به گروه اینترنتی جذاب و پر از تفریحات جالب جرقه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Sunday, February 3, 2008

·´¯`·.·•Jaraghe•·.·´¯`· RooZaaNe (No. 889)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
TinyPic image
 
 
 
 
 
 
  
 

 

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 889 :: دوشنبه 15 بهمن 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

Kaltura یک wiki ویدئویی

سلام  عرض شد
یکی از مطالبی من شخصاٌ بهش علاقه مند هستم Wiki هست . شما در wiki می توانید همچون خالق وب سایت اقدام به ایجاد , ویرایش و حذف مطالب نمائید .از نمونه بارزویکی می تونم به دایره المعارف wikipedia اشاره بکنم .
اما آنچنان که در عنوان مطلب اشاره کردم جدیداً wiki آمده آن هم به صورت ویدئویی . سایت Kaltura این قابلیت را به کاربرانش میدهد که همچون سایتهای نوشتاری ویکی اقدام به ویرایش ,ایجاد و حذف قسمتها و یا بخشهایی از تصاویر ویدویی آپلود شده بروی سرور های این وب سایت نمایند.
اگر مائیلید بیشتر راجع به این سرویس وب ۲ ای بیشتر بدونید می تونید این ویدئو را ببینید .
بد نیست نگاهی به این سرویس جالب بندازید . البته بی شک این سایت به اشتراک گذاری ویدئو همچون یوتیوب همه گیر نشده . اما به زودی جایگاه خودش را در وب پیدا حواهد کرد و به نظر من می تواند رقیب بلامنازعی برای youtube باشد .


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • آبشار رنگی در ترکیه
  • عکسهای تاریخی از بمباران پرل هاربر
  • برترين تصاوير سال 2007 از نظر wikimedia
  • معرفي و دانلود فيلم : ‎‎شيرهايي براي بره ها
  • دانلود انيميشن : Renaissance
  • تنها تر از مترسک : باصداي مسعود صداقتی و رضا رحمتی
  • آهنگ جديد و زيباي  «از افق دمید»
  • PhotoZoom Pro 2.3.0
  • بازي Asterix براي موبايل شما
  • آيا از ديدگاه فقهى، اسلام «حكومت» دارد يا خير؟
  • تفقد ملوکانه به سفاک آذربایجان
  • در قرآن زن برتر است یا مرد؟
  • طرح رئيس سازمان اطلاعاتي فرانسه براي ترور حضرت امام خميني (ره)
  • يك نكته از دكتر علي شريعتي
  • دو قلویی که با هم ازدواج کردند
  • حکایت نشر اکاذیب و بردن آبروي دزد مؤمن
  • اصلاح طلبی
  • جديدترين شماره از مجله Photoshop Creative
  • DVD Player مخصوص دندانپزشکی
  • در پیشگاه زیبایی
  • هفت‌ آسمان مجاز فرهنگ و هنر (26)
  • رطوبت هوا و دستگاه هاي بخور
  • چطور به خودمان انگيزه بدهيم؟
  • و ....


آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (888) اينجا را کليک کنيد

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


31 خرداد 1344. لئونيد برژنف رهبر شوروي از شاه و فرح در فرودگاه مسكو استقبال مي‌كند.

 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

آبشار رنگی در ترکیه
ويژه نامه سي امين فجر انقلاب
کارتونهای جالب
عکسهای تاریخی از بمباران پرل هاربر
یک دختر ، شش سرباز
تصاویر هنری
انقلاب اسلامی ایران به روایت صفحات روزنامه اطلاعات 9 الی 23 بهمن 1357

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

گزارش تكان دهنده سازمان ملل
از زندگي طاقت فرساي مردم غزه

نماينده سازمان ملل زندگي مردم غزه به دنبال تحريم هاي رژيم صهيونيستي را در سرماي زمستان طاقت فرسا خواند.
سخنگوي دبيركل سازمان ملل گفت: دانش آموزان فلسطيني در غزه در كلاس هاي سرد درس مي خوانند و به خاطر تحريم هاي اسراييل كتاب ندارند.
به گزارش خبرگزاري ها، «ماري اكابه» سخنگوي «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل با اشاره به گزارش هماهنگ كننده ويژه دبيركل در روند صلح خاورميانه افزود، غزه همچنان به روي امدادگران سازمان ملل و كاميون هاي حامل كمك هاي امدادي بسته است.
وي تصريح كرد، مردم غزه با زمستان بسيار سرد روبه رو هستند و قسمت عمده روز را بدون برق به سر مي برند و هنوز اسراييل اجازه ورود كاغذ به غزه را نداده به همين دليل دانش آموزان با كمبود كتاب روبه رو هستند.
گفتني است رژيم صهيونيستي انتقال سوخت، آب، دارو و حتي كتاب مدارس فلسطيني به داخل غزه را ممنوع كرده و آمريكا با مقاومت در برابر 14 عضو شوراي امنيت اجازه نمي دهد حتي يك بيانيه غير الزام آور دراعتراض به جنايات اسراييل در غزه صادر شود.
آمريكا اسراييل را متحد استراتژيك خود مي داند و دور تازه جنايات اسراييلي ها عليه مردم غزه پس از سفر جرج بوش به تل آويو آغاز شد.
دسامبر گذشته اداره كار و همياري پناهندگان فلسطيني آذرماه امسال تصويب كرد كه 237 ميليون دلار كمك هاي انساني به مردم فلسطين داده شود اما به خاطر اقدامات نژادپرستانه اسراييل تاكنون تنها يك درصد اين رقم در اختيار فلسطيني ها قرار گرفته است.
در همين رابطه جنبش غيرمتعهدها متشكل از 118 كشور جهان نيز در بيانيه مشتركي از وضعيت غمبار ساكنان غزه به خاطر اقدامات ضدانساني اسراييل ابراز نگراني كرد.
در اين بيانيه تصريح شده كه جنبش غيرمتعهدها نگراني عميق خود را يك بار ديگر از اينكه شوراي امنيت نتوانست به مسئله مناطق اشغالي فلسطين به ويژه بحران نوار غزه ناشي از سياست ها و اقدام هاي غيرقانوني و عمدي اسراييل اين قدرت اشغالگر عليه جمعيت غيرنظامي فلسطين رسيدگي كند، اعلام مي كند.
ازسوي ديگر حدود 30 هزار فلسطيني ساكن مناطق اشغالي روز جمعه در اعتراض به بسته شدن پرونده رسيدگي به كشته شدن 13 فلسطيني در جريان انتفاضه سال 2000 ميلادي و معرفي نكردن نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي به دادگاه، عليه اين رژيم و دستگاه قضايي آن دست به تظاهرات زدند.
تظاهركنندگان با در دست داشتن پرچم هاي سياه و همچنين پرچم فلسطين و عكس هاي شهدا خواهان محاكمه قاتلان شدند.
روستاها و مناطق ديگري در داخل اراضي اشغالي نيز شاهد اعتصاب عمومي در اعتراض به اين تصميم بود.
اعتصاب عمومي باعث شد روند زندگي فلج شود و مراكزتجاري و موسسات عمومي هم در همراهي با درخواست كميته عالي پيگيري امور اعراب مقيم اسرائيل تعطيل شدند.
در گذرگاه رفح نيز طرفداران حماس دراعتراض به محاصره غزه تظاهرات كردند و خواستار بازماندن گذرگاه رفح در مرز غزه و مصر شدند.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

‎‎شيرهايي براي بره ها
Lions for Lambs



کارگردان: رابرت ردفورد. فيلمنامه: ماتيو مايکل کارناهان. موسيقي: مارک ايشام. مدير فيلمبرداري: فيليپ روسلو. ‏تدوين: جو هاتشينگ. طراح صحنه: جان رولفز. بازيگران: رابرت ردفورد[پروفسور استفن مالي]، مريل استريپ[جنين ‏راث]، تام کروز[سناتور جاسپر ايروينگ]، مايکل پنيا[ارنست رودريگز]، اندرو گارفيلد[تاد هيز]، پيتر برگ[سرهنگ ‏دوم فالکو]، کوين دان[هاوارد]، درک لوک[ستوان آريان فينچ]. 88 و 92 دقيقه. محصول 2007 آمريکا. ‏
آريان و ارنست دو دانشجوي مصمم دانشگاه وست کوست تحت تاثير استاد خود-‏‎ ‎دکتر استيون مالي- تصميم مي گيرند تا ‏معنا و هدفي مهم براي زندگي خود دست و پا کنند. ازاين رو به ارتش پيوسته و براي جنگ به افغانستان فرستاده مي ‏شوند. در حالي آريان و ارنست بعد از گمشدن در حين عمليات براي زنده ماندن تلاش مي کنند همزمان در واشنگتن، ‏خبرنگاري آرمان گرا به نام جنين راث موفق مي شود تا براي مصاحبه با سناتور جاسپر ايروينگ-‏‎ ‎نامزد احتمالي آينده ‏براي رياست جمهوري- وقت بگيرد. سناتور در طول مصاحبه از اهداف و نقشه هايش جهت کنترل خاورميانه سخن مي ‏گويد و ايران اتمي را بزرگ ترين تهديد براي امنيت ملي آمريکا مي نامد. او براي از ميان بردن اين خطر دستور طرح ‏و اجراي عملياتي نظامي را داده است. همان عملياتي که آريان و ارنست در آن شرکت کرده اند. در کاليفرنيا نيز دکتر ‏مالي سعي دارد از طريق گفت و گو بر دانشجوي ديگري از طبقه مرفه که در جبهه مخالف افرادي چون ارنست و ‏آريان قرار دارد، تاثير بگذارد... ‏

چرا بايد ديد؟
رابرت ردفورد 71 ساله از اسطوره هاي زنده سينماي هاليوود است. مردي که از ابتداي دهه 1960 با بازيگري وارد ‏سينما شد و دو دهه بعد با ساختن مردم معمولي کارگرداني و سپس تهيه کنندگي را نيز به کارنامه خود افزود. در ميان ‏بازيگراني که چون او به کارگرداني نيز پرداخته اند، غير از کلينت ايست وود کمتر کسي پيدا مي شود که براي اولين ‏فيلمش اسکار بهترين کارگرداني را دريافت کرده و بعدها بار ديگر نامزد همين جايزه[براي مسابقه حضور ذهن] شده ‏باشد. ردفورد 4 سال قبل اسکاري افتخاري نيز براي يک عمر فعاليت هنري خود دريافت کرد، بنيان گذار جشنواره ‏سندنس و حامي فيلمسازان جوان و مستقل در هر جا که زماني تصوير مرد آمريکايي معترض به سيستم فريبکار بود يا ‏حداقل فريب خورده همين سيستم که مي کوشيد آن را اصلاح کند. اين تصوير بعدها با زندگي شخصي و کارنامه او گره ‏خورد و ردفورد نماد آمريکايي خوب، معتقد به دموکراسي واقعي به دور از ميليتاريسم و اصلاح گري درون سيستم ‏گشت. اين طرز نگاه در فيلم هايي که کارگرداني يا تهيه کرد بازتاب يافت و شيرهايي براي بره ها چشمگيرترين نمونه ‏آن است که در جهت مخالف سياست هاي جورج بوش پسر گام برمي دارد. ‏
شيرهايي براي بره ها سوالي اساسي در پيش روي آمريکايي ها و به خصوص دولتمردان آمريکايي و شکل دهندگان ‏طرز تفکر[استادان دانشگاه يا نويسندگان و روزنامه نگاران] مي گذارد: چقدر وجدان خود را راحت مي يابيد؟
شايد طرح چنين سوالي د قالب فيلمي 35 ميليون دلاري و پر از گفت و گو کاري عقلاني و يا لااقل سودآور به نظر ‏نيايد، اما در پشت اين سوال بنيادين سيستمي به چالش طلبيده شده که جورج بوش و سناتور ايروينگ فقط نمايندگان حقير ‏آن هستند. سناتور ايروينگ در برابر خبرنگاري متعهد که روش هاي او را غير انساني مي يابد، سوالي را مي پرسد که ‏چکيده طرز تفکر آمريکايي است: مي خواهيد در جنگ عليه تروريسم برنده بشويد؟ آره يا نه؟ ‏
دکتر استيون مالي استاد دانشگاه نيز به نقل از ژنرالي آلماني به دانشجوي خود مي گويد‎ ‎‏"تا به حال ديده نشده که شيرها ‏توسط گوسفندها هدايت و رهبري شده باشند!"‏
چنين برخوردهايي دنياي امروز ما را شکل مي دهند. دنيايي که هنوز دولتمردانش ايمان دارند که جنگ ادامه منطقي ‏ديپلماسي است!‏
با اين حال فيلم در قالبي نو که در ترافيک و بابل امتحان خود را به خوبي پس داد، در زمان موازي و در سه مکان ‏متفاوت قصه خود را پيش مي برد. البته مي تواند براي دوستداران تام کروز و فيلم هاي اکشن وي مايه سرخوردگي ‏باشد. اما براي کساني که فيلم ها سياسي حتي را صرفاً به دليل مطرح کردن سوال دوست دارند و دنبال مي کند، آخرين ‏فيلم دفورد اثري مهم و قابل اعتنا است. چون نتيجه اي مشخص يا راه حلي قطعي به تماشاگر عرضه نمي کند. شايد چنين ‏طرز برخوردي براي بسياري از تماشاگران قانع کننده يا کافي نباشد. حتي همدلي وي با خبرنگاري که از رابطه رسانه ‏ها با سياست منزجر شده و قصد رها کردن شغل را دارد، به شکلي کامل يا حداقل از نوع دهه هفتادي آن ارضاء کننده ‏به چشم نمي آيد. اما بيداري وجدان او نشانه خوبي است. ولي فراموش نکنيم تروريسم مشکل يک کشور به خصوص ‏مانند آمريکا نيست. بلکه اين بلايي است که گريبان همه دنيار ا گرفته و بر خلاف هميشه که نور از شرق بود! اين بار ‏جهل و تاريکي است که از شرق طلوع کرده است. شخصاً هنگام تماشاي فيلم اين سوال به ذهنم خطور کرد: کي جنگ ‏تمام خواهد شد؟ ‏
فکر مي کنم اين آرزوي خيلي هاست. مي دانم که هنگام برخورد با فيلم هاي سياسي-مخصوصاً زماني که محصول ‏هاليوود باشد- همگي دچار پيشداوري مي شويم، اما اجازه ندهيد اين احساس شما را از تماشاي شيرهايي براي بره ها ‏محروم کند!‏
ژانر: درام، جنگي، مهيج. ‏
 

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا کليک کنيد


لينکهاي دانلود
(نسخه اورجينال)
http://rapidshare.com/files/79750762/liontaria_gia_arnia_by_little.part1.rar
http://rapidshare.com/files/79756931/liontaria_gia_arnia_by_little.part2.rar
http://rapidshare.com/files/79762588/liontaria_gia_arnia_by_little.part3.rar
http://rapidshare.com/files/79767491/liontaria_gia_arnia_by_little.part4.rar
http://rapidshare.com/files/79772369/liontaria_gia_arnia_by_little.part5.rar
http://rapidshare.com/files/79777643/liontaria_gia_arnia_by_little.part6.rar
http://rapidshare.com/files/79781637/liontaria_gia_arnia_by_little.part7.rar
http://rapidshare.com/files/79782676/liontaria_gia_arnia_by_little.part8.rar

 رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

دانلود انيميشن


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

تنها تر از مترسک
باصداي مسعود صداقتی و رضا رحمتی

01 - آسمان من [128] [64] [24]  *
02 - شهر گناه [128] [64] [24]
03 - قسم [128] [64] [24]
04 - اقلما [128] [64] [24]
05 - افسوس [128] [64] [24]
06 - تنها تر از مترسک [128] [64] [24]
07 - دروغ [128] [64] [24]
08 - شهر بی نشونه [128] [64] [24]
09 - خیال خیس [128] [64] [24]
10 - دیونه [128] [64] [24]
11 - سنفونی درام [128] [64] [24]
12 - آه سرد  [128] [64]
[24]

براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

آهنگ جديد و زيباي
«از افق دمید»

لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

PhotoZoom Pro 2.3.0

اگر بخواهیم از یک مشکل آزار دهنده کوچک در دنیای گرافیک کامپیوتر صحبتی به میان آوریم که بی شک اکثر افراد آن را تجربه نموده اند مشکل تصاویر با کیفیت پایین می باشد که هر یک از ما به نوعی با این مشکل برخورد نموده ایم بعنوان مثال بیشتر افراد دارای گوشی های تلفن همراه بوده که اکثرا تصاویر گرفته شده با این دوربین ها از کیفیت لازم برای چاپ بی بهره بوده و یا گرافیست ها که همیشه به نوعی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند که ناشی از تصاویر با کیفیت پایین جهت چاپ بوده که یا توسط مشتریان ارئه می شود یا با جستجو در سطح وب اینگونه تصاویر را بدست می آورند.
نرم افزار PhotoZoom Pro 2.3.0 یکی از نرم افزار های قدرتمند جهت بزرگنمایی تصاویر بدون افت کیفیت می باشد. در این نرم افزار سعی شده با استفاده از الگوریتم های پیچیده ریاضی تصاویر را طوری بزرگتر نمود که اصطلاحاً لبه های تصویر پس از بزرگ نمایی رنجه یا شکسته نشود و وضوح تصاویر را بالاتر برده و موج ها و ناهمگونی ها ی تصاویر را نیز پاک نماید. نرم افزار فوق علاوه بر کاربردهای بالا در سایر زمینه های دیگر نیز کاربرد داشته زمینه هایی مانند پزشکی و یا امنیتی و...، البته نکته فوق نیز قابل ذکر بوده که نبایستی از این نرم افزار انتظار معجزه را داشت بلکه با استفاده از این نرم افزار می توان بزرگ نمایی هایی در حد 2 و یا 3 برابر و در برخی تصاویر و موارد خاص بزرگنمایی های بیشتری را فراهم نمود.

قابلیت های کلیدی نرم افزار PhotoZoom Pro 2.3.0:
- بزرگ نمایی چندین تصویر فقط با یک Click
- قابلیت اجرای مستقل و نیز استفاده به عنوان پلاگین همراه نرم افزار فتوشاپ
- پشتیبانی از تکنولوژی جدید S-Spline XL جهت بزرگنمایی تصاویر با وضوح و کیفیت بهتر نسبت به گذشته
- ارتقاء سرعت بزرگ نمایی با بهینه سازی مصرف حافظه
- پشتیبانی گسترده از کلیه فرمت های تصاویری
- پشتیبانی از تمام فرمت ها تصویری از قبیل 48 و 64 بیت
- افزایش اندازه ی عكس در حد بسیار زیاد
- ارتقاء کیفیت تصاویر در محیطی با کاربری ساده و آسان
- ابزار fine-tuning جهت کنترل نتیجه نهایی بزرگ نمایی
- چند زبانه بودن (محیط تمام فارسی در هنگام نصب و اجرا)
- محیط بسیار ساده حتی قابل استفاده برای مبتدیان
- قابل نصب بر روی ویندوز های Vista, XP, 2000, 2003, 95, 98, ME, NT4
- و ...


لينک دانلود
(حجم  فايل حدود 4 مگابايت مي باشد و کرک برنامه در داخل فايل زيپ قرار دارد)

رمز فايل: ندارد
 

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد
 

دنياي موبايل

Asterix

بازی فوق العاده زیبا و جذاب Asterix از سری بازی های جاوا از محصولات شرکت EA Game که بر اساس فیلمنامه آستریکس و اوبلیکس ساخته شده است و دارای مراحل متعدد و جالبی می باشد...
 

لينک دانلود مستقيم (حجم فايل کمتر از يک مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد. لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.

 

 
 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

حضرت امام حسين (عليه السلام) فرمودند:

لِكُلِّ داء دَواءٌ، وَ دَواءُ الذُّنُوبِ الإسْتِغْفارِ.

براى هر غم و دردى درمان و دوائى است و جبران و درمان گناه، طلب مغفرت و آمرزش از درگاه خداوند مى باشد.

تحف العقول: ص 177، بحارالأنوار: ج 75، ص 117، ح 5.

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

چرا به امام زمان(عج) منتقم گفته می شود؟

هر یک از معصومین(ع)به یک لقب مشهور شده اند، مثلا حضرت علی(ع) به امیرالمؤمنان و امام حسین(ع) به سیدالشهدا مشهور گشته اند. تمام این لقب ها ریشه در روایات دارد.
امامان معصوم(ع) در برخی روایات و دعاها، لقب «منتقم» را به حضرت مهدی(ع) اختصاص داده اند، بلکه این لقب را خداوند به امام عصر(ع) داده است. در روایات از امام زمان(عج) به عنوان انتقام گیرنده از دشمنان خدا و دشمنان پیامبر و امامان، به ویژه منتقم خون امام حسین(ع) نام برده شده است.
از جمله احادیثی که نام معصومین را بر می شمرد، حدیث معراج است. در این حدیث آمده است: وقتی که حضرت محمد(ص) به دعوت پروردگار، به دیدار ملک و ملکوت و عالم اعلی رفت، ندا رسید: سر خود را بالا بگیر و نگاه کن. آن حضرت سرش را بلند کرد، نگاهش به نورهای خیره کننده و مقدسی افتاد و به خداوند عرضه داشت: خداوندا! این نورهای مقدس چه کسانی هستند؟ ندا رسید: این ها امامان می باشند و این که- در بین آن ها قرار گرفته و- ایستاده است، همانا قائم است؛ آن که حلال مرا حلال و حرامم را حرام می کند، و به وسیلۀ او از دشمنانم انتقام می گیرم.(1)
عایشه می گوید: روزی رسول خدا(ص) در دیدار با فرشتۀ وحی، به من دستور داد هیچ کس نزد او نرود. در این هنگام، حسین(ع) نزد رسول خدا(ص) رفت.
جبرئیل پرسید: این کودک کیست؟
پیامبر فرمود: فرزندم، سپس او را بر زانوی خود نشانید.
جبرئیل گفت: او کشته خواهد شد.
پیامبر فرمود: چه کسی او را می کشد؟
جبرئیل گفت: امت تو وی را خواهند کشت.
پیامبر فرمود: او را می کشند؟ جبرئیل گفت: آری.
رسول خدا گریست.جبرئیل گفت: ای رسول خدا، گریه مکن! خداوند به وسیلۀ قائم شما اهل بیت، از آن ها انتقام خواهد گرفت.
پیامبر فرمود: حبیب من، جبرئیل ! قائم ما اهل بیت کیست؟
گفت: نهمین فرد از نسل حسین است.(2)
امام باقر(ع) در تفسیر آیۀ«ومن قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل إنه کان منصورا»(3)؛ و آن کس که مظلوم کشته شده، برای ولیش سلطه(و حق قصاص) قرار دادیم؛ اما در قتل اسراف نکند، چون او مورد حمایت است، فرمود: مقصود، حسین بن علی(ع) است که مظلوم کشته شد و ما اولیای او هستیم و حضرت قائم(عج) از ماست و هر گاه قیام کند انتقام خون حسین(ع) را می گیرد.
پس آنقدر از آنها می کشد که برخی می گویند: در کشتن و انتقام گرفتن از قاتلان اسراف کرده است(4)، اما قرآن می فرماید: هرگز در کشتن و انتقام گرفتن اسراف نمی کند.

پی نوشت:
1- کفایة الاثر، ص153؛ کمال الدین، ج1، ص252؛ عیون أخبار الرضا، ج1، ص58 و إثباة الهداة، ص651 /// 2- کفایةالاثر، ص 187، /// 3- سورۀ اسراء، آیۀ33 /// 4- تفسیر عیاشی، ج2، ص290

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

دو نفر با هم در باره یک عقد ازدواج که به وضع مضحکی بهم خورده بود ، صحبت میکردند :
- درست همان موقع که آقا صیقه عقد را جاری کرده بود و می خواست از عروس بله را بگیرد ، داماد برخاست و فرار کرد .
- چطور ؟ مشاعر خود را از دست داده بود ؟
- نه خیر ، مشاعر خور را که از دست داده بود ، به دست آورد !!!!


بهرام هشت ساله آلبوم خانوادگی را تماشا میکرد . از مادرش پرسید : این آقای لاغر و خوش اندام که موهای سیاه و پر پشت دارد و با تو عکس گرفته است کیست ؟
مادر با خنده جواب داد : او پدر توست . این عکس را در شب عروسی گرفته ایم . او داماد است و من عروس .
بهرام پس از لحظه ای فکر گفت : اگر او پدر ماست ، پس این مرد چاق با سر طاس که حالا با ما زندگی میکند ، از کجا آمده و کیست ؟


داماد در حجله از تازه عروس پرسید : عزیزم ، آیا مادرت سفارش های لازم را به تو کرده است ؟
عروس که منظور داماد را درست درک نکرده بود جواب داد : بله ، ولی مادر من آنقدر امل و کهنه پرست است که من ترجیح می دهم روش همیشگی خود را بکار بسته و حفظ کنم . !!!!

 

 

ترجمه اخبار ترکيه
uzakyol@gmail.com

قتل خونسردانه 5 زن در فروشگاهی
در شیکاگوی آمریکا

یک فرد مسلح که وارد یک فروشگاه پوشاک در یک مرکز خرید شیکاگو شده بود 5 زن را به گلوله بست. سه نفر از این زنان جزء پرسنل فروش بوده اند و دو تن دیگر مشتری بوده اند.
پلیس هنگامی به محل واقعه رسید که اجساد در کنار یکدیگر افتاده بودند. قاتل بعد از کشتن زنان، با خیال راحت اجساد را در کنار هم قرار داده بود و در کنار دیوار گذاشته بود!
به گفته پلیس، فرد مسلح با نیت سرقت وارد مغازه شده اما به قتل 5 نفر دست یازیده است.
قاتل توانسته است بعد از انجام جرم بگریزد هرچند که پلیس می گوید مجرم به زودی دستگیر خواهد شد.

منبع: حریت ترکیه

 

 

پرسش از اسلام
zahra4066@yahoo.com

سوال:

آيا از ديدگاه فقهى، اسلام «حكومت» دارد يا خير؟

 

پاسخ:

قسمت اول:

حكومت براى بشر يك امر ضرورى عقلى است زيرا اجتماع بدون حكومت موجب هرج و مرج است واين حكومت است كه تنظيم كننده امور فرد و اجتماع و اجراء كننده حدود و حقوق و تاءمين كننده عزتو اسـتـقـلال جـامـعـه انـسانى و مايه توسعه و تكامل علوم و فنون بشرى است واين مطلب از اموربديهى و غير نيازمند به اقامه برهان مى باشد.
از سـوى ديـگر اديان الهى به ويژه دين مبين اسلام نيز حكومت را امرى ضرورى ولازمه زندگىبـشـر مـحـسـوب نـمـوده و بـر آن ضـرورت عـقـلى تـاكـيـد مـى كـنـد بـه عـنـوانمـثـال روايـت تـفـصـيـلى فـضـل بـن شـاذان نـيـشـابـورى كـه ازقـول حـضـرت رضا(ع ) نقل شده است در اين زمينه كافى است (2) و اصولاً اگر كسىدر اهـداف اصـلى انـبـيـاء الهـى (ع ) دقـت كـنـد، به خوبى در مى يابد كه رسيدن به اين اهدافبزرگ يعنى رهانيدن آدمى از سلطه و اسارت بيگانگان و در نتيجه اعطاء حرّيت و آزادى به وى،(3) تـعـليـم و تـربـيـت فـراگـيـر بـشـر،(4) احـيـاء ارزشـهـاى انـسـانـى،(5) اقـامـه قـسـط و عـدالت و مـردم گـرايـى ،(6) و بـالاخـره إكـمـال و رسـانـيـدن آدميان به تعالى و رشد إ لهى و رستگارى ،(7) همه و همه مستلزمبرپايى و تشكيل حكومت است و اجراء اين برنامه ها ورسيدن به اين آرمانها بدون ابزار حكومت ،امكان پذير نيست و در واقع حكومت ونظام و سياست ، وسيله وابزار اجرإ اهداف انبياء است و از اينجهت مى بينيم كه هر كدام از آن بزرگواران نظير حضرت داود(ع ) و حضرت سليمان (ع ) و نبّىاكـرم 6 كـه مـوفـق بـه تـشـكـيـل حـكـومـت شـده انـد تـا چـه انـدازه در تـعـقـيـت ووصـول بـه اهـداف الهـى خود موفق بوده اند و هر كدام كه چنين ابزارى را به دست نياورده اند،تـا چـه انـدازه راه حـركت آنها ناهموار و در وصول به اهداف خود تا چه حدّ در تنگنا بوده اند وبى جهت نيست كه طواغيت و دشمنان اديان در هميشه تاريخ ، براى ايجاد حكومتهاى صالحان ايجادمانع و معضل مى كرده اندو همواره به دنبال براندازى حاكميّت صالحان بر زمين بوده اند.
از آنـجا كه در ميان همه اديان الهى ، دين مبين اسلام براى (همه افراد) و (همه مكانها) و (همهزمـانـهـا) تـا ابـد و قـيـامت عموميّت دارد و اين عموميّت سه گانه از نظر قرآن شريف و رواياتاهل البيت (ع ) از ضروريات و بديهيات است ، بنابراين اسلام در زمان غيبت امام معصوم (ع ) نيزبدون ترديد داراى حكومت است ، به ويژه آنكه اسلام دينى است عبادى و سياسى و احكام مقدّس آندر عـبـادات و مـسـائل شـخـصيّه خلاصه نمى شود و همانند زمان حضور براى اداره حكومت ، زعيم وحـاكـم تـعـيين و منصوب كرده است تا مسلمانان در امور اجتماعى و حوادثى كه پيش مى آيد به اورجـوع كـنند و لذا استاد بزرگوار ما حضرت امام خمينى (ره ) دراين زمينه تصريح مى فرمودندكه (هر كه اظهار كند كه تشكيل حكومت اسلامى ضرورت ندارد، منكر ضرورت اجراى احكام ، شدهو جامعيّت احكام و جاودانگى دين مبين اسلام را انكار كرده است .)(8)
و اسـتـاد بـزرگوار ما مرحوم آية اللّه العظمى آقاى بروجردى ـ قدس اللّه روحه ـ در اين زمينهمـى فرمودند: چون در جوامع اوّليه شيعه روايات بسيارى بوده كه همه اين روايات به دست مانـرسـيـده اسـت ، لذا از اتـفـاق و اجـمـاع فـقـهـاء در يـك فـتـوى در مـى يـابـيـم كـه آنـان روايـتكـامـل و صـحـيحى از نظر سند و دلالت در دست داشته اند كه در مسير زمان به ما نرسيده است واصولاً ممكن نيست دينى كه كلّيه جزئيات عبادى و سياسى و معاملاتى را ذكر فرموده است ، مسئلهبـا اهـمـيـّت و داراى ضـرورت و بـداهـتـى مـثـل حـكـومـت را فروگذار كرده باشد و شايد يكى ازدلائل ايـنـكـه ايـن روايـات بـه دسـت مـا نـرسيده است ، همان تلاش طواغيت و حكومتهاى جور براىجـلوگـيـرى از تـشـكـيل و برپايى حكومت صالحان بوده و از اين جهت آنها براى رسيدن به اينهـدف دنبال محو افكار و انديشه هاى ائمّه طاهرين (ع ) بوده اند گرچه على رغم همه اين حركاتهـنـوز هـم مـجـامـع روايـى وحـديثى بسيارى در دست ماقرار دارد، نظير حادثه مبارك غدير كه بانـهـايـت تـلاش طـواغـيـت بـراى مـحـو آثـار غـديـريـه ، هـنـوز هم آثار با عظمتى از آن حادثه ازنقل معصومين (ع ) در اختيار ماست .
بـنـابـرايـن وقـتى از يكسو مى بينيم كه اسلام در زمان غيبت امام معصوم (ع ) بدون ترديد داراىحـكـومـت اسـت و از سـوى ديـگـر مـى دانـيـم كـه حـكـومـت در درجـهاوّل از آنِ ذات اقـدس الهـى است و سپس براى هر كسى كه خداوند به او اعطاء حكومت كند، لذا درمـى يـابـيـم كـه آن كـسـى حق حكومت دارد كه از جانب خداوند براى احراز اين مسئوليت ، نصب شدهباشد، چرا كه توحيد خداوند متعال در (خالقيّت هستى ) ملازم و مستلزم با توحيد او در (حاكميتبـر هـسـتـى ) اسـت و هـمـه حـاكـميتهاى ديگر، چون (حاكميت بالعرض ) است ، بايد به حاكميتخداوند كه (حاكميت بالذّات ) است منتهى شود. پس حكومت از نگاه يك انسان موّحد بايد به نصباز سـوى حـاكـم مـطلق بر جهان هستى يعنى خداوند متعال باشد و اين مطلب مهّم نشاندهنده آن استكـه اگـر تـفـكـّرى ،حكومت را از سوى پائين ببيند، اين تفكّر،توحيدى نيست چراكه برطبق تفكّرتـوحـيدى ،حكومت اوّلاً از آنِ خداست و ثانياً از آنِ هر كسى كه خداوند به او اعطاء كند، در نتيجه ،حكومت امرى است كه از سوى بالا مى آيد نه از سوى پائين و دقيقاً بايد ديد كه او اين اختيار رابه چه كسانى اعطاء كرده است .
لذا حـكـومـت ديـنـى (انتصابى ) است نه (انتخابى ) و روايات و ادلّه مربوطه ، تعيين و نصبحـكـومـت نـموده است و اهل خبره براساس اين ادلّه ، مصداقى از اين نصب را، تشخيص داده و كشف مىكـنـنـد هم چنانكه اگر مصداقى خود به خود زمام امور را به دست گرفت ، اين سمت در وى تعيّنپـيـدا مـى كـنـد نـظير آنچه در جمهورى اسلامى ايران در خصوص حضرت امام خمينى ـ اعلى اللّهكلمَته ـ اتفاق افتاد.
و خـلاصـه ، مـسئله حكومت در زمان غيبت امام عصر(ع ) و موضوع ولايت فقيه از مسائلى است كه به تـعـبـيـر زيـبـاى اسـتـاد عـظيم الشاءن ما حضرت امام خمينى ـ اعلى اللّه كلامه ـ (تصّور آن موجب تصديقش خواهد شد)(9) و لذاست كه مى بينيم صاحب جواهر(ره ) كه كتاب ارزشمند اوابزار مهّم مراجع و مجتهدان است نيز در چندين مورد ادعاء ضرورت درباره ولايت فقيه مى كند و ازجـمـله در كـتـاب امـر بـه معروف و نهى از منكر، بيان بلندى دارد كه : (آنكس كه در ولايت فقيهوسـوسه مى كند از طعم فقه هيچ چيزى نچشيده است و از لحن گفتار فقهاء و رموز آنان هيچ امرىرا نفهميده است و در مراد ائمه طاهرين (ع ) از روايات مربوطه دقّت نكرده است .)(10)

ادامه دارد ...

------------------------------------------
پاسخ از آيت اللّه مظاهرى

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة مريم آيات: 98 محل نزول: مکه
 
 
سورة مريم

 
كهيعص 1 ذِكْرُ رَحْمَةِ رَبِّكَ عَبْدَهُ زَكَرِيَّا 2 إِذْ نَادَى رَبَّهُ نِدَاء خَفِيًّا 3 قَالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا وَلَمْ أَكُن بِدُعَائِكَ رَبِّ شَقِيًّا 4 وَإِنِّي خِفْتُ الْمَوَالِيَ مِن وَرَائِي وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا فَهَبْ لِي مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا 5 يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا 6 يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَى لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا 7 قَالَ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا وَقَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْكِبَرِ عِتِيًّا 8 قَالَ كَذَلِكَ قَالَ رَبُّكَ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَقَدْ خَلَقْتُكَ مِن قَبْلُ وَلَمْ تَكُ شَيْئًا 9 قَالَ رَبِّ اجْعَل لِّي آيَةً قَالَ آيَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَ لَيَالٍ سَوِيًّا 10 فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَى إِلَيْهِمْ أَن سَبِّحُوا بُكْرَةً وَعَشِيًّا 11

 

ترجمه فارسي مکارم
سورة مريم
 
به نام خداوند بخشنده بخشايشگر
كهيعص «1» (اين) يادى است از رحمت پروردگار تو نسبت به بنده‏اش زكريا «2» در آن هنگام كه پروردگارش را در خلوتگاه (عبادت) پنهان خواند «3» گفت: «پروردگارا! استخوانم سست شده; و شعله پيرى تمام سرم را فراگرفته; و من هرگز در دعاى تو، از اجابت محروم نبوده‏ام! «4» و من از بستگانم بعد از خودم بيمناكم (كه حق پاسدارى از آيين تو را نگاه ندارند)! و (از طرفى) همسرم نازا و عقيم است; تو از نزد خود جانشينى به من ببخش «5» كه وارث من و دودمان يعقوب باشد; و او را مورد رضايتت قرار ده!» «6» اى زكريا! ما تو را به فرزندى بشارت مى‏دهيم كه نامش «يحيى‏» است; و پيش از اين، همنامى براى او قرار نداده‏ايم! «7» گفت: «پروردگارا! چگونه براى من فرزندى خواهد بود؟! در حالى كه همسرم نازا و عقيم است، و من نيز از شدت پيرى افتاده شده‏ام!» «8» فرمود: «پروردگارت اين گونه گفته (و اراده كرده)! اين بر من آسان است; و قبلا تو را آفريدم در حالى كه چيزى نبودى!» «9» عرض كرد: «پروردگارا! نشانه‏اى براى من قرار ده!» فرمود: «نشانه تو اين است كه سه شبانه روز قدرت تكلم (با مردم) نخواهى داشت; در حالى كه زبانت سالم است!» «10» او از محراب عبادتش به سوى مردم بيرون آمد; و با اشاره به آنها گفت: «(بشكرانه اين موهبت،) صبح و شام خدا را تسبيح گوييد!» «11»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

bia_2_pisham68@yahoo.com

توجــــــــــــه
سلام دوستان
چون روزانه یک نشریه فراگیر شده و روزبروز مخاطبین بیشتری پیدا کرده ، اقدام به ارسال این نوشته میکنم ، یکی از دوستان مطلب زیر رو مطرح کرده و اعتقاد داره که شاید برحسب تصادف نتیجه ای داشته باشه ، اگر دوستی راجع به مطلب زیر اطلاعی داشت ، محبت کنه و مستقیما به من ایمیل بزنه تا من به دوستم اطلاع بدهم با شما تماس بگیرد .
در شب عـیـــد غـــد یـــــــــــــر سال 1347 خانواده ای بدلیل اختلاف و بروز مشکلات که منجر به طلاق گردید ، دختر بچه چند روزه ای را که داخل چادری گلدار پیچیده شده بود ، در حرم امام رضا (ع) گذاشته و دیگر خبری از آن طفل در دست نیست .
آن طفل در صورت حیات امروز 39 ساله است و دارای حقوقی ناشی از خانواده خود میباشد ، البته در صورتی که ابتدا مطلع از سابقه خود باشد ، خواهشمندیم چنانچه شخصی از این مطلب و ذینفع خبری در دست دارد، به ایمیل من اطلاع دهد . باعث اجر اخروی و ثواب خواهد بود

 

 

niceboy_1380@yahoo.com

تفقد ملوکانه به سفاک آذربایجان

تیمور بختیار

نویسنده کتاب «من و فرح پهلوی»، داستان حضور تیمور بختیار در حوادث آذر سال 1325 در آذربایجان را با جزییات بیشتری نقل کرده است:
در حوادث 21 آذر [1325] که قوای ارتش برای سرکوب مردم آذربایجان به تبریز و نواحی آن اعزام شدند، تیمور بختیار فرماندهی یکی از گردان‌های قوای تحت امر سرلشکر ضرابی را بر عهده داشت و به خاطر خلق و خوی عشیره‌ای و ایلیاتی و جسارت و بی‌رحمی که داشت، در مسیر میانه- مراغه و تبریز جنایات زیادی انجام داد و علیرغم آنکه نیروی دموکرات‌ها یا تسلیم شده و یا به داخل آذربایجان شمالی عقب‌نشینی کرده بودند، مردم بی‌دفاع و روستاییان و کشاورزان را به اتهامات واهی همکاری با دموکرات‌ها قتل عام کرده و هر که را می کشت ، به حساب دموکرات ها می‌گذاشت (!) و برای آنکه آمار تلفات وارده به دشمن خیالی را بالا ببرد، چوپانان و زارعین را هم به عنوان دموکرات (!) به گلوله می‌بست.
در این جنایات، ذوالفقاری‌ها (فئودال‌های بزرگ زنجان) هم نیروهای تحت امر سرگرد بختیار را یاری می‌دادند.
ذوالفقاری‌ها برای آنکه دامنه زمین‌‌های خود را گسترش بدهند، بختیار را به کشتار مردم بی‌دفاع و بیرون راندن آنها از مزارع و زمین‌هایشان ترغیب می‌کردند، تا به اصطلاح، بختیار دموکرات کشی(!) کند و آنها هم زمین‌هایشان را وسعت بدهند!
سرگرد تیمور بختیار که در این لشکرکشی بیش از دیگران آدم کشته بود، در بازگشت به تهران، مورد تفقد ملوکانه قرار گرفت و به درجه سرهنگی دست یافت. سرهنگ تیمور بختیار که به واسطه خونریزی‌هایش در آذربایجان به سفاکی مشهور شده بود، به فرماندهی تیپ زرهی کرمانشاه منصوب گردید تا خشونت و زور بازوی خود را به گردنکشان آن منطقه نیز نشان دهد.
(م 7/ ص 528- 529)

منبع: تاریخ پهلوی - ج 13

 

 

salarilaleh@yahoo.com

بارش ماهي!

 باران ماهي، موضوعي عجيب در بين مردم هندوراس نيست. اين اتفاق هر ساله بين ماههاي مي و جولاي در منطقه «ديپارتا منتو ديورو» رخ مي‌دهد. شاهدان مي‌گويند اين پديده با آمدن ابرهايي در آسمان منطقه آغاز مي‌‌شود و سپس رعد و برق و طوفان شديدي روي مي‌دهد و باران به شدت مي‌بارد. اين طوفان و باران حدود 2 الي 3 ساعت به طول مي‌انجامد و وقتي تمام مي‌شود مي‌توان ماهي‌هاي زنده زيادي را روي زمين پيدا كرد.
مردم اين منطقه اين ماهي‌ها را جمع مي‌كنند و با آنها غذا مي‌پزند. از سال‌ 1998 نيز هر ساله در شهر «يورو»، «جشنواره باران ماهي» برگزار مي‌كنند و در آن غذاهايي كه با اين ماهي پخته شده‌ را مي‌خورند

 

 

viski_601@yahoo.com

يه مرد 80 ساله ميره براي چك آپ
دكتر ازش در مورد وضعيت فعليش مي پرسه و پيرمرد با غرور جواب ميده
هيچوقت به اين خوبي نبودم
تازگيا با يه دختر 25 ساله ازدواج كردم و حالا باردار شده و كم كم داره موقع زايمانش ميرسه

نظرت چيه دكتر؟!
دكتر چند لحظه فكر ميكنه و ميگه:
خب بذار يه داستان برات تعريف كنم
من يه نفر رو مي شناسم كه شكارچي ماهريه

اون هيچوقت تابستونا رو براي شكار كردن از دست نميده
يه روز كه مي خواسته بره شكار از بس عجله داشته اشتباهي چترش رو به جاي تفنگش بر ميداره و ميره توي جنگل!

همينطور كه ميرفته جلو يهو از پشت درختها يه پلنگ وحشي ظاهر ميشه و مياد به طرفش شكارچي چتر رو مي گيره به طرف پلنگ و نشونه مي گيره و
بنگ!
پلنگ كشته ميشه و ميفته روي زمين!!!
پيرمرد با حيرت ميگه: اين امكان نداره!
حتما يه نفر ديگه پلنگ رو با تير زده!
دكتر يه لبخندميزنه و ميگه:
دقيقا منظور منم همين بود !!

نتيجه اخلاقي:هيچوقت درمورد چيزي كه مطمئن نيستي نتيجه كارخودته ادعا نداشته نباش

 

 

clergyiran@gmail.com

در قرآن زن برتر است یا مرد؟

بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن یکی از پر بحث ترین آیات ، آیه 34 سوره نساء است که خداوند در این آیات در مورد مسائل خانوادگی و زناشویی صحبت می کند ، در این آیه آمده الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلىَ النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ وَ بِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَلِهِم یعنی: مردان بر زنان قيمومیت و سرپرستى دارند، به خاطر اينكه خدا بعضى را بر بعضى برترى داده، و به خاطر اين كه مردان از مال خود نفقه زنان و مهريه آنان را مى‏دهند‏ (ترجمه المیزان)
حال سوال پیش می آید که این آیه چه چیزی می گوید؟ آیا اینکه خداوند گفته ما بعضی را نسبت به بعض دیگر برتری دادیم بمعنی اینست که زن و مرد در انسانیت متفاوتند و مرد بالاتر از زن است ؟! اگر این باشد که می شود بی عدالتی و ظلم و خداوند هم که عادل است و ظالم نیست چون ظالم ، ظلم می کند برای اینکه به هدفش بزور برسد حال آنکه خداوند احتیاج به چنین چیزی ندارد پس جریان این آیه چیست؟
قدر مسلم اینست که در زنان صفاتی هست که در مردان نیست و در مردان صفاتی ست که در زنان نیست . بعضی از صفات زنان آنها را در بعضی کارها بالاتر از مردان قرار می دهد و همین صفات ،زنان را در بعضی کارها پایین تر . در مردان هم صفاتی هست که در بعضی کارها آنان را بالاتر و سرپرست و در بعضی کارها آنان را پایین تر و مطیع قرار می دهد. برای مثال اکثر مردان از قدرت بدنی بیشتری نسبت به زنان برخوردارند این قدرت بدنی باعث می شود مرد در جامعه هم از امنیت بیشتری برخوردار باشد و هم اینکه در مقابل سختی ها و فشارهای جسمی پایدار تر است. در نتیجه این باعث برتری مرد نسبت به زن شد! حال آنکه اگر همین صفت (قدرت بدنی) را بیاوریم و در مورد تربیت فرزندان یا معلمی و آموزش قرار دهیم هیچ ارزشی ندارد! یا مثلا در زنان صفت عاطفه و محبت و احساس بیشتر از مردان است . این صفت باعث می شود زن در تربیت فرزند و یا معلمی و یا در ایجاد علاقه در دیگران نسبت به مرد یا پسر برتری داشته باشد ولی این احساس و یا این عواطف در کارهایی مثل قضاوت و یا بعضی از محیطهای جامعه ممکن است اثر سوء داشته باشد!
در نتیجه زنان را بر مردان برتری ست در بعضی موارد و مردان را بر زنان برتری ست در بعضی چیزها.
اما یک سوال جدید چرا خداوند در آیه این را نگفته؟ و به برتری مردان بر زنان اکتفا کرده؟
جواب این سوال بسیار ساده است. زیرا خداوند در این آیه در مورد خانواده و سرپرستی خانواده صحبت می کند و می خواهد نظرش را در مورد سرپرست خانواده بگوید بخاطر همین مسئله برتری مردان به زنان را مطرح کرده و مسئله برتری زنان به مردان را در بعض امور مطرح نکرده چون اصلا موضوعیتی هم نداشت. اما در جای دیگر که موضوع بحث برتری انسانها ست صریحا بیان می کند: إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ یعنی همانا برترین و والاترین شما انسانها نزد خدا با تقوی ترین شماست و نگفته برترین شما انسانها مردترین شماست! و نگفته برترین انسانها زن ترین شماست بلکه معیار را تقوی قرار داده بنابراین معیار برتری در اسلام فقط تقوی ست .نه آخوند بودن و نه مرد بودن و نه زن بودن!
و معیار برتری در جامعه برای مرد و زن صفات آنهاست و صفات آنها هم متفاوت است و تفاوتی که باعث تبعیض نشود ظلم نیست. و این صفات است که باعث می شود مرد در بعضی امور مثل مدیریت خانواده در بیرون از خانه قیم باشد و زن در چیزهایی مثل مدیریت خانه برتر ، و یا مرد در کارگری برتر باشد و زن در دبیری و معلمی و آموزش ، اینها تبعیض و ظلم نیست بلکه تفاوت است.

 

 

helia_k48@yahoo.com

ضرب المثل ها و اصطلاحات انگلیسی (6)

61.Birds of a feather flok to gether کبوتر با کبوتر, باز با باز,کند هم جنس با هم جنس پرواز .

62.She is a ball of fire آتش پاره است .

63.Too many cook spoil the broth آشپز که دو تا شد آش یا شور می شود یا بی نمک.

64.You can not teach an old new trick سر پیری و معرکه گیری.

65.Do your best حد اکثر سعی ات را بکن .

66.I,ll eat my hat if i don,t do it اگر اینکار رو نکنم اسمم را عوض می کنم.

67.The pot called the kettle black. دیگ به دیگ می گوید روت سیاه

68.He has a finger in every pie. نخود هر آش است

69.All is well. همه چیز رو براه است

70.Go and blow your noise برو دماغت رو بگیر

ادامه دارد...
. Believing everybody is dangerous
.Believing no body is very dangerous
باور کردن هر شخصی خطرناک است ,باور نکردنش خطرناکتر.
(ABRAHAM LINCOLN

 

.

shahyad_m_18@yahoo.com

يك نكته از دكتر علي شريعتي

دکتر شريعتي در اين متن در توصيف ابوذر چهره ي محبوبش چنين ميگويد :
« قلم من با افتخار غرور آميزي بر روي اين صفحات مي لغرزد زيرا ، قهرماني را که در اين داستان نقاشي مي کند ، رقاصه ي پيست رقصي که ميکوشد تا تماشاچيانش را از شهوت به جوش آورد نيست ، شاعري که در هواي عفن يک ميخانه يا در کنار منقلي ستونهاي ضخيم دود را به سقف مي فرستد نيست ، عروسک هايي که پيرلويس ساخته است نيست .
ياران وفادار کاباره هاي زير زمينها و پس کوچه هاي محلات بد نام پاريس نيست .
داستان عشق هاي گنديده اي که از هوليوود الهام مي گيرد ، سرگذشت طنازان اثيري و عشوه گر جزيره ي کاپري که از همه سوي جهان ، شکمهايي را به سوي خويش ميخواند که در زير هر يک فاضلابي از شهوت نصب لست نيست .
پوست بدن نرم و مرمرين ستاره ي طنازي که هر صبح در وان شير مي خوابد ، چهره اي که کرمهاي معطر بر آن برقي از چربي زده است ، لرزش هوس انگيز ران و پستاني که به صدها نويسنده نام و نان بخشيده است نيست .
قهرمان اين داستان فرزند غيور صحراست ، فرزند صحراي مغروي است که با همه ي تنگدستي و عسرت ، همواره عار داشته است که ، حتي آسمان بر او اشک ترحم بارد ، فرزند صحرايي است که ، بر کرانه ي درياها نشسته است و قرن ها از سر غرور در زير آتش خورشيد تشنه مانده ، براي آشاميدن آب ، سر به دريا نيز فرود نياورده است .
چهره ي گندمگون و آفتاب زده اي است که خشونت صحرا در آن نقش بسته ، پوست چروکيده اي است همچون پاره ي چرمي ، در زير آفتاب جزيره ، خشکيده و سياه گشته است ، قامت باريک و بلندي است که بار رنج ها و سختي هاي بيابان اندکي آن را خميده است ، سينه ي لاغر و استخواني اي است که مردي و پايداري از آن مي تراود ، و دو چشم دلير شيري است که از لهيب آتش صحرا ، براي خويش ، دو نگاه ساخته است .
اين داستان سر گذشت تند بادي است که در ميان قبيله اي طغيان کرده و در صحراي خلوتي فرو نشست ........
........ سر گذشت مردي از غفار است . »

 

 

salman_yavar@yahoo.com

اسناد سخن مي گويند - 4

طرح رئيس سازمان اطلاعاتي فرانسه براي ترور حضرت امام خميني (ره)


طي 4 ماهي كه امام خميني(ره) در سال 1357 در فرانسه حضور داشتند (13 مهر تا 12 بهمن) سازمان اطلاعاتي فرانسه با همكاري ساواك تلاشهاي فراواني براي مقابله با فعاليتهاي ايشان عليه رژيم شاه به عمل آورد. اين تلاش‌ها شامل اعمال فشار به حضرت امام براي توقف مبارزات مشاراليه، كنترل تلفنهاي نزديكان امام، ارائه نشاني طرفداران امام به ساواك و تلاشهايي براي اخراج امام از فرانسه بود. اما يكي از اسناد كشف شده ساواك حاكي از پيشنهاد رئيس سازمان اطلاعاتي فرانسه براي ترور امام خميني بود. طبق اين پيشنهاد كه از سوي «كنت دومرانش» رئيس سازمان اطلاعاتي فرانسه به تيمسار كاوه، فرستادة ساواك ارائه شد، مي‌بايست زمينه انتقال امام به ايتاليا فراهم شود. سپس در آنجا با استفاده از هرج و مرج سياسي موجود در آن كشور، اقدام به ترور مشاراليه گردد. گزارش اين پيشنهاد همراه با ساير فعاليتهاي مشترك ساواك و سازمان اطلاعاتي فرانسه عليه امام را در نامه سپهبد ناصر مقدم به شاه مي‌خوانيم:


پيشگاه مبارك اعليحضرت همايون شاهنشاه آريامهر
مفتخراً بشرفعرض مي‌رساند:
به منظور تسريع و پيگيري اقدامات مربوط به جمع‌آوري اطلاعات پيرامون فعاليتهاي خميني در پاريس معاون اطلاعات خارجي ساواك از تاريخ پنجشنبه 20/7/57 تا يكشنبه 23/7/1357 به پاريس مسافرت و طي آن ملاقاتهايي با مقامات سرويس اطلاعاتي فرانسه و برخي از منابع اطلاعاتي به عمل آورد.
اهم مطالب مطروحه در اين ملاقاتها و اطلاعات مكتسبه در مورد خميني ذيلاً از شرفعرض پيشگاه مبارك ملوكانه مي‌گذرد.
بنا به اظهار مقامات فرانسوي خميني از بدو ورود به پاريس تاكنون سه بار محل اقامت خود را تغيير داده است و طي اين مدت با ابوالحسن بني‌صدر ـ صادق قطب‌زاده ـ مظفر فيروز ـ غضنفرپور ـ سيدشمس‌الدين مجابي و تعداد كثير ديگري از ايرانيان مقيم فرانسه و ساير كشورهاي اروپا بويژه ايتاليا و آلمان تماس داشته است. ضمناً صادق قطب‌زاده شخصاً به عراق رفته و خميني را با خود به فرانسه برده است.
مراقبت از محل اقامت كنوني خميني از نقطه‌نظر تعيين هويت اشخاصي كه با او ملاقات مي‌كنند به دليل وضع خاص خانه محل اقامت او باغ بزرگ با دو ديوار و درهاي متعدد براي پليس امنيتي فرانسه مشكل است. تحقيقات پيرامون مراجعين به محل اقامت خميني با توجه به شماره پلاك اتومبيل آنها از طرف پليس فرانسه ادامه دارد و قرار است متعاقباً نتيجه به اطلاع مقامات ايراني برسد.
مقامات سرويس فرانسه همچنين اظهار داشتند كه قرار بود ظرف روز 23/7/57 خميني براي مصاحبه به محلي در داخل شهر پاريس برود اما نماينده پليس امنيتي فرانسه به منزل او رفت و به خميني اظهار داشت كه اگر به محل ملاقات برود پليس مجبور است همه كساني را كه به آنجا رفته‌اند از آن محل اخراج كند. نماينده پليس خطاب به خميني تأكيد كرد كه دولت فرانسه از بدو ورود به وي (خميني) ابلاغ نموده است كه حق هيچ‌گونه فعاليت سياسي عليه ايران را ندارد. مقامات سرويس فرانسه خاطرنشان ساختند كه پس از اين مذاكرات خميني در آخرين لحظه رفتن خود را به محل اجتماع افراد منظور و انجام مصاحبه لغو كرد.
كنت دومرانش رئيس سرويس فرانسه اظهار داشت كه زمينه‌سازي دولت عراق براي خارج كردن خميني از آن كشور احتمالاً بنا به توصيه وي (كنت) به صدام حسين در اين مورد انجام گفته است. كنت دومرانش اضافه نمود كه بنا بر توصيه وي چهار روز قبل دولت فرانسه تصميم گرفته خميني را از آن كشور اخراج كند ولي با كمال تعجب ملاحظه شد كه سفير شاهنشاه آريامهر مصراً از وزارت امور خارجه فرانسه درخواست كرده كه از اخراج خميني صرفنظر شود. كنت علت اين اقدام را جويا شد. در اين مورد به كنت دومرانش پاسخ داده شد كه احتمالاً علت اين كار اين است كه سفير ايران عقيده دارد كه خميني در پاريس تحت كنترل دوستان فرانسوي ايران است در حاليكه معلوم نيست كشور مقصد بعدي او تا چه حد مي‌تواند يا بخواهد فعاليتهاي او را كنترل كند.
كنت دومرانش خاطرنشان ساخت دلايل قاطعي در اختيار دارد كه خميني با كمونيستهاي فرانسه و ايتاليا ارتباط دارد و اين عناصر كمونيست براي رفتن او به ايتاليا تلاش مي‌كنند. رئيس سرويس فرانسه اظهار عقيده كرد كه خوب است وسايل عزيمت خميني به ايتاليا فراهم شود و با استفاده از هرج و مرجي كه در ايتاليا وجود دارد عوامل ايران به آساني او را از بين ببرند.
در اين مورد به كنت دومرانش توضيح داده شد كه اگر چنين كاري بشود خميني تبديل به يك «شهيد» خواهد شد و حربه جديدي به دست كمونيستها مي‌افتد تا بيش از گذشته دولت ايران را مورد حمله قرار دهند. كنت اين نظر را تأييد نمود.
در مورد تصميم خميني داير بر عزيمت به آمريكا اگر چه تا اين تاريخ مقامات اطلاعاتي آمريكا خبر درخواست ويزاي ورود به آمريكا وسيله وي را تأييد نكرده‌اند ولي رئيس سرويس فرانسه اظهار داشت كه خميني درخواست صدور رواديد آمريكا را از سفارت آمريكا در پاريس به عمل آورده است.
به رئيس سرويس فرانسه تأكيد گرديد كه عزيمت خميني به آمريكا مورد تقاضاي ساواك بوده و درخواست مي‌شود كه وي از امكانات خود براي تشويق خميني به رفتن به آمريكا حداكثر استفاده را بكند. كنت دومرانش قول داد در اين زمينه هر كاري از او ساخته باشد انجام خواهد داد و اضافه نمود كه اقدامات لازم را جهت تسريع در جمع‌آوري اطلاعات پيرامون فعاليتهاي خميني در پاريس و كنترل تماسها و ملاقاتهاي وي معمول و نتايج حاصله را سريعاً در اختيار ساواك خواهد گذاشت.
به طور كلي در ملاقات با مقامات فرانسوي چنين استنباط شد كه آنان علاقه محسوسي در مورد همكاري با دولت ايران درباره كسب اطلاع از وضعيت خميني در مدت اقامت در آن كشور دارند.
طي ملاقاتي با اسماعيل رائين در پاريس به وي توصيه شد كه از طريق صادق قطب‌زاده خميني را تشويق نمايد كه به آمريكا عزيمت كند و اسماعيل رائين قول داد كه با نماينده ساواك در پاريس همكاري خواهد كرد.
به پيوست اصل و ترجمه گزارش سرويس اطلاعاتي فرانسه به رياست جمهوري آن كشور به مناسبت ورود خميني به پاريس تقديم مي‌گردد.
مراتب جهت استحضار خاطر خطير ملوكانه معروض مي‌گردد.
جان‌نثار ـ سپهبد ناصر مقدم
 

منبع:
موسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي

 

 

alireza1384@gmail.com

دو قلویی که با هم ازدواج کردند

دوقلویی که در خانواده های جداگانه ای بزرگ شده بودند بدون آنکه بدانند با یکدیگر ازدواج کردند.
لرد التون یک عضو مجلس اعیان بریتانیا گفت این خواهر و برادر در کودکی توسط دو خانواده بزرگ شدند و هرگز به آنها گفته نشده بود که با یکدیگر منسوب هستند. به گفته او پس از روشن شدن این زوج، دادگاهی در بریتانیا ازدواج آنها را باطل کرد.
وی افزود این ماجرا اهمیت این مسئله را نشان می دهد که کودکان باید هویت اولیای بیولوژیک خود را بدانند.
جزئیات بیشتر در مورد هویت این دوقلو مخفی نگهداشته شده است. اما لرد التون گفت که آنها از نسبتی که با یکدیگر داشته اند پس از ازدواج مطلع شدند. او این ماجرا را در نشست مجلس اعیان درباره لایحه باروری انسانی مطرح کرد و گفت: "آنها در هنگام بزرگسالی همدیگر را دیدند و احساس جاذبه ای گریزناپذیر کردند." وی افزود: اکنون قاضی باید راهی برای حل عواقب این ازدواج و جدایی آنها بیابد.
لرد التون اظهار داشت این قضیه بر موضوع کلی تر حق کودکان در شناخت پدر و مادران واقعیشان صحه می گذارد. وی تاکید کرد: "اگر شما هویت فردی را پنهان کنید، دیر و یا زود حقیقت روشن می شود." او افزود: "و اگر ندانید که بطور بیولوژیک با کسی نسبت دارید، ممکن است مجذوب او شوید و بعد فجایعی نظیر این رخ می دهد."
پم هاجکینز مدیر سازمان خیریه نورکپ که به افرادی که توسط پدر و مادر واقعیشان بزرگ نشده اند کمک می کند می گوید موارد متعددی از این قبیل وجود داشته است. به گفته وی رابطه جنسی با محارم تابوی بسیار قوی و مهمی در جامعه تلقی می شود.
او می افزاید: "اما در مواردی که افراد از ارتباط و نسبت بیولوژیکی که با هم دارند مطلع نیستند، این کاملا طبیعی است که به سوی کسانی جذب شوند که کاملا شبیه آنها هستند."
مو اورایلی مدیر انجمن پرورشگاه بریتانیا می گوید چنین مواردی بسیار نادر است.او می افزاید: "سی و یا ۴۰ سال پیش احتمال بیشتری وجود داشت که دو قلوها بدون شناخت و اطلاع از یکدیگر بزرگ شوند."
اما امروز کودکانی که توسط پدر و مادران واقعی خود بزرگ نشده اند اطلاع بیشتری از آنها دارند و سازمانهایی نیز وجود دارند که کوشش می کنند خواهران و برادران را به یکدیگر پیوند مجدد دهند.
خانم اورایلی می گوید که این ماجرای غم انگیز اهمیت گرایش به شفافیت بیشتر در مورد کودکان پرورشگاهی را طی ۳۰-۲۰ سال گذشته نشان می دهد.

 

 

komeil_fa84@yahoo.com

حسين(ع) ما را به فرياد مي خواند؛
حکایت نشر اکاذیب و بردن آبروي دزد مؤمن

شهر در دست عبيدالله است. ابن زياد با تهديد و تطميع ،همه را خاموش و خانه نشين كرده است. اين سكوت وهم انگيز شهر را بدل به قبرستاني متروك نموده است. شهر خلوت، چراغ ها خاموش، تنها صداي چكمه هاي گزمه و محتسب است كه گه گاه به گوش مي رسد . جلاد طلبه عدالتخواه سير جاني را سر مي برد و از بالاي دارالاماره ام القرا به زير مي افكند، آب از آب تكان نمي خورد.

آب از آب تكان نمي خورد.
خالد بن وليد سردار مذاكره سپاه اسلام به هوس وارد خانه اي مي شود، مرد خانه را مي كشد... مأموران حكومتي در خانه اش اسناد محرمانه مي يابند، کار بالا می گیرد ، حزب الله به قوای قضائی شکایت می کند ولي داروغه حاضر نمي شود شمشيري را كه براي اسلام كشيده شده است(!) در نيام ببيند . با قرار وثيقه 200 ميليوني آزاد مي شود.
پرونده حسين(علیه السلام) به دادگاه ويژه روحانيت مي رود ، شريح قاضي پرونده را مطالعه مي كند بدون اطاله دادرسي حكم صادر مي شود ، حسين خارجي ست.

حسين خارجي ست
ابن زياد، سليمان ابن صرد خزاعي ،مختار،رفاعة بن شداد و هر كس ديگري را كه مظنون است به جانبازي براي حسين به زندان مي فرستد. قيس ابن مسهر اين فرستاده امام را در زندان به زر مي فريبند و چون زر درفريب اين بسيجي مخلص و جانباز شجاع كارگر نمي افتد، شكنجه اش مي كنند، و او نيز به سرنوشت ديگر ياران شهيدش از بالاي دارالاماره ام القرا به پايين پرتاب مي شود و زمين خواران شكم گنده قصر خرسند لبخند مي زنند.
عدالتخواهان شيراز و اصفهان و همدان و تهران هم بند سليمان ابن صرد مي شوند تا از عاشورا بازمانند.
غافل از آنكه كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا...

حسين تنهاست
و شايد اين كه همه ي زمان ها را عاشورا و همه ي مكان ها را كربلا خوانده اند، تفسيري باشد بر اين امر كه هميشه و در همه زمان ها در مقام قضاوت اسلامي شريح ها هستند كه حكم به خارجي بودن حسين دهند و تبرئه ي خالد ابن وليد.
سلامت يك جامعه و حكومت اسلامي به معني نبود فساد نيست چه آن كه قبل از ظهور و تشكيل حكومت حق و اقامه ي كامل عدل توسط حضرت حجت (عج) حكومت حق امير المؤمنين هم خالي از فساد نخواهد بود (برخورد امير مؤمنان با كارگزاران حكومتي اش و عزل و نصب هاي پياپي نشان از وجود اين فساد دارد) ليكن سلامت يا بيماري جامعه با توجه به نحوه ي مواجهه ي مردم وحكومت با فسادهاي آشكار و نهان محك مي خورد. 
جامعه اي كه در آن فساد علني صورت گيرد اما مردمانش يكايك در صورت اطلاع از فساد در باطن شرمنده باشند و در ظاهر يا خود در رفع فساد بكوشند و مفسد را امر به معروف و نهي از منكر كنند و قاطعانه از فساد باز دارند، يا حكومت را امر به معروف و نهي از منكر كرده و در برخورد با فساد و مفسد تشويق و تهديد نمايند و حكومتش نيز خود در مبارزه با فساد جدي و شديد باشد . روز به روز فساد ها و تباهي ها و گناه ها و حرام ها دور شده و زمينه براي تجلي حق و حيات طيبه فراهم مي شود> خدا راضي و مردم راضي . و از اين فضاي مهياي بندگي چنان شعفي بر مي انگيزد كه بهشت را طعنه مي زند .
اما در جامعه اي كه فساد صورت مي گيرد هر چند اندك، ولي مردمانش بي تفاوت و بي خبر از فسادها روز مي گذرانند و شانه بالا مي اندازند و به من چه مي گويند . و با دكترين هر "كسي كار خودش بار خودش" يا " آسته برو آسته بيا كه گربه شاخت نزنه " زندگي كه چه عرض شود ، مردگي مي كنند و حكومتش نيز در مواجهه با فساد بي تفاوت و پرگذشت و سهل انگار ظاهر مي شود . روز به روز حرام ها و فساد ها و تباهي ها افزون گشته و كم كمك دامن همه ي شهر را مي گيرد . زاهد و عابد شهر هم فاسد مي شوند. خدا ناراضي و يقيناً مردم ناراضي .چنان زندگي تنگ مي شود و داغ ، كه طعم جهنم دارد . و در اين جامعه است كه يزيد حاكم مي شود و حسين كشته مي شود و "آب از آب تكان نمي خورد "
و حال حساب كنيد حال و وضع آينده ي جامعه اي را كه فساد در آن دامن گير و دولت در برخورد با فساد و مفسد، ناتوان و بي رمق و ترسو و مردمش در بي خيالي و بي خبري و به من چه گويي؛ گوي سبقت را از هم ربوده اند و چون اندك مردمي با رگه هايي باقي مانده از اندك بقاياي فطرت به صحنه مي آيند و مفسدين را نهي مي كنند به ترك منكر و حكومت را امر مي كنند به معروف مبارزه با فقر و فساد و تبعيض؛ به جرم تشويش اذهان عمومي و نشر اكاذيب و بردن آبروي دزد مؤمن و اقدام عليه امنيت ملي و تضعيف نظام به دادگاه مي روند و زندان و احتمالاً در آينده اي نه چندان دور پاي چوبه ي دار، و مابقي سكوت كرده و نگاه مي كنند. با اين وضعيت علي رغم آن كه محرم ها پر پيمان باشد و عزاداري ها جاندار، و پشت سر هم مداح زاييده شود و زنگ همه ي موبايل ها نداي روضه و شور مداحي باشد و از ضبط تمام ماشين ها ذكر حسين حسين بر خيزد، يزيد حاكم خواهد شد، عبيد الله والي مي شود و حجاج ابن يوسف و بسر ابن ارطاه به ميدان مي آيند و پوست مي كنند.
سنت تاريخ است خيلي طول نمي كشد منتظر باشيم. سرنوشت مردمی که نهی از منکر را ترک می کنند و یا ناهیان از منکر را امر به ترک می کنند جز خواری و ذلت و زبونی نخواهد بود. 

 

 

yazynh@yahoo.com

پاسخي به مخالف دستورات اسلام
 (رزمنده سابق)!

اولا خدمت آقاي رزمنده سابق در ابتدا بايد عرض شود که هر چند مرحوم فردوسي مورد احترام ما است، اما الگوي ما در زندگي پيامبر (ص) و اولاد طاهرينش (ع) هستند و نه جناب فردوسي. مگر فردوسي امام است که هر کار کرد، ما آن را الگو قرار دهيم؟! نکته دوم اين که اتفاقا الگوي ما جهان اسلام و فلطسين هم نيست. مگر ما کار خير را براي مردم فلسطين و جهان اسلام انجام مي‌دهيم که از آن‌ها انتظار جبران داشته باشيم؟! ما کار خير را براي خدا انجام مي‌دهيم و او هم پاداشش را به ما خواهد داد. براي اين منظور لازم مي‌دانم به احاديثي از معصوم اشاره کنم:
الامام الصادق (ع): اَللهُ في عَوْنِ الْمُؤْمِِنِ مادامَ الْمُوْمِِنُ في عَوْنِ اَخيهِِ

خداوند در پي ياري مومن است، تا وقتي که مومن در پي ياري برادر خويش است. (1)
الامام الصادق (ع): اِمْتَحِنُوا شِيعَتَنا عِنْدَ ثَلاثٍ: عِنْدَ مَواقيتِ الصَّلَواتِ كَيْفَ مُحافَظَتُهُمْ عَلَيْها وَ عِنْدَ أَسْرارِهِمْ كَيْفَ حِفْظُهُمْ لَها عَنْ عَدُوِّنا وَ إِلي‏ أَمْوالِهِمْ كَيْفَ مُواساتُهُمْ لِإِخْوانِهِمْ فيها

شيعيان ما را در سه چيز بيازماييد: در مواظبت بر اوقات نمازها، در نگهداري اسرارشان از دشمنان ما و در همدردي و كمك مالي به برادرانشان. (2)
الامام الصادق (ع): ما عَذَّبَ اللهُ اُمَّةً اِلّا عِنْدَ اسْتِهانَتَهُمْ بِحُقوقِ فُقَراءِ اِخْوانِهِمْ

خداوند امتي را عذاب نخواهد كرد، مگر در وقتي كه نسبت به حقوق برادران نيازمند خود سستي نمايند. (3)
و بسياري احاديث ديگر.
وشاهد ديگر تفسير آيه زير است:
وََ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ

و منت مگذار، و فزوني مطلب. (4)
آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي (حف) در تفسير اين آيه مي‌فرمايد اگر خدمتي به خلق مي‌كني، نبايد آن را با منت يا انتظار جبران توام نمايي.(5) ظاهرا حديثي از پيامبر (ص) نيز با اين مضمون داريم كه محبت كن بدون انتظار جبران و ...
ما حتي با تاسي به امام المسلمين و وصي رسول رب العالمين علي بن ابي‌طالب (ع) از کساني که به آن‌ها کمک مي‌کنيم، تشکر هم نمي‌خواهيم، چه رسد به جبران. زيرا ما براي کس ديگري کار مي‌کنيم. اما با اين حرف‌ها به نظر مي‌رسد كه شما براي خدا کار نمي‌کنيد! ممكن است براي رسيدن به پست و مقام و منالي به جبهه رفته‌ايد و اکنون که به شما نرسيده بناي ناسازگاري گذاشته‌ايد! البته ما خداي ناکرده نمي‌گوييم قطعا اين‌گونه بوده، بلکه صرفا مي‌گوييم حرف‌هاي شما به مانند حرف‌هاي چنين افرادي است. حال واقعا اين‌گونه هستيد يا خير، والله العالم.
در مورد كمك كردن به فلسطين و مشكلات كشور خودمان نيز بنده حرف‌هاي خود را زدم. به روزانه شماره 865 رجوع کنيد. به عنوان مثال بنده نوشتم که مثلا شهر بم بودجه زياد دارد (که شاهد آن تصميم به انجام پروژه‌هاي مخابراتي بزرگ است)، اما ممکن است مردم آن هنوز آواره باشند؛ اين به اين علت نيست که بودجه آن‌ها به فلطسين داده شده است؛ مشکل جاي ديگري است. فکر مي‌کنيد اگر ما به فلسطين کمک نکنيم، مشکلاتي که ذکر کرديد، حل مي‌شود؟! خير. مشكلات ما به علت دزدي و اختلاس و ارتشا است و اين ربطي به کمک ما به فلسطين ندارد. اگر کمک نکنيم هم باز مشکلات باقي است، چرا که ريشه آن در جاي ديگري است که قصد بحث در مورد آن را نداريم. در کمک به مسلمان هم مطابق با فراميني که از ائمه (ع) به ما رسيده است، فرقي بين رنگ پوست و نژاد و غيره نيست که شما فکر کنيد با نجس کردن دهانتان با قاذورات و کثافات فحش و نسبت دادن تازي به مسلمانان عرب، مي‌توانيد هجونامه خود را موجه سازيد!
کوته‌فکري ديگر شما اين است که فکر مي‌کنيد ما به فلطسين کمک مي‌کنيم چون فلسطين است!! خير. هدف ما مبارزه با صهيونيسم به عنوان دشمن اسلام است و به فلسطين چون دارد در راه هدف ما مي‌جنگد، مطابق با دستور قرآن کمک مي‌کنيم:
... وَإِنِ اسْتَنصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ ...

... و اگر در دين از شما ياري طلبند، بر شماست كه آن‌ها را ياري كنيد ... (6)
پس کمک وظيفه شرعي ماست. و نيز در جاي ديگر مي‌فرمايد:
وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ

هر نيرويي در قدرت داريد، براي مقابله با آن‌ها (دشمنان) آماده سازيد و (همچنين) اسب‌هاي ورزيده (براي ميدان نبرد)، تا به وسيله آن دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد. و (همچنين) گروه ديگري غير از اين‌ها را كه شما نمي‏شناسيد و خدا آن‌ها را مي‏شناسد. و هر چه در راه خدا (و تقويت بنيه دفاعي اسلام) انفاق كنيد، به طور كامل به شما بازگردانده مي‏شود، و به شما ستم نخواهد شد. (7)
ما چون به قرآن اعتقاد داريم، هنگامي که قرآن مي‌فرمايد هر چه در راه خدا و تقويت اسلام انفاق كنيد، به طور كامل به شما بازگردانده مي‏شود و به شما ستم نخواهد شد، اطاعت مي‌کنيم. وگرنه چرا به کشورهاي سرسپرده و مستعمره‌اي چون مصر کمک نمي‌کنيم، با آن که آن‌ها هم مسلمان هستند؟ زيرا آن‌ها در حقيقت مسلمان‌نما هستند و با دشمن دين خود سازش مي‌کنند. اگر زماني فلسطين هم سازش کند، تاثيري در ما ندارد. ما هدف خود را که مبارزه با صهيونيسم جنايت‌کار است، دنبال مي‌کنيم. نهايتش اين است که يکي از کشورهايي را که هدف مشترکي با ما در مبارزه با دشمنان اسلام داشته‌اند، از دست داده‌ايم که باکي نيست، زيرا خداوند فرمود:
... وَاللّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَن يَشَاء ...

... خداوند، هر كس را بخواهد با ياري خود، تاييد مي‏كند ... (8)
پس اگر خداوند بخواهد، بدون کمک کشورهاي بي‌بخار و بي‌غيرت عرب و حتي بدون جنگيدن خود فلسطيني‌ها ان شاء الله مي‌توانيم بر دشمن پيروز شويم.
براي شما متاسفم آقاي رزمنده سابق که مي‌گوييد در دين در مورد مسايل علمي چيزي يافت نمي‌شود. نکند تا به حال قرآن يا احاديث معصومين (ع) را نخوانده‌ايد؟! يعني شما حتي قبل از تضليل و در دوران هدايت خود قبل از جنگ و در زمان آن و بعد از آن نيز قرآن و حديث نخوانده‌ايد؟! کافي است به کتاب «دانش‌نامه احاديث پزشکي» نوشته حجت‌الاسلام ري‌شهري مراجعه کنيد تا دو مجلد قطور از احاديث پزشکي ائمه را که بسياري از آن‌ها اکنون از نظر علمي ثابت شده‌اند، مشاهده نماييد. کافي است به اطلاعات قرآن در مورد زمين، باد، ستارگان، کوه و بسياري ديگر مراجعه کنيد تا مباحث علمي را مشاهده فرماييد. کافي است به خطبه‌هاي حضرت علي (ع) در علم نجوم و راه‌هاي آسمان مراجعه کنيد و بسياري موارد ديگر. دكتر «لورا واكسيا» استاد دانشگاه ناپل در باره معجزات قرآن مي‌نويسد: «كتاب آسماني اسلام، نمونه‌اي از اعجاز است. ما در اين كتاب گنجينه‌ها و ذخايري از علوم مي‌بينيم كه فوق استعداد و ظرفيت باهوش‌ترين اشخاص، فيلسوفان و قوي‌ترين رجال سياست و قانون است. قرآن از جهات گوناگون معجزه است.» وي ادامه مي‌دهد: «با اين كه قرآن كتاب تربيت و هدايت است، در عين حال، اقيانوس بي‌كراني از علوم تجربي و انساني هم هست كه دانشمندان را به تحقيقات زيادي واداشته است که از آن جمله مي‌توان به حركت و جاذبه زمين، حركت خورشيد و منظومه شمسي، گسترش روزافزون جهان، زوجيت عمومي و ده‌ها نمونه ديگر اشاره کرد.» براي اطلاعات بيشتر رجوع کنيد به کتاب‌هاي «معجزات قرآن» نوشته هارون يحيي، «معجزات قرآن» نوشته الهام درم‌بخش، «معجزات در قرآن» نوشته مهدي عبداللهي، «معجزات علمي قرآن و حديث» نوشته کمال روحاني، «معجزات آسماني در قرآن کريم» نوشته عليرضا کمالي، «معجزات جديد يا اعجاز علمي قرآن کريم» نوشته سيدسجاد علوي و علي شيخ‌زاده، «کشف معجزه رياضي قرآن» نوشته افخم السادات مرتضوي، «معجزه اعداد در قرآن کريم» نوشته عبدالرزاق نوفل، «قرآن معجزه رياضي جاويدان»، نوشته سيدحسين موسوي زنجاني، ... .
در مورد از دست رفتن دين اتفاقا کاملا درست فرموده‌ايد. بعضي که شايد خداي ناخواسته ما نيز جزو آن دسته باشيم، اين‌قدر اعتقادات سستي دارند که براي بر باد دادنش حتي نيازي به غرب و آمريکا و اروپا نيز ندارند. بسيارند دوستاني که زماني آن‌قدر مومن بودند که حتي جان خود را نيز کف دست گذاشته و در جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل شرکت کرده بوده‌اند، اما بعد از گذشت مدتي به بيراهه رفتند و کسي که خود نياز خويش و مردمش را به هنگام جنگ به چشم مي‌ديد، امروز ندا سر مي‌دهد که چرا به فلسطين کمک کنيم؟! به ما چه که آن‌ها دارند تلف مي‌شوند!! شيطان چه از نوع انس و چه از نوع جن همواره در کمين است و رزمنده و جانباز و عالم و زاهد و همه را مي‌خواهد فريب دهد و متاسفانه گاهي موفق هم مي‌شود.
در اثبات دشمني غرب با ما نيز در همان روزانه 865 توضيح داديم، فرقه انگليسي وهابيت نمونه بارز و سند گوياي دشمني غرب با اسلام است. البته اين دشمني چيز آشکاري است و نياز به توضيح ندارد، اگر کمي بيندشيد! غرب تنها به دنبال دانش نيست. به دنبال نفت و منابع طبيعي هم هست. به دنبال اين است که همه را گوش به فرمان خود کند. به قول شما دانش را خود دارد، به دنبال آن نيست. اما منابع طبيعي جهان چه؟ آيا مانند دانش همه آن را هم در اختيار دارد؟ فرمان‌بردار چه؟ آيا مانند دانش همه کشورها را به عنوان فرمان‌بردار در اختيار دارد؟ و بسياري مسايل ديگر. شما اگر واقعا به جبهه رفته‌ايد، نمي‌گوييد چرا غرب بر ضد ما به حمايت از عراق برخاست؟ مگر ما چه داشتيم؟ آن زمان که وضع ما از الان نيز بدتر بود. پس لابد آن‌ها به دنبال چيزهايي هستند که ما داريم و شايد شما و ما از خيلي از آن چيزها بي‌خبر باشيم. همان‌گونه که شما ظاهرا از منابع طبيعي و فرمان‌برداري و آن‌چه ذکر شد ظاهرا بي‌خبر بوديد!
اين نگرش عوامانه که ديگر خيلي جالب است که شما غرب را مالک فناوري مي‌دانيد. خير دوست عزيز! غرب توليدکننده آن است، نه مالک آن. پس از توليد، همه استفاده مي‌کنند و اين ربطي به دشمني ما با غرب يا غرب با ما ندارد. يک سوال! اگر زماني بر فرض ما مثلا واکسن يا داروي ايدز ساختيم و جواب داد، آمريکا چون با ما ارتباط ندارد، واقعا از آن استفاده نمي‌کند و جلوي رشد بي‌رويه مرگ ايدزي را در کشور خود نمي‌گيرد؟! مطمئن باشيد استفاده خواهد کرد. زيرا او هم ما را مالک آن دانش يا فناوري نمي‌داند، بلکه ما فقط مخترع آن هستيم. مگر رازي کاشف الکل نبود؟ چرا دشمنان ما از الکل استفاده مي‌کنند؟! حالا چون چند صد سال پيش يک دانشمند ايراني آن را کشف کرده نبايد از آن استفاده کنند. آن‌ها اتفاقا زرنگ هستند. دشمني به جاي خود، استفاده از دانش و فناوري و منابع طبيعي و غيره هم به جاي خود. ما هم مانند آن‌ها. از دانش و فناوري آن‌ها استفاده مي‌کنيم، اما دشمني ما با آن‌ها نيز به علت دشمني آن‌ها با ما و با دين ما و با مذهب ما بر سر جاي خود باقي است. البته از آن‌جا که ما در دين و مذهب خود شرافت انساني نيز سرمان مي‌شود، اگر لازم ببينيم به جاي خود ممکن است در زماني کالاهاي آن‌ها را هم تحريم کنيم و استفاده ننماييم، که بعيد است چنين انسانيتي در غرب وجود داشته باشد.
نکته ديگر در مورد گوسفند خطاب كردن اربابتان زوار بيت‌الله را. واقعا اگر کسي به وجود شما حيواني را نسبت داد و بعد گفت «عيبي ندارد، فلان حيوان هم مشغول تسبيح خداوند است!» از نظر شما هيچ اشکالي ندارد؟! در اين صورت فكر كنم مراجعه شما به يك روان‌پزشك ضروري است!
در پايان نيز به شما و ارباب با فضل و کمالاتتان! (چون ما ساده هستيم لابد شما با فضل و کمالاتيد!) عرض مي‌کنم که فحش و ناسزا بد است. از زبان هر که مي‌خواهد بيرون آمده باشد. به خصوص اگر آن فرد ادعاي فضل و کمال نيز بکند و ديگران را چون منتقد هستند، ساده بپندارد!

--------------------------------------
پي‌نوشت‌ها
1 بحار الانوار، ج74، ص322
2 ميزان الحکمه، باب صفات الشيعه
3 مستدرک الوسائل، ج 12، ص413
4 مدثر/6
5 تفسير نمونه، ج25، ص215
6 انفال/72
7 انفال/60
8 آل عمران/13

 

 

koohkanmr@yahoo.com

اصلاح طلبی

اینجانب بدون وابستگی به هیچ حزب سیاسی و تنها و تنها با عشق به میهنم به گرد آوری خلاصه ای از دیدگاه اصلاح طلبی پرداخته ام، و در هر کجای این کره ی خاکی باشم برای پیشبرد آبادگانمان خواهم ایستاد. در سنگر ایران .
دوست عزیز رای سبز من و تو سربلندی ما خواهد بود.
مطلب زیر گرد آوری از چند سایت است که بدون هیچگونه دخل و تصرفی آورده شده وقضاوت آن بر عهده ی شماست.

تاریخچه اصلاح طلبی
اصلاحات در ایران تارخی 150 ساله دارد و بسیاری از نهاد های دموکراتیک در ایران حاصل تلاش های اصلاح طلبان در دوره های گذشته است . به روایتی می توان تاریخ اصلاحات را در ایران ازدوره عباس میرزا آغاز کرد. اما در طول تاریخ اصلاح طلبی، مهم ترین مشخصه اصلاح طلب استفاده از روشی است که تغییر را تدریجی می داند و دنبال تغییر یک باره و ناگهانی نیست ؛اما طبیعی است که این تغییر تدریجی از راه های خشونت آمیز نباید دنبال شود . بر این اساس باید مواظب باشیم دایره اصلاح طلبی را چنان تنگ نگیریم که بسیاری در آن جای نگیرند .
پس از انقلاب و با فروکش کردن جو انقلابی گری و چپ گرایی و بعد از جنگ ایران و عراق این جریان با اولین اصلاحات اقتصادی لیبرالی راستگرا توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی شروع و با اصلاحات سیاسی و لفت لیبرال حجت اسلام سید محمد خاتمی رشد و تکامل یافت و با پایان ریاست جمهوری ایشان و انتخاب محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری ایران به دوران رکود خود رسید.

منابع:
http://www.hanouz.com/archives/002179.html
http://negaheno.wordpress.com


دیدگاه یک اصلاح طلب
آیا هرکس که ادعای اصلاح طلبی کرد اصلاح طلب است ویا می بایست این ادعارا با معیارهایی محک زد وسنجید ؟مبنای این سنجش چیست ؟
اصلاح طلب واقعی به جای اندیشیدن به خود به جریان اصلاحات ونیازکشور به اصلاحات می اندیشد . اصلاح طلب راستین پیش وبیش از آنکه برای یافتن موقعیت فردی تلاش کند برای برون رفت کشور ازتنگناها دست به تلاش خواهد زد وخودرا وقف خدمت به اندیشه اصلاح امور خواهد کرد .
اصلاح طلب کسی است که اندیشه اصلاح طلبی برایش مهم تر از فرد وشخص است .او برای پیشبرد برنامه هایی که نجات کشور درآن است تلاش می کند وبرای وی مهم رسیدن به هدف های بزرگی است که نیاز امروز کشور است .
اصولا سه هدف كلي نهضت اصلاح طلبی در صدر برنامه هايشان قرار دارد :
1-تلاش براي بهبود رابطه حكومت با شهروندان ( بهبود رابطه دولت و ملت )
2-تلاش براي بهبود رابطه حكومت با دنيا ( صلح طلبي )
3-تلاش براي بهبود تناقضات ساختاري و سياسي در كشور ( قوانين و …. )
افراد وجریان های شناخته شده اصلاح طلب براصولی همانند آزادی های فردی واجتماعی , حفظ حقوق شهروندی , آزادی انتخابات ؛ برگزاری انتخابات سالم ورقابتی , آزادی بیان ومطبوعات ؛ گردش آزاد قدرت ؛ گردش آزاد اطلاعات ونخبگان ؛ رابطه بین قدرت ومسؤلیت وضرورت پاسخگویی حاکمان و.................ـتأکید کرده وبه تناسب زمانی نسبت به نقض حقوق شهروندی وسایر نارسایی ها به موضع گیری آشکارپرداخته اند.
منابع:
http://negaheno.wordpress.com
http://www.kermanema.com/module-pagesetter-viewpub-tid-1-pid-2527.html


اصلاح طلبان چند دسته اند ؟
اصلاح طلبان کلا بر دو دسته بر اساس نوع ایدئولوژی شان دسته بندی میشوند که شامل : راستها و چپ های طیف اصلاح طلب میباشند ، که هر دسته نیز به نوبه خود به چند زیر دسته تقسیم بندی میشوند .
طیف های چپ اصلاح طلب ازقرار زیر اند :
1. چپ های سوسیال دموکراتی که بیشتر مایه های مذهبی دارند مانند اعتماد ملی
2. چپ های سوسیالیستی که بیشتر تمایل به سکولاریسم دارند مانند جبه مشارکت انقلاب اسلامی
3. چپ های خط امامی که آنها نیز تمایلات مذهبی دارند مانند ، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
و طیف راست گرای اصلاح طلبان نیز از قرار زیر اند :
1. لیبرال های ملی مذهبی مانند نهضت آزادی
2. لیبرال های مذهبی ، میانه رو مانند مجمع روحانیون مبارز
3. لیبرال های پیشرو مانند تحکیم وحدتی ها
4. لیبرال های میانه رو و پراگماتیک ( عملگرا ) مانند کارگزاران سازندگی و اقمار وابسطه به آیت الله هاشمی رفسنجانی
اصلاح طلبان فعلی فقط محدود به دوم خردادی ها و چپ ها نیستند بلکه طیف های راست نیز در میان اصلاح طلبان بسیار زیاد اند که این خود نشانه تنوع و رقابتهای درون جناحی در بین این طیفهای اصلاح طلب میباشد .
منبع:
http://negaheno.wordpress.com


دیدگاهی اصول گرا در مورد اصلاح طلبی (یک خبرگذاری اصولگرا)
طبقه فكري ناتويست ها يا شهروندان مدرن و ملحد جهاني، موجوداتي هستند كه مبناي اخلاق و عمل آنان، ارزش هاي تمدن سكولار غرب است و يا آگاهانه ايدئولوژي ناتويسم را برگزيده اند و يا ناآگاهانه از آن پيروي مي كنند. رامين جهانبگلو را بايد يكي از نظريه پردازان ناتويست خواند كه با مأموريت رسمي از صندوق آلماني مارشال به عنوان پژوهشكده رسمي سازمان نظامي ناتو، كوشش كرد تا اين طبقه فكري در ايران متولد شود و گسترش يابد. او در نخستين گام خود، با بهره از نفوذي كه در نهادهاي شبه مدني و مراكز دولتي داشت، ساختاري آفريد كه بتواند زلزله اي معرفتي و هستي شناختي، در ذهن و روان جوانان ايراني به پا كند، تا جايي كه شب هاي قدر اين جوانان كه با جان جهان و اميرالمؤمنين(ع) گره خورده است، فداي شركت در كلاس هاي «پديدارشناسي روح هگل» شود. جهانبگلو، مأموريت خود را براي ساخت طبقه فكري ناتويست ها در ايران، با استفاده از سه نهاد فرهنگي پيش برد كه آن را مثلث شوم دولت اصلاحات ناميده ايم و داراي سه ضلع آشكار و يك ركن امنيتي پنهان است.
ضلع اول اين مثلث شوم، خانه هنرمندان ايران بود؛ نهادي كه با پشتيباني محمد خاتمي، عطاالله مهاجراني (وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در دولت اصلاحات)، عبدالله نوري (وزير كشور در دولت اصلاحات) و غلامحسين كرباسچي (شهردار سابق تهران و دبيركل حزب كارگزاران ايران)، تأسيس شد و وفق مرامنامه رسمي اش، بر پايه تفكر روشنفكري قجري، شكل گرفت.1 منش و روش خانه، پهلو به همان خاستگاههاي نسل نخست روشنفكران ايران مي زد و براي تحقق اهداف ناتويست ها، دل به ارتجاع روشنفكري بسته بود. مأموران مخملي، كه محصول ايدئولوژي ناتويسم در آستانه هزاره سوم بودند، بدنه پنهان نظريه پردازان خانه هنرمندان ايران را مي ساختند. خانه، هم از حيث ساختار شخصيتي مؤسسان و هم به لحاظ گستره فعاليت، نقطه ثقل طلايي پروژه ناتوي فرهنگي در ايران تلقي مي شد. پايان دهه هفتاد، اين خانه، با مديريت بهروز غريب پور و اعضاي شوراي عالي2، در باغ و ساختماني دولتي، نزديك به چهار هزار متر، آغاز به كار كرد؛ روزهايي كه گفتمان غالب گفت وگوي تمدن ها، تمام زمزمه رسانه ها را به خود خوانده بود.
ضلع دوم مثلث، مركز بين المللي گفت وگوي تمدن ها به شمار مي رفت كه با دستور محمد خاتمي، در هنگامه رياست جمهوري اش، تأسيس شد و كساني چون عطاءالله مهاجراني، محسن كديور، رامين جهانبگلو، ابراهيم نبوي، محمدحسن خوشنويس و...، در طيف نظريه پردازان آن، جاي گرفتند. گفت وگوي تمدن ها را، آنتي تز نظريه برخورد تمدن هاي ساموئل هانتينگتون مي پنداشتند، اما اين آنتي تز، به سبب بن مايه ليبراليستي طراحان و آغازگرانش، همانند تز عمل مي كرد. نهادهايي كه قرار بود حامل طلايه هاي تمدن اسلامي براي فاضلاب تمدن سكولار باشند، كارشان به تقرير و ترجمه آراء روشنفكران ماسون زده جهان غرب، تنزل پيدا كرد. از سوي ديگر، نظريه گفت وگوي تمدن ها در روزهايي به گفتمان روشنفكران ايران راه يافت كه آمريكا عملاً نظريه برخورد تمدن ها را برگزيده بود و در پي اجراي طرح خاورميانه بزرگ، ابتدا به افغانستان و سپس به عراق، حمله نظامي كرد. در همان روزها، كارگزاران مثلث شوم دولت اصلاحات، سنگ بناي گفت وگوي فرهنگي را با اين شيطان ميليتاريست و هم پيمانانش در پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) گذاشتند! اين راهبرد همچون مهندسي معكوس به ضد خود بدل شد و زمينه را براي نفوذ نرم مأموران مخملي به ايران، تسريع كرد. در حقيقت، نظريه گفت وگوي تمدن ها، اسب تراواي ايالات متحده در ايران بود و گفتمان غالب آن روزها نيز، در قامت كاربست هايي كه ناتوي فرهنگي را براي مدتي در حاشيه امن قرار مي داد، ظاهر شد.
ضلع سوم مثلث، دفتر پژوهش هاي فرهنگي بود. مؤسسه اي كه برخلاف آيين نامه مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و به صورت غيرقانوني، تنها با امضاي شخص احمد مسجدجامعي، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مجوز فعاليت گرفت. محمدحسن خوشنويس، به رياست اين دفتر برگزيده شد و رامين جهانبگلو، مديريت گروه انديشه معاصر، ناصر تكميل همايون، مديريت گروه تاريخ، علي بلوك باشي، مديريت گروه مردم شناسي، فريبرز رئيس دانا، مديريت گروه اقتصاد، سهيلا شهشهاني، مديريت گروه انسان شناسي معاصر، رعنا جوادي، مديريت گروه عكاسي، لينا ملكميان مديريت گروه آمار و جمعيت شناسي ، حسين سلطان زاده ، مديريت گروه معماري را در دفتر پژوهش هاي فرهنگي، برعهده گرفتند. مجلات پل فيروزه، عكسنامه، انديشه ايرانشهر، اطلاع شناسي، اقتصاد سياسي و نامه فلسفه، در اين دفتر منتشر شدند و مركز بين المللي گفت وگوي تمدن ها نيز، در انتشار برخي از آنان مشاركت كرد. اين نشريات، پاتوق هاي كليدي براي نظريه پردازي ايدئولوژي ناتويسم به شمار مي رفتند كه حلقه اي از روشنفكران مخملي، چون رامين جهانبگلو و كيان تاجبخش، مأمور بنياد صهيونيستي جرج سوروس در ايران، آن را اداره مي كردند.
مثلث شوم دولت اصلاحات در گسترش ايدئولوژي ناتويسم، در تعامل پيوسته با سفارتخانه هاي دول خارجي بود. اين سفارتخانه ها كه ركن امنيتي پنهان مثلث را مي ساختند، از سال 1380 تا 1386، بيش از صد نشست، همايش، سخنراني، بزرگداشت و نمايشگاه را با همكاري سفارتخانه كشورهاي چك، لهستان، فرانسه، انگليس، هلند، آلمان، سوئيس، ايتاليا و مكزيك، برگزار كرده است. انجمن ايرانشناسي فرانسه به مثابه پاتوقي براي جاسوسان دانشگاهي، علي دهباشي، مدير شب هاي مجله بخارا، مديا كاشيگر، مترجم ويژه سفير فرانسه در ايران، كيان تاجبخش، مشاور دفتر پژوهش هاي فرهنگي، در مركزيت ركن پنهان مثلث شوم، حضور داشته اند.
رامين جهانبگلو، از نيمه اول سال 1380، در روزهايي كه به جمع تحليلگران امنيتي ايالات متحده در بنياد اعانه ملي براي دموكراسي (NED) راه يافته بود، در حلقه نظريه پردازان مثلث شوم نيز، ظاهر شد. او با معرفي محمدحسن خوشنويس و بهروز غريب پور، به جرگه سياستگذاران خانه هنرمندان ايران پيوست؛ خانه اي سياه كه به عنوان ويترين آن مثلث، با بودجه دولت اصلاحات، از سال 1380 تا سال 1386، باورهاي ناتويسم را در ذهن شهروندان، پرورش داد.
رامين ابتدا، سخنراني هايي چون «سياست مدرنيته و مدرنيته سياسي»، «مدرنيته و سنت گسست»، «مدارا و كثرت گرايي» و... را در خانه هنرمندان ايران، ايراد كرد، اما با آغاز سال 1383، اين حضور رنگي متفاوت به خود گرفت. در اين فصل، با تكيه بر رازگشايي از ايدئولوژي ناتويسم، هفت نمونه از مصاديق مداخلات هستي شناختي، كه جهانبگلو در خانه هنرمندان ايران پديدآورده است، را بازخواني مي كنيم.
قضاوت با شما!
منبع:
http://www.rajanews.com/News/?22611


در تمام کشورهای دنیا و در درون ساختار سیاسی هر کشور آزادی که در آن مردمسالاری ( دموکراسی ) حاکم باشد ، هر دو گروه اصلاح طلب و اصولگرا وجود دارند ، لذا هدف از این مقاله این نبوده است که اصولگرایی را بد و اصلاح طلبی را نیکو جلوه بدهیم ، بلکه هدف این بوده که نحوه دید و تفکر اصلاح طلبی را روشن سازیم ، حال اگر شما بنا به علایق شخصیتان تمایل به اصولگرایی دارید ، ایرادی بر شما نیست که از اصولگرایی حمایت کنید.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

15 بهمن / 4 فوريه / 26 محرم

Mobin_s2004@yahoo.com
15 بهمن ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
تيراندازي به شاه در دانشگاه تهران و پيامدهاي آن

شاه در سال 1327

شاه در سال 1327

 15 بهمن سال 1327 در دانشگاه تهران ، مقابل ساختمان دانشكده حقوق ، به سوي شاه كه درمراسم پانزدهمين سالروز آغاز بناي دانشگاه تهران در محل امروز شركت كرده بود تيراندازي شد و در ناحيه صورت (پشت لب ) اندك جراحتي به او وارد آمد .به نظر برخي مورخان ، اين رويداد بهانه آغاز مداخله علني شاه در كار حكومت قرار گرفت كه 30 سال طول كشيد و هر روز بر ابعاد آن افزوده شد.
     از آغاز بهمن ماه صداي اعتراض به قرارداد نفت انگلستان و ايران از گوشه و كنار كشور به گوش مي رسيد ؛ روزي نبود كه در اين زمينه در مجلس نطقي ايراد نشود و روزنامه ها به ويژه نشريات احزاب ملي گرا و چپ مقاله ننويسند . صداي اين اعتراضها از دوم بهمن كه مهندس رضوي كرماني نماينده مجلس و ازمعترضين به قرار داد نفت از دست يك سرهنگ كتك خورد رساتر شده بود و روز 14 بهمن دانشجويان دانشگاه تهران دست به تظاهراتي وسيع زده بودند و خواستار لغو قراردادنفت و هرگونه امتيازي شدند كه به انگلستان داده شده بود.روز 15 بهمن هم اعضاي حزب توده و چپگرايان ديگر به مناسبت سالروز مرگ دكتر اراني موسس احزاب كمونيستي در ايران كه در سال 1318 در زندان در گذشته بود و كمونيستها مدعي بودند كه مقتول شده بود اجتماع وسيعي برپا داشته بودند و در اين شرايط ، شاه به دانشگاه رفته بود !.
    در جريان تيراندازي به سوي شاه كه از فاصله نزديك صورت گرفت ، تيرانداز( ناصر فخر آرايي ) متقابلا هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.
    تيرانداز به عنوان « خبرنگار ــ عكاس » روزنامه در مراسم حضور يافته بود و از جيب او كارت روزنامه پرچم اسلام به دست آمد و بعداعلام شد كه عضو حزب توده هم بوده است.
    در پي اين واقعه ، شاه به بيمارستان انتقال يافت ؛ درتهران حكومت نظامي اعلام شد و دستگيري مخالفان از جمله معترضان به قرارداد نفت آغاز گرديد كه يكي از دستگير شدگان آية الله كاشاني بود . شوراي وزيران همان شب حزب توده را غير قانوني اعلام كرد و لايحه مربوط را به مجلس دادكه تصويب شد و سپس دستور دستگيري سران و گردانندگان اين حزب صادر گرديد .ازآن پس تا مدتي هركس از ديگري دلخوري داشت اورا به عنوان توده اي « لو! » مي داد.
     كار به اينجا خاتمه نيافت و شاه خواستار اختيارات بيشتري شد و چون قانون اساسي اجازه نمي داد دستور انتخابات مجلس موسسان داده شد و اين مجلس اختيارات شاه را به همان گونه كه خواسته بود افزايش داد و از آن پس اين اختيار را به دست آورد كه بتواند مجلس را هم منحل كند و ....

 

پايان ماموريت حساس يک ماهه ژنرال هايزر در تهران و کتابي که درباره اين ماموريت نوشت

Huyser

Huyser

ژنرال هوايي « رابرت اي. هايزرRobert E. Huyser » فرستاده كارتر به تهران در جريان انقلاب 1357 چهارم فوريه 1979 ايران را ترك و عازم واشنگتن شد تا گزارش ماموريت خود را در جلسه كابينه دولت آمريكا مطرح سازد.
     وي در باره اين ماموريت حساس كه در تغيير مسير تاريخ ايران موثر افتاد كتابي تحت عنوان « ماموريت تهران » تاليف كرده است كه در سال 1986 به توزيع داده شد. در اين كتاب 306 صفحه اي، ژنرال هايزر به صورت گزارش روزانه ، جزئيات ماموريت خود در تهران و چگونگي مذاكراتش را با ژنرالهاي ايراني از چهارم ژانويه 1979 تا چهارم فوريه و سپس شرح ملاقات خود با كارتر و جزئيات امر تا پايان 11 فوريه (به مدت 39 روز ) را افشاء كرده است.
    ژنرال هايزر كه در زمان ماموريت تهران معاون ژنرال هيگ فرمانده نيروهاي امريكا در اروپا بود اول ژوئيه 1981 بازنشسته شد و 22 سپتامبر 1997 در 73 سالگي بر اثر حمله قلبي درگذشت. با وجود اين كه هايزر بدون اطلاع ژنرال هيگ به ماموريت تهران اعزام شده بود، ژنرال هيگ ( از حزب جمهوريخواه ) كه بعدا وزيرامور خارجه دولت ريگان شد بر كتاب او مقدمه نوشته است.
    «راجر موريس» در صفحات369 و 370 كتاب خود تحت عنوان « هيگ » به ماموريت هايزر اشاره كرده و نوشته است كه سياست مبهم كارتر و ترس و ترديد او از جهت گيري قاطع در قبال اوضاع نا آرام ايران به پايان يافتن كار شاه سرعت بخشيد. طبق نوشته راجر موريس، ژنرال هيگ به كارتر پيشنهاد كرده بود كه ژنرالهاي شاه را تشويق به كودتا كند كه كارتر( از حزب دمكرات ) ترتيب اثر نداده بود.

 

وقايع ابتدای انقلاب و دفاع مقدس در چنين روزي

15/11/58
حكم تنفيذ رياست جمهوري بني‌صدر توسط حضرت امام.

15/11/64
شروع حملات هوايي عراق به جزاير و لوله‌هاي نفتي و كشتيهاي نفتكش

15/11/65
لاريجاني: دولت ايران پيشنهاد اخير سازمان ملل را در مورد پايان بخشيدن به جنگ به دقت مورد مطالعه قرار داده است. ملاحظه: نخستين موضع مثبت يك مقام رسمي ايران در مورد تلاشهاي صلح.

 

 گزينش رئيس دولت موقت توسط آيت الله خميني

15 بهمن 1357 - پس از تعيين اعضاي شوراي انقلاب آيت الله خميني رهبر فقيد انقلاب اسلامي رئيس دولت موقت را نيز برگزيدند. آيت الله خميني در حكم خويش برنامه ها و وظايف دولت موقت را نيز برگزيدند. آيت الله خميني در حكم خويش برنامه ها و وظايف دولت موقت را معين كرده بودندو اين دولت را موظف كردن همه پرسي درباره تغيير نظام سياسي كشور و تشكيل مجلس مؤسسان براي تصويب قانون اساسي نظام جديد اقدام كند. همچنان كاركنان نخست وزيري به منظور پشتباني از مبارزات خونين ملت مسلمان و در جهت همبستگي با اين نهضت اعتصاب كردند. در چند پايگاه هوايي نيز قيام هايي برضد رژيم و به جانبداري از قيام مردم مسلمان صورت گرفت. كه به بازداشت عده زيادي از افراد نيروي هوايي منجر شد. در تهران و شهر هاي ديگر كشور با وجود برقراري حكومت نظامي عده زيادي از مردم در خيابانها به تظاهرات پرداختندو در درگيرهايي كه روي داد شماري از مردم مجروح شدند.

Mobin_s2004@yahoo.com
4 فوريه ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
كنفرانس دشواري ساز سال 1945 يالتا و ادامه تلاش بشر براي برقراري نظمي منطقي در جهان

از راست به چپ : استالين ، روزولت ، وچرچيل در يالتا واقع در كريمه در چهارم فوريه 1945 ــ 3 ماه پيش از پايان جنگ جهاني دوم در جبهه هاي اروپا

از راست به چپ : استالين ، روزولت ، وچرچيل در يالتا واقع در كريمه در چهارم فوريه 1945 ــ 3 ماه پيش از پايان جنگ جهاني دوم در جبهه هاي اروپا


چهارم فوريه سال 1945 ميلادي روزولت ، استالين و چرچيل سران وقت ايالات متحده آمريكا و اتحاد شوروي و رئيس دولت انگلستان مذاكرات هشت روزه خود را در كاخ محل استراحت تزارها در شهر يالتا واقع در شبه جزيره كريمه آغاز كردند تا سرنوشت آلمان و مناطق نفوذ سه دولت پس از پايان جنگ و خطوط تازه مرزي را روشن سازند. به خواست چرچيل ، از دوگل براي شركت در اين مذاكرات دعوت نشده بود. در آن هنگام، كار آلمان پايان يافته تلقي مي شد . واحدهاي ارتش سرخ كمتر از سه ماه از تاريخ برگزاري كنفرانس يالتا ، برلن را تصرف و به عمر رايش سوم پايان دادند و هيتلر براي اين كه به اسارت كمونبستها كه هميشه با آنان دشمني كرده بود نيافتد خودكشي كرد. در اوت همين سال ، سه ماه و چند روز پس از سقوط برلن ، امپراتوري ژاپن كه طعم بسيار تلخ سلاح هسته اي آمريكا را چشيده بود تسليم شد و جنگ در هر دوجبهه پس از شش سال و بر جاي گذاردن دهها ميليون كشته و ويراني هاي بسيار پايان يافت ، ولي معارضه دو دولتي كه به صورت دو ابر قدرت جهان از ويرانه هاي اين جنگ سر برافراشته بودند تقريبا از همان لحظه خاموش شدن توپها آغاز شد كه والتر ليپمن ( روزنامه نگار ) عنوان جنگ سرد بر آن گذارد. اين معارضه كه 45 سال طول كشيد جهان را وارد عصر تشكيل اتحاديه هاي نظامي و جنگهاي منطقه اي و داخلي و كودتاها و براندازي ها و ترورهاي ناشي از آن ساخت. هنوز سپيده دم پايان اين معارضه فرساينده با كنار رفتن داوطلبانه يكي از دو حريف نمودار نشده بود كه جهان خسته و كوفته با مسائل برخاسته از جولان يك ابر قدرت در پهنه خود رو به رو شد كه ادامه يافته و تروريسم ( به گفته گرهارد شرودر صدر اعظم سوسيال دمكرات آلمان ؛ جنگ غير دولتي ) يك نمونه آن و مبارز طلبي پاره اي از دولتهاي كوچكتر و منفرد و نيز فعاليت پيگيرجنبش هايي ازقبيل جنبش مبارزه با «جهاني شدن اقتصادبرپايه برنامه كشورهاي صنعتي» نمونه ديگر آن است و به نظر مي رسد كه بعضي دولتهاي بزرگتر و منفرد هم دركمين به دست آوردن فرصت براي يار گيري نشسته اند تا به نوعي ديگر از موازنه قدرت دست يابند . بنابراين ، برقراري نظمي نوين در جهان در آينده اي نه چندان دور قابل پيش بيني است و اين نظم پايه منطق رياضي خواهد داشت و اصطلاحا « رشنال » خواهد بود؛ زيرا كه شرايط جهاني توسعه تكنو لوژيك و تكامل فكري بشر به دليل تعميم ابزار كسب معلومات و اطلاعات آن را ايجاب مي كند و بشر بي صبرانه درجستجوي چنين نظمي است و تا به دست آوردن آن قرار نخواهد داشت.
    در مذاكرات يالتاي 1945 ، كه 12 فوريه پايان يافت ، قرار شد كه آلمان به چهار قسمت تقسيم شود و هرقسمت به يك فاتح جنگ سپرده شود و اين فاتحان عبارت بودند از آمريكا ، شوروي انگلستان و فرانسه . فرانسه بنا به ملاحظاتي به اين فهرست اضافه شده بود.
    كنفرانس تصميم گرفت كه اروپاي شرقي و سرزمين هايي كه توسط ارتش سرخ از تصرف آلمان خارج شده اند درمنطقه نفوذ شوروي قرار گيرند ، زيرا استالين از موضع نيرومندتري برخوردار بود . يوگوسلاوي به دست تيتو فرمانده پارتيزانها سپرده شود و چون كمونيست بود مورد موافقت استالين قرار گرفت . همچنين قرار شد كه اتريش بعدا به صورت كشوري مستقل و بي طرف در آيد. اين كنفرانس نتوانست در باره يونان تصميم بگيرد كه پس از جنگ جهاني ، نزاع شرق و غرب از همين يونان آغاز شد.

 

سه زمين لرزه مرگبار در يك روز درسه نقطه جهان ولي در سالهاي مختلف

چهارم فوريه ، جهان در طول قرون جديد و معاصر شاهد سه زمين لرزه شديد و پرتلفات به اين شرح بوده است :
    ــ درسال 1783 در منطقه «كالابريا» در ايتاليا كه براثر آن بيش از 50 هزارتن كشته شدند.
    ــ در سال 1797 در منطقه «كويتو » در اكوادور كه در آن بيش از 40 هزار تن جان باختند.
    ــ زلزله آمريكاي مركزي در سال 1976 جان بيست و دو هزار و 778 را در گواتمالا و هندوراس گرفت.

برخي ديگر از رويدادهاي 4 فوريه

  • 211:   «سه وروس Severus» امپراتور روم در 64 سالگي در خاك انگلستان پس از 18 سال حكومت گذشت .او در وصيتنامه خود نوشته بود: روم بدون يك ارتش بسيار نيرومند نمي تواند پايدار بماند ؛ بايد رفاه نظاميان تامين شود . به ملل ديگر بايد به چشم حقارت نگاه شود!. وي تنها امپراتور روم بود كه از پدر و مادر رومي در شمال آفريقا به دنيا آمده بود.

  • 1552:

    ادوارد كك coke حامي « كامان لا common law» در امور شخصيه نظير ازدواج به دنيا آمد. وي مدتي رئيس پارلمان و زماني هم دادستان كل انگلستان بود.
         عقايد او در زمينه« كامن لا» در دنياي امروز هواداران فراوان پيدا كرده و در حال حاضر بيش از ده درصد ازدواجها در كشورهاي صنعتي غرب برپايه «كامان لا» انجام مي شود ، يعني طبق شرايط طرفين و نه تابع قوانين موضوعه و ثبت عقد نكاح در مراجع رسمي.

  • 1926:   «سايپل» صدر اعظم وقت اتريش ابراز تمايل كرد كه اتريش و آلمان كشور واحدي را تشكيل دهند.

  • 1948:   سريلانكا ( سيلان ) مستعمره انگلستان استقلال به دست آورد.

  • 1962:   ايزوستيا ارگان دولت شوروي نوشت كه بيس بال (بازي چوگان ) از ايران به روسيه و از روسيه به انگستان و آمريكا انتقال يافته و درمشرق زمين ريشه گرفته است.

  • 1980:   دكتر ابوالحسن بني صدر به عنوان نخستين رئيس جمهور در تاريخ ايران سوگند خورد و كار خود را آغاز كرد.در نخستين انتخابات رياست جمهوري ايران دريادار دكتر احمد مدني كرماني دوم شده بود.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    26 محرم هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     شهادت «عليّ بن حَسَنُ‌ المُثَلث» ازنوادگان
    امام حسن (ع) در زندان

    26 محرم 146 - «عليّ بن حَسَنُ‌ المُثَلث » ازنوادگان امام حسن (ع) درزندان به شهادت رسيد. او درزمان خليفه عباسي همراه برادران، عموو ديگرخويشانش دستگيرو زنداني شد. سپس به زندان هاشميّه درمكه انتقال يافت. علي بن حسن المثلث سرانجام درهمين مكان شهيد شد و زندان هاشميّه به زيارتگاه شيعيان مبدل شد.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    -7
    2

    اهواز

    6
    15

    تبريز

    -11
    1

    شيراز

    -2
    11

    مشهد

    -10
    -2

    بندرعباس

    10
    20

    کرمان

    -6
    7

    اصفهان

    -8
    5

    يزد

    -7
    6

    کرمانشاه

    -9
    1

    اراک

    -17
    -7

    رشت

    1
    6

    دبی

    14
    18


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1377 تومان
    935 تومان
    1850 تومان
    870 تومان
    250 تومان
    257 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    233000 تومان
    110000 تومان
    61000 تومان
    214000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 12.18

    اذان مغرب : 17.52

    اذان صبح فردا : 5.38

    طلوع آفتاب فردا : 7.04

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Photoshop Creative
    Issue 6

    جديدترين شماره از مجله
    Photoshop Creative

    تاریخ انتشار: ژانويه 2008
    تعداد صفحات مجله: 87
    حجم فایل: 20 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا را کلیک کنید



     

     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه

    DVD Player مخصوص دندانپزشکی


    تصور کنید در حالیکه از درد شدید دندان به خود می پیچید وارد مطب دندانپزشکی می شوید, ناگهان با صحنه روپوش سفید پزشک و دستکشهای لاستیکی و ست وحشتناک دندانپزشکی مواجه می شوید. استرس فوق العاده زیاد هم به درد شدید دندان اضافه می شود. آنقدر اوضاع را وخیم می کند که بی حس کردن لثه را برای انجام هر نوع فعالیتی برای پزشک غیر ممکن می سازد. احتمال زیاد این دستگاه DVD Player کوچک می تواند به شما کمک کند. زمانیکه بر روی تخت دراز می کشید دندانپزشک شما این دستگاه نمایشگر کوچک را که در حدود 60 اینچ است بر روی چشمان شما می گذارد و شما می توانید در مدت زمانیکه پزشک دندان شما را درست می کند به یک فیلم کوتاه توجه کنید و به اقلام بد صدا و وحشتناک دندانپزشکی توجه نکنید. از این پس به دنبال پزشک مجهز به DVD Player مخصوص دندانپزشکی باشید! 
    منبع

    نیمکتی برای گوشی موبایل
    و ساعت مچی  


    تا حالا در حین کار کردن با کمبود دست مواجه شدید؟!!این آقای جنتلمن برای از بین بردن این مشکل چاره ای اندیشید که بتواند از دو دست خود در طول روز به بهترین شکل ممکن استفاده کند. در یک طرح که از قوه تخیل و ابتکارش سرچشمه می گرفت توانست چیزی شبیه به نیمکت برای قرار گرفتن گوشی های موبایل و ساعت موچی و... بسازد و آن را بر گردن آویزان کند. با این کار می تواند به راحتی از زمان و تماسهایش مطلع بوده و به آسانی به فعالیت های روزانه خود بپردازد. فقط ممکن است پوشیدن این نیمکت عجیب غریب برایمان کمی سخت باشد وگرنه ایده بسیار تا بسیار مفیدیست.
    منبع
     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    در پیشگاه زیبایی

    نويسنده: عليرضا باونديان

    معرفی کتاب:
    از جمله مباحثی که امروزه در حوزه های متفاوت هستی شناسی و انسانشناسی پیوسته از آن گفتگو به میان می آید مقوله زیبایی است. از آنجا که مطالبه زیبایی از اصلی ترین نیازها و لذا دغدغه های انسان بوده است به نظر می رسد که پرداختن و کاوش آن بسیاری از مقوله های اساسی فکری را هم به همراه خواهد آورد. در حوزه هنر، پرسش و تبیین زیبایی آنچنان واجد اهمیت و ارزش است که زاویه نقد و نظر هر منقد و هنرمندی به زیبایی، موضع هنری و فرهنگی او را نیز مشخص می سازد.
    نوشتار حاضر مقوله زیبایی و زیبایی شناسی را از منظر دین مورد برررسی قرار می دهد.
    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    ● عشق به زیبایی

    ● آفرینش

    ● ماهیت زیبایی

    ● زیبایی و تفكر

    ● وجود زیبایی و موجود زیبا

    ● زیبایی و تدبر

    ● زیبایی قرآن

    ● قرآن، مبنای تدوین زیبایی شناسی دینی

    ● زیبایی و معرفت دینی


    دانلود کتاب:

    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه


    هفت‌ آسمان مجاز فرهنگ و هنر (26)

    هفته‌ای که گذشت، گذشت و دیگر نمی‌آید به دست. مهم این است که جشنواره‌های فرهنگی همین‌طور دارند افتتاح می‌شوند و امیدواریم که با فوت روزافزون مشاهیر، به تعداد جایزه‌ها و یادنامه‌ها افزوده می‌شود. سعی کنید از زندگی لذت ببرید و هی حماسه بیافرینید.


    یکم: تاکید همه‌ی جناح‌ها و گروه‌ها بر شرکت همه‌جانبه در جشنواره‌ی فیلم فجر
    شفافیت بالای برگزارکنندگان جشنواره‌ی فیلم فجر آن‌قدر بالا بود که حتی وزیر ارشاد نیز موقتا به سمت سخنگویی جشنواره‌ منصوب شد و هرگونه دخالت خود را در انتخاب فیلم‌های بخش مسابقه تکذیب کرد. با انتشار فهرست نهایی فیلم‌هایی که صلاحیت‌شان برای حضور در جشنواره احراز شد، گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی سرلیست جناح‌های مختلف آغاز شده است. شنیده‌ها حاکی‌ست جناح سینما آزادی درباره‌ی ائتلاف با جناح سینما فلسطین به نتیجه نرسیده؛ اما همه‌ی فیلم‌های حذف‌شده بر حضور پرشور در جشنواره تاکید کرده‌اند.


    دوم: تشویش ضرباهنگ عمومی
    سریال «ساعت شنی» که در هفته‌های اخیر مشکوک به صادق هدایت بود، بالاخره جمع‌آوری شد. با توجه به اظهارات ضرغامی که گفته بود این سریال سانسور نشده و تنها بخش‌هایی از آن برای اصلاح ضرباهنگ قسمت‌ها حذف شده، می‌توان فهمید سریال واقعا ضرباهنگ کندی داشته است. از این پس وزارت ارشاد و دادگاه مطبوعات نیز می‌توانند اکران فیلم‌ها یا انتشار روزنامه‌ها را به‌دلیل کندی ضرباهنگ جمع کنند. سریال «پریدخت» نیز به‌دلیل الصاق ناکام داریوش ارجمند، که قصد داشت هشتصد و نهمین جلوه از مالک‌اشتر را عرضه کند، جمع شد.


    سوم: مراحل اداری
    با انتشار بیانیه‌ی شدیداللحن کانون نویسندگان ایران، در پاسخ به یک سرمقاله، خوشحالی ناشی از وجود این کانون به ادبیات ایران برگشت؛ تا پیش از این تصور می‌شد که اعضای این کانون همگی درگذشته‌اند. یک پژوهشگر ادبی در همین زمینه به لوح گفت: به‌دلیل کهولت سن اعضای کانون و مراحل اداری لازم برای صدور یک بیانیه شایعاتی مربوط به انحلال یا ناپدید شدن آن منتشر شده بود، که امیدواریم بالاخره با انتشار بیانیه‌ی تسلیت کانون نویسندگان به‌مناسبت درگذشت آل‌احمد این شایعات پایان گیرد.


    چهارم: سینما شهر «داری»
    مرحوم سینما آزادی که روزشمار راه‌اندازی آن ده سال دچار اختلال شده بود، با همت جمعی از سینماگران، شهرداران، احزاب، ائتلاف جبهه‌ی مختصر اصول‌طلبان و سایر مسؤولان ذی‌ربط و بی‌ربط افتتاح شد. وی بر بی‌طرفی خود در انتخابات مجلس تاکید کرد.


    پنجم: شعر بی‌دروغ، شعر بلامانع
    دومین جشنواره‌ی بین‌المللی شعر فجر، به‌کوری چشم همه‌ی شاعران بی‌ظرفیت به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. یکی از مسؤولان این جشنواره در گفتگویی پنهانی و اختصاصی با لوح تاکید کرده است که این‌بار حتی در اختتامیه هم داورها معرفی نخواهند شد، تا بدخواهان پشت سر این واقعه‌ی ادبی بی‌سابقه در جهان، حرف درنیاورند. وی افزود: این از افتخارات ماست که برای نخستین‌بار در جهان، همبستگی و اشتراک دلنشینی میان داوران و برگزیدگان ایجاد کردیم.


    ششم: زن و نشریه هر دو در خاک به
    ماهنامه‌ی دائم‌الچاپ «زنان» که برخلاف توصیه‌ها و پیشنهاد‌های خیرخواهانه‌ی افراد دلسوز و به‌جای انجام وظایف شوهرداری، اقدام به انتشار خود و بر آن اصرار می‌کرد، به‌همت مسؤولان جمع و به منزل شوهر منتقل شد.


    هفتم: پاسخ به نامه‌ها
    جناب آقای باراک اوباما، نامزد محترم انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکای جهان‌خوار، با سلام و احترام؛ ای‌میل شما در میان حیرت اهالی تحریریه و با حفظ مسائل طهارت بررسی شد. با تشکر از شما و تکذیب رابطه با شما، باید عرض کنیم که اگر پی‌گیری مشتاقانه‌ی رقابت شما با آن زن معلوم‌الحال از سوی برخی رسانه‌های داخلی، باعث خوشحالی شما شده است، به ما چه مربوط. لطفا دیگر برای جلب حمایت ما به ما ای‌میل نزنید؛ شما که از رادیو فردا بهتر نیستید که برمی‌دارد تقلید صدای برخی از رجال را به‌عنوان گفتگو با آن‌ها پخش می‌کند. ان‌شاء‌الله روی بوش را کم می‌کنید و بعد خدا هردوتان را از روی زمین برمی‌دارد.
     

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)

    رطوبت هوا و دستگاه هاي بخور

    رطوبت(humidity) به ميزان بـخار آب مـوجـود در هـوا گفته ميـشود. رطوبت نسبي، نسبت درصدي از بخار آب موجود در هـوا در يــك درجه حرارت معين، به ميزان بخارآبي است كـه هـوا در آن دمـاي معـيـن قــادر به نگهداري است. ميزان بـخــار آبي كه توده ي هوا ميتواند در خود نگه دارد به درجه حــرارت آن توده هوا بستگي دارد. هر قدر هوا گرمتر باشد، آب بيــشتري نيز ميتواند در خود جاي دهد. رطوبت نسبي پاييـن بـه مفـهـوم آن اسـت كه هـوا خشـك بـوده و قـابليت نگهداري رطوبت زيادي را نيز دارا است.
    در دماي 20 درجه سانتي گراد، هر متر مكعب هوا ميتواند 18 گرم (بخار) آب را در خود نگه دارد. در 25 درجه سانتي گراد اين مقدار به 22 گرم آب افزايش مي يابد. يعني چنانچه دماي هوا 25 درجه سانتي گراد باشد و يك متر مكعب هوا نيز محتوي 22 گرم آب باشد، رطوب نسبي 100 درصد است و اگر دربرگيرنده 11 گرم آب باشد، رطوبت هوا 50 درصد است.
    چنانچه رطوبت هوا 100 درصد باشد، آب ديگر نميتواند تبخير گردد. چراكه هوا تا آخرين ظرفيت خود از رطوبت اشباع گرديده است. مكانيسم خنك سازي بدن ما مبتني بر تبخير رطوبت (عرق) از سطح پوست بدن ميباشد. هر قدر رطوبت نسبي پايين تر باشد، رطوبت (عرق) بهتر تبخير شده و ما احساس خنكي بيشتري خواهيم كرد. اما هنگامي كه رطوبت نسبي 100 درصد باشد، ما احساس گرماي بيشتري (از دماي واقعي) خواهيم كرد، چرا كه در اين وضعيت عملا عرق بدن تبخير نميشود تا ما بتوانيم احساس خنكي كنيم.
    شاخص حرارتي تاثير رطوبت هوا برگرماي حقيقي هوا را نشان ميدهد، كه حاصل آن گرمايي است كه ما آن را احساس ميكنيم. براي مثال در گرماي 40 درجه سانتي گراد چنانچه رطوبت نسبي هوا 30 درصد باشد، گرمايي كه ما احساس ميكنيم 44 درجه سانتي گراد و چنانچه رطوبت نسبي 90 درصد باشد گرمايي كه ما احساس خواهيم كرد 94 درجه سانتي گراد است.


    چرا در فصل زمستان هواي داخل منزل خيلي خشك ميشود؟
    چنانچه درجه حرارت محيط خارج منزل 0 درجه سانتي گراد باشد، حداكثر آبي كه يك متر مكعب هوا ميتواند در اين دما در خود نگه دارد تنها 5 گرم است. وقتي اين هواي سرد وارد منزل گرديده و بوسيله وسايل گرمايشي تا 25 درجه سانتي گراد گرم ميشود،رطوبت نسبي به 23 درصد كاهش مي يابد.
    مقادير مناسب رطوبت نسبي داخل منزل:
    - رطوبت نسبي 45 درصد ايده آل ميباشد.
    - رطوبت نسبي كمتر از 30 درصد خيلي خشك محسوب ميشود.
    - رطوبت نسبي نبايد از 50 درصد تجاوز كند.


    چگونه رطوبت داخل منزل را اندازه گيري كنيم؟
    3 قطعه كوچك قالب يخ را درون ليوان قرار دهيد و به آن آب اضافه كنيد. 3 دقيقه صبر كنيد. اگر رطوبت روي سطح خارجي ليوان شكل نگرفت هواي داخل منزل خيلي خشك است. (توجه داشته باشيد كه اين تست را در آشپزخانه انجام ندهيد.)
    نكته: بخار گرفتن (چگالش آب) شيشه پنجره ها و به مشام رسيدن بوي نا ميتواند بيانگر رطوبت بالاي خانه باشد. البته درفصل زمستان اندكي چگالش آب در گوشه هاي تحتاني و لبه هاي پنجره ها امري طبيعي است.
    نكته:يك راه آسانتر براي اندازه گيري رطوبت منزل استفاده از دستگاه هاي رطوبت سنج ميباشد.
    نكته: اضافه كردن 2 تا 4 ليتر آب در هوا رطوبت نسبي يك خانه 100 متري را از 15 درصد به 60 درصد افزايش ميدهد. (به فرض ثابت بودن دما)


    تاثيرات سوء كاهش رطوبت:
    1-خشكي پوست و پوشش مخاطي ي بيني و گلو. (ترك لبها، به خارش افتادن پوست، احساس خشكي گلو، خونريزي از بيني)
    2-افزايش الكتريسيته ساكن در وسايل فلزي. (ايجاد جرقه هنگام تماس دست با آنها)
    3-هوا سردتر از آنچيزي كه هست به نظر ميرسد.
    4-بروز سرماخوردگي و بيماريهاي تنفسي افزايش مي يابد.
    5-باعث ترك برداشتن گچ ديوار و افت حجمي كفپوشهاي چوبي و باز شدن درزهاي بين آنها ميشود.
    6-افزايش حملات سردردهاي سينوسي، آلرژي و آسم.
    نكته:رطوبت‌ كمك‌ مي‌كند تا ترشحات‌ ريه‌ رقيق‌ و بنابراين‌ راحت ‌تر تخليه‌ شوند.
    چگونه رطوبت هوا را افزايش دهيم؟
    توسط دستگاه هاي بخور و يا رطوبت ساز كه در انواع مختلفي در دسترس ميباشند:

    1-بخور گرم(steam vaporizer):در اين دستگاه بخارآب داغي توسط يك المنت حرارتي توليد ميشود.

    مزايا:
    - احتمال رشد باكتري و كپك در مخزن آن اندك است.
    - در تسكين احتقان بيني و عفونتهاي مجاري تنفسي سودبخش تر است.
    - سبب انتشار مواد معدني موجود در آب به هوا نميشود. بنابراين ميتوان مخزن آن را با آب شير پر كرد. اما بهتر است مخزن اين دستگاه بخور را نيز با آب مقطر پر كنيد، چراكه رسوب املاح موجود در آب شير در دستگاه بخور گرم ميتواند عمر دستگاه را كاهش دهد.
    - امکان افزودن مواد ضد عفوني کننده و خشبو کننده در آنها وجود دارد.

    معايب:
    - مصرف انرژي برق آنها بالاست.
    - احتمال سوختگي با بخار داغ و يا آب داغ داخل مخزن وجود دارد.


    2-بخور سرد(cool-mist humidifier):تكنولوژي دستگاه هاي بخور سرد متنوع ميباشند:
    * رطوبت ساز پروانه اي(impeller humidifier): در اين دستگاه يك ديسك دوار آب را به سوي يك افشانه شانه اي شكل پرتاب ميكند. بنابراين قطرات ريز آب بصورت مه از دستگاه خارج ميگردد.
    * رطوبت ساز تبخيري(evaporative humidifier):در اين دستگاه فتيله اي آب درون مخزن را به خود جذب ميكند. سپس توسط پنكه اي به فتيله دميده ميشود كه باعث تبخير آب از فتيله مي شود. هر قدر رطوبت نسبي هوا بيشتر باشد، خروجي بخار آب در اين دستگاه بخور كاهش مي يابد. در واقع بطور خودكار خروجي تنظيم ميشود.
    * رطوبت ساز اولتراسونيك(ultrasonic humidifier):داراي يك ديافراگم فلزي ميباشند كه با فركانس فراصوت مرتعش گرديده و آب را بصورت مه به فضاي اطراف پراكنده ميكنند.

    مزايا:
    - از آنجايي كه بخار آن سرد است خطر سوختگي (به ويژه براي خردسالان) ايجاد نميكند.
    - مصرف انرژي آنها كمتر است.

    معايب:
    - آب سرد محل مناسبي براي تكثير باكتريها و قارچ ها ميباشد، و از آنجايي كه در بخور سرد قطرات ريز آب به هوا پراكنده ميشود، باكتري ها و مواد زيان آور ديگر نيز به همراه آب در فضاي اتاق منتشر ميشوند (به غير از رطوبت ساز تبخيري) بنابراين مخزن آب آنها بايستي هر روز با آب و صابون شسته شود.
    - از آنجايي كه در بخور سرد مواد معدني موجود در آب در هوا پراكنده ميشود (به غير از رطوبت ساز تبخيري) بايستي مخزن آب آنها را با آب مقطر پر كرد. (در غير اين صورت مواد معدني موجود در آب بصورت گرد و غبار در محيط منزل پخش خواهند شد)
    نكته:بخور سرد فراصوت كم صدا ترين و بخور گرم پر سروصداترين دستگاههاي بخور ميباشند.
    نكته:توصيه ميشود در اتاق كودكان و خردسالان دستگاه بخور سرد قرار داده شود نه بخور گرم.
    نكته:برخي از رطوبت سازهاي مدرن داراي فيلتر ضد عفوني كننده آب و كارتريج سختي گيرآب نيز ميباشند.


    تاثيرات سوء رطوبت زياد:
    رطوبت بالا باعث ايجاد پوسيدگي در وسايل چوبي، زنگ زدن وسايل فلزي، تشديد درد پا و كمر، تجمع حشرات و آفات، افزايش آلرژن ها (مواد حساسيت زا) نظير مايت ها و كپك ها ، افزايش رشد باكتريها در منزل، دشواري در تنفس، خستگي، كنده شدن كاغذ ديواري ها، پوسته پوسته شدن رنگها، آسيب به وسايل الكتريكي و غيره ميشود.
    نكته:رطوبت بالا حملات آسم و آلرژي را تشديد ميكند.
    منابع رطوبت زاي داخل منازل:
    حمام (استحمام)-پخت و پز (آشپزخانه)- عمل تنفس-گياهان داخل منزل-خشك شدن لباسهاي شسته شده.


    چگونه رطوبت را كاهش دهيم:
    1-با نصب هواكش در حمام، آشپزخانه و هر جا كه امكان توليد بخار وجود دارد.
    2-استفاده از دستگاه رطوبت زدا(dehumidifier) كه باعث حذف رطوبت از هوا ميشود.
    نكته: تمام افرادي كه از بيماريهاي آسم، آلرژي و سينوزيت رنج ميبرند ضرورت دارد رطوبت محل سكونت خود را كنترل كنند.
     

     

     

     

     

     

     

     Ãدانش روزانه


    چطور
    به خودمان انگيزه بدهيم؟
     

    چطور به خودمان انگيزه بدهيم تا طبق برنامه ريزي‌مان عمل كنيم؟
    می‌خواهید از شنبه ورزش کنید، از شنبه رژیم بگیرید، از شنبه زبان انگلیسی‌تان را تقویت کنید، سراغ کتاب‌های نخوانده و خاک گرفته کتابخانه بروید، همين شنبه به یکی از دوستان قدیمی‌سری بزنید اما... این کار را نمی‌کنید. دلتان می‌خواهد این کارها را انجام بدهید اما انرژی و انگیزه لازم برای انجام کار و شور و اشتیاق کافی برای برداشتن قدم اول را ندارید.
    انگار منتظرید تا یک نفر بیاید و شما را کشف کند، به شما انگیزه بدهد و تشویق‌تان کند. چرا منتظرید؟ چه کسی بهتر از خودتان؟ پیشقدم شوید، به خودتان انگیزه بدهید و قدم اول را با شور و شوق و انرژی بردارید؛ شک نکنید که موفق خواهید شد.
    انگیزه‌دادن به خود یا خودبرانگیزی وقتی اتفاق می‌افتد که فردی می‌خواهد به هدفی برسد و کاری را انجام بدهد و به طور درونی، انگیزه شروع و انجام این کار را داشته باشد.
    گاهی‌وقت‌ها خیلی مشکل است که به خودمان انگیزه بدهیم و به چیزهایی که دلمان می‌خواهد، برسیم.
    میل طبیعی، ما را به طفره‌رفتن و کار را به وقت دیگری موکول‌کردن، ترغیب می‌کند. زندگی به نظرمان همین چیزهای ساده می‌آید و به وضع موجود راضی می‌شویم؛ شغلی برای رفتن سر کار، خانه‌ای برای تمیزکردن، فهرستي برای خریدرفتن، تلويزیونی برای تماشا‌کردن و... همین فکر، انتظارات ما را از خودمان کم كرده و فکر بهبود را از سرمان بیرون می‌کند؛ فکرهایی مثل خواندن یک کتاب جدید و گنجاندن ورزش روزانه در برنامه زندگی و شروع یک فعالیت هنری جدید.


    عادت‌ها و روزمرگی‌ها
    به‌نظر می‌رسد ما خوب بلدیم برای ورزش نکردن و نخواندن یک کتاب، بهانه بتراشیم اما اگر بتوانیم خودمان را به انجام این کارها عادت دهیم، مشکل حل می‌شود. عادت‌ها و روزمرگی‌ها خیلی هم بد نیستند. واقعیت این است که ما خودمان خالق عادت‌ها و روزمرگی‌های زندگی‌مان هستیم.
    این ما هستیم که به خودمان اجازه می‌دهیم به انجام کاری عادت کنیم. شاید در شروع سخت باشد اما مدتی نمی‌گذرد که از انجام‌ آن كار لذت می‌بریم. اکثر ما در کودکی از مسواک زدن و حمام رفتن خوشمان نمی‌آمد اما وقتی به انجام آن عادت کردیم، خیلی درباره‌اش فکر نمی‌کنیم و فقط آن را انجام می‌دهیم.


    چطور به خودمان انگیزه بدهیم؟
    برای اینکه بتوانید به خودتان انگیزه بدهید و به اهداف‌تان برسید، ابتدا لازم است خوب فکر کنید و از خودتان بپرسید اگر به انجام کار موردنظرتان عادت نکنید، چه اتفاقی می‌افتد و نتایج پشت گوش انداختن و انجام ندادن این کار چیست.
    در اینجا نکاتی درباره اینکه چطور می‌توانید به خودتان انگیزه بدهید را با هم مرور می‌کنیم.

    1 - تصمیم بگیرید چه می‌خواهید
    بدون داشتن هدف و مقصد، خیلی مشکل است که بتوانید به خودتان انگیزه بدهید؛ بنابراین لازم است هدفتان را مشخص و درباره راه‌های رسیدن به آن تصمیم‌گیری کنید، سپس آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم كرده تا راحت تر بتوانید از عهده انجام آن بربیایید.

    2 - پیشرفت‌تان را اندازه‌گیری کنید
    برای نشان‌‌دادن میزان پیشرفت‌تان، نتايج کارهایی که انجام می‌دهید را در دفتری ثبت کنید. این کار به شما نشان می‌دهد چقدر با هدف فاصله دارید و چقدر به آن نزدیک شده‌اید. دیدن و نگاه‌کردن به نتایج ثبت شده در این دفتر به شما انگیزه می‌دهد تا به تلاش‌تان ادامه دهید.

    3 - از تصاویر، شعارها و جملات الهام‌بخش استفاده کنید
    تصاویر، شعارها و جملات الهام‌بخش و انگیزه‌دهنده را روی در یخچال یا هر محل دیگری که در معرض دیدتان است، قرار دهید. دیدن تصاویر افرادی که شما می‌خواهید به هدفي كه آنها رسيده‌اند، برسيد، به شما انگیزه می‌دهد و نشان می‌دهد هدفی دست‌یافتنی و واقعی انتخاب کرده‌اید. یک شعار یا جمله کوتاه مثل «تو می‌توانی» یا «ادامه بده» هم می‌تواند انگیزه لازم برای پیشرفت را به شما بدهد.

    4 - علت انتخاب هدف را به خودتان یادآوری كرده و به نتایج آن توجه کنید
    به خودتان یادآوری کنید که چرا می‌خواهید به این هدف برسید. این کار، علت کارهایی که انجام می‌دهید را به شما یادآوری می‌کند. خیلی طبیعی است که گاهی فعالیت‌مان کم شود؛ علت این است که گاهی فراموش می‌کنیم چه هدفی داریم. یک بهانه برای یادآوری هدف، تنها چیزی است که ما برای تقویت انرژی و تلاش دوباره به آن نیاز داریم.

    5 - آن را به شکل عادت درآورید
    وقتی به مقصد و اهداف‌تان رسیدید، سعی کنید به انجام‌‌دادن آن عادت کنید و آن را جزئی از برنامه روزمره‌تان قرار دهید. اگر این هدف، ورزش یا تغذیه مناسب است، آن را ادامه دهید؛ اگر کار و تلاش برای پیشرفت و ارتقای شغلی یا هر چیز دیگری است، آن را جزئی از برنامه روزمره‌تان قرار دهید. وقتی به انجام کاری عادت کنید، آن کار به شکل طبیعت دوم شما درمی‌آید و دیگر لازم نیست به آن فکر کنید.
    نکته: اگر از آن دسته افرادی هستید که زیاد و به مدت طولانی و سازمان‌دهی شده و طبق برنامه کار می‌کنند، نکاتی هست که بايد از آن باخبر باشید. شما با این کار ممکن است انگیزه‌تان را به خطر بیندازید بنابراین بهتر است کمی ‌به خودتان استراحت دهید و مدت کوتاهی از کار و فعالیت دور شوید و پس از آن،‌ دوباره به کار و فعالیت ادامه دهید. موقعیت و شرایط را تغییر دهید و برای زمان و ساعات کارتان برنامه داشته باشید و سعی کنید طبق برنامه به کارتان بپردازيد؛ این کار انرژی شما را تقویت می‌کند و دید تازه‌ای نسبت به موضوع به شما می‌دهد.


    جملات امیدبخش
    همان‌طور که گفتیم، برای رسیدن به اهداف‌تان لازم است همیشه راهی برای انگیزه‌‌دادن به خودتان پیدا کنید. یک راه این است که بدانید دیگران چطور این کار را انجام می‌داده‌اند و چه دیدی نسبت به انگیزه داشته‌اند؛ در اینجا نقل قول هایی از افراد موفق ذکر می‌کنیم.
    معجزه يا قدرتي كه موجب مي‌شود عده كمي به پيشرفت‌هاي بزرگ برسند، اين است كه آنها متوجه خلاقيت، پشتكار و مداومت موجود در قدرت تلقين شده‌اند. (مارك تواين)
    بيشتر افراد فرصت‌ها و موفقيت‌ها را از دست مي‌دهند، چون فرصت‌هاي طلايي در كارها و روزمرگي‌هاي زندگي، پنهان شده و ديده نمي‌شوند. (توماس اديسون)
     

     

     

     
     
     
     
     
     
     TinyPic image
     
     
     
     
     
     
     
     
    __._,_.___

    Jaraaghe Group 

    ****************************************

    BARAYE OZVIAT DAR GROUP BIA IN ADDRESS :
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    BAD PAINE SAFHE DOKMEYE JOIN RO BEZAN

    ****************************************
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    -------------------------------------------
    more info : www.jaraghe.ir/join




    Your email settings: Individual Email|Traditional
    Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
    Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
    Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

    __,_._,___

    No comments:

    Blog Archive