مروز بر «ابربازی» این روزها: Grand Theft Auto IV
بازی Grand Theft Auto IV که به صورت اختصاری به آن GTA IV یا GTA 4 هم گفته میشود، این روزها مبدل به بازی خبرسازی شده است و توجه منتقدان را به خود جلب کرده است.
این ویدئوگیم حادثهای ساخته شرکت Rockstar North است و نهمین بازی در سری بازیهای Grand Theft Auto و نخستین بازی نسل چهارم این سری از بازیهاست.
چند روزی بیشتر از عرضه جهانی این بازی برای پلیاستیشن 3 و ایکس باکس 360 نمیگذرد، در نخستین روز فروش در بریتانیا 609 هزار کپی از این بازی به فروش رسید و به این ترتیب این بازی توانست رکورد فروش روز نخست را در بریتانیا جابجا کند.
حوادث بازی در یک شهر تخیلی به نام شهر آزاد Liberty City رخ میدهند، البته این شهر تخیلی بر اساس شهر نیویورک طراحی شده و به صورت دیجیتالی بنا شده است. شهر آزاد محلههایی دارد که کاملا بر اساس محلههای نیویورک مثل بروکلین و دوکس ساخته شدهاند.
شخصیت اصلی GTA 4، کاراکتری به نام نیکو بلیچ Niko Bellic است، او یک کهنهسرباز صرب است که در جنگ بوسنی شرکت داشته و جرایمی مثل قتل و قاچاق انسان مرتکب شده است، او قصد دارد با ورود به شهر آزاد، زندگی جدیدی را شروع کند، او هم مثل همه آمریکاییها در این سرزمین به دنیال «رؤیای آمریکایی» است. ترغیبکننده اصلی مهاجرت نیکو به نیویورک پسرعموی او -رومن- است، او در ایمیلهایی که به نیکو زده بود، به دروغ نوشته است که زندگی توأم با رفاه زیاد در آمریکا پیدا کرده است.
در عین حال بعد از مدتی معلوم میشود که هدف دیگری که نیکو در امریکا دارد این است که شخص خیانتکننده به گروهی از سربازان صرب را پیدا کند.
150 برنامهنویس بازی، تهیه GTA 4 را به عهده داشتند، این گروه 150 نفره اکثرا همان هسته مرکزی تیمی بودند که GTA 3 را ساخته بودند. «دان هوزر» -مؤسس شرکت راک استار- داستان GTA 4 را نوشته است. اعضای گروه سازنده GTA 4 برای اینکه بتوانند تصور بهتری از شهر آزاد داشته باشند، دو سفر به شهر مدل یعنی نیویورک انجام دادند، یکی از این سفرها در شروع کار انجام شد و سفر دیگر در طی مراحل ساخت بازی به انجام رسید، در عین حال یک تیم تحقیقی مستقر در نیویورک در همه وقت اطلاعاتی مثلا در مورد طرحهای ترافیکی شهر نیویورک را به تیم اصلی میداد.
به یاری موتورهای بازی RAGE و Euphoria، این بازی به هیچ عنوان حالت یک انیمیشن از پیشنوشته شده را ندارد و حرکات بازیگران در آن واقعگراست.
هسته اصلی بازی GTA 4 شبیه نسخههای قبلی آن است: یک بازی سوم شخص که در آن کاربر باید کاراکتری را به حرکت درآورد و او را وادار به تیراندازی و رانندگی در شهری شلوغ کند. بازی روال خطی ندارد و در آن بازیکننده می تواند تصمیم بگیرد که از چه طریقی به هدف خود برسد، البته برای رسیدن از مرحلهای به مرحله دیگر حتما باید بازیکننده مأموریتهای خاصی را به پایان رسانده باشد.
اما فقط وجه دیداری این بازی نیست که نظرها را به خود جلب میکند، در ساندترک این بازی 200 ترانه متعلق به دهههای مختلف گنجانده شده است و در آن میتوان ترانههایی مثلا از آر کلی، التون جان، گروه آر ای ام و یا مثلا بری وایت را شنید. اگر بازی را تهیه کردید، هر وقت سوار اتوموبیل شدید، رادیو را روشن کنید، یکی از 18 ایستگاه رادیوی شهر آزاد را انتخاب کنید و شروع کنید به گوش کردن موسیقی! جالب اینجاست که حتی در انتخاب مجریهای رادیو هم دقت فراوانی شده است و از افراد اکثرا مشهوری استفاده شده است.
شخصیت پردازی و انسانشناسی خلاقانه
بازی GTA 4 تصویر دقیقی از وضعیت جوامع در شهرهای مدرن امروز در جلوی چشم علاقمندان بازی قرار میدهد، خصوصیات رؤیای آمریکایی را میتوان به وضوح در صحنه صحنه بازی دید و لمس کرد.
نیویورک تایمز مینویسد که ستاره اصلی این بازی خود شهر است، شهر تخیلی این بازی، ظاهر و صدایی مثل نیویورک دارد و حس و حال در نیویورک بودن را به بازیکننده منتقل میکند و حتی میتوان بوی شهر را هم از ورای آن احساس کرد!
کاراکترهای بازی با دقت طراحی شدهاند، بعضیها دوستداشتنی هستند و بعضیها پست و زبون هستند، دلهدزدها، قاچاقچیها، اعضای خانوادههای ایتالیایی و ایرلندی، گنگسترهای روسی، افسرهای پلیس رشوهگیر همه و همه در این بازی حضور دارند.
GTA 4 و منتقدین
یک مطلب جالب دیگر این است که تا قبل از اینکه بازی راهی بازار شود، شرکت راکاستار، کپیهای آن برای هیچ یک از مجله های بازی و یا منتقدین نفرستاد، کسانی که مابل بودند بازی را ارزیابی و نقد کنند، مجبور بودند در دفاتر شرکت راکاستار یا هتلهای تحت حفاظت! بازی را تست کنند.
نمراتی که این بازی از سوی وبسایتها و مجلات تخصصی بازی کسب کرده، مایه تعجب و نشاندهنده کیفیت بازی است، Official Xbox Magazine، IGN ، GameSpot، PlayStation Official Magazine به این بازی نمره 10 از 10 دادهاند، نیویورک تایمز به آن نمره 5 از پنج داده است و دیلی استار آن را ستوده است!
با توجه به نمره 99 از 100ی که این بازی در سایت متاکریتیک به دست آورده است، نباید در استقبال خوب منتقدین از آن شک کرد.
GTA 4 و جابجا کردن رکوردها
تخمین زده میشود 9.5 میلیون نسخه از این بازی که قیمت هر نسخه آن 60 دلار است، در هفته اول به فروش برسد و درآمدی به میزان 466 میلیون دلار برای راکاستار به همراه بیاورد. پیشبینیهای دیگر حاکی از آن هستند که تا پایان سال 2008، میزان فروش 11 تا 13 میلیون کپی برسد که در این صورت این بازی به تنهایی 3.2 درصد از کل فروش بازار نرمافزار آمریکا و اروپا را به خود اختصاص خواهد داد!
GTA 4 و آرای مخالف
به خاطر صحنههای خشونتآمیز و نامناسبی که در این بازی وجود دارد، بعضی از افراد تلاشهایی را برای ممنوعیت فروش آن به کودکان انجام دادهاند. در عین حال مقامات شهر نیویورک که شهر آزاد این بازی با الهام از آن ساخته شده است، معتقدند فیلم به صورت درستی جرم و جنایتهای این شهر را به تصویر نمیکشد. یک گروه از مادران هم که فعالیتهایی برای مبارزه با رانندگی حین مستی انجام میدهد، شکایت کردهاند که این بازی صحنههایی نامناسب از این حیث دارد و خواستار درجهبندی سفت و سختتری برای این بازی شدهاند.
در عین حال تنها ساعاتی بعد از آغاز فروش بازی، بعضی از کسانی که با پلیاستیشن و ایکس باکس بازی را شروع کردند، شکایتهایی را در وبلاگهایشان منعکس کردند مبنی بر اینکه بازی در همان مراحل اولیه مشکلات تکنیکی دارد که باعث اصطلاحا «فریز» شدن سیستم میشود.
منابع: نیویورک تایمز، متاکریتیک، ویکیپدیا
No comments:
Post a Comment