دیگری است! توصیه جدی ما به شما این است که تنظیم وقت بفرمائید چراکه این بازی واقعا اعتیادآور است و ممکن است از سایر امور باز بمانید!
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید این بازی دارای دو قسمت ADVENTURE به معنای "ماجراجوئی" و GAUNTLET به معنای "مبارزه طلبی" می باشد که مسابقه ما در قسمت ""ADVANTURE برگزار می شود. مراحل این بازی متعدد و هر مرحله شامل چند دور و هر دور دارای محیط گرافیکی مختص به خود است.
در این بازی شما باید مانع رسیدن رشته توپها به دهانه خروجی شوید و مراحل بازی را یکی پس از دیگری طی نمایید. برای حفظ جذابیت بازی تعداد مراحل را اعلام نمی نماییم. این بازی برعکس بازی Crypt Raider که یک بازی سرعتی بود و در شماره 930 به مسابقه گذاشته شد، به نوعی یک بازی قدرتی است که زمان بیشتری را می طلبد و بنابراین در حدود یک ماه زمان برای انجام این بازی و شرکت در مسابقه در نظر گرفته ایم، پس توصیه ما این است که زیاد در انجام این بازی افراط نفرمایید، چراکه فرصت کافی وجود دارد.
بدین ترتیب دوستان عزیزی که بتوانند به مرحله آخر یا مراحل بالای بازی برسند و تصویری از آن مرحله از بازی را (درست در هنگام ورود به دهانه خروجی که دوستان می توانند با زدن دکمه print Scrn کیبورد و سپس باز کردن نرم افزار paint از طریق منو Edit آنرا paste کرده و بعد از طریق منو File آنرا save کنند) به آدرس ایمیل alireza1384@gmail.com بفرستند، جوایز مزبور پس از اعلام در مجله برای برندگان مسابقه ارسال خواهد گردید. در صورتی که مرحله بازی یکسان باشد میزان امتیازات کسب شده ملاک برای تعیین برندگان خواهد بود.
در صورت لزوم برای کسب راهنماییهای لازم و توضیحاتی در مورد نحوه بازی می توانید با ایمیل من alireza1384@gmail.com در تماس باشید.


1- لینک دانلود فایل بازی

2- لینک دانلود فایل راهنمای نصب


موفق باشید
علیرضا


آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (956) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • تصاویر 26 پروژه خارق العاده آینده دبی!
  • ويژه نامه حوراي هستي
  • ارسال شكايات به رياست‏ جمهوري؛ 60006133
  • معرفي و دانلود فيلم : جوخه برگزيده
  • دانلود فيلم مستند و ورزشي : اورست: منطقه مرگ
  • دانلود انيميشن : Kyouran Kazoku Nikki
  • آلبوم جديد و زیبای مسعود فلاح به نام خبرين يوخدور (خبر نداري)
  • تیتراژ آغازی و پایانی سریال سه در چهار
  • جديدترين نسخه از نرم افزار Google Earth Pro
  • ضبط مکالمات و مدیریت تماس ها با استفاده از Voice Call Master v2.41
  • معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري: زندگی شهری: ویرایش جهانی
  • عکس پرمعنای روزنامه حریت بعد از پیروزی ترکیه بر کرواسی
  • برگهایی از گلستان
  • زنان چند شوهره !
  • درد و دلهای یک سوسک غمگین با خدا
  • زندگی مثل چای است
  • معرفی کتاب: داریوش و ایرانیان
  • دولتي كه احمدي نژاد از خاتمی تحويل گرفت
  • جديدترين شماره از ماهنامه Prepared Foods Magazine
  • با یک عدد بطری آب دوش بگیرید
  • ريشه ها و نشانه هاي سكولاريسم
  • وقت تلف کردن ممنوع!
  • چرا دعاهایم مستجاب نمی شود؟
  • ماشا، مانكني كه مسلمان شد
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

روز زن مبارک!
ويژه نامه حوراي هستي
تصاویر 26 پروژه خارق العاده آینده دبی!
ويدئو: جشن ديدنی دوقلوها در آمريکا
در خانه انگليسی ياد بگيريد
تشريح جزئيات طرح بزرگ تحول اقتصادي کشور
کاغذ ديواری برای کامپيوتر شما
جستجوی آخرين زلزله ها در ايران

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

ارسال شكايات به رياست‏ جمهوري؛ 60006133

همزمان با سالگرد سوم تير و ولادت با سعادت حضرت فاطمة زهرا(س) "سامانه پيام كوتاه مركز رسيدگي به شكايات مردمي" رياست جمهوري راه‌اندازي شد.
به گزارش دفتر امور رسانه‌هاي رياست جمهوري، اين سامانه از شب گذشته با شماره 60006133 به صورت شبانه‌روزي آماده دريافت شكايات، انتقادات، پيشنهادات و نظرات مردم از طريق ارسال پيام كوتاه با تلفن همراه است.

اروپا اسامی ایرانیان مورد تحريم را اعلام کرد

يک روز پس از تصويب تحريم های جديد عليه ايران و بويژه بانک ملی، فهرست برخی از افرادی که مجاز به دريافت ويزای اتحاديه اروپا نيستند، منتشر شد.
اتحاديه اروپا روز دوشنبه رای به توقيف دارايی ها و تعطيلی شعبه های بانک ملی ايران در سه کشور آلمان، بريتانيا و فرانسه داد و همزمان برای ۲۰ مقام و فرد و ۱۵ سازمان دولتی درگيری در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ممنوعيت صدور ويزا برقرار کرد.
بر اساس گزارش ها، غلامرضا آقا زاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، محمد مصطفی نجار، وزير دفاع و محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست افراد ممنوع برای دريافت ويزای کشورهای عضو اتحاديه قرار گرفته اند.
سپاه پاسداران از سوی شورای امنیت سازمان ملل و سازمان های اطلاعاتی غرب متهم است که برنامه مخفی جنگ افزار اتمی جمهوری اسلامی را هدایت و کنترل می کند.
ایالات متحده آمریکا سال گذشته سلسله تحریم هایی را علیه این نیروی نظامی و چند بانک ایرانی به طور یکجانبه وضع کرد و خواستار پیوستن دیگر کشورها به آن شد.
در گزارش خبرگزاری ها به نام افراد بیشتری در فهرست تحریم ها اشاره ای نشده است.
انتشار فهرست تازه افراد دارای ممنوعيت دريافت ويزا در ادامه ليستی است که اتحاديه اروپا در سال ۲۰۰۷ و برای ايجاد محدوديت در زمينه مسافرت اشخاص درگير در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی تهيه کرده بود.
بانک ملی که از سوی اتحاديه اروپا مورد تحريم قرار گرفته است متهم شده که از طرح های اتمی و شرکت های دولتی که در اين زمينه فعاليت می کنند حمايت مالی به عمل می آورد.
سختگيری های جديد دنباله تحريم هايی است که شورای امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ عليه جمهوری اسلامی ايران اعمال کرده است.
گوردون براون، نخست وزير بريتانيا هفته گذشته در جريان ديدار با جرج بوش خبر داده بود که اتحاديه اروپا روند تحريم های جديد را با هدف ضربه زدن به صادرات نفت و گاز ايران آغاز خواهد کرد.

واکنش ايران و آمريکا
در همين حال، سخنگوی وزارت خارجه ايران اعمال تحريم های جديد اتحاديه اروپا را «غير قانونی» دانست و گفت: اين اقدامات، کمکی به فضای مناسب برای حل ديپلماتيک نخواهد کرد.
به گزارش ايرنا، حسینی گفت، «سياست چماق و هويج در برابر حقوق قانونی ايران برای کسب پيشرفت در زمينه فناوری های نوين، هيچ تاثيری ندارد.»
وی افزود: «رويکردهای غير قانونی، دو گانه و متناقض در شرايط و فضايی که بررسی بسته های پيشنهادی مطرح است، بی معنا بوده و به شدت تقبيح می شود.»
محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی، نيز در جمع قضات گفته است: «يک دادگاه بين المللی بايد تشکيل شود و همه جنايتکاران جنگی را که به حقوق ملت ايران تجاوز می کنند را مجازات نمايد.»
همچنین ايالات متحده آمريکا روز دوشنبه به تحريم های جديد اتحاديه اروپا واکنش نشان داده و از آن استقبال کرد.
تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، گفت: «به نظر ما اين مهم است که جامعه جهانی به فشارهای خود بر رژيم ايران ادامه دهد تا زمانی که اين کشور از مقابله جويی با قطعنامه های شورای امنيت و عدم تعليق غنی سازی اورانيوم دست بردارد.»
وزارت امور خارجه فرانسه نيز اعلام کرد که تحريم های اتحاديه اروپا نبايد به معنای پايان فشارهای بين المللی بر برنامه اتمی ايران تلقی شود.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

جوخه برگزيده
Tropa de Elite


کارگردان: خوزه پاديلا. فيلمنامه: خوزه پاديلا، بروئيلو مانتوواني، رودريگو پيمنتل بر اساس کتاب جوخه برگزيده نوشته ‏آندره باتيستا و لوييز ادواردو سوارس. موسيقي: پدرو بروفمان. مدير فيلمبرداري: لولا کاروالو. تدوين: دانيل رزنده. ‏طراح صحنه: توله پيک. بازيگران: واگنر مورا[سروان ناسيمنتو]، کايو خونکويرا[نتو]، آندره راميرو[آندره ماتياس]، ‏ميلهم کورتاز[سروان فابيو]، ماريا ريبيرو[روسانه]، فرناندا ماچادو[ماريا]، فابيو لاگو[بايانو]، فرناندا د ‏فريتاس[روبرتا]، پائولو ويله لا[ادو]، مارچلو واله[سروان اليويرا]، مارچلو اسکورل[سرهنگ اوتاويو]، اندره ‏مائورو[رودريگز]، پائولو هاميلتون[سولدادو پائولو]، رافايل د آويلا[خوخا]، امرسون گومز[خاوچو]، پاتريک ‏سانتوس[تينهو]. 118 و 114 دقيقه. محصول 2007 برزيل. نام ديگر: ‏Elite Squad‏. برنده خرس طلاي جشنواره ‏برلين. برنده جايزه بهترين کارگرداني و بهترين تدوين از جشنواره سائو پائولو. ‏
سال 1997، پيش از سفر پاپ به ريو دو ژانيرو، سروان ناسيمنتو از جوخه ويژه پليس[‏BOPE‏] ماموريت مي يابد تا ‏محله نزديک سکونت پاپ را از شر قاچاق چي ها و و فروشندگان مواد مخدر پاک کند. سروان قصد دارد شخص ‏ديگري را يافته و به جاي خود منصوب کند. چون همسرش آبستن است و خود نيز تصميم گرفته تا به آموزش افراد تازه ‏کار بپردازد. همزمان نتو و ماتياس-دو دوست آرمان گرا- به نيروي پليس مي پيونند و تصميم دارند تا پليس هايي ‏آبرومند شده و با جنايتکاران مبارزه کنند. اما آن چه در دستگاه پليس مي بينند فقط فساد و ديوان سالاري احمقانه است و ‏از اين رو تصميم مي گيرند تا به ‏BOPE‏ ملحق شوند. در طول ماه هاي بعد، زندگي ناسيمنتو، نتو و ماتياس در طول ‏دوره سخت آموزش و سپس جنگ عليه تبه کاران به هم گره مي خورد. ناسيمنتو ابتدا باور دارد که نتو مي تواند جانشين ‏خوبي براي او باشد، اما رفتار شتاب زده و نسنجيده نتو او را منصرف مي کند. مدتي بعد ناسيمنتو به اين تيجه مي رسد ‏که ماتياس باهوش انتخاب بهتري است، اما ماتياس بايد قبل از انتقال مسئوليت ثابت کند که هنوز عاري از احساس نشده ‏و قلب دارد....‏

چرا بايد ديد؟‏‎
خوزه پاديلا تهيه کننده، مستندساز برزيلي در سال 2002 با اولين فيلمش اتوبوس شماره 174 [بر اساس واقعه ‏گروگانگيري فاجعه بار در ريو دو ژانيرو] ورودي خيره کننده به عالم سينما را تجربه کرد. دريافت 10 جايزه معتبر ‏براي اين مستند تکان دهنده دورخيز براي ساخت اولين فيلم داستاني اش جوخه برگزيده بود. اما ميان دو فيلم 5 سال ‏فاصله افتاد و پاديلا در اين مدت تنها يک مستند تلويزيوني ديگر به نام گاوچران هاي ناپديد شده برزيلي ساخت که توجه ‏زيادي جلب نکرد. اما فيلمنامه متعددي نوشت که توسط ديگران ساخته شد و گاه در مقام تهيه کننده نيز فيلم هاي قابلي ‏توليد کرد. جوخه برگزيده که با هزينه 4 ميليون دلار توليد شده، تا اين لحظه نزديک به 10 ميليون دلار در برزيل در ‏آمد داشته و بيش از 2 ميليون نفر آن را در سينما تماشا کرده اند که رقمي بسيار قابل توجه براي سينماي اين کشور ‏محسوب مي شود. اين اتفاق در حالي افتاده که سه ماه قبل از اکران رسمي آن نسخه هاي غير قانوني فيلم دست به دست ‏گشته و پر فروش ترين دي وي دي بازار قاچاق نيز بوده است. ‏
جوخه برگزيده شايد در نگاه اول فيلمي درباره پليس قدرتمند برزيل با افسراني رمبو صفت باشد که به خاطر نيت هاي ‏خوب دست به خشونت مي زنند، اما چنين نيست. فيلم گران قيمت ترين محصول سينماي برزيل است و با توجه به سابقه ‏کارگردانش آن را بايد جدي گرفت. چيزي که از همان نماهاي روي دست ابتداي فيلم که ادرنالين خون تماشاگر را بالا ‏مي برد، مي توان پي برد. فيلم دو شخصيت مرکزي دارد: ناسيمنتو که راوي فيلم نيز هست و درگير ميان وظايف ‏همسري و در آستانه پدر شدن که از شغل پر استرس خود و روش هايي چون شکنجه کردن براي مبارزه با تبهکاران به ‏تنگ آمده است. و ديگري ماتياس که حقوق خوانده و از ديدن اين همه فساد در دستگاه پليس منزجر شده است. ‏
فيلم بر اساس کتاب دو سروان سابق ‏BOPE‏ ساخته شده و تمامي وقايع موجود در آن از جمله خشونت روزمره، اعتياد، ‏رياکاري و فساد در دستگاه پليس واقعي است که فيلم را تا حد يک سند ديداري شنيداري ارتقاء مي دهد. پاديلا براي ‏شدت بخشيدن به وجوه مستندگونه اثر آن را با شيوه هاي اين گونه فيلم ها ساخته از کاربرد نور و رنگ تا دوربين روي ‏دست در تمام فيلم و همه اينها براي رسيدن به اين حرف که فاصله ميان دو جبهه چقدر است. ايا روش هاي فاشيستي ‏BOPE‏ کمتر از رفتار قاچاقچيان تا بن دندان مسلح خشونت آميز است؟ و براي رسيدن به يک شهر "تميز" چقدر بايد ‏هزينه داد؟
ژانر: اکشن، درام، جنايي. ‏‏
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال)
http://rapidshare.com/files/57742928/umfp-ES.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/57746351/umfp-ES.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/57743124/umfp-ES.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/57742997/umfp-ES.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/57747163/umfp-ES.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/57741359/umfp-ES.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/57741598/umfp-ES.part7.rar 
http://rapidshare.com/files/57741245/umfp-ES.part8.rar

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد
 

دانلود فيلم مستند و ورزشي

اورست: منطقه مرگ
Everest: The Death Zone

مستند «اورست: منطقه مرگ»
محصول PBS Nova

لينکهاي دانلود

http://rapidshare.com/files/57742928/umfp-ES.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/57746351/umfp-ES.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/57743124/umfp-ES.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/57742997/umfp-ES.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/57747163/umfp-ES.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/57741359/umfp-ES.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/57741598/umfp-ES.part7.rar 
http://rapidshare.com/files/57741245/umfp-ES.part8.rar

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

دانلود انيميشن

Kyouran Kazoku Nikki

Genres: adventure, comedy, drama, science fiction

Plot Summary: Thousands of years ago the God of destruction ,Enka, died saying thats its child would destroy the world.Thousands of years later the potential children of Enka are found (some human , some not) and take part in the Peaceful Family Operation in order to discover who the true child of Enka is and stop them from destroying the world by teaching them the importance of family love.

لينکهاي دانلود
Kyouran_Kazoku_Nikki_-_01.part1.rar
Kyouran_Kazoku_Nikki_-_01.part2.rar
Kyouran_Kazoku_Nikki_-_01.part3.rar

Kyouran_Kazoku_Nikki_-_02.part1.rar
Kyouran_Kazoku_Nikki_-_02.part2.rar
Kyouran_Kazoku_Nikki_-_02.part3.rar

Kyouran_Kazoku_Nikki_-_03.part1.rar
Kyouran_Kazoku_Nikki_-_03.part2.rar
Kyouran_Kazoku_Nikki_-_03.part3.rar

Kyouran_Kazoku_Nikki_-_04.part1.rar
Kyouran_Kazoku_Nikki_-_04.part2.rar
Kyouran_Kazoku_Nikki_-_04.part3.rar

Kyouran_Kazoku_Nikki_-_05.part1.rar
Kyouran_Kazoku_Nikki_-_05.part2.rar
Kyouran_Kazoku_Nikki_-_05.part3.rar

Kyouran_Kazoku_Nikki_-_06.part1.rar
Kyouran_Kazoku_Nikki_-_06.part2.rar
Kyouran_Kazoku_Nikki_-_06.part3.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: آذري

خبرين يوخدور
با صداي مسعود فلاح

آلبوم جديد و زیبای مسعود فلاح به نام خبرين يوخدور (خبر نداري)

01 - دانلود

02 - دانلود

03 - دانلود

04 - دانلود

05 - دانلود

06 - دانلود

07 - دانلود

08 - دانلود

09 - دانلود

10 - دانلود

براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

تیتراژ آغازی و پایانی سریال سه در چهار
با صدای حمید ترکاشوند و رضا عطاران  

لينکهاي دانلود مستقيم
دانلود تیتراژ آغازی | دانلود تیتراژ پایانی

براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

جديدترين نسخه از نرم افزار Google Earth Pro
(فعالسازي همه امکانات)

احتمالا خيلي از شما دوستان با نرم افزار Google Earth آشنا هستيد.  اين نرم افزار يکي از خدمات ارائه شده توسط Google مي باشد.
اين سرويس شامل يک برنامه است که پس از اجراي ان و برقراري ارتباط با سرويس دنده گوگل، تصاويري که ماهواره هاي خارج از زمين تهيه مي کنند را در اختيار شما قرار مي دهد.
Google Earth علاوه برجنبه هاي تفريح و سرگرمي، به لحاظ علمي نيز بسيار جالب توجه است. با استفاده از اين برنامه مي توانيد به هر قسمتي از کره زمين که خواستيد سفر کرده و آنجا را از بالا ببينيد ... خلاصه اينکه از تماشاي زمين لذت ببريد.
و اما اين نسخه اي که در اينجا براي دانلود گذاشته شده، آخرين نسخه از نرم افزار Google Earth مي باشد که تمام بخشهاي آن  فعال مي باشد (All Features Unlocked)
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 21 مگابايت مي باشد و کرک برنامه در داخل فايل zip قرار دارد)

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد
 

دنياي موبايل

ضبط مکالمات و مدیریت تماس ها با استفاده از Voice Call Master v2.41

نرم افزاری قدرتمند برای ضبط مکالمات و مدیریت تماس ها که برای گوشی های نگارش سوم از سیمبیان سری 60 عرضه شده است ...

برخی قابلیت های نرم افزار عبارتند از :
- قابلیت ضبط تمامی مکالمات (ورودی / خروجی)
- کیفیت بالای ضبط صدا ، بدون صدای "بیپ"
- قابلیت ارسال صدای ضبط شده به کامپیوتر از طریق رابط بلوتوث ، اینفرارد و ...
- قابلیت رد تماس ها (دایورت ، بوق اشغال ، انتظار مکالمه ، ارسال پیامک و ...)
- قابلیت ساختن لیستی از تماس ها و اعمال مدیریتی خاص بر روی آن
- قابلیت ساخت پروفایلی مورد نظر برای اعمال تنظیماتی خاص در یک محدوده زمانی
- پشتیبانی از زبان های مختلف (البته به جز فارسی)
و بسیاری امکانات دیگر ...

قابل نصب بر روی گوشی های نوکیا:
N96 | N95 | N93 | N92 | N91 | N82 | N81 | N80 | N78 | N77 | N76 | N75 | N73 | N71
E90 | E70 | E65 | E62 | E61 | E60 | E51 | E50 | 6290
6220 | 6121 | 6110 | 5700 | 5500 | 3250
سامسونگ:
i560 | i550 | i520 | i450 | i400 | G810
 

لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

رمز فايل: www.mobin-group.com

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد. لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.

 

معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري
زندگی شهری: ویرایش جهانی
City Life: World Edition

این بازی نسخه ی جهانی بازی مدیریت شهرسازی city life می باشد که نسبت به نسخه قبلی تغییراتی دارد از جمله اینکه بناهای معروف جهانی مانند کاخ سفید در شهر واشنگتن آمریکا ، برج ایفل در شهر پاریس فرانسه ، کاخ کرملین در روسیه و مجسمه آزادی به آن اضافه شده است. همچنین نقشه های شهری و مناطق توریستی در آن تغییراتی کرده است.

ناشر: cdv Software
کمپانی سازنده: Monte Cristo
تاریخ عرضه: 2 ژوئن سال 2006
وبسایت رسمی: citylife.cdvus.com

سیستم مورد نیاز:
System: 1.5 GHz Processor or equivalent
RAM: 256 MB
Video Memory: 64 MB

لينکهاي دانلود

http://rapidshare.com/files/37963878/clwe.part01.rar  
http://rapidshare.com/files/37964258/clwe.part02.rar  
http://rapidshare.com/files/37964677/clwe.part03.rar  
http://rapidshare.com/files/37965135/clwe.part04.rar  
http://rapidshare.com/files/37965572/clwe.part05.rar  
http://rapidshare.com/files/37966078/clwe.part06.rar  
http://rapidshare.com/files/37966500/clwe.part07.rar  
http://rapidshare.com/files/37966932/clwe.part08.rar  
http://rapidshare.com/files/37967395/clwe.part09.rar  
http://rapidshare.com/files/37967819/clwe.part10.rar  
http://rapidshare.com/files/37968285/clwe.part11.rar  
http://rapidshare.com/files/37968758/clwe.part12.rar  
http://rapidshare.com/files/37969155/clwe.part13.rar  
http://rapidshare.com/files/37969650/clwe.part14.rar  
http://rapidshare.com/files/37970024/clwe.part15.rar  
http://rapidshare.com/files/37970415/clwe.part16.rar  
http://rapidshare.com/files/37970840/clwe.part17.rar  
http://rapidshare.com/files/37971218/clwe.part18.rar  
http://rapidshare.com/files/37971604/clwe.part19.rar  
http://rapidshare.com/files/37971983/clwe.part20.rar  
http://rapidshare.com/files/37972364/clwe.part21.rar  
http://rapidshare.com/files/37972711/clwe.part22.rar  
http://rapidshare.com/files/37973066/clwe.part23.rar  
http://rapidshare.com/files/37973470/clwe.part24.rar  
http://rapidshare.com/files/37973923/clwe.part25.rar  
http://rapidshare.com/files/37974308/clwe.part26.rar  
http://rapidshare.com/files/37974693/clwe.part27.rar  
http://rapidshare.com/files/37963447/clwe.part28.rar

رمز فايل: waterboy

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

الإمام الصادق (عليه السلام):

أفضَلُ العِبادَةِ إدمانُ التَّفَكُّرِ في اللهِ وفي قُدرَتِهِ .

برترين عبادت، انديشيدن مداوم درباره خدا و قدرت اوست.

(الكافي : 2 / 55 / 3)

 

 

دانستني هاي علمي
bimaze2006@yahoo.com

  • آيا مي دانستي که در هر ثانيه بيش از 5000 بيليون بيليون الکترون به صفحه تلويزيون بر خورد مي کند و تصويرى را که شما تماشا مي بوجود مى آورد.
  • آيا مي دانستي که داغ ترين نقطه کره زمين در دالول اتيوپي است. منطقه در يک روز عادي دماي هوا در سايه به 94 درجه فارنهايت ميرسد.
  • آيا مي دانستي که فشار در مرکز خورشيد تقريبا 700 ميليون تن بر شش و نيم سانتي متر مربع است .
  • آيا مي دانستي که عدد 2520 را ميتوان بر اعداد 1 تا 10 تقسيم نمود بدون آنکه خارج قسمت کسري داشته باشد .
  • آيا مي دانستي که جرم دور افتاده ترين سياهچاله اى را که تاکنون شناسايى شده است هزار تريليون «10 به توان 15» برابر جرم زمين يا به عبارت ديگر سه ميليارد برابر خورشيد است. اين سياهچاله 13 ميليارد سال نورى از زمين فاصله دارد.

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

توجه امام زمان(ع) به زائران امام رضا(ع)

افسوس که عمری پی اغیار دویدیم
از یار بماندیم و به مقصد نرسیدیم
سرمایه زکف رفت و تجارت ننمودیم
جز حسرت و اندوه متاعی نخریدیم
شاها زفقیران درت روی مگردان!
بر درگهت افتاده به صد گونه امیدیم

حجة الاسلام و المسلمین شیخ مهدی حائری تهرانی در مصاحبه ای با واحد ارشاد و امور فرهنگی مسجد مقدس جمکران عنایتی که از امام زمان(ع) در سفر مشهد مقدس به ایشان و همراهانشان شده است را چنین نقل می کند: 28 اسفند ماه 1375 همراه بعضی از دوستان اهل علم و مداح تهرانی و عده ای از مسئولین کشور با هواپیما عازم مشهد مقدس بودیم.
وقتی هواپیما به فرودگاه مشهد مقدس رسید، داشتیم برای پیاده شدن آماده می شدیم که گفتند هواپیما دچار نقص فنی شده و نمی تواند در باند فرودگاه بنشیند. حدود یک ساعت هواپیما در آسمان مشهد سرگردان بود که در نهایت مجبور شدیم به تهران بر گردیم. همۀ سرنشینان نگران بودند. خلبان و خدمۀ هواپیما علت را نمی گفتند، ولی وقتی یکی از مسئولین به طور خصوصی از خلبان پرسید، گفت که هنگام فرود چرخهای هواپیما باز نشد و هر چه سعی کردند، نتیجه ای نداد. همچنین گفت که دستور داده اند تا آتش نشانی آماده باشد. چون احتمال سقوط و آتش گرفتن هواپیما می رود.
همین که به نزدیکی های فرودگاه تهران رسیدیم، اعلام کردند: ما به هیچ وجه نتوانستیم چرخهای هواپیما را باز کنیم و امکان نشستن به صورت عادی وجود ندارد و باید آمادۀ سقوط باشیم. اگر کسی دندان مصنوعی دارد، بیرون بیاورد؛ همه کفشهایتان را درآورده و هر کس عینک دارد، بر دارد. معلوم است که انسان در چنین موقعیتی چه حالتی پیدا می کند. من هم مثل بقیه منقلب شده بودم و در آخرین لحظات، عمامه ام را برداشتم و گفتم: آقایان اگر آخرین لحظۀ زندگیمان است، بهتر است به امام زمان حجة بن الحسن(ع) متوسل شویم.
همه منقلب بودیم. دستم را روی سرم گذاشتم و گفتم: همه بگویید:
«یا أبا صالح المهدی ادرکنی، یا أبا صالح المهدی أدرکنی...»
همه با حال توسلی که داشتند با صدای بلند می گفتند: «یا أبا صالح المهدی ادرکنی»
مشغول ذکر و در حال توسل بودیم که ناگهان خلبان داد زد: مژده، مژده! امام زمان(ع) عنایت فرمود و چرخ ها باز شد! یک صدا صلوات فرستادیم. هواپیما به سلامت روی زمین نشست.
مطمئن بودیم تنها معجزۀ امام زمان(ع) بود که ما را در آن لحظات آخر نجات داد و به زائرین جدش امام رضا(ع) توجه فرمود.(1)

پی نوشت: 1- دفتر ثبت کرامات مسجد مقدس جمکران، شمارۀ 97، مورخۀ 1376

 

 

ترجمه اخبار ترکيه
uzakyol@gmail.com

عکس پرمعنای روزنامه حریت
بعد از پیروزی ترکیه بر کرواسی

جمله زیر عکس: شأن ترکها وین را فتح کردند!
اشاره به محاصره وین که روزگاری قلب اروپا لقب داشت توسط عثمانی ها

در حاشیه: سمیح شأنتورک بازیکن محجوب و خوش اخلاق تیم ملی ترکیه معمولا به صورت ذخیره وارد میدان می شود و اکثرا هم گل می زند. تا کنون اکثر داوران به نحو مشکوکی علیه تیم ملی ترکیه سوت زده اند اما خود ترکها هم عقیده دارند که این تیم یک معجزه پشتش وجود دارد. چرا که در هر سه بازی اخیرشان با سوئیس، چک و کرواسی زمین و داور علیه آنها بود و بازیکنان هم نمایش خوبی به نمایش نگذاشته بودند اما نتیجه برای ترک ها خارق العاده بوده است. پشتکار و غیرت بازیکنان این تیم واقعا ستودنی ست. فراموش نکنیم که ترکها برای فتح استانبول در زمان رومیها 200 سال انتظار کشیدند
مردم ترکیه و بازیکنان تیم ملی ترکیه تا دقیقه آخر به بازی امیدوارند و تماشاگران این تیم تا نفس آخر از تیمشان حمایت می کنند. به نظر شما آیا فوتبال ایران چیزی برای یادگرفتن از فوتبال ترکیه ندارد؟
ضمنا اکثر سایتهای ایرانی اسامی ترکها را که یا نامهای اسلامی دارند یا ترکی به طرز عجیبی اشتباه می نویسند. اکثر سایتهای فارسی نام زننده گل دقیقه 122 ترکیه را سنترک اعلام کرده اند در حالی که نام وی شَن تورک یا همان "شأن ترک" در فارسی است. سایت بی بی سی فارسی هم نام بازیکن ترک یعنی "سمیح شأن ترک" را صمد سینترک نوشته است.
نکته دیگر هم حضور نخست وزیر ترکیه در استادیوم شهر وین و دادن قوت قلب به بازیکنان بود. با وجودی که اکثریت تماشاگران حاضر در ورزشگاه را هواداران کرواسی تشکیل می دادند اما صدای "ترکیه...ترکیه" در تمام ورزشگاه به گوش می رسید.
هم اکنون که در حال نوشتن این پست هستم در استانبول غوغایی به پاست! همه مشغول رقص و پایکوبی هستند
پی نوشت- به لطف داوران پرتلاش! اکنون ترکیه برای بازی با آلمان تنها 14 بازیکن در اختیار دارد. در بازی با کرواسی سه بازیکن این تیم از سوی داور کارت زرد دوم را گرفتند! و یک بازیکنشان نیز مصدوم شد. بازیکنان محروم قبلی هم که دیگه احتیاجی به گفتن ندارند! داوران در هربازی تا جایی که فکرش را بکنید به بازیکنان ترکیه کارت زرد دادند! فکر می کنید ترکیه با تنها 14 بازیکن بتواند آلمان را ببرد؟

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

سخن را دنبال می گیریم. شاهنامه نه از هشتاد سال پیش به این سو، که از صدها سال باز همیشه بخشی از فرهنگ هر خانواده فرهیخته ایرانی از آذربایجان تا بلوچستان بوده است.
تا که سخن کوتاه شود، من از گذشته های دورتر درمی گذرم و روزگار شاهان قاجار می رسم. در این سالیان شاهنامه از چنان جایگاه والائی برخوردار بود که فتحعلی خان صبای کاشی ملک الشعرای دربار فتحعلی شاه قاجار دیوانی هفتادهزار بیتی بنام "شاهنشاه نامه" سرود که آغاز آن چنین است:
بنام خداوند آموزگار / نگارنده نامه روزگـار
گرایش همگانی فرهیختگان ایرانی به تاریخ ایران باستان که با بروی کار آمدن شاهان قاجار شتاب بیشتری گرفته بود، جایگاه شاهنامه را فراتر می برد.
چنانکه آخوند زاده در سنجش و بررسی ادبیات ایران برای نشان دادن نمونه برجسته یک شاهکار ادبی از شاهنامه (در کنار هفت گنبد و مخزن الاسرار) نام می برد.
شاهنامه در همان سالها و سالهای پیشتر از آن هم به زبانهای دیگر، بویژه ترکی عثمانی نیز برگردانده شده بود و نامهای شاهنامه ای مانند "هؤرمؤز"، "رؤستم"، "فرهات"، و ... که امروز نیز در ترکیه بگوش می رسند یادگار همین دورانند. بسیار پیشتر از آن و بروزگار سلجوقیان قوام الدين فتح بن علی بن محمد بنداری اصفهانی شاهنامه را به عربی برگردانده بود و عربزبانان نیز با این شاهکار برجسته سرزمین ما آشنا بودند.
به آذربایجان بازگردیم. همانگونه که آوردم، بروزگار کودکی من کمتر آذربایجانی کتابخوانی را می شد یافت که شاهنامه را نشناسد و بخشهائی از آنرا نخوانده باشد. مردم در نبود رادیو و تلویزیون چشم براه بودند تا روز آدینه فرا رسد و "عاشیق یدالله" در قهوه خانه "حسن عمی" سازش را کوک کند و بخواند و پس از آن "ناقّال علی" برسد و داستان جنگ رستم و کاموس کشانی را بزبان ترکی بازبگوید. شاهنامه بخشی از زندگی مردم آذربایجان است و بازگرداندن این نکته به شوینیسم فارس و پهلویها بیش از آنکه خنده دار باشد گریه آور است. در آنسوی ارس نیز مردم ایرانی تبار اران و قفقاز شاهنامه را ارج می نهادند و می نهند. بخشهایی از شاهنامه را میرزا علی اکبر صابر، سراینده هوپ هوپ نامه بسیار پیشتر از آنکه پهلویها بروی کار بیایند به ترکی برگردانده بود. همچنین رشید ایسماعیل اوغلی افندی زاده بسال 1906 ترجمه ترکی داستان رستم و سهراب را در باکو و تفلیس بچاپ رساند.

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة الشعراء آيات: 227 محل نزول: مکه

 
إِنْ هَذَا إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِينَ 137 وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ 138 فَكَذَّبُوهُ فَأَهْلَكْنَاهُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ 139 وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ 140 كَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلِينَ 141 إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صَالِحٌ أَلَا تَتَّقُونَ 142 إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ 143 فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ 144 وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ 145 أَتُتْرَكُونَ فِي مَا هَاهُنَا آمِنِينَ 146 فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ 147 وَزُرُوعٍ وَنَخْلٍ طَلْعُهَا هَضِيمٌ 148 وَتَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا فَارِهِينَ 149 فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ 150 وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ 151 الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ 152 قَالُوا إِنَّمَا أَنتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ 153 مَا أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا فَأْتِ بِآيَةٍ إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ 154 قَالَ هَذِهِ نَاقَةٌ لَّهَا شِرْبٌ وَلَكُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ 155 وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابُ يَوْمٍ عَظِيمٍ 156 فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُوا نَادِمِينَ 157 فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ 158 وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ 159

 

ترجمه فارسي مکارم

اين همان روش (و افسانه‏هاى) پيشينيان است! «137» و ما هرگز مجازات نخواهيم شد!» «138» آنان هود را تكذيب كردند، ما هم نابودشان كرديم; و در اين، آيت‏و نشانه‏اى است (براى آگاهان) ; ولى بيشتر آنان مؤمن نبودند! «139» و پروردگار تو عزيز و رحيم است! «140» قوم ثمود رسولان (خدا) را تكذيب كردند، «141» هنگامى كه صالح به آنان گفت: «آيا تقوا پيشه نمى‏كنيد؟! «142» من براى شما پيامبرى امين هستم! «143» پس تقواى الهى پيشه كنيد و مرا اطاعت نماييد! «144» من در برابر اين دعوت، اجر و پاداشى از شما نمى‏طلبم; اجر من تنها بر پروردگار عالميان است! «145» آيا شما تصور مى‏كنيد هميشه در نهايت امنيت در نعمتهايى كه اينجاست مى‏مانيد، «146» در اين باغها و چشمه‏ها، «147» در اين زراعتها و نخلهايى كه ميوه‏هايش شيرين و رسيده است؟! «148» و از كوه‏ها خانه‏هايى مى‏تراشيد، و در آن به عيش و نوش مى‏پردازيد! «149» پس از خدا بترسيد و مرا اطاعت كنيد! «150» و فرمان مسرفان را اطاعت نكنيد! «151» همانها كه در زمين فساد مى‏كنند و اصلاح نمى‏كنند!» «152» گفتند: «(اى صالح!) تو از افسون شدگانى (و عقل خود را از دست داده‏اى!) «153» تو فقط بشرى همچون مائى; اگر راست مى‏گويى آيت و نشانه‏اى بياور!» «154» گفت: «اين ناقه‏اى است (كه آيت الهى است) براى او سهمى (از آب قريه)، و براى شما سهم روز معينى است! «155» كمترين آزارى به آن نرسانيد، كه عذاب روزى بزرگ شما را فرا خواهد گرفت!» «156» سرانجام بر آن (ناقه) حمله نموده آن را «پى‏» كردند; (و هلاك نمودند) سپس از كرده خود پشيمان شدند! «157» و عذاب الهى آنان را فرا گرفت; در اين، آيت و نشانه‏اى است; ولى بيشتر آنان مؤمن نبودند! «158» و پروردگار تو عزيز و رحيم است! «159»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

moshka22000@yahoo.com

برگهایی از گلستان

 آورده اند که انوشیروان عادل در شکارگاهی صیدی کباب کرده بود و نمک نبود.
غلامی را به روستا فرستاد تا نمک حاصل کند.گفت:زنهار تا نمک به قیمت* بستانی
تا رسمی* نگردد وده خراب نشود.گفتند:این قدر چه خلل کند؟ گفت:بنیاد ظلم در جهان
اول اندک بود و به مزید هر کس بدین درجه رسیده است.

اگر زباغ رعیت ملک خورد سیبی
بر آورند غلامان او درخت از بیخ

به پنج بیضه که سلطان ستم روا دارد
زنند لشکریانش هزار مرغ به سیخ

 

 

akbarzeyton@yahoo.com

حرف من حرف خودم نیسب حرف خاکه حرف ریشه است....! حرف هرهموطن تنهاست حرف بودن تا همیشه است. حرف هرادم تنهاست روی ویلچر... یا که هرجا! حرف این دلهای تنهاست حرف من وحرف ماست ...! حرف هرکس وناکس نیست...گفتم که حرف این دل تنهاست...تا کی میشه این جوری سرکرد تاکی میشه دیدوندید اما بازخندید .....!؟! تاکی باید بود تنها....؟ به خدا دیگه خسته شدیم ما...! همیشه فکرهای ناجور همیشه خواب ویه رویا! اخه چرا چراما باید باشیم همیشه تنها ی تنها؟...کاش کمی عدالت بود یانه فقط کمی انصاف! انوقت شاید ما دیگه نمی موندیم اینقدر تنهای تنها...این جوری زندگی کردن به خدا سخته واسه ما این جوری سالها پررنج گذشت برما... این جوری اصلا دیده نشدیم ما....!این جوری حتی بسیاری نفهمیدن که چه امد بر سرما طی این سالها وروزها یا چه شد شبهای ما ....حالا ما خسته تنها نه امیدی به فردا نه نگاه روشنی بخش به همه این روزها و سالها..! بازمیگم خسته وتنها نمی تونم بنویسم وقتی نیست همدم و یاری وقتی نیست دل بیقراری ..تا بخونه این نوشته تا بفهمه کی نوشته...وفتی نیست دستهای گرمی تا بکشه برپشت خستت... تا بگه خسته نباشی عزیزم ...دیگه بسه اخه چقدرمی نوسی !

 

 

chehrzad332@yahoo.com

زنان چند شوهره !

تا این زمان تبت تنها کشوری است که در آنجا بعضی از زنان چند شوهر قانونی دارند و این کار را به اصطلاح علمی Polyandry می نامند از آنجا که اطمینان داشتیم هیچ چیز در جهان بی دلیل نیست مانند همیشه دست به دامن تحقیق زدیم تا واقعیت این کار را درک کنیم ، پس از تحقیق طولانی متوجه شدیم تنها دلیل این کار مشکلات اقتصادی است و دو دلیل برایمان آوردند : دلیل اول : پدری که چهار فرزند دارد ، یکباره یک دختر را به عقد چهار پسرش در می آورد و البته طبق قراردادی که دارند زن مذبور هر شب یا هر هفته را با یکی از برادران بسر می برد ، با این کار اولا پدر اجازه نمی دهد که اساس خانواده اش گسیخته شود بلکه بالعکس وجود زن واحد سبب اتحاد آنان می گردد و همه پروانه سان دور یک چراغ پرواز می کنند ، ثانیا ثروت پدر که از همه مهمتر است پراکنده نمی شود و به هدر نمی رود ! دلیل دوم : اگر همان پدر در مدت یکسال چهار دختر را برای چهار فرزندش عقد کند و زنان مذبور جداگانه باردار شوند ، در مدت یکسال یک خانواده چهار نفری ، دوازده نفر خواهد شد . اما چون زمین تبت زیاد حاصلخیز نیست و مواد غذایی محدود است ، می کوشند که از تولید نسل تا جائیکه مقدور می باشد جلوگیری کنند و با این کار جمعیت تبت را همیشه به همان اندازه ای که هست حفظ کنند . ما پس از شنیدن این دلایل به مردم تبت لقب مناسبی دادیم ، لقبی که از هر جهت در خور آنهاست(اکونومیست های متفکر) ! و در آخر این سئوال برایمان پیش آمد که این جا چه بلایی به سر فرزندان می آورند و فرزندی که از یک زن واحد بوجود می آید مال کدام برادر است ؟ معلوم شد که اولاد اول به برادر بزرگتر تعلق خواهد داشت و به همین قیاس فرزندان بعدی به برادران کوچکتر خواهد رسید . خیلی میل داشتیم بفهمیم که در شب اول عروسی میان برادران نزاعی در می گیرد یا نه ؟ اما چون این سئوال خیلی فنی بود از پرسش صرف نظر کردیم .

منبع : سفرنامه برادران امیدوار، جهانگردان ایرانی، خلاصه ای ازصفحات : 91 ، 92 ، 93

 

 

fear.game@yahoo.com

درد و دلهای یک سوسک غمگین با خدا

گفت : کسی دوستم ندارد . می دانی که چه قدر سخت است ، این که کسی دوستت نداشته باشد ؟ تو برای دوست داشتن بود که جهان را ساختی . حتی تو هم بدون دوست داشتن … خدا هیچ نگفت .
گفت : به پاهایم نگاه کن ! ببین چقدر چندش آور است . چشم ها را آزار می دهم . دنیا را کثیف می کنم . آدم هایت از من می ترسند . مرا می کشند . برای این که زشتم . زشتی جرم من است . خدا هیچ نگفت . گفت : این دنیا فقط مال قشنگ هاست . مال گل ها و پروانه ها . مال قاصدک ها . مال من نیست .
خدا گفت : چرا ، مال تو هم هست . خدا گفت : دوست داشتن یک گل ، دوست داشتن یک پروانه یا قاصدک کار چندانی نیست . اما دوست داشتن یک سوسک ، دوست داشتن " تو " کاری دشوار است . دوست داشتن ، کاری ست آموختنی و همه کس ، رنج آموختن را نمی برد . ببخش ، کسی را که تو را دوست ندارد ، زیرا که هنوز مومن نیست ، زیرا که هنوز دوست داشتن را نیاموخته ، او ابتدای راه است . مومن دوست می دارد . همه را دوست می دارد . زیرا همه از من است و من زیبایم ، چشم های مومن جز زیبا نمی بیند . زشتی در چشم هاست . در این دایره ، هر چه که هست ، نیسلامحت .
آن که بین آفریده های من خط کشید شیطان بود . شیطان مسئول فاصله هاست . حالا قشنگ کوچکم ! نزدیک تر بیا و غمگین نباش . قشنگ کوچک نزد خدا رفت و دیگر هیچ گاه نیندیشید که نازیباست.

 

 

neusha_24@yahoo.com

زندگی مثل چای است

گروهى از فارغ التحصيلان قديمى يک دانشگاه که همگى در حرفه خود آد م هاى موفقى شده بودند، با همديگر به ملاقات يکى از استادان قديمى خود رفتند. پس از خوش و بش اوليه، هر کدام از آنها در مورد کار خود توضيح مي داد و همگى از استرس زياد در کار و زندگى شکايت مي کردند. استاد به آشپزخانه رفت و با يک کترى بزرگ چاى و انواع و اقسام فنجان هاى جوراجور، از پلاستيکى و بلور و کريستال گرفته تا سفالى و چينى و کاغذى (يکبار مصرف) بازگشت و مهمانانش را به چاى دعوت کرد و از آنها خواست که خودشان زحمت چاى ريختن براى خودشان را بکشند.
پس از آن که تمام دانشجويان قديمى استاد براى خودشان چاى ريختند و صحبت ها از سر گرفته شد، استاد گفت: «اگر توجه کرده باشيد، تمام فنجان هاى قشنگ و گران قيمت برداشته شده و فنجان هاى دم دستى و ارزان قيمت، داخل سينى برجاى مانده اند. شما هر کدام بهترين چيزها را براى خودتان مي خواهيد و اين از نظر شما امرى کاملاً طبيعى است، امّا منشاء مشکلات و استرس هاى شما هم همين است. مطمئن باشيد که فنجان به خودى خود تاثيرى بر کيفيت چاى ندارد. بلکه برعکس، در بعضى موارد يک فنجان گران قيمت و لوکس ممکن است کيفيت چايى که در آن است را از ديد ما پنهان کند.
چيزى که همه شما واقعاً مى خواستيد يک چاى خوش عطر و خوش طعم بود، نه فنجان. امّا شما ناخودآگاه به سراغ بهترين فنجان ها رفتيد و سپس به فنجان هاى يکديگر نگاه مى کرديد. زندگى هم مثل همين چاى است. کار، خانه، ماشين، پول، موقعيت اجتماعى و .... در حکم فنجان ها هستند. مورد مصرف آنها، نگهدارى و دربرگرفتن زندگى است. نوع فنجاني که ما داشته باشيم، نه کيفيت چاى را مشخص مي کند و نه آن را تغيير مي دهد. امّا ما گاهى با صرفاً تمرکز بر روى فنجان، از چايى که خداوند براى ما در طبيعت فراهم کرده است لذت نمي بريم.
خداوند چاى را به ما ارزانى داشته نه فنجان را. از چايتان لذت ببريد. خوشحال بودن البته به معنى اين که همه چيز عالى و کامل است نيست. بلکه بدين معنى است که شما تصميم گرفته ايد آن سوى عيب و نقص ها را هم ببينيد. در آرامش زندگى کنيد، آرامش هم درون شما زندگى خواهد کرد

 

 

mr_gir3pich@yahoo.com

گير3پيچ

رفته بودم سرخاک پدربزرگم .. ای هر از گاهی برای تسکین روحیه بد چیزی نیست ..
غرق افکارم شده بودم که یکی یه سنگ انداخت کنارم .. از گشت و گذار توی خاطرات که شوت شدم بیرون دیدم جل الخالق پدربزرگم چن قدم اون ورتر نشسته ... یه دفعه آقاجون گفت : چیه پسر مگه روح دیدی ؟ و فرتی زد زیر خنده .... " این آخر کاری کچل شدیم هیچی چل هم شدیم روح آقاجون اینجا ؟" ولی مثه ایکه یه کم بلند بلند فکر کرده بودم که آقاجون گفت :" قشنگ ... چیه مگه ... تا حالا روح ندیدی ؟ "
بگذریم که چند دقیقه ای صرف شد که روح آقاجون حالیم که نه خوابم و نه مشکلی هست .. گاهی از این مسائل پیش می یاد .
گفتم خب آقا جون بتعریف بینیم .... چه خبر .. ( وقتی زنده بود باهاش خیلی مچ بودم ) گفت : " چی ؟ هیچی .. بابا بیچاره شدیم .. "
- چرا ... چی شده مگه ؟
- هیچی ... آقا تو این ظل گرما هی فرت و فرت برقمون می ره ما هم پختیم به جون تو ..
- جل الخالق .. مگه اونجا هم برق و ایناس ؟
- آره بابا پس چی ؟ البته ما که هنوز کامل منتقل نشدیم ...
- چرا پس ؟
- فضولی موقوف ...
- چشم .. حالا برق برای چیتونه ؟
- آی کیو ... .برق برای کولر دیگه .. فکر کردی کشته مرده ی توام که اینجا اومدم ؟ دو ساعته منتظرم بری که بیام بیرون یه تنی به آب بزنم .
( آخه اونجایی که آقاجون خاک شده به طرز خفنی خوش آب و هواس .. رودخونه ... سایه ... درخت )
- ای بدجنس .. منو بگو هر از گاهی می یام برات فاتحه می دم ..
- خب بابا قهر نکن .... اومد یه کم گپ بزنیم .. یه دو تا بطری هم آوردم آب کنم ببرم ..
- آب برای چی ؟
- اینو .... خب چون آب اینجا قطع می شه .. اونم وسط روز ... ملت تشنه بدون برق هلاک می شیم ..
- به حق چیزای نشنیده .. دیگه چی ؟
- هیچی نوه جان .. دست رو دلم نذار ... این قبره رو خواستیم با مادربزرگت بفروشیم بریم توی یه قطعه دیگه .. آقا بیا ببین قیمتا رو ... شب می خوابن صبح دوبل می شه ... تورم اقتصادی هم دهن روحای محترم رو سرویس کرده ... امروز رفتم خیر سرم گوجه بخرم شده کیلویی پونزده چوق ... آخه این یعنی چی .... دیگه قید سالاد و املت و اینا رو هم باید بزنیم .. تازه شنیدم قیمت نون هم می خواد زیاد بشه ....
- به به .. اونجا هم که شیر تو شیره ....
- اینو بگم ... دیروز مراقب یه جلسه امتحان بودم ساعت شیش تا هفت و نیم ... ملت تا نشستن امتحان بدن برق رفت ... آی کاش بودی و می دیدی که طفلکی ها مثه موش کور داشتن چیز می نوشتن ...
بینم تو کار و زندگی نداری نشستی داری منو سین جین می کنی ؟ پسر مگه تو درس و مشق نداری .. ( خدا بیامرز همیشه اینو بهم می گفت )
پاشو برو بینم می خوام یه کم استراحت کنم ..
منم مثه بچه های خوب پاشدم رفتم درحالی که فکر می کردم توی چه دنیای خوبی زندگی می کنم

 

.

alirezamajidi@gmail.com

معرفی کتاب: داریوش و ایرانیان

«در جهان هیچ چیز تازه‌ای وجود ندارد ، مگر تاریخی که شما چیزی درباره‌اش نمی‌دانید.»
هری ترومن

داریوش و ایرانیان، عنوان کتابی است که توسط والتر هینتس - مورخ آلمانی ایرانی و ایلامی‌شناس نوشته شده است. هینتس در مقدمه کتاب نوشته است که این کتاب حاصل 35 سال تحقیق او بوده است و در آن برای نخستین بار از همه منابع موجود به همه زبان‌ها استفاده شده است. کتاب اصلی دوجلدی بوده است، اما برگردان آن به فارسی توسط «پرویز رجبی» -یکی از شاگردان هینتس- در یک جلد به چاپ رسیده است.
برای ایرانیان که از دیرباز علاقه‌ای به ضبط و ثبت تاریخ ندارند، انتشار ترجمه فارسی این کتاب و مطالعه آن می‌تواند غنیمتی باشد. در هیاهوی کتاب‌های شبه‌تاریخی غیرمستند که در مواردی می‌توان آنها را با مجله‌های تابلوئید قیاس کرد و غالبا علاقه زیادی به روایت داستان‌گونه روابط جنسی و افسانه‌های پیرامون حاکمان گذشته دارند، غیاب چنین کتاب‌های معتبری واقعا احساس می‌شود. اما مثل همیشه چنین کتاب‌های ارزشمندی به هر دلیل، شاید به خاطر تبلیغ نامناسب، قیمت گران و نثر دشوار، مهجور می‌مانند.
به نظر می‌رسد ترجمه بسیار وفادارانه انجام شده باشد، تا حدی که گاهی از روانی جملات هنگام مطالعه می کاهند. کتاب، چاپی بسیار خوب و باکیفیت دارد و مملو از تصاویر سیاه و سفید و رنگی است.
حجم اطلاعات کتاب واقعا زیاد است و گزافه نیست اگر به کتاب دانشنامه هخامنشی لقب بدهیم. در کتاب اطلاعات کم‌نظیری در مورد دربار و دیوان شاهنشاهی، سیستم دادگستری، نیروی نظامی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی ، باورهای دینی، آدب و رسوم مردم و هنر هخامنشی می‌توان خواند.
برای آشنایی بیشتر، بریده کوتاهی از این کتاب را که درباره ساخت کانال سوئز باستانی به وسیله داریوش است، با هم می‌خوانیم:

 DARIUS 1.jpg

داریوش و ایرانیان: تاریخ فرهنگ و تمدن هخامنشیان (کتاب اول و دوم)
والتر هینتس
ترجمه پرویز رجبی
نشر ماهی ۱۳۸۶، ۶۴+۴۹۳ صفحه، ۱۵۰۰۰ تومان

ساخت کانال سوئز
در تابستان 512 داریوش از کاخ کوروش در پاسارگاد، دیدن کرد. ظاهرا در اینجا ناخدا اسکولاکس که از سوئز آمده بود، گزارش کار خود را از کاوش کرانه‌های دریا تقدیم او کرد. به این ترتیب شاهنشاه دریافت که ار راه دریا می‌توان از ایران به مصر سفر کرد. در پیش چشم دلش جلوه‌هایی از امکانات بازرگانی جهانی و در نتیجه رونق اقتصادی فرمانورایی پهناورش پدیدار شد که تا آن زمان به فکر کسی خطور نکرده بود، و بدین ترتیب به این فکر افتاد که کانال سوئز را که فرعون نخو (595- 610) آغاز کرده، اما بعد نیمه‌تمام رها کرده بود، به انجام برساند.
اما حقیقت داستان این کانال ناتمام چه بود؟ داریوش، خشنود از برنامه تازه خود با متخصصان مصری مشغول در پاسارگاد گفت و گو کرد، اما نتیجه‌ای نگرفت. از این رو، به طرف تخت جمشید حرکت کرد، یا چنان که یک نبشته مصری می‌گوید به «شهری که بیش‌تر از همه جا دوست می‌داشت». در اینجا نیز داریوش معمماران و هنرمندان بی‌شمار مصری را که در کار ساخت کاخ او شرکت داشتند،‌ گرد آورد و درباره وضع کانال ناتمام سوئز پرسید. اما سخنگوی آنها در پاسخ گفت که آنها نه این کانال را دیده‌اند و نه چیزی درباره‌اش شنیده‌اند. از این رو، شاهنشاه بر آن شد که یک کشتی اکتشافی به دریای سرخ بفرستد، تا محل دقیق کانال نخو و همه مسائل جانبی آن را معلوم کند.
در سال 510، ناخدای کشتی اکتشافی‌ای که به دریای سرخ فرستاده شده بود، گزارش خود را درباره وضعیت کانال ناتمام نخو به شاهنشاه داد. متأسفانه این گزارش به صورت ناقص به ما رسیده است. در هر حال در آن سخن از شن بسیار است و ضرورت حفر چاه‌ها برای تهیه آب آشامیدنی. اما مهم این گفته بود که برای به پایان رساندن کانالی که نخو آغاز کرده بود، بادی هنوز مسافتی در حدود 84 کیلومتر کنده می‌شد.
پس از آن داریوش فرمان مناسب را برای اجرای این برنامه که در آن روزگاران واقعا غول‌آسا بود، صادر کرد. داریوش با این کار تنها به اثرات اقتصادی مسرت‌بخش راهی آبی از دریای مدیترانه به دریایی عمان، خلیج فارس و اقیانوس هند فکر نمی‌کرده است، ‌بلکه پایان فرخنده این کار اثر شگرفی بر رعایای او می‌گذاشت و خاطره لشکرکشی ناموفق علیه سکاها به جنوب روسیه را کمرنگ می‌کرد.
در این کانال دو کشتی با سه ردیف پاروزن می‌توانستند پهلو به پهلوی هم حرکت کنند. در نتیجه عرض آن را می‌توان در حدود 45 متر حساب کرد. اگر عمق کانال را اندکی بیش از سه منر بدانیم، باید برای کندن مسیر 84 کیلومتری کانال، دوازده میلیون متر مکعب خاک برداشته می‌شد!
ساتراپ اریاونده می‌بایستی برای برآوردن فرمان شاه لشکری عظیم از کارگران مصری را به کار گرفته باشد. کارگران موفق شدند این کار را ظرف ده سال به پایان برسانند. در سال 498 کار نخستین کانال سوئز به پایان رسید. سال بعد شاهنشاه با همه درباریان خود از شوش عازم سومین سفرش به مصر شد، تا با جشن و سرور کانال را افتتاح کند ...
بنابراین در بهار 497 داریوش از شوش به مصر رفت، تا کانال سوئز را افتتاح کند. مسیر این کانال رادر نقشه زیر می‌توانید ببینید. کانال از نیل و کنار بوباستیس (امروز زقازیق) در شمال قاهره کنونی، و نه مثل امروز از مدیترانه، شروع می‌شد و نخست کانال قدیم نخو را به سوس شرق تعقیب می‌کرد، تا حوالی اسماعیلیه امروز. اما به دریاچه تمساح نمی‌ریخت، بلکه پیش از دریاچه به سمت جنوب شرقی می‌رفت و دریاچه بزرگ تلخ را دور می‌زد و بعد از غرب کانال امروزی به طرف جنوب می‌رفت، تا برسد به سوئز و دریای سرخ. بدین ترتیب کانال داریوش برخلاف کانال کنونی، که از دریاچه تلخ می‌گذرد، ظاهرا فقط آب شیرین نیل را در خود داشت، که کار کشتیرانی را آسان می‌کرد. در آن روزگار از بوباتیس تا سوئز چهار روز طول می‌کشید.

 DARIUS SUEZ CANAL.jpg

درباره جزئیات این کار بزرگ از خود داریوش اطلاعات بیش‌تری به دست می‌آوریم. داریوش در بلندی کنار کانال، کاملا در میدان دید کشتی‌ها، سنگ‌نبشته‌های قائمی با بلندی بیش از سه متر از گرانیت صورتی برپا کرده بود. یک روی این سنگ‌های قائم نبشته های میخی فارسی باستان و ایلامی و بابلی داشته و در روی دیگر نبشته‌ای بوده به خط هیروگلیف مصری. امروز فقط بقایای سه سنگ قائم در دست است و چهارمی گم شده است و البته ممکن است زمانی شمار این سنگ‌ها بسیار بیش از این بوده باشد.
در متن‌ها میخی بعد از ستایش اهورامزدا و نام و نشان شاه می‌خوانیم: «داریوش شاه گوید من پارسی هستم. مصر را از پارس گرفتم. این جوی (کانال) را دادم، از رودی به نام نیل که در مصر جاری است تا دریایی که از پارس می‌رود. پس از آنکه این جوی به همان‌گونه‌ای که فرمان داده بودم کنده شد، کشتی‌ها از مصر از میان این جوی به سوی پارس می‌رفتند. همانگونه که مرا میل و کام بود.» ...
داریوش برای افتتاح کانال سوئز شاهزادگان و بلندپایگان بیشماری را فراخوانده بوده است. جشن یک سال پس از اتمام کار کانال در تابستان 497 برگزار شد... می‌توان حدس زد که پس از پایان سخنرانی (اففتاح) شاهنشاه همراه با ولیعهدش خشیارشا شوار نخستین کشتی اولین کاروان دریایی‌ای شده است که در کانال سوئز شراع کشید. سپس کاروان دریایی‌ای که متشکل از 24 کشتی بود پشت سر کشتی پرچمدار به سوی شرق به حرکت درآمد. احتمالا داریوش با کشتی سه‌ردیفه‌ خود تا سوئز همراه آنها بوده است.
داریوش به هنگام افتتاح کانال سوئز 53 سال سن داشت . در این زمان او باید احساس کرده باشد که در اوج قدرت و توانایی است، چیزی که از نوشته‌های سنگ‌نبشته‌های قائم پیداست.

لینک‌های مرتبط:
کانال سوئز در ویکی‌پدیا

داریوش در ویکی‌پدیا
بی‌بی‌سی: روایتی شورمندانه از 'داریوش و ایرانیان'

 

 

hakkakmn@yahoo.com

باد آن روزها بخير .....

قسمت اول

« بنام دوستدار صالحان و عقوبت كننده فاسقان»

واقعاً چقدر شيرين بود، همه با هم يكي شده بوديم، يكدل و يكزبان و يك رأي، همة ما يك شعار داشتيم و يك آرزو: استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي.
به راستي چرا؟ ما كه در آن روزها يك امت شده بوديم و اصلاً فردي وجود نداشت، و همه خواهان يك چيز بوديم، مگر خواسته مشتركمان استقلال نبود؟ و مگر اكنون مستقل نيستيم؟ شايد بعضيها منظورشان استقلال فردي بوده و به اجتماع همراه خود توجهي نداشته اند و خواسته باطني شان اين بوده است كه هركس خود حاكم خود باشد، نه دولتي وجود داشته باشد و نه حكومتي! نه يقيناً اينطور نيست، چرا كه جمله آخر شعار، جمهوري اسلامي است، يعني حكومتي داشته باشيم كه بر اساس رأي مردم بوجود آمده باشد و طبق احكام اسلام عمل نمايد، پس مي بينيم كه قسمت اول و آخر شعارمان به هم مرتبط است، مي ماند قسمت وسط شعار كه آزادي است و تفسير آن بسيار مشكل و خطر آفرين است، چرا كه هر كسي آنرا طبق نظر خود تفسير كرده و به نفع خود بهره برداري مي نمايد.
يكنفر مي خواهد از لحاظ اقتصادي آزاد باشد و از هر راه و به هر نحوي كه بتواند كسب درآمد نمايد و كسي هم به او نگويد بالاي چشمت ابروست! ديگري مي خواهد از نظر اخلاقي از قيدوبندي وجود نداشته باشد و به هركاري تمايل پيدا كرد انجام دهد و هر چه دلش مي خواهد بگويد و حتي: پناه بر خدا مثل بعضي از موتورسيكلت سوارها و عده كمي هم ماشين سوار حرمت نواميس مسلمانان را هتك نمايند و غيرت هيچ مردي! هم به جوش نيايد و اعتراض ننمايد و فكر آنرا هم نكنند كه شايد كسي ديگر همين رفتار را با نواميس خود آنها انجام دهد! حتي روحانيت معظم و مراجع عظام تقليد را به باد ناسزا بگيرد و احدالناسي هم زبان به اعتراض نگشايد!
يك نفر از بزرگان مي فرمود بخاطر دارم بيش از صد مورد به خدا و پيامبر مكرم اسلام و اميرالمؤمنين علي عليه السلام اهانت شده است! آيا آن آزادي كه مسلمانان خواهان آن بودند همين است؟ كه به بهانه اينكه فلان جنس گران است يا فلان كارمند يك اداره جواب درستي به من نداده است، همه چيز وهمه كس حتي مقدسات را به باد اهانت و ناسزا بگيريم و قدردان انقلاب هم كه اينقدر جلو ما را باز گذارده است نباشيم! يا خير آزادي كه به اين حد رسيد ديگر آزادي نيست رفتار و گفتاري كه انسان را از هويت و ارزشهاي مورد قبول خود دور نمايد ضد آزادي است.
چرا كه بسياري از همين افراد آزاد زبان لفظاً خود را مسلمان و حتي شيعه مي دانند! اما به هيچ يك از دستورات اسلام توجه ندارند و وقتي هم كه به آنها تذكّر داده مي شود كه سخنانتان خلاف اسلام است، در پاسخ مي گويند برو آقا دلت خوشه! تو حتماً عمله حكومت هستي! جاي تأسف بيشتر اينكه ديگراني هم كه در آن اطراف حضور دارند به جاي اعتراض به فرد خاطي از او حمايت كرده و تذكر دهنده را محكوم مي نمايند!
سؤال اين است، آيا آن روزي كه بدن مان را سپر گلوله هاي دژخيمان شاه فراري معدوم نموده و فرياد ( تاخون در رگ ماست خميني(ره) رهبر ماست ) سرمي داديم و از كاروكسب و حتي زندگي خود دست كشيده بوديم و فرياد مي زديم: تانك، توپ، مسلسل ديگر اثر ندارد، حتي اگر شب و روز بر ما گلوله بارد، همين آزادي امروز را طلب داشتيم؟
آن روزها كه قدم به قدم عزيزانمان پرپر مي شدند و باز هم به سمت دشمن هجوم مي برديم و شعار: يا مرگ يا خميني(ره) سر مي داديم همين آزادي را مي خواستيم؟
و آيا در طول هشت سال دفاع مقدس كه فقط با بدنهايمان دشمن تا بن دندان مسلح را از خاك مقدس كشورمان بيرون رانديم و هر روز صد پيكر غرقه بخون از عزيزانمان را تشعييع مي نموديم و در برابر آن بخون خفته گان تعهد مي نموديم كه راه شان را ادامه خواهيم داد، منظورمان رسيدن به همين آزادي بود و به آن لاله هاي پرپر شده دروغ گفته و آزادي فسق و فحشا و بي بندوباري را مدّ نظر داشتيم؟ و يا نعوذاً بالله، راه آن پاكان امت اين بود كه ما امروز مي رويمى!؟
البته و صد البته كه پاسخ اين سؤال ها منفي است، پس منظور از آزادي خواسته شده چه بوده است؟ پاسخ اين سؤال بسيار روشن است، اگر قدري به عقب برگرديم و اختناق دوران ستمشاهي را به خاطر بياوريم، بخوبي در خواهيم يافت كه منظور از آزادي در كنار استقلال و حكومت اسلامي چه بوده است در دوران حكومت سلاطين جور مخصوصاً رژيم پهلوي (پدروپسر) كه حتي آب خوردن مردم هم زير ذره بين ساواك جهنمي قرار داشت و حتي اعضاي خانواده ها را مراقب يكديگر قرار داده بودند، مردم حتي در نفس كشيدن هزار ترس و لرز داشتند، چه برسد به انجام فعاليتهاي سياسي و انتقاد از عملكرد مسئولين حتي از پايين ترين سطوح.
حقير خود شاهد بودم كه يك رفته گر شهرداري چگونه بر مردم حكومت مي كرد و زمانيكه به نحوه نظافت نمودن او ايراد گرفته مي شد به بهانه اينكه، تو به اعلحضرت! توهين كرده اي آن فرد معترض را زير شكنجه مرگبار ساواك مي كشيدند و او را به هزار بار مردن راضي مي نمودند. اين قدرت يك فرد رفته گر بود تا چه رسد به پاسبان و درجه دار و افسر و .... .
آري درخواست آزادي از قيد اين ظلمها بود، و به همين مقدار راضي بوديم و براي بدست آوردن آن از جان و مال و فرزندان گذشته بوديم چه رسد به اينكه به خود ببينيم تمام اركان حكومت را به دست خود تعيين نمائيم و از نحوه عملكرد مسئولين مملكت انتقاد نمائيم (آنهم با صداي بلند و در ملأعام نه در خفا و توي پستوها) حتي اگر بالاترين مسئول كشور باشد.
امروزه شرعاً و قانوناً آزاد هستيم، بلكه موظفيم كه در تعيين مسئولين نظام، چه رهبري كه از طريق مجلس خبرگان است و چه رياست جمهوري كه رأس قوه مجريه است و چه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه وظيفه تدوين قوانين مملكت و نظارت بر اجراء صحيح آن را بر عهده دارند شركت نمائيم.
در زمان اختناق سلطنتي كسي جرأت نوشتن حتي يك كلمه سياسي را نداشت، اما اكنون صفحات روزنامه ها و مجلات و حتي كتابهاي گوناگون پر است از مطالب سياسي و انتقاد از مسئولين، تا جائيكه برخي از آنها پا را از مرز آزادي هم فراتر گذارده و بر عليه نظام مردمي گام برداشته و طي طريق مي نمايند! و زحمت تشكر و قدرداني از آن خونهاي پاك بر زمين ريخته شده را هم بخود نمي دهند كه اين فضاي آزاد را براي آنان به وجود آورند! .
البته ناگفته نماند كه اين قسم آخر نيز از نوع همان آزاديهاي ست كه در ابتدا برشمرديم. در پايان اين قسمت بد نيست نقل قولي را كه فردي از يكي از مراجع عظام تقليد آن زمان نقل مي نمود بازگو نمايم: آن فرد نقل مي كرد، روزي به خدمت آن حضرت رسيدم و ايشان را به شدت متأثر و ناراحت ديدم كه حتي اشك از چشمان مباركشان سرازير بود سئوال كردم، آقا چه شده است؟ فرمود چه كنم از دست ... اشاره به يكي از فرزندان شان داشتند، كه من حتي آب هم كه مي خورم ايشان به ساواك گزارش ميدهد.
اين بود وضعيت آنروزها كه حتي مراجع عظام تقليد نيز در منازل خود تحت نظر بودند و كوچكترين حركت آنها كنترل مي شد.
آنچه در اين بخش گفته شد واضح است روي سخن با بزرگترهاست كه آن دوران را درك كرده و خود در ايجاد جمهوري اسلامي به رهبري امام راحل(ره) شركت داشته اند و الّا جواناني كه در آن زمان نبوده اند وحكومت ديكتاتوري شاه را درك نكرده اند به عمق معني اين سخنان پي نخواهند برد. از اين روست كه وظيفه بزرگترها دو چندان سنگين خواهد بود، باز هم بي مناسبت نيست كه خاطره يي را نقل نمايم تا شايد قدري به خود آييم، در دوران انقلاب از آنجائيكه به رسانه هاي داخلي مخصوصاً راديوي حكومت نمي شد اعتماد كرد، اكثر آنهائيكه مي خواستند اخبار انقلاب را دنبال كنند از راديوهاي بيگانه استفاده مي نمودند، و من يك شب راديو تاجيكستان را كه در آن زمان تحت حكومت شوري سابق بود گرفته بودم، اتفاقاً آنها هم از وجود آزادي در آنجا تبليغ مي نمودند، در همين رابطه خبرنگار آن راديو اعلان كرد كه امسال از اتحاد جماهير شوري يك نفر مسلمان به مكه مشرف شده است و ما مي خواهيم با اين حاجي مصاحبه اي انجام دهيم، سپس خبرنگار شروع به مصاحبه و پس از سئوالاتي در مورد حج، از آن حاجي سئوال كرد، شما چند فرزند داريد؟ ايشان در پاسخ گفت يازده فرزند كه پنج دختر و شش پسر يا بلعكس، كه اختلاف از ذهن نگارنده است، بعد از آن خبرنگار پرسيد: آيا فرزندان شما هم مانند خودتان مسلمان هستند يا اعتقادات ديگري دارند؟ آن حاجي پاسخي داد كه بسيار تكان دهنده بود و واقعاً اينجانب در آن لحظه به خود لرزيدم و به خدا پناه بردم! چرا كه پاسخ آن فرد مسلمان حاجي اين بود كه، در اتحاد جماهير شوري عقيده آزاد است و ما كاري به كار فرزندان خود نداريم كه چه عقيده اي را انتخاب مي كنند!!! و امروز كه وضعيت بعضي از جوانهاي خودمان را مي بينيم كه چگونه نسبت به ارزشهاي انقلاب بي توجه اند و بي باكانه نوارهاي موسيقي مبتذل از خوانندگاني كه به قول خودشان از آن طرف آب آمده است را در خودروهاي شخصي چه مسافركش و چه غير مسافركش پخش و صداي آن را بحدي بلند مي كنند كه هنگام عبور از خيابان، عابرين و ساكنين دو طرف خيابان را آزار مي دهند و هيچ توجه به اعتقادات جامعه ندارند و وقتي هم كه به آنها تذكر داده مي شود به همه مقدسات توهين مي كنند، به ياد گفته آن حاجي تاجيكستاني مي افتم كه نكند در كشور ما هم كه مهد اسلام ناب بوده و هست، آزادي به حدي رسيده باشد، عقيده كه جاي خود را دارد! توهين و بي حرمتي نسبت به عقيده ديگران نيز آزاد شده باشد! كه در آن صورت بايد پناه بر خدا ببريم و بخواهيم كه از اين پس خود حفاظت از دينش را به عهده بگيرد و ما بندگان ضعيف و ناتوان را حتي فرائض امر به معروف و نهي از منكر را فداي مصالح دنيوي خود نموده ايم معذور بدارد و حجت خود را جهت پالايش مظاهر كفر از دين مقدس اسلام مأمور قيام فرمايد.
مگر پدران و مادران كه دوران انقلاب را ديده و خود در بوجود آوردن حكومت اسلامي دخيل بوده اند، آن روزها را براي فرزندان خود تشريح نكرده اند و نگفته اند كه خواست ملت مسلمان از ايجاد جمهوري اسلامي چه بوده است، (كه وقتي سوار خودرو شخصي جهت عزيمت از ترمينال جنوب تهران به حضرت عبدالعظيم مي شويم، در روز رحلت پيامبر مكرم اسلام و دومين امام شيعيان جهان، نوار موسيقي با صداي خواننده زن مي گذارد و وقتي كه برايش توضيح داده مي شود كه امروز چه روزي است و تمام مشاغل تعطيل است و مردم مشغول عزاداري هستند، تو چرا اين نوار را پخش مي كني؟ وقيحانه همه چيز را به باد اهانت مي گيرد.)

ادامه دارد ....

 

 

yazynh@yahoo.com

چند مقاله كوتاه

رسوايي ديگر كليسا: ازدواج دو کشيش همجنسگرا در انگليس
کليساي رسمي انگليس شنبه شب گذشته خبر بي سابقه ازدواج دو کشيش همجنسگرا در اين کليسا را رسما اعلام کرد. به گزارش شيعه آنلاين، کليساي رسمي انگليس در ادامه افزود: اين دو کشيش پس از ازدواج رسما از کار و سمت خود کناره گيري کردند. در همين راستا روزنامه "ساندي تلگراف" در اين باره نوشت: "پيتر کويل" و "ديويد لورد" شنبه شب گذشته به طور رسمي در کليساي "سانت برثولوميو" که قديمي ترين کليساي شهر لندن است با يکديگر ازدواج کردند. "ساندي تلگراف" در ادامه افزود: ازدواج اين دو کشيش در دفتر سازمان ثبت احوال شخصي انگليس نيز به ثبت رسيد. گفتني است بحث ازدواج همجنسگرايان سالها که در آمريکا و ديگر کشورهاي غربي به موضوعي جنجال برانگيز تبديل شده است. دو هفته پيش نيز ايالت کاليفرنياي آمريکا قانون آزادي ازدواج همجنسگرايان را رسما تصويب کرد.
اين خبر را نوشتيم تا آتش ديگري بر جان مسيحيان مسلمان‌نماي گروه بيندازيم.
روز بيابان‌زدايي و وفات حضرت ام البنين (س)
و اما خبر تاسف‌بار ديگر اين كه در تقويم‌هاي ما در روز 28 خرداد مناسبتي به نام روز بيابان‌زدايي! وجود دارد، اما وفات حضرت ام البنين (س) وجود ندارد!! شهادت حضرت رقيه (س) نيز از جمله مناسباتي است كه در تقويم‌ها به چشم نمي‌خورد و اين مساله شگفت متاسفانه در تقويم‌هاي مذهبي نيز وجود دارد!

كوته‌فكري، از مشكلات درك احكام
يكي از پرسش‌هايي كه چندي پيش در راديو معارف مطرح شده بود، وجوب يا عدم وجوب پاسخ به جواب سلام مجري راديو بود. چندي پيش ايميلي دريافت كردم كه در آن عده‌اي جاهل و يا از خدا بي‌خبر اين مساله را به سخره گرفته بودند. اما هر چه مي‌كشيم از كوته فكري است. كوته فكري به اين معني كه در مساله تامل و تعمق نمي‌كنيم و اولين چيزي كه به ذهن كوچكمان رسيد، پذيرفته و حتي به عنوان يك ايده صحيح مطرح مي‌كنيم! اما اگر در مساله خوب بينديشيم، مي‌بينيم چنين چيزي نه تنها مسخره نيست، بلكه واقعا قابل بحث است. براي تامل مي‌توانيم بحث را از موارد ملموس‌تر كه با واقعيت مساله كمي فاصله دارند، آغاز كنيم و به تدريج آن را گسترش دهيم تا به مساله مورد نظر برسيم. در مورد بحث پاسخ سلام در راديو كه مطرح شده بود، به عنوان مثال مي‌توانيم مساله را از سلام كردن دو نفر با يكديگر آغاز كنيم. طبيعي است هنگامي كه دو نفر به يكديگر سلام مي‌كنند، جواب آن بر ديگري واجب است. حال كمي جلوتر مي‌رويم و فرض كنيم شخصي وارد جلسه‌اي كه چند نفر نشسته‌اند، مي‌شود و سلام مي‌كند. در اين صورت طبيعي است كه باز هم حاضرين بايد به وي جواب دهند. حال اگر كسي بر فرض بالاي منبري برود و به حاضرين سلام كند، چه؟ باز نيز مي‌توان گفت كه جواب سلام واجب است. اين بار فرض كنيم در مكان بسيار بزرگي مانند صحن جامع رضوي در مشهد مقدس نشسته‌ايم و سخنراني كه در داخل اتاق و يا رواقي قرار دارد و ما او را نمي‌بينيم و تنها صداي او براي ما در صحن پخش مي‌شود، بالاي منبر رفته و سلام مي‌كند. اين جا نيز اگر جواب سلام را واجب بدانيم، حرف بيراهي نزده‌ايم و اما اكنون مثال راديو. چه چيزي عوض شده است؟! شايد تنها كمي فاصله بيشتر شده و يا تعداد حضار بيشتر شده است. پس اين جا نيز بحث در مورد جواب سلام لااقل مي‌توانيم بگوييم كه بيراه و قابل تمسخر نبوده است. بنابراين مي‌بينيم هنگامي كه از يك مساله ملموس شروع مي‌كنيم و به واقعيت پله پله نزديك مي‌شويم، واقعيتي را كه زياد منطقي نمي‌دانستيم، اين بار زياد هم بيراه نمي‌دانيم.

ايراني و عرب
چندي پيش در يكي از مقالات بنده نوشته بودم كه ايراني بودن بر عرب بودن برتري آشكاري دارد و يكي از دوستان از من پرسيدند كه چرا چنين چيزي مي‌گويم و من پاسخ را به زماني كه فرصت بيشتري داشته باشم موكول كردم و اكنون مي‌خواهم پاسخ اين مساله را بدهم. در ابتدا بايد گفت كه برتري ايراني بر عرب به اين معنا نيست كه هر ايراني بر هر عرب به علت ايراني بودن خود برتري دارد كه اين عين نژادپرستي و مخالف تعاليم روح‌بخش اسلام است. بلكه بحث اين است كه در طول تاريخ بزرگ‌مردان ايراني همواره گوي سبقت را از بزرگ‌مردان عرب و حتي شايد ساير بلاد ربوده‌اند. براي اين مساله دلايل زير را عنوان مي‌كنيم:
1- در طول تاريخ دانشمندان ايراني از اعراب همواره بيشتر و موفق‌تر بوده‌اند.
2- در قرآن كريم يكي از دلايل نزول قرآن به زبان عربي اين عنوان شده كه به علت لجاجت بيش از اندازه اعراب، اگر قرآن عربي نازل نمي‌شد، اعراب مي‌گفتند اين كلام عربي نيست و براي ما نازل نشده است و نيز اين كلام بليغ و شيوا نيست و ما آن را نمي‌فهميم! در صورتي كه حال كه به زبان عربي نازل شده است، غير عرب چنين چيزي نمي‌گويد.
وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ ... (1)
هرگاه آن را قرآني عجمي (غير عربي) قرار مي‏داديم حتما مي‏گفتند: «چرا آياتش روشن نيست؟! قرآن عجمي از پيغمبري عربي؟!» ...
3- قرآن مي‌فرمايد:
وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (2)
و (همچنين) رسول است بر گروه ديگري كه هنوز به آنها ملحق نشده‏اند; و او عزيز و حكيم است.
«ابوهريره‏» مي‏گويد: وقتي سوره جمعه »نازل شد، من با عده‏اي در حضور پيامبر (ص) بوديم، آن حضرت سوره را تلاوت كرد تا به اين آيه. در اين حال، يكي از افراد حاضر در مجلس سوال كرد: «اي رسول خدا! آن‌هايي كه تا به حال به ما ملحق نشده‏اند، چه افرادي هستند؟» رسول خدا (ص) در حالي كه دست‏خود را روي سر سلمان محمدي گذاشته بود، فرمود: به خدايي كه جانم در اختيار اوست، اگر ايمان در «ثريا» قرار گرفته باشد، افرادي از اينان (3) بدان دست مي‏يابند. اين حديث در منابع معتبر شيعه و سني آمده است. (4)
4- نقل است كه چون آيت‌الله العظمي سيدمحمدكاظم يزدي -رحمه الله- مرجع عام شيعيان وفات يافت، به سراغ شيخ محمدحسين كاشف‌الغطاء -رحمه الله- رفتند، تا مرجعيت را بپذيرد كه از اين كار سرباز زد و در جواب فرمود: «من عرب هستم. عرب همواره نوعي تعصب (بيجا) در خود دارد و به درد مرجعيت نمي‌خورد. به سراغ آسيدابوالحسن اصفهاني -رحمه الله- برويد.» (5)
مجموع اين شواهد موفقيت ايرانيان را بر اعراب در طول تاريخ نشان مي‌دهد كه البته چنان‌چه بيان شد، اين مساله به معني برتري نژاد ايراني بر عرب نيست و برتر تنها كسي است كه تقواي بيشتري داشته باشد.

بروز مومن!!
و اما خنده‌دار ترين مطلب روزانه شماره 956! برخي دوستان يا علم غيب دارند!! و يا در توهم‌اند و فكر مي‌كنند چقدر موافق دارند!!! هر چند كه داشتن موافقين زياد هم نشانه حقانيت نيست، و الا معاويه -عليه اللعنه- نيز موافقين زيادي داشت. اگر هم قرار باشد مومني توسط مسلمان‌نماها مطرح! شود، هر چند كه تاكنون حتي متوهمانه هم اين گونه نبوده است، همان بهتر كه مطرح نشود. عاجزانه از ايشان مي‌خواهيم اين لطفشان را از ما دريغ دارند، تا مشخص شود چه چيزي يا چه كسي باعث بروز ديگران است.

تقويم شمسي و قمري
متاسفانه برخي دوستان عقل خود را سليم مي‌پندارند، اما واقعا برخي مسايل را با كمال عقل سليم! خود نمي‌فهمند. تقويم قمري به عرب و عجم ربطي ندارد. به عقل و دانش انسان ربط دارد. اگر كمي اطلاعات ستاره‌شناسي داشتيد، دچار چنين توهمي نمي‌شديد! بيهوده عقل خود را سليم نپنداريد! شما انسان‌هاي يك بعدي فكر مي‌كنيد تنها تقويم شمسي وجود دارد؟! خير، دوست عزيز تقويم قمري نيز وجود دارد و ابتداي آن ماه محرم و انتهاي آن ماه ذي الحجه است، درست مانند تقويم شمسي. در ضمن در تقويم قمري هر مناسبت تنها يك بار تكرار مي‌شود. اما هنگامي كه تقويم قمري و شمسي در كنار هم قرار داده مي‌شوند، برخي مناسبت‌ها در تقويم شمسي به علت بيشتر بودن تعداد روزهاي آن دو بار نوشته مي‌شوند. اين مساله بر طبق اصل رياضي واضح لانه كبوتري نيز قابل فهم است. شما واقعا اين را نمي‌فهميد؟!!! خداوند به اين جاهلان خودعالم‌پندار، علم و به اين نابخردان خودخردمندپندار، خرد عنايت فرمايد!

توهين دوباره به آيت‌الله هاشمي!
و اما سخن آخر! منظور برخي نويسندگان روزانه از توهين به رئيس مجلس خبرگان چيست؟! اين كه عده‌اي با حجاب و سر و وضع نامناسب از ايشان تبليغ كنند، وجهه ايشان را خراب نخواهد كرد. از كجا معلوم مخالفان ايشان چندين نفر را با چهره‌هاي غيرموجه به منظور تبليغ و تخريب چهره ايشان اجير نكرده باشند؟! با اين كارها هيچ چيز ثابت نمي‌شود. من نمي‌دانم اين آيت‌الله يزدي و مصباح يزدي و غيره و غيره كه آقايان قبولشان دارند، همين‌ها به آيت‌الله هاشمي براي رياست مجلس خبرگان راي داده‌اند. آن وقت شما كاسه داغ‌تر از آش شده‌ايد؟!!! جالب اين جا است كه رهبري به صراحت از اهانت‌هاي زمان انتخابات به آيت‌الله هاشمي انتقاد كرده بودند و خواهان برخورد با عوامل آن شده بودند. هر چند كه قوه نه چندان محترم قضائيه اين بار نيز يك گوش خود را در و ديگري را دروازه كرد. ما كه زياد با سياست سر و كار نداريم، اما من نمي‌دانم اين افراد ظاهرا رهبري را نيز قبول ندارند كه همچنان به توهين به آيت‌الله هاشمي ادامه مي‌دهند. خدا كند كسي اين نابخردان تندرو را نماينده اسلام تلقي نكند.

پي‌نوشت‌ها
(1) فصلت/24
(2) جمعه/3
(3) در برخي تراجم افرادي از سرزمين اين مرد آمده است.
(4) از جمله الدرالمنثور، ج 6، ص 215; نور الثقلين، ج 5، ص 323 و نفس الرحمن، ص 199
(5) نقل از شيخ عبدالحميد الكثيري، نوه خواهر شيخ محمدحسين كاشف‌الغطاء -رحمه الله- براي نگارنده

 

 

salman_yavar@yahoo.com

دولتي كه احمدي نژاد از خاتمی تحويل گرفت

قسمت اول

ديروز كه سالروز حماسه سوم تير بود تمامی سايتها ، وبلاگها و روزنامه ها همه از نگاه خود به اين موضوع پرداختند.حتي رسانه هاي اصلاح طلب نيز از اين روز گفتند. اما چيز تازه اي نداشتند .چند روز قبل كه نشريات سال 84 را نگاه مي كردم مطالب جالبي را ديدم . واين باعث شد كه مطلب زير را در وبلاگم كار كنم.
پس از اعلام نتايج انتخابات نهم رياست جمهوري ، مردم ما شاهد بروز رفتارهايي از سوي برخي رقيبان انتخاباتي آقاي احمدي نژاد بودند كه شائبه «پدر خواندگي » را در اذهان پديدار مي ساخت .
يكي گفت احمدي نژاد بايد راه ما را برود ،ديگري ابراز كرد:چهار ميليون نفر از مردم ايران به يكي از طرح هاي اقتصادي من رأي دادند كه به اعتقاد كارشناسان اقتصادي انجام نشدني است.كانديداي بعدي هم دولت آينده را مكلف به پرداخت بيمه بيكاري و واگذاري سهام كارخانجات دولتي نمود كه به دليل بار عظيم مالي آن ، سال هاست در صندوق دولت هاي پيشين خاك خورده است و ...
اما من هم از نگاه خودم مي خواهم به اين موضوع نگاه كنم و سعي كردم كه مستند باشد تا به پر قباي كسي برنخورد! نگاهي كه كمتر بدان پرداخته شده است و اين هم از مظلوميت هاي دولت نهم است. البته بيشترين گناه هم برگردن دوستان و طرفداران اين دولت مي باشد. اگر اين موارد در اختيار دوستان دوم خردادي مي بود تا 4 سال روي آن مانور مي دادند.
دولت نهم بايد به محض روي كار آمدن ، گزارشي از وضعيت اقتصادي كشور را در زمان تحويل و همچنين تمام فعل و انفعالات ماه هاي آخر دولت آقاي خاتمي را در اختيار مردم مي گذاشت . اما دريغ از يك گزارش.

دولت دقيقه 90
در ظرف زماني تيرماه 84 شاهد مصوباتي از سوي دولت آقاي خاتمي بوده ايم كه اين مصوبات تا حدود زيادي داراي بار اقتصادي و سياسي است ، به گونه اي كه نه تنها دولت آقاي خاتمي ، بلكه دولت آقاي هاشمي نيز به دليل بار مالي عظيمي كه بر اقتصاد كشور تحميل مي نمود قادر به انجام آن نبوده اند.
تصويب اين گونه لوايح به اين معنا بود كه جدول برنامه اي دولت جديد توسط برنامه هاي دولت گذشته در حال پر شدن است و دولت آينده ملزم به جامه عمل پوشانيدن به وعده هاي ديگران است . علاوه بر آنكه ايجاد انتظارات كاذب در ميان مردم در شرايط حساس آن زمان خصوصاً در عرصه روابط بين الملل ، پتانسيل حركت مقتدرانه را از دولت آينده سلب نمود و جريان حاكم نيز علناً نارضايتي خود را از انتخاب مردم نشان داد.

فرصت هاي خاكستري
در روزهاي پاياني دولت هشتم كه در واژگان علوم سياسي از آن ـ فاصله انتقال قدرت از دولت قديم به دولت جديد ـ به عنوان «فرصت هاي خاكستري » نام مي برند، مردم ما شاهد مصوباتي در هيأت دولت و زير مجموعه هاي آن همچون شوراي پول و اعتبار و سازمان مديريت و برنامه ريزي بودند كه با توجه به زمان تصويب آن و بار مالي و اخلاقي سنگيني كه بر دوش دولت آينده گذاشت، شائبه هاي سنگ اندازي و ايجاد بدعت پدرخواندگي را در اذهان عمومي به وجود آورد ، به گونه اي كه در برخي جلسات وزارتخانه ها از در پيش گرفتن سياست «زمين سوخته » براي دولت آينده سخن گفته شد.
اما نكته اي كه قبل از پرداختن به اين مصوبات بايد بدان اشاره شود اين است كه تصويب اين لوايح معطل مانده ، به هيچ وجه به معناي مخالفت با اصل آن نيست ؛ چرا كه لزوم رسيدگي به وضعيت معيشتي جانبازان ، همسران شهدا و ايثارگران ، پرداخت تسهيلات بيشتر به سربازان و بيكاران و مقابله با فساد اقتصادي و... از جمله مسائلي بوده است كه در سال هاي گذشته بارها و بارها توسط اصولگرايان برانجام آن تأكيد شده بود، اما پس از 16 سال ، در اقدامي عجولانه و غيركارشناسي ، طرح هاي راكد و بر زمين مانده را يكي پس از ديگري از تصويب گذرانند. علاوه بر آنكه در تصويب برخي قراردادها نيز بوي زد و بند و اخذ پورسانت هاي عظيم به مشام مي رسيد كه يقيناً چوب حراج بر بيت المال عمومي است .
بخش هايي از اين مصوبات را با هم مرور مي نماييم:

صدور مجوز 71 نشريه در مدت 15 روز
چندين سال پيش مسئولان وزارت ارشاد كه خود را در معرض اتهامات ناروايي چون فرهنگ ستيزي و مخالفت با آزادي مي ديدند، اقدام به صدور مجوزهاي بي ضابطه انتشار نشريات براي افرادي نمودند كه بسياري از آنان سابقه وابستگي به ساواك و گروه هاي محارب را داشتند. ثمره آن اقدام نابخردانه در حوادثي چون شبه كودتاي 18 تير و قتل هاي زنجيره اي آشكار شد. آن تجربه تلخ و پرهزينه ، اين بار هم در اواخر دولت آقاي خاتمي اجرشد و مديراني كه مي دانستند چه مي كنند، با طرح ها و برنامه هايي از پيش تعيين شده ، اقدام به صدور فله اي و غيرقانوني مجوزهاي انتشار نشرياتي نمودند كه آثار مخرب و ساختار شكني آن را در آغازين ماه هاي شروع به كار دولت آقاي احمدي نژاد فراموش نشده است. براساس برخي گزارش هاي موثق ، تنها در اواخر تيرماه 84 مجوز انتشار بيش از 70 نشريه صادر شد كه برخي از اين دريافت كنندگان داراي مشاغل غيرمطبوعاتي بودند و برخي ديگر سوابق منفي و ناموفقي را در عرصه مطبوعات داشتند.

اعطاي بورس تحصيلي
برخي از مقام هاي دولتي كه جايي براي خود در دولت آينده نمي ديدند، با استفاده از رانت و بدون كسب صلاحيت هاي لازم ، بورس اعزام به خارج را دريافت كردند تا با بودجه بيت المال به تحصيل در خارج كشور بپردازند.

اعزام سفيران حزبي
در ماه هاي آخر دولت آقاي خاتمي و علي رغم اعلام دولت مبني بر عدم اعزام سفيران جديد، شاهد اعزام سفيراني جديد به كشورهاي خارجي بوديم . اكثر قريب به اتفاق اين سفيران از نيروهاي حزبي و باندي بودند كه در دولت نهم جايي نداشتند .

كمك هزينه به وزرا و معاونان
با تصويب دولت هشتم ، يك ميليارد و 110 ميليون ريال به وزرا و معاونان جهت كمك هزينه هاي ضروري پرداخت شد. اين در حالي بود كه هنوز در نيمه نخست سال قرار داشتيم و مبالغ اختصاص يافته به وزيران ، هنوز بخش اعظم آن هزينه نشده بود.

دو ماه حقوق و پاداش به كاركنان ستادي
با تصويب دولت هشتم، معادل دو ماه حقوق و پاداش به كاركنان ستادي پرداخت شد. اين مصوبه در حالي اجرايي شد كه دولت آقاي خاتمي در سال هاي گذشته همواره با كسري بودجه مواجه بوده و در ماه هاي آخر سال 83 نه تنها قادر به پرداخت عيدي كاركنان خود نبود، بلكه حقوق عادي معلمان ، ارتشي ها، پرستاران و بازنشستگان با تأخيرهاي چند ماهه پرداخت شد.

قراردادهاي پورسانتي
سرعت انعقاد قراردادها بويژه در امور نفتي طي هفته ها و ماه هاي آخر دولت هشتم بي سابقه بود و معلوم نيست چرا اين قراردادها علي رغم تأخير چند ساله به يكباره امضا شدند.
نكته تأسف‌بار در اين قراردادها واگذاري آنها با ارقام بسيار بالاتر به طرف هاي خارجي نسبت به متقاضيان داخلي بود. يعني از يك طرف مبالغ سنگيني به خارجيان داده مي شود و از سوي ديگر سازندگان داخلي با بي اعتنايي كامل روبه رو شدند.
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي درباره انعقاد برخي از اين قراردادها از جمله مناقصه هاي شركت ملي صنايع پتروشيمي مطالب تكان دهنده اي را منتشر كرد و توضيحات بعدي مسئولان شركت ملي صنايع پتروشيمي نيز نه تنها اين نگراني ها را برطرف نكرد، بلكه برآن افزود. اولاً در اين دو قرارداد، پاكت دو شركت سازنده ايراني براي شركت در اين مناقصه ها باز نشد و كار به شركت هاي خارجي (آلماني ) سپرده شد. ثانياً رقم پيشنهادي شركت هاي داخلي 565 ميليون يورو و كمتر از طرف خارجي بود.به عبارت ديگر معلوم نيست چرا كاري را كه شركت هاي داخلي قادر به انجام آن بوده اند، معادل 600 ميليارد تومان گران تر به طرف خارجي سپرده شد. با چه مجوزي اينگونه از بيت المال بذل و بخشش شده است . آيا پورسانت هاي حداقل پنج درصدي در اين معاملات سبب عقد قراردادهاي عجولانه ، غيركارشناسانه و خلاف منافع ملي شده است؟ 

ادامه دارد ....

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن روي اين لينک کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

5 تير / 25 ژوئن / 21 جمادي الثاني

Mobin_s2004@yahoo.com
5 تير ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
روزي كه امپراتور فراري روم به دست يك سرباز ايراني كشته شد

Flavius Claudius Julianus

26 ژوئن سال 363 ميلادي (روزي چون امروز) و در جريان جنگ دو امپراتوري روم و ايران، ژوليانFlavius Claudius Julianus (فلاويوس كلاوديوس ژوليانوس) امپراتور روم از دودمان كنستانتينيان كه در حال فرار از برابر ارتش توانمند ايران بود در منطقه سامرا (عراق امروز) هدف زوبين يك سرباز ايراني قرار گرفت، شديدا زخمي شد و چند ساعت بعد (27 ژوئن) درگذشت. وي آخرين امپراتور غير مسيحي روم بود و مسيحيان او را به لحاظ سختگيري نسبت به پيروان اين دين «خدانشناس» مي خواندند. ژوليان كه در تاريخ به ژوليان دوم معروف است (براي اشتباه نشدن با ديديوس ژوليانوس) در عين حال، خود از فلاسفه «نيوپليتونيسمNeoplatonism» بود و در «نوشتن» به وپژه داستان نگاري داراي مهارت و استعداد بود.
ژوليانوس بود كه در مارس 363 ميلادي جنگ با ايران را با عبور از رود فرات و تعرض به قلمرو امپراتوري ما آغاز كرده بود كه به شكست روميان و مرگ خود او منجر شد. ژوليانوس مي خواست كه از فرصت دور بودن شاپور دوم، شاه وقت ايران، از پايتخت استفاده كند و اراضي را كه كنستانتينوس دوم به ايران باخته بود پس بگيرد و براي خود تاريخ بسازد كه جان خويش را هم بر سر اين كار گذارد. ژوليان از اقامت شاپور دوم (ذوالاكتاف) شاه وقت در آسياي ميانه كه سرگرم فراري دادن «هون» ها به سمت اروپا بود سوء استفاده كرده و وارد قلمرو ايران شده بود.
مورخ ارتش روم نوشته است: ژوليانوس در رسانيدن خود به پايتخت ايران (شهر تيسفونCtesiphon ) به قدري شتاب داشت كه منتظر 30 هزار سرباز كمكي خود نشد كه در مسير حركت و به فاصله اي كم از تيسفون، با شصت هزار تن لژيونر با نيروهاي يك ژنرال ايراني (سپهبد) به همين شمار وارد جنگ شد و متوقف گرديد. امپراتور هنگامي كه شنيد شاپور دوم (ذوالاكتاف) به سوي تيسفون باز مي گردد با عجله عقب گرد كرد تا در منطقه كوهستان (كوههاي كردستان عراق امروز) منتظر نيروي كمكي شود كه واحدهاي ايران او را دنبال كردند و پيش از رسيدن به كوهستان از دو سوي مورد حمله قرار دادند كه زوبين خورد و تلاش اوريباسيوسOribasius جراح ارتش براي نجاتش به جايي نرسيد و سپيده دم در گذشت.
در پي كشته شدن ژوليان، ژنرالهاي رومي في المجلس «ژوويان» را به سمت امپراتور موقت انتخاب كردند كه وي چون توان و استعداد جنگيدن در نيروهاي رومي نديد به شاپور دوم پيشنهاد ترك مخاصمه و صلح داد كه به شرط پذيرفتن همه شرايط ايران قبول شد. ژوويان در قرارداد صلح، تعهدات بسيار سنگين بر عهده گرفت، يعني هرچه را كه فاتح (ايران) ديكته كرد نوشت و امضاء كرد و مابقي ارتش روم را نجات داد. طبق قرارداد صلح، ژوويان از پنج منطقه بزرگ در شرق مديترانه و هرگونه ادعاي روم در ارمنستان صرف نظر كرد و متعهد شد كه شخصا به مناطق پنجگانه مراجعه كند و به دست خود پرچم ايران را در آنجا برافرازد كه چنين كرد و اين عمل در تاريخ امپراتوري روم، قبول يك تحقير خوانده شده است.
شاپور دوم بنا بر منش ايرانيان (رعايت احترام متوفي و وصيت او)، اجازه داد كه جسد ژوليانوس را بدون كوچكترين بي احترامي از قلمرو ايران خارج سازند.
    سه داستان جالب از ژوليانوس دوم بجا مانده است كه «ويلمر كيو رايتWilmer Cave Wright» آنها را به انگليسي ترجمه و در سه جلد تحت عنوان كارهاي امپراتور ژوليان در سال 1923 در لندن به چاپ رسانده و به توزيع داده است كه تا كنون چند بار تجديد چاپ شده اند. ژوليان براي اين بتواند افكار انديشمندان يونان قديم را از دست اول (نه ترجمه آنها) مطالعه كند، زبان يوناني فرا گرفته بود.

 

نخستين باري كه روسها باكو را تصرف كردند

عناصر دو هنگ ارتش روسيه 26 ژوئن سال 1723 شهر باكو را تصرف كردند. تصرف باكو با استفاده از فرصتي كه جنگ داخلي ايرانيان و محاصره اصفهان توسط امير محمود قندهاري به دست داده بود صورت گرفت. روس ها هفت سال بعد، از ترس نادر شاه بدون جنگ باكو را ترك و سپس طبق قرارداد گنجه (منعقد در دهم مارس 1735) از همه قفقاز خارج شدند. روسها تا دوران جنگ اول ايران و روسيه ( سالهاي 1808 ـ 1813) به مدت هفتاد و چند سال قدم به قفقاز ايران نگذاشتند.
باكو در عهد باستان بغ كوه (كوه خدا) نام داشت كه به تدريج به باكو تبديل شد (مشابه نام «بغ داد» يا بغداد امروز). برخي هم در قديم آن را «بادكوب» مي خواندند. نخستين آتشكده باكو قدمتي برابر با آغاز ترويج آيين زرتشت در شمال غربي ايران دارد (شش تا هشت قرن پيش از ميلاد مسيح). كاخ شروانشاه (شيروان شاهان) از بناهاي تاريخي آن شهر نفت است كه نزديك به سه ميليون نفر را در خود جاي داده است.

کاخ شروانشاه در باکو مربوط به قرون وسطا

 

کناره گيري وثوق الدوله که ايران را تحت سرپرستي انگلستان قرار داد

وثوق الدوله

وثوق الدوله (ميرزا حسن خان) كه با امضاي قرار داد نهم اوت 1919 (مرداد 1298) با سرپرستي كامل انگلستان بر ايران موافقت كرده بود 26 ژوئن 1920 (تير 1299) استعفاي خود را از رئيس الوزرايي تسليم داشت.
اين كناره گيري به معناي پايان كار او نبود بلكه بعدا هم به مقام و منزلت رسيد و حتي از تهران نماينده مجلس شد!!!. همين انتخاب وثوق الدوله مثالي شده است كه در سطح جهان اصحاب نظر در گفتار و نوشتار خود به اجراي دقيق دمكراسي در مناطقي كه مردم آن با جزئيات دمكراسي آشنا نباشند و ارزش و قدر آن را ندانند ابراز ترديد كنند و آموزش و توجيه دمكراسي را مقدم بر اجراي آن بدانند.
مورخان، مقامات بعدي وثوق الدوله را دليلي بر ادامه نفوذ انگلستان در ايران دانسته اند که رضا شاه کوشيد پس از قدرت گرفتن هيتلر در آلمان، ايران را از نفوذ انگلستان برهاند که...

Mobin_s2004@yahoo.com
25 ژوئن ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
ثبت اختراع دوچرخه و نگاهي كوتاه به تاريخچه آن

26 ژوئن 1819 اختراع دوچرخه به ثبت رسيد. به درستي معلوم نيست كه در چه تاريخ و به دست چه فردي، نخستين دوچرخه ساخته شده است. طبق تحقيق برخي از مورخان، نخستين دوچرخه در سال 1790 در فرانسه ساخته شده بود. اسناد دقيق، از ساخت دوچرخه كاملتر و بازرگاني شدن اين صنعت (توليد انبوه) در سال 1817 در آلمان و توسط «كارل دريس Karl Drais» حكايت مي كند.
     دوچرخه هاي اوليه داراي زنجير و خودرو نبودند. زنجير دوچرخه (انتقال نيروي ركاب زن به چرخ) در سال 1885 ساخته شد و حركت با دوچرخه را آسان و بدون زحمت ساخت.
     پيش از عمومي شدن استفاده از اتومبيل، دوچرخه به صورت سه و يا چهار چرخه،
    دو نفره و سه نفره هم ساخته مي شد كه دوچرخه سوار مي توانست همسرش را همانند نشستن در اتومبيل (نه روي زين و ترك بند) با خود ببرد و سواري دهد.
    طبق برآورد رسمي، درسال 2005، جهان داراي بيش از يك ميليارد دوچرخه بوده است. پيش بيني شده است كه با گران شدن بهاي بنزين و نيز به خاطر حفظ تندرستي (لزوم ورزش روزانه)، استفاده از دوچرخه بارديگر افزايش يابد.
     طبق يك ميثاق بين المللي، از سال 1968 دوچرخه در عداد وسائط نقليه كه در رديف «خودرو» هستند در آمده و راكب دوچرخه عنوان «راننده» يافته و لذا بايد همه مقررات راهنمايي و رانندگي را رعايت كند. به علاوه، اتومبيلرانان بايد به حق دوچرخه سوار در معابر احترام بگذارند و ضمن حركت، حق تقدم و فاصله قانوني را با دوچرخه رعايت كنند.
عكس زير يك دوچرخه چند چرخه دو نفره را در سال 1886 نشان مي دهد:

 

انقلاب عراقي ها برضد سلطه انگلستان

انگلستان پس از خارج ساختن عراق از دست عثماني در پايان جنگ جهاني اول، نقشه ديگري براي آن كه در زمان عثماني شامل 3 ايالت بود داشت. تا زمان نادرشاه، عراق عمدتاً توسط ايران اداره مي شد.
    شيعيان عراق كه اكثريت مردم اين كشور را تشكيل مي دهند با تقشه انگلستان مخالف بودند. مخالفت شيعيان عراق در اواخر ژوئن سال 1920 (در چنين روزهايي) به انقلاب آنان انجاميد و نيروهاي انگليسي فرزند آيت الله شيرازي را كه پس از وفات آيت الله يزدي در سال 1919 رهبري شيعيان عراق را به دست داشت و مرجع تقليد آنان بود دستگير كردند كه آيت الله برضد انگلستان و نقشه استعماري آن دولت فتوا صادر كرد و روا داشت كه انقلاب به صورت مسلحانه در آيد.
    دستگيري عده اي در كربلا و نجف آتش انقلاب را به سراسر عراق گسترش داد و صدها سرباز انگليسي كشته شدند. انگلستان در پايان ژوئيه (ماه بعد) كه شكست خود را حتمي ديد، با دادن استقلال تدريجي به عراق موافقت كرد.
    در اين ميان كردها هم از شكست پادگانهاي انگليسي در عراق مركزي و جنوبي استفاده كردند و بسياري از شهرهاي كردنشين را از دست انگليسي ها خارج ساختند و ... .

برخي ديگر از رويدادهاي 26 ژوئن

  • 1787:   در آستانه انقلاب فرانسه، يك برده سياهپوست به نام اتوبا كوگوآنو كه به همراه ارباب انگليسي خود از قاره آمريكا به لندن منتقل شده و در اينجا از بردگي به نوكري تغيير وضعيت داده بود كتابي درباره زشتي تجارت برده و خشونت و بي رحمي نسبت به آنان منتشر ساخت كه اروپا را به لرزه درآورد و اشك بسياري را جاري ساخت.

  • 1898:   ويلي مسراشميت Messerschmidt طراح آلماني هواپيما در اين روز به دنيا آمد. وي كه سازنده جنگنده هاي مسراشميت بود در سال 1978 درگذشت.

  • 1907:   (25 ژوئن) پروفسور «هانس جنسن» فيزيكدان اتمي آلمان در هامبورگ به دنيا آمد و در سال 1963 برنده جايزه نوبل در اين رشته شد.

  • 1934:   پروفسور آلماني «هنريك فوكه» هواپيماي عمود پروازي را كه ساخته بود به نام اف. دبليو ـ 61 در برلن به پرواز درآورد. اين وسيله پرواز تركيبي از هواپيما و هلي كوپتر بود كه بوسيله بال گرد، عمودي بلند مي شد و فرود مي آمد و با ملخ هواپيما افقي پرواز مي كرد (درست شبيه هواپيمايي كه اخيرا آمريكا براي سپاه تفنگداران خود ساخته است).

  • 1940:   دولت مسكو از دولت روماني خواست كه دو منطقه بسارابياBessarabia و Bukovina بوكووينا را به آن دولت پس بدهد. اين دو منطقه را امپراتوري روسيه نزديك به دو قرن پيش از عثماني گرفته بود. پيمان عدم تجاوز ميان برلين و مسكو (معروف به قرارداد مولوتف ـ فن ريبنتروپ) اجازه بازگرداندن اين دو سرزمين را به دولت مسكو داده بود. اين دو سرزمين كه بعدا ضميمه شوروي شدند، پس از فروپاشي اين اتحاديه (به اظهار بسياري از اصحاب نظر، براثر خيانت داخلي) اينك در جمهوريهاي مولدوا و اوكراين واقع شده اند.

  • 1945:   منشور ملل متحد كه بر پايه آن سازمان ملل تاسيس شده است در نشست سانفرانسيسكو امضاء شد. مبتكر اين منشور و سازمان فاتحان آلمان بودند كه مي خواستند از اين طريق هم كنترل جهاني داشته باشند و اين كنترل با وجود هفت دهه اعتراض و انتقاد ادامه دارد. اين سازمان كمكي به بشريت و تامين حقوق و آزادي هاي انسان نكرده، و نتوانسته است كه از جنگ و كودتا و ... جلوگيري كند.

  • 1960:   انگلستان به «سومالي لند» واقع در قسمت شمالي سومالي بزرگتر كه قبلا همانند گوسفند قرباني ميان ايتاليا، فرانسه و انگلستان قسمت شده بود استقلال داد ولي اين استقلال تنها پنج روز دوام داشت. سرزمين سومالي (شاخ آفريقا) به علت برخوردار بودن از يك موقع استراتژيك ممتاز سالهاست كه دچار تفرقه و بي نظمي و بي حكومتي است.

  • حمد بن خليفه
  • 1995:   پرنس حمد بن خليفه آل ثاني نخست وزير و فرمانده ارتش قطر برضد پدر خود «خليفه بن حمد آل ثاني» كودتا كرد و برجاي او نشست. اين كودتا بدون خونريزي و تلفات بود. حمد امير تازه كه متولد 1952 و فارع التحصيل آكادمي نظامي انگلستان است در زمان حكومت پدر، در عين حال يك ژنرال بود. «حمد» ادامه دهنده سلطنت خاندان آل ثاني است كه از دو قرن پيش بر قطر حكومت مي كند. مرور زمان نشان داده است كه سياست هاي «حمد» معتدل و دورانديشانه بوده است.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    21 جمادي الثاني هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     درگذشت «كاتب مصري» ملقب به «بهاءُ‌ الدّين» و مشهور به «مُهلَّبي»

    21 جمادي الثاني 656 - «كاتب مصري» ملقب به« بهاءُ‌ الدّين» و مشهور به« مُهلَّبي» ازفضلاي برجسته قرن7 هجري قمري در75سالگي درمصردرگذشت. مهلّبي درنظم و نثرو درحُسن خط و كتابت يگانه زمان خود بود و بسيارنيك شعرمي سرود. اشعاراو لطيف و روان است و چون با خطي كتابت شده، مورد توجه عموم قرارگرفته است. مُهلَّبي درعصرخود چنان شهرت يافته بود كه ابن خَلَّكان پس ازملاقات با وي گفت: «با وي ملاقات كردم و بيش از آنچه شنيده بودم، ديدم». گفتني است كه ازمهلّبي ديوان شعري هم به يادگارمانده است.

     

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Prepared Foods Magazine
    ماه ژوئن
     

    جديدترين شماره از ماهنامه
    Prepared Foods Magazine

    تاریخ انتشار: ژوئن 2008
    تعداد صفحات مجله: 240
    حجم فایل: 20 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا کلیک کنید


     

     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه

    با یک عدد بطری آب دوش بگیرید

    تا حالا با یک بطری آب دوش گرفته اید؟! نمی دانم که چه کسی قادر است تنها با یک بطری آب دوش بگیرید که باعث شده تا یکی به فکر ساخت این سر دوش خوشکل بیفتد. این گجت کوچک و جالبی را که در تصویر مشاهده می کنید یک سر دوش کوچک و قابل حمل است که به راحتی می توانید آن را در دهانه یک بطری آب بپیچانید تا بتوانید از آب آن برای دوش گرفتن استفاده کنید. جالب تر از این سر دوش به نظر من عکسیست که برای معرفی محصول در نظر گرفته شده است. یاد آدم های کم شانس می افتم که لب در یا هم اگر رفتند با خود یک بطری آب می برند! منبع
     

    شنا کردن یک ساچمه سرامیکی
    در یک استکان چای

    تا حالا چای و یا نوشیدنی های خود را با قاشق های کوچک و زیبای چای خوری هم میزدیم و از ته نشین شدنش جلو گیری می کردیم. اما حالا دیگر می توانیم به کمک یک ساچمه زیبای سرامیکی کوچک که در کف لیوانمان سر می خورد چای خود را هم بزنیم. این استکانی را که در تصویر مشاهده میکنید یکی دیگر از ابداعاتیست که می تواند تا حدی زندگی را برایمان از یکنواختی در آورد. البته تفکر چندان جدیدی نیست. سالیان سال است که ساچمه ها در قوطی های آبمیوه , شیر , دوغ در حال شنا کردن هستند ولی تا کنون در یک استکان چای شنا نکرده بودند. اگر اهل نوشیدن چای هستید و به دنبال یک تنوع می گردید می توانید از این طرح ایده بگیرید . یا بخریدش و یا خودتان یک ساچمه سرامیکی پیدا کنید و متفاوت تر از همیشه چای بنوشید!
    منبع

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    ريشه ها و نشانه هاي سكولاريسم


    نويسنده: على ربانى گلپايگانى
     

    معرفی کتاب:
    سكولاريزم يعنی چه؟ ريشه در كجا دارد؟ فرق آن با علمانيت در جهان اسلام چيست؟ رابطه دين و حكومت چگونه است؟
    پيامدهای سكولاريزم چه چيزی است؟ عوامل آن كدامند؟
    آيا در اسلام نيز آن عوامل وجود دارند تا سكولاريزم هم وجود داشته باشد يا خير؟
    ارتباط سكولاريزم با مكاتب فكری ديگر چيست؟ آيا بشر تكليف‌گراست يا حق‌گرا؟
    در اين اثر، نويسنده تلاش كرده است به سؤالات فوق پاسخ گويد و افزون بر آن، علل و زمينه‌های تاريخی و اجتماعی سكولاريزم را بررسي، و مبانی فلسفی و كلامی آن را بيان نمايد.
    مباحث كتاب عبارتند از:سكولاريزم و سكولاريزاسيون، علل و زمينه‌های پيدايش سكولاريزم، سكولاريزم و قداست‌زدايي، سيانتيسم و سكولاريزم،
    سكولاريسم و اومانيسم، راسيوناليسم و سكولاريسم، سكولاريسم و ليبراليسم، سكولاريسم و مدرنيسم، سكولاريسم و تفكر فلسفي، سكولاريسم در مقايسه با حق و تكليف.
    نويسنده در هر گفتار ضمن تعريف هريك از اصطلاحات بالا، به سير تاريخی آن نيز اشاره كرده و رابطه آنها را با سكولاريسم بيان كرده و به نقد آن پرداخته است.
    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    گفتار يكم: ‌سكولاريسم‌ و سكولاريزاسيون‌
    ‌گفتار دوم‌: ‌علل‌ و زمينه‌هاي‌ پيدايش‌ سكولاريسم‌
    ‌گفتار سوم‌: ‌سكولاريسم‌ و قداست‌زدايي‌
    ‌گفتار چهارم‌: ‌سيانتيسم‌ و سكولاريسم‌
    ‌گفتار پنجم‌: ‌سكولاريسم‌ و اومانيسم‌
    گفتار ششم‌: ‌راسيوناليسم‌ و سكولاريسم‌
    ‌گفتار هفتم‌: ‌سكولاريسم‌ و ليبراليسم‌
    ‌‌گفتار هشتم‌: ‌سكولاريسم‌ و مدرنيسم‌
    ‌گفتار نهم‌: ‌سكولاريسم‌ و تفكر فلسفي‌
    ‌گفتار دهم‌: ‌سكولاريسم‌ در مقايسه‌ با حق‌ و تكليف‌


    دانلود کتاب:
    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)
    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    به مناسبت روز زن
    روز زن بر زنان ناظنین(!) مبارک باد!

    زن نبايد به فكر مش باشد
    مش همين پنج ماه و شش باشد

    هي نگردد پي تل و گل‌سر
    بهر مويش به فكر كش باشد

    خواستگاران خوب رد نكند
    كم پي فال و شيش و بش باشد

    مرد خوبي به تور خود بزند
    حرفه‌اي ، تيز ، با برش باشد

    همسر مرد سالمي بشود
    نه عجوزي كه مرتعش باشد

    مردي آنسان كه در كشاكش دهر
    سنگ باشد نه اينكه كش باشد!

    ورنه در كار وي گره افتد
    مشكلش حركت و جهش باشد

    با جوانان پير ، كم بپرد
    گر چه آماده‌ي پرش باشد!

    عشق وقتي كه اتفاق افتاد
    متمايل به واكنش باشد!

    چشم دلدار خويش را هرشب
    سير سازد به هر روش باشد

    قلب او را چنان كند تسخير
    تا شب و روز در تپش باشد

    ندهد گير هي به شوهر خويش
    هي نخواهد پي تنش باشد

    نكند با كسي مقايسه‌اش
    كم بدنبال سرزنش باشد

    دست در جيب شوهرش نكند
    بلكه در جيب وي شپش باشد

    احتمالا بگيرد او را برق
    شوهرش گر كه سيم‌كش باشد

    زن ز مردش مراقبت نكند
    مرد امـــــــا مراقبش باشد

    فيض اگر خواست رندي از دهنش
    فكر گازيدن لبش باشد!
     

     

     

     

     

     

     Ãدانستنيهاي روزانه

    خانه و خانواده، موفقيت، بهداشت، علم و زندگي، جامعه


    وقت تلف کردن ممنوع!

    ● چه سرگرمی‌هایی وقت آدم را می‌کُشد؟

    وقت طلاست. این را همه بزرگان هم گفته‌اند. وقتی هم که برود دیگر آبی است که به جوی رفته است و برگشتی ندارد. باید وقت را چند قسمت کرد و در هر قسمتش کاری را با برنامه‌ریزی انجام داد. وقتی هم باید گذاشت برای تفریح. برای سرگرمی. با خانواده گردشی رفت. سینمایی رفت. تا از مشغله های روزمره کمی آسایش داشت و به قولی آب و هوایی عوض کرد. ولی اگر همین وقت تفریح هم برای آدم زهر شود و به جای آن که آدم را بشاش و سرزنده کند، جز کسالت و وقت تلف کردن چیزی نداشته باشد که ضرر اندر ضرر اندر ضرر است. پس بعضی تفریحات را باید دورشان خط کشید و برای خود ممنوعشان کرد.


    ● تفریحاتی که باید دورشان را قلم کشید:

    ▪ قمار ممنوع! یک بار بازی می‌کنی سر پول و می‌بری. حریص‌تر می‌شوی. دوباره با پول بیشتری بازی می‌کنی و می‌بری. باز حریص‌تر می‌شوی. پول بیشتری می‌گذاری. می‌بازی. برای جبران پول از دست رفته دوباره قمار می‌کنی. دوباره یا می‌بری یا می‌بازی. یا حریص‌تر می‌شوی یا می‌خواهی جبران مافات کنی. آخرش چه می‌شود؟ وقتت می‌رود، پولت حیف می‌شود، اعصابت به هم می‌ریزد و هیچ چیزی برای خودت نمی‌ماند. اگر هم ببری، بدان که یک روزی سنگین خواهی باخت. حال خود دانی.
    شکار تفریحی ممنوع! یک زمانی شکار می‌کردند تا شکم خودشان و زن و بچه‌شان را سیر کنند. شکار هم که می‌کردند برای خودشان قاعده‌ای داشتند که بیشتر از احتیاجشان شکار نکنند. حالا در این دوره و زمانه دیگر شکار کردن به چه کاری می‌آید جز خوشگذرانی و تفریح. حفظ و حراست از محیط زیست و حیاط وحش هم که دیگر برود دم کوزه آبش را بخورد!

    ▪ کفتر بازی ممنوع! پرنده‌ای را به ضرب و زور تیرکمان و تله بگیری و دم و بالش را بچینی تا نتواند بپرد. بعد کلی آب و دونش بدهی تا به تو اخت شود و به قولی جَلد شود. حالا بفرستیش هوا تا دوباره برگردد پیش خودت. کلی هم وقتت را بگذاری پایش و اوقاتت را بالای پشت بام بگذرانی. شاید گاه‌گاهی هم دختر همسایه بغلی را هم دید زدی. خدا را چه دیدی هم فال است و هم تماشا. مگر کار و زندگی نداری که اینطور وقتت را پر می‌کنی؟

    ▪ عیاشی ممنوع! نشسته‌ای با عده‌ای از دوستانت و می‌گویید و می‌شنوید و می‌خندید و صفا می‌کنید. ناگهان ساعتت را نگاه می‌کنی، می‌بینی ای داد بی داد، شش، هفت ساعت گذشته و تو هیچ کار مفیدی نکرده‌ای جز اینکه با دوستانت گفته‌ای و خندیده-ای. احساس پوچی می‌کنی. احساس می‌کنی که وقتت تلف شده است. تقصیر فقط خودت هم نبوده. رفیق ناباب تو را هم از کار و زندگی انداخته است.

    موسیقی ناجور ممنوع! موسیقی‌ای که آدم را از خود بی خود کند و یا محتوای بدی داشته باشد که گوش دادنش بیشتر از آن که برای آدم نفعی داشته باشد، ضرر داشته باشد را نباید گوش کرد. مثل همین موسیقی‌های «ایشتین ایبسی» که در ماشین‌ها می‌گذارند و شاید هم همراهشان جرکات موزونی هم بکنند. یا از همان آهنگ‌هایی که مدام قربان صدقه چشم و ابروی معشوقه‌ها می‌روند. خلاصه موسیقی ناجور ممنوع!
     

     

     

     

     

     

     

    Ãپرسش از اسلام

     zahra4066@yahoo.com

    چرا دعاهایم مستجاب نمی شود؟


     

    سوال:

    چرا گاهی اوقات هر چه خدا رو صدا می زنیم حس می کنیم صدای ما را نمی شنود مثلا گروهی می گویند ما فلان دعا را خواندیم و حاجت گرفتیم ولی هر کدام را امتحان کردم جواب نداد. حتی دعاهایی در مورد مسایل غیر دنیایی، حتی در رابطه با خود خدا اما دریغ از یک اشاره و یک جواب. من بدم ولی خدای من که از این حرفها بزرگتره.
    اینارو می دونم ولی علت جواب نگرفتنم را نمیدونم؟ حس می کنم اصلاً صدایم بهش نمیرسه کمکم کنید تا شاید روحیه بگیرم گاهی اوقات از خودم متنفر می شوم.

     

    پاسخ:

    نکته اصلی پاسخ شما با دقت در این آیه قرآن روشن می شود: «بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را .....»[1]
    در آیه علاوه بر این که دعا از جنبۀ مقدمی و برای رسیدن به مقصود و حاجت، مورد توجه قرار گرفته است (ادعونی استجب لکم)، از جنبۀ ذی المقدمی نیز لحاظ شده است (ان الذین یستکبرون عن عبادتی ...).
    یعنی؛ دعا هم طلب است و هم مطلوب (چه مستجاب شود و چه نشود، مطلوب است)، هم وسیله است و هم غایت ، هم مقدمه است و هم نتیجه و هدف. و سرّ اصرار و تاکید روایات هم در همین نکته نهفته است[2].
    بعبارت دیگر؛ فلسفه و هدف اولی دعا کردن، خود دعا کردن و زنده نگه داشتن حالت دعا است و اگر کسی توفیق دعا کردن پیدا کرد باید مطمئن باشد که مورد عنایت خدا قرار گرفته و در حقیقت خواستۀ اصلی او که مناجات، سخن گفتن و ارتباط با خدا بوده به دست آمده است اما دریافت خواستۀ مورد نظر، هدفِ در مرتبۀ دوم است که برای به اجابت رسیدن آن باید شرایطی را در نظر داشت و رعایت کرد؛ از جمله اینکه:

    1. انسان از خدا چیزی را بخواهد که، حرام نباشد، یا به ضرر دیگران نباشد و یا ...

    2. هم چنین دعایی که در روایات و آیات، سفارش فراوان به آن شده، دعا و درخواست در بارۀ حاجات و حوایج معنوی است. مانند درخواست توفیق برای اطاعت اوامر الاهی و ترک محرمات، و دعا برای جامعۀ اسلامی و مؤمنان و ... .

    3. اگر چه آموزه های دینی به ما می گوید در امور کوچک و بزرگ دعا کنیم و در دعا اصرار و پی گیری داشته باشیم، ولی برای تشخیص صلاح و مصلحت در دعا باید، به این نکته توجه کرد که دعا نیز امری قانون مند است، لذا نباید با قوانین تشریعی و تکوینی پروردگار در تعارض باشد.

    4. در حصول نتیجه هم نباید شتاب کرد، و باید استجابت را از جهت زمان به خدا واگذار نمود، تا آنچه مصلحت است عمل نماید.

    5. از طرفی نیز اموری نظیر «ذکر صلوات در ابتدا و انتهای هر دعا، مراقبت از قلب در برابر وسوسه های شیطان، قطع اميد از غير خدا و تنها تکیه نمودن بر او» به استجابت دعا کمک می کنند.
    انسانی که در همۀ امور ذاتاً فقیر و محتاج به وجود بی نیاز خدا است بدون تردید، دعا کردن در همه شرایط، در صورت اجابت و یا عدم اجابت آن به نفع انسان است؛ زیرا اگر دعا به زبان استعداد باشد، دست رد به سينۀ سائل نمى‏خورد و دعايش پذيرفته خواهد شد. از آن جهت که فيض خداوند كامل و فوق كمال است و اگر پذيرنده، استعداد پذيرش فيض را داشته باشد، فيض الهى از خزينه‏هايى كه پايان ندارد و كمبودى در آنها ايجاد نمى‏شود، بر او افاضه خواهد شد.
    چگونه می توان از درگاه چنین خدایی ناامید و مأیوس شد؟ خداوندی که نگاه لطف و رحمتش عالم گیر است، دعا و مناجات و توبه و بازگشت، را عمومیت بخشیده و همۀ انسان ها را به درگاه خویش فراخوانده است. چنانچه مى‏فرمايد: «اى بندگان من كه بر خود ستم و اسراف كرده‏ايد از رحمت خدا نا اميد نشويد».[4]
    بعلاوه، صفت يأس و ناامیدی از رحمت خدا، از جمله بزرگترین گناه و کفران الهی محسوب شده و موجبات محرومیت و هلاکت ابدی انسان را فراهم می سازد. و باز مى‏فرمايد: «كيست كه نااميد از رحمت خدا شود، مگر گمراهان و اهل ضلالت».[5]
    بلكه از بعضى آيات معلوم مى‏شود كه: «مأيوس نمى‏شوند از رحمت خدا مگر كفار.»[6] پس هیچگاه نباید از توسل و دعا به درگاه الهی ناامید و مأیوس شد.

    ---------------------------------------------
    [1] مؤمن، 60؛ "وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي‏ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرين" پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم! كسانى كه از عبادت من تكبّر مى‏ورزند به زودى با ذلّت وارد دوزخ مى‏شوند!».‏
    [2] برای آگاهی بیشتر، نک: مطهری، مرتضی، بیست گفتار، ص226-237.
    [4] «يا عِبادىَ الَّذينَ اسْرَفُوا عَلى انْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ»، زمر: 53.
    [5] «وَ مَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ الا الضَّالُّونَ»، حجر: 56.
    [6] «لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ الا الْقَوْمُ الْكافِرُونَ»، یوسف: 87.
     

     

     

     

     

     

    Ãخوردنيهاي شفابخش

    مهدى نراقى

    کره


    كمبود ويتامينهاى «آ» و «د» بدن را با مصرف كره تاءمين كنيد.
     

    تاريخچه كره
    قرنها است انسان كشف كرده است ، با زدن سرشير ماده اى محكم و خوشمزه به دست مى آيد كه وقتى نزديك آتش شود زود آب مى شود و عطرى به غذا مى دهد. اين ماده كره است . تكنولوژى جديد براى ساختن ، ماشينهاى مخصوصى اختراع كرده است كه به طور خود كار كره ساخته شده و قالب مى شود و در كاغذهاى مخصوص حفظ مى گردد.
    با اكتشافات جديد ارتباطى ، صنعت لبنيات سازى هم ترقى كرده ، و اكنون كره اى كه در استراليا ساخته مى شود به انگلستان آمده و مصرف مى شود. در كشور ما ايران هم در حال حاضر مصرف كره همگانى شده و تقريبا همه صبحانه خود را با نان و كره و مربا مى خورند.


    ارزش غذايى كره
    كره غذايى ممتاز است كه ارزش كالرى آن قابل توجه است . صدگرم كره 750 كالرى حرارت توليد مى كند. كره خام شاه روغن مواد چربى حيوانى است .
    در بعضى از كشورها در قانون مواد غذايى آنها براى كره مشخصاتى تعيين كرده اند از جمله در فرانسه چيزى بايد به نام كره ناميده شود كه از زدن خامه تازه يا از شير به دست آيد و 82 درصد آن مواد چربى خالص باشد (كه گلبولهاى چرب كرم شير است ) و در 18 درصد بقيه آن نبايد بيش از شانزده درصد آب باشد. كره تازه به فراوانى دو ويتامين اصلى دارد كه يكى ويتامين «» و ديگرى ويتامين «د» است . ويتامين «» رل بزرگى را در رشد بدن بازى مى كند و ويتامين «د» نقش مهمى در مبارزه با نرمى استخوان «راشيتيسم » به عهده دارد.
    مقدار ويتامينهاى كره بستگى به طرز تغذيه دامها دارد، به عنوان مثال شير ماده گاوهايى كه با يونجه سبز و مخصوصا شبدر تغذيه شده اند دو برابر بيش از ماده گاوهاى ديگر است ، درصد گرم شير اين گاوها تا 5 هزار واحد ويتامين وجود دارد، حال آنكه شير حيواناتى كه با علف خشك يا نواله تغذيه شده اند نصف اين مقدار ويتامين دارد. به همين جهت است كره اى كه در تابستان به دست مى آيد بيش از كره زمستان ويتامين دارد.
    بعضى از كارخانه هاى كره سازى كره شير تابستان را در بيست و پنج درجه برودت براى ايام زمستان نگه مى دارند تا كره اى كه در زمستان تهيه مى كنند داراى حداكثر ويتامين باشد.

    مصرف كره خام به چه كسانى تجويز مى شود؟
    هر كس از سلامت عادى برخوردار باشد بايد هر روز حداقل بيست گرم كره خام مصرف كند حتى كسانى كه نارسايى كبد دارند و يا از حيث روده ها عليل هستند بايد كره خام بخورند. كره را وقتى بپزند و به صورت روغن در آورند چون ويتامينهاى آن در اثر حرارت مى سوزد و از بين مى رود هضم آن ثقيل مى شود.

    كره براى اين اشخاص توصيه نمى شود و نبايد مصرف نمايند
    1- كسانى كه چاق هستند و رژيمهاى خيلى سخت لاغرى را گرفته اند.
    2- كسانى كه ميزان چربى خون آنها (كولسترول ) بالا است زيرا كره اسيدهاى چربى اشباع شده را كه مولد كولسترول هستند به وجود مى آورد.

    مصرف كره براى اين اشخاص لازم است ؟
    1- بچه ها كه بايد رشد بكنند. 2- مادران آينده . 3- كسانى كه كارهاى بدنى مى كنند.3- كسانى كه در نواحى سردسير زندگى مى كنند.
    كره وقتى داغ مى شود ثقيل الهضم مى شود زيرا مواد چربى كره تبديل به آكرولئين مى شود.

    كره را چگونه بايد حفظ كرد؟
    كره را بايد دور از نور و روشنايى نگهدارى كرد زيرا نور و روشنايى آن را خراب مى كند. پس بايد آن را بسته بندى كرد و در كاغذهاى سولفوريزه يا آلومينيومى حفظ كرد. ظروف مسى يا آهنى براى كره خطرناك است و نبايد كره را در ظروف مسى يا آهنى ريخت .
    كره در مقابل هوا تند مى شود و علت تندى كره اسيدبوتيريك است كه در آن پيدا مى شود و اين اسيد سم است . حيوانات آزمايشگاهى را با كره اى كه در مقابل هوا گذاشته اند و تند شده است تغذيه كرده اند و ديده اند خيلى زود دچار كمبود ويتامين «ب » شده اند. به همين علت است كه توصيه مى شود به بچه ها كره تند ندهند. كره را در يخچال از درجه صفر تا 10 مى توان حفظ كرد. كره را آب مى كنند و از آن روغن خوراكى تهيه مى كنند كه مدتى طولانى بماند ولى چون روى آتش جوشيده است بسيارى از مواد زنده و حياتى خود را از دست داده است .
     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    ماشا، مانكني كه مسلمان شد
     

    «ماشا اليلیکینا» نام مشهوری در روسیه و مناطق روسی‌زبان است. او حدود 2 سال پيش به عنوان یک هنرپیشه جذاب و یک مدل زيبا مطرح بود و شهرت و محبوبيتش با اوج گرفتن «گروه رقص و موسیقی فابریک» در روسيه، به بالاترین حد رسید.
    ماشا اليليكينا، ستاره سابق سينما، رقص و موسيقي، اينك حجاب اسلامي در بر دارد و به تدريس در مدارس مشغول است. وي مي‌گويد از جلوه‌هاي كاذب سابق متنفر است و اكنون احساس خوشبختي مي‌كند.
    آنچه در پی می‌آید مصاحبه سایت روسی Islam.ru با این هنرمند مسلمان شده است:



    ماشا اليليکينا در جمع اعضاي گروه موسيقي فابريک
    (قبل از تشرف به دين اسلام)



    تصويري از ماشا اليليکينا بر روي جلد مجله مشهور ماکسيم
    (قبل از تشرف به دين اسلام)



    ... و اما تصويري از ماشا بعد از تشرف به دين اسلام
    و انتخاب حجاب و عفاف


    • چطور شد که تمام موفقیت‌ها و درخشش‌های خود روی صحنه را زیر پا گذاشتی و به اسلام گرویدی؟
    ماشا: من به لطف خداوند به سوی او گام برداشتم. این اراده خدا بود.
     
    • در زمانی که يك خواننده بودي آيا فکر می‌کردی که روزی اسلام بیاوری، روزه بگیری و به حج بروی؟
    ماشا: نه؛ حتی به ذهنم خطور هم نمی‌کرد که روزی به حج بروم و از بهترین و گواراترین آب، یعنی آب زمزم بنوشم. 

    •  آیا راهی که برای مسلمان‌شدن طی کردی، مسيری طولانی بود؟
    ماشا: من دو سال است که مسلمان شده‌ام. یک روز مطلع شدم که یکی از نزديكترين دوستانم بر اثر یک حادثه در شهری دیگر به حالت کما رفته است. من نمی‌دانستم که چطور می‌توانم به او کمک کنم. آن روز برای اولین بار نماز خواندم و دست به دعا برداشتم و از خدای بزرگ کمک خواستم.
    روز بعد همان دوستم با من تماس گرفت و گفت: «در آن حالات بیهوشی من تو را مي‌دیدم و تو خیلی زیاد به من کمک کردی!»، من در آن لحظه بسيار گریستم؛ زيرا براي اولين بار در زندگي‌ام بود كه چیزی از خدا مي‌خواستم. 

    • در حال حاضر به چه کاری مشغولی؟
    ماشا: من پنج زبان اروپایی بلد هستم و در حال حاضر در مدرسه و دانشگاه تدریس می‌کنم. ضمناً برخی از نت‌های مجاز شرعی را نیز می‌نویسم.

    • آيا موسیقی هم گوش می‌دهی؟
    ماشا: بله؛ آثار «گروه ریحان»، «گروه سامی یوسف» و «گروه کت استیونس» ( که پس از اسلام آوردن نام خود را «یوسف اسلام» گذاشت) را گوش می‌کنم. 

    • آیا چیزی از قرآن هم آموخته‌ای؟ آیا آمادگی داری که زبان عربی را هم به آن پنج زبان اروپایی اضافه کنی؟
    ماشا: در ابتدا فکر می‌کردم که آموختن زبان عربی مشکل باشد. اما آن را شروع کرده‌ام و خیلی هم آن را دوست دارم و فکر می‌کنم کلیدی برای فهم دانش برتر باشد. 

    • چرا گرایش به اسلام نسبت به ادیان دیگر بیشتر است؟ و چرا بیشتر کسانی که به اسلام می‌گروند از بین هنرمندان و فعالان در کنسرت و موسیقی هستند؟
    ماشا: اسلام نسبت به اديان ديگر، محکمترین اساس را دارد. تمام قواعد اسلام در زندگی کاربرد دارند. راه اسلام سعادت‌بخش است. 

    • از اينكه مسلمان شده‌اي چه احساي داري؟
    ماشا: احساس خوشبختي. امروز من این فرصت را دارم که مقایسه کنم قبلاً چه بودم و حالا چه هستم. من اکنون با حیات واقعی آشنا شده‌ام، پس خوشبختم. 

    • و چه تفاوتي با قبل داري؟
    ماشا: ایمان به خدا زندگی مرا متحول کرد. میل به عبادت خداوند در فطرت و وجود همه انسان‌ها نهاده شده است. من اطمینان دارم که خداوند به ما تفکر و تعقل نداده است تا بیاییم، زندگی کنیم، بخوریم، بخوابیم و بمیریم. خدا به ما فرصت زندگی کردن داده است تا به او برسیم.

    • آیا گاهی به موفقیت‌ها و درآمد سابق خود فکر نمی‌کنی؟ حسرت آن دوران را نمي‌خوري؟!
    ماشا: آن جلوه‌ها، پس از مسلمان شدن، برایم بی‌ارزش و منفور هستند. 

    • از اینکه آشکارا خود را مسلمان معرفی می‌کنی هراس نداری؟
    ماشا: نه نمی‌ترسم. برعکس، تکلیف و وظیفه خود می‌دانم که دیگران را از راه گمراهی بازدارم و به عنوان الگویی برای آنها باشم.

    • از اینکه عکس‌های سابقت در اینترنت هست ناراحت نیستی؟
    ماشا: من خودم دوست ندارم به این عکس‌ها نگاه کنم. اما اشکال ندارد که مردم آنها را ببینند تا برایشان عبرت شود و بدانند که انسان می‌تواند تولد دیگری داشته باشد و از نو به دنیا بیاید. انسان می‌تواند توبه کند و با انجام کارهای خوب، تمام سیاهی‌های گذشته‌اش را پاک کند، ان شاء الله.

    • اينك چه چيزي از «اسلام» مي‌تواني به ديگران بگويي؟
    ماشا: اسلام می‌گوید: «اگر نمی‌توانی راجع به خدا بیندیشی حداقل سعی کن از قيد خودت رهایی یابی و پلیدی‌های نفست را مهار کنی؛ رذایلی مانند خودپسندی، تکبر، حسد، ظلم، دروغ، خودستایی و خودنمایی». اگر کسی می‌خواهد به سوی اسلام گام بردارد فقط باید اندیشه کند و از فطرت خود مدد بگیرد. 

    • چه پيامي برای مسلمانان داري؟
    ماشا: آرزو می‌کنم که کارهای نیک و عبادات برادران و خواهران دینی من مورد قبول خداوند متعال قرار بگیرد و رحمت خدا بر خانه‌های آنان ببارد.

    • و برای غیر مسلمانان؟
    ماشا: امیدوارم کسانی که هنوز به دین اسلام مشرف نشده‌اند لحظه‌ای به خود بیایند و فارغ از انبوه اطلاعات پوچ و بیهوده‌اي که چشم و گوش مردم این عصر را فرا گرفته است كمي اندیشه کنند.

    منبع
     

     

     

     

     

     

     

     
       
     
     


     
     
     
     
     
    __._,_.___

    Jaraaghe Group 

    ****************************************

    BARAYE OZVIAT DAR GROUP BIA IN ADDRESS :
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    BAD PAINE SAFHE DOKMEYE JOIN RO BEZAN

    ****************************************
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    -------------------------------------------
    more info : www.jaraghe.ir/join




    Your email settings: Individual Email|Traditional
    Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
    Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
    Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

    __,_._,___

    No comments:

    Blog Archive