به گروه اینترنتی جذاب و پر از تفریحات جالب جرقه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Monday, May 26, 2008

·´¯`·.·•Jaraghe•·.·´¯`· RooZaaNe (No. 942)

 
Funous : Soroude Yeganegi
 
 
Click for Full Size View 
 
 
 
 
 
 
 

  
 
 
 

942

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 942 :: سه شنبه 7 خرداد 1387

Mobin_s2004@yahoo.com

تيم ملي علي دايي!
+گزارش خواندنی "همشهری جوان" درباره افشین قطبی

عليک سلام!
حکايت تيم ملي ايران با سرمربيگري علي دائي حکايت واقعا عجيبي است.

1- علي دايي هم سرمربي سايپا هست و در مسابقات جام باشگاههاي آسيا اين تيم را هدايت مي کند و هم به عنوان سرمربي تيم ملي در مسابقات مقدماتي جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي حضور دارد.
2- هفته گذشته تيم ملي ايران بازي تدارکاتي با ديگر تيم آقاي دايي يعني سايپا داشت! اون هم در زادگاه علي دايي يعني اردبيل و  در استاديوم 20 هزار نفري علي دايي! که در اين بازي سخت و نفس گير تيم ملي 6 بر صفر سايپا را شکست داد!
3- علاوه بر نيمکت تيم ملي، پيراهن تيم ملي هم به دايي رسيد. سه روز پيش فدراسيون فوتبال رسما اعلام کرد شرکت دايي، با کنار زدن رقيبان داخلي و خارجي (آديداس، نايک، پوما، مجيدي و ...) پيراهن هاي تيم ملي را توليد خواهد کرد و نام دايي در سمت چپ پيراهن هاي تيم ملي خواهد بود. جالب تر اينکه فدراسيون فوتبال نه تنها در اين قرار داد جديد سود مايي نخواهد داشت بلکه مبلغي را هم به آقاي دايي خواهد داد! و بدين سان پيراهن تيم ملي مي شود بيلبورد تبليغاتي دايي! (+)
4- تيم ملي که قرار هست 5 روز ديگه در مسابقات مقدماتي جام جهاني، در گرماي اين روزهاي تهران در ورزشگاه آزادي به مصاف امارات برود رفته و چند روز بعدش بايد در گرماي وحشتناک ابوظبي، بازي برگشت را با امارات انجام دهد، به تشخيص سرمربي، رفته و در خنک ترين نقطه ايران يعني اردبيل اردو زده!
5- در آخرين بازي دوستانه تيم ملي که چند روز پيش در ورزشگاه آزادي برگزار شد، تيم ملي به مصاف تيم زامبيا (که در رتبه 68 رده بندي فيفا قرار داره) رفت که توانست با دو گلي که از روي نقطه پنالتي زد، با نتيجه سه بر دو اين تيم گمنام افريقايي را در ورزشگاه ازادي شکست دهد(+)

از اين موارد اين چنيني، اين روزها در تيم ملي زياد است که ديگه نمي خوام همه اش را يک به يک ذکر کنم. اينکه علي دايي در زمان بازيگري خود افتخارات زيادي براي تيم ملي بدست آورده جاي شکي در آن نيست، اما اين روزها وقتي مصاحبه هاي وي و طرز صحبت کردن اش را در تلويزيون مي بينيم (و يا برخورد بسيار زننده اش با خبرنگاران را)، بيشتر ياد قشر لات و ارازل(!) مي افتيم تا يک سرمربي  جنتلمن براي تيم ملي!
البته شخصا معتقدم براي اين فدراسيون، چنين مربي لايق است، و بايد همه چيز فوتبال به همه چيزش بيايد، فدراسيوني که «کفاشيان» رئيس آن باشد، و «تاج» نائب رئيس اش، سرمربي آن هم بايد اين «دايي» باشد!
نکته آخر اينکه تفاوت کار را مي توانيد بطور ملموس در اينجا ببينيد که در آخرين بازي پرسپوليس که يک تيم باشگاهي است صد هزار نفر به استاديوم مي آيد و در بازي تيم ملي با زامبيا، کمتر از 500 نفر! که اون هم زامبيا را تشويق مي کردند!(+)

خب از بحث تيم ملي و علي دايي که بگذريم، مجله همشهری جوان در شماره اخیر خود، (شماره 167)، گزارشی خواندنی درباره افشین قطبی به بهانه قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر چاپ کرده است. در این گزارش از جمله افراد مختلف اظهار نظرهای قابل توجهی درباره سرمربی اخلاق مدار پرسپولیس کرده اند. که بخش هایی از آن را زير قرار داده ام:

نیکی کریمی: قطبی بیش از هر چیز نشان داد بدون عصبانیت هم می توان برنده شد، می توان بدون این که فحش داد قهرمان شد ... اگر قطبی ری اکشن ما را سر صحنه فیلمبرداری بعد از گل پرسپولیس می دید، خوشحال می شد چون ما رکورد پرش ارتفاع او را هم زدیم

رضا میرکریمی، کارگردان سینما؛ من طرفدار متعصب هیچ تیمی نیستم ولی باید اعتراف کنم بعد از حضور آقای افشین قطبی بر مسند مربیگری پرسپولیس و شنیدن ادبیات و لحن ایشان، فصل گذشته را لحظه به لحظه پیگیری کردم ... من می خواهم بگویم درست است که آقای قطبی مدت ها در ایران نبوده ولی از بسیاری از مربیان ایرانی ما ایرانی تر، متعهدتر و اخلاق گراتر است.

علی پروین: این آقاقطبی یه مربی مشتی و با حاله که تو آمریکا بزرگ شده اما دیزی خوردن رو یادش نرفته تا یه ایرانی اصیل باقی بمونه ... افشین رو خیلی اذیت کردند ولی ثابت کرد یک مرد واقعیه چون تا آخرین روز بازی، سر حرفش ایستاد و بالاخره هم پرسپولیس رو قهرمان کرد

پیمان قاسم خانی: دوستم – ژوله – ایده جالبی برای یک مقاله داشت؛ این که قطبی به درد فوتبال ما نمی خورد؛ همان طور که آقای خاتمی به درد سیاست ما نمی خورد؛ چون هر دو بیش از حد آرام هستند. در آن زمان حرف ژوله به نظرم به طرز ناامیدکننده ای درست می رسید

پژمان بازغی: قطبی به ما آموخت فوتبال حرفه ای اخلاق می خواهد و این همان چیزی است که سال هاست از ما دور افتاده

ناصر حجازی: نمی توان شخصیت بالایش را منکر شد. آقای قطبی تنها مربی لیگ برتری بود که تحت هر شرایطی با روی خوش به طرف مربیان و حریفان می رفت تا ثابت کند شخصیتی بالاتر از فوتبال ایران دارد

سیامک انصاری: سلام آقای قطبی! خیلی متشکرم که به ایران آمدید ... در ابتدای مصاحبه، نه از تاکتیک صحبت کردید، نه از تکنیک، نه از بازیکنان ناآرام تیم تان و نه از پرسپولیس با تمام حاشیه اش. از مردم خواستید روی زمین آشغال نریزید و شهر را تمیز نگه دارند. چند دقیقه ای خشکم زد. می دانید چرا؟ به خاطر این که تا به حال هیچ مربی ای را ندیدم که چهره این شهر برایش مهم باشد

کریم باقری: از این که هر کس از راه می رسید، سعی داشت افشین قطبی را تخریب کند، حرص می خوردم ... اولین روزی که سر تمرین آمد، از قهرمانی حرف می زد؛ در حالی که حتی اکثر نفرات تیم را نمی شناخت. در آن روز همه سرمربی را مسخره می کردند ... حرف های قطبی برای بازگشت من به دوران اوج خیلی تاثیر داشت ... من قول می دهم تا چند سال آینده، او را در تیم های بزرگ دنیا ببینیم و بعد حسرت از دست دادنش را بخوریم ... او در بدترین شرایط هم خندان بود و به هیچ کس توهین نمی کرد حتی با بازیکنانی که در تیم اذیتش می کردند. با تمام بی احترامی ها کنار آمد...
 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • عکس‌های سیاه و سفید از نیویورک قدیم
  • آموزش زبان چيني به فارسي
  • معرفي و دانلود فيلم : در دره الاه
  • دانلود فيلم مستند: دنياي گم شده
  • دانلود انيميشن : Titan AE
  • آلبوم جدید و زیبای علی عبد المالکی به نام نا مسلمون
  • آهنگ زیبای داغلار ( كوهها) باصداي ودود مؤذن
  • فارسی نویسی در فلش 2 - ParsiFlash
  • شاهنامه فردوسی تحت فرمت جاوا
  • دانلود بازيهاي کامپيوتري: Harry Potter and the Order of the Phoenix
  • با این تلسکوپ: مردم لندن به طور زنده نیویورک را می بینند!
  • تقدیم به همه ایرانیان نازنین
  • دستور آشپزی هفته: بادمجان پلو
  • تاریخچه کنترل‌ از راه دور تلویزیون
  • اسراييل: يک معضل اخلاقی
  • رهنمودهایی از ویکتور هوگو
  • من آن قطره ام كو ز ابري چكيد
  • جديدترين شماره از ماهنامه National Geographic
  • نمایشگر همراه برای PS3 و نیتندو Wii
  • آموزه‏ هاى بنيادين علم اخلاق
  • اطلاعاتی درمورد خودروهای e.volution
  • بحران غذا چگونه بوجود آمد؟
  • و ....

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (941) اينجا را کليک کنيد

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

عکس‌های سیاه و سفید از نیویورک قدیم
حافظان بقیع
آیکون‌های حرفه‌ای برای دانلود
طالع بيني دانشجويي
جالب‌ترین عکس‌های گوگل استریت
مجموعه اي از آواهاي راوي فتح سيد مرتضي آويني
بيش از 170 قطعه
آموزش زبان چيني به فارسي از راديو چين
اصل مقاله روزنامه گاردین در تمجید از قطبی و قهرمانی پرسپولیس
فیلم: بهائیان در حیاط خلوت من
اجرای تصنیف مرغ سحر توسط استاد شجریان در سن خوزه
متن كامل تازه ترين گزارش البرادعي درباره ايران

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نصرالله: راهبرد مقاومت به پيروزي رسيد

دبيركل حزب‌الله لبنان با اشاره به بيرون راندن اشغالگران از اراضي اشغالي اظهار داشت: راهبرد مقاومت به پيروزي رسيد و روند مذاكرات سازش هيچ نفعي براي مردم لبنان و فلسطين به همراه نداشته است.
به گزارش فارس، سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان طي سخناني كه امروز به مناسبت گراميداشت هشتمين سال آزادسازي جنوب لبنان از دست اشغالگران در حومه جنوبي بيروت ايراد كرد، در ابتدا از تمامي شهداي راه مقامت تقدير و تجليل كرد و براي روح آن شهدا فاتحي قرائت كرد.
وي از آمريكا و رژيم صهيونيستي به عنوان "فرعون‌هاي زمانه" ياد و گفت: آنها تصور مي كردند كه ما ضعيف هستيم و فرزندان مان را قتل عام مي‌كنند ولي وعده خداوند را فراموش كرده‌اند.
دبيركل حزب الله لبنان "راهبرد مقاومت" را در دو عرصه دانست و گفت راهبرد مقاومت براي آزاد سازي و راندن اشغالگران از اراضي اشغالي بوده است.
سيدحسن نصرالله خاطرنشان كرد، راهبرد مذاكرات هيچ نفعي براي مردم لبنان به همراه نداشت و اين مذاكرات تنها به نفع دشمنان ما بود راهبرد مقاومت به پيروزي رسيد و مقاومت هم به پيروزي دست يافت.
دبيركل حزب الله اختلاف نظر در ميان گروههاي سياسي لبنان را امري "عادي و طبيعي " خواند و اظهار داشت: اين اختلاف نظر در ميان گروههاي سياسي امري طبيعي است كه در جوامع ديگر وجود دارد و متعلق به لبناني‌ها نيست.
نصر الله ضمن انتقاد از موضع كشورهاي عربي در عدم حمايت از مقاومت در برابر تجاوزات رژيم صهيونيستي از موضع جمهوري اسلامي و سوريه در حمايت و پشتيباني از مقاومت تقدير و تشكر كرد.

- متن کامل سخنراني مهم ديروز دبيرکل حزب الله لبنان را در اينجا بخوانيد

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم
در دره الاه
In the Valley of Elah

کارگردان: پل هاگيس. فيلمنامه: پل هاگيس بر اساس داستاني از مارک بوآل و خودش. موسيقي: مارک ايشام. مدير ‏فيلمبرداري: راجر ديکينز. تدوين: جو فرانسيس. طراح صحنه: لارنس بنت. بازيگران: تامي لي جونز[هنک ديرفيلد]، ‏چارليز ترون[کارآگاه اميلي سندرز]، جيسون پاتريک[ستوان کيرکلندر]، سوزان ساراندون[جوآن ديرفيلد]، جيمز ‏فرانکو[گروهبان دن کارنللي]، بري کوربين[آرنولد بيکمن]، جاش برولين[رئيس پليس بوخوالد]، فرانسس فيشر]ايوي]، ‏وس چاتام[سرجوخه استيو پنينگ]. 121 و 124 دقيقه. محصول 2007 آمريکا. نام ديگر: ‏Death and Dishonor‏. ‏نامزد جايزه اسکار بهترين بازيگر مرد نقش اول، نامزد جايزه بهترين بازيگر از مراسم انجمن منتقدان فيلم لندن، نامزد ‏جايزه بهترين بازيگر از مراسم ساتلايت، نامزد جايزه شير طلايي و برنده جايزه از ‏SIGNIS‏ از جشنواره فيلم ونيز. ‏
هنک ديرفيلد کهنه سرباز جنگ ويتنام پيامي از طرف ارتش مبني بر بازگشت پسرش از عراق و سپس ناپديد شدنش ‏دريافت مي کند. هنک که يکي ديگر از پسرانش را سال ها قبل از دست داده، اين بار براي يافتن دومي عازم محل ‏خدمت وي مي شود. در آنجا با مراجعه به بخش گمشدگان اداره پليس متوجه مي شود که تشکيلات پليس قادر به کمک به ‏او نيست، چون تحقيقات در مورد پرسنل نظامي فقط بر عهده ارتش است. اما اصرار او و اينکه نظامي ها در حال ‏مخفي کردن چيزي هستند، توجه کارآگاه اميلي سندرز را جلب مي کند. پس از يافته شدن جسد تکه تکه شده مايک ‏ديرفيلد ارتش با اعلام اينکه جسد در محدوده منطقه نظامي يافته شده، پرونده را از دست سندرز خارج مي کند. اما ‏پرس و جو از افراد محلي توسط هنک ديرفيلد که موفق شده موبايل پسرش را از کمدي وسايل وي در پايگاه کش برود، ‏او را به سوي سرنخ هايي هولناک درباره چگونگي مرگ پسرش راهنمايي مي کند... ‏

چرا بايد ديد؟
پل هاگيس فيلمنامه نويس و کارگردان برجسته اي است. متولد 1953 اونتاريو که دو سال متمادي براي فيلمنامه تصادف ‏و تيکه ميليون دلاري جايزه اسکار را به دست آورد. داراي سابقه اي طولاني و مثبت در تلويزيون که توقع منتقد و ‏تماشاگر را بالا مي برد. ولي اين بار در دره الاه براي تماشاگر چندان جذاب نبوده و پرداختن هاگيس به موضوعي به ‏روز چون جنگ عراق و پيامدهاي آن که قرار است جاي ويتنام را در سينماي آمريکا بگيرد، فقط مورد پسند منتقدان ‏قرار گرفته است. ‏
فيلم که نام خود را از دره الاه يا دره ‏Terebinth‏ [اشاره به محل نبرد داود و گوليات در کتاب مقدس که در فيلم نيز ‏قصه آن توسط ديرفيلد براي فرزند سندرز روايت مي شود] گرفته، بر خلاف تصور رايج ميان هيئت انتخاب فيلمخارجي ‏جشنواره فجر امسال اثري در رد يا نکوهش جنگ عراق نيست. بلکه به نوعي يکسان پنداشتن نبرد داود با گوليات و ‏عراق با آمريکا است. تنها کاري که ديرفيلد انجام مي دهد جست و جو براي يافتن پسر خويش[کاري مثل جان وين در ‏جويندگان يا جورج سي اسکات در فيلم پورنو] و بعدها قاتلين او است نه محکوميت جنگ در عراق، جايي که فرزندش ‏براي گسترش دموکراسي در آنجا جنگيده است. هاگيس از ديدگاهي انتقادي به يک جنگ در حال وقوع مي پردازد و ‏همچون ديرفيلد عقيده دارد سربازاني که در اين نبرد شرکت کرده اند مستحق مراقبت بيشتري هستند تا پس لرزه هاي ‏اين جنگ روان شان را بيش از اين آزار ندهند. والدين اين سربازان نيز مستحق برخورد بهتري از سوي نظاميان ارشد ‏هستند. تنها نکته مثبت در دره الاه اين است: جنگ جهنم است!‏
نکته تازه اي نيست، اما هاگيس آن را در پوشش تازه اي به خورد تماشاگر امروز مي دهد. در دره الاه فيلمي احساساتي ‏نيست. قصد سوء استفاده از احساس تماشاگر را هم ندارد که نقطه قوت فيلم محسوب مي شود. اما سر و ته آويزان کردن ‏پرچم آمريکا به نشانه بودن وخيم بودن وضعيت از سوي ديرفيلد-کاري که در ابتداي فيلم به تصحيح آن برخاسته بود- ‏علامتي چالش برانگيز است. در دره الاه يک درام جنايي فوق العاده خوب، اما کم تحرک[قابل توجه کساني که دنبال ‏هيجان هستند] درباره سرگشتگي انسان هاي درگير جنگ و اينکه گاه توانايي روبرو شدن با حقيقت مهم تر از کشف آن ‏است. مطمئناً عراق ويتنام نيست، پس چند سالي منتظر مي مانيم تا فيلم هاي ديگري هم در اين باره ساخته شوند. بازي ‏تامي لي جونز ويژگي اصلي فيلم است و لايق اسکار بهترين بازيگر...‏
ژانر: جنايي، درام، راز آميز، مهيج. ‏ ‏

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا کليک کنيد


لينکهاي دانلود
(نسخه اورجينال با کيفيت DVD)
In.The.Valley.Of.Elah.2007.DVDRip.XviD-NeDiVx.part1.rar 
In.The.Valley.Of.Elah.2007.DVDRip.XviD-NeDiVx.part2.rar 
In.The.Valley.Of.Elah.2007.DVDRip.XviD-NeDiVx.part3.rar 
In.The.Valley.Of.Elah.2007.DVDRip.XviD-NeDiVx.part4.rar 
In.The.Valley.Of.Elah.2007.DVDRip.XviD-NeDiVx.part5.rar 
In.The.Valley.Of.Elah.2007.DVDRip.XviD-NeDiVx.part6.rar 
In.The.Valley.Of.Elah.2007.DVDRip.XviD-NeDiVx.part7.rar

 رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد


دانلود فيلم مستند و ورزشي

دنياي گم شده
The Lost World

فيلم مستند «دنياي گم شده»
محصول BBC

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد
 

دانلود انيميشن


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

نامسلمون
باصداي علي عبدالملکي

آلبوم جدید و زیبای علی عبد المالکی به نام نا مسلمون

 

01 - رو کی قسم میخوردی  [128] [64] [24]
02 - نا مسلمون  [128] [64] [24]
03 - مسافرم  [128] [64] [24]
04 - هستی من  [128] [64] [24]
05 - دارم از دست میرم  [128] [64] [24]
06 - زود رفتی گلم  [128] [64] [24]
07 - تک پار  [128] [64] [24]
08 - حال منم خرابه  [128] [64] [24]
09 - اشک منو در نیار   [128] [64] [24]
10 - به من نگاه کن   [128] [64] [24]

براي دانلود مستقيم آهنگها، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

تک موزیک

آهنگ زیبای داغلار ( كوهها)
باصداي ودود مؤذن

لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

فارسی نویسی در فلش 2 - ParsiFlash

با توجه به استفاده روز افزون از نرم افزار فلش در حیطه های مختلف از جمله طراحی صفحات وب، نرم افزار های چند رسانه ای، بازی ها و ... و همچنین علاقه کاربران ایرانی به استفاده از این نرم افزار و مشکلات رایج که مهمترین آن عدم پشتیبانی نرم افزار فلش از زبان فارسی است، بر آن شدیم تا با استفاده از کدهای Action Script راه حل جامعی را برای حل این مشکل پیدا کنیم، که سرانجام پس از تلاش چند ماهه و همکاری دوستان عزیزمان، موفق شدیم تا پارسی فلش را بسازیم.
با استفاده از پارسی فلش به راحتی می توانید در Flash فارسی بنویسید، فونتها را تغییر دهید، متون فارسی و انگلیسی را به صورت ترکیبی استفاده کنید و همچنین پیش نمایشی از متن خود را در هنگام انجام تغییرات (به صورت Real Time) مشاهده کنید.
پارسی فلش به صورت یک کامپاننت (Component) ساخته شده تا شما بتوانید به راحتی آن را وارد فلش نموده و از آن به راحتی استفاده کنید.
با توجه به استفاده روز افزون از نرم افزار فلش در حیطه های مختلف از جمله طراحی صفحات وب، نرم افزار های چند رسانه ای، بازی ها و ... و همچنین علاقه کاربران ایرانی به استفاده از این نرم افزار و مشکلات رایج که مهمترین آن عدم پشتیبانی نرم افزار فلش از زبان فارسی است، بر آن شدیم تا با استفاده از کدهای Action Script راه حل جامعی را برای حل این مشکل پیدا کنیم، که سرانجام پس از تلاش چند ماهه و همکاری دوستان عزیزمان، موفق شدیم تا پارسی فلش را بسازیم.
پارسی فلش راه حل جامعی است برای حل مشکل فارسی نویسی در نرم افزار Flash. با استفاده از پارسی فلش شما می توانید به راحتی متون فارسی و یا حتی متون مرکّب فارسی و انگلیسی خود را به کار ببرید.
در پارسی فلش هیچ محدودیتی برای تعداد کاراکتر ها، تعداد کلمات و حتی تعداد پاراگراف ها وجود ندارد. می توانید از اعداد و نشانه ها استفاده کنید و از کلمات انگلیسی در میان متن بهره ببرید.
پارسی فلش به صورت یک کامپاننت (Component) ساخته شده تا شما بتوانید به راحتی آن را وارد فلش نموده و از آن به راحتی استفاده کنید.
با استفاده از پارسی فلش به راحتی می توانید در Flash فارسی بنویسید، فونتها را تغییر دهید، متون فارسی و انگلیسی را به صورت ترکیبی استفاده کنید و همچنین پیش نمایشی از متن خود را در هنگام انجام تغییرات (به صورت Real Time) مشاهده کنید.
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 7 مگابايت مي باشد و کرک برنامه در داخل فايل زيپ قرار دارد)

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

 

دنياي موبايل

شاهنامه فردوسی تحت فرمت جاوا

نرم افزار شاهنامه فردوسی تحت فرمت جاوا برای تمامی گوشی های موبایل

لينک دانلود مستقيم

رمز فايل: www.mobin-group.com

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

دانلود بازيهاي کامپيوتري

Harry Potter and the Order of the Phoenix

این هم بازی هری پاتر و محفل ققنوس.
حداقل سیستم مورد نیاز :

Windows XP/Vista
-Note: any operating system before XP is not supported
-1.6GHz Pentium 4 or comparable
-256MB System RAM
-DirectX 9.0c compatible video card with 32MB of RAM
-5GB of Hard Disk space
-DirectX 9.0c or higher compliant sound card
-DirectX 9.0c
 

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

 
 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) فرمودند:

أبَوا هِذِهِ الاْمَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَلىٌّ، يُقْيمانِ أَودَّهُمْ، وَ يُنْقِذانِ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ إنْ أطاعُوهُما، وَ يُبيحانِهِمُ النَّعيمَ الدّائم إنْ واقَفُوهُما.

حضرت محمّد (صلى الله عليه وآله) و علىّ (عليه السلام)، والِدَين اين امّت هستند، چنانچه از آن دو پيروى كنند آن ها را از انحرافات دنيوى و عذاب هميشگى آخرت نجات مى دهند; و از نعمت هاى متنوّع و وافر بهشتى بهره مندشان مى سازند.

(تفسير الإمام العسكرى (عليه السلام): ص 330، ح 191، بحارالأنوار: ج 23، ص 259، ح 8.

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

مادری برای کودک خود لالایی می گفت ، در این حین کودک چشمانش را باز کرد و به مادرش گفت : مامان جون نمی شه آواز نخونی بزاری من یک چرت بزنم .


اولی من تمام قوانین و جزئیا ت فوتبال را بلدم .
دومی : راست می گی ؟ اگه همه رو بلدی بگو ببینم تور دروازه چند تا سوراخ داره .


بچه : بابا پاشو ببین تو تاریکی یک دزد داره جیباتو خالی می کنه .
پدر: خوب نیست بچه مامانش رو فقط تو روشنائی بشناسه !!


معلم به بچه ها گفت من جای پدرتان هستم هر مشکلی دارید به من بگویید ،
یکی از بچه ها : آقا معلم بی زحمت 250 تومان بدهید من امروز برم سینما.


مادربزرگ به نوه اش : امروزجمعه است،آیامی خواهی تورابه پارک ببرم که سرسره بازی کنیم ؟
کودک : اگرشما اینطوردلتان می خواهد همراه شما می آیم.

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

امانت فاطمه

به یادمان مانده است که یک روز، پدری آسمانی رو به امتی سست عنصر فرمود: من می روم اما دو چیز گرانبها از خود به جا می گذارم، قرآن و عترتم.
به یادمان مانده که عترتش یعنی فاطمه اش را میان کوچه ها سیلی زدند و پشت در پهلو شکستند.
به یادمان مانده است مردمی سنگدل گریستن را هم بر او حرام دانستند و به علی گفتند: فاطمه را بگو یا شب گریه کند یا روز.
به یادمان مانده است فاطمه گریزان از مردمی خائن به امانت پدر، زیر آفتاب گرم روی خاکهای بیابان زانو می زد، اشک می ریخت و با خدا راز و نیاز می کرد.
به یادمان مانده است که فاطمه واسطۀ خلقت بود و خدا نخواست شاهد رنجش باشد. پس او را به مهمانی خود خواند.
اما از یادمان رفته است که در این زمانه دل فرزند فاطمه شکسته تر است.
از یادمان رفته است که هر چند فرزند او ما را رها نکرد و در حقمان کوتاهی روا نداشت، ما او را فراموش کردیم و در حقش کوتاهی روا داشتیم.
از یادمان رفته است که او نیز چون مادر، بیابان نشین شده و منتظر است تا ما دست برآریم و آمدنش را از خدا بخواهیم.
به یادمان مانده است مردم آن روز امانت پیامبر را پهلو شکستند اما از یادمان رفته است که ما امانت فاطمه را هر روز نه پهلو که دل می شکنیم و نه سیلی که خنجر می زنیم و نه از دشمنان که از ما گریزان شده.

 

 

ترجمه اخبار ترکيه
uzakyol@gmail.com

با این تلسکوپ: مردم لندن به طور زنده
نیویورک را می بینند!

این تلسکوپ عظیم که در لندن ساخته شده است با آینه هایی که زیر اقیانوس آتلانتیک کار گذاشته شده است تصاویر نیویورک را برای لندنی ها قابل دید می کند.
پائول جرج، مهندسی است که این تلسکوپ عظیم را طراحی کرده است. وی هدف از طراحی این تلسکوپ را که به آن نام تلتکتروسکوپ داده است پوشاندن جامه عمل به آرزوی پدربزرگش مبنی بر دیدن مردم نیویورک از سوی مردم لندن عنوان کرده است.

منبع

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

از سازهايی که ايرانيان در هنگام شادمانی و جشن‌های خود به کار می‌بردند می توان از، چنگ و‌نی، دف، دايره، بربط، زنگوله، دايره زنگی، کمانچه، سورنا، رباب، نبيد را می‌توان نام برد.
فردوسی در شاهنامه، بيشتر از چنگ و نی، دف، رباب، نبيد، ورود و عود ياد ‌کرده است.
فردوسی در داستان بيژن و منيژه می‌آورد:
"در آن خانه سيصد پَـرستنـده بود
همـه با رباب و نبيـد و سـرود"
و هنگاميکه رستم برای آوردنِ کيقباد به البـرز کوه می‌رود، اينچنين می‌نويسد
بــرآمد خـروش از دلِ (زير‌و‌بم)
فـراوان شده شـادی، انـدوه کم
نشستنـد خـوبـان ِ بَـربط نـواز
يکی عـود‌سوز و يکی عـود‌ساز
سـراينده‌ای اين غـزل ساز کرد
دف و چنگ و نی را هماواز کرد
که امـروز روزيست با فَـر و داد
که رستـم نشسته‌‌است با کي قبـاد
ز ابـريشم و چنـگ آوای رود
سـراينده اين بيت‌ها می‌ســرود"

اگر فردوسی از زير و بم سخن می‌گويد منظور دو‌سيم "زير" و "بم" تنبورهای اوليه است که يک سيم آوای ِ "زير" و سيمِ ديگر آوایِ بم" داشته‌اند ولی در زمان‌های پس از آن تنبور، دارای سيم‌های بيشتری شد.
فردوسی از سويی می‌نماياند عودسازان که همان بربط‌ سازان بودند،‌ نوازندگانی زبردست نيز بوده‌اند. از سويی يادآور می‌شود که سيم‌های چنگ از جنسِ ابريشم بوده‌است و آن‌را "وتر" نيز می‌ناميده‌اند.
بهرامِ گور از پادشاهانی بود که به موسيقی و خنياگری و خنياگران ارزش والايی بخشيد و مقام و مرتبه آنان را چندين برابر گذشته بالا برد. حمداله مستوفی می‌نويسد:
"در زمانِ بهرام گور کار مطربان بالا گرفت، چنانچه مطربی به روزی سد ‌دِرم قانع نمی‌شد."

در زمانِ اين پادشاه، مردم از آسايش کافی برخوردار بودند چون به دستور او مردم بايد نيمی از روز را کار و نيمِ ديگر را به شادی بگذرانند.
بهرامِ گور ‌همچنين دستور داد تا نگهبانان رسيدگی‌کنند که ‌مردم در تنگدستی زندگی نکنند. مشهور است که در زمانِ پادشاهیِ او هيچکس در سختی زندگی نمی‌کرد. فردوسی در اين‌باره می‌نويسد:
"که آزاد بينيــم رویِ زميــن
بهـر جای پيوسته شـد آفـرين
مگـر مـرد درويش کز شهريار
ننـالد همـی از بـدِ روزگـار
که چون می گسارد توانگر همی
به سر بر ز گل دارد افسر همی
به آواز رامشگـران می خورند 





"به نزديکِ شَنگل فرستاد کس

چنين گفت کای شاه فريادرس

از آن لوليان برگزين ده هزار

نر و ماده بر زخم بربط سوار

که استـاد بر زخم دستان بود

وز آواز او رامـشِ ِ جان بود


چو نامه به‌نزديکِ شَنگل رسيد

سرِ فخر بر چرخِ کيوان کشيد

هم آنگاه شَنگل گزين کرد زود

ز لوری کجا شاه فرموده بود"

ادامه دارد ....

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة النّور آيات: 64 محل نزول: مدینه

 
سورة النّور

 
سُورَةٌ أَنزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنزَلْنَا فِيهَا آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ لَّعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ 1 الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ 2 الزَّانِي لَا يَنكِحُ إلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ 3 وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ 4 إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ 5 وَالَّذِينَ يَرْمُونَ أَزْوَاجَهُمْ وَلَمْ يَكُن لَّهُمْ شُهَدَاء إِلَّا أَنفُسُهُمْ فَشَهَادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ 6 وَالْخَامِسَةُ أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِن كَانَ مِنَ الْكَاذِبِينَ وَيَدْرَأُ 7 عَنْهَا الْعَذَابَ أَنْ تَشْهَدَ أَرْبَعَ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ 8 وَالْخَامِسَةَ أَنَّ غَضَبَ اللَّهِ عَلَيْهَا إِن كَانَ مِنَ الصَّادِقِينَ 9 وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ حَكِيمٌ 10

 

ترجمه فارسي مکارم
سورة النّور
 
به نام خداوند بخشنده بخشايشگر
(اين) سوره‏اى است كه آن را فرو فرستاديم، و (عمل به آن را) واجب نموديم، و در آن آيات روشنى نازل كرديم، شايد شما متذكر شويد! «1» هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد; و نبايد رافت (و محبت كاذب) نسبت به آن دو شما را از اجراى حكم الهى مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ايمان داريد! و بايد گروهى از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده كنند! «2» مرد زناكار جز با زن زناكار يا مشرك ازدواج نمى‏كند; و زن زناكار را، جز مرد زناكار يا مشرك، به ازدواج خود درنمى‏آورد; و اين كار بر مؤمنان حرام شده است! «3» و كسانى كه آنان پاكدامن را متهم مى‏كنند، سپس چهار شاهد (بر مدعاى خود) نمى‏آورند ، آنها را هشتاد تازيانه بزنيد و شهادتشان را هرگز نپذيريد; و آنها همان فاسقانند! «4» مگر كسانى كه بعد از آن توبه كنند و جبران نمايند (كه خداوند آنها را مى‏بخشد) زيرا خداوند آمرزنده و مهربان است «5» و كسانى كه همسران خود را (به عمل منافى عفت) متهم مى‏كنند، و گواهانى جز خودشان ندارند، هر يك از آنها بايد چهار مرتبه به نام خدا شهادت دهد كه از راستگويان است; «6» و در پنجمين بار بگويد كه لعنت خدا بر او باد اگر از دروغگويان باشد «7» آن زن نيز مى‏تواند كيفر (زنا) را از خود دور كند، به اين طريق كه چهار بار خدا را به شهادت طلبد كه آن مرد (در اين نسبتى كه به او مى‏دهد) از دروغگويان است «8» و بار پنجم بگويد كه غضب خدا بر او باد اگر آن مرد از راستگويان باشد «9» و اگر فضل و رحمت خدا شامل حال شما نبود و اينكه او توبه‏پذير و حكيم است (بسيارى از شما گرفتار مجازات سخت الهى مى‏شديد)! «10»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را (به همراه معني آن) با هم بخوانيم.  هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

firef0x2@yahoo.com

ای تک سوار غریبم ...

اي گـل نـرگـس... اي تـک‌سـوار غـريـبـم... چه مي‌شد در همين نزديکي‌ها نواي دل‌ربايت را از ميان رکن و مقام به گوش ِجان مي‌شنيديم و ما نيز لبيک‌گويان به سويت مي‌شتافتيم!؟
ديرزماني، از هنگامي‌که تو را در خفا مي‌پنداشتيم گذشته است!
روزي در اوج کودکي گمان مي‌کرديم، تو در غيبت به سر مي‌بري!
گفته بودند در خفايي و به امر خدا از دست نامردمان پنهان شده‌اي....
اما روزهاي زندگي چيز ديگري برايمان معنا کرد...
در اوج ناباوري از همه پنداشته‌ها، فهميديم که ما غايبيم و تو تنها حاضر ميدان!
آري؛ اين چشمان ماست که تاب ديدنت ندارد!

 

 

qq_wwwe@yahoo.com

سلام درمورد صحبتهای اقای وزیر درباره اینترنت می خواستم بگم به نظر میاد که درباره اینترنت هیچ چیزنمی داند وقتی صحبت ازسرعت اینترنت می کند
نمی داند که وقتی سرعت اینترنت 56 کیلوبایت باشد سرعت دانلود ما یک هشتم آن حساب میشود .
((یعنی زمانیکه با سرعت 56 کیلوبایت به اینترنت وصل میشویم برای دانلود یک کتاب 500 صفحه ای ما فقط می توانیم با سرعت 7 کیلوبایت ان کتاب را دانلود کنیم یا اگر باسرعت 128 کیلوبایت به اینترنت وصل بشویم سرعت دانلود 16 کیلوبایت میباشد. )) شاید اقای وزیر این را نمی داند و یا شاید منظور جناب وزیر ازسرعت 56 یا 128 سرعت دانلود میباشد که دران صورت باید ان را در 8 ضرب کرد که میشو 440 ویا 1024 کیلوبایت برای مصارف خانگی .
اگر 4 میلیون کاربر خانگی داشته باشیم حساب کنید چند هزار سال ساعت به این صورت برای دانلود یک کتاب 500 صفحه ای با سرعت 7کیلوبایت هدر می رود . ومن مشکلات کمر و گردن وچشم کاربران به خاطر نگاه کردن ونشستن طولانی پشت کامپیوتر چیزی نمیگویم و اقای وزیر اگر برای این زمانهایی که هدر می رد ارزشی قائل نیستند بهترست سکوت کنند .

 

 

maryambano2040@yahoo.com

حکايت

متن حكايت
هنگامي كه ناسا برنامه فرستادن فضانوردان به فضا را آغاز كرد، با مشكل كوچكي روبرو شد. آنها دريافتند كه خودكارهاي موجود در فضاي بدون جاذبه كار نمي كنند. (جوهر خودكار به سمت پايين جريان نمي يابد و روي سطح كاغذ نمي ريزد.) براي حل اين مشكل آنها شركت مشاورين اندرسون را انتخاب كردند. تحقيقات بيش از يك دهه طول كشيد، 12 ميليون دلار صرف شد و در نهايت آنها خودكاري طراحي كردند كه در محيط بدون جاذبه مي نوشت، زير آب كار مي كرد، روي هر سطحي حتي كريستال مي نوشت، و از دماي زير صفر تا 300 درجه سانتيگراد كار مي كرد.
روس ها راه حل ساده تري داشتند: آنها از مداد استفاده كردند!

شرح حكايت
اين داستان مصداقي براي مقايسه دو روش در حل مسئله است.
تمركز روي مشكل(نوشتن در فضا) يا تمركز روي راه حل(نوشتن در فضا با خودكار.

 

 

shabpare2431@yahoo.com

تقدیم به همه ایرانیان نازنین

در روح و جان من می مانی ای وطن
به زیر پا فِتَد آن دلی که بهر تو نلرزد
شرح این عاشقی ننشیند در سخن
که بهر عشق والای تو همه جهان نیرزد
در روح و جان من می مانی ای وطن
به زیر پا فِتَد آن دلی که بهر تو نلرزد
شرح این عاشقی ننشیند در سخن
که بهر عشق والای تو همه جهان نیرزد
ای ایران ایران
دور از دامان پاکت دست دگران بد گهران
ای عشق سوزان
ای شیرین ترین رویای من تو بمان در دل و جان
ای ایران ایران
گلزار سبزت دور از تاراج خزان جور زمان
ای مهر رخشان
ای روشنگر دنیای من به جهان تو بمان
سبزی سر چمن سرخی خون من سپیدی طلوع سحر
به پرچمت نشسته
شرح این عاشقی ننشیند در سخن
بمان که تا ابد هستیم به هستی تو بسته
ای ایران ایران
دور از دامان پاکت دست دگران بد گهران
ای عشق سوزان
ای شیرین ترین رویای من تو بمان در دل و جان
ای ایران ایران
گلزار سبزت دور از تاراج خزان جور زمان
ای مهر رخشان
ای روشنگر دنیای من به جهان تو بمان
در روح و جان من می مانی ای وطن
به زیر پا فِتَد آن دلی که بهر تو نلرزد
شرح این عاشقی ننشیند در سخن
که بهر عشق والای تو همه جهان نیرزد

 

 

neda5908@yahoo.com

>>دستور آشپزی هفته<<
بادمجان پلو

مواد لازم:
گوشت ماهیچه گوسفندی 250 گرم
پیاز یک عدد
بادمجان پوست کنده 4 عدد
برنج دو پیمانه
پودر زیره، نمک، فلفل، زعفران به میزان لازم
زرشک نصف پیمانه

طرز تهیه:
گوشت را با پیاز و نمک و فلفل و کمی زعفران بپزید و اجازه بدهید تا آب آن کاملا کشیده شود و جمع شود.
بادمجانها را پوست گرفته بعد از آن که در آب نم خیس کردید تا تیزی آن گرفته شود، سپس اجازه بدهید تا آب آن کاملا گرفته شده و بادمجان خشک شود، حالا آنها را به صورت ورقه های یک سانتی برش بزنید و کمی نمک روی آنها بپاشید بعد ورقه های بادمجان را در کمی روغن خوب سرخ کنید تا کاملا دوطرف ورقه ها سرخ شود سپس آنها را در یک توری سیمی قرار بدهید تا روغن آن کاملا جدا شود
برنج را آبکش کنید و به دلخواه برای ته دیگ از نان یا سیب زمینی یا ورقه های بادمجان خام استفاده کنید. حالا یک کفگیر برنج بریزید روی آن یک ردیف بادمجان بچینید، کمی پودر زیره، فلفل و زعفران بریزید بعد چند قطعه گوشت روی آن گذاشته کمی زرشک تفت داده شده بپاشید دوباره یک ردیف برنج، بادمجان، ادویه، گوشت و زرشک تا مواد تمام شود ترجیحا در آخرین لایه از برنج خالی استفاده بفرمایید. 

شاد باشيد و برقرار
آشپزباشي ندا
http://www.parsplanet.com
http://delkadeh.parsgig.com

 

 

dk_simin@yahoo.com

سلام
من چند ماهي هست كه به طور مرتب مطالب روزنامه مبين رو دنبال مي كنم و به ديگران هم خيلي توصيه كردم كه اين روزنامه جالب رو مشترك بشن و بخونن.
اما موردي كه مي خوام در موردش صحبت كنم مطلبي هست كه توي روزنامه با عنوان (سؤالي كه هر روز در دانشگاه شنيده ميشود، كي ميري؟) منتشر شد..
مي خوام به اين دوست عزيز بگم هرگز قرار نيست نسل آينده ايران خليج فارس رو با نام خليج عربي به ياد بياره و همين طور قرار نيست كسي جرئت حمله كردن به مرزهاي كشور عزيز ما رو به خودش راه بده. اگر جرئتش در كسي بود، هممون مي دونيم كه خيلي وقت پيش اين كار انجام شده بود. آمريكا( با عرض معذرت) سگ كي باشه كه بخواد با ايران كاري داشته باشه؟؟
چرا اين دوستان يه مورد كوچيك رو اينقدر بزرگش مي كنن؟ والله منم ليسانسمو گرفتم ولي حتي يك بارم نشنيدم كسي توي دانشگاه از رفتن به آنسوي مرزها حرفي بزنه. با تمام روابطي كه در دانشگاه داشتم
پس بهتره اين دوست خوب ما و دوستاني كه مثل ايشون فكر مي كنن يك مطلب منفرد رو اينطور همگاني نكنن و با آب و تاب در موردش نوحه سرايي نكنن.
ما هميشه در مورد ايران و مرزهاي پرگهر اون با عظمت و عزت ياد كرديم و از اين به بعد و تا هزاران سال ديگه هم همين خواهد بود. قرار نيست مشكلات هميشگي باشن. همه كشورها و ملت هاي دنيا مشكلاتي دارن كه در مقابل مشكلات بعضي از اونها، مسائل كشور ما واقعا كوچيكه. من نمي گم بي اهميت اما بايد قبول كنيم كه خود ما هستيم كه بايد اونها رو حل كنيم. نه اينكه بشينيم بيرون گود و بگيم لنگش كن. اين دوستان دست به سينه كنار مي نشينن و بار مشكلات روبر دوش يه وزير يا مسئول يا حتي رئيس جمهورمون مي ندازن و مي گن همه مشكلات تقصير فلان شخصه در حالي كه مشكلات هميشه بوده. اما با ياري خداوند و تلاش ملت عزيزمون كه البته و بدون شك من و شما هم جزئي از اون هستيم، اين مشكلات از پيش پاي ما برداشته خواهند شد.
پس بيايد به جاي نوحه سرايي در مورد غير قابل حل بودن مشكلات و از دست رفتن ارزشها و اسطوره هامون، ما هم خودمون رو جزئي از اين ملت بدونيم و پا به پاي ديگران تلاش كنيم.
نابرده رنج گنج ميسر نمي شود
مزد آن گرفت جان برادر كه كار كرد
با آرزوي ايراني آباد و ملتي بيدار

 

.

alirezamajidi@gmail.com

تاریخچه کنترل‌ از راه دور تلویزیون

Tinypic

در فیلم بسیار جالب کلیک، آدام سندلر از دست کنترل‌های گوناگون وسایل الکترونیکی در خانه، عصبی می‌شود و آرزو می‌کند که ای کاش، همه این وسایل را با یک کنترل، مدیریت می‌کرد. اما هیچگاه تصور نمی‌کرد که «مورتی» کنترل زندگی را به او می‌دهد!
آیا تا به حال فکر کرده‌اید که -کنترل‌های از راه دور تلویزیون- این ابزارهای بسیار ضروری زندگی، از چه زمانی به زندگی ما وارد شدند؟!
اولین کنترل تلویزیون موجود جانداری به نام انسان بود! بزرگسال‌ها، در طول سالیان متمادی از خردسال‌های خانواده به عنوان کنترل‌های حرف‌گوش‌کن استفاده می‌کردند: «کانال دو را بگیر، صداش را زیاد کن، ببین تصویر واضح‌تر می‌شه!»
در سال 1950، شرکت زنیت رادیو Zenith Radio، نخستین کنترل تلویزیون را درست کرد. این کنترل Lazy Bones نام داشت و با یک سیم به تلویزیون متصل می‌شد.
در سال 1955، یک کنترل از راه دور بی‌سیم به نام Flashmatic ساخته شد. این کنترل نور را روی سلول فتوالکتریک موجود روی تلویزیون می‌انداخت. متأسفانه کار با این کنترل مشکل بود و استفاده‌کننده از آن باید نور را درست روی سلول فتوالکتریک می‌انداخت.
در سال 1956، رابرت آدلر، کنترلی به نام Zenith Space Command ساخت که از امواج اولتراسوند استفاده می‌کرد.
با اختراع ترانزیستور، تولید کنترل‌ها بسیار آسان‌تر شد و قیمت آنها کاهش چشم‌گیری یافت. از این زمان به بعد از کریستال‌های پیزوالکتریک در کنترل‌ها استفاده می‌شد که می‌توانستند امواج اولتراسوند تولید کنند. فناوری آن زمان‌های کنترل‌های از راه دور چندان بی‌اشکال نبود، گاهی امواج اولتراسوندی که تصادفی توسط دستگاه‌های دیگر تولید می‌شدند، گیرنده‌های آنها را روی تلویزیون به اشتباه می‌انداخت. حتی گاهی صدای سنتور باعث عوض شدن کانال‌ها می‌شد و گاهی اوقات هم خانم‌های جوانی که گوش حساس‌تری داشتند، می‌توانستند صدای این کنترل‌ها را بشنوند.
کنترل‌هایی که تا اواخر دهه 70 تولید می‌شدند، عملکرد محدودی داشتند، با بعضی از آنها فقط می‌شد کانال‌ها را عوض کرد یا صدا را کم و زیاد کرد، بنابراین وقتی بی‌بی‌سی در اواخر دهه 70 فناوری تله‌تکست را ابداع کرد، نیاز جدی به کنترل‌های پیشرفته‌تری احساس شد که با آنها بتوان اعمال متعددی انجام داد.
شرکت ITT یکی از نخستین شرکت‌هایی بود که توانست کنترل از راه دور مبتنی بر امواج مادون قرمز را تولید کند.
Harmony One شرکت لوجیتک، نمونه‌ای از کنترل‌های مادون قرمز مدرن امروزی است که می‌توان با کمک آن همه وسایلی که گیرنده مادون قرمز دارند، کنترل کرد.
Pronto 9600 شرکت فیلیپس را باید کنترل از راه دور آینده دانست، با این کنترل نه تنها می توان تلویزیزیون را کنترل کرد، بلکه می‌توان
مثلا در گاراژ را باز و بسته کرد یا نور اتاق را کم و زیاد کرد.

منبع: ویکی‌پدیا و electronichouse

 

 

chehrzad332@yahoo.com

اسراييل: يک معضل اخلاقی

برای فهم تهی شدن دولت اسراييل از اخلاق نيازی نيست هم‌فکر جمهوری اسلامی باشی و مدام در رسانه‌ات به آن حمله کنی. برای فهم آن چهره‌ی ضد اخلاقی، کافی است به آمار توجه داشته باشی؛ و البته تاريخ. اسراييل در تمام جنگ‌هايی که داشته است، هر نيم سوزنی که می‌خورد، صدها جوالدوز به حريف‌اش می‌زند. مسأله‌ی اسراييل جنگ نابرابر است و زير پا گذاشتن اصول اخلاقی و انسانی. مسأله‌ی اسراييل نقض مستمر و نهادينه‌ی حقوق بشر است. ريشه‌های اين ارض موعود در هر کجا که باشد، چه اين ارض موعود از آنِ يهوديان باشد و چه مسلمانان، وقتی پای موعود بودن آن در ميان می‌آيد و تقديری از پيش معين، به طور طبيعی حقوق بشری عده‌ای به سادگی سلب می‌شود. اما اسراييل اين روزها شست سالگی‌اش را جشن می‌گيرد. اما چه جشنی؟
دولتی که از آغاز با کشتار و چپاول و غارت و اشغال پيش آمده است و اکنون هم با همين معيار پیش می‌رود، به کدامين ارزش است که می‌بالد؟ به رعايت کردن حقوق بشر؟ به دفاع از انسانيت؟ به چه می‌نازد؟ اسراييل برای من هميشه همان معنايی را داشته است که در بالا گفتم. هر بار که به هر دليلی کسی بگويد بالای چشم اسراييل ابروست، صدها برابر و به خشن‌ترين وجهی پاسخ می‌شنود. قضيه‌ی جنگ اخير لبنان يک نمونه‌ی روشن‌اش بود. اسراييل ظاهراً هدف‌اش آزاد کردن دو سربازِ به قول خودشان ربوده‌ شده‌شان بود. اما هيچ کس ديگر به آن اسير يا ربوده شده فکر نکرد. تمام دعوا بر سر اين بود که حزب الله چگونه نابود شود. اما حزب الله کی به وجود آمد و چرا؟ چرا کسی نمی‌پرسد اسرايیل چه زمانی بلندی‌های جولان را اشغال کرد؟ چرا کسی نمی‌پرسد اسراييل تا کی در صحرای سينا ماند و چرا؟ چرا ريشه‌های سياسی دعوا خوب سنجيده نمی‌شود و تمام اين درگيری فروکاسته می‌شود به نزاع تمام اسلام با تمام يهوديت (و به قول بعضی صهيونيسم)؟ مسأله اسلام و يهوديت نيست. مسأله حتی جمهوری اسلامی و اسراييل نيست. مسأله ناديده گرفتن شدن سيستماتيک يک ملت و يک قوم است. مسأله نسل‌کشی آرام و آهسته‌‌ای است که در اسراييل رخ داده است.
اصلاً دقت کرده‌ايد که در عرف بين‌المللی و حتی در رسانه‌های غربی، اصطلاح «سرزمين‌های اشغالی» اصطلاحی است جا افتاده؟ هيچ دقت کرده‌ايد که مردم آرام آرام حساسيت‌شان را دارند از دست می‌دهند به نفس «اشغال»؟ دولت اسراييل بدون هيچ شکی دولتی است اشغال‌گر. يعنی دولتی که عرف بين‌المللی را زير پا گذاشته است. حال چرا اسراييل معضل اخلاقیِ جهان است؟ چون دولتی است که تمام اصول اخلاقی را مکرر زير پا می‌گذارد و مرتکب تمام جنايت‌هايی می‌شود که ديگران را به آن متهم می‌کند، اما به خاطر جانب‌داری آمريکا از اسراييل هيچ قدرتی نمی‌تواند از اسراييل حساب بکشد. به همين سادگی. و تمام آن جنايت‌های دولت اسراييل با مظلوم‌نمايی آن‌ها در برابر حملات انتحاری فلسطينی‌ها و يا جار و جنجال‌های رييس جمهور ايران در غبار هياهوهای اسراييل گم می‌شود. چرا تمام چيزهايی که قرار است قاعدتاً عليه اسراييل به کار برود، دقيقاً به نفع اسراييل تمام می‌شود؟ چرا انتقادهای سازمان يافته از اسراييل عملاً تبديل می‌شود به بيانيه‌ای در دفاع از مظلوميت دولتی که هيچ نشانی از مظلوميت ندارد؟ اسراييل معضلی است اخلاقی. برای جهان. نه تنها برای غرب. نه تنها برای شرق. بلکه برای بشريت. اسراييل فراتر از سياست و ايدئولوژی، معضلی آفريده است اخلاقی. بار گناهی است که بر دوش بشريت سنگينی می‌کند. اسراييل کابوسی است که می‌تواند خواب آرام هر آدم منصفی را بر هم بزند. و صلح کی ميسر می‌شود؟ صلحی که شرايط‌اش هميشه نابرابر بوده است و يک طرف همواره زبانی دراز دارد و طرف‌ مظلوم هميشه مدافعانی دارد بدنام يا ضعيف، کی پای می‌گيرد؟

 

 

farnoosh_z66@yahoo.com

این یک داستان نیست !

اصلا قصد نوشتن نقد یا خرده گرفتن بر چیزی را ندارم ، فقط می خواهم با دوستان درد دلی کرده باشم .
امروز میدان تجریش ( تهران ) کاری داشتم ، وقت برگشت ، دیدم هنوز برای رفتن به سر کار وقت دارم ، به دوستم گفتم برویم امامزاده صالح ( ع ) . دوستم چشمانش از حدقه بیرون زد که کجا ؟!؟ کلی پافشاری کردم که برویم و سر اخر همراهیم کرد . نذری قدیمی داشتم که مدتها بود ، می خواستم ادایش کنم و فرصت نمی شد . خیلی وقت بود ، نرفته بودم . از وقتی درخت کهنسال و دوست داشتنی وسط امامزاده را قطع کردند ، ارتباط من با آنجا را هم تبر زدند . از قسمت بانوان که وارد شدیم ، با دوستم رفتیم و دو تا چادر برداشتیم ( چشمتان روز بد نبیند ، بی نهایت کثیف بود و بو می داد و .... ، ولی ارزش نذرم از این حرفها بالاتر بود ! ) چادر را سرمان کردیم و رفتیم داخل صحن . با این که چهارشنبه بود و روز تعطیل نبود ، شلوغ بود و پر از زائر ! ( دلم گرم شد ، که هنوز هستند کسانی که مقدسات را از یاد نبرده اند ! ) چادر سر کردن خوب بلد نیستم . چادر مدام از روی مقنعه ام سر می خرد و روی شانه هایم می افتاد . دوستم چادر را دور کمرش پیچیده بود و راه می رفت . ( قصد مسخره کردن نداشتیم ، فقط از نظر خودمان همین مقنعه ی مشکی سرمان کافی بود . موهایمان هم که از زیر مقنعه بیرون نیامده بود )
اذان را گفته بودند و افرادی که داخل حرم بودند ، داشتند نماز می خواندند . درهای حرم را بسته بودند و کسی را راه نمی دادند . منتظر شدیم . دولا شدم تا بند کفش هایم را باز کنم تا وقتی در را باز کردند ، کفش ها را به دوستم بدهم و خودم زود بروم و نذرم را ادا کنم و برگردم . وقتی راست شدم ، طره ای از موهایم از زیر مقنعه بیرون آمد . نگهبان یا متصدی کفش یا نمی دانم چه کاره ی امامزاده با لحن بسیار زشتی گفت : خانوم ، موهاتو بکن تو . اومدی زیارت یا عروسی ؟!؟ نگاهش کردم و گفتم : صبر کنید ، درست می کنم . چرا دعوا دارید ؟ داشتم موهایم را درست می کردم که خانمی از کنارمان رد شد و گفت : حرمت هیچ چیز را نگه نمی دارند . مگه مجبورت کردن ..... بیای این جا ؟!؟ این جا ، چیزی گیرت نمی یآد !!!! نفسم بند اومد . دوستم آب دهانش را قورت داد که به زن چیزی بگوید و خلاصه دعوایی راه بیندازیم . دستش را فشار دادم و نگذاشتم این کار را بکند و فقط زن را نگاه کردم . سرش را تکان داد و رفت ! مقنعه ام را درست کردم . گرم بود . نماز خیلی طولانی شده بود . زنی از کنار گفت : ای بخوره تو کمرشون این نماز که مردم و تو آفتاب نگه داشتن ! من و دوستم نگاهی به هم کردیم . بدون گفتن یک کلمه ، خم شدم و بند کفشم را سفت کردم . چادر را روی سرم جابه جا کردم . رفتیم ، چادر ها را تحویل بدهیم . دوستم رفت ، بطری آب را از آب سرد کن ، پر کند . روی منبع آب نوشته بود : وضو گرفتن و شستن دست و صورت با این آب اشکال شرعی دارد . چشمانمان گرد شد . اشکال شرعی ؟؟؟
چادر ها را از سر در اوردیم . پشت میله های درب ورودی ایستادیم . پشت این میله ها می توانی بدون چادر و تحقیر شدن و شنیدن زخم زبان گنبد را تماشا کنی ( هر چند ، گنبد هم در دست تعمیر بود و تا اطلاع ثانوی تعطیل ! ) از همان بیرون سلامی دادم و .... .
از حرم که بیرون آمدیم ، پیرزنی جلو آمد . بهترین راه ادا کردن نذرم همین بود . به گنبد نگاه کردم . احتمالا تا چند هفته ی دیگر طلایی و بزرگ بالا می رود و پیرزن هر لحظه خمیده تر و .... .

فرنوش زنگوئی
اردیبهشت 87

 

 

fnf_66@yahoo.com

چشم ها را بايد شست

ما آدما اونقدری که فکر میکنیم هم نابغه تشریف نداریم فقط به قول سهراب سپهری عزیز چشم ها را باید شست میگی نه اینو بخون

فردي در مسابقه اطلاعات عمومی شرکت کرده‌است و سعی در بردن جایزه یک میلیون دلاری آن دارد.
اینم سوال های ما :

1- جنگ صد ساله چقدر طول کشید؟
الف: 116 سال
ب: 99 سال
ج: 100سال
د: 150 سال
او نمی تواند به سوال جواب دهد.


2- کلاه‌های پاناما در چه کشوری تولید می شوند؟
الف: برزیل
ب: شیلی
ج: پاناما
د: اکوادور
حالا او با خجالت از دانشجویان تماشاگر درخواست کمک می‌کند.


3- روس‌ها در چه ماهی انقلاب اكتبر را جشن می گیرند؟
الف: ژانویه
ب: سپتامبر
ج: اکتبر
د: نوامبر
خوب! بقیه حضار باید به دادش برسند.


4- اسم شاه جرج ششم چه بود؟
الف: ادر
ب: آلبرت
ج: جرج
د: مانوئل
این بار هم شرکت کننده درمانده تقاضای فرصت می‌کند.


5- نام جزایر قناری در اقیانوس آرام از کدام حیوان گرفته شده است؟
الف: قناری
ب: کانگارو
ج: توله‌سگ
د: موش
در این جاست که شرکت کننده بخت برگشته از ادامه مسابقه انصراف می‌دهد.


جواب‌ها:
اگر خیلی خودتان را گرفته‌اید که همه جواب‌ها را می‌دانید و به این دوست بنده خدا کلی خندیده‌اید، بهتر است اول جواب‌ها را مطالعه کنید:


1: جنگ صد ساله در واقع 116 سال طول کشید.( 1337- 1453)
2: کلاه پاناما در اکوادور تولید می شود.
3: انقلاب اکتبر در ماه نوامبر جشن گرفته می شود.
4: اسم شاه جرج، آلبرت بوده که بعد از رسیدن به مقام پادشاهی به جرج تغییر نام داد.
5: توله سگ، اسم لاتین آن Insularia Canaria است که یعنی جزایر توله سگ

 

 

shanaz_am@yahoo.com

رهنمودهایی از ویکتور هوگو

و نيز آرزومندم مفيد فايده باشي ، تنها به قدر ضرورت . . . .
تا در لحظات سخت
وقتي ديگر چيزي باقي نمانده است ،
همين حد از مفيد بودن ، تو را سر پا نگه دارد.
همچنين برايت
آرزومند صبوري هستم
نه با كساني كه اشتباهات كوچك مي كنند . . . . .
اين كار ساده اي است
بل با آناني كه اشتباهات بزرگ و جبران نا پذير مي كنند . . . .
و با كاربرد درست صبوريت براي ديگران نمونه شوي
واميدوارم اگر جوان هستي ،
خيلي به تعجيل رسيده نشوي . . . . .
واپر رسيده اي ، به جوان نمايي اصرار نورزي
و اگر پيري و سالمند تسليم نو ميدي نگردي . . . .
چرا كه هر سني خوشي و ناخوشي خاص خود را دارد
ولازم است بگذاريم در ما جريان يابد
اميدوارم به پرنده اي دانه دهي
و به آواز سهره گوش فرا دهي ،
انگاه كه آواز سحرگاهيش را سر مي دهد ،
چرا كه به اين راه ، به رايگان احساس زيبايي خواهي يافت . . . .
اميدوارم كه دانه اي نيز به خاك بيفشاني
هرچند خرد و كوچك بوده باشد
و با رويشش همراه شوي . . . .
تا دريابي چقدر زندگي در يك درخت وجود دارد

Translation of the text in English:

I desire you to be effective, just as the necessity
This effectiveness could cause you to resist
and tolerate in face of difficulties
I wish you to be patient not only about some ones who do tiny mistakes
But also about some ones who do great and irreparable mistakes
I desire you to be the symbol of patient for others
If you are young, I am hopping not to mature so soon
And do not behave as a young if you get mature
Do not be hopeless if you are old
Because each period of life has its sadness and happiness
So leave it to pass
I desire you to feed a bird and
Listen to the song of goldfinch early in the morning
In this way, you fell joy freely
I am hopping you plant a seed
And follow its growing to know
How much life is for a tree

 

 

myringofpower2002@yahoo.com

من آن قطره ام كو ز ابري چكيد

با سلام و تشكر از همه دوستاني كه در مورد مطلب "چند سوال از شما" كه در شماره 938 مجله چاپ شده بود، مطالبي را برايم فرستادند.
اما دوستان عزيز من بايد بگويم كه منظور من از سوالاتي كه كردم اين نبود كه ما به دنبال عوامل خارجي در بوجود آمدن اين طرز تفكر و رفتار اشتباه در برخوردمان با مسائل فرهنگي بگرديم.
منظور من درون بود. درون هركدام از ما فارق از تمام فشارها و تعصبات خارجي. من معتقدم همه چيز از درون ما شروع مي شود. من از شما سوالي ميكنم "آيا زماني كه ما واقعا و عميقا به لحاظ فرهنگي و اجتماعي رشد كنيم، زماني كه با مستغرق شدن در آثار و افكار بزرگان تاريخ مملكتمان جوهر افكار و آثار هنريشان درك كنيم و هر يك از ما وراي آنچه به ما ارائه مي دهند در وراي ظواهر فرهنگي لطافت سخن سعدي بفهميم و در زندگي جاري مان بكار بريم ، آيا آن زمان فكر مي كنيد كسي مي تواند در سطحي پايين تر از شما براي شما خط فكري تعيين كند ؟ اگر هم كرد آب در هاون كوبيده است و تاثيري در حال اجتماع نخواهد داشت. اجتماعي كه جلو تر از برنامه فرهنگي فرمايشي كه برايش تدارك ديده اند حركت كند به موفقيت خواهد رسيد و الا اگر منتظر فرشته اي از آسمان باشيم كه فرود آيد و هنر و فرهنگ اين مملكت را نجات دهد، فكر ما عبث است و صحبت ما نيز آب در هاون كوبيدن.
فرهنگ ايران چيزي نيست كه شما منتظر باشيد كسي به شما ارائه كند، فرهنگ اصيل ايراني چيزي است كه ما تك تك ايرانيان خودمان بايد به قلب و روحمان تقديم كنيم، مثل تلاش براي رسيدن به آبي كه تشنه آن باشيم و به هر سو خواهيم رفت تا آنرا بيابيم و به هر دري خواهيم كوبيد تا آن را طلب كنيم، مثل يك ضرورت، مثل اينكه از فقدان آن احساس پريشاني كنيم، آيا اگر حال ما اينگونه باشد آنگاه مي نشينيم و با يك پرستيژ منتقدانه مي گوييم "اجازه نمي دهند"، "فضا مناسب نيست" و .....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نشانه آدم عاشق (عاشق بودن لازمه زندگي كردن ماست) اين است كه نا اميد نمي شود و اگر دنيا يك قدم عقب گذاشت صد قدم به جلو حركت كند و بله ممكن است اين روند تا به ابد ادامه داشته باشد ولي ميزان خستگي ناپذيري ما بر مي گردد به اينكه چقدر عاشق باشيم؟؟!!! نتيجه چيزي نيست كه ما به خاطر آن كار مي كنيم، اصلا نتيجش به ما مربوط نيست. اگر بخاطر نتيجه كار كنيم زود نا اميد خواهيم شد، ما فقط وظيفه داريم تا آخرين لحظه عاشقانه تلاش كنيم و صرفا درون خودمان را تعالي ببخشيم و از اين تلاش لذت ببريم. بگذاريد يك چيزي را صادقانه بگويم من واقعا از شاگردي كردن و ياد گرفتن لذت مي برم ، از تلاش ، از تلاشي كه حتي سر انجام آن معلوم نيست، اصلا همينكه نمي دونم آخرش چي ميشه لذت بخشه J
مگر در زمان حافظ روز و حال فرهنگي ما بهتر از الان بوده (هر زماني محدوديت هاي خودش را دارد) ولي چطوره كه حافظ توانسته اين گونه اثري را خلق كند كه براي هميشه در پس زمينه ذهن و قلب همه ما ايرانيان نقش ببندد و شما اگر دقت كنيد مي بينيد كه همه ما فارق از منش سياسي و ديني و فرهنگي و .... در مورد حافظ به هم مي رسيم و همه مان او را تصديق كرده و دوست مي داريم. حافظ خيلي حرفها در ديوان غزلياتش گفته كه در زمانه ما مميزي فرهنگي دارد ولي چرا كسي جلوي چاپ ديوانش را نمي گيرد؟؟؟ علت آن يك رمز است كه من اين رمز را از زبان ويل دورانت شنيدم كه مي گفت "اجتماع اجازه هر كاري را به شما مي دهد به شرط آنكه آن كار را با لطف انجام دهيد" و ما زماني به مقام لطف در كارهايمان مي رسيم كه عميقا و به معناي واقعي خودمان را ساخته باشيم و خود سازي چيزي است كه سعدي در گلستان دلسوزانه و بي تكلف به ما ياد مي دهد و ما فراموش كرده ايم. و در واقع ما سعدي را فراموش نكرده ايم ، خودمان را فرموش كرده ايم، نقش و نگار ذهن زيبايمان را فراموش كرده ايم اما به خاطر آوردنش كار سختي نيست، كار يك لحظه است، فقط كافيست تصميم بگيريم.

 

 

poorchesta@gmail.com

بدبختی فرهنگی

با درود فراوان بر مبین گرامی، دست اندرکاران زحمتکش، نویسندگان ارجمند و خوانندگان ارزشمند روزانه. نخست از مبین خوبم بسیار سپاسگزارم برای این برنامه جهانگردی ایران و شناخت ایران که در مبین 940 ارایه گردید. برای من که در بیرون از ایران هستم و نیاز به ابزاری برای شناخت ایران به دیگر مردمان جهان، نیازمند چنین برنامه ای بودم، کمال خرسندی را به همراه داشت. آرزوی من تندرستی روزافزون شما از پروردگار جاوید است. اما سخن امروز را با پیشگفتاری از بدبختیها و پس ماندگیهای فرهنگی که با کمال افسوس بدجور دامن گیر ما مردم ایران و بویژه گروه روشنفکران سیاسی شده است، آغاز میکنم. بسیار روشن است که هر ملتی و هر فرهنگی اشکالات ویژه خود را داراست. یک مورد از این اشکالات خودمان را خیلی کوتاه بیان کرده و در پایان یک نتیجه گیری رفتاری و یااخلاقی خواهم نمود.
نخست: متاسفانه این قانون بر تمامی زندگی ما ایرانیها سایه افکنده است. همینکه کسی رشد فرهنگی داشت و مطرح شد و به گونه ای بالا رفت، به جای آنکه ما هم خودرا بالا بکشیم، کوشش و تلاش دوصد چندان میکنیم تا اورا پایین کشیده و در سطح خود آوریم. این دیگر دیدگاه من نیست، بلکه یک فاجعه است و بگونه ای سدی است برای رشد آگاهی. نمونه آن ادارات دولتی ایران است که برطبق همین قانون کسی جرات رشد ندارد. یکی همین مبین خودمان و یکی کارمندان شریف دولت خوب میفهمند که من چه میگویم، چون نزدیک به بیست سال در موقعیتهای شغلی گوناگون گریبانگیر این معضل بوده و حتی هم اکنون هم تنها کسی که به من در کشورهای بیرون ازایران ضربه وارد میکند، متاسفانه ایرانی است. اما چرا؟ از نگاه روانشناسی، اینگونه رفتارها البته اکتسابی(گرفته شده) از محیط(پیرامون) انسان است و شاید هم به همین دلیل است که احساس کردم با دادن آگاهی شاید بتوان آنرا ریشه کن کرد.نمیدونم و واقعا ً دلم میخواد بدونم که چرا ما ایرانیها به محض آنکه یکی از ما با زحمت و تلاش به موقعیت والایی میرسد، کوشش دوچندان در خراب کردن و ترور شخصیت او داریم؟ همین یک قانون نادرست (که متاسفانه و با کوله باری از افسوس باید عرض کنم، توی خون ماست) ریشه بسیاری از پس ماندگیهای این مملکت در سطح جهانی است. همین قانون حاکم برما، مارا به جهان سومی و وحشی گری هدایت میکند. فاجعه آنجا رزونانس(در علم فیزیک به برخورد دو یا چندباره موجها که تشدید بوجود میاورد گفته میشود) میشود و چند صدبرابر خودرا نشان میدهد که حاضریم تملق و چاپلوسی بیگانه و پاره ای هنگام، رقاص و خواننده قرص خور معتاد خارجی را بگوییم و از مفاخر مملکتمان با ضربه پایین کشیدن و در سطح خود آوردن، یاد کنیم.
دوم: همانگونه که پیش از این هم در این ستون در شماره های گذشته در گفتگویی پیرامون فلسطین حضورتان عرض کردم، متاسفانه نمونه نظام جمهوری اسلامی حاکم بر ایران در هیچ کجای دنیا دیده نشده و نتوانسته پیاده شود. دربورگینافاسو هم جهاد سازندگی دفتر دستک زده، ولی همون ملت فلک زده بدبخت هنوز راضی نشدند که زیر بار قانونهای ما بروند. یادمه هنگامیکه در ایران و آنهم نزدیک به 8 سال پیش در بخشی از کامپیوترهای سیستم بانکی مملکت بعنوان خدمتگزار مشغول خدمت بودم، از کشورهای غول اروپایی درخواست کردیم که به ایران بیایند و سیستم بانکی ایران را مکانیزه کنند. قیافه آنها با اشتیاقی که میآمدند و روزی که میگریختند، دیدنی بود. بناچار دست به دامن کشورهایی مانند مالزی شدیم و بانک اسلام آنهارا خواستیم در ایران پیاده کنیم. بیچاره مالاییها! البته از اروپاییها بیشتر دوام آوردند اما به ماه نکشید، دمشان را گذاشتند روی کولشان و دررفتند. تنها هنگام رفتن به ما پیغام دادند که اسلام شما با اسلام ما جوردر نمیاید!
اما این دو مقدمه را سرچشمه ای برای پاسخ و یا بهتر بگویم گوشزدی به نوشته یکی از نویسندگان روزانه بیان نمودم. متاسفم که برخی دوستان علیرغم سواد و آگاهی بالا، اما دیدگاهشان بسیار کوچک است. خواندن مقاله ای در مبین 940، مرا یاد پوست گوجه فرنگی انداخت که در هیچ معده ای هضم نمیگردد. مقاله ای درباره سکسی بودن جمهوری اسلامی در تصمیم گیریها و برخورد با یکی دو میلیون مخالف کمک به فلسطین در روزانه 940 مطرح شد که جای تاسف و خون گریستن دارد. نوشته های من پاسخ و یا نقد نیست، نوشته های من گوشزد است به اینچنین دوستان. از همان آغاز مقاله تاسف خواننده برای نویسنده همان بس که آهنگ کیوسک را بهانه قرار داده و به عباس میلانی میچسبد، تا اینجا مشکلی نیست. اما یکی دو میلیون آمار خنده دار نویسنده هم نشان از آگاهی اندک ایشان است و همین بس که ایرانی از تازی متنفر است! آنهم به هرحال دلیلی برای گوشزد نخواهد بود. اما ارادت ایشان به خانم شیرین عبادی لگدی به نه من شیر دوشیده(مقالات گذشته این نویسنده) بود که مرا بدجور برانگیخت. انسان شریف! به دلیل نخست که دربالاو پیشگفتار عرض کردم، چرا به جای آنکه خودرا به گرد پای خانم شیرین عبادی برسانید،کوشش میکنید اورا به سطح خود آورید؟ در طول تاریخ ایران تنها یک بار و آنهم یک زن و آنهم جایزه صلح، آنهم از سرزمینی که قانونش زن را نصف مرد حساب کردن است(دیگه دیه و شهادت و ارث زن که نصف مرد هست!) برنده شده، آیا شما خودرا در قد و قواره این میبینید که درباره ایشان سخن برانید، چه برسد به آن جمله ناشایست؟ چقدر زشت و قبیح و بدبختی است که بیگانه و اجنبی به هموطن من جایزه میدهد، از او فراخوانی(دعوت) میکند، اورا در برابر چشم دنیا به همگان نشان میدهد، آنوقت هم وطن عزیز و مدعی روشنفکری او، در یک روزنامه الکترونیکی بجای افتخار، آنگونه مینویسد. مزید برآگاهی، بیگانه چشمداشتی به نفت و اسلام و اورانیوم شیرین عبادی ندارد. دوست شریف، ذره ای از همت و ارزش شیرین عبادی کم نخواهد شد، اما همینکه مرتیکه مطرب پینک فلوید که ال اس دی اماله میکند را با تعریف و تمجید بیان کنید و برنده جایزه نوبل و هموطن خودرا آنگونه یاد کنید، چه ارزشی برای خود به ارمغان آورده اید؟ این است راه پس ماندگی! این است بدبختی و فقرفرهنگی! این است که باید گوشزد کرد و به اینچنین اندیشه ها تذکر داد که راه شما راه خطاست.
بخشی دیگر از نوشته های نغز جنابعالی به عملکرد جمهوری اسلامی و برخورد سکسیانه آن برمیگشت که به عنوان نقد باید عرض کنم، سکسی شدن بیش از حد ممکن است روسپیگری را بهمراه آورد. اصولا ً بکاربردن این واژه سکسی شدن جمهوری اسلامی یکی از معادلاتی است که از دیروز تا حالا نتوانستم آنرا حل کنم؟ اما با عنایت به پیشگفتار بالا در بخش دوم، به عرض مبارکتان برسانم که جمهوری اسلامی هیچ نیازی ندارد که حضرتعالی ازراه برسید و راهکار پیش پای او قرار دهید. مطمین باشید آنچه که به سر مبارک امروز رخنه کرده، پیش از این به سر گردانندگان نیز رسیده، اما به همان دلیل که در بخش دوم گفتارم در بالا اشاره کردم و گفتم نمونه نظام در هیچ کجای دنیا دیده نمیشود، خیالتان راحت که ره به جایی نخواهد رفت.
اما توصیه برادرانه ای به اینگونه دوستان داشتم. خواهش میکنم بهمان کار برگردان(ترجمه) و انتقال نوشته های دیگر نویسندگان بپردازید و تا زمانیکه در اندازه و حدود کاری نیستید، شمارا به خداهرگزاظهار نظر نکنید. درست است که در ایران سطح مطالعه پایین است وکناب خوانده نمیشود، اما آن اندازه هم بدبخت نشدیم که برای قانع شدن ما نیاز به این باشد که چهارتا پشت نَـشُـسته در قالب آهنگ و رقاصی برای ما آواز بخوانند و به ما حالی کنند .... آآآآآآ..ی ی... کمک به مردم فلسطین از واجبات است. واقعا ً که حبذالله و بارک الله ... ابقاکم الله.
بامید و آرزوی سربلندی برای ایران ایرانیان
پورچستا

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد.

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2008  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

7 خرداد / 27 مي / 21 جمادي الاول

Mobin_s2004@yahoo.com
7 خرداد ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
پايان جنگ ايران و ليدي - ماجراي خورشيد گرفتگي

خورشيد گرفتگي 28 ماه مه سال 585 پيش از ميلاد باعث شد که جنگ طولاني ايران و کشوري ليدي (قسمتي از آناتولي مرکزي و غربي تا اژه و مديترانه به پايتخي سارد = سارت) پايان يابد و يک ماه بعد به فيصله اختلافات بيانجامد. طالس دانشمند يونان قديم وقوع اين خورشيد گرفتگي را پيش بيني و تاريخ دقيق آن را به دست داده بود که يک ماه پيش از رويداد به اطلاع پادشاه ليدي رسيده و وي بر پايه اين پيش بيني به ايرانيان اخطار کرده بود که ادامه جنگ باعث خشم خدايان خواهد شد و انسان را از نور خورشيد محروم خواهند کرد.

 

ابتكار نظامي اشكانيان

مولفان تاريخ هاي نظامي «ماه مه سال 235 پيش از ميلاد» را زمان آغاز تاكتيك نظامي تازه اي نوشته اند كه ارتش دولت نوپاي اشكاني ايران آن را بر ضد سلوكي ها (جانشينان اسكندر مقدوني) بكار گرفت. از اين تاكتيك قرنها استفاده شد. برپايه اين تاكتيك، دسته هاي سوار سبك اسلحه، نيروي دشمن را با جنگ و گريز به ميداني كه از پيش تعيين شده بود و واحدهاي اصلي ارتش ايران در آنجا کمين کرده و آماده جنگ بودند مي كشاندند و به دست آنان مي سپردند تا درهم بكوبند. اين تاكتيك در نخستين آزمايش پيروز شد و تيرداد ، شاه وقت تا پايان مه اين سال بر سلوكيها غالب آمد.

 

پيشنهاد بركناري اردوان چهارم به سناي ايران

به نوشته مورخان رومي، بركناري اردوان چهارم در جلسه 28 مه سال 81 ميلادي مهستان (سناي ايران) از سوي تني چند از بزرگان كشور پيشنهاد شد. بحث درباره اين پيشنهاد مدتها طول کشيد و بالاخره به راي گيري گذاشته شد و مهستان راي به بركناري اردوان چهارم از شاهي ايران داد.
    در زمان اشكانيان انتخاب و بركناري شاه از اختيارات مهستان بود كه اردشير بنيادگذار دودمان ساساني اين قاعده را موقوف ساخت.

 

خط تلگراف برلين ـ تهران

كمپاني آلماني زيمنس 28 مه 1868 اعلام كردكار كشيدن خط تلگرافي را كه از برلين آغاز مي شود تا تهران ادامه خواهد داد. اين خط قرار بود از روسيه و گرجستان بگذرد، و از طريق تبريز به تهران برسد.

 

تصويب خيانت

هفتم خرداد 1312 (28 مه 1933) مجلس تنها با هشت راي مخالف و ممتنع پيشنهاد تمديد قرارداد نفت را كه امتياز آن در انحصار انگلستان بود تصويب كرد و به اين ترتيب، اين قرارداد استعماري براي 60 سال ديگر اعتبار يافت. هجده سال بعد در همين روز (7 خرداد 1330) به مناسبت سالروز تصويب اين قرارداد، ايران شاهد بزرگترين تظاهرات تاريخ خود تا آن زمان بود و تظاهركنندگان ضمن محكوم كردن اين اقدام مجلس خواستار محاكمه و مصادره اموال آن دسته از نمايندگان ــ چه مرده و چه زنده ــ شدند كه به اين قرارداد راي موافق داده بودند. مردم شعار مي دادند: سالروز «تصويب خيانت».
    ملت ايران در سال 1329 اين قرارداد را لغو کرد که ديديم پس از براندازي 28 مرداد 1332 ما را مجبور به پرداخت غرامتي سنگين کردند و نفت را هم عملا به کنسرسيومي از کمپاني هاي بلوک غرب دادند.

 

وقايع ابتدای انقلاب و دفاع مقدس در چنين روزي

07/03/58
آغاز هشتمين روز تحصّن هواداران كانون فرهنگي خلق عرب در ساختمان تحت اشغال در مخالفت با تخليه ساختمان‌هاي دولتي و خلع سلاح عمومي در خرمشهر ؛ ادامه تحصن اعضاي كانون فرهنگي ـ نظامي انقلابيون مسلمان و همچنين كسبه و بازاريان در مسجد جامع خرمشهر و تقاضاي رسيدگي به وضع خرمشهر ؛ گزارش پايگاه دريايي خرمشهر از خلع سلاح سه فرد مسلح در سطح شهر و اعتراض سازمان سياسي خلق عرب و برادرِ شبير خاقاني و درخواست اعاده سلاح‌ها .

بازگشت آيت الله شبير خاقاني از سفر قم و تهران به خرمشهر و سخنراني در جمع مستقبلين درباره برادري و مساوات ؛ مصاحبه كيهان با فرزند وي در خصوص نتايج مذاكرات با امام خميني و تشريح درخواست‌ها از جمله به رسميت شناختن مذهب جعفري در قانون اساسي ، تجديد نظر در احكام دادگاه‌هاي انقلاب ، دادن آزادي بيشتر به علما و مردم ، اعزام مأموران دولتي صالح و كارآمد به خوزستان و …
نامه دكتر يزدي به وزير كشور درباره پيش‌بيني روزنامه كريستين ساينس مانيتور مبني بر بروز كشت و كشتار بزرگ در تهران و خوزستان در آينده نزديك و احتمال قطع صدور نفت ايران .

گزارش نشريه " كار " از وقايع امروز خرمشهر از جمله : دستگيري سه نفر از اعضاي مسلح سازمان سياسي خلق عرب توسط پاسداران انقلاب و كماندوها ، تهديد سازمان سياسي به حمله به دژبان در صورت ادامه بازداشت افراد مذكور و عدم اعاده سلاح‌هاي مصادره شده ، حمله به پاسگاه ژاندارمري ديري فارم ، بازتاب مراجعت شيخ از سفر قم و تهران و تشريح اوضاع سياسي شهر.
احمد مفتي‌زاده در مصاحبه با كيهان نقطه نظرهاي خود درباره انقلاب ، مسائل كردستان ، اختلاف نظرهاي موجود بين خود و عزالدين حسيني و طرح خودمختاري كردستان را تشريح كرد .

ادامه سفر آيت الله رباني شيرازي و هيئت همراه به مناطق مختلف آذربايجان غربي : سفر امروز ايشان به مهاباد و ديدار از چادرهاي آوارگان واقعه نقده در اين شهر و گفت‌و‌گو با آنها و اعلام اينكه پاسداراني مورد اعتماد از افراد كرد و ترك براي برقراري امنيت منطقه تعيين خواهند شد .

آزادي 42 تن از اعضا و هواداران اعضاي خانواده‌هاي آنها در ساختمان دادگستري تهران .
واكنش حزب توده در مورد انتشار ليست گروهي از مأموران و همكاران ساواك در مطبوعات كه در آن اسم يكي از اعضاي حزب توده ( هوشنگ اسدي عضو شوراي سردبيري كيهان ) درج شده بود . توضيح گردانندگان جديد روزنامه كيهان درباره اين موضوع .

اطلاعيه آغاز فعاليت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خراسان : ملت ما به اسلام رأي داده است ما نيز هر سازمان ، گروه و حزبي را كه جز ايدئولوژي اسلام و اصل امامت و رهبري روحانيت انديشه‌اي داشته باشد ، مسلمان ندانسته و دشمن ملت ايران مي‌دانيم .
هشدار در مورد نفوذ فكري گروه‌ها و سازمان‌هاي سياسي در ارتش جمهوري اسلامي و حمايت از ممنوعيت شركت نظاميان در احزاب و دسته‌بندي‌هاي سياسي ، ضمن مقاله‌اي در كيهان .

مصاحبه راديو تلويزيوني مهندس بازرگان درباره وضعيت ارتش ، كميته‌ها و پاسداران انقلاب و تعدد مراكز قدرت و تصميم‌گيري در كشور .
اظهارات آيت الله دكتر مفتح و صادق طباطبايي معاون وزير كشور درباره جايگزيني قطعي مجلس خبرگان به جاي مجلس مؤسسان براي تصويب قانون اساسي جديد و دلايل آن ، چگونگي تشكيل مجلس خبرگان و نحوه تدوين و همه‌پرسي قانون اساسي .

گزارش سفارت آمريكا در جده به وزارت امورخارجه آن كشور در مورد " اعدام‌ها در ايران " و بررسي اظهارات احمد سراج مدير امور سياسي وزارت امورخارجه درباره اعدام‌ها در ايران و توصيه كاركنان سفارت آمريكا در تهران به اينكه در مورد اعدام‌ها سكوت اختيار كنند .
گزارش سفارت آمريكا در تهران با عنوان " وخامت اوضاع سياسي ايران " و ارائه تحليلي از چگونگي و ميزان پيشرفت تدوين قانون اساسي جديد ؛ انعكاس سخنان امام در حمله به چپي‌ها ، جبهه ملي ، گروه‌هاي اسلامي راست‌گرا و عكس العمل آنها ، همچنين انتخاب آيت الله خلخالي به عنوان رئيس فدائيان اسلام و سابقه آن .

تحليل نشريه كويت تايمز با عنوان " حقيقت انقلاب ايران " ، كذب دانستن تبليغات مطبوعات آمريكا مبني بر آشفته بودن اوضاع ايران و تقبيح اقدام سناي آمريكا در محكوميت اعدام عوامل كشتار مردم ايران توسط دادگاه‌هاي انقلابي .

07/03/63
اعطاي نشان شجاعت به فرماندهان شکست خورده سپاه سوم ارتش عراق توسط صدام پس از فتح خرمشهر توسط ايرانيان

افتتاح دومين دوره مجلس شوراي اسلامي.
وزير خارجه فرانسه: جنگ عراق و ايران تنها موردي است كه در آن آمريكا و شوروي بطور مشترك تلاش مي‌كنند.

07/03/64
اصابت موشك زمين به زمني ايران به بغداد
07/03/66
ناتو از مشاركت در مسئله تامين امنيت كشتراني در خليج فارس سر باز زد.

Mobin_s2004@yahoo.com
27 مي ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
فسادزدايي با اعدام

مراد چهارم

28 مه 1632 ميلادي، مراد چهارم سلطان وقت عثماني در جريان پاكسازي سازمانهاي عمومي اين كشور«رجب پاشا» وزير اعظم خود را اعدام كرد و ظرف چند روز صدها مقام دولتي و كارمند را به جرم ارتشاء، سوء استفاده از مقام و منزلت، دزدي از اموال عمومي و... به چوبه دار سپرد.
     اين پاكسازي در پي اعتراض افسران ارتش عثماني به گسترش فساد اداري و بوروكراسي بد بود. افسران ارتش شعار مي دادند: جنگيدن و مردن ما ــ چاپيدن و خوش بودن ديواني ها (مقامات اداري).
    

 

ارمنستان مستقل

ارمنستان ــ نخستين كشور مسيحي جهان، كشوري كه از عهد باستان همواره دوست باوفاي ايران بوده است ــ 28 مه 1919 در باقيمانده از سرزمين ارمنستان بزرگ اعلام استقلال كرد. ارمنيان ساكن مناطق شرقي عثماني در دو ـ سه دهه قبل از اعلام استقلال چند بار به دست تركان عثماني قتل عام شده و آواره و تبعيد گرديده بودند. ارمنيان با استفاده از فرصتي كه شكست نظامي عثماني در جريان جنگ جهاني اول و نيز از هم پاشيدگي امپراتوري روسيه برايشان فراهم ساخته بود در منطقه كوچكي از ارمنستان بزرگتر اعلام استقلال كردند.

 

پايان دوره تاريخي قرون وسطا

فاتح
(سلطان محمد دوم)

فردا، 29 مه، سالگرد ورود جهان به دوران «عهد جديد»و پايان دوران تاريخي قرون وسطا است. 29 مه سال 1453 محمد دوم معروف به«فاتح» شهر قسطنطنيه را تصرف كرد، آن را اسلامبول ناميد و به اين ترتيب؛ دست غرب «موقتا!» از سلطه مستقيم بر شرق كوتاه شد و تاريخنگاران اين روز را پايان قرون وسطا قرار داده اند.
    محمد فاتح بر زبان فارسي مسلط بود و از همان زمان بسياري از واژه هاي فارسي وارد تركي عثماني شده است. در زمان او بسياري از مكاتبات به زبان فارسي صورت مي گرفت. با پايان يافتن قرون وسطا كه قرون ظلمت در اروپا هم خوانده شده است، قرون جديد آغاز شد كه عصر رنسانس (تجديد حيات علوم و ادبيات و فلسفه و هنر) و روشنگري است و انتشار كتابهايي كه دانشمندان بيزانتيوم در جريان محاصره قسطنطنيه با خود به ايتاليا برده بودند عامل عمده آغاز رنسانس شناخته شده است زيرا كه اروپايي ها با علوم، فلسفه، هنر و ادبيات يونان قديم، ايران، چين و اعراب آشنا شدند و به تحول ادامه دادند. همچنين با پيدايش يك قدرت بزرگ در خاور نزديك و قطع ارتباط زميني اروپايي ها با آسيا، تلاش براي يافتن راههاي دريايي آغاز شد كه نتيجه اش کلونياليسم و سرآغاز بدي براي ساير قاره ها بود كه اينک با ظهور چين و هند به صورت دو قدرت عظيم، مطرح بودن ايران در رسانه هاي جهان به صورت يك قدرت و ايستادگي هاي آن در برابر زورگويي؛ عصر برتري غرب بر شرق دارد به پايان خود نزديك مي شود.
     ايران كشوري كوچك و نا آشنا نبود كه اروپايي هاي قرن 16 با فرستادن چند كشتي جنگي و تفنگدار بر آن مسلط شوند و در مورد وطن ما از راههاي ديپلماتيك وارد شدند و دولت صفويه را بر ضد عثماني برانگيختند و باعث تضعيف هر دو دولت شدند و چون نوبت به قاجاريه رسيد و متوجه ضعف هاي سران آن و قحط الرجال در ايران شدند دامنه نفوذ خود را گسترش دادند كه نزديك بود استقلال خود را هم از دست بدهيم. ولي اوضاع مشرق زمين، ديگر چنين نيست و به احتمال بسيار زياد نخواهد بود.

برخي ديگر از رويدادهاي 28 مي

  • 1588:   اسپانيا با سيصد كشتي جنگي و 30 هزار تفنگدار عازم تصرف انگلستان شد. خروج اين نيرو از بندر ليسبون (در پرتغال) که در آن زمان در تصرف اسپانيا بود سه روز طول کشيد.

  • 1731:   به دستور پاپ وقت، كتب مذهبي يهوديان را در قلمرو پاپها آتش زدند.
        

  •  

  • 1738:   دكتر ژوزف گيوتين پزشك فرانسوي كه دستگاه اعدام بدون درد «گيوتين» را اختراع كرد به دنيا آمد.

  • 1754:   در منطقه «فايت» پنسيلوانيا، ميان بوميان آمريكايي (سرخپوستان) و فرانسويان متحد آنان از يك طرف، و نيروهاي استعماري انگلستان و افراد مسلح مهاجر نشين هاي انگليسي از سوي ديگر جنگ بزرگي آغاز شد.

  • 1937:   پل «گلدن گيت» كه بر روي گوشه اي از خليج سانفرانسيسكو كشيده شده است به روي ترافيك باز شد.

  • 1961:   با انتشار مقاله «پتر بننسون» در روزنامه هاي مختلف تحت عنوان «زندانيان فراموش شده» زير بناي بنياد حقوق بشري امنستي اينترنشنال (عفو بين المللي) گذارده شد.

  • 1964:   سازمان آزادي فلسطين (پي. ال. او) تاسيس شد.

  • 1964:   جسد جواهر لعل نهرو نحست وزير متوفاي هند را به رسم هندوان سوزاندند.

  • 1979:   يونان به عضويت بازار مشترك اروپا (كه بعدا اتحاديه اروپا شد) درآمد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    21 جمادي الاول هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     درگذشت «بُرهانُ الدّين اَبوالفَتح علي مُطَرَّزي» فقيه و اديب و لغت شناس ايراني

    21 جمادي الاول 610 - «بُرهانُ الدّين اَبوالفَتح علي مُطَرَّزي» فقيه و اديب و لغت شناس ايراني قرن 7 هجري درخوارزم بدرود حيات گفت. ازدوران تحصيل او چندان اطلاعي در دست نيست اما به يقين مي توان گفت كه ازجمله شاگردان جارُ الله زَمَخشري و جانشين او درامرتدريس بود. مُطَرّزي از اديبان نامي و مشاهير لغت بشمار مي رفت و آثاري چند در زمينه هاي شعر و لغت از خود بجاي گذاشته است.« كتاب مختصر، اَلمغربُ في لُغَةِ الفَقيه و اَلايضاحُ في شرحِ مقاماتِ الحَريري از آثار ارزشمند مُطَرّزي» بشمار مي رود.

     

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    23
    34

    اهواز

    30
    43

    تبريز

    16
    28

    شيراز

    21
    36

    مشهد

    20
    36

    بندرعباس

    26
    37

    کرمان

    17
    35

    اصفهان

    18
    33

    يزد

    24
    37

    کرمانشاه

    15
    31

    اراک

    17
    29

    رشت

    19
    23

    دبی

    30


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1448 تومان
    925 تومان
    1815 تومان
    885 تومان
    250 تومان
    253 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    242000 تومان
    107000 تومان
    55000 تومان
    213000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 13:02

    اذان مغرب : 20:33

    اذان صبح فردا : 4:09

    طلوع آفتاب فردا : 5:51
     

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    National Geographic
    ماه آوريل

    جديدترين شماره از ماهنامه
    National Geographic

    تاریخ انتشار: آوريل 2008
    تعداد صفحات مجله: 135
    حجم فایل: 23 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا کلیک کنید



     

     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه

    نمایشگر همراه برای PS3 و نیتندو Wii

    طرفداران کنسول های بازی با داشتن این نمایشگر های قابل حمل میتوانند در هر جایی دست از سر بازی کردن بر ندارند و بازی را تا مرحله ی آخر ادامه دهند. شرکت Clearvision این مانیتور 7 اینچی را برای Play Station 3 تولید کرده. و البته نمونه ی مشابهی هم برای نیتندو توسط یک شرکت دیگر ساخته شده است. هر دوی این مانیتور ها دارای اسپیکر داخلی هستند تا مشکل صدا را هم حل کرده باشند.

    من توصیه میکنم با داشتن این مانیتور ها هر روز کنسول بازی خود را به مدرسه یا دانشگاه ببرید و در وسط کلاس GTA بازی کنید تا حداکثر استفاده را از کلاس درس ببرید. موفق باشید

    صفحه محصول برای PS3 و برای نیتندو

    uBOT-5 پرستار خانگی شما میشود

    آیا تا کنون مجبور به کمک گرفتن از پرستار های خانگی شده اید؟ تصور کنید که شما پیر شده اید و ضربان قلب شما و یا فشار خونتان در نوسانات نا متعادلیست. کسی هم در منزل نیست که از شما مراقبت کند و در صورت بروز مشکل اقدامی برایتان انجام دهد. خب! شاید همین ایده بود که فکر ساخت یک ربات پرستار را در ذهن محققین انداخت. رباتی را که در تصویر مشاهده می کنید یک پرستار خانگیست. به کمک وب کم و چند عدد سنسور حساس به ارتفاع که بر روی سرش نصب شده است می تواند وضعیت شخص را برای خود تشریح کند و در صورتیکه بیمار بر روی زمین واژگون شد به سرعت به طرف وی آمده و به کمک گوشی پزشکی با سرعتی باور نکردنی ضربان قلب و سایر علائم حیاتی را کنترل می کند. همچنین با داشتن دو عدد بازوی متحرک می تواند اجسام سبکی نظیر گوشی تلفن را بلند کرده و در صورت لزوم با فوریت های پزشکی تماس حاصل کند. سر این ربات از یک صفحه نمایشگر حسی هوشمند تشکیل شده که با تنظیمات منوی آن می توانید به شبکه اینتر نت و یا شبکه تلفن های محلی متصل شده و در صورت بروز مشکل اعضای خانواده و یا پزشک معالج خود را از طریق اینترنت و یا تلفن مطلع سازید. این ربات که با نام  uBOT-5 مشهور است با قیمت 65000$ وارد بازار شد. اما شرکت سازنده این قول را به مشتریان داده است که هزینه این ربات را کمی کاهش دهد تا قابل خرید برای عموم مردم باشد.
    منبع
    <![endif]-->
     

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    آموزه‏ هاى بنيادين علم اخلاق
     جلد اول: مقدمه علم اخلاق

    نويسنده: محمد فتحعلى خانى

    مجموعه کتاب های آموزش های بنیادین علم اخلاق در چهار جلد شامل بخش های زیر است:
    1- مقدمه علم اخلاق که به بررسی و تعریف علم اخلاق و تفاوت های آن با فلسفه اخلاق و عرفان می پردازد.
    2- رابطه انسان با خدا که مواردی چون ایمان، توکل، صبر، شكر، رضا، گناه، توبه و ... را در رابطه انسان با خدا مورد توجه قرار می دهد.
    3- رابطه انسان با خود که سرفصل هایی از قبیل غريزه، حقيقت جوئى، غفلت، گرايشهاى غريزى، گرايش اخلاقى، اراده و ... را مورد مداقه قرار می دهد.
    4- رابطه انسان با محیط که به بررسی مواردی چون تربيت فرزند، نيكى به پدر و مادر، اخلاق تعليم و تربيت، روابط عام اجتماعى، عوامل و موانع سازگارى، خود بزرگ بينى و تكبر و ... می پردازد.
    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    ● اخلاق در لغت و اصطلاح

    ● رابطه دين و اخلاق

    ● روش‏شناسى علم اخلاق

    ● مبادى و پيش فرض‏هاى علم اخلاق

    ● كمال

    ● اخلاق اسلامى، ويژگى‏هاى و امتيازات


    دانلود کتاب:


    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
     

     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    نيازمنديهاي روزانه (1)

    به یک استاد جوان و ساده لوح و حتما" حتما" حتما" مجرد  ، جهت تدریس خصوصی درس تنظیم خانواده به یک دختر سی و پنج ساله نیازمندیم .
    خانواده محترم همین دختر سی و پنج ساله   

    ***

     هوالشافی
    ترک اعتیاد شرپایی به همراه شم ژدایی ، شد در شد تژمینی ،  بدون درد و ژرر جسمی یا روحی
    مکان : ژلع غربی بوشتان شوشن
    دکتر بهمن شیاه  

    ***

    پدر آن تیشه که بر خاک تو زد دست اجل
    تیشه ای بود که شد باعث ویرانی من ...

    فرزند ارشد و خلف مرحوم اکبر ساسانی ، جناب آقای محمد رضا ساسانی ! درگذشت پدر مرحومتان را به شما و خانواده محرومتان تسلیت می گویم و لیک خواشمندم اگر مایل هستید پدرتان در امتحان سخت و در عین حال شیرین حضرات نکیر و نمکر رد نشوند ، هرچه زودتر بدهی ایشان به بنده را پرداخت بفرمایید . انشاءالله تعالی .
    شماره حساب 325686 بانک ملی ، شعبه مرکزی
    از طرف جعفر مقروض زاده
    همکار گرامی پدر از خود گذشته و در گذشته تان  

    ***

     آموزش مداحی
     ده در صد تضمینی
    با بهره گیری از ملودی های عارفانه، عرفای بزرگی چون ابی، شادمهر، داریوش، آرش و علی گیتور
    لطفا" برای ارتباط با همکاران ما شماره دفتر مرکزیمان را  در دبی _ شهر العرفاء_ از 118 بگیرید.

    ***

    کنسرت موسیقی پاپ
    با اجرای هنرمندانه گروه دوپس دوپس و با صدای دلربای مانی خاک عالم بر سر زادگان و با همکاری بانوان از آب گذشته
    مکان : شهرک غرب _ خ لبخند شکفته مادر _ کوچه خوش گذران _ پلاک 13
    زمان : پنج شنبه ها و جمعه ها از ساعت 6 بعد از ظهر الی ماشاءالله
    *به تعدادی طرفدار پروپاقرص به شدت نیازمندیم .
    یکی از حزب های سیاسی اسمشو نبرم
    شماره تلفن همراه رئیس کل حزب 09121775775 

    ***

    به یک سانسورچی چشم پاک  ترجیحا" هفتاد ساله _ بلکه هم بیشتر !_ جهت حذف مسائل غیر اخلاقی فیلم ها و سریال ها و حتی انیمیشن های خارجی ، که به شدت جنبه بد آموزی دارند ، نیازمندیم.
    تامین برنامه سازمان صدا و سیما 

    ***

    مژده به دوستداران  هنر  سینما 
    جدیدترین سی دی های بسیار  اورجینال از زندگی خصوصی زرافه ها ، کرگدن ها و گاو میش ها رسید . البته از همین الآن به شما قول می دهیم به زودی سی دی زندگی خصوصی خرها را هم برای علاقه مندان  به بازار پخش بفرستیم!
    آدرس مرکز پخش: همه مکان های عمومی مثل مترو ، اتوبوس و هرجای دیگری که فکرش را هم نکنید . مطمئن باشیدحتی  وقتی دارید آرام در خیابان  راه می روید و در افکار خود غوطه ور شده اید ما شما را تنها با گفتن همین جمله شاد می کنیم : ( سی دی جدید زندگی  خصوصی  رسید ! )

    ***

    گرانی مرد
    ما بهترین روش را برای رفع نگرانی از گرانی های موجود به شما توصیه می کنیم : اگر گوشت گران شد به جایش مرغ بخورید ، اگر مرغ گران شد به جایش تخم مرغ بخورید  ، اگر تخم مرغ گران شد  به جایش  گوجه فرنگی بخورید ؛ اگر گوجه فرنگی گران شد موز بخورید که اتفاقا  خیلی هم قوت دارد ! اگر موز گران شد ، به جایش سیب زمینی بخورید اگر سیب زمینی گران شد به جایش شلغم بخورید اگر شلغم گران شد به جایش کوفت ....ای بابا اصلا شما چه قدر شکمو اید ؟ مگر هیچی نخورید می میرید ؟
    سازمان مبارزه با گرانی های موجود در دولت  

    ***

     دعوت به هم کاری
    در عسر یارانه و غرن 31 ما نیاض مند  پیش رفت  ضبان  فارصی و طرور کردن لقات بی گانه هستیم . به همین مناسبت از  اصاطید  ضبان و ادبی ات فارصی _ به خصوص اصاطیدی که همیشه نمره دیکته شان بالای 17 بوده! _ دعوت به هم کاری مصتمر میشود!
    _ ترا بخدا تا بیش تر از این آب رو  ریزی    نکردیم بیایید کمک! _ 
     از  طرف احالی  با صواد  فارصی را پاس به داریم!

    ***

    در کار خیر حاجت  یک عالمه استخاره هست!!!
    یادتان باشد  اگر  دلتان نمی خواهد گرفتار بلاهای زمینی و آسمانی بشوید باید برای هرکاری اعم از سلام کردن به اقوام و آشنایان ،  خوابیدن ، بیدار شدن ، صبحانه خوردن  ، ناهار خوردن ، شام خوردن و غیره خوردن ،   خندیدن یا نخندیدن( و بقیه کارهایتان) باید  با ما تماس بگیرید تا برایتان استخاره کنیم .
    اجازه بدهید استخاره بکنم ببینم  اسمم رو بگم خوب میاد یا بد؟!  

    ***

    پیام تسلیت
    همکار بی شعور ! در گذشت مادر بدبختتان را به خاطر داشتن چنین فرزندی تسلیت نمی گوییم تا حرصتان را در آوریم . ضمن اظهار خوشحالی به دلیل درگذشت بسیار  ناگهانی  ایشان ، آرزوی مرگ هرچه سریعتر شما را از خدواند منان خواهانیم .
    جمعی از همکاران با شعور .

    فاضل ترکمن
     

     

     

     

     

     

    Ãدانستنيهاي روزانه

     خانه و خانواده، موفقيت، بهداشت، علم و زندگي، جامعه

    اطلاعاتی درمورد خودروهای e.volution

    آیا شما این هفته در پمپ بنزین بوده اید؟ با توجه به اینکه ما در جامعه متحرکی زندگی می کنیم، به احتمال زیاد جواب شما به این سؤال بله است و حتماً از روند رشد صعودی قیمت بنزین در سالهای اخیر مطلع شده اید. مشاهده می کنیم بنزین که مهمترین منبع سوخت در تاریخچه خوروهاست، گرانتر و دست نیافتی تر شده است(تحت تأثیر عوامل محیطی). این عوامل کارخانه های خودرو سازی را به سمت پیشرفت و تغییر نوع سوخت خودروها هدایت می کند، که به دنبال آن ما از سال ۲۰۰۰ خودروهای هیبریدی (Hybrid Cars) را در جاده ها می بینیم و خودروهایی که با سلول سوختی (Fuel-Cell-Powered) کار می کنند نیز سه تا چهار سال آینده وارد جاده ها خواهند شد. انتظار می رود که موتور هوای فشرده e.Volution این خودرو را به خودرویی ایده آل برای شهرهای آلوده تبدیل کند. با آن که قیمت بنزین در ایالات متحده هنوز به بالاترین مقدار خود نرسیده است(هر گالن ۲‎/۶۶ دلار در سال ۱۹۸۰) اما قیمت این محصول در دو سال اخیر افزایش چشم گیری داشته است به طوری که ۳۰ درصد در سال ۱۹۹۹ و ۲۰ درصد از دسامبر ۱۹۹۹ تا اکتبر ۲۰۰۰ افزایش قیمت داشته است(بر طبق گزارش دفتر آمار کار ایالات متحده).در اروپا هم قیمت بالا است ؛ بیشتر از ۴ دلار در کشورهایی مثل انگلیس و هلند. اما قیمت تنها مشکل استفاده بنزین به عنوان منبع عمده سوخت ما نیست. بنزین به محیط زیست ما صدمه می زند و از آنجایی که منبع تجدید پذیری ندارد، سرانجام به پایان خواهد رسید.یک انتخاب ممکن خودروهایی است که با هوا نیرو می گیرند (Air-Powered Cars). حداقل دو پروژه در حال پیشرفت وجود دارد که آنها این توانایی را به مدلهای جدید خودروها می دهند که با هوای فشرده حرکت کنند.
     

     

     

     

     

     

     

    Ãپرسش از اسلام

     zahra4066@yahoo.com

    حديثي دربارۀ نجاست سگ و خوك

    سوال:

    لطفاً حديثي را دربارۀ نجاست سگ و خوك بیان کنید.
     

    پاسخ:

    دربارۀ نجس بودن سگ و خوک روایاتی که از امامان (ع) به دست ما رسیده دو گونه است. روایاتی که در آنها واژۀ نجس به صراحت آمده است و روایاتی که در آنها کلمۀ نجس به صراحت بیان نشده، بلکه از باب ملازمه، نجاست سگ و خوک فهمیده می شود. در این گونه روایات به تناسب پرسش هایی که از امام (ع) دربارۀ آب نیم خوردۀ سگ و یا برخورد خوک به لباس انسان شده و جواب هایی که ائمه (ع) داده اند نجاست سگ و خوک استفاده می شود؛ یعنی از امام (ع) سؤال شده آیا با لباسی که خوک به آن برخورد کرده می شود نماز خواند، امام (ع) می فرمایند: نه. از این جواب می فهمیم که خوک نجس است.
    در زیر از باب نمونه به دو روایت اشاره می کنیم و جهت آگاهی بیشتر، کاربر محترم را به مطالعۀ منابع روایی ارجاع می دهیم. با این تذکر که فهم روایات و استنباط حکم شرعی از آنها، متوقف بر دانش های گوناگونی است که حوزه های علمیه متکفل تعلیم آنها هستند. اما روایات:
    1. روایت نجس بودن سگ: "أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنِ الْكَلْبِ فَقَالَ رِجْسٌ نِجْسٌ لَا يُتَوَضَّأْ بِفَضْلِهِ وَ اصْبُبْ ذَلِكَ الْمَاءَ وَ اغْسِلْهُ بِالتُّرَابِ أَوَّلَ مَرَّةٍ ثُمَّ بِالْمَاءِ". از امام صادق (ع) دربارۀ سگ سؤال شد. آن حضرت فرمودند: نجس است. آب نیم خوردۀ سگ را دور بریزید و با آن وضو نگیرید، ظرف آب را ابتدا با خاک و سپس با آب بشویید.
    2. روایت نجس بودن خوک: "أَسْأَلُهُ عَنِ الثَّوْبِ يُصِيبُهُ الْخَمْرُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ أَ يُصَلَّى فِيهِ أَمْ لَا فَإِنَّ أَصْحَابَنَا قَدِ اخْتَلَفُوا فِيهِ فَقَالَ بَعْضُهُمْ صَلِّ فِيهِ فَإِنَّ اللَّهَ إِنَّمَا حَرَّمَ شُرْبَهَا وَ قَالَ بَعْضُهُمْ لَا تُصَلِّ فِيهِ فَكَتَبَ (ع) لَا تُصَلِّ فِيهِ فَإِنَّهُ رِجْسٌ". از امام (ع) دربارۀ حکم لباسی که به شراب و گوشت خوک برخوردکرده سؤال کردم، آیا می شود در این لباس نماز خواند...، حضرت در جواب پاسخ فرمودند، خیر. با این لباس نماز نخوان، چراکه نجس است.[1]

    --------------------------------------
    [1]. برای آگاهی بیشتر، رجوع کنید به کتاب وسائل الشیعة، ج 3، باب نجاست کلب، ص 415 – 418 و باب نجاست خنزیر، ص 418- 419.
     

     

     

     

     

     

    Ãخوردنيهاي شفابخش

    مهدى نراقى

    شويد

    ((شويد)) از سبزيهاى خوردنى مملكت ماست كه همه ما آن را مى شناسيم . با ((شويد)) باقلا پلو، سبزى پلو و انواع آش و كوفته درست مى كنند و طبخ آن را عوام مى دانند. امروز مى خواهيم درباره تاريخچه شويد و ارزش غذايى و دوايى آن صحبت كنيم .


    تاريخچه شويد
    اصل شويد از ايران به هند و مصر بوده است و از اين ممالك به كشورهاى اروپا و آمريكا رفته و كشت شده است . در كشورهاى نواحى مديترانه كشت شويد رايج است . در بعضى از نواحى اين كشورها تخم شويد را باد به اين طرف و آن طرف پراكنده كرده است و باعث كشت خودروى آن شده است بطورى كه ؛ بعضى چمنزارها و كنار ديوار خانه هاى ييلاقى شويد خود به خود سبز مى شود. در اروپا تخم شويد در پاييز مى رسد و پرندگان كوچك آن را سمى مى دانند و به آن نزديك نمى شوند و شايد از بوى آن خوششان نمى آيد. شويد در تمام تابستان گل دارد ولى گل شويد مقدار كمى شيره و گرد گل دارد.
    از زمانهاى بسيار قديم شويد را به عنوان ادويه ؛ مثل سبزى خوردنى و گياه دارويى مصرف مى كرده اند. در روى برگهاى پاپيروس كه در مصر به دست آمده نوشته شده است مصريان قديم شويد را مثل سبزى خوردنى مصرف مى كرده اند.
    در تورات مذكور است كه قوم بنى اسرائيل به شويد به عنوان يكى از سبزيهاى مفيد عنايت و توجه داشته اند و مثل زيره از آن استفاده مى كرده اند.
    يونانيان قديم شويد را سبزى دارويى اعجاز آورى مى دانستند. فيثاغورث و بقراط حكيم معتقد بودند گرفتن چند برگ شويد در دست چپ آدمى را از بيمارى حمله و صرع مصون مى دارد و اجنه را در نطفه خفه مى كند.
    در روم قديم شويد نشانه خوشحالى و لذت بود و همچنين علامت سر زندگى و به همين جهت گلادياتورها در جستجوى روغن شويد بودند تا به كمك آن قوى و زورمند شوند.
    ويرژيل در يكى از اشعار خود مى گويد كه مائيدا گلهاى بنفشه را چيد و به صورت دسته گل شويد در آورد.
    در قرون وسطى ((سنت هيلد گارد)) كه پزشك دانايى بود تخم شويد را براى جلوگيرى از خونريزى بينى ، امراض ريوى و زكام مغزى يا زكام يونجه مصرف مى كردند.
    پيروان مكتب طبى ((سالرن )) عقيده داشتند كه شويد باد شكن است و دملها را نرم مى كند و شكمهاى بزرگ را كوچك مى سازد.
    ((ماتيول )) عقيده داشت كه اگر كسى دچار سكسكه شد بايد تخم شويد را در آتش بريزد و دود آنرا به بينى خود بكشند تا سكسكه اش از ميان برود ولى خاكستر تخم شويد اگر به چشم رود نور چشم را كم مى كند و اشتهاى جنسى را به خواب مى برد.
    مردم بعضى از نواحى شمال فرانسه كه در مرز بلژيك ساكن هستند نسبت به شويد اعتقاد خاصى دارند. آنها گل شويد را مى چينند و مخفيانه در كرست و يا كفش خود مى گذارند تا هميشه مورد توجه شوهر خود باشند و تفاهم زناشويى بين آنها برقرار باشد.


    خواص طبى شويد
    تخم شويد يكى از چهار تخم بادشكن داروسازى قديم است . بعضى از پزشكان قديمى ادعا مى كنند تخم شويد يكى از داروهاى شگفت انگيز براى آرام كردن بحرانهاى سكسكه است و كسانى كه خروپف مى كنند معالجه مى كند.
    پروفسور ((فورنيه )) كه در عصر تحقيقات علمى درباره شويد كرده عقيده دارد كه شويد داراى خواص تقويت كننده ضد نفخ معده ، ادرارآور، بادشكن و ضد تشنج است .
    مصرف شويد را پروفسور فورنيه مثل رازيانه ، انيسون و زيره سياه براى معالجه ضعف قوه هاضمه ، گرفتگى ادرار، كم شيرى و بى خوابى توصيه مى كند.
    دكتر ((هانرى لوگلر)) تخم شويد را براى معالجه سكسكه هاى تشنجى كه سربازان فرانسه را در جنگ اول جهانى مبتلا ساخت و معروف به گريپ اسپانيولى بود مصرف كرد و موفقيتهاى چشمگيرى را به دست آورد.
    دكتر ((لوگلر)) براى تقويت معده در مورد سوء هضم و درد معده دستور مى داد سى گرم شويد را با سى گرم تخم سنبل ختايى و پنجاه گرم گل تيول در يك ليتر آب بجوشانند و مصرف كنند.


    ارزش غذايى شويد
    ((آتنه و)) و نويسنده يونانى و مصرى كه سه قرن بعد از تولد مسيح مى زيست مى نويسد: ((شويد يكى از مواد متعددى بود كه در يونان كاشته مى شد آشپزهاى يونانى آن را در دسترس خود داشتند.))
    در روم قديم تخم شويد را براى معطر كردن سوسهاى غذا به كار مى بردند و ((اپى سيوس )) در كتاب طباخى خود دستور تهيه ((مرغ شويد)) را مى دهد كه بايد براى معطر كردن مرغ يك دسته شويد تازه را در شكم آن بگذارند و آن را كباب كنند.
    امروزه در كشورهاى شمالى اروپا شويد را مثل ادويه مصرف مى كنند و تخم شويد را در سوسها و يا خيارترش مى ريزند تا بوى معطرى به آن بدهد.
    در قرن هفدهم ((اولين )) نخستين كسى بود كه خيار ترشى و ترشى گل كلم را با تخم شويد تهيه كرده كه مورد توجه همعصران او بوده است .
    در ايتاليا برگ و ساقه لطيف و تازه شويد را به صورت خام در سالاد و سبزيها مى ريزند و مى خورند و تخم شويد را براى معطر كردن انواع سوس و راگو مصرف مى كنند. فرانسوى ها مدتى است كه به شويد توجهى ندارند ولى در شرق و شمال فرانسه شيرينى سازها، نانواييها تخم شويد را براى معطر كردن نان قندى و شيرينى به كار مى برند.
    فرانسويهاى از تركيب تخم شويد و انيسون و زيره سياه و گشنيز ليكورهاى معطرى تهيه مى كنند. در اينجا بايد اين نكته را تذكر داد كه بين طب و طباخى دو نظر هست . طب عقيده دارد شويد اشتهاى جنسى را ضعيف مى كند و در اين مورد مثل كرفس خاصيت تقويت كننده دارد.
     

     

     

     

     

     

    Ãمقاله روزانه

    بحران غذا چگونه بوجود آمد؟
    دستهائی که برای رسیدن به سود های نجومی بذر گرسنگی و مرگ در جهان می پراکنند

    بقلم:
    شهیر شهیدثالث

    در حالیکه جهان به درون یک فاجعه و این بار بحران غذا (Food Crisis) در می غلطد، آنالیست ها، سیاستمداران، تولید کنندگان، سرمایه گذاران و اقتصاددانان، هر یک عواملی را که در بروز این وضعیت سهیم و دخیل بوده اند، به ما معرفی می کنند. در حالیکه میلیون ها انسان در معرض خطر مرگ بر اثر گرسنگی قرار گرفته اند و میلیاردها انسان دیگر زیر قیمت سرسام آور مواد غذائی کمر خم کرده اند گروههای فوق انگشت خود را به سمت عواملی از جمله افزایش قیمت نفت، بالا رفتن میزان مصرف در دو کشور هند و چین و خشکسالی بی سابقه در استرالیا که بخش بزرگی از گندم و برنج جهان را تامین می کند نشانه می روند.
    عوامل فوق بی شک در ایجاد این وضعیت و افزایش بی سابقه قیمت غذا و مواد غذائی موثرند اما هیچ یک توجیه کننده شتاب بی سابقه و شیب زیاد منحنی قیمت ظرف ۶ ماه گذشته نیستند. تمامی این عوامل بطور پایدار و در طولانی مدت می توانند قیمتها را ترقی دهند اما باید فاکتور و یا فاکتورهای دیگری در کار باشند که در یک دوره زمانی کوتاه یعنی از یکسال و نیم پیش
    به اینسو و بخصوص ظرف چند ماه اخیر قیمتها را بطور مهار ناپذیر بالا کشیده باشند.
    اکیم ستاینر
    (Achim Steiner) رئیس بخش محیط زیست سازمان ملل چند روز پیش گفت: "ما غذای کافی برای تامین غذای همه انسانها در این سیاره داریم اما باین شکل که بازارها در این روزها با قراردادهای آتی* (Future Contracts) تحت نفوذ درآمده است دسترسی به غذا را امری پیچیده کرده است. انسانهای حقیقی و جانهای حقیقی آنها تحت تاثیر این معاملات قماری قرار گرفته است." در روزی دیگر سخنگوی سازمان ملل به پدیده ای بنام "سونامی در سکوت" اشاره کرد که زندگی میلیونها انسان را در جهان بر اثر گرسنگی به مخاطره جدی انداخته است. جوزت شیران (Josette Sheeran) مدیر اجرائی "برنامه جهانی غذا" (WFP) به مطلبی اشاره کرد که محور بحث ما را در این نوشته تشکیل می دهد. او گفت:
    "این چهره جدیدی از گرسنگی است. میلیونها انسان که تا ۶ ماه پیش در مقوله گرسنگی حاد جای نمی گرفتند امروز در معرض گرسنگی مخاطره آمیز قرار گرفته اند."
    روزی نیست که بحران غذا یکی از تیترهای اصلی روزنامه های بزرگ آمریکا و اروپا را به خود اختصاص ندهد اما کمتر به علت اصلی آن که توسط مدیر سازمان ملل در بالا از وی نقل قول شد پرداخته می شود و دلیل آنهم روشن است. قداست بازار بورس که علی القاعده باید منشاء خیر و برکت در جامعه باشد به مخاطره می افتد.
    مجله معتبر انگلیسی نیو ستیتزمن
    (New Statesman) در مقاله ای تحت عنوان "جنون تجارت (در بازار بورس) باعث اوج گیری قیمتها شده است" پس از اشاره به عوامل مختلفی که وضعیت را به اینجا کشانده اند می نویسد: "این عوامل در دراز مدت بر روی قیمت غذا تاثیر خود را خواهند داشت اما هیچ کدام دلیل اصلی اینکه چرا قیمت غذا بناگاه دو برابر شده نیستند." در ادامه نکته قابل توجهی که نیو ستیتزمن به آن اشاره می کند اینست که بحران کنونی غذا در یک دوران "بطور باورنکردنی کوتاه" عملا ظرف ١٨ ماه گذشته شکل گرفته است. مقاله مزبور این چنین ادامه می دهد که دلیل اصلی بحران، معاملات قماری بر روی "پایه مواد"*هاست (Commodities) است که بلافاصله پس از سقوط بازار "اوراق وامهای مسکن" بازار آن داغ شد. دلالان و معامله گرانی که برای دستیابی به سود سریع بی تابی می کردند تریلیون ها دلار (هزاران میلیارد دلار) سرمایه خود را از بازار "اوراق وام های مسکن" بیرون کشیدند و روانه بازار غذا و مواد خام دیگر کردند.
    شکل گیری این جریان، مرگ ناشی از گرسنگی را در سطحی خارق العاده دامن خواهد زد. به لحاظ اقتصادی آنچه که اتفاق می افتد اینست که هج فاندها *
    (Hedge Funds) و معامله گران قماری* (Speculators) با سرمایه های فوق العاده سنگین وارد بازار می شوند و دست به خرید حجم عظیمی از "قراردادهای آتی" (Futures Contracts) در ارتباط با مواد پایه ای غذا مثل گندم، برنج و ذرت و گوشت و غیره می زنند. آنها در واقع و به اصطلاح عرف ما دست به سلف خری می زنند. در روز موعود اگر قیمتها بطور قابل ملاحظه ای بالا رفته باشد آنان قادر خواهند بود با فروش آنچه که از پیش خریده اند به سودهای کلانی دست یابند. (برای توضیحات بیشتر به انتهای مقاله مراجعه کنید).
    صرف نظر از عواملی که بطور طبیعی قیمت مواد غذائی در بازار افزایش می دهد نفس ورود این سرمایه های عظیم که یک "تقاضای مصنوعی"
    (Artificial Demand) را در بازار ایجاد می کنند باعث سر به آسمان کشیدن قیمتها می شوند. این افزایش قیمت که منجر به ایجاد سود شیرینی برای سرمایه گذاران بر روی مواد غذائی می شود به بهای جان ١٠٠ میلیون نفر و نیز شکستن کمر فقرا و محرومین در چهار گوشه جهان تمام می شود.
    پیش بینی های بعمل آمده توسط بازار بورس شیکاگو که اکثر معاملات قماری بر روی پایه موادهای غذائی در آنجا صورت می گیرد، گندم تا پایان امسال (سال میلادی) ٧٣ درصد، سویا ۵٢ درصد و روغن مایع سویا ۴٩ درصد افزایش قیمت خواهد داشت. بانک آلمانی دویچه بنک (Deutsche Bank) پیش بینی می کند در مدتی کوتاه شاهد دو برابر شدن قیمت ذرت خواهیم بود.
    تنها ظرف دو سال گذشته بر قیمت جهانی برنج ٢١٧ درصد (بیش از سه برابر)، گندم ١٣۶ درصد (۵/٢ برابر)، ذرت ١٢۵ درصد و سویا ١٠٧ درصد افزوده شده است.
    نیو ستیتزمن در مقاله ای که پیشتر از آن نام بردیم به مطلب ظریفی اشاره می کند و آن اینکه درست همانند بازار وهم آلودی که ظرف چند سال گذشته در خصوص مسکن پدید آمد تورم و افزایش قیمت، خودش را تغذیه می کند و رشد می کند. هر چه قیمت مواد غذائی بیشتر شود و سرمایه گذاران شاهد سودهای بزرگتری از این رهگذر شوند بیشتر به این بازار هجوم می آورند چرا که فعلا و در این روزگار محل امن تر و پرسودتری در بازار بورس یافت نمی شود. با هجوم موج دیگری از معامله گران بازهم روند صعود قیمتها تشدید می شود. کافی است سری به وبسایت های بازار بورس و فایننس بزنید آنچنان هیجانی در گرفته که حتی سرمایه گذاران جزء هم برای ورود به این بازار سر از پا نمی شناسند.
    نیو ستیتزمن می نویسد، اشکال اینجاست که اگر شما یکی از ٨/٢ میلیارد انسان روی کره زمین باشید (تقریبا نصف جمعیت جهان) که درآمدتان از روزی ٢ دلار کمتر است بهای شادی معامله گران بازار بورس را با زندگی خود خواهید پرداخت.
    باین ترتیب این چهره جدیدی است از مرگ ناشی از گرسنگی که به گفته سخنگوی سازمان ملل، ژوزت شیران ١٠٠ میلیون انسان را تهدید می کند. اشکال در این نیست که غذای کافی برای تعداد دهان های موجود وجود ندارد بلکه افزایش قیمتهاست که غذا را برای نیمی از جمعیت این کره غیرقابل دسترسی نموده و همزمان استاندارد زندگی صدها میلیون زحمتکش را در سراسر جهان حتی در کشورهای غربی به سمت پائین سوق می دهد.
    مقاله ای با عنوان "طمع مرگبار، نقش معامله گران قماری در بحران جهانی غذا"
    (Deadly Greed) در اشپیگل چاپ آلمان با ورود به جزئیات به روشنی از فعالیت هج فاندها و معامله گران قماری و دست داشتن آنها در انفجار قیمتها در بازار غذا پرده بر می دارد. به نوشته اشپیگل یکی از غولهای فایننس جهان یعنی ABN Amro با دعوت سرمایه گذارانش به ورود به بازار غذا توانست ظرف مدت ٢ هفته سودی معامل ٢٠ درصد را برای آنان تضمین کند و این در دورانی است که یک مرتبه جهان شاهد سرمایه گذاری عظیمی بر روی برنج در بازار شیکاگو بود.
    عامل مهم دیگری که به بحران غذا دامن زده استفاده از مواد غذائی مانند ذرت است در تهیه سوخت برای اتوموبیل های سواری
    (Biofuel). ظرف دو سال و اندی گذشته با افزایش قیمت نفت تهیه اتانول از محصولات غذائی برای استفاده سوخت ماشین ها همچون تبی بازارهای کشاورزی را بخصوص در آمریکا فرا گرفته است. پیش بینی می شود که در سال آینده ١١۴ میلیون تن یعنی یک سوم کل تولید آمریکا به امر تهیه اتانول برای باک اتوموبیلها اختصاص داده شود. ژان زیگلر (Jean Ziegler) متخصص سرشناس سازمان ملل متحد تبدیل یکی از پایه ای ترین مواد غذائی را به سوخت ماشین ها "جنایتی علیه بشریت" (Crime Against Humanity) خوانده است. حمایت دولت آمریکا از این امر و دادن سوبسید به کشاورزان تولید کننده ذرت برای تهیه اتانول قیمت مواد غذائی دانه ای دیگر را دامینو وار(Domino Effect) روز بروز افزایش می دهد.
    وزیر فایننس هندوستان چندی پیش در اظهار نظری دقیقا مشابه گفت: "وقتی میلیونها انسان از گرسنگی رنج می برند این جنایتی علیه بشریت است که غذا را به سوخت اتوموبیل تبدیل کنیم."
    آنها که از بازارهای لجام گسیخته آزاد در اقتصاد حمایت می کنند بهتر است با عقب نشینی از آرمان های فریدمنی فکری به حال این فاجعه در حال شکل گیری کنند. اگر این طمع سیری ناپذیر کارگردانان بازار بورس مهار نشود با بالاتر رفتن قیمتها هر روز بر تعداد کسانی که نمی توانند غذا در برابر کودکان گرسنه خود بگذارند افزوده خواهد شد. در حالیکه نیمی از جمعیت جهان ملتمسانه در پی یافتن لقمه ای نان هستند، میلیونها نفر از جمله کودکان معصوم خواهند مرد.

    ویدئوی کوتاه و عجیب مردم هائیتی را که از گِل نان می سازند و به گزارش آسوشیتد پرس غذای روزانه مردم شده است اینجا ببینید


    **********************************

    - قراردادهای آتی (Future Contracts): عبارت است از توافقنامه ای برای خرید و یا فروش یک پایه مواد (Commodity) (از قبیل نفت، طلا، انواع فلزات، محصولات کشاورزی و غیره) در یک تاریخ معین در آینده و به یک قیمت مشخص. همانگونه که مثلا قیمت سیب یا پرتقال ممکنست در سوپر مارکت هر روز تغییر کند قیمت پایه موادها نیز می تواند دستخوش تغییر گردد. حال اگر قیمت یک پایه مواد ناگهان افزایش یابد خریدار که ماده مذکور (مثلا گندم) را به قیمت معین و پائین تری خریده است استفاده خواهد کرد زیرا که می تواند آنرا درجا به قیمت بالاتری در بازار بفروشد. من بدون اینکه بخواهم وارد جزئیات شوم تنها این تذکر را نیز بدهم که تصور نشود که اگر مثلا صد هزار تن گندم طی یک قرارداد آتی خریداری شود جنسی بطور واقعی از این انبار به آن انبار منتقل می شود بلکه همه چیز بر اساس کاغذ بازی است. از این رو می توانید حدس بزنید که چطور قضیه می تواند بسرعت پیچیده شود زیرا که پولهای کلانی جابجا می شود.

    Commodities- را کالا یا محصول ترجمه کرده اند که ترجمه خوبی نیست. کالا ترجمه Goods و محصول ترجمه Product است. من آنرا به " پایه مواد ها" که مواد خام پایه ای مثل نفت طلا و محصولات کساورزی هستند ترجمه کرده ام.

    Speculation- فرهنگ لغات معنی این کلمه را در حیطه تجارت اینگونه توضیح داده اند:
    A venture depending on chance (bet, gamble) نوعی معامله توام با ریسک که بر اساس شانس و اقبال پی ریزی می شود. معادل آن شرط بندی، قمار کردن. Speculatorکسی است که به این نوع معاملات دست می زند.
     

     

     
     
     
     
     
    TinyPic image
     
     
     
     
    TinyPic image
     
    Copyright(C)2008 All right reserved By Jaraaghe Group , Email By Jaraaghe , template designed by Vahid.m.iran@Gmail.com
     


     
     
     
     
     
    __._,_.___

    Jaraaghe Group 

    ****************************************

    BARAYE OZVIAT DAR GROUP BIA IN ADDRESS :
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    BAD PAINE SAFHE DOKMEYE JOIN RO BEZAN

    ****************************************
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    -------------------------------------------
    more info : www.jaraghe.ir/join




    Your email settings: Individual Email|Traditional
    Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
    Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
    Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

    __,_._,___

    No comments:

    Blog Archive