به گروه اینترنتی جذاب و پر از تفریحات جالب جرقه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Sunday, May 25, 2008

·´¯`·.·•Jaraghe•·.·´¯`· RooZaaNe (No. 941)

Funous : Soroude Yeganegi
 
 
Click for Full Size View 
 
 
 
 
 
 
 

  
 
 
 

941

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 941 :: دوشنبه 6 خرداد 1387

Mobin_s2004@yahoo.com

رسيده بود بلايي، ولي به خير گذشت!

سلام عرض شد!
قبل از اينکه چيزي بگم، اول از همه لطفا بريد اين خبر را (با عنوان: اقدام جديد آمريكا در مسدود كردن سايت‌هاي ايران) بخونيد تا در ادامه بگم اين چند روزه چه بلايي سرمان آمد!
.
.
.
هفته گذشته سه شنبه شب حدود ساعت 12 بود که داشتم کارهايي نهائي شماره چهارشنبه روزانه را انجام مي دادم که متوجه شدم سايت گروه از کار افتاده و با بهتر بگم سرويس دهنده آمريکايي، اکانت من که شامل سايت گروه، تمام فايل هاي مربوط به مجله و کلا همه دار و ندارم که بر روي سرورهاي آنها قرار داشتند، را مسدود کرده!
اولش فکر کردم شايد يه اشکالي در سايت ديده اند (از قبيل: مشکل اسکريپ، فايلهاي بسيار حجيم و ...) که سايت را بسته اند، اما بعد از چند بار ارسال ايميل، چت آنلاين و سپس مکالمه تلفني متوجه شدم دوستان آمريکايي(!) در توجيه اينکارشان (مسدود کردن سايت) هيچ دليل مشخصي نمي گويند و فقط اعلام مي کنند که: به فکر يک ميزبان ديگر براي خودتان باشيد!
بدتر از همه اينکه دسترسي به کنترل پنل و نيز FTP را هم بسته بودند و خودم هم به فايلهايم دسترسي نداشتم که البته بعد از رايزني هاي زياد تونستم فقط 72 ساعت مهلت بگيرم تا چندين گيگ اطلاعات را از روي سرور بردارم. اونم با قطره چکان! چون دسترسي به دستورات wgett و scp را هم بسته بودند و نمي تونستم از Remote FTP استفاده کنم.
از طرفي بايد دنبال يک هاست خوب و پرقدرت براي مجله مي گشتم که بعد از مشورت با برخي از دوستان، کشور دوست و برادر کانادا(!) را انتخاب کردم. البته براي اينکه مشکلات اينچنيني در آينده پيش نياد چندبار بصورت تلفني با شرکت کانادايي صحبت کردم و اونا اعلام کردند که فعلا با ايراني جماعت مشکلي ندارند!
اتفاقات و مشکلاتي که اين چند روزه گذشته افتاد اونقدر زياد هست که ديگه نمي خوام با ذکر يک يک آنها بيش از اين سخن را طولاني کنم. از مشکلات خريد از شرکتهاي کانادايي که تصوير کارت اعتبار را هم بايد براشون فاکس يا ايميل بکنيد تا انتقال Domain که قفل شده و ....
بعد از اينکه از اين مراحل عبور کرديم، تازه اول مشکلات بود! چون چند گيگابايت اطلاعات را (بخاطر محدوديتهايي که در بالا ذکر کردم) بايد اول از سرور قبلي دانلود مي کردم و سپس بر روي سرور جديد آپلود مي کردم که همه اينها بايد در 72 ساعت انجام مي شد (چون بعد از 72 ساعت قرار بود سرويس دهنده آمريکايي فايلها را حذف کند). از شانس بد من هم روز شنبه اينترنت کشور با اختلالات شديد مواجه بود و در بسياري از استانهاي کشور کلا اينترنت قطع بود!
اينها را گفتم تا بدونيد چرا در روزهاي گذشته تصاوير مجله روزانه باز نمي شد که البته ديروز يکشنبه تقريبا توانستيم با دانلود و آپلود شبانه روزي، بسياري از فايلها را به سرور جديد منتقل کنيم. مابقي فايلها هم ظرف امروز و فردا بطور کامل بر روي سرور جديد قرار خواهند گرفت.
در هر صورت در چند روز گذشته واقعا شرايط سختي را سپري کرديم، هم از جهت مالي، پولي که از بابت تمديد يکساله سايت قبلي (که اتفاقا همين دو ماه پيش پرداخت کرده بوديم) پريد! و مجبور شديم هاست جديد را از کانادا گرانتر بخريم، و مهمتر از آن، سه چهار روز، وقت و انرژي مان بيهوده تلف شد. البته جا داره از سه تن از دوستان عزيزم آقا مرتضي، بابک خان و ساقور عزيز که در چند روز گذشته زحمات زيادي را متقبل شدند، تشکر ويژه اي داشته باشم.
ضمنا سايت گروه هم با تلاش ساقور عزيز در چند روز آينده مجددا راه اندازي خواهد شد.

باقي بقايتان
مبين

--------------------
پي نوشت: دقيقا سه سال پيش همين ايام بود که يک مقاله اي نوشتم با عنوان «سانسور دو طرفه» که در همين سخن مبين قرار داده بودم. يادش بخير! چقدر ما کاربران ايراني اينترنت بيچاره هستيم!


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • دیدنی های آلمان
  • فتوکاتورهایی درباره بازی سپاهان و پرسپوليس
  • وزیر ارتباطات: 56kbps برایتان کفایت می‏کند!
  • معرفي و دانلود فيلم : جونو
  • دانلود فيلم مستند : آتش و يخ: جنگ زمستاني فنلاند و روسيه
  • دانلود انيميشن : Naruto Movie 4
  • آلبوم جديد و بسيار زيباي DJ Tiesto به نام Elements Of Life Remixed
  • تيتراژ پاياني بسیار زیبای برنامه مثلث شيشه اي با صداي امير تاجيک
  • نرم افزار آموزش مهارتهاي هفتگانه فرآموز
  • نرم افزار مدیریت و رمز گذاری بر روی اس ام اس تحت جاوا
  • Lost: Via Domus
  • شهر یینگ سو از روی نقشه پاک شد!
  • بلای جان مطالعه آنلاین: سرسری‌خوانی و اسکن کردن ذهنی نوشته‌ها
  • رويارويي کاربران وهابي و شيعه روي نقشه آنلاين
  • جديدترين شماره از هفته نامه US News & World Report
  • اولین ویدیو پروژکتور جیبی جهان عرضه شد
  • ارسطو و ابن سينا
  • هفت ‌آسمان مجاز و فرهنگ و هنر (32)
  • بگذارید حوصله تان سر برود!
  • اسلام ترويج دهنده بدبختي است؟؟!
  • و ...

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (940) اينجا را کليک کنيد

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

دیدنی های آلمان
هک شدن یک سایت اسرائیلی توسط هکرهای جهاد مجازی
فتوکاتورهایی درباره بازی سپاهان و پرسپوليس
بعضي مواقع بايد تغيير موضع داد!!
ساخت بزرگترین مجسمه به شکل انسان با طناب
بينش مطهر
طرح مطالعاتي آثار استاد شهيد مطهري
تصاویری از فرودگاه دبی
WCهاي عجيب و غريب!
روم به ديوار!
سایت ملک الشعرای بهار
این سایت با مدیریت دکتر شهین سراج در پاریس راه‌اندازی شده
ويژه نامه سوم خرداد

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

وزیر ارتباطات: 56kbps برایتان کفایت می‏کند!

در حالی که حداقل سرعت اینترنت در بسیاری از کشورهای دنیا ٥١٢ کیلو بیت در ثانیه است و در ایران این سرعت به کمتر از ١٠٠ کیلو بیت در ثانیه می رسد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به صراحت اعلام کرده است که این سرعت اینترنت در ایران کافی است!
به گزارش مهر، محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته گذشته در اظهار نظری سرعت اینترنت در ایران را کافی دانست و کیفیت خدمات در این حوزه را بدون اشکال ارزیابی کرد.
وی اعلام کرده است که برای سرعت‌های بالاتر از 56 کیلوبیت، حتی مشتری و خریدار هم وجود ندارد و پهنای باند 128 کیلو بایت اکنون برای بسیاری از سازمان‌ها بدون مشتری است و این میزان را شرکت‌ها حتی نمی‌توانند به مشتریان عرضه کنند.
سلیمانی افزود: پهنای باند 56 کیلوبیت برای مصارف و کاربران اینترنتی خانگی و دانشگاه‌ها حتی برای دانلود کتاب‌های 500 صفحه‌ای مناسب است.
به عبارتی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این سرعت پایین را حتی برای «دانشگاهها» نیز کافی دانسته ، این در حالی است که در حال حاضر ارائه سرعت چند صدمگابیت و حتی گیگابیت برای دانشگاهها و حتی عموم کاربران در کشورهای پیشرفته مطرح است.
به گزارش مهر، اینترنت پرسرعت در جهان از استانداردهای خاصی برخوردار است که در بسیاری از کشورهای دنیا سرعت ٥/١ مگابیت بر ثانیه را سرعت معمول برای اینترنت پرسرعت می دانند. این در حالی است که در برخی کشورها از جمله ایران ADSL (اینترنت پرسرعت) به عنوان یک وسیله ارتباط پرسرعت تلقی عنوان می شود که حداکثر سرعت آن فقط ١٢٨کیلو بیت بر ثانیه برای مردم است.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که در حال حاضر در ایران اینترنت پرسرعت هنوز حتی برای کاربران حرفه ای به صورت ملموس و به معنای واقعی عرضه نشده است.
در کشورهای توسعه یافته ای مانند فرانسه اینترنت با سرعت ٣٠ مگابیت بر ثانیه و در سوئد با سرعت ١٠٠ مگابیت بر ثانیه در اختیار کلیه کاربران خانگی قرار دارد. همچنین طبق برنامه ای که در سنگاپور تدوین شده قرار است تا سال ٢٠١٠ به هر کاربر خانگی یک گیگا بیت در ثانیه پهنای باند اختصاص یابد. (بدین شکل در واقع سرعت اینترنت برابر با یک گیگا بیت بر ثانیه خواهد بود).
براساس برنامه چهارم توسعه تا پایان سال ٨٨ (پایان این برنامه) تعداد پورت های فعال ADSL باید به ٥/١ میلیون پورت برسد به عبارتی باید تا پایان سال گذشته می بایست ٩٠٠ هزار پورت فعال در کشور ایجاد می شد اما هم اکنون کمتر از ١٠٠هزار پورت فعال ADSL در کشور وجود دارد.
در واقع نفوذ ADSL در ایران یک نهم میزان پیش بینی شده در برنامه چهارم توسعه است و میزان نفوذ اینترنت پرسرعت در میان ایرانیان کمتر از ٠١/٠ درصد است.
مسئولان مشکلات موجود در حوزه اینترنت را کم کاری شرکتهای اینترنتی می دانند ولی برخی از کارشناسان معتقدند، شرکت مخابرات با فراهم نکردن تسهیلات لازم و محدود کردن سرعت اینترنت ADSL باعث ورشکستگی شرکت های PAP شده اند و اکنون برخلاف اصل ٤٤ قانون اساسی در مورد لزوم توجه به امر خصوصی سازی، خود برای راه اندازی پورت های ADSL وارد عمل شده است.
بر اساس این گزارش، یکی از دلایل عمده عقب ماندگی کشور در عرصه کاربردهای فناوری اطلاعات، نگرانی از ارائه خدمات ADSL است چون مسئولان معتقدند با اینترنت پرسرعت امکان دانلود بعضی فیلمهای نامناسب وجود دارد؛ این در حالی است که افراد بسیار کمی به دنبال این مسائل هستند و از سوی دیگر این افراد از هر راهی که ممکن باشد، کار خود را انجام خواهند داد.
در حال حاضر سطح توسعه یافتگی کشورها براساس پهنای باند اینترنت و فراوانی اطلاعات یا داده های الکترونیکی بر روی شبکه های اینترنتی سنجیده می شود که متاسفانه در هر ٢ مورد ذکر شده ما دچار مشکل جدی هستیم.
در عین حال یکی دیگر از مشکلات موجود تعرفه خدمات اینترنت در کشور است. با وجودی که در سال گذشته تعرفه اینترنت 50 درصد کاهش یافت ولی با این سرعت و با این مشکلات بهای اینترنت در کشور برای کاربران گران تمام می شود.
در حال حاضر قیمت اینترنت پرسرعت در ترکیه ١٢ برابر ارزان تر از ایران است در حالی که ترکیه یکی از کشورهای رقیب ایران در دستیابی به اهداف ترسیم شده در سند چشم انداز توسعه ٢٠ ساله ایران است.
لازم به ذکر است در شهر سئول پایتخت کره جنوبی اینترنت به صورت رایگان عرضه می شود و در بسیاری از مکان های تجاری با استفاده از این اینترنت فرآیند دانلود با سرعت ١٦/٢ مگابیت بر ثانیه انجام می گیرد. در حالی که در حالت عادی در ایران اغلب سرعتی بیشتر از ٥ کیلو بیت بر ثانیه برای دانلود در اختیار نداریم یعنی سرعت اینترنت رایگان کره جنوبی حدود ٥٠٠ برابر اینترنت پولی در کشور ما است.
به عبارتی اگر قرار است ما در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جایگاه اول منطقه قرار بگیریم، باید تسهیلات بیشتری برای افزایش شاخص ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت اختصاص دهیم.
واگذاری اینترنت پرسرعت رایگان در عربستان یکی دیگر از اقدامات کشورهای هم جوار ما در این زمینه است در حالیکه حتی دانشگاه های ما نیز از اینترنت پرسرعت بی بهره اند و باید هزینه های سنگین بابت پهنای باند بپردازند.
در کشور ما نیز وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات در دولت قبل، تلاش هایی را برای ورود فناوری های نوین ارتباطاتی در کشور انجام داد که نتیجه آن اعطای مجوزهایی تحت عنوان انتقال داده ها از طریق اینترنت پرسرعت به شرکت های خصوصی با عنوان PAP بود. دارندگان این مجوزها باید اینترنت پرسرعت را در اختیار مشترکان قرار می دادند. هر یک از این ١٣ شرکت PAP متعهد شدند که ٢٠ هزار پورت ADSL را حداقل در ٢٠ استان کشور نصب و راه اندازی کنند ولی در حال حاضر که حدود ٣ سال از اعطای این مجوز می گذرد بیش از ٢٠٠ هزار پورت نصب شده است اما تنها کمتر از ١٠٠ هزار پورت آن به فروش رسیده است.
به گزارش مهر، اگر قوانین، آیین نامه ها، بخشنامه ها، اسناد و حتی موضع گیری ها و اظهارنظرهای مسئولان مخابراتی کشور را در سال های اخیر بررسی کنیم، به این نتیجه می رسیم که ارتباطات باند وسیع جایگاه قابل قبولی در سیاست گذاری های کلان بخش مخابرات نداشته و متاسفانه حتی در بسیاری از اسناد و سیاست گذاری های پایین دستی نیز مورد بی مهری قرار گرفته است.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم
جونو
Juno

کارگردان: جيسون ريتمن. فيلمنامه: ديابلو کودي. موسيقي: مت مسينا. مدير فيلمبرداري: اريک استيلبرگ. تدوين: دينا ‏ئي. گلاوبرمن. طراح صحنه: استيو سيکلد. بازيگران: الن پيج[جونو مک گاف]، مايکل سرا[پاولي بليکر]، جنيفر ‏گارنر[ونيسا لورينگ]، جيسون بيتمن[مارک لورينگ]، آليسون جني[برن مک گاف]، جي. کي. سايمونز[م کمک گافه، ‏اليويا ثريلباي[لي]. 96 دقيقه. محصول 2007 آمريکا، کانادا، مجارستان. نامزد جايزه اسکار بهترين کارگرداني-بهترين ‏فيلم-بهترين بازيگر نقش اصلي زن و بهترين فيلمنامه اصيل، نامزد جايزه بهترين تدوين از انجمن تدوينگران آمريکا، ‏نامزد جايزه بافتا براي بهترين بازيگر نقش اصلي زن و بهترين فيلمنامه، برنده جايزه بهترين فيلم به انتخاب تماشاگران ‏و نامزد 4 جايزه ديگر از مراسم انجمن منتقدان رسانه ها، برنده جايزه بهترين بازيگر زن نقش اول و بهترين فيلمنامه از ‏انجمن منتقدان فيلم اوهايو، ، برنده جايزه بهترين بازيگر زن نقش اول-بهترين فيلمنامه- بازيگر خوش آتيه/سرا از مراسم ‏انجمن منتقدان فيلم شيکاگو، برنده جايزه بهترين فيلمنامه از مراسم انجمن منتقدان فيلم دالاس فورت ورث، برنده جايزه ‏بهترين بازيگر نقش اول زن-بهترين فيلمنامه و جايزه پالين کيل از مراسم انجمن منتقدان فيلم فلوريدا، برنده جايزه ويژه ‏داوران جوان و نامزد جايزه بزرگ بهترين فيلم از جشنواره گيخون، نامزد گولدن گلاب بهترين فيلم-بهترين بازيگر نقش ‏اول زن و بهترين فيلمنامه و....‏
جونو دانش آموز دبيرستاني بعد از مدتي دوستي با پاولي بليکر-يک از هم مدرسه هاي و عضو تيم دوي ميداني- تصميم ‏مي گيرد تا اولين تجربه جنسي اش را با وي صورت دهد. اين تجربه منجر به حاملگي وي مي شود. جونو پس از ‏مشورت با دوستش لي و مراجعه ناموفق براي سقط فرزند ناخواسته، تصميم مي گيرد تا کودک را به دنيا آورده و سپس ‏آن را در اختيار زوجي قرار دهد که قادر به بچه دار شدن نيستند. پس از مدتي زوج مارک و ونيسا لورينگ را پيدا مي ‏کنند. زوجي مرفه که از بچه دار شدن نوميد شده و به نظر مي رسد بهترين گزينه باشند. بعد از ملاقات و امضاي ورقه ‏هاي قانوني پدر جونو مادرخوانده اش شروع به مراقبت از وي مي کنند. اما با نزديک شدن به زمان به دنيا آمدن کودک ‏همه چيز به هم مي ريزد.‏

چرا بايد ديد؟
راجر ايبرت و چند منتقد ديگر با ديدن اين فيلم کوچک، جمع و جور و کمدي ميان خيل فيلم درام به شدت سر ذوق آمده ‏و ستايش هاي فراواني نصيب آن کرده اند. اتفاقي که در ميان اعضاي آکادمي اسکار هم تکرار شده و جونو را به يکي ‏از 5 نامزد اصلي مراسم امسال تبديل کرده است. اما فارغ از اين هياهوها جونو يک فيلم متوسط رو به بالا است. يکي ‏کمدي درام با فيلمنامه اي قابل قبول که موضوع آن بر تمامي فيلم سايه افکنده و ديدگاه هاي تماشاگران و منتقدان را تحت ‏تاثير قرارداده است. البته توفيق تجاري اين فيلم کم هزينه[7 و نيم ميليون دلار بودجه در برابر 87 ميليون در آمد] نيز ‏در اين روند بي تاثير نبوده است. ‏
موضوع بارداري ناخواسته در ميان نوجوان ها و سرنوشت کودکان محصول روابط جنسي خارج از قراردادهاي ‏مرسوم اجتماعي، چند دهه اي است که ذهن دولتمردان و روانشناسان اجتماعي را به خود مشغول کرده است. طبيعي ‏است در کشوري چون آمريکا که هنوز بسيار از مردم مخالف سقط جنين هستند، از ميان بردن ثمره چنين همخوابگي ‏هاي گناه محسوب مي شود و خيلي ها مانند جونو تشويق به تولد فرزندشان مي شوند. البته همه اين جوانان پدر و مادر ‏فهميم و بامزه اي چون والدين او ندارند يا لاقل دوستي شفيق چون لي. اما مشکل اينجاست که جونو در خود آمادگي ‏نگهداري از کودک را نمي يابد، ولي مارک نيز بعدها با وجود رسيدن به سومين دهه عمرش در خود آمادگي لازم را ‏حس نمي کند. ببخشيد پس تکليف اين همه بچه بي صاحب چي مي شود؟!‏
پيشنهاد کارگردان و فيلمنامه نويس بروز علاقه و احساس مسئوليت نزد جونو نسبت به فرزند و حضور مفيد ونيسا است ‏و اين که در پايان باز هم جونو و پائولي در کنار هم قرار گرفته اند. اما اين بار با درکي بيشتر نسبت به قبل و قبول ‏مسئوليت. بازهم جاي شکرش باقي است. اما آن چه فيلم را ديدني مي کند تنها بازي يا فيلمنامه آن نيست. تيتراژ به شدت ‏ديدني و حاشيه صوتي آن که پر از ترانه هاي روز و نوجوان پسند است، نقشي بزرگ در توفيق فيلم دارد.‏
جيسون ريتمن متولد 1977 مونترال و فرزند ايوان ريتمن کارگردان است. از 21 سالگي با فيلم ‏Operation‏ شروع به ‏فيلمسازي کرده و با فيلم قبلي خود ا اين که سيگارمي کشيد متشکريم به شهرت رسيده است. ‏
ژانر: کمدي، درام، عاشقانه.

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا کليک کنيد


لينکهاي دانلود
(نسخه اورجينال با کيفيت DVD)
http://rapidshare.com/files/107123660/Juno.2007.DvdRip.Eng.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/107123693/Juno.2007.DvdRip.Eng.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/107123210/Juno.2007.DvdRip.Eng.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/107122798/Juno.2007.DvdRip.Eng.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/107123673/Juno.2007.DvdRip.Eng.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/107124839/Juno.2007.DvdRip.Eng.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/107124640/Juno.2007.DvdRip.Eng.part7.rar 
http://rapidshare.com/files/107105371/Juno.2007.DvdRip.Eng.part8.rar

 رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد


دانلود فيلم مستند

آتش و يخ: جنگ زمستاني فنلاند و روسيه
FIRE AND ICE:The Winter War of Finland and Russia

فيلم مستند  "آتش و يخ: جنگ زمستاني فنلاند و روسيه"

لينکهاي دانلود
http://rapidshare.com/files/115176689/FAI_TWWOFAR.part01.rar
http://rapidshare.com/files/115180805/FAI_TWWOFAR.part02.rar
http://rapidshare.com/files/115184427/FAI_TWWOFAR.part03.rar
http://rapidshare.com/files/115192945/FAI_TWWOFAR.part04.rar
http://rapidshare.com/files/115193469/FAI_TWWOFAR.part05.rar
http://rapidshare.com/files/115214383/FAI_TWWOFAR.part06.rar
http://rapidshare.com/files/115217421/FAI_TWWOFAR.part07.rar
http://rapidshare.com/files/115220359/FAI_TWWOFAR.part08.rar
http://rapidshare.com/files/115222231/FAI_TWWOFAR.part09.rar
http://rapidshare.com/files/115420998/FAI_TWWOFAR.part10.rar
http://rapidshare.com/files/115428429/FAI_TWWOFAR.part11.rar
http://rapidshare.com/files/115171984/FAI_TWWOFAR.part12.rar

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد
 

دانلود انيميشن

Naruto Movie 4

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال، با کيفيت DVD)
http://rapidshare.com/files/110643176/Naruto4_by_Tristam.part1.rar
http://rapidshare.com/files/110643200/Naruto4_by_Tristam.part2.rar
http://rapidshare.com/files/110643219/Naruto4_by_Tristam.part3.rar
http://rapidshare.com/files/110643159/Naruto4_by_Tristam.part4.rar
http://rapidshare.com/files/110643162/Naruto4_by_Tristam.part5.rar
http://rapidshare.com/files/110643170/Naruto4_by_Tristam.part6.rar
http://rapidshare.com/files/110643158/Naruto4_by_Tristam.part7.rar
http://rapidshare.com/files/110643189/Naruto4_by_Tristam.part8.rar
http://rapidshare.com/files/110643217/Naruto4_by_Tristam.part9.rar
http://rapidshare.com/files/110643210/Naruto4_by_Tristam.part10.rar
http://rapidshare.com/files/110643183/Naruto4_by_Tristam.part11.rar
http://rapidshare.com/files/110643150/Naruto4_by_Tristam.part12.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: انگليسي

Elements Of Life Remixed
باصداي DJ Tiesto

آلبوم جديد و بسيار زيباي DJ Tiesto به نام Elements Of Life Remixed
 

01. Tiesto - Ten Seconds Before Sunrise (First State remix)

02. Tiesto - Ten Seconds Before Sunrise (First State's A Global Taste remix)

03. Tiesto Feat. JES - Everything (Cosmic Gate remix)

04. Tiesto Feat. Julie Thompson - Do You Feel Me (Roger Martinez remix)

05. Tiesto - Carpe Noctum (Fire Element mix)

06. Tiesto - Carpe Noctum (DJ Preach remix)

07. Tiesto - Driving To Heaven (Mat Zo remix)

08. Tiesto Feat. Charlotte Martin - Sweet Things (Tom Cloud remix)

09. Tiesto - Bright Morningstar (Andy Duguid Remix)

10. Tiesto Feat. BT - Break My Fall (Richard Durand remix)

11. Tiesto Feat. Christian Burns - In the Dark (Dirty South remix)

12. Tiesto Feat. Maxi Jazz - Dance4life (Fonzerelli remix)

13. Tiesto Feat. Maxi Jazz - Dance4life (Sander van Doorn remix)

14. Tiesto - Elements Of Life (Alex Kunnari remix)

15. Tiesto - Elements Of Life (Airbase remix)

16. Tiesto Feat. Blue Man Group - No More Heroes (Bonus Track)

براي دانلود مستقيم آهنگها، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.


تک موزیک

تيتراژ پاياني بسیار زیبای برنامه مثلث شيشه اي
با صداي امير تاجيک

لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 
 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود نرم افزار PC

نرم افزار آموزش مهارتهاي هفتگانه فرآموز

اين نرم افزار مجموعه است شامل آموزش مهارت هاي هفت گانه رايانه از بزرگترين ويژگي هاي اين نرم افزار،که آن را از ساير محصولات مانندآن متمايز ساخته است ،حرکت هوشمند ماوس در محيط واقعي مجموعه نرم افزار هاي office مي باشد اطلاعات وارتباطات میباشد که شامل:
*تمرین آزمون مهارت های هفتگانه در محیط واقعی هر مهارت
*سر فصل های استاندارد ومصوب هر مهارت
*حاوی نمونه سوالات هر مهارت به همراه پاسخ سوالات مهارت اول
* مورد تایید سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور جهت آزمون مهارت های هفتگانه میباشد.

لينک دانلود (حجم فايل حدود 22 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد
 

دنياي موبايل

نرم افزار مدیریت و رمز گذاری
بر روی اس ام اس تحت جاوا

نرم افزار بسیار قدرتمند SafeTxT برای مدیریت و امنیت اس ام اس ها و محتوای آنها به کار می رود. این نرم افزار بسیار ساده و در عین حال کارآمد به علت جاوا بودن بر روی اکثریت گوشی های موبایل قابل اجراست.

توجه: برای ارسال و دریافت اس.ام.اس طرف مقابل نیز باید دارای نرم افزار فوق باشد.

لينک دانلود مستقيم (حجم فايل کمتر از يک مگابايت مي باشد)

رمز فايل: www.mobin-group.com

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

دانلود بازيهاي کامپيوتري

Lost: Via Domus

این بازی سبکی شبیه رزیدنت اویل دارد و حالتی معماگونه دارد. مثل خود سریال به وفور از فلش بک در این بازی استفاده شده است
بازیگر باید مناطقی مثل کمپ ساحلی، منطقه تاریکی ، ایستگاه شعله، صخره سیاه و ایستگاه قو را کاوش کند و با سایر شخصیت‌های سریال مثل جک، کیت، بن و جولیت تعامل کند و با دوربینش عکس‌هایی بگیرد.
این بازی، 7 فصل دارد و بسیاری از بازیگرهای سریال، دوبلوری شخصیت‌های گیم را انجام داده‌اند.

سخت افزارهاي مورد نياز:

Supported OS: Windows vista®/.Windows® XP (only)
Processor: 2.4 GHz Intel Pentium® 4C or AMD Athlon™ MP 2400+ (3.5 GHz Pentium YA/.AMD Athlon or 2.5 GHz Core 2 Duo/Athlon 64 x2 recommended)
RAM: 1 GB (2 gb recommended)
Video Card: 128 MB DirectX® 9..0ch-.chompliant, Shader e.0-.enabled video card (256 mb recommended) (see supported list) *
Sound Card: DirectX 9..0ch-.chompliant sound card
DirectX Version: 9..0c (included on disc)
Dvd- rum: 4x Dvd- rum drive
Hard Drive Space: 5 gb
Peripherals Supported: Mouse, keyboard, Windows -compliant gamepad or joystick
* Supported Video Cards at time of Release:
ATI® RADEON® X1300-1950/hd 2000 series
NVIDIA GeForce® 6600-6800/7/8 series
 

لينکهاي دانلود

http://rapidshare.com/files/113996231/levazimatci.osman.part01.rar 
http://rapidshare.com/files/114036787/levazimatci.osman.part02.rar 
http://rapidshare.com/files/114043012/levazimatci.osman.part03.rar 
http://rapidshare.com/files/114048334/levazimatci.osman.part04.rar 
http://rapidshare.com/files/114053757/levazimatci.osman.part05.rar 
http://rapidshare.com/files/114059332/levazimatci.osman.part06.rar 
http://rapidshare.com/files/114066194/levazimatci.osman.part07.rar 
http://rapidshare.com/files/114075380/levazimatci.osman.part08.rar 
http://rapidshare.com/files/114085691/levazimatci.osman.part09.rar 
http://rapidshare.com/files/114096485/levazimatci.osman.part10.rar 
http://rapidshare.com/files/114107615/levazimatci.osman.part11.rar
http://rapidshare.com/files/114118697/levazimatci.osman.part12.rar 
http://rapidshare.com/files/114136729/levazimatci.osman.part13.rar 
http://rapidshare.com/files/114148329/levazimatci.osman.part14.rar 
http://rapidshare.com/files/114160447/levazimatci.osman.part15.rar 
http://rapidshare.com/files/114173381/levazimatci.osman.part16.rar 
http://rapidshare.com/files/114184745/levazimatci.osman.part17.rar 
http://rapidshare.com/files/114199708/levazimatci.osman.part18.rar  
http://rapidshare.com/files/114211802/levazimatci.osman.part19.rar 
http://rapidshare.com/files/114223340/levazimatci.osman.part20.rar 
http://rapidshare.com/files/114233872/levazimatci.osman.part21.rar 
http://rapidshare.com/files/114243142/levazimatci.osman.part22.rar 
http://rapidshare.com/files/114251684/levazimatci.osman.part23.rar 
http://rapidshare.com/files/114260049/levazimatci.osman.part24.rar 
http://rapidshare.com/files/114267018/levazimatci.osman.part25.rar 
http://rapidshare.com/files/114273851/levazimatci.osman.part26.rar 
http://rapidshare.com/files/114280412/levazimatci.osman.part27.rar 
http://rapidshare.com/files/114286814/levazimatci.osman.part28.rar 
http://rapidshare.com/files/114293380/levazimatci.osman.part29.rar 
http://rapidshare.com/files/114301400/levazimatci.osman.part30.rar 
http://rapidshare.com/files/114310348/levazimatci.osman.part31.rar 
http://rapidshare.com/files/114319818/levazimatci.osman.part32.rar 
http://rapidshare.com/files/114330471/levazimatci.osman.part33.rar 
http://rapidshare.com/files/114341507/levazimatci.osman.part34.rar 
http://rapidshare.com/files/114353198/levazimatci.osman.part35.rar 
http://rapidshare.com/files/114365433/levazimatci.osman.part36.rar 
http://rapidshare.com/files/114377377/levazimatci.osman.part37.rar 
http://rapidshare.com/files/114389910/levazimatci.osman.part38.rar 
http://rapidshare.com/files/114402560/levazimatci.osman.part39.rar 
http://rapidshare.com/files/114415639/levazimatci.osman.part40.rar 
http://rapidshare.com/files/114429294/levazimatci.osman.part41.rar 
http://rapidshare.com/files/114442265/levazimatci.osman.part42.rar 
http://rapidshare.com/files/113984088/levazimatci.osman.part43.rar 
http://rapidshare.com/files/113985111/levazimatci.osman.part44.rar

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

 
 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) فرمودند :
 
وَهُوَ الإمامُ الرَبّانى، وَالْهَيْكَلُ النُّورانى، قُطْبُ الأقْطابِ، وَسُلالَةُ الاْطْيابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَةُ دائِرَةِ الإمامَةِ.

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) در تعريف امام علىّ (عليه السلام) فرمود : او پيشوائى الهى و ربّانى است، تجسّم نور و روشنائى است، مركز توجّه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاك از خانواده پاكان مى باشد، گوينده اى حقّ گو و هدايتگر است، او مركز و محور امامت و رهبريّت است.

رياحين الشّريعة: ج 1، ص 93.

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

احمد : تو امتحان چی کار کردی؟
علی : ورقه مو سفید دادم .
احمد : ای داد و بیداد دیدی چی شد، آخه من هم ورقمو سفید دادم ،می ترسم اونا فکر کنن ما تقلب کردیم !!


پدر: احمد چرا با علی دعوا کردی ببین لباسا ت همه پاره پاره شده؟ باید یک لباس دیگه بخریم برات
احمد : ولی پدر علی باید یک علی دیگه بخره .


مادر برای این که قرص بچشو به او بخوراند آن قرص را در میان یک عدد شیرینی گذاشت و به بچه اش داد ، وقتی بچه شیرینی را خورد، مادر پرسید: ببینم خوشمزه بود؟
کودک : آره مامان جون فقط یک دونه هسته داشت که انداختمش دور


کودک : بابا جون اردنگی یعنی چی؟
پدر : موقعی که من و مامانت با هم دعوامون میشه و منو از خونه بیرون میکنه ، اگه نگاه کنی میبینی با اردنگی از خونه پرت میشم تو خیابون !!

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

غربت امام زمان(ع)

دلايل غيبت امام زمان(ع) دو وجه دارد: وجه اول غيبت، غيبت جسماني و يا عنواني حضرت، و وجه دوم غيبت، غربت امام زمان (ع) است.
يك معناي غيبت اين است كه حضرت حق، سيزده معصوم را در اختيار عوام و خواص قرار داد، امّا معصوم چهاردهم را از چشم عموم پنهان نمود و امكان ديدار را تنها در اختيار كساني قرار داد كه توفيق رفع حجاب از ديدگان باطن خود را به دست آورند. لذا معناي نخست غيبت، حجابي است كه روي چشم‌هايي كشيده مي‌شود كه لياقت ديدن خوبي‌ها را ندارند:
گفتم كه روي خوبت از من چرا نهان است
گفتا تو خود حجابي ورنه رخم عيان است
گفتم فراق تا كي؟ گفتا كه تا تو هستي
گفتم كه نفس همين است، گفتا جواب همان است
اما غيبت متأسفانه وجه ديگري هم دارد و آن غربت امام عصر(ع) است. غربت در لغت به معناي دوري و بُعد مسافت و در عرف، به معناي ناخشنودي، و نارضايتي و عدم قرابت است.
 

 

 

ترجمه اخبار ترکيه
uzakyol@gmail.com

شهر یینگ سو از روی نقشه پاک شد!

در چین بر اساس آمار رسمی 32 هزار نفر بر اثر زمین لرزه 7.9 ریشتری جان خود را از دست داده اند.
پیش از زمین لرزه در شهر یینگ سو 10 هزار نفر زندگی می کردند. این شهر در هفته قبل از روی نقشه پاک شد!
به گزارش حریت، یینگ سو مرکز زمین لرزه چین بوده است. در عرض چند ثانیه سنگی روی سنگ دیگر نماند. پلی که از روی رودخانه جاری در این شهر رد می شد نیز در عرض چند ثانیه با زمین یکی شد. ساختمانها فرو ریختند و چیزی نماند که پابرجا باشد. 8 هزار نفر در عرض چند ثانیه مردند. 2 هزار نفر باقیمانده نیز خانه و مسکنی ندارند و در جاده ها و در چادر زندگی می کنند. از شهر تنها ویرانه ای باقی مانده است و دیگر یینگ سو در نقشه های جغرافیایی جایی ندارد!

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

موسيقی‌دانان در نزد مانويان ‌و ‌مزدکيان از ارزشِ‌والايی برخوردار بودند و موسيقی يکی ازچهار پايه ی بنيادين باور ِ مانی به شمار می‌رفته است.
مسعودی درباره چگونگی بارعام دادن و نشست‌های پادشاهان ساسانی می‌نويسد:
"هنگامی که پادشاه به طرب می‌نشست، نديم‌ها هرکدام در مکان خود جای می‌گرفتند و ساکت و بی‌حرکت می‌ماندند. آنگاه پرده ‌دار متوجه حضار می‌شد و خوانندگان را می‌گفت که فلان آواز را بخوانند و يا بهمان سخن را بگويند و يا مطربان فلان پرده و فلان راه از راه‌های موسيقی را بنوازبد."
نامبرده در باره جشن‌های خسرو انوشيروان می‌گويد:
"نگهبان پرده، که تختِ شاه در پس آن قرار دارد، خدمتگزار عالی‌رتبه‌ای‌است و خرم‌باش نام دارد. هنگامی که شاه درباريان خودر را بار می‌داد، خرم‌باش به يکی از گماشتگان امر می کرد بر بالای ساختمان رود و با صدايی که به گوش همگان برسد، فرياد برمی‌‌آورد که گفتار خود را بسنجيد زيرا امروز شما در حضور پادشاه هستيد".
همين روايت از زبانِ "آرتور کريستن‌سن" بدين شکل آمده‌است که:
"پادشاهان ساسانی هميشه از نديمانی که در دربار حضور دارند بيست زرع دورتر می‌نشستند و در فاصله ده زرعی، پرده‌ای می‌آويختند و پرده‌داریِ شاه با شخصی از ابناء اساوره بود(سيران)، موسوم به "خرم‌باش". کار خرم‌باش اين بود که مردی را امر می‌داد تا بر بلندترين نقطه بارگاه برود. مرد‌به مکان ‌معين بالا‌می‌رفت و‌با صدای بلند و خوش که همه حضار بشنوند می‌گفت:
"ای‌زبان، سرِ صاحبت را حفظ کن که اينک هم‌نشين پادشاهی."

فردوسی درباره ی بزم ِ انوشيروان با دختر خاقانِ چين می‌گويد:
"همه يالِ اسبان پر از مشگ و می
شـِکر با دِرَم ريختـه زيـرِ پی
ز بس ناله‌‌یِ نای و چنگ رُبـاب
نَبُـد ‌بر ‌زمين جایِ ‌آرام ‌و ‌خواب"

ادامه دارد ....

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة النّور آيات: 64 محل نزول: مدینه

 
قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِن تَوَلَّوا فَإِنَّمَا عَلَيْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَيْكُم مَّا حُمِّلْتُمْ وَإِن تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ 54 وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ 55 وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ 56 لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئْسَ الْمَصِيرُ 57 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِن قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم مِّنَ الظَّهِيرَةِ وَمِن بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاء ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَّكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُم بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ 58

 

ترجمه فارسي مکارم
بگو: «خدا را اطاعت كنيد، و از پيامبرش فرمان بريد! و اگر سرپيچى نماييد، پيامبر مسؤول اعمال خويش است و شما مسؤول اعمال خود! اما اگر از او اطاعت كنيد، هدايت خواهيد شد; و بر پيامبر چيزى جز رساندن آشكار نيست!» «54» خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏اند وعده مى‏دهد كه قطعا آنان را حكمران روى زمين خواهد كرد، همان گونه كه به پيشينيان آنها خلافت روى زمين را بخشيد; و دين و آيينى را كه براى آنان پسنديده، پابرجا و ريشه‏دار خواهد ساخت; و ترسشان را به امنيت و آرامش مبدل مى‏كند، آنچنان كه تنها مرا مى پرستند و چيزى را شريك من نخواهند ساخت و كسانى كه پس از آن كافر شوند، آنها فاسقانند «55» و نماز را برپا داريد، و زكات را بدهيد، و رسول (خدا) را اطاعت كنيد تا مشمول رحمت (او) شويد «56» گمان مبر كافران مى‏توانند از چنگال مجازات الهى در زمين فرار كنند! جايگاه آنان آتش است، و چه بد جايگاهى است! «57» اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! بردگان شما، و همچنين كودكانتان كه به حد بلوغ نرسيده‏اند، در سه وقت بايد از شما اجازه بگيرند: پيش از نماز صبح، و نيمروز هنگامى كه لباسهاى (معمولى) خود را بيرون مى‏آوريد، و بعد از نماز عشا; اين سه وقت خصوصى براى شماست; اما بعد از اين سه وقت، گناهى بر شما و بر آنان نيست (كه بدون اذن وارد شوند) و بر گرد يكديگر بگرديد (و با صفا و صميميت به يكديگر خدمت نماييد) اين گونه خداوند آيات را براى شما بيان مى‏كند، و خداوند دانا و حكيم است! «58»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را (به همراه معني آن) با هم بخوانيم.  هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

sirehsan64@yahoo.com

مربوط به شماره 939

ba salam va khsate nabashid!!!
hich vaght az kasi tarif bi mored nakardamo nemikonam....
majaleye shoma besiyar por bar va mofid ast,,,roz nist ke tak take matalebe majalaro nakhonam chon ba har shomarash ye nokte mi'amozam...
mer30 az zahamatetooon,,,be khodam migam agar ye roz in majale (be har dalil) nabashe che khaham kard?
be har hal gharaz az mozahemat in boood ke dar shomareye 939 dar avakher ye matlabi gozashte bodin tahte onvane "text sher" ?!
bande mp3 marbot be on ro baratooon upload kardam ta agar salah donestin baraye mokhatabin aziz bezarin( albate in ehtemal ro ham dadam ke momkene khodetooon on ro dashtin vali nakhastin bezarin)
be har hal age khastin mitonin az inja download konin.
bazam manooon va dar panahe hagh!
eradat mande shoma "Extolex"

 
 

firef0x2@yahoo.com

آموخته ام

او که می گوید
خطوط خسته ی موازی
هرگز به آن بوسه ی مشترک نمی رسند
چیزی از امتداد حوصله ی نقطه ها
در خواب سربسته ی این دایره نمی داند
ورنه می فهمید
مخفی ترین مگوهای پرگار
در گردش نابه هنگام کدام حادثه پنهان است
اگر پروانه از اشتیاق عجیب رهایی نبود
چطور می توانست
در وهم خاموش پیله
از عطر نور و نماز نرگس باخبر شود ؟
من این راز به هر کس مگوی معمولی را
از اصرار اینه بر شکستن خویش آموخته ام
که عشق مکافات زنانه ترین رویاهای آدمی ست
پس تو ، قیچی پرگوی بی خبر
رحمت این همه حذف بی چرا را چه می کشی ؟
در بارش بی قرار این همه نقطه چین
دیگر دست خط حرام هیچ علاقه ای
سنگسار نخواهد شد

 

 

m.rmirzaee@yahoo.com

پاسخی به نامه آقای بهرام غفاری

سلام
دوست عزیز! ای کاش به جای توهین به مخاطب و شعور ایرانی خودت را کنترل می کردی ومنطقی تر عقده های درونی ات را خالی می کردی. خشم و عصبانیت شما از عربها دلیل بر طرفداری از رژیم غاصب واشغالگر نمی شود. لزومی هم ندارد شما همه چیز را تحریم کنی. بهتر است به جای فحش دادن به این و آن کمی فکرت را به کار بیندازی و خودت گوشی و سرلاک و... تولید کنی تا مجبور نباشی از کالای بیگانه (حتی غیر اسرائیلی) استفاده کنی.برخلاف نظر شما ایران امروز مدیون کوروش و پادشاهان ظالم و ستم پیشه ای که حتی به فرزندان و برادران خودشان هم رحم نمی کردن نیست.حداقل کمی تاریخ بخوانید تا از عدالت انوشیروان و عدل کریمخان بیشتر مطلع شوید بعد رگ گردنتان را پاره کنید.
ایران به علما ودانشمندان و بزرگانی می بالد وافتخار می کند که در عین رعایت عدل وانصاف با تدبیر واهدای جانشان ومقاومت در برابر همین کسانی است که شما برایشان حنجره پاره می کنی . من قصد دفاع از عربها را ندارم چون در بی غیرتی وخیانت به ما دست امریکا واسرائیل را هم از پشت بسته اند.ولی متوجه باشید که دفاع ما از فلسطین ولبنان پیش از آنکه نفعی به حال آنها داشته باشد به نفع خودمان است.امروز نوبت فلسطین و لبنان و.. است وفردا نوبت ماست.مواظب باشید بین بد و بدتر، بدتر را انتخاب نکنید.غیرت ایرانی بدون دین اسلام هیچ ارزشی ندارد.توهین شما هم به مردان شجاع و بزرگواری مثل سید حسن نصرالله نه تنها چیزی از ارزش ایشان نمی کاهد بلکه نشاندهنده حقارت شما در برابر عظمت وبزرگی این مردان است.کمی بیشتر بیندیشید به فرموده خداوند متعال:فاین تذهبون؟

 

 

reza.reza1386@yahoo.com

ایران!!!! اسلام؟؟؟؟

دوست گرامی اقای غفاری
من مدتی هست که نوشته های شما را مطالعه میکنم.ایا توجه داری که تا حالا نشده درست حسابی و با منطق بشینی چیزی رو از سر مثبت نگری نیگاه کنی .تا اونجایی که من دیدم تو در حال دشمن تراشی .منفی نگری.فرافکنی و البته گیر دادن به همه چیز مملکت از بحثهای تخصصیش گرفته تا غیر تخصصیش..دوست عزیز مگه شما در همه موارد تخصص داری که هی نظر میدی اونم همش نظر مخالف.بس کن رفیق.ادمو به شک میندازی که نکنه واقعا قضیه ای داری که اینطور هر روز داری یه جا رو میچسبی و هی هم بد میگی.نکنه شغلته و حقوقت از این راه در میاد.نکنه این جمله شامل تو میشه که میگن چقدر سخت است فهماندن چیزی به کسی که برای نفهمیدنش حقوق میگیرد.نمیخواستم اینو بگم اما تو دیگه شورشو در اوردی .به هر جایی که میشناسی و نمیشناسی داری گیر میدی.بعضیهاش درست خیلیهاش هم نادرست در ضمن نمیخواستم جوابتو بدم تا این اخرین نوشتت که بازم منو دست به قلم بر:دوستان عرب لیس!!!!!!اون همه یاوه گفتی سکوت کردیم چرا بس نمیکنی؟؟؟؟ادم حسابی چرا هی توهین میکنی؟؟؟نکنه کم اوردی اینطور توهین میکنی؟؟؟اینجا کسی عربها رو نمیلیسه.تو از عربها متنفری؟؟؟؟تمام ائمه ما همه عرب بودن.این چه چرت و پرتی هست که میگی؟؟؟تو همون عربهای تمساح خوری هستی که عربو بر عجم برتری میدادن.تو همونی.فقط ملیتت فرق کرده.اون دنیا پیش خدا هم میتونی اینطور صحبت کنی؟؟؟این همه اولیای خدا میگن که هیچ نژادی برتر نیست بازم احمقهایی مثل شما همون حرف 1300 سال پیش رو میزنن.همه جا خوب وبد داره.هم تو ایران هم تو عربها.پس بس کن پسر خوب کمی عاقل شو.اون بسیجی که تو دم ازش میزنی که مثل روز روشنه اصلا قبولشون نداری فقط خواستی خودتو مثل بقیه نوشته هات موجه جلوه بدی اون بسیجی هدف ازادی کربلا و قدس شریف بود.باور نداری؟؟؟اخرین نوشته هام تو همین مبین رو نخوندی یا خوندی و جوابی ندارید ؟؟؟؟درباره شهیدان و اسلام و ایران.شما وطن پرستها اینجاها که میرسید کور میشید.نمیبینید.بورو تو گوگل بزن چند تا وصیتنامه شهید بخون بعد ادم شو و بعد بیا ازشون حرف بزن پسر خام.اره.تو یه پسر بچه بیشتر نیستی.بورو وصیتنامها رو بخون بعد خودتم میفهمی.

 

 

fnf_66@yahoo.com

قبل از ازدواج ؛ بعد از ازدواج

قبل از ازدواج
مرد: آره، ديگه نمی‌‌تونم بيش از اين منتظر بمونم
زن: می‌‌خواهى من از پيشت برم؟
مرد: نه! فکرش را هم نکن
زن: منو دوست داری؟
مرد: البته!
زن: آيا تا حالا به من خيانت کردی؟
مرد: نه! چرا چنين سوالى می‌‌کنی؟
زن: منو مسافرت می‌‌بری؟
مرد: مرتب!
زن: آيا منو می‌‌زنی؟
مرد: به هيچوجه! من از اين آدما نيستم !
زن: می‌‌تونم بهت اعتماد کنم؟
.

.

.

: بعد از ازدواج
متن را اين دفعه از پائين به بالا بخوانيد !!!

 

 

shahsavani.shahriar@gmail.com

شما عظيم تر از آن هستيد که فکر مي کنيد

ذات نایافته از هستی بخش
کی تواند که شود هستی بخش
مولوی

ناتانیل براندن:اولین ماجرای عشقی که باید در این جهان با موفقیت به کمال برسانیم رابطه ای است که با خود داریم وتنها بعد از این مرحله است که می توانیم برای برقراری یک ارتباط آماده شویم وفقط پس از این مرحله است که قادر به عشق ورزیدن هستیم ومی توانیم عشق دیگران را به درونمان راه بدهیم.

دیپاک چوپرا :آنچه حکایت عشق را خلق می کند این توانایی است که خود را دوست داشتنی ببینیم.

ماکسول مالتز:موریانه ها چوب را می خورند،حاصل زحمت انسان ها رابر باد می دهند به همین دلیل است که در نظر انسان موجوداتی موذی و بد جنس هستند.وقتی احساس بی ارزش بودن می کنیم موریانه های غارتگر را به جان خود می اندازیم .از درون خود را می خوریم و آن قدر ادامه می دهیم تا به صفر مطلق برسیم.

ریچارد دکارلسون:عدم خویشتن پذیری آن قدر زیاد شده که باید شعر که "همسایه ات را به اندازه خودت دوست بدار " به این جمله "خودت را به اندازه همسایه ات دوست بدار " تغییر کند.

گوته :بالا ترین شیطانی که ممکن است بر انسان نازل شود گمان باطل ونا خوشایندی است که از خود داشته باشد.

نیل دونالدوالش :هر تصمیمی که می گیری ،تصمیمی درباره آنچه انجام می دهی نیست بلکه تصمیمی است که در مورد آن که تو چه کسی هستی

 

.

alirezamajidi@gmail.com

بلای جان مطالعه آنلاین: سرسری‌خوانی
و اسکن کردن ذهنی نوشته‌ها

این حقیقت را باید قبول کرد که اینترنت عرصه را بر مطالعه آفلاین یعنی خواندن معمول روزنامه‌ها و مجله‌ها و کتاب‌ها، تنگ کرده است. اما این هم همه مشکل نیست! مطالعه آنلاین مطالب به خاطر ماهیت محیط اینترنت غالبا به دقت مطالعه آفلاین صورت نمی‌گیرد.
وبلاگ
Read Write Web در دو مقاله جدا (+ و +) به قلم «سارا پرز» به بررسی همین موضوع پرداخته است. به برداشت آزادی از این دو مقاله توجه کنید:
هنگامی که آمازون ابزار خوانش کتاب‌های الکترونیکی به نام کیندل Kindle را عرضه کرد، استیو جابز در شرایطی که این محصول با استقبال خوب صنایع چاپ و نشر کتاب مواجه شده بود، اظهار نظر جالبی کرد:
«مهم نیست که این محصول چقدر خوب یا بد باشد، حقیقت این است که مردم اصولا دیگر مطالعه نمی‌کنند.»
نویسنده مقاله وبلاگ
Read Write Web معتقد است که تنها نیمی از این اظهار نظر می‌تواند درست باشد، مردم مطالعه می‌کنند، منتها مطالعه آنلاین! اقبال به خواندن کتاب‌ها و نسخه‌های کاغذی مجله‌ها و روزنامه‌ها هر روز کمتر می‌شود و مردم بیشتر به مطالعه آنلاین روی می‌آورند.
منتها سؤالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که کیفیت این مطالعه چگونه است. مردم حقیقتا محتواهای آنلاین را می‌خوانند یا سرسری از آنها می‌گذرند؟
بر اساس نتایج یک پژوهش جالب که شما می توانید نسخه کامل آن را از اینجا با فرمت
PDF دانلود کنید، کاربران به ازای هر 100 کلمه‌ای که به مطالب یک صفحه اینترنتی افزوده می‌شود، تنها 4.4 ثانیه وقت بیشتر صرف خواندن آن می‌کنند، به عبارت دیگر وقتی شما به نوشته خودتان سطور و پاراگراف‌هایی می‌افزایید، فقط باید انتظار داشته باشید 18 درصد آنها خوانده شود.

- در یک بازدید معمول کاربران از یک صفحه اینترنتی، آنها فقط نیمی از مطالب یک صفحه اینترنتی با 111 کلمه یا کمتر را می‌خوانند.

- تازه این را هم باید در نظر بگیرید که زمان قابل توجهی از زمانی که صرف بازدید یک صفحه می‌شود، برای دیدن ظاهر و عکس‌های آن است!

- اگر فرض کنیم که کاربران در همه زمانی که یک صفحه را باز نگه داشته‌اند، مشغول خواندن آن باشند، با یک محاسبه معلوم می‌شود که تنها 28 درصد کلمات آن را می‌خوانند. البته اگر واقع‌بین‌تر باشیم، به عدد 20 درصد می‌رسیم.
جاکوب نیلسن، یکی از افرادی که روی این قضیه زیاد کار کرده است به این نتیجه رسیده است که مردم مطالب را واقعا اسکن می‌کنند. این مطلب دلایلی هم می‌تواند داشته باشد و نباید خوانندگان را زیاد مقصر دانست!
وقتی نسخه کاغذی کتاب‌ها، مجله‌ها و روزنامه‌ها را در درست می‌گیریم، فقط عکس‌ها آنها ممکن است توجه ما را از مطالعه حقیقی منحرف کنند، اما هنگام مطالعه آنلاین انبوهی از چیزهای دیگر باعث پرت شدن حواس خواننده می‌شوند. یک کاربر امروزی وب، در حین خواندن یک مطلب تمرکز لازم را ندارد چرا که قسمتی از حواسش متوجه ایمیل‌های تازه، نوشته‌های و پیام‌های دوستانش در توییتر و پیام‌رسان‌های فوری است و انبوهی از مطالب خوانده نشده در خبرخوان خود دارد!

سخن پایانی: خوانده شدن و درک شدن برای یک وبلاگ‌نویس باسابقه، بسیار مهم‌تر از عدد خام بازدیدکننده‌ها است. به آمارگیر وبلاگ خود نگاه کنید و ببینید بازدیدکنندگان بعد از باز کردن صفحه وبلاگ شما چقدر در وبلاگتان می‌مانند، این زمان به خصوص اگر مفصل می‌نویسید، می‌تواند شما را مأیوس کند!
حتما به تجربه دریافته‌اید که کامنت‌های وبلاگ‌نویسی که عادت به نوشتن پست‌های بلند و تا حدی انتزاعی‌تر داشته باشد، اصلا متناسب به متن نوشته نیست. مثلا کامنت‌های نوشته‌های روزنامه‌نگاران معروف، نشان می‌دهد که اصلا وقتی صرف خواندن، تأمل و هضم مطلب نشده، خواننده صرفا تیتر و قسمتی از پاراگراف اول را می‌خواند و به سرعت کامنت می‌گذارد.
گاهی که خودم را جای این روزنامه نگاران می‌گذارم،‌خوشحال می‌شوم، چرا که لااقل به خاطر اینکه اصطلاحا وبلاگی می‌نویسم و کمتر پست‌های تمام انتزاعی دارم، مطالبم بیشتر خوانده می‌شوند!
اما صرف نظر از آنچه گفته شد، باید گفت شمارگان چاپ کتاب‌ها فوق‌العاده پایین آمده است، وقتی رمان‌های دهه 60 را از کتابخانه‌ام برمی‌دارم، می‌بینم که شمارگانی 5 هزار جلدی در آنها معمول بوده است، این شمارگان تا 5 سال پیش به 3 هزار رسید، اما امروز به عدد تأسف‌آور 1500 جلد رسیده است.
این اعداد را اگر در کنار آمار مربوط به جمعیت جوان و دانشگاهی کشور بگذاریم، به یک پارادوکس می‌رسیم، جمعیت جوان و دانشگاهی‌ای با مدارک بالای تحصیلی که اصلا کتاب نمی‌خواند!
پیداست که من قادر به تحلیل چرایی این پدیده جالب نیستم! ولی در انتهای پست می‌خواستم به این مطلب هم اشاره کنم که متأسفانه
مطالعه آنلاین ما هم با 3 دشواری عمده روبرو است:

- تولیدکننده‌های محتوای دست اول بسیار کم هستند.
- اصولا اکثریت قریب به اتفاق کاربران به وب، به عنوان ابزاری برای سرگرمی و وقت‌گذارانی صرف نگاه می‌کنند!
- کیفیت مطالعه آنلاین هم با توجه به چیزهایی که پیشتر در این پست گفته شد، بسیار پایین است.

 

 

m.ghasembeik@hotmail.com

حافظ در عصر جديد

نيمه شب پريشب گشتم دچار کابوس
ديدم به خواب حافط توی صف اتوبوس
گفتم : سلام حافظ ، گفتا : عليک جانم
گفتم : کجا روی ؟ گفت : والله خود ندانم
گفتم : بگير فالي گفتا : نمانده حالي
گفتم : چگونه ای ؟ گفت : در بند بي خيالي
گفتم : که تازه تازه شعر و غزل چه داری ؟
گفتا : که مي سرايم شعر سپيد باری
گفتم : ز دولت عشق ، گفتا : کودتا شد
گفتم : رقيب ، گفتا : کله پا شد
گفتم : کجاست ليلي ؟ مشغول دلربايي؟
گفتا : شده ستاره در فيلم سينمايي
گفتم : بگو ، زخالش ، آن خال آتش افروز ؟
گفتا : عمل نموده ، ديروز يا پريروز
گفتم : بگو ، ز مويش گفتا که مش نموده
گفتم : بگو ، ز يارش گفتا ولش نموده
گفتم : چرا ؟ چگونه ؟ عاقل شده است مجنون ؟
گفتا : شديد گشته معتاد گرد و افيون
گفتم : کجاست جمشيد ؟ جام جهان نمايش ؟
گفتا : خريده قسطي تلويزيون به جايش
گفتم : بگو ، ز ساقي حالا شده چه کاره ؟
گفتا : شدست منشي در دفتر اداره
گفتم : بگو ، ز زاهد آن رهنمای منزل
گفتا : که دست خود را بردار از سر دل
گفتم : ز ساربان گو با کاروان غم ها
گفتا : آژانس دارد با تور دور دنيا
گفتم : بگو ، ز محمل يا از کجاوه يادی
گفتا : پژو ، دوو ، بنز يا گلف نوک مدادی
گفتم : که قاصدک کو آن باد صبح شرقي
گفتا : که جای خود را داده به فاکس برقي
گفتم : بيا ز هدهد جوييم راه چاره
گفتا : به جای هدهد ديش است و ماهواره
گفتم : سلام ما را باد صبا کجا برد ؟
گفتا : به پست داده ، آورد يا نياورد ؟
گفتم : بگو ، ز مشک آهوی دشت زنگي
گفتا : که ادکلن شد در شيشه های رنگي
گفتم : سراغ داری ميخانه ای حسابي ؟
گفتا : آنچه بود ار دم گشته چلوکبابي
گفتم : بيا دوتايي لب تر کنيم پنهان
گفتا : نمي هراسي از چوب پاسبانان ؟
گفتم : شراب نابي تو دست و پا نداری ؟
گفتا : که جاش دارم و افور با نگاری
گفتم : بلند بوده موی تو آن زمان ها
گفتا : به حبس بودم از ته زدند آن ها
گفتم : شما و زندان ؟ حافظ ما رو گرفتي ؟
گفتا : نديده بودم هالو به اين خرفتي !

 

 

oveis_kyany@yahoo.com

احسان ِ احسان به ما

همیشه وقتی یه چیزی تو وجودت قلقلکت می ده، دوس داری این حس و انتقال بدی به اطرافیانت. این نه جمله ی قدیمیه و نه ضرب المثل. روزانه به خودی خودش واقعا در مزرعه ی ذهن، گل های قشنگی می کاره و خوب هم رشدش میده. از این بابت از مبین عزیز و همکاران عزیزش و همه ی دوستانی که مثل یه باغبون مهربون دستی به این باغچه ی ذهن می کشن باید تشکر کرد و گفت دستمریزاد. من یه استادی داشتم خدا سلامتش کنه. واقعا ایشونو دوست داشتم و دارم. این روزا و با این روزانه ی آقا مبین عزیز من باز دارم بر می گردم به اون فضایی که استادمون تو کلاس ایجاد می کرد و همگی ما از فرهیختگی، روشن دلی، روشن فکری و با شعور بودن و پر محتوا سخن گفتنشون لذت می بردیم. من با روزانه به این فضا می رسم. تو این فضا و جو خاص خودش ، یک نویسنده ی روزانه منو بیشتر به اون قلقلک روحی - ذهنی نزدیک می کنه و می رسونه. این شخص کسی نیست جز آقای غفاری. آقای احسان بهرام غفاری عزیز. من هر دفعه که مقاله ای از ایشون می خونم به ایشون و دیدی که دارند آفرین می گم و تحسین می کنم. ببینید هر شخصی دیدگاه و نظریات خودشو داره و منطق خودشو. اما همه ی ما یه هدف داریم و دوست داریم به یه جا برسیم. یه جایی که به همه ی ما بر اساس علاقه ای که داریم، آسودگی تزریق کنه و آرامش ذهنی بده. که همانا بهترین ثروته. این آشکاره که هر کسی هم برای ابراز مقدار نزدیکی خودش به این نقطه (هدف غائی) خودشو در معرض نمایش قرار می ده. و این نمایش از روزهای نخستین انسان بر اساس نیاز بوده تا به حال و این همچون الفبایی است در زندگی. این مقدمه رو برای این آوردم که اگه ابراز علاقه می کنم به مطالب مقاله ی آقای غفاری و تاکید می کنم به دید زیبایی که ایشون به مسائل دارن نه از روی احساس بلکه از روی نوعی هم اندیشی ذاتی است که در تمامی ما انسانها به نوعی نمود دارد. دوستان و نویسندگان عزیز، بیایید قدر سواد و وقت مخاطبان خودمونو بدونیم. همونطور که قدر چشمان خودمونو می دونیم قدر چشمان دیگرون رو هم بدونیم و ارج بدیم به شخصیت خودمون. روحیه ای انتقادی داشته باشیم و به دنبال پیدا کردن سنگری نباشیم تا مبادا مورد هدفی قرار بگیریم. بیایید درست بنویسم. تعصب بی جا به جایی، مکانی، حزبی و یا هر چیز دیگه ای نداشته باشیم. برای انتقال علمی بیایید صحبت کنیم نه برای ارضا کردن روشن فکری خودمون. در ذات نوشتن و مشتقاتش خیلی راحت می شه فشار روحیات خودمونو خالی کرد و اونو به صورت محوری در راستای نوشته یا مطلب خودمون انتخاب کرد. دوست دارم اینو از من قبول کنید که دید دو وجهی داشتن فقط در برهه ای از زمان می تونه کارساز باشه. عمرش کوتاهه. دیدی فراتر داشته باشیم به مسائل. همه ی ما می دونیم اگه افراسیاب نبود رستم اسطوره نمیشه. همه ی ما می دونیم اگه زلیخا نبود هیچ موقع یوسفی که ما می شناسیم، اینطوری نمود پیدا نمی کرد. بیایید به افکار خودمون و زیبایی که هر فکری داره پی ببریم و در پی تخریب نباشیم. وقتی از مشکلی حرف می زنید همیشه اون مشکل با شما می مونه و خواهد بود. وقتی اصلا از مشکل حرف میزنید؛ یعنی از راه حل حرفی نمی زنید. وقتی از راه، حرف بزنیم راه ها باز می شه. وقتی از جنگ حرف بزنید همین جنگ برای شما می مونه. این خیلی ساده است. ما حواسمون به همه چی هست حتی به تک تک ویرگولهایی که دوستان در مطالبشون قرار می دن اما به خودمون و افکارمون و طرز بیان کردن علم و روشن بینی خودمون توجهی نمی کنیم. اگر من و دوستم در تاریکی قدم بزنیم و فانوسی در دست من باشه این فانوسو بگیرم جلوی راهمون مسلما راه هر دومون روشن می شه و می تونیم ادامه بدیم نه اینکه فانوسو بگیرم جلوی چشم دوستم.فضا روشنه اما دوستم چیزی نمی بینه.من می خواستم راهو ببینه. منو ببینه. اون چیزی که من می بینم اونم ببینه اما نشد!
من تصور می کنم آقای احسان غفاری، که بهشون احترام قائلم به همه ی ما دوست داره بگه که بیاید آخر این صف رو ببینیم. یه کم دیدمونو وسیع تر کنیم. بیشتر فکر کنیم. بیشتر تر عمل کنیم و کمتر حرف بزنیم. آقای غفاری برای صلح می نویسه و من می تونم بیشتر ایشونو به خلبان هلی کوپتری تشبیه کنم که با دوربین خودش خوب می بینه. از هر ریز امکانات اون دوربین استفاده می کنه تا خوب خوب ببینه. وسعتی دیدی که ایشون داره به ما می تونه کمک کنه. به ما که می گم؛ حریفان خیر اندیش ایشون رو هم شامل می شه. دیدی وسیع که هر چیزی رو برای ما می شکافه. چیزیو هم که ندونن ایشون خیلی درست و به جا بهش اشاره ای دارن و بیان می کنند که نمی دونن و این از روی دانستن ایشونه. واقعا من دوست دارم لقب فرهیختگی رو از سمت تریبون خودم به ایشون بدم. صد البته به همه ی دوستانی که به اینگونه نوشتن ایشون کمک می کنن از جمله رقیبان ایشون، این لقب شایسته است!؛ چون کمک شایانی به شکوفایی استاد می کنند. دوستان، زمان؛ زمان امروزه..... بیایید امروزی فکر کنیم. بیایید خودمونو هرز ندیم. بیایید شعاری ننویسیم. بیایید خودمونو تکرار نکنیم با دو جمله ی سنگینی که یاد گرفتیم. بیایید موضع صلحی از ارتباطات داشته باشیم. هر موفقیتی که حاصل می شه بذرش یک ارتباطه موفقه. شعار ندیم. شعاری نشیم.

 

 

yazynh@yahoo.com

رويارويي کاربران وهابي و شيعه روي نقشه آنلاين

به گزارش شيعه آنلاين به نقل از الف، نفشه جهاني ويکي مپيا که از دو سال پيش (ششم مي 2006) با ادغام سيستم ويکي و گوگل ارث توسط دو وبلاگ نويس ايجاد شده، به کاربران اجازه مي‌دهد روي نقشه جهاني ويکي مپيا مکان‌هاي خصوصي يا عمومي را علامت‌گذاري کرده و درباره آن توضيح دهند. سيستم ويکي مپيا به کاربران اجازه مي‌دهد علامت‌ها و توضيحات نوشته شده توسط ديگر کاربران را ويرايش کنند، درباره هر محل به زبان هاي ديگر توضيح اضافه کنند و حتي ذيل توضيح هرمحل، عکس و کامنت بگذارند.
ابداع کنندگان ويکي مپيا هدف خود از ايجاد اين سيستم را تشکيل يک دايره المعارف جغرافيايي جهاني اعلام کرده‌اند. از زمان شروع به کار ويکي مپيا تاکنون قريب به 7 ميليون نقطه کره زمين روي اين نقشه علامت گذاري شده و هم اکنون بيش از 153 هزار کاربر اينترنتي از سراسر جهان با ثبت نام در اين سايت به تکميل اين دايره المعارف جهاني مشغولند.
ويکي مپيا طوري طراحي شده است که هر کاربر در ازاي ثبت محل بيشتر و دريافت امتياز مثبت (Good) بيشتر از سوي ديگر کاربران، از رتبه بالاتري برخوردار مي‌شود و مي تواند علامت‌هايي روي نقشه ايجاد کند که کاربران جديد يا عادي نتوانند آن‌ها را ويرايش کنند.
خانم "ليلي محسني"، يکي از کاربران ايراني ويکي مپيا در تماس با الف يادآوري کرد مدتي است علامت‌هاي ايجاد شده توسط وي و ديگر علاقه‌مندان اهل بيت (ع) در محل بقيع و کوچه بني‌هاشم در ويکي مپيا توسط کاربران وهابي حذف مي‌شود. کاربران وهابي نه تنها علامت‌هاي ايجاد شده در محل بارگاه ويران شده اهل بيت (ع) در بقيع را حذف مي‌کنند بلکه گاهي با ويرايش متن اين علامت‌ها، عبارات توهين‌آميزي عليه عقايد شيعيان و ايراني‌ها مي‌نويسند. اين کاربر ويکي مپيا با يادآوري اين که چند معاند اهل بيت که از سابقه و امتياز بالايي در ويکي مپيا برخوردارند، ضمن حذف علايم اهل بيت در مدينه، کاربران شيعه و محب اهل را نيز با دادن راي منفي مکرر و هماهنگ از ويکي مپيا بيرون مي‌کنند. بر اساس مقررات ويکي مپيا، کاربري که راي منفي زيادي داشته باشد، از علامتگذاري يا حتي کامنت گذاري روي اين نقشه آنلاين محروم مي‌شود. اين کاربر ويکي مپيا ضمن دعوت از همه کاربران شيعه و ارادتمندان به اهل بيت (ع) براي ثبت نام در اين سايت و دفاع از نام و نشان اهل بيت (ع) در اين دايره المعارف جغرافيايي و آنلاين جهاني نكاتي را گوشزد كرد كه بنده با تصرف آن را نقل مي‌كنم و علت اين تصرف نيز اين است كه بنده به علت عضويت در اين سايت، خود نيز تجاربي كسب كردم كه آن را در اختيار عزيزان قرار مي‌دهم.
عزيزان شركت‌كننده كارهاي زير را به ترتيب انجام دهند:
1- قبل از هر اقدامي، مقررات ويکي مپيا در گوشه بالاي سمت چپ صفحه اصلي اين سايت را بخوانيد.
2- در ويکي مپيا ثبت نام کنيد.
3- مهم‌ترين كارهايي كه بايد انجام دهيد عبارت است از نام‌گذاري هر چه بيشتر محل‌هاي جديد، نوشتن نظر (Comment) براي محل‌هاي ايجاد شده توسط خودتان و ديگران، دادن راي مثبت به نظرات موافق و منفي به نظرات مخالف نوشته شده در هر محل، شناسايي كاربران موافق و دادن راي مثبت به آن‌ها، شناسايي كاربران مخالف و دادن راي منفي به آن‌ها
حتما به نكات زير توجه كنيد:
1- هيچ كس حق ندارد كوچك‌ترين بي‌احترامي به شخصيت‌هاي مورد احترام برادران اهل سنت و نيز عقايد آن‌ها نمايد. هدف ما تنها مطرح كردن نام و مزار اهل بيت (ع) در سايت است و مطمئنا برادران اهل سنت به ما نزديك‌ترند تا به خوارج وهابي. اگر هر چند مرتبه هم وهابي‌ها علامات را پاک کردند يا به جاي آن ضربدر گذاشتند يا حتي مطالب توهين‌آميز نوشتند، شما توهين نکنيد بلکه با يافتن شيعيان ديگر و تشکيل گروه دسته جمعي به توهين کننده راي منفي دهيد تا خود به خود اجازه ويرايش علايم ويکي مپيا از وي سلب شود.
2- مسولان ويکي مپيا به زبان هر صفحه خيلي حساس هستند. هر محل را مي‌توان به زبان‌هاي زيادي ويرايش کرد. مراقب باشيد در هر صفحه به همان زبان بنويسيد و مثلا در صفحه به زبان انگليسي، فارسي يا فينگليش ننويسد.
3- از آنجا که وهابي‌ها و معاندين اهل بيت به دو مكان بقيع و بين الحرمين به شدت حساس هستند، هر علامتي را که نشانه‌اي از اهل بيت در اين نقشه بازگو کند، بلافاصله پاک و نويسنده را با راي منفي مکرر از ويکي مپيا بيرون مي‌کنند. غلبه بر آنها احتياج به هماهنگي دارد. اين هماهنگي براي دادن راي مثبت به يكديگر و حمايت هماهنگ از دو مکان فوق و دادن راي منفي مکرر به توهين‌کنندگان و معاندان اهل بيت بايد باشد. يک وبلاگ جمعي يا يکي از سايت هاي مذهبي مي‌تواند وظيفه اين هماهنگي را به عهده بگيرد.
4- براي پيدا كردن مكان‌هاي مورد نظر مي‌توانيد از امكان جستجو در سايت استفاده كنيد و مثلا كلمه «بقيع« يا «Baqee» را براي يافتن قبرستان بقيع جستجو نماييد.
5- فراموش نكنيد كه به هنگام راي دادن به نظرات موافق و مخالف پس از گذشت مدت زمان نه چندان بلندي مجددا مي‌توانيد به همان نظرات راي مثبت يا منفي دهيد. پس با حوصله تمام هر چند وقت يك بار به سايت سري بزنيد و به نظراتي كه قبلا راي داده‌ايد، دوباره راي دهيد.
6- در ايجاد مكان جديد لازم نيست كه حتما اين مكان معروف باشد و مي‌تواند مثلا مكان زندگي شما با نام «خانه آقاي ...» باشد.
7- ظاهرا پس از گذشت يك ماه از ثبت نام و فعاليت شما ايجاد مكان‌هاي جديد امكان راي دادن به و گرفتن از كاربران براي شما فراهم مي‌شود.
8- براي شناساندن هر چه بيشتر خودتان به مسلمانان واقعي (غير وهابيون)، در مكان‌هايي كه ايجاد مي‌كنيد و يا نظراتي كه مي‌نويسيد حتما از زبان‌هاي عربي و انگليسي هم استفاده كنيد. زيرا همه زبان فارسي بلد نيستند. توجه كنيد كه در جهان اسلام بيش از 400 ميليون شيعه و بيش از يك ميليارد و چهارصد ميليون مسلمان واقعي (غير وهابي) وجود دارد كه تنها 70 ميليون آن ايراني هستند.
گزارش الف مي‌افزايد، آخرين وضعيت مزار ائمه بقيع و کوچه بني‌هاشم در مدينه تا صبح روز يکشنبه 22 ارديبهشت ماه به اين صورت است که اين دو محل توسط کاربران شيعه علامت گذاري شده اما اين علامت ها در مدتي کوتاه توسط کاربران ناشناسي با علامت xxx و يا جملات توهين‌آميز به ايراني‌ها و عقايد شيعيان جايگزين مي‌شود. کاربران محب اهل بيت که فعلا بسيار کم تعداد و دست تنها هستند، در مدت کوتاهي علامت‌هاي حذف شده را روي اين نقشه آنلاين بازسازي مي‌کنند به طوري که در روزهاي اخير در محل مربوط به مزار ائمه بقيع و بين الحرمين مدينه، صدها علامت ايجاد و حذف شده است.
متاسفانه اين وضعيت در برخي مكان‌هاي موجود در شهرهاي شيعه‌نشين مانند نجف و كربلا نيز وجود دارد و به آن‌ها نيز خوب است هر از گاهي سري بزنيد و عجيب اين كه اين تحركات موذيانه را وهابيون و برخي اعراب در كنار خليج هميشه فارس نيز انجام مي‌دهند و در صدد تغيير نام آن هستند! از تمامي مسلمانان و ايرانيان عزيز درخواست مي‌كنيم با نام‌نويسي در سايت ويكي مپيا دشمنان اهل بيت پيامبر (ص) و ايران را ناكام كنند. واي بر ما اگر قرار باشد چهار تا وهابي عرب از چهار تا مسلمان ايراني در تكنولوژي پيشي بگيرند! كجايند كساني كه عرب را تازي و سوسمارخور مي‌ناميدند و خود را نژاد برتر و وطن پرست معرفي مي‌كردند؟ مسلمانان واقعي و ايرانيان واقعي در اين ميادين مشخص مي‌شوند، نه با حرف و ادعا.
منتظر ياري همه مسلمانان و ايرانيان غيور هستيم.
وَفَّقَنَا اللهُ لِمَرْضاتِهِ بِتَوْفيقاتِهِ

 

 

vahid.enayati@yahoo.com

آخرین اخبار از وزارت محترم ICT كه روز شنبه روی خروجی یك خبرگزاری نزدیك به دولت قرار گرفت، نقل قول بحث‌برانگیزی از شخص وزیر است: "پهنای باند 56 كیلو بیت برای مصارف كاربران اینترنتی خانگی و دانشگاه‌ها حتی برای دانلود كتاب‌های 500 صفحه‌ای مناسب است؛ اظهار نظری عجیب كه اگر آن را با تلاش كشورهای پیشرفته دنیا برای افزایش سرعت اینترنت در حد چند گیگابایت مقایسه كنیم، بسیار مضحك به‌نظر می‌آید."


انتقاد مجلس و كارشناسان از اظهارات تعجب‌برانگیز وزیر
گذشته از آن‌ كارشناسان این سؤال را مطرح می‌كنند كه آیا وزیر تاكنون با سرویس Dial Up به اینترنت متصل شده است تا دركی از سرویس‌های 56 كیلوبیتی داشته باشد؟ و یا اینكه واقعاً شایسته است مصارف خانگی و دانشگاهی را هم رده بدانیم؟ سلیمانی در ادامه اظهارات جنجال‌برانگیزش گفته است: "در حال حاضر پهنای باند 128 كیلو بیت یا 56 كیلو بیت مشكل اینترنت كشور نیست، بلكه نحوه ارائه این میزان از سوی شركت‌های ارائه دهنده اینترنت مورد بحث است."
رمضانعلی صادق‌زاده، رئیس كمیسیون مخابرات مجلس هفتم، در واكنش به این سخنان وزیر ICT با بیان این‌كه در مورد سرعت اینترنت پیمانكارانی انتخاب شده‌اند و اینها با شركت مخابرات قرارداد دارند، به همشهری می‌گوید: اگر هدف از واگذاری اینترنت این باشد كه فقط تا 56 كیلو بیت سرعت داشته باشد كه دیگر نیازی به پیمانكاران و سرمایه‌گذاران نیست و در واقع در این عرصه، سرمایه‌گذاری، توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهد.
او اضافه می‌كند: این سرعت برای استفاده كاربران خانگی، از نظر حجم شاید توجیه پذیر باشد ولی از نظر سرعت نمی‌تواند كافی باشد و این در حالی است كه اینترنت پرسرعت یا ADSL با قرارداد پیمانكاران عمدتاً برای مصارف خانگی بوده است.
رئیس كمیسیون مخابرات مجلس هفتم، با بیان این‌كه متأسفانه وزارت ارتباطات حتی در جایی كه می‌توانسته اینترنت پر سرعت ارائه كند آن را محدود كرده می‌گوید: "مسئولان وزارت ICT با منفی بافی‌هایشان كاربران را محدود می‌كنند. ما نباید تعیین كنیم كه چه كسی، چقدر مصرف كند و در واقع نباید به خاطر حواشی، اصل موضوع را فراموش كنیم."
اظهارنظر سلیمانی درحالی است كه در چند سال اخیر همایش‌های بسیاری در ایران در باب تولید محتوای الكترونیكی و دولت الكترونیك برگزار شده است و این اظهارنظرها تناقضی آشكار بین گفتار و رفتار وزارت ICT است.


فقط می‌خواهیم كتاب دانلود كنیم؟!
حسین ابراهیم آبادی، عضو هیأت‌مدیره انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی نیز معتقد است: 56 كیلو بیت واقعاً كم است و با این وضعیت اگر در رقابت علمی دنیا قرار بگیریم، حرفی برای گفتن نداریم. او ادامه می‌دهد: در دانشگاه‌ها و مراكز آموزشی وقتی در مورد اطلاعات صحبت می‌كنیم، نباید كانال‌ها را ببندیم. آنچه در مراكز آموزشی مهم است توزیع اطلاعات است كه مسلماً سیستم 56 كیلوبیتی نمی‌تواند جوابگوی نیازها باشد.
او این سؤالات را مطرح می‌كند كه وقتی می‌گوییم محتوا باید توسط ما تولید و توزیع شود، با این سیستم، این تولید و توزیع چگونه می‌تواند واقعیت پیدا كند؟ با وجود تأكید مسئولان در تولید محتوای فارسی آیا واقعاً با این سرعت امكانپذیر می‌شود؟ ابراهیم‌آبادی تاكید می‌كند آموزش شبكه‌ای یا پژوهش شبكه كه منظور همان چند رسانه‌ای كردن شبكه است با این سرعت‌ها غیرقابل دسترسی است و بحث ما فقط دریافت اطلاعات نیست كه بخواهیم به این سرعت‌ها قناعت كنیم.


وزارت در حاشیه امنیت
كارشناسان می‌گویند وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در 3-2سال اخیر به جایی رسیده كه دیگر نمی‌توانیم خودمان را با كشورهای هم رده خود نیز مقایسه كنیم. اگر كمی در نقشه جهان به سمت شرق برویم، با نگاه گذرایی به كشورهایی چون مالزی در خواهیم یافت كه سرعت اینترنت پر سرعت مالزی 1792 برابر ایران و قیمت اینترنت پر سرعتش تقریباً 16 هزار برابر كمتر از ایران است.
این درصورتی است كه از ایران زیاد دور نشوید، چراكه اگر به كشورهایی چون ژاپن برسید، اینترنت را با سرعت‌هایی عجیب و غریب می‌بینید كه محاسبه‌اش سخت می‌شود. به گفته این كارشناسان، احتمالا سلیمانی یكی از خوش شانس‌ترین وزرای دولت نهم است، چرا كه به‌دلیل تمركز افكار عمومی بر مسائل اقتصادی‌، تورم و... و نیز كم‌آگاهی مدیران و مسئولان بلند پایه دولتی از IT و علوم وابسته به آن، با اینكه وزارت ICT نقایص زیادی در كار خود دارد (چه در بحث‌های مربوط به تلفن همراه مانند سرویس‌های MMS و GPRS و چه در ارائه پهنای باند)، هیچ گاه این وزارتخانه از سوی دولت یا حتی مجلس، مواخذه نمی‌شود.

 

 

toraj_fal@yahoo.com

یک لبخند تلخ

سلام بر شما دوستان روزانه که نادیده بهتون علاقه و انس پیدا کرده ام ، و احساس تنهائی با وجود شما ندارم و میخوام درد دل کنم و سبک بشم ، دردم البته از جنس درد همه مردمه و چیز جدیدی نیست ، ولی هر چه هست ، منو کشوند پای کامپیوتر ،،،،،،،،،،
دوستی دارم که پس از سالها کار و تلاش و گذران زندگی همراه با سختی ، جهت کسب درآمد بیشتر از من خواست در محل کار و زندگی خودم که آن سالها بندری در جنوب کشور بود ، برایش کاری کنم و من هم در ایجاد کارگاه نجاری برایش آنچه از دستم برآمد کوتاهی نکردم و اکنون پس از سه ،چهارسال که تازه میبایست طعم آرامش و رهائی از قرض و بدهی را بچشد ، به مشکلی برخورد و بهانه ای شد تا با شما از او صحبت کنم .
دختر دوستم از سالها پیش دچار کم شنوائی بود و بارها به پزشکان مختلف مراجعه نموده بودند ، و نسخه های متفاوتی برایش تجویز و بمصرف رسیده بود ، و حتی یک نوبت نیز توسط پزشکی تحت عمل نیز قرار گرفته که متاسفانه موفقیتی در پی نداشت ، دختر خوب و دوست داشتنی در این مدت لیسانس حسابداری گرفته و پس از چند سال خانه نشینی و جویای کار شدن تازه کاری پیدا کرده و سر کار رفته بود که ناشنوائی بیشتر و بیشتر شد تا بحدی که با صدای بلند نیز متوجه مخاطب نمی شد ، مجددا عکسبرداری و آزمایشات اولیه انجام و خانواده اول هفته راهی تهران شده و در بیمارستانی مورد معاینه قرار گرفت .
چند ساعت پیش که از دوستم خبر گیری میکردم و از حال دخترش جویا شدم ، با صدائی لرزان میگفت : پزشک معالج گفته است راهی جزعمل ندارید و تنها در تهران امکانات برای عمل دختر شما مهیا است . از او دلیل ناراحتی و اندوهش را پرسیدم ، که گفت پزشک معالج گفته است من علاوه بر مخارج بیمارستان دو و نیم میلیون تومان برای انجام این عمل دریافت میکنم و اکنون باید به محل کارم رفته و برای تهیه این مبلغ چاره ای بیندیشم .
چاره ای که دوستم میگفت ، قطعا فروش ابزار کار و اثاثیه کار نجاری اش است و راه دیگری ندارد .
به نظر شما مقصر کیست ؟ تامین اجتماعی که هر روز خبر از گسترانیدن چتر حمایتی اش بر سر طبقه محروم و زحمتکش میدهد در این باره مقصر است ؟ گرانی و تورم روز افزون باعث شده تا پزشکان ما نرخ خدمات خود را اینچنین مطالبه کنند ؟ کمرنگ شدن ایمان واعتقادات جامعه پزشکان مرفه و دست طلائی باعث شده خشک و تر ، دارا و ندار این گونه مورد تلافی قرار گرفته و هزینه پردازی کنند ؟
به نظر شما در شیخ نشینهائی که پیرامون سواحل جنوبی کشور ما زندگی میکنند یا در کشورهای کمونیستی که نه خدا میشناسند و نه انواع و اقسام ادعیه را در هفته زمزمه میکنند نیز بیماران چنین هزینه هائی باید پرداخت کنند ؟ در کشورهای اروپائی چطور ؟ من شاهد بودم در کشور انگلیس که استعمارگر ی هایش زبانزد خاص و عام است و همیشه نمونه و گاو پیشانی سفید شده برای نشان دادن چپاول و غارت ملتها ، خدمات پزشکی و بیمارستانی برای خانمی باردار از ماه ششم یا هفتم با معاینات هفتگی و مشاوره ، ارائه بولتن ها و مجلات پزشکی در خصوص مراقبتهای ویژه برایگان شروع شد تا دو هفته آخر بارداری که این نظارت شدید تر شده و چند روز مانده به زایمان دراتاق خصوصی بیمارستان بستری و پرستاری مخصوص مراقبت و رسیدگی به نوزاد شد ، جالب اینکه هنگام ترخیص از بیمارستان پرستار به همراه کودک و مادر به خانه آمده و درخواست اتاقی جهت اقامت در منزل جهت پرستاری از طفل و ادامه انجام وظیفه تا چند روزی را نمود، که پدر و مادر نوزاد او را قانع نمودند که نیازی به کمک پرستار ندارند و مادر بزرگ نوزاد از ایران به این منظور آمده است ، رایگان بودن تمام این خدمات بجای خود ، بدانید که خانواده مذکور تقاظای پناهندگی به کشور انگلیس داده بودند و در دادگاه نهائی که قبل از این ماجراها برگزار شده بود ، از طرف کشور انگلیس ترک خاک شده بودند و باید کشور استعمارگر را ترک میکردند ( که تا این لحظه نه تنها ترک خاک نکرده که چنین قصدی نیز ندارند )
هم اکنون که مشغول نوشتن این سطور هستم تلویزیون مشغول پخش سریال دکتر قریب است و مهدی خان هاشمی هنرمند قابل و دوست داشتنی دارد راجع به پزشک و از تعهدش نسبت به مردم با جملاتی قصار میگوید ( اگر متعلق به خودت هستی ،پزشک نیستی و اگر پزشک هستی دیگر متعلق به خودت نیستی )
از هر چه سیاست و خط و جناح و اقلیت و اکثریت به شدت بدم آمده و این چیز ها رو ابزاری برای رسیدن به قدرت و سوار شدن بر این مردم مظلوم میدانم ، شما چطور ؟

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد.

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2008  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

6 خرداد / 26 مي / 20 جمادي الاول

Mobin_s2004@yahoo.com
6 خرداد ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
شاه عباس: بحرين را جز با جنگ نمي توان از ايران گرفت

شاه عباس

شاه عباس

 27 ماه مه در سال 1614 ميلادي شاه عباس در اصفهان دومين پيام فيليپ پادشاه وقت اسپانيا را از فرستاده ويژه او دريافت كرد كه در آن بار ديگر خواسته بود كه ايران جزيره بحرين را تخليه و به اسپانيا تحويل دهد.
     شاه عباس در همان جلسه خطاب به فرستاده پادشاه اسپانيا كه به ديدار وي شتافته بود گفت كه بحرين طبق اسناد موجود و فرهنگ مردم آن جزيي از قلمرو ايران بوده است و وي بر سر قلمرو ايران با كسي مذاكره و مصالحه نخواهد كرد و اگر پادشاه اسپانيا از آن گوشه جهان مدعي بحرين است تنها از طريق جنگ مي تواند آن را از ما بگيرد كه گمان نمي كنم در جهان ارتشي يافت شود كه بتواند با سربازان ايران مصاف دهد.
     شاه عباس در پايان اين ديدار كه تفصيل آن را فرستاده اسپانيا برنگاشته و موجود است، خطاب به اين فرستاده گفته بود: مهمان نوازي خصلت ماست، ولي اين آخرين بار باشد كه چنين پيامي براي ما بياوري.
     شاه عباس سپس درحضور فرستاده اسپانيا به مقامات حاضر در جلسه تاكيد كرده بود كه اگر فرستادگان بعدي اسپانيا حامل چنين پيامي باشند؛ آنان را از بندر محل ورود به داخل ايران راه ندهند.
     ديديم كه محمد رضا شاه به اصرار خارجي در نيمه دوم دهه 1960 بدون كسب نظر ملت ايران در يك رفراندم، بحرين را كه استان چهاردهم وطن بود از دست داد.

 

انحصاري شدن معاملات قند و شكر در ايران

قانون انحصار معاملات قند و شكر در دست دولت كه يكم خرداد 1304 با هدف تثبيت بها و زمينه آن در بازار به تصويب مجلس رسيده بود از روزي چون امروز در 82 سال پيش به اجرا گذارده شد.
    اين قانون به دليل حفظ منافع مردم (مصرف كنندگان) از قوانين خوب ايران بشمار مي رود. دولت هايي كه با نظام «سرمايه داري خالص» اداره مي شوند به ويژه آمريكا، پس از جنگ جهاني دوم همواره تلاش كرده اند كه اين انحصارات در كشورهاي ديگر از ميان برود. به گواه «تاريخ» فساد و بوروكراسي دولتي در اين كشورها، به اين فشار خارجي كمك كرده است.

 

نخستين چاه ايران به نفت رسيد و دشواري ها آغازشد

از به نفت رسيدن نخستين چاه در ايران به نفت در منطقه مسجد سليمان ( 27 مه 1908) 99 سال گذشت. اين چاه با رسيدن به نفت ، دشواري هاي تازه اي هم براي ايرانيان به همراه آورد!. امتياز نفت ايران از نخستين سال قرن بيستم در اختيار انگليسي ها بود. درست ربع قرن پس از رسيدن نخستين چاه مسجد سليمان به نفت (هفتم خرداد 1312 = 28 مه 1933) مجلس تنها با هشت راي مخالف و ممتنع تمديد قرارداد نفت را كه امتياز آن در انحصار انگلستان بود تصويب كرد. هجده سال بعد در همين روز (7 خرداد 1330) به مناسبت سالروز تصويب اين قرارداد، ايران شاهد بزرگترين تظاهرات تاريخ خود تا آن زمان بود و تظاهركنندگان ضمن محكوم كردن اين اقدام مجلس خواستار محاكمه و مصادره اموال آن دسته از نمايندگان ــ چه مرده و چه زنده ــ شدند كه به اين قرارداد راي موافق داده بودند. مردم شعار مي دادند: سالروز «تصويب خيانت».
    سناتور ابوالفضل لساني (حقوقدان) نفت را طلاي سياه و آفت جان ملل دارنده آن خوانده و نوشته است: كشورهاي دارنده نفت، به ويژه آنهايي كه نيروي دفاعي قابل ملاحظه ندارند تا آخرين قطره نفت قرباني دولتهاي قدرتمدار خواهند بود كه هركدام مي كوشند اين شريان حيات اقتصاد جهان را به دست داشته باشند تا قدرت دراختيارشان باشد و هرچه زمان بگذرد، به سبب افزايش وسائل نيازمند به نفت، اين طلاي سياه ارزشمندتر و عزيزتر خواهد شد و دارنده آن در معرض خطر بيشتري خواهد بود.
استقرار آمريكا در خليج فارس از نيمه دهه 1980، و اشغال نظامي عراق در دهه اول قرن 21 به همين دليل بوده است.

 

نشر اسكناس ايران از دست انگليسي ها خارج شد - بانک انگليسي با فرمان ملکه ويکتوريا نقش بانک مرکزي ايران را برعهده داشت!

ششم خرداد 1309 (27ماه مه 1930) دولت وقت امتياز چاپ اسكناسهاي ايران را كه تا آن زمان منحصرا در دست انگليسي ها بود لغو و بابت اين اقدام خود، 200 هزار ليره به انگليسي ها غرامت پرداخت كرد! و همچنين اجازه داد كه انگليسي ها بانك خود را در تهران و شعب آن را در استانها داشته باشند تا دهانشان بسته شود و اعتراض نكنند. انحصار چاپ و نشر (به جريان گذاري) اسكناس ايران به مدت چهل سال در دست بانك انگليسي بود كه بعدا تحت عنوان فريبنده بانك شاهنشاهي بكار بانكداري در ايران ادامه داد. بانك انگليسي كه از31 مارس 1890 عملا كار خود را در ايران آغاز كرده بود، با اين كه از سال 1949 تغيير نام داده بود در سال 1952 (1331) به دست دكتر مصدق نخست وزير وقت منحل شد كه دو دهه بعد از آن، در ايران به نام بانك خاورميانه انگلستان تجديد حيات كرد! و ثروتمندان ايراني ظرف سالهاي 1976 تا پايان 1978 معادل صدها ميليون ليره از طريق آن از كشور خارج ساختند. ناصرالدين شاه قاجار امتياز فعاليت بانك انگلستان (شعبه شرق) را به انگليسي ها داده بود و ملكه ويكتوريا در 1889 با صدور يك فرمان! اجازه داده بود كه اين بانك در ايران به كار پردازد و بانك پس از يافتن محل در تهران، از 31 مارس 1890 كار خود را در وطن ما آغاز و نشر اسكناس (پول كاغذي) ايران را كه حساسترين حق غير قابل انتقال يك ملت حاكم است به دست گرفته بود و سياست پولي ما (خزانه دولت و جيب مردم) در اختيار يك دولت معروف به استعمارگر و پولهاي كاغذي منتشره آن قرار گرفته بود!. مقر مركزي اين بانك در تهران در ساختماني واقع ضلع شرقي ميدان توپخانه بود كه بعدا بانك بازرگاني (نخستين بانك غير دولتي ايران) در آنجا مستقر شد. به عبارت ديگر؛ از 1890 تا سال1930 (1309خورشيدي)، يك بانك انگليسي وظايف بانك مركزي وطن ما را انجام مي داد كه حتي يادآور شدن آن دردناك است.
از خرداد 1309 (27 مه 1930) دولت ايران، خود (نخست از طريق بانك ملي و بعدا پس از تاسيس بانك مركزي، توسط آن) كار چاپ اسكناس را به دست گرفته است.

 

وقايع ابتدای انقلاب و دفاع مقدس در چنين روزي

05/03/58
انتشار بيانيه اعضاي كانون فرهنگي ـ نظامي انقلابيون مسلمان و ستاد پاسداران انقلاب اسلامي خرمشهر در اعتراض به توطئه‌هاي تجزيه‌طلبانه سازمان سياسي خلق عرب و اعلام آغاز تحصن در مسجد جامع تا رسيدگي به اين موضوع .

ملاقات سران شيوخ ايل باوي خوزستان با استاندار و سوگند وفاداري به انقلاب اسلامي ، اعلام انزجار از تجزيه‌طلبي و آمادگي براي مبارزه با آن ؛ سخنان مدني درباره توطئه‌هاي ضد انقلاب در خوزستان و ضرورت مقابله با آنها .
سخنان عزالدين حسيني در بانه پس از بازگشت از سفر تهران و قم و درخواست وحدت با گروه‌ها و سازمان‌هاي چپ ( غير مذهبي ) براي رسيدن به خودمختاري كردستان .

واكنش تند گروهي به نام " اهالي تركمن صحرا " در پيام به نخست وزير عليه اعلاميه وزارت كشور كه در تقبيح عملكرد ستادهاي تقسيم زمين در گرگان و گنبد صادر شده است .
ترور آقاي هاشمي رفسنجاني در منزل ايشان و بازتاب گسترده آن در سطح مقامات كشور ، گروه‌ها ، سازمان‌ها و احزاب سياسي ؛ گزارش دفتر امام خميني از نحوه برخورد امام با خبر ترور ؛ نامه امام به آقاي هاشمي در بيمارستان: « هاشمي زنده است چون نهضت زنده است . »

تفسير راديو لندن درباره تأثير انقلاب اسلامي در فروپاشي پيمان سنتو و پيوستن ايران و پاكستان به جنبش عدم تعهد.
تحليل روزنامه لبناني الشعب از رويارويي انقلاب اسلامي با آمريكا : آمريكا از روزي كه در ايران شكست خورد از تمام وسايل بويژه سازمان سيا براي بازيابي مواضع نظامي و سياسي خود در اين كشور استفاده مي‌كند .

05/03/60
تقاضاي صدام از تمام كشورهاي عربي براي كمك در جنگ
درخواست ژاپن براي اتمام فوري جنگ

حمايت وزارت خارجه امريكا از هرگونه تلاشي براي صلح
05/03/64
آغاز مجدد جنگ شهرها از سوي عراق به بهانه ترور امير كويت.
حاكم كويت و همچنين وليعهد و نخست وزير اين كشور هر دو متعهد شده‌اند كه كويت سياستهاي خود را (عليرغم ترور امير كويت) تغيير نخواهد داد و هرگز تسليم باج‌خواهي و تهديدات نيز نخواهد شد.

هيئت هفت نفره اعراب كه مامور رسيدگي به تحولات جنگ عراق و ايران مي‌باشد يكشنبه 05/03/64 – 26 مه 1985 وارد مسكو شد.
بنا به اظهارات يك مقام كويتي هيئت مذكور را گروميكو و گورباچف پيرامون تلاش براي ايجاد آتش بس و نهايتاً پايان دادن به جنگ مذاكره خواهد كرد. (اين هيئت مركب از سفراي كويت، تونس، مراكش، و وزاري خارجه عراق، اردن، يمن شمالي

05/03/66
تصميم فرانسه در ارسال 24 فروند ميراژ اف-1 به عراق
وزاري خارجه كشورهاي عضو جامعه اروپا استفاده از سلاحهاي شيميايي در جنگ عراق عليه ايران را بشدت محكوم كردند.

Mobin_s2004@yahoo.com
26 مي ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
ابلاغ فرمان انتقاد برانگيز پاپ به دولت اسپانيا درباره بخشيدن مالكيت اراضي غرب «آزور»!! که داراي صاحب بودند

از رويدادهاي انتقاد برانگيز ماه مه در طول تاريخ، ابلاغ فرمان پاپ الكساندر ششم به دولتهاي اسپانيا و پرتغال است. اين فرمان كه چهارم اين ماه در سال 1493 صادر شده بود 27 ماه مه به دربار اسپانيا واصل شد.
     پاپ وقت در اين فرمان كه چند ماه پس از رسيدن كريستف كلمب به قاره آمريكا امضاء شده بود، مالكيت هر قطعه زميني واقع در غرب آزور (جزيره اي واقع در اقيانوس اطلس و در نيمه راه قاره هاي اروپا و آمريكا) را كه اسپانيائي ها به آنجا برسند (به نوشته پاپ «مكشوفه!» ، حال آن كه تمدن بوميان و به ويژه در مكزيك، گواتمالا و پرو دست كمي از ساير ملل جهان نداشت؛ و كمبودشان تنها اين بود كه بمانند اروپاييان توپ و تفنگ نداشتند) ازآن دولت اسپانيا دانست. پاپ چنين فرماني را براي پرتغالي ها هم صادركرده بود و اراضي داراي مالك! (بوميان) را به اين دو كشور كاتوليك بخشيده بود كه نقطه تاريكي در تاريخ بشر است.
     بعدا ساير دولتهاي دريانورد اروپا براي بلعيدن اراضي ديگران (بزعم پاپ؛ مكشوفه!) به فرمان پاپ استناد كردند و رقابت ميان آنها در اين زمينه بالا گرفت. در قاره غربي (آمريکا) چون بوميان ( اصطلاحا سرخپوستان و يا هنديهاي غربي) به دفاع از مايملك خود دست زدند به شديد ترين صورت سركوب و قلع و قمع شدند و ....
    (جزئيات تقسيمبندي پاپ در زمان خود در اين سايت آمده است - به قسمت جستجو مراجعه شود)

 

زادروز شهر سن پترزبورگ

Peter the Great

شهر سن پترزبورگ كه قرارداد تقسيم ايران ميان انگلستان و روسيه در اوت 1907 در آنجا امضاء شد 27 مه 2007 سيصد و چهار ساله شده است.
     پتر يكم اين شهر را 27 مه 1703 بنا كرد و پايتخت خود قرار داد تا به اروپاي مركزي نزديك باشد. اين شهر كه بعدا به پترو گراد و پس از انقلاب بلشويكي 1917 به لنينگراد تغيير نام داده بود از زمان فروپاشي شوروي در آخرين ماه 1991 به نام پيشين خود «سن پترز بورگ» بازگشت داده شده است!.
    

 

تصويب قانون اخراج سرخپوستان در کنگره آمريکا!

در سال 1830 كنگره آمريكا قانون اخراج بوميان (سرخپوستان) را از ايالات شرق رود مي سي سي پي تصويب كرد زيرا كه مهاجران اروپايي به اراضي آنان مخصوصا در ايالت جورجيا كه طلا كشف شده بود نياز داشتند. در پي تصويب اين قانون، افراد پنج قبيله بومي از جمله چروكيها كه به قبايل متمدن معروف بودند با زور به اكلاهما تبعيد شدند و در ميان راه و از مشقت، بسياري از آنها جان دادند.

 

دو رويداد دريايي در يك روز و به فاصله36 سال

27 مه در سال 1905 ناوگان امپراتوري ژاپن در جنگ دريايي«تسوشيما» 33 ناوجنگي روسيه را غرق كرد و در همين روز در سال 1941«بيسمارك» معروفترين كشتي جنگي جهان متعلق به آلمان پس از غرق چند كشتي جنگي انگليسي در محاصره قرار گرفت و چون اسكورت نداشت خود را غرق كرد كه هنوز همچنان سالم در زير دريا باقي مانده است.

 

درگذشت نهرو

جواهر لعل نهرو

جواهر لعل نهرو همرزم گاندي و اولين نخست وزير هند مستقل، ستايشگر تاريخ ايرانيان كه همواره نگران صلح و امنيت و استقلال كشورهاي ضعيف بود و به ايجاد جامعه غير متعهد كمك بسيار كرد 27 مه 1964 در 74 سالگي ديده از جهان فروبست.
    وي از زمان رهايي هند از سلطه انگلستان، تا پايان عمر نخست وزير هند بود. بعدا دختر او «اينديرا» كه شوهر او يك پارسي به نام «فيروز گاندي» بود نخست وزير هند شد. بعدا هم نوه اش.
    

برخي ديگر از رويدادهاي 27 مي

  • 1972:   ميان آمريكا و شوروي قرارداد محدود كردن توليد موشكهاي باليستيك امضاء شد.

  • 1986:   1986شكل و رنگهاي پرچم اروپاي واحد به تصويب نمايندگان اين جامعه رسيد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    20 جمادي الاول هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     درگذشت «فخر المحققين» نابغه بزرگ، فقه
    و محقق والامقام

    20 جمادي الاول 682 - «فخر المحققين» نابغه بزرگ ، فقه و محقق والامقام در شهر حله متولد شد . او تحت توجهات پدر عالمش علامه حلي پرورش يافت و در نوجواني به اجتهاد رسيد . او در ايام جواني به اتفاق پدر سفري به ايران كرد و مجدداً به زادگاهش بازگشت . وي به لحاظ مراتب فضل و كمال ، ادب ، اخلاق و پرهيزكاري شهره عصر بود . در مكتب تدريس فخرالمحققين شخصيتهاي برجسته‏اي تربيت شدند كه هر يك در زمان خود نزله ستوني محكم براي اسلام و مسلمان بشمار مي‏رفتند ، علماي چون محمد بن مكي ؛ علامه محقق بدرالدين ، و سيد حيدر آملي . اين فقه نابغه در تأليف علوم اسلامي از جمله فقه اصول تفسير و كلام اهتمام بسيار ورزيد و از كتابهاي وي كه همه در شمار آثار علمي شيعه محسوب مي‏شوند مي‏توان به شرح «مبادي الاصول ؛ شرح الاصول ؛ و المسائل الحيدريه» اشاره كرد .

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    US News & World Report
    28 مي

    جديدترين شماره از هفته نامه
    US News & World Report

    تاریخ انتشار: 28 مي 2008
    تعداد صفحات مجله: 72
    حجم فایل: 12 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا کلیک کنید



     

     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه

    اولین ویدیو پروژکتور جیبی جهان
    عرضه شد

    نظرتان راجع به یک ویدیو پروژکتور در سایز 13 در 8 سانتیمتر چیست؟ این دوست کوچک که اولین ویدیو پروژکتور جیبی برای فروش محسوب میشود بالاخره در نمایشگاه الکترونیک هنگ کنگ عرضه شد. این پروژکتور دارای یک صفحه نمایش 3.5 اینچی است و از کارت حافظه ی SD هم پشتیبانی میکند.

    اسپیکر داخلی، باطری قابل شارژ و کنترل از راه دور دیگر امکانات این Pico Projector هستند.

    نکته ی جالب دیگر در مورد این پروژکتور سیستم عامل داخلی Windows CE نسخه 5 است که این امکان را به استفاده کننده میدهد تا بدون اتصال آن به کامپیوتر فایل های مختلف از جمله فایل های Office را نشان دهد.

    این دستگاه که iView IPL630 نام دارد تصاویری با کیفیت 640 در 480 پیکسل تا سایز مفید 53 اینچ تولید میکند و وزن آن تنها 40 گرم است.

    قیمت فروش آن هنوز اعلام نشده است.
    منبع

    ساعت مچی با قابلیت انجام
    4 عمل اصلی ریاضی

    این روز ها ساده ترین و معمولیترین گوشی های موبایل در منوی خود دارای تقویم و ماشین حساب هستند و به راحتی زمان را نیز نمایش می دهند. اما آقای David Janson نهایت تلاش خود را کرد تا اینکه بالاخره توانست ساعت مچی مد نظرش را بسازد. این ساعت مچی که دارای دو بند ساده است همانند یک ماشین حساب قابلیت انجام 4 عمل اصلی را دارا می باشد. علاوه بر آن می تواند تاریخ روز ها را به همراه زمان نمایش دهد. صفحه نمایشگر آن از یک عدد LCD دو در دو با ابعاد 53*20 ساخته شده و وزن نسبتا سبکی دارد. این آقا امیدوار است که بتواند در آینده ای نه چندان دور عملکرد این ماشین حساب را ارتقا داده و از آن یک ماشین حساب مهندسی بسازد. شاید به نظر چندان مهم نباشد که یک ماشین حساب ساعت داشته باشد و یا یک ساعت ماشین حساب! اما حس موفقیت از انجام یک پروژه ای که از ذهن خود انسان سرچشمه میگیرد لذتی دارد باور نکردنی.

    منبع
     

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    ارسطو و ابن سينا

    نويسنده: حسین لطیفی

    پژوهش و بررسى چگونگى سير فلسفه و علوم، در تمدن اسلام نشان مى دهد كه از ديرباز، حكمت يونانى دانشمندان اسلامى را به سوى خود كشانده و سبب پيدايش آراء و مكتبهاى گوناگون گرديده است. بازتاب انديشه هاى خردمندان يونان از تمامى زوايا و رويه هاى تاريخ گذشته است و با گذر از دوره اى به دوره ديگر، روح و روان هر جوينده علم و حكمت را به جنبش واداشته و ذهن او را آماده نوآورى و آفرينندگى كرده است.
    در چشم انداز گسترده علم و حكمت، نام بلند و پرآوازه ارسطو، حكيم نامى يونان، به همراه آثار گرانقدر او، قلّه بلندى را مى ماند كه توانسته است در طول هزاران سال گذشته با جارى ساختن جويبار انديشه و حكمت، اين دشت بيكران را سيراب كند.
    بعد از ترجمه كتابها و رساله هاى ارسطو، در جهان اسلام، كم تر كتاب و نگارشى در قلمرو فلسفه پديد آمده است كه در تولد و شكل گيرى خود، از اثرپذيرى مستقيم و غير مستقيم آنها بر كنار مانده باشد. به همين دليل است كه به هنگام مطالعه متنهاى فلسفى هر فيلسوفى، همواره اثرگذارى جاودانه آثار و انديشه ارسطو در خور حس است.
    در اين نوشتار، نویسنده سعی کرده است تا ضمن بررسی تاثیرات ارسو بر اندیشه ابن سینا موارد اختلاف این دو فیلسوف بزرگ یونان و ایران را در سه شاخه طبیعیات، علم النفس و الهیات مورد توجه قرار دهد.
    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    ● مقدمه
    1. نهضت ترجمه
    2. چگونگى راهيابى آثار ارسطو به جهان اسلام
    3. چگونگى پذيرش آراى ارسطو

    ● طبیعیات
    فن سماع طبيعى
    حركت و گونه هاى آن
    زمان و مكان
    ماده و صورت

    ● علم النفس
    پيوند نفس و بدن
    بقاى نفس
    اقسام و مراتب نفس
    علم نفس به خود
    تعقّل معقولات
    اتحاد عاقل و معقول

    ● الهيّات(مابعد الطبيعه)
    خدا، واجب الوجود
    علم واجب الوجود به كليات و جزئيات
    عالَم، قديم حادث است
    علّتهاى چهارگانه


    دانلود کتاب:


    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    هفت ‌آسمان مجاز و فرهنگ و هنر (32)

    دوهفته‌ای که گذشت پر از حماسه‌ بود، اما افسوس که ابعاد خیلی از حماسه‌ها را نمی‌توان سنجید؛ در حالی که افزایش قیمت جهانی برنج و سایر دسیسه‌های داخلی و خارجی باعث شرمندگی دولت و افزایش بهای برنج شد، در حالی که شایعه‌ی غیبت محمدرضا لطفی در کنسرت شیدا نان چندین خبرنگار را فراهم کرد، در حالی که یک‌نفر از نظریه‌ی مدیریت جهان خودش به‌شدت دفاع کرد و در یک حال دیگر که روی‌مان نمی‌شود این‌جا بنویسیم، رویدادهای مجاز اخیر را مرور می‌کنیم و اوضاع هرطور باشد، انرژی هسته‌ای خوب است.


    یکم: آیا رادیو جوان در دست مافیای فساد بود؟
    یکی از بزرگترین مشکلات کشور حل شد؛ برکناری شهرام گیل‌آبادی از مدیریت شبکه‌ی رادیویی جوان، همگان را به حل مشکل جهانی برنج، مشکل جهانی مسکن، مشکل جهانی زمین‌های شیراز، مشکل جهانی مطالبات معلمان و بسیاری از معضلات کشور امیدوار کرد. یک مقام آگاه هم از تعطیلی قریب‌الوقوع رادیو جوان به‌علت انبارگردانی و افزایش بهای نفت خبر داد و سپس ناپدید شد.


    دوم: خبر ویژه
    در اختتامیه‌ی نمایشگاه بزرگ کتاب تهران، وزیر ارشاد ضمن دفاع از سیاست‌‌های جمع‌آ‌وری برخی کتاب‌ها از نمایشگاه، از آن‌هایی که مردم ایران را به کتاب نخواندن متهم می‌کنند، به‌شدت انتقاد کرد. منابع آگاه ضمن حمایت از وزیر ارشاد و یادآوری تعداد آب‌میوه‌ها و بروشورهای توزیع‌شده در نمایشگاه به‌عنوان بارزترین شاخص فرهنگی کتاب‌خوانی در ایران، در بیانیه‌ای اعلام کردند که هرکس می‌گوید ایرانی‌ها کتاب نمی‌خوانند، از دلبرکان مارکز و زن اثیری هدایت صدبار بدتر است. در این بیانیه همچنین از «ع.د» و «ع.م» و «م.س.الف» بدون هیچ دلیلی انتقاد شده و نسبت به توجیه خودجوش آن‌ها هشدار داده شده است.


    سوم: تاریخ هنر و ادب جهان به روایت کمال تبریزی
    کمال تبریزی افزود: «سریال شهریار ارث پدری من است و من دلم خواسته که روایت خودم را از این شاعر برجسته بسازم و به بهار و ایرج‌میرزا و دهخدا و عارف قزوینی و نیما و خود شهریار هم ربطی ندارد.» وی با تبیین تخیلات خود از شخصیت‌های ادبی برجسته‌ی معاصر به خانواده‌های آنان هشدار داد با سنگ‌اندازی در راه او، تاریخ را آن‌گونه که بوده تعریف نکنند تا وی بتواند تکلیف همه‌ی این شخصیت‌ها را با عاقبت‌به‌خیری در سریالش مشخص کند. وی همچنین به تلویزیون و همه‌ی بازماندگان چیزهایی نسبت داد که به ما مربوط نیست.


    چهارم: کنسرت بزرگ کتک‌کاری اساتید
    در گزارش یک روزنامه‌نگار از کنسرت گروه شیدا چنین می‌خوانیم: «لطفی اما آن‌ها را پیش انداخت و خود کنارشان نشست و آهسته و پیوسته دست به ساز داشت و نگاه‌شان کرد تا جوانان مکتب‌خانه‌‌‌ی کنونی‌اش در برابر این همه مشتاق، با اعتماد به نفس سر بلند کنند و بنوازند.» اما در متن گزارش اشاره نشده است که آیا مسؤولیت زد و خوردهای رسانه‌ای پس از کنسرت و نیز نبرد تن‌به‌تن با بقیه‌ی موسیقی‌دان‌های برجسته را خود لطفی بر عهده می‌گیرد یا شاگردانش. در همین راستا یک استاد بزرگ موسیقی هم به خبرنگار لوح گفت: «خودم بزرگش کرده‌ام!»، اما نیفزود چه کسی را بزرگ کرده است.


    پنجم: فکر کردی یزد هم پاریس است؟
    اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به شهرام ناظری اجازه‌ی برگزاری کنسرت را نداد؛ در بیانیه‌ی مؤسسه‌ی برگزارکننده‌ی این کنسرت هم چیز خاصی نمی‌خوانیم. می‌توان نتیجه گرفت که یک اتفاق اداری طبیعی رخ داده است.


    ششم: حمایت سیلویو برلوسکنی از مهران مدیری
    گویا استقبال کشورهای عربی از سریال «مرد هزارچهره»ی مهران مدیری شدید بوده و این سریال با نام «آقای شصت‌چی» در بلاد عرب‌ها منتشر شده است؛ تا کنون چهل و سه طایفه در عربستان، پزشکان چهار کشور، سندیکای دزدهای امارات و پلیس اتحادیه‌ی عرب از این سریال به‌علت توهین به «قشر زحمتکش» خود شکایت کرده‌اند و خواستار برخورد سازمان‌های جهانی حقوق بشر با عوامل این مجموعه شده‌اند.


    هفتم: پاسخ به نامه‌ها
    دوست ادب‌دوست و فرهیخته، جناب آقای خالد حسینی، نویسنده‌ی مشهور افغان؛ نامه‌ی شما را مبنی بر ورودتان به ایران را دریافت کردیم و خبر هم جمعه‌شب تایید شد؛ با توجه به وضعیت کنونی افغانستان و اشتراک‌های فرهنگی و هنری فراوانی که بین اوضاع دو کشور هست، امیدواریم سفر شما باعث شود که شعبه‌ای از وزارت ارشاد ما را به افغانستان ببرید تا رشد چندصد درصدی فرهنگ و هنر در آن‌جا هم اتفاق بیفتد. لطفا برای پاره‌ای توضیحات و سیر مراحل اداری سری به محل وزارت‌خانه بزنید.

    جلال سمیعی
     

     

     

     

     

     

    Ãدانستنيهاي روزانه

     خانه و خانواده، موفقيت، بهداشت، علم و زندگي، جامعه

    بگذارید حوصله تان سر برود!

    زندگی بسیاری از ما، آن چنان سرشار از محرکّها و نیز مسئولیتهاست که تقریباً غیر ممکن است بتوانیم بی حرکت باشیم و کاری نکنیم و حتی چند دقیقه ای استراحت داشته باشیم. یکی از دوستانم به من می گفت انسانها دیگر موجود بشری (HUMAN-BEINGS) نیستند. ما را باید کاربشری (HUMAN- DOINGS) نامید.
    من اول بار هنگامیکه نزد روان درمانگر تحقیق می کردم به این فکر افتادم که گاهی بی حوصلگی واقعاً می تواند برایم خوب باشد. پس از سپری کردن اولین روز، از استاد خود پرسیدم اینجا شبها چه کاری هست که بتوان انجام داد؟ او پاسخ داد آنچه که میل دارم شما انجام بدهید این است که بگذارید حوصله تان سر برود. کاری انجام ندهید! این بخشی از آموزش شماست. ابتدا فکر می کردم شوخی می کند! پرسیدم آخر چرا باید بگذارم که حوصله ام سر برود؟ او ادامه داد که اگر بگذارید حوصله تان سر برود، حتی برای یک ساعت- یا کمتر- و با آن مبارزه نکنید، احساس آرامش جایگزین احساس بی حوصلگی خواهد شد. و پس از کمی تمرین یاد خواهید گرفت که استراحت کنید. با کمال تعجب، کاملاً حق با او بود. اول نمی توانستم ایستادگی کنم. آن چنان هر لحظه به انجام کاری عادت داشتم که واقعاً تلاش می کردم استراحت کنم. اما پس از مدتی به آن عادت کردم و مدتهاست که یاد گرفته ام از استراحت کردن لذت ببرم. من از ساعتها وقت بیهوده یا تنبلی حرف نمی زنم، بلکه تنها در باره یاد گیری هنر استراحت کردن، و فقط از موجود BEING به جای کار- DOING آن هم برای چند دقیقه در روز حرف می زنم. هیچ فن مشخصی جز کاری را آگاهانه انجام ندادن وجود ندارد. فقط آرام بنشینید، شاید از پنجره به بیرون نگاه کنید و به افکار و احساسات خود توجه کنید. ممکن است در آغاز کمی مضطرب شوید، اما هر روز کار کمی آسانتر خواهد شد. بازده کار فوق العاده است.
    بیشتر اضطراب و مبارزه درونی ما از مغزهای فعال و پر مشغله مان ناشی می شوند که به چیزی برای سرگرم کردن این مغزها و به چیزی برای تمرکز روی آن نیازمندیم و همه وقت نگران این هستیم که اتفاق بعدی چه خواهد بود؟ در حالی که شام می خوریم در این فکریم که دسر چیست، وقتی که دسر می خوریم، در این اندیشه ایم که بعد باید چه کار بکنیم. پس از گذراندن آن شب، نوبت می رسد به این تعطیلات آخر هفته باید چه کار بکنیم؟ پس از این که از بیرون برگشتیم، وارد خانه می شویم و بی درنگ تلویزیون را روشن می کنیم، گوشی تلفن را بر می داریم، کتابی را باز می کنیم و یا به نظافت کردن می پردازیم. تقریباً مثل این است که در هراسیم مبادا کاری برای انجام دادن، حتی برای یک دقیقه نداشته باشیم.
    زیبایی کاری انجام ندادن در آن است که به شما می آموزد که مغزتان را پاک کرده و استراحت کنید. این کار برای مدت زمان کوتاهی به مغزتان اجازه آزادی به ندانستن می دهد. گاهی مغزتان هم، درست مانند بدنتان نیاز به استراحت از روان پرتکاپوی خود دارد. هنگامی که به مغزتان اجازه استراحت می دهید، مغز پس از استراحت قوی تر، تیزتر، متمرکزتر و خلاق تر به کار بر می گردد.
    وقتی که می گذارید حوصله تان سر برود، این بی حوصلگی مقدار زیادی فشار روحی را از دوش شما بر می دارد که هر لحظه، هر روز در حال اجرا و انجام چیزی هستید. اکنون هر گاه می گوید حوصله ام سر رفته است پاسخ می دهم عالی است، مدتی بی حوصله باشید. برایت خوب است. وقتی که این حرف را می زنم، آنها همیشه تسلیم نظر من می شوند و این تسلیم شدن مشکل آنها را حل می کند. احتمالاً هیچ گاه فکر نکرده اید که کسی واقعاً به شما پیشنهاد کند که اجازه دهید حوصله تان سر برود. تصور می کنم برای انجام هر چیزی یک نفر باید نفر اول باشد.
     

     

     

     

     

     

    Ãپرسش از اسلام

     zahra4066@yahoo.com

    اسلام ترويج دهنده بدبختي است؟


     

    سوال:

    گزاره هايي در دين اسلام وجود دارد که فقر و دنيا گريزي را ترويج مي‌كند و اين معنايي به جز ترويج بدبختي ندارد.
     

    پاسخ:

    مساله اقبال يا انزجار از دنيا از ديرباز در بين اقوام وملل گوناگون طرح شده است. در بين اديان اوليه آيين‌هايي قواي طبيعت را مي‌پرستيدند و سعادت بشر را در تمتّع كامل از دنيا مي‌پنداشتند. در مقابل گروهي انزجار و دوري جستن از دنيا و لذات و بهره‌هاي دنيوي را تنها راه نجات روان خويش مي‌دانستند. اديان آسماني نيز از ديرباز به صورت قابل ملاحظه‌اي به اين مسأله مي‌پرداختند، به گونه‌اي كه گروهي از پيروان انبياي الهي طريقت نجات و سعادت را در دوري جستن از دنيا، تهجد، زهد و پارسايي مي‌دانستند تا جايي كه رياضت و دير نشيني را از آداب و لوازم هميشگي شريعت مداري و عرفان در فرقه‌هاي مختلف اديان الهي قرار داده‌اند اين مسأله به انحاي مختلف در دين اسلام نيز جلوه نمايانده است به گونه‌اي كه گاه زمينه گرايش‌هاي زاهدانه و دنيا گريزانه را بعد از رحلت حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ فراهم نموده و گاه توجيهي براي سود جويان و دنيا طلبان بوده است. از اين رو در تبيين نظريه اسلام در باب دنيا توجه به امور ذيل مهم جلوه مي‌كند:
    مقدمتاً بايد گفت كه خوب و بد بودن يك امر از دو جهت به تصوير در مي‌آيد گاه توجه به حيثيت ذاتي شيء ـ به دور از لحاظ ارتباط آن با غير ـ جلب مي‌شود و گاه سخن از حيثيت مقايسه‌اي آن شيء به ميان مي‌آيد. در سؤال از حيثيت ذاتي دنيا،‌ آن را بدون توجه به تأثيراتش در زندگي آدمي و با همه اجزا و پديده‌هايش لحاظ مي‌كنيم كه در فلسفه اسلامي مرتبه‌اي از كمال دانسته مي‌شود[1] و در مرتبه‌اي بالاتر، قران به تحسين خالق آن مي‌پردازد[2] و در سؤال از حيثيت مقايسه‌اي آن، مقوله دنيا در ارتباط با انسان و هدف غايي او تصور مي‎شود به اين صورت كه اولا دنيا چه تأثير قهري و خارج از اراده آدمي در سعادت و شقاوت آدمي دارد؟ كه پاسخ به آن بحث را به مباحث كلامي و جهان بيني آن مي‌كشاند كه از حوصله بحث به دور است و ثانياً بحث از تأثيرات اختياري انسان با دنيا، در راه رسيدن به هدف نهاييش را مطرح مي‌كند. به گونه‌اي كه بحث صورتي اخلاقي به خود گرفته و پاسخي بر مسأله دنيا گريزي يا دنياطلبي اسلام خواهد بود.
    در يك نگرش كلي مي‌توان ديدگاه‌هاي مربوط به ارزش دنيا را به صورت ذيل خلاصه نمود:
    1. دنيا گروي: مطلوبيت صرفا ذاتي دنيا و بهره‌مندي هر چه بيشتر از آن ملحوظ اين ديدگاه است و مكاتب مادي منكر آخرت و برخي از انديشمندان ديني كه ارتباطي بين امور دنيوي و افعال اخروي نمي‌بينند از آن طرفداري مي‌كنند.
    2. دنيا گريزي: در اين ديدگاه بين دنيا و آخرت تزاحمي تصوير مي‌شود كه هر گونه تمايل به دنيا انسان را از آخرت و هدف نهايي او دور مي‌سازد. اين ديدگاه در بين رهبانيان ـ در اسلام و غير آن ـ بيشتر به چشم مي‌خورد. برخي از مكاتب ديگر، با قطع نظر از وجود آخرت و در مقايسه‌اي بين جسم و روح، براي تقويت قواي روحاني دست شستن از قواي جسماني و امور دنيوي را سفارش مي‌كنند.
    3. دنيا براي آخرت: در اين نگرش در مقايسه‌اي بين دنيا و آخرت، مطلوبيت يا مغبوضيت دنيا با توجه به تأثير آن بر سعادت آدمي لحاظ گرديده است به اين بيان كه اگر دنيا مقدمه سعادت آدمي باشد مطلوب[3] و در غير اين صورت مبغوض خواهد بود و مانع در راه سعادت آدمي خواهد گرديد.
    بهره‌مندي از دنيا در اسلام و متون ديني آن به صورت‌هاي گوناگوني ترسيم شده است كه در نگاه اوّل فقرگرايي و گاه تعارض ادله جلوه بيشتري مي‌يابد امّا ديدگاه اسلام در باب دنيا محتاج تأمل بيشتري است. در يك نگرش جامع بر نگرش اسلام از ارتباط اختياري انسان با دنيا سه منظر جداي از هم را مي‌توان يافت كه عبارتند از:
    1. دعوت به فقر و ترك دنيا: آيات و روايات اسلامي گاه آن گونه دنيا را به تمسخر گرفته‌اند كه شبهه فقرگرايي و دنيا ستيزي را در اذهان پديد مي‌آورند و به اين بيان كه گاه بهره‌مندي از آن را موجب عذاب دنيا و آخرت بر مي‌شمارد[4] به گونه‌اي كه حضرت امير ـ عليه السّلام ـ آن را به مال مهلكي تشبيه مي‌كند[5] در جاي ديگر بهره و متاع آن را بي‌ثبات و ناپايدار معرفي مي‌كند[6] يا آن را سراي فريب مي‌داند[7] و امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ از اين رو آن را طرد شده معرفي مي‌كند.[8] گاهي بهره‌مندي از آن را در مقابل ثمرات آخرت دانسته[9] و دستي با آن را برابر دشمني با آخرت بيان مي‌كند.[10] غناي از آن را عامل روي‌گرداني به خدا و بهره‌مندان از آن را سركشان عالم مي‌داند.[11] و پس از هزاران ذمّ ديگر سرانجام فقر در كلام اهل بيت پسنديده معرفي شده و حضرت رسول آن را فخر خويش مي‌داند.
    2. ترغيب به رفاه و غني: هر چند وجود جاذبه‌هاي فراوان دنيوي مانع شده است كه در مواعظ ديني در مدح دنيا سخني گفته شود امّا در آيات و روايات به كرات ترغيب‌هايي در كسب منافع دنيوي مشاهده مي‌شود، به گونه‌اي كه كسب منافع دنيوي نه تنها مطلوب شمرده شده[12] بلكه گاه آن را برترين اقسام عبادات بر شمرده‌اند[13] و گاه كسب روزي حلال را واجب دانسته‌اند[14] و حتي كسي را كه با وجود زمينه كسب روزي در فقر زندگي مي‌كند را به دور از رحمت الهي معرفي كرده‌اند.[15] گاه دستور به آباداني و عمران دنيا داده‌اند.[16] و گاه كاسبان روزي حلال را در قيامت صاحبان چهره‌هايي نوراني دانسته‌اند.[17] در آيات قرآن از مواهب دنيا با الفاظي چون خير[18] و فضل الهي[19] ياد شده است و آن را هبه‌اي بر دينداران و صالحان دانسته[20] و ثمره تقوا[21] و استغفار[22] را نزول بركات آسماني مي‌داند و محروميت آن را نشانه‌اي از كيفر اعمال زشت آدميان بيان مي‌دارد[23] و سرانجام آنچه از روايات اهل بيت بر مي‌آيد فقر مرگ اكبر و مرزگاه كفر است.[24]
    3. كفاف: آيات و روايات فراواني نيز در متون ديني قناعت و كفاف (بهره‌مندي به قدر نياز) را ترويج كرده و نياز متعارف هر شخصي را متناسب با موقعيت اجتماعي آن شخص تعيين نموده و پايين‌تر از اين سطح را فقير خطاب مي‌كند. اينگونه از تمتع در متون ديني باعث آسودگي خاطر، رضايت الهي و بي‌نيازي از خلق شده و عوامل بروز فساد، طغيان و استكبار را از ريشه مي‌خشكاند روايات بي‌شماري در اين باب وجود دارد كه طرح و بحث آن‌ها از حوصله بحث خارج است.[25]در جمع بين مجموع روايات بيان شده در سه مقوله فوق چنين رهيافت‌هايي را مي‌توان به دست آورد كه اولاً ديدگاه اسلام در بابا فقر را مي‌توان چنين خلاصه كرد:
    1. فقر به خودي خود بد است و مفاسد فراواني دارد و هرگز به آن توصيه نمي‌شود.
    2. فقري كه بر انسان عارض شده و به دور از اختيار آدمي فراگير زندگاني او گرديده خود داراي مزايايي چون آسان شدن عذاب اخروي، زمينه ساز صفات حسنه‌اي چون صبر، رضا و شكر و در صورت كسب اين صفات بهره‌مندي از پاداش الهي، و سرانجام وسيله‌اي براي آزمايش بندگان مؤمن الهي را در خود دارا مي‌باشد. گروهي از روايات مادح فقر ناظر به اين مقوله‌اند.
    3. برخي ديگر از روايات مادح فقر مربوط به احساس فقر و نياز به خالق هستي است و ربطي به فقر ندارد. همچنانكه راغب اصفهاني نيز در مفردات خويش چنين فقر را تقسيم مي‌كند كه فقر يا وجود حاجت ضروري است كه در همه موجودات وجود دارد،[26] يا نداشتن و فقدان روزي است،[27] يا فقر نفس به معناي حرص و طمع است و انسان را به بيان روايات به كفر مي‌كشاند و يا فقر به خداست و همين است معناي حديث نبوي فقر فخر من است و يا دعايي چون: خدايا مرا با فقر به خود بي‌نياز گردان.
    رهيافت نگرش دين از متون ديني در باب غنا و ثروت چنين است:
    1. اصل كار و كسب مطلوب است بدين شرط كه باعث غفلت از خداوند نگردد؛
    2. ثروت بيش از اندازه هم مي‌تواند عامل فساد و طغيان و هم وسيله‌اي براي احسان، نيكي و ثواب باشد؛
    در باب كفاف نيز روايات آن را ممدوح و خوب معرفي كرده و آن را مبراي از معايب نهفته در فقر و غنا مي‌دانند، البته بايد توجه كرد كه صبر و رضا به هنگام عروض فقر و احسان و انفاق در حال غنا به مراتب بهتر از حالات عارض بر كفاف است.
    در تبييني دقيق‌تر الگوي مصرف در اسلام كفاف مي‌باشد امّا در باب توليد، كسب و كار از آنجايي كه اسلام اهدافي را فراتر از مصرف و مصرف‌گرايي بيان مي‌كند، توصيه فعاليتي بيش از حد كفاف مطرح مي‌باشد به اين بيان كه اهداف اقتصادي اسلام در دو هدف اصلي عدالت اقتصادي جامعه و قدرت حكومت اسلامي خلاصه مي‌شود. در كسب عدالت اقتصادي لحاظ كفاف عمومي شرط شده است و براي رسيدن به آن احكام چون انفاق، صدقه، زكات و... تشريع گرديده است و از سوي ديگر با اعطاي اختياراتي به حاكم اسلامي قدرت تعديل ثروت‌ها و ايجاد مانع از انحصار گردش پول در دست اغنيا عطا شده و نيل به اين دو هدف عالي (كفاف عمومي و تعديل ثروت‌ها) را وظيفه حكومت اسلامي و تك تك افراد جامعه ـ مخصوصاً اغنيا ـ دانسته است.[28] در مقام تحكيم قدرت اجتماعي سياسي اسلام نيز وجود عنصر برتري اقتصادي را لحاظ كرده تا اولاً در حفظ استقلال و جلوگيري از نفوذ بيگانگان در مجاري جامعه اسلامي راه نفوذ ايشان را مسدود كند،[29] ثانياً چشم طمع دشمنان اسلام را از دست يابي به اركان نظام اسلامي ببندد و ايشان را در هراسي دايم از اين حكومت قرار دهد[30] ثالثاً با ياري رساندن به ملل محروم جهان زمينه نزديكي قلوب ايشان را به دين شريف اسلام فراهم نمايد.[31] پس نه تنها كسب و كار در شريعت اسلام مذموم نيست بلكه تأمين كفاف جامعه، ايجاد رفاه در صورت وجود كفاف اجتماعي، پديد آوردن موج احسان و نيكوكاري و ايجاد توسعه اقتصادي براي توانمندي حكومت اسلامي ضروري فرض شده است و تنها حدود آن در مقام مصرف به حد كفاف و در مقام توليد عدم غفلت از ياد خدا بيان گرديده است.
    امّا آنچه در متون ديني و فرهنگ قرآني به عنوان بي‌ارزشي دنيا لحاظ شده است. اولاً: در مقايسه با امري عظيم چون عدالت يا قيامت بوده و توجه به دنيا به معناي دل بستن به آن و رجحان آن مردود دانسته شده است و به اين بيان كه در استفاده مشروع از دنيا اگر تزاحمي بين دنيا و آخرت پديد آيد انتخاب ما بايست بر حقيقتي فراتر از ديگري صورت پذيرد و آخرت، عدالت، ايمان و اسلام اموري عام المنفعه هستند كه اهميت آنها به مراتب فراتر از توجه به اموري شخصي، مادي و دنيوي است.[32] در مقام ثاني: مربوط به سوء اختيار و بدي انتخاب انسان مي‌باشد كه با بهره‌جويي و تمتع از آن خود را در اسارت دنيا در آورده و به جاي وسيله كردن دنيا براي رسيدن به اهداف عاليه خود، دنيا و متاع آن را هدف نهايي خويش گرفته است. فراموشي حقيقت آدمي، رو نمودن به نيازهاي مادي و دنيوي و دلبستگي به آنها ثمره‌اي جز فراموشي خود و خداوند خود به دنبال نخواهد داشت. آنان كه در اسارت هواها و خواهش‌هاي نفساني خويش‌اند ـ هر چند مشروع ـ و بهره‌جويي از آن را به صورتي مستقل ـ نه وسيله‌اي براي رسيدن به هدف اصلي و نهايي خويش ـ و غايت وار براي خلقت خويش در نظر مي‌گيرند. لاجرم حقيقت هستي و خداوندگار را به فراموشي مي‌سپارند و از هدف دين و دينداري دوري مي‌كنند از اين رو در قرآن هم اينگونه برخورد با دنيا نكوهش شده است[33] و هم طريق برخورد با آن را آموزش مي‌دهد كه در نظاره به دنيا و بهره‌جويي از آن همه را آيه و نشانه‌اي از خداوند بدانيم و‌آنها را وسيله‌اي براي معرفت به حق قرار دهيم.[34]
    پس دنيا كه در نهايت كمال خويش آفريده شده و دوستي با آن بد نيست بلكه خروج از اعتدال، فريفته ظاهر آن شدن و غرقه شهوات آن گشتن مطرود و منهي است. حضرت امير ـ عليه السّلام ـ درباره دنيا چنين مي‌فرمايد: «آنان كه دنيا را خوب بشناسند آن را تحسين كنند و آنان كه آن را نشناسند در روز باز پسين از آن بد گويند.»[35] و شايد به همين خاطر است كه در بيشتر روايات دنيايي را كه در مسير آباداني آخرت قرار گرفته است را بسان آخرت گرفته‌اند و تصرفات مشروع از آن را عين بهره‌مندي از آخرت فرض نموده‌اند و اينگونه نگرش به دنيا و بهره‌مندي از آن را تحسين و به آن ترغيب كرده‌اند.

    -------------------------------
    [1] . در فلسفه اسلامي اثبات مي‌گردد كه خداوند به تمامي جزئيات، نيازمندي‌هاو خصايص خلق خويش آگاه است و اين نشان از علم بي‌كران الهي به نهايت و كمال مخلوقات خويش است از سوي ديگر در فلسفه اسلام خداوند غني مطلق (بي‌نياز از هر موجودي ديگر و در تمامي شئون) دانسته شده و مبراي از فراموشي مي‌باشد از اين رو در اعطاي فيض الهي و خلق او هرگز نقصان يا خستي وجود ندارد و خلق او به اندازه استعداد مرتبي خلقت خويش به صورت كاملترين خلق گرديده است.
    [2] . سجده، 1.
    [3] . نهج البلاغه، كلمات قصار، 131.
    [4] . توبه، 85.
    [5] . نهج البلاغه، كلمات قصار، 119.
    [6] . ر.ك: طباطبايي، محمد حسين، الميزان، ج 9، انفال، 67.
    [7] . آل عمران، 185.
    [8] . نهج البلاغه، كلمات قصار، 77.
    [9] . شوري، 20.
    [10] . نهج البلاغه، كلمات قصار، 103.
    [11] . اسراء، 83، علق، 7، شوري، 27.
    [12] . ملك، 15.
    [13] . شيخ حر عاملي، محمد بن حسن، وسايل الشيعه، ج 12، باب 4، حديث 6.
    [14] . علامه مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، ج 100، ص 9.
    [15] . شيخ حر عاملي، محمد بن حسين، وسايل الشيعه، ج 12، كتاب تجارت، باب 9، حديث 13.
    [16] . همان، ج 13، كتاب مزارعه و مساقات، باب 3، حديث 10.
    [17] . همان، ج 12، كتاب تجارت، باب 4، حديث 5.
    [18] . بقره، 180.
    [19] . مزمل، 20.
    [20] . مائده، 66.
    [21] . اعراف، 96.
    [22] . نوح، 10.
    [23] . نحل، 112.
    [24] . نهج البلاغه، كلمات قصار، 163 و 319.
    [25] . بعضي از روايات موجود در نهج البلاغه عبارتند از: كلمات قصار: 43، 44، 57، 192، 349، 371 و 475.
    [26] . فاطر، 15.
    [27] . بقره، 273 و توبه، 60.
    [28] . توبه، 34 و بقره، 274.
    [29] . نساء، 141.
    [30] . انفال، 60.
    [31] . توبه، 60.
    [32] . يونس، 7.
    [33] . نجم، 29 و 30.
    [34] . بقره، 164 و آل عمران، 190 و 191 و يونس، 6.
    [35] . نهج البلاغه، كلمات قصار، 131.
     

     

     

     

     

     

    Ãخوردنيهاي شفابخش

    مهدى نراقى

    گشنيز


    مردم قديم درباره گشنيز چه عقايدى داشتند
    و امروزه در چه مواردى مصرف مى شود؟

    گشنيز را به فرانسه coriandre la مى گويند. منشا و گهواره پرورش گشنيز مشرق زمين بوده است كه از آنجا به كشورهاى نواحى مديترانه رفته و كشت آن رواج يافته است .
    بطورى كه ((شلميز)) در كتاب خود مى نويسد: گشنيز تقريبا در همه جاى ايران كاشته مى شود و از سبزى آن به عنوان سبزيهاى خوردنى استفاده مى كنند و عوام عقيده دارند كه اين سبزى خنك است و اشتهاى جنسى را فرو مى نشاند. تخم گشنيز را با قند مى كوبند و بعد از زايمان زنان حامله ، به آنها مى خورانند و عقيده دارند كه باعث تقويت عمومى بدن مى شود. تخم گشنيز را در شيرينى مصرف مى كنند تا هم آن را معطر سازد و هم هضم آن را آسان گرداند.
    تخم گشنيز معده را تقويت مى كند و نفخ شكم را برطرف مى سازد.
    تخم گشنيز خاصيت ادرار آور نيز دارد و آن را نيز به صورت دمكرده مصرف مى كنند.
    مقدار مصرف آن يك قاشق قهوه خورى تخم گشنيز در يك فنجان آب جوش است كه بايد بعد از غذا آن را مصرف كرد.
    تاريخچه گشنيز
    در هند باستان ، هنديان وقتى براى خدايان اوراد و ادعيه مى خواندند، گشنيز را به كار مى برند.
    در مقبره هاى فراعنه قديم مصر، تخم گشنيز را در كنار جسدهاى موميايى شده پيدا كرده اند و اين مى رساند كه مصريان قديم تخم گشنيز را مقدس ‍ مى دانستند.
    قوم بنى اسرائيل گشنيز را غذاى آسمانى مى دانستند و در موقع مهاجرت دسته جمعى از آن تغذيه مى كردند.
    بقراط حكيم در يونان ، گشنيز را به علت خواصى كه براى معالجه تشنج و صرع داشت و خواب آرامى مى آورد و دردهاى رحم را تخفيف مى داد و همچنين تشنجات معدى را برطرف مى كرد و نطفه را براى جفت گيرى و بچه دار شدن تقويت مى نمود مصرف مى كرد.
    ابو زكرياى رازى پزشك دانشمند ايرانى ، گشنيز را براى آرام كردن سردرد و رفع مستى تجويز مى كرد. طبق آخرين تحقيقات علمى كه درباره تخم گشنيز به عمل آمده است معلوم شده است تخم گشنيز داراى اسانسى است به نام ((كورياندرول )) كه نود درصد آن است و ده درصد ديگر ((ژرانيول )) ((پى نه ن ))، ((سينئول )) و ((ترپنتين )) مى باشد.
    گشنيز اين خواص را دارد.
    1- كرمكش است . 2- معده را تقويت مى كند 3- به عنوان ادويه محرك است 4- مقوى قوه باه است و در تقويت حافظه تاءثير دارد.
    طريقه مصرف آن اين است : يك قاشق قهوه خورى از تخم گشنيز را در يك فنجان آب داغ ده دقيقه دم مى كنند و بعد از هر غذا آنرا مى نوشند.
    تنطور گشنيز هم در داروخانه ها موجود است و مى توان ده تا بيست قطره از آن را در آب ريخت و نوشيد.
    اسانس گشنيز را نيز به مقدار يك تا سه قطره روى يك حبه قند ريخته و سه تا چهار بار در روز بعد از صرف غذا مصرف مى كنند. مصرف دمكرده و تنطور و اسانس گشنيز به طريقى كه شرح داده شد براى نفخ و هضم سنگين ، تراكم باد در روده ها، تشنج و خستگى اعصاب مفيد و موثر است .

    مصارف گشنيز در طباخى
    از زمانهاى بسيار قديم گشنيز به عنوان ادويه اغذيه مصرف مى شده است .
    مصريان و روميان گشنيز را با نان و خورش مصرف مى كرده اند امروز هم گشنيز در طباخى و تهيه اغذيه مصرف مى شود. در كشورهاى شمال اروپا و كشورهاى انگلوسا كسون گشنيز را با سركه مخلوط مى كنند و در گوشتهاى كنسرو شده مصرف مى نمايند تا هم آن را معطر كند و هم براى مدت زيادى آنرا حفظ كند. در انگلستان و آلمان آبجو را با گشنيز معطر مى كنند و نان و نان قندى مخصوصى با تخم گشنيز مى پزند. در فرانسه كمتر از آلمان و انگليس تخم گشنيز را در نانوايى و شيرينى پزى مصرف مى كنند. ولى بعضى از نانواهاى فرانسوى براى اينكه مزه آرد كهنه را عوض كنند تخم گشنيز را در نان آن وارد مى كنند.
    تخم گشنيز يكى از تركيبات ادويه كارى است و در فرانسه وقتى مى خواهند قارچ را به سبك يونانى بپزند، گرد تخم گشنيز به آن مى زنند.
    با تخم گشنيز ليكورهاى زيادى به اسامى مختلف مى سازند، همچنين اسانس گشنيز را در عطر، ادوكلن و صابون سازى مصرف مى كنند.
    در الجزيره گرد تخم گشنيز را با فلفل و نمك به گوشت مى پاشند و آن را براى مدتى طولانى نگهدارى مى كنند.
    در پايان لازم است گفته شود كه تخم گشنيز وقتى تازه است بوى ساس ‍ مى دهد وقتى خشك شد بوى مطبوع و معطرى به خود مى گيرد كه همه از آن خوششان مى آيد. به عربى آن را كزبره گويند.
    از: مخزن الادويه - در خواص گشنيز
    1- اگر هفت مثقال آب گشنيز تازه را بياشامند خواب مى آورد مخصوصا با سركه و سماق .
    2- اگر گشنيز را در دهان بجوند درد دندان كرم خورده را تسكين مى دهد.
    3- همچنين خاييدن گشنيز رافع بوى شراب و سرعت مستى است .
    4- و نيز خاييدن آن مقوى لثه و قاطع خون آن مى باشد.
    5- گشنيز تازه مسكن صفرا و التهاب معده و تشنگى است و مانع قى و رافع باه و نعوظ مى باشد.
    6- ضماد گشنيز تازه محلل اورام جلد و بادسرخ است .
     

     

     

     

     

     

     

     
     
     
     
     
    TinyPic image
     
     
     
     
    TinyPic image
     
    Copyright(C)2008 All right reserved By Jaraaghe Group , Email By Jaraaghe , template designed by Vahid.m.iran@Gmail.com
     


     
     
     
     
     
    __._,_.___

    Jaraaghe Group 

    ****************************************

    BARAYE OZVIAT DAR GROUP BIA IN ADDRESS :
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    BAD PAINE SAFHE DOKMEYE JOIN RO BEZAN

    ****************************************
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    -------------------------------------------
    more info : www.jaraghe.ir/join




    Your email settings: Individual Email|Traditional
    Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
    Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
    Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

    __,_._,___

    No comments:

    Blog Archive