به گروه اینترنتی جذاب و پر از تفریحات جالب جرقه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Wednesday, March 5, 2008

·´¯`·.·•Jaraghe•·.·´¯`· RooZaaNe (No. 908)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Click for Full Size View
 
Click for Full Size View
 
Funous : Soroude Yeganegi
 
Click for Full Size View
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 908 :: پنجشنبه 16 اسفند 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

دانشنامه EOL رقیبی برای ویکی پدیا!

باسلام،
حدود ده ماه پیش در یکی از روزهای بهار خبری روی سایت های معتبر منتشر شد که نوید راه اندازی یک دانشنامه عظیم با نام دانشنامه حیات (Encyclopedia of Life) را میداد. براساس اطلاعاتی که همان روز منتشر شد، این پروژه را دانشگاه هاروارد و چندین موسسه بزرگ دیگر پشتیبانی خواهند کرد و دفتر اصلی آن در واشنگتن خواهد بود. دانشنامه ای که تکمیل آن چیزی حدود ده سال به طول خوهد انجامید. از آن خبر گذشت تا اینکه سه شنبه هفته قبل اولین رونمایی از این دانشنامه در آدرس ( www.eol.org ) برای عموم مردم عرضه شد.  
دانشنامه حیات که به اختصار به آن EOL نیز میگویند در واقع اولین دانشنامه آنلاینی است که توسط متخصصین رشته های مختلف ایجاد و مدیریت خواهد شد. همانطور که از نام آن هم مشخص است هدف آن، ایجاد یک بانک بزرگ اطلاعاتی از تمامی گونه های زیست محیطی موجود روی کره زمین  می باشد که محققان آن را چیزی در حدود 1.8 میلیون گونه تخمین میزنند.

مقایسه با دانشنامه ویکی پدیا
شاید تا چند سال پیش وقتی از دانشنامه ای یاد میشد ذهن همگی به سمت دانشنامه بریتانیکا میرفت، اما در عرض چند سال به سرعت اوضاع تغییر کرد، ویکی پدیا با ایده جدید و نرم افزار محبوبش به سرعت توانست به نگین سایت های اینترنتی تبدیل شود و بریتانیکا را از ذهن ها پاک کند. حالا تصورش را بکنید که برخی از eol به عنوان رقیبی جدی برای ویکی پدیا نام میبرند، اتفاقی که شخصا کمی بعید میدانم ولی از عظمت پروژه eol به این سادگی ها نمی توان و نباید گذشت.
 پروژه جاه طلبانه eol از ساختار wikipedia الگو می گیرد. یعنی استفاده از ویکی برای انتشار و ویرایش محتوای متنی ، صوتی و تصویری که از ژورنال های معتبر علمی گردآوری خواهند شد، اما تفاوت اصلی آن در بکارگیری متخصصان در ثبت اطلاعات در کنار کاربران عادی است. دانشنامه eol که هم اکنون با رونمایی اطلاعات 30 هزار گونه زیستی در دسترس قرار داد، فعلا تنها به دو زبان انگلیسی و فرانسه  ارائه شده است. تعداد یازده میلیون بازدید از سایت در عرص 5 ساعت اول رونمایی آن نشان میدهد که بنیانگذاران eol نفوذ بالایی نیز در بین رسانه های مهم دارند و توانسته اند به خوبی این پروژه را ترویج کنند.
 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • طرح حمله كليپي به سايت YouTube
  • بهترین نرم‌افزارهای رایگان به انتخاب پی سی مگزین
  • تصاوير در خون غلتيدن يک زن به دست پليس
  • معرفي و دانلود فيلم : ناگهان يک شب
  • دانلود انيميشن : Naruto Movie 1 Ninja Clash in the Land of Snow
  • استثنايي. بينظير. پارسي!
  • نرم افزار ساخت كتابهاي الكترونيكي تلفنهاي همراه
  • نمایشگاه فشن شوی اسلامی ترکیه و فرصتی که از دست ایران رفت!
  • علت طلاق‌ها و ازدواج‌هاي متعدد امام حسن [عليه السّلام] چه بود؟
  • آقای رفسنجانی، من سؤال دارم
  • با ماشین زمان نیویورک تایمز، تاریخ‌گردی کنید
  • سیاست خارجی دولت نهم:  مولفه ها و دستاوردها
  • جديدترين شماره از ماهنامه Computer Graphics World
  • ماشین حسابی که با آب کار میکند
  • افسانه معنويت در ادبيات كوئيلو
  • همانند يك نابغه فكر كنيد
  • هفت بتي كه پيامبر به جنگ آنها رفت
  • و ...

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (907) اينجا را کليک کنيد

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

تصاویر دیدنی از هواپیماها
طرح حمله كليپي به سايت YouTube
بوسه حیوانات
بهترین نرم‌افزارهای رایگان به انتخاب پی سی مگزین
داغ جانگداز
ويژه نامه الکترونيکي شهادت نبي مکرم اسلام (ص)

اشک صبر
ويژه نامه الکترونيکي شهادت مظلومانه حضرت امام حسن (ع)

عکس: ماسه‌های روان مریخ
10 ویدئوی جالب شیمی
رزرواسيون هتلهاي مشهد بصورت آنلاين
تصاوير در خون غلتيدن يک زن به دست پليس
پایگاه اطلاع رسانی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

ساعت صفر 16 اسفند
تبليغات 4600 نامزد ورود به مجلس هشتم آغاز شد

تبليغات 4600 نامزد تأييد صلاحيت شده براي كسب 290 كرسي مجلس هشتم از ساعت صفر امروز(16 اسفند) آغاز شد.
با سپري شدن پي‌درپي مراحل انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، زمان تبليغات 4600 داوطلب نشستن بر روي صندلي سبز مجلس فرا رسيد.
15دي سال‌جاري ثبت‌نام داوطلبين براي ورود به مجلس در فرمانداري‌هاي حوزه انتخابيه و ستاد انتخابات كشور آغاز شد كه تا ساعت 24 روز 21 دي بيش از 7450 نفر داوطلبي خود را اعلام كردند.
در مدت 25 روز بررسي صلاحيت اين افراد براي حضور در مجلس هشتم در هيئت‌هاي اجرايي، هيئت نظارت و شوراي نگهبان صلاحيت بيش از 70 درصد از اين افراد تأييد شد و آنان به مرحله نهايي راه يافتند.
پس از بررسي صلاحيت‌ها سرانجام 872 نفر جهت گزينش 30 نفر توسط مردم در حوزه تهران معرفي شدند.
بنابر سخناني كه توسط مسئولان اجرايي و نظارت انتخابات صورت گرفته است و با توجه به اينكه به طور متوسط براي هر صندلي 16 نفر با هم به رقابت مي‌پردازند در 24 اسفند انتخاباتي رقابتي را شاهد خواهيم بود.
براساس اصلاحيه‌اي كه نمايندگان مجلس هفتم در ماده 57 قانون انتخابات داشتند نصب و الصاق هرگونه مواد تبليغي ممنوع است و همچنين چاپ عكس جز در قالب زندگي‌نامه و بروشور در قطع 15 × 10 ممنوع است.
داوطلبين مي‌توانند تا ساعت 24 روز 22 اسفند تبليغات خود را در ابعاد 15×20 در قالب بروشور، تراكت، زندگي‌نامه، چاپ و پخش نمايند.
همچنين الصاق عكس بر روي وسائط نقليه و همچنين چاپ عكس و تبليغات در جرايد و روزنامه‌ها ممنوع است.
احزاب و گروه‌ها مي‌توانند به جهت حضور حداكثري مردم در روز انتخابات با نصب پلاكاردها و بنر در سطح شهرها بدون درج اسامي و چاپ عكس تبليغات كنند.
وزارت كشور به جهت آگاهي دادن به داوطلبين و شفاف كردن هرچه بيشتر نحوه تبليغات براي آنان، شيوه‌نامه تبليغات انتخابات مجلس را در سايت اينترنتي خود به آدرس www.moi.ir منتشر كرده است.
وزير كشور امروز در حاشيه جلسه هيئت وزيران به خبرنگار فارس گفت: ما با شيوه جديد تبليغات مخالف بوديم و نظر خود را به مجلس اعلام كرديم، چاپ عكس و نصب آن در سطح شهر باعث ايجاد شور و نشاط انتخاباتي شده و به حضور حداكثري مردم كمك مي‌كند.
پورمحمدي گفت: البته وزارت كشور در اين دوره با استفاده از شيوه‌هاي جديد و اتخاذ تدابير مفيد به دنبال جهشي در ميزان حضور مردم بود كه شايد به واسطه تغيير در نحوه تبليغات اتفاق نيفتد اما ما مأيوس نمي‌شويم و هنوز انتظار داريم مردم به ميزان بيشتري نسبت به دوره‌هاي قبل در انتخابات شركت كنند.
رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام، رؤساي قواي سه‌گانه و ديگر شخصيـت‌هاي سياسي و فرهنگي، داوطلبان را به انجام تبليغاتي صحيح به دور از جنجال و سياه‌نمايي يكديگر دعوت كردند تا مردم بتوانند با آگاهي هرچه بيشتر به انتخاب نماينده اصلح بپردازند.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم
ناگهان يک شب
‏Aju teukbyeolhan sonnim‎‎


نويسنده و کارگردان: لي يون-کي. موسيقي: کيم جئوگ-بئوم. مدير فيلمبرداري: چوي سانگ-هو. تدوين: کيم هيئونگ-‏جو. طراح صحنه: کيم سئونگ-دال. بازيگران: هان هايو-جو[بو کيونگ]، گي جو-بونگ، چوي ايل-هوا، کيم جونگ-‏کي، کيم يئونگ-مين[گي-يئونگ]. 99 دقيقه. محصول 2006 کره جنوبي. نام ديگر: ‏Ad Lib Night‏.برنده جايزه پرده ‏نقره اي براي بهترين بازيگر زن/هان هايو-جو از جشنواره سنگاپور
‏ بو کيونگ زني تنهاست که زندگي کسالت بار و يکنواختي را در سئول مي گذراند. تا اين يک روز دو زن ناشناس با ‏خواهشي عجيب به سراغ او مي روند. آنها از بو کيونگ مي خواهند تا براي مدتي نقش دختر گمشده پيرمردي مشرف به ‏موت را بازي کند.چون آخرين تقاضاي پيرمرد ديدار با دختر گمشده اش قبل از مرگ است. بو کيونگ مي پذيرد و ‏همراه آنان به خانه روستايي شان در خارج از سئول مي رود. برخوردهاي اوليه ديگر اعضاي خانواده با وي و نقشي ‏که بر عهده گرفته، چندان مساعد نيست. اما بو کيونگ خيلي زود با هويت تازه خود خو مي گيرد....‏

چرا بايد ديد؟‎ ‎
لي يون-کي چند سالي بيش نيست که شروع به فيلمسازي کرده، اما توانسته خيلي سريع جايگاهي معتبر در ميان ‏فيلمسازان نسل جديد کره جنوبي براي خود دست و پا کند. اولين فيلمش اين دخير زيبا در سال 2004 جايزه نتپک را از ‏جشنواره برلين به دست آورد و نامزد جايزه بزرگ داوران جشنواره سندنس شد. يک سال بعد، دومين فيلم او با نام ‏صحبت عاشقانه نيز در جشنواره کارلوي واري مورد تحسين قرار گرفت و اينک سومين فيلم او بر اساس داستان آزوکو ‏تايرا همزمان با فيلم نفس[کيم کي-دوک]پخش جهاني يافته که خواه ناخواه مقايسه و رقابتي را نيز ميان اين دو را شکل ‏داده است. ‏
لي يون-کي با آخرين فيلم خود برشي کوتاه از زندگي دختري جوان را در کره جنوبي امروز به نمايش مي گذارد. زني ‏که در ميان شلوغي شهر بزرگ مدفون شده است. ناگهان يک شب قصه اي غمگنانه درباره بيماري هاي مزمن زندگي ‏مدرن است، يعني بيگانگي و روابط شکننده خانوادگي...‏
دو زن ناشناس ابتداي فيلم اصرار دارند که بو کيونگ همان دختر گمشده است، ولي بو کيونگ نمي پذيرد. اما بعد به ‏همراه شان مي رود تا در ساعت اوليه شب با پيرمرد ديدار کرده و نقش دختر او را بازي کند. دختري که سال ها قبل از ‏خانه فرار کرده بود. نقشي که ايفاي آن چندان سخت به نظر نمي رسد، چون پيرمرد حافظه خود را کم و بيش از دست ‏داده است. اما وقتي ملاقات موعود صورت مي گيرد، هم اطرافيان و هم تماشاگران دچار اين ترديد مي شوند که آيا بو ‏کيونگ همان دختر است يا خير؟
لي يون-‏‎ ‎کي تعليق ناشي از اين مسئله را تا پايان فيلم حفظ مي کند و با حداقل ديالوگ سعي مي کند تا زندگي سرد و ‏خالي پيرامون ما را در جهان امروز به شکلي شعرگونه به تصوير بکشد. او نيز مانند کيم کي-دوک نيازي به گذاشتن ‏ديالوگ هاي مطول در دهان شخصيت هايش نمي بيند. چند نگاه، غذايي گرم که خورده و يا جورابي به پا مي شود در ‏دقايقي کافي و با معني تر است. اگر معناي سينماي ميني ماليستي همين باشد، بياييد در برابر دستاورد قابل تقدير اين ‏جوان کره اي بلند شويم...‏
ژانر: درام.


لينکهاي دانلود
(نسخه اورجينال با کيفيت DVD)
http://rapidshare.com/files/69331513/A54125L63214b65478954N.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/69331780/A54125L63214b65478954N.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/69331997/A54125L63214b65478954N.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/69332165/A54125L63214b65478954N.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/69332447/A54125L63214b65478954N.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/69332684/A54125L63214b65478954N.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/69332962/A54125L63214b65478954N.part7.rar 
http://rapidshare.com/files/69333011/A54125L63214b65478954N.part8.rar

 رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد


دانلود انيميشن

Naruto Movie 1 Ninja Clash in the Land of Snow


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

انتخاب منوچهر صهبایی
به عنوان رهبر ثابت ارکستر سمفونیک

انتخاب منوچهر صهبایی به عنوان رهبر ثابت ارکستر سمفونیک مهمترین تصمیم گیری در حوزه موسیقی کلاسیک در سال 86 بود که نقش شورای ارکستر سمفونیک در اتخاذ چنین سیاستی بسیار کارساز بود.
شاهین فرهت آهنگساز با بیان این مطلب درخصوص مهمترین رویدادهای موسیقی در سال 86 گفت : برگزاری سمینارها و همایش های گوناگون با موضوعات مختلف به منظور بررسی معضلات هنر موسیقی از مهمترین برنامه های علمی پژوهشی در سال جاری بود به عنوان مثال می توان به همایش های متعددی که در خبرگزاری مهر برای بررسی موسیقی زیرزمینی و نقش رسانه در اعتلای جایگاه موسیقی برگزار شد ، اشاره کرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد : برگزاری چنین نشست هایی برای آگاهی بخشی به نسل جوان در جهت شناخت هنر موسیقی بسیار موثر است البته ناگفته نماند که برخی از رویدادهای مهم مانند جشنواره موسیقی فجر آنگونه که باید آسیب شناسی نشد و این درحالی است که مسئولان و درست اندرکاران جشنواره موسیقی فجر وعده برگزاری نشستی به منظور آسیب شناسی بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر را داده بودند.
این استاد دانشگاه درباره وضعیت حوزه نشر در سال 86 گفت : تا آنجا که اطلاع دارم نشر آثار مکتوب و غیر مکتوب در حوزه های مختلف موسیقایی بسیار موفق عمل کرد ولی به دلیل عدم معرفی درست مجموع تلاش هنرمندان دیده نشد به همین دلیل معتقدم بخش روابط عمومی و ارتباط با رسانه مراکز مختلف فرهنگی در جهت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی کم و کیف آثار منتشر شده بیش از گذشته باید فعال باشند.
رییس گروه موسیقی دانشگاه تهران در پایان به مجموع فعالیت های خود در سال جاری اشاره کرد وگفت : سال 86 به لحاظ کاری سال پرباری برای من بود و توانستیم در دانشکده موسیقی دانشگاه تهران برای نخستین بار دانشجو رشته آهنگسازی در مقطع کارشناسی ارشد بپذیریم که اتفاق مهمی در جامعه علمی و آکادمیک بود؛ در مورد کارهای خودم هم باید بگویم که موفق شدم در این سال سمفونی تهران را به پایان برسانم و در حال حاضرهم ساخت سمفونی ابن سینا را شروع کردم.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

استثنايي. بينظير. پارسي!


این نرم افزار مجموعه ای از توانایی‌ های استثنایی‌ است که نه تنها جوابگوی تمامی‌ نیازهای فارسی‌ نگاری شما میباشد بلکه میتواند کمک موثری در یادگیری زبان فارسی‌ باشد.
برنامه نخستین نرم افزار پست الکترونیک و ویرایشگر فارسی است که برای استفاده از آن نیازی به تایپ فارسی وجود ندارد. کافیست متن مورد نظر خود را با استفاده از حروف ‏انگلیسی تایپ کنید تا برنامه آن را بطور همزمان و با روشی کاملا هوشمند به کلمات فارسی تبدیل کند.

قابلیت منحصر به فرد دیگر این برنامه خواندن متن فارسی‌ با صدای شبیه انسان است؛ برنامه میتواند تمام کلمات فارسی‌ و انگلیسی‌ را تلفظ کند.
اگر در خارج از ایران زندگی‌ می‌کنید این برنامه کمک موثری برای تشویق فرزندان شما به استفاده از زبان فارسی‌ می‌باشد زیرا برای آنها نوشتن حروف فارسی‌ کار ساده ای نیست و اگر در ابتدا بتوانند همانگونه که صحبت میکنند با حروف لاتین بنویسند بیشتر به استفاده از زبان فارسی‌ تشویق میشوند.

برخی‌ از قابلیت های برنامه
1. عدم نیاز به کار با صفحه کلید فارسی
2. ابزاری ایده آل برای نوشتن ایمیل، پایان نامه و مقاله
3. دارا بودن توانایی های یک ویرایشگر حرفه ای (شبیه MS Word)
4. ایجاد تصویر از متن )با قالب های (GIF, JPG, BMPو ارسال خودکار آن (از طریق Yahoo mail, Hotmail, Outlook) بدین ترتیب دوستانتان نیازی به نصب فونت برای مشاهدهٔ ایمیل های شما نخواهند داشت.
5. اجرا بر روی ویندوزهای Vista, XP,2000,98,ME (بجز ویندوز عربی میکروسافت و ویندوز 98 های فارسی شده مثل ویندوز 98 پارسا)
6. استفاده از شکلکهای یاهو و تصاویر مختلف در متن نامه

همچنین در ویرایش حرفه ای برنامه امکانات زیر اضافه شده است:
1. ترجمهٔ درجای لغات انگلیسی‌ و آلمانی‌ به فارسی‌ در حین نوشتن متن
2. لغت نامهٔ فارسی‌ به انگلیسی‌ و آلمانی‌ و بلعکس
3. تزیین نامه با قابهای زیبای تذهیبی
4. ایجاد صفحات وب فارسی‌ با یک کلیک
حتا اگر شما به تایپ فارسی‌ تسلط دارید بازهم میتوانید از امکانات این برنامه به عنوان یک ویرایشگر فارسی‌ قوی با امکان ارسال تصویر نامه استفاده کنید زیرا قابلیت استفاده از صفحه کلید فارسی‌ نیز در برنامه وجود دارد.
 

Fmail Sokhangoo
Fmail Pro
Fmail Lite
قابلیت
تبدیل کلمات فارسی‌ نوشته شده با حروف لاتین به فارسی
-
-
خواندن متن فارسی‌ با صدای شبیه انسان
-
-
(منوی دو زبانه (فارسی‌ و انگلیسی‌
-
-
حرکت گذاری خودکار روی متن فارسی‌
-
-
(Fenglish) تبدیل متن فارسی‌ به خط لاتین
-

ایجاد خودکار صفحات وب فارسی

-
ترجمهٔ درجای کلمات انگلیسی‌ و آلمانی‌ به فارسی
-
لغت نامهٔ فارسی‌ به انگلیسی‌ و آلمانی‌ و بلعکس
-
نشانه گذاری کلمات عربی‌ و بیگانه و جایگزینی‌ خودکار آنها
-
صدور متن با فونت مخصوص برنامه های گرافیکی‌
ویرایش حرفه ای متن
ارسال تصویر نامه
قرار دادن متن در قابهای تذهیبی‌ زیبا
جستجوی متن فارسی‌ در اینترنت

لينکهاي دانلود:

Fmail Pro ویرایش حرفه ای  (حجم فايل 20 مگابايت)

Fmail Sokhangoo ویرایش سخنگو  (حجم فايل 27 مگابايت)

Fmail Lite ویرایش عادی  (حجم فايل 16 مگابايت)

رمز فايل: ندارد
 

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد
 

دنياي موبايل

نرم افزار ساخت كتابهاي الكترونيكي تلفنهاي همراه

با استفاده از اين نرم افزار كاملا رايگان قادريد تا به راحتي متن يك كتاب الكترونيكي فارسي تهيه كنيد كه در اكثر تلفنهاي همراه قابل اجرا باشد.
كافي است تنها متن كتاب مورد نظر خود را در يك فايل txt ذيخره كرده و به برنامه كتاب سار پرنيان دهيد.
نرم افزار خود يك نسخه آماده كتاب الكترونيكي قابل پخش در تلفنهاي همراه با فرمت jar تهيه مي كند.
حجم بسيار پايين كتابها ، امكان تغيير پوسته ، امكان تغيير اندازه فونت ، كاركرد مستقل زبان فارسي نرم افزار و عدم نياز تلفن همراه از پشتيباني از زبان فارسي ،امكان ذخيره آخرين صفحه خوانده شده از كتاب ، امكان اضافه نمودن مشخصات تهيه كننده كتاب به برنامه و رايگان بودن نرم افزار ، تنها بخشي از امكانات اين نرم افزار است.
از معايب اين نرم افزار هم مي توان به عدم پشتيباتي از زبان انگليسي اشاره كرد كه مثلا اگر در كتاب شما كلمات انگليسي به كار رفته باشد مي بايست حتما معادل فارسي آن و يا معادل فينگليش آن را بنويسيد تادر نرم افزار نمايش داده شود.
 

لينک دانلود مستقيم (حجم فايل کمتر از يک مگابايت مي باشد)

رمز فايل: www.mobin-group.com

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد. لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.

 

 
 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

امام سجاد (عليه السلام) :
مَن ثَبَتَ عَلى وِلايَتِنا فِي غَيبَةِ قائِمِنا أعطاهُ اللهُ أجرَ ألفَ شَهيد مِثلِ شُهداءِ بَدر واُحُد .

كسى كه در دوران غيبت ما بر ولايت ما ثابت بماند، خداوند پاداش هزار شهيد همچون شهداى بدر و احد به او عطا مى كند.

(بحارالانوار : 52 / 152)

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

شب معراج و نشانه های ظهور

در حدیث مبارکی که ابن عباس از زبان پر نور آورندۀ اسلام حضرت محمد بن عبدا...(ص) نقل کرده به نشانه هایی در رابطه با قیام جهانی حضرت صاحب الامر(ع) تصریح شده است که به نظر خوانندگان عزیز می رسد:
ابن عباس می گوید: در شب معراج مطالبی به رسول اکرم(ص) وحی شد که باید به وجود مقدس حضرت امیرالمؤمنین(ع) خبر داده شود و نیز به ائمه بعد از آن حضرت. بعد فرمودند که خداوند برای آخرین آنها نشانه هایی بیان فرمودند:
1- عیسی بن مریم پشت سر آن بزرگوار نماز می خواند.
2- زمین را پر از عدل و داد می کند چنانچه پر از ظلم و جور شده باشد.
3- بندگانم را به وسیلۀ او(امام عصر) از هلاکت نجات می دهم.
4- گمراهان را به وسیلۀ او هدایت می کنم.
5- نابینایان و بیماران را به وسیلۀ او شفا می دهم.
عرض کردم خداوندا! آن کی خواهد شد؟ خطاب رسید:
6- هر گاه علم از میان برداشته شود و جهل و نادانی به جای آن نشیند. قرائت قرآن زیاد اما عمل به آن کم شود.
7- قتل و کشتار زیاد شود.
8- فقها و هدایت کنندگان واقعی کم شوند(اشاره است به وجود علمای ربانی)
9- علمای فاسق(بی عمل) و خیانتکار زیاد شوند(آنان که دین را به فکر خود معنی می کنند.)
10- شعرا زیاد شوند.
11- امت شما قبرستانها را مساجد قرار دهند.
12- قرآنها را زینت کنند.
13- مساجد را مجلل بسازند.
14- جور و فساد زیاد شود.
15- منکرات ظاهر شود.
16- امت شما امر به منکر کنند.
17- پیروان شما نهی از معروف کنند.
18- مردها به مردها اکتفا کنند.
19- زنان به زنان قناعت کنند.
20- زمامداران کافر شوند.
21- دوستان حکمرانان گنهکاران باشند.
22- یاوران آنها ستمگران باشند.
23- صاحبان رأی و نظر از آنان فاسقان باشند.
24- سه خسف(1) در دنیا واقع شود: یکی خسف در مشرق، خسف دیگر در مغرب و خسف سوم در جزیرة العرب.
25- خراب شدن بصره به دست یکی از ذرای تو(سید) که زنگیها دنبالش را بگیرند.
26- قیام مردی از اولاد امام حسین(ع)
27- ظهور دجال و قیامش از سجستان.
28- خروج سفیانی.

پی نوشت: 1- فرو رفتگی زمین * 2- إثباة الهداة، ج7، ص390و391

 

 

ترجمه اخبار ترکيه
uzakyol@gmail.com

نمایشگاه فشن شوی اسلامی ترکیه
و فرصتی که از دست ایران رفت!

بزرگترین نمایشگاه فشن شوی اسلامی در آنکارای ترکیه آغاز شد و در این دفیله مانکن ها لباسهایی کاملا پوشیده را به نمایش گذاشتند. خبرگزاریهای معروف دنیا به این فشن شو توجه بسیاری کردند و از آن به عنوان مد اسلامی در ترکیه یاد کردند. این نمایش مد در هتل شرایتون آنکارا – یکی از بهترین هتلهای ترکیه – برگزار شد و در آن همسر رئیس مجلس ترکیه نیز حضور داشت.
به نظر می رسد طراحان مد از این به بعد علاوه بر بازار داخلی ترکیه بازار ایران اسلامی را نیز مد نظر خواهند گرفت.
در حالی که در ایران سالهاست بحث حجاب مطرح است و طراحان لباس در طول 30 سال گذشته می توانستند با طراحی لباس مناسب حتی به بازار بالقوه ترکیه نیز صادرات داشته باشند و درآمد ارزی مناسبی را وارد کشور کنند از این امر غفلت شده است و احتمالا ایران با این تجربه طولانی پوشش از این به بعد بازار مناسبی برای طراحان ترکیه شود!

عکس ها و خبر از روزنامه حریت ترکیه:
برای دیدن مجموعه کامل عکس ها کلیک کنید
برای خواندن اصل خبر (ترکی) کلیک کنید

 

 

پرسش از اسلام
zahra4066@yahoo.com

سوال:

علت طلاق‌ها و ازدواج‌هاي متعدد امام حسن [عليه السّلام] چه بود؟

پاسخ:

خداوند بشر را از دو جنس مرد و زن آفريده و آنها را مكمل همديگر معرفي نموده است نقش زن در زندگي غير قابل انكار و وجودش ضروري است.
دين اسلام به زن بعنوان يك عنصر موثر در حيات و سعادت اجتماعي مي نگرد و او را در بالاترين درجات كه براي انسان ممكن است كسب شود معرفي مي نمايد واز زنان نمونه بعنوان الگو و اسوه براي بشريت ياد مي كند، اين توجه معطوف از ناحيه دين در جايي است كه زن از نظر معنوي به اوج تكامل رسيده تا در كتب آسماني نامش تجلي كند.[1]
پيامبران براي هدايت انسان فرستاده شده اند در تمام اديان ملاك برتري تقوي و معنويت است جنسيت نمي تواند معيار برتري باشد و جنسيت هرگز محدويت براي كسب كمالات نيست. قرآن به زن و مرد بطور مساوي توجه مي كند «هن لباسٌ لكم و انتم لباسٌ لهن»[2] پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ نيز مانند انبياي ديگر، رسالت جهاني براي تمام اقشار داشته و هرگز انساني را به خاطر جنسيت محدود و محصور نكرده و دين او به خاطر تضييع حقوقي كه از زنان در جوامع مختلف شده بود توجه بيشتري به زنان نمود تا حقوق آنها احياء و قدرشان معلوم و جايگاهشان شناخته شود براي آگاهي از جايگاه زن در سيره نبوي كافي است به آنچه درباره زنان در جوامع انساني قبل از بعثت انجام مي گرفت آگاهي يابيم.
آيات قرآني به برخي از آداب و رسوم جامعه اعراب جاهلي كه درباره حقوق زنان انجام مي گرفت اشاره داشته[3]علاوه بر آن منابع تاريخي نيز پرده از روي برخي حقايق و ظلمها درباره زنان برداشته و به انعكاس اخبار آن پرداخته اند.[4]
در جامعه ايران و روم باستان كه دو امپراطوري بزرگ جهان باستان و قبل از طلوع خورشيد اسلام بودند زنان وضعيتي بهتر از جامعه عرب نداشتند كه در جاي خود جاي تامل و تفصيل است.[5]
در بعثت و طلوع خورشيد اسلام زن جايگاه اعلاي انساني خود را در سايه دين مبين اسلام و حكومت پيامبر و رسالت آنحضرت بازيافت، چنانكه اولين مسلمان و ايمان آورنده به پيامبر خديجه دختر خويلد تنها بانوي پيامبر اسلام است كه توفيق درك حقايق وحي را داشته و در راه استقرار و استمرار رسالت از ثروت و دارائي خود چشم پوشي نموده و در سخترين روزهاي زندگي پيامبر از آن حضرت پشتيباني و حمايت نمود.[6]
پس از آشكار شدن دعوت پيامبر اكرم زنان نه تنها در پذيرش دعوت پيامبر از مردان تبعيّت ‌جستند بلكه در راه اسلام تا پاي جان پايداري نموده و شكنجه ها را تحمل كردند و از كلمه توحيد چشم پوشي نمودند تا به درجه رفيع شهادت نايل شدند، نمونه بزرگ اين زنان «سميه» مادر عمار و همسر ياسر شهيد اسلام است.[7]
در برخي از امور زنان از مردان پيشگام بوده و از دين الهي حمايت نمودند. حوادث قبل از حجرت نبوي كه نقطه عطفي مهم در تاريخ اسلام محسوب مي شود زنان انصار مدينه به حمايت و بيعت با رسول خدا در پيمان عقبه با شوق و اشتياق حاضر شدند.[8]
در دوره استقرار پيامبر اكرم در مدينه تا دوران ثبات و برقراري حكومت اسلامي در يثرب نقش بانوان مسلمان انصافاً بر جسته تر از توصيفاتي است كه در منابع مطالعاتي منعكس شده است در برخي از جنگها، نظير جنگ احد كه از حساس ترين و تعيين كننده ترين جنگهاي اسلام با كفر بود نقش زنان از لحاظ فيزيكي و روحي با وجود اندك بودن عددشان بسيار حماسي است، چنانكه ام عماره نمونه اي از زنان قهرمان صدر اسلام است كه همراه با اعضاي خانواده خود در اين جنگ بعنوان امدادگر و سقا حضور يافته بود وقتي ديد عرصه بر رسول خدا تنگ شد، و جان آنحضرت در معرض خطر قرار گرفته مسلح شد و به دفاع از رسول خدا پرداخت و جرا حاتي سخت در اين جنگ برداشت برخي از زنان انصار كه در معركه حاضر بودند مانند هند دختر «عمر و بن حرام» كه شوهر و پسر و برادرش را از دست داده بود و آنها را با شتري براي دفن در مدينه منتقل مي نمود جمعي از بانوان مدينه با او مواجه شدند و از اوضاع جنگ پرسيدند اين زن در جوابشان گفت: حال رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ خوبست غير از آن ‌هر مصيبتي بوده ناچيز است خدا از مؤمنان كساني را به فيض شهادت نايل نموده و كافران با خشم و بدون نتيجه سرافكنده نموده است و همچنين زني كه شوهر و برادر و پدرش را از دست داده بود پس از ملاقات با رسول خدا با شجاعت و شهامت عرض كرد پس از سلامت تو هر مصيبتي براي ما ناچيز است.[9]
اين نمونه از صلابت و پايداري، بانوان در راه اسلام در راه رسول خدا از خود نشان داده اند كه قلم و زبان عاجز از بيان احساسات و اشتياق دروني آنان نسبت به پيامبر اسلام است كه با درك عميق مقام رسالت اين حقايق متجلي شده است. نمونه بي نظير بانوان صبور تاريخ اسلام و انسانيت يگانه دختر پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ كه با وجود عواطف شديد و كاملش به پدر مهربان خود زخمهاي او را مداوا مي نمود و از او پرستاري مي كرد تا زخمهايش بهبودي يابد و از همسر فداكارش با قوت دل پشتيباني مي نمود تا اساس و ريشه دين اسلام مستحكم شود.[10] پيامبر اكرم براي فاطمه جايگاه خاصي قائل بود و از خديجه همسر وفادارش بسيار تجليل مي كرد و در مدينه با همسران خويش برخوردي بسيار احترام آميز داشت عدالت و مساوات را درباره آنان رعايت مي نمود و همواره به صحابه خويش درباره رعايت حقوق همسران و دختران سفارش مي نمود تجليل پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ از فاطمه علاوه بر اينكه دخترشان بود بيشتر به خاطر مقامات معنوي كمالات روحي فاطمه بود كه بعنوان زن از چنين جايگاهي برخوردار بود بطور كلي در سيره نبوي براي زنان جايگاهي بسيار منظور شد و در مقابل زنان پاك دامن و صبور و مؤمن زناني منافق و... در جوار رسول خدا حضور داشتند كه جايگاه رفيع خود را تخريب نموده و با ارتكاب اعمالي ناروا رسول خدا را آزار مي دادند مانند برخي از همسران آن حضرت و بعضي از زنان يهود و زنان مشركيني مثل ابوسفيان و همسر ابولهب كه قرآن در مذمت او سخن گفته است.
پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ با گفتار و روش برگرفته از وحي و خلق نيكوي خود زنان را در دين مبين اسلام جايگاهي بس رفيع عطا فرمود و عزت و حرمت زن را فزوني داد و بنيان سعادت خانواده و فرزندان را در گرو مقام زن تبيين نمود و فرمود: الجنه تحت اقدام الامهات؛ بهشت زيرا پاي مادران است، همچنين فرمود شوهر داري نيكوي زنان پاداشي همچون پاداش جهادگران جبهه جنگ دارد، با اين نگرش بطور كلي نوع نگاه به زن را در تمام جهان دچار تغيير و دگرگوني نمود و با اصول و قوانين شرعي حريم خانواده ها را حصار مستحكم كشيد و عفاف را در بين اهل اسلام جايگزين خوار شمردن زنان نمود و به زن ارج و عزت داد. و تمام حقوق او را با قوانين مخصوص احقاق نموده و منضبط كرد.

---------------------------------
[1] . چنانكه در قرآن از مريم مادر عيسي و همسر فرعون، براي مؤمنين اسوه و الگو معرفي شده اند، سوره تحريم آيه 11 و 12.
[2] . «زنان مايه آرامش و عفت مردان هستند و مردان نيز مايه آرامش و عفت «آبروي زنان هستند.»، سوره بقره 187.
[3] . سوره نحل آيه 58 و 59، درباره احساس حقارت به داشتن دختر و زنده به گور كردن آن اشاره دارند.
[4] . ر.ك: شوقي ضيف العصر الجاهلي، ترجمه ذكاوتي، چاپ اول، تهران، اميركبير، 64، 86-83.
[5] . رك كريسنين سن، تاريخ ايران در زمان ساسانيان، رشيد ياسمي، چاپ نهم، تهران، دنياي كتاب، 74، ص 432.
[6] . ر.ك: علي محمد دخيل، ترجمه حريرچي، چاپ پنجم، تهران، اميركبير، 73، ص 13، ص 11.
[7] . ر.ك: ابن اسحق، سيره چاپ اول، قم، اسماعيليان، 1368، 192-191.
[8] . ر.ك: آيتي، تاريخ پيامبر اسلام، چاپ ششم، تهران، دانشگاه، 78، ص 158.
[9] . ر.ك: همان ص 271.
[10] . ر.ك: علامه مجلسي، بحارالانوار، چاپ دوم، تهران درالكتب الاسلاميه، 1362، ج 43، ص 43-18.

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

حماسه‌ی رستم و اسفندیار به روایت شاهنامه (خلاصه)

كیخسرو پس از شصت سال پادشاهی از دنیا سیر می‌شود. از حكومت كناره‌گیری می كند و به عبادت در كوه‌ها می‌پردازد. عاقبت نیز در كوه‌های البرز در میان برف‌ها مدفون می‌شود. خسرو پیش از كناره‌گیری از تخت شاهی، لهراسب جوان را جای خود بر تخت می‌نشاند.
لهراسب هم كه دست پروده‌ی خسرو است دست كمی از استادش ندارد. او پیش از آنكه پادشاه باشد یک مرد خداست. از این رو هنگامی كه فرزندش كی‌گشتاسب بدون اجازه‌ی پدر در پی كدورتی به روم می‌رود و پس از ازدواج با كتایون، دختر قیصر روم، با حمایت قیصر به ایران لشكر می‌كشد، لهراسب بدون هیچ مقاومتی از حكومت كنار می‌رود و در آتشكده‌ی بلخ كه خود پیش از آن ساخته است، به نیایش و عبادت می‌نشیند.
زرتشت در سیمین سال حكومت گشتاسب پیامبری خود را آشكار می‌كند:
گشتاسب و فرزندش اسفندیار به او می‌گروند و گشتاسب اسفندیار را برای گسترش آیین زرتشت به سرتاسر جهان می فرستد.
در غیاب اسفندیار بدگویان درباره‌ی او به سخن‌چینی می‌پردازند. در نتیجه پس از بازگشت، گشتاسب او را به جرم جاه طلبی به زندان می‌اندازد. اما هنگامی كه در جنگ با ارجاسب پادشاه توران، كار بر ایرانیان سخت می‌شود، با وساطت پشوتنِ وزیر اسفندیار آزاد می‌گردد؛ در جنگ تورانیان را شكست می‌دهد و به دنبال آنها از هفت خوان می‌گذرد تا سرانجام ارجاسب را می‌كشد.

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة الأنبياء آيات: 112 محل نزول: مکه

 
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ 25 وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ 26 لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ 27 يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى وَهُم مِّنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ 28 وَمَن يَقُلْ مِنْهُمْ إِنِّي إِلَهٌ مِّن دُونِهِ فَذَلِكَ نَجْزِيهِ جَهَنَّمَ كَذَلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ 29 أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ 30 وَجَعَلْنَا فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجًا سُبُلًا لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ 31 وَجَعَلْنَا السَّمَاء سَقْفًا مَّحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ آيَاتِهَا مُعْرِضُونَ 32 وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ 33 وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ 34 كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ 35

 

ترجمه فارسي مکارم
ما پيش از تو هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر اينكه به او وحى كرديم كه: «معبودى جز من نيست; پس تنها مرا پرستش كنيد» «25» آنها گفتند: «خداوند رحمان فرزندى براى خود انتخاب كرده است‏»! او منزه است (از اين عيب و نقص); آنها ( فرشتگان) بندگان شايسته اويند «26» هرگز در سخن بر او پيشى نمى‏گيرند; و (پيوسته) به فرمان او عمل مى‏كنند «27» او اعمال امروز و آينده و اعمال گذشته آنها را مى‏داند; و آنها جز براى كسى كه خدا راضى (به شفاعت براى او) است شفاعت نمى‏كنند; و از ترس او بيمناكند «28» و هر كس از آنها بگويد: «من جز خدا، معبودى ديگرم‏»، كيفر او را جهنم مى‏دهيم! و ستمگران را اين گونه كيفر خواهيم داد «29» آيا كافران نديدند كه آسمانها و زمين به هم پيوسته بودند، و ما آنها را از يكديگر باز كرديم; و هر چيز زنده‏اى را از آب قرار داديم؟! آيا ايمان نمى‏آورند؟! «30» و در زمين، كوه‏هاى ثابت و پابرجايى قرار داديم، مبادا آنها را بلرزاند! و در آن، دره‏ها و راه‏هايى قرار داديم تا هدايت شوند! «31» و آسمان را سقف محفوظى قرار داديم; ولى آنها از آيات آن روى‏گردانند «32» او كسي است كه شب و روز خورشيد و ماه را آفريد; هر يك در مداري در حركتند! «33» پيش از تو (نيز) براى هيچ انسانى جاودانگى قرار نداديم; (وانگهى آنها كه انتظار مرگ تو را مى‏كشند،) آيا اگر تو بميرى، آنان جاويد خواهند بود؟! «34» هر انسانى طعم مرگ را مى‏چشد! و شما را با بديها و خوبيها آزمايش مى‏كنيم; و سرانجام بسوى ما بازگردانده مى‏شويد! «35»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

mastoor_313@yahoo.com

جمعه ها

مردم هميشه دعايشان را به دوش كشيده‌اند
و در جمعه‌ها خالي كرده‌اند
قسمت ما اين است انگار كه لاي تقويم‌هاي عقيم قسمت شويم
و روي نبودنت توقف كنيم!
اگر اين بار جمعه نيايد
و ماه به شب چهارده نرسد
تكليف انتظاري كه رويش خط نزده‌ايم، چه مي‌شود؟!
نمي‌دانم تو
در امروزي كه جمعه نيست
ميان سجاده‌اي كه پهن نيست
چه مي‌كني؟

 

 

helia_k48@yahoo.com

اصطلاحات کوتاه در انگلیسی (2)

i,m confident=i,m positive=i,m sure = من مطمئنم

as to=in order to برای اینکه

so that بطوریکه
.
i,m in the dark اطلاعی از آن ندارم

i,m not in the picture من در جریانش نیستم

tin=can قوطی کنسرو شده

can of peach کمپوت هلو

tined meat گوشت کنسرو شده

can you can? می تونی قوطی رو کنسرو کنی؟
.
how ever اما
.
or else! والا
.
in that=beacouse=as=for=since چون
.
9 month in gone 9 ماهش است(ما ما یی)
.
at all به هیچ وجه
not at all قابل شما را ندارد
it is not at all اصلا خوب نیست
.
be over =finish تمام شدن

ریشهءOk
During historic civil wars, when troops returned without any casualties, a writing was put up so all can see, which read

"0 Killed".
From here we get the expression "O.K." which means all is good

آيا ميدانستيد که: در زمان جنگهاي باستاني هنگاميکه سپاهيان بدون تلفات از جنگ بر ميگشته اند پلاکاردي حمل ميکردند که روي آن نوشته بود:

(ریشهءاوکی از این اصطلاح است)تعداد تلفات (0

__________________
ادامه دارد...

 

 

محفوظ

آقای رفسنجانی، من سؤال دارم

شنیدم و خواندم که رؤسای قوا و اعضای مجلس خبرگان به دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته اند. لذا سؤالاتی پیرامون اصل دیدار و بعضی سخنان آقای رفسنجانی دارم که با ایشان مطرح می کنم: آقای رفسنجانی ! سالهای قبل که رئیس و اعضای مجلس خبرگان به دیدار شما می آمدند همیشه برایم این سؤال مطرح بود که چه معنا دارد که این بزرگواران به دیدار کسی بروند که خودش عضو این مجلس است! مگر نمی شد در همان محل اجلاس همدیگر را ببینند؟! و در مقابل سؤالاتی که اعضای فامیل از من در این رابطه داشتند جوابی نداشتم. حال که جنابعالی رئیس مجلس خبرگان هم شده اید این سؤال هنوز هست و تازه کمی خنده دار هم شده است ، امروزه این عبارت که : « رئیس و اعضای مجلس خبرگان به دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتند » یعنی: « آقای رفسنجانی و خبرگان ملت به دیدار آقای رفسنجانی رفتند » !!! بهتر نیست این ماجرا جمع شود ؟ آقای رفسنجانی ! شما در این دیدار فرموده اید: « شوراي نگهبان با اين كار [ تأیید صلاحیتها ] بسياري از التهابات احتمالي را رفع كرده است و لازم است آن را كامل‌تر كند » ! من منظورتان را از این جمله نمی فهمم . این التهابات احتمالی!! چه هستند که ما بی خبریم؟! و شورای نگهبان چه کرده است که باعث رفع این التهابات احتمالی شده است؟! اگر شورای نگهبان بر اساس قانون عمل کرده است ( که کرده است ) پس این حرف شما چه معنایی دارد؟! مگر این شورا قبلا هم چنین نمی کرد؟! و مگر شما احتمال می دادید شورای نگهبان به قانون عمل نکند؟! و یا اگر خدای ناکرده خلاف قانون و سلیقه ای عمل کرده ( که فکر نمی کنم چنین باشد ) چرا شما عملی غیر قانونی را تأیید می فرمائید؟! آقای رفسنجانی! اینکه فرموده اید « و لازم است آنرا کامل تر کند » یعنی چه؟! مگر تأیید صلاحیتها در شورای نگهبان تمام نشده؟! اگر رد صلاحیت شده ها شکایت کنند و دلیل محکمی بیاورند حتما شورای نگهبان آنها را تأیید خواهد کرد ( نکند شما شک دارید؟! ) و اگر هم دلیلی نیاورند شورای نگهبان چه چیزی را لازم!!! است کامل تر کند؟! و اصولا کلمه ی « باید » در لسان شما چه معنایی دارد؟! تو را به خدا یکبار هم که شده به سؤالات ما جواب بدهید؛ نکند سؤال داشتن عیب است؟!

 

 

lili268@yahoo.com

يک ايميل دريافتي

Mobin Jan salam,
Omidwaram khodet wa khanoome Golet khsoh wa salamat bashyd.
Ghabl az har chiz ozr mikham ke fonte farsi nadaram wa majbooram Finglish benewisam amma khahesh mikonam ba derayati ke dari in masalaro oonjor ke salah midooni ba aazaye goroh dar mion bezary,

Chandy pish aghaye sheise rezaee ye bachegy kard wa hame majara ro fahmidand wa kolli matalak behesh goftadn. man nemikham azash defaa konam amma chizi ke narahatam mikone : NASERE HEJAZI -- ostooreye tarikhye footbale iran - mardi ke hameye iranyha mishnasanesh ba mehrdade minawand azhanse amlak sabt kardan on ham dar dubai - wa ba eftekhaar axe khodeshoon ro wase tabligh be past tariin jaha michasboondand mesdaghesho. man narahat nistam az inke inha chenin kari ba esm wa shorate khodeshon mikonand be har hal har kas ye arzeshy dare wa shakhsiaty ... toye axaye mehrdad: Zhestaye zanoone , lenze rangye zanoone, modele moye zanoone, abroohaye bardashte ahode wa ... man ke be onwane yek irani khejalat mikesham OSTOREHAYE MAMLEKATAM be name iran tohin konand (mohem nist age esme khodeshono bebarand choon arzesheshoon hamine)
wali wagheaan heyfam miad yekki mesle azizie – abed zade ya ghotbi bekhatere loos nashoodane hashyeha to bohranytarin sharayet sokoot mikonand onwaght AGHAYE
NASERE HEJAZIII axesho michasbone ro majaleye rayegani ke hadafesh faghat tablighe wa jaygahe nahayysh satle ashghaal...
mamnoon mobine aziizzzz
felan bye

 

 

mr_gir3pich@yahoo.com

 

 

niceboy_1380@yahoo.com

تشکر و ...

بسم الله

کاري که آقا مبين براي انتشار روزانه انجام ميده اونقدر بزرگ و ارزنده است که نيازي به اين تشکر کردنهاي خشک و خالي نداره، اما مي خواستم امروز يک تشکر ويژه اي داشته باشم بخاطر سلسله مطالبي با عنوان «سرنوشت ستم پيشگان» که شرح سرنوشت قاتلان و دشمنان سید الشهدا علیه السلام مي باشد و چند شماره اي هست که در مجله روزانه نوشته ميشه.
انصافا جاي چنين تحقيق و پژوهشي واقعا خالي بود و کاري که آقايان سید هاشم ناجی موسوی جزایری و محمود مطهری نیا در جمع آوري چنين تحقيقي انجام داده اند بسيار با ارزش است (اجرشان با مادر سادات).

يک نکته ديگر را هم در اين مورد اضافه کنم و اينکه در چند روز گذشته که اين ستون (سرنوشت ستم پيشگان) در مجله نوشته ميشه، هر دفعه که خواستم تا انتها بخونم، نتونستم. يعني بغض اجازه نمي داد بيش از يکي دو پاراگراف را بخونم ... چه ظلمها که بر پسر رسول خدا و خاندانش روا داشتند ... لعن الله قاتلک يا اباعبدالله.

 

.

alirezamajidi@gmail.com

با ماشین زمان نیویورک تایمز، تاریخ‌گردی کنید

نیویورک تایمز کار جالبی کرده و آرشیو روزنامه را از سال 1851 تا 1922 به صورت جالبی روی سایت خود قرار داده است. کافی است تا سال و ماه و روز مورد نظر خود را انتخاب کنید، تا تصاویر صفحات روزنامه در آن روز به شما نشان داده شود.

به عبارت دیگر شما با استفاده از ماشین زمان نیویوک تایمز TimesMachine می‌توانید، اخبار مربوط به جنگ‌های داخلی آمریکا، جنگ جهانی و غرق شدن کشتی تایتانیک را ببینید و بخوانید.

 times-machine2.jpg

تصور کنید که چنین امکانی در مورد روزنامه‌های ایرانی مهیا می‌شد!

 

 

mary_orm2006@yahoo.com

میان ماه من تا ماه گردون
تفاوت از زمین تا آسمان است

با سلام
با سپاس فراوان از اینکه برخلاف جو رایج ، حرف های مخالف را بایکوت یا سانسور نمی کنید. لازم دیدم مطالبی را در خصوص جوابیه آقای ali_chemist2004 که وضعیت ترکها ی این کشور (هموطنان آذری) را مشابه و حتی بدتر از کردها در ترکیه دانسته بودند مطالبی را هم جهت اطلاع ایشان وهم برای سایر دوستان یادآور شوم.
اولاً فرموده بودید که این کشور بدلیل آنکه آریائیها نیز حدود 7000 سال پیش به آنجا مهاجرت کرده اند پس کشور آنها نیز نمی باشد و آریائیها در ایران مهاجر هستند! اولا به نظر شما از آنجا که صاحبان اصلی این کشور را که به ادعای شما آریائیها ( و به گواهی تاریخ ترکان نیز) نیستند را از کجا پیدا کنیم؟ دوماً آیا به نظر شما حضرت آدم مهاجر نبوده است؟ چون ایشان نیز کمی پیشتر از بهشت به این کره خاکی مهاجرت کردند!
سوما، آیا واقعا ملتهای منطقه و بویژه و بویژه حکومت ها کی می خواهند درک کنند که هر کشور از آن تمام آحادی است که در آن زندگی می کنند؟؟؟؟ تا کی خون و خونریزی بدلیل افکار عقب مانده و نژادپرستانه ؟
تا کی در هر کشوری یکی با بهانه نژاد غالب یا نژاد برتر یا مذهب برتر باید حقوق دیگران را لگدمال کند؟؟؟

هموطن عزیزم، من از اینکه این کشور یا هر کشور دیگر را فقط از آن یک گروه خاصی بدان متنفرم و به همان اندازه که از افراد دارای این دید و تفکر محقر.

و اما شما گفته بودید که وضع شما در ایران کمتر از اوضاع کردهای در ترکیه نیست !!! یا للعجب!!
در کچای این کشور صدها و حتی هزاران روستای شما ترکان عزیز را با خاک یکسان کرده اند؟
در کجای قانون اساسی ایران نوشته شده است (هر که در ایران زندگی می کند فارس است) که در قانون اساسی ترکیه یکی از اولین مواد قانون آنها این است که هر که در ترکیه زندگی می کند ترک است.
در کجای این کشور هرکه به زبان آذری صحبت کند باید ماهها در زندان باشد که یکی از نمایندگان مجلس ترکیه چون نوروز را به کردی تبریک گفته بود به چند ماه زندان محکوم شد.
آیا روزی را سراغ دارید که در تلویزیون و یا رادیوی برنامه ای یا پیامی به آذری پخش نشود. آیا بالاترین مقامات کشور حتی به ترکی صحبت نمی کنند؟ آیا از آذری ها همیشه به عنوان مردمی غیور نام برده نمی شود در حالیکه در ترکیه بکار بردن کلمه کرد که حدود 25 الی 30 میلیون از جمعیت آن کشور را تشکیل می دهند جرم محسوب می شود. آیا می دانید در مبارزه کرد ها با رژیم ترکیه تا کنون بیش از 30000 نفرکشته شده اند اما چون فلسطینی و لبنانی نیستند و یا مبارزه آنها در راستای منافع قدرتها نیست نه تنها حمایتی از آنها نشده بلکه تروریست نیز نامیده شده اند؟
من از تو هموطن عزیزم انتظارم دارم نه بعنوان یک ترک زیرا قبل از اینکه تو ترک باشی و من کرد هردوی ما انسانیم، طالب و طرفدار حقوق انسانها باشی حتی اگر در این راه برادرت را نیز محکوم کنی.
والسلام

 

 

rezabmwx5@yahoo.com

در پاسخ عمو ناشناس

آقاي عمو ناشناس...گفته بوديد كه من صداي كودكان فلسطيني را نمي شنوم..صداي مردم غزه را نميشنوم...از شما مي پرسم: شما كه اينقدر سنگ كودكان كشورمان را به سينه ميزنيد چقدر در راه كمك به آنها گام برداشته ايد؟؟؟ آيا قفقط حرف زده ايد؟؟ آيا فقط مثل اين حرف هايتان فقط ادعا كرده ايد؟؟؟؟؟؟ آيا خمس و زكات خود را هميشه پرداخت كرده ايد؟؟؟؟؟
گفته بوديد كه صداي هله هله‌ي فلسطينينان و لبنانيان را فراموش نمي كنيد...آيا بنظر منطقي نيست كه فلسطينيان تا مدتي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ازنسبت به ما بدبين باشند؟؟ چرا؟؟ چون نزديك به 20سال شاه معدوم نفت رايگان و تسليحات رايگان به دولت غاصب صهيونيست ميداد...
گفته بوديد عماد مغنيه كيست؟؟ تعجب نميكنم كه ندانيد عماد مغنيه كيست....مردان خدا هميشه گمنامند..عماد مغنيه همان كسي است كه سالها دوشادوش سيد حسن نصرالله-كه خدا اورا براي اسلام حفظ كند- عملياتهايي را عليه رژيم صهيونيستي انجام داد كه سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا و اسرائيل براي دستگيري اش 25هزار دلار جايزه گذاشته بودند.... و اگر نميدانيد بدانيد كه محل و آمار اين شهيد بزرگوار را سرويس هاي اطلاعاتي كشورهاي عربي به عوامل موساد اطلاع داده بودند....
گفته بوديد سيد حسن پول دم و دستگاه خود را از كجا مي آورد؟؟؟ آنها كه گدا نيستند .... كشورشان غني از انواع منابع است...حال اگر آمريكا سالانه صدها ميليارد دلار كمك نقدي و غيرنقدي به رژيم غاصب صيونيست ميكند، آيا عيبي دارد كه ما هم به مسلمانان و شيعيان و مردم مظلوم لبنان و فلسطين كمك كنيم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آقاي عمو ناشناس!! در اين فكرم كه آيا شما واقعا" انسانيد يا چيز ديگر؟؟؟؟ آيا مسلمانيد؟؟ آيا اين كلام مولاي متقيان حضرت علي عليه السلامن را در نهج البلاغه نخوانده ايد كه: "شنيده ام كافراان به يكي از شهرهاي مسلمين حمله كرده و خلخال و زينت از گوش و دست و پايشان بدر مي كرده اند در حاليكه آن مظلومان غير از زاري و تضرع سلاح ديگري در برابر آن متجاوزان نداشته اند. حال اگر مردم مسلماني از غم در آوردن خلخال از پاي زني دق كند و بميرد، چه جاي ملامت است كه در ديد من شايسته‌ي چنين كرامت است." آيا اين شرح حال مردم مظلوم فلسطين نيست؟؟؟
آقاي محترم!!! چرا بجاي اين حرفهاي بي پايه و غرض ورزانه، خودمان باني خير نشويم؟؟ بخدا اگر همه مردم تنها خمس و زكات خود را بدهند، هيچ گرسنه اي در ايران كه هيچ، در هيچ كشور اسلامي باقي نمي ماند... اما افسوس كه بقول بزرگي:
" همه در اين فكرند كه بشريت را عوض كنند، اما هيچ كس در اين فكر نيست كه خود را عوض كند."
واسلام علي من اتبع الهدي

 

 

ak_20202000@yahoo.co.uk

با سلام خدمت مبین عزیز و همه دوستان گرامی مجله.

ویل دورانت میگوید" هیچ تمدنی از بین نمیرود مگر اینکه آن تمدن از داخل خود دچار اضمحلال شود."

در شماره 865 و در ستون سخن مبین مطلبی به چشمم خورد که آقا ی مسعود لقمان نوشته بود. در همان مراحل اولیه معلوم میشود که این دوست عزیز منطق احساسی را اساس تفکر و نوشته خود قرار داده است.
دوستان عزیز توجه دارند که دشمنان ایران طی 8 سال جنگ عراق چه کمک هایی را به حکومت بعثی عراق کردند تا ایران را از پای در اورند.ولی در نهایت این ایرانیان (عرب و کرد و ترک و فارس و لر و بلوچ وسایر اقوام غیور) بودند که پیروز میدان شدند و از سرزمین خود دفاع کردند.اینک ظاهرا دشمن از طرق دیگر که همانا گسستن اتحاد ایرانیان میباشد وارد میدان شده است. به قول استاد شهریار"چو خواهد دشمنی بنیاد قومی را بر اندازد نخست آن جمع را از هم پریشان و جدا سازد " .امارات جزایر سه گانه ما را ازآن خود میداند.بحرین و قطر و کویت هریک با ادعا های واهی بر سر میادین نفت و گاز سعی درتجاوز به سرحدات ما دارد.دولت عراق به تازگی ادعاهای صدام را تکرار میکند.حتی افغانستان با بستن آب رودخانه هیرمند دریاچه بختگان در استان سیستان را نابود ساخته است.روسیه و چین هم با سوئ استفاده از شرایتمان حد اکثر استفاده را میبرند.با این اوصاف به جای اینکه با تقویت پایه های ایران که همانا اقوام مختلف ایرانی میباشند،چرا با پیش کشیدن سخنان تفرقه افکن آب به آسیاب دشمن میریزیم.دوست عزیز باید قبول کنیم که همه اقوام ایرانی برای خود تاریخ و فرهنگ و افتخاراتی داشته اند.و حفظ و افتخار به آنها همانا حفظ اقتدار ایران میباشد.و سستی آنها سستی ایران را در پی خواهد داشت.با مطالعه تاریخ امپراتوری ماد در اوایل هزاره اول پیش از میلاد که پایتخت آن شهر همدان وقلمرو آن سرزمین آذربایجان (آذربایجان شرقی و غربی و زنجان و همدان) و جمهوری آذربایجان فعلی بوده است.می بینیم که نویسنده مقاله شهری میان آتشکده های زرتشتی، با استفاده از رفرنس های محکم تاریخی واقعیت ها را گفته است.وروزنامه وزین جام جم تارخ ما را روشن ساخته است که از هر دو تشکر میکنیم. آقا ی مسعود لقمان از نگرش جغرافیایی زمان حال به موضوع نگاه کرده و این نامه را نوشته است.نمیدانم چرا بعضی ها در مقابل حرفهای منطقی، شیوه لمپنیسم و انگ زنی (پان فلانیسم و تجزیه طلب و غیره)سعی در فرافکنی موضوع را دارند.دوستان عزیز یادمان باشد با احترام متقابل وافتخار به تاریخ و گذشته همدیگر،کشور و ملت مقتدر خواهیم بود.جالب این است که اقای مسعود لقمان این افتخار را نوعی گناه و جرم تلقی کرده است که قابل پیگیری قضایی !!؟؟ دانسته است.که جای تاسف دارد.با تشکر از همه دوستان .خواهش میکنم این مطلب را هم در ستون سخن مبین قرار دهید.

 

 

yazynh@yahoo.com

قبر نبيين نوح و آدم (ع)

در مورد قبر دو پيامبر الهي (ع) بنده تنها روايات را بيان كردم. نمي‌دانم آيا بيان كردن روايت نيز در اين دوره آخرالزمان جرم شده كه اين همه دوستان ما را به علت آن سرزنش مي‌كنند و انواع توهين‌ها و تهمت‌ها را به ما مي‌زنند؟! بايد توجه داشته باشيم كه همان‌گونه كه روايت ممكن است اشتباه باشد، اكتشافات علوم نيز ممكن است اشتباه باشد. بسيار اتفاق افتاده كه علم چيزي را كشف كرده و بعد از آن پيشرفت بيشتر علم نظريه قبلي را نقض كرده است. به عنوان مثال هنگامي كه داروين ثابت كرد انسان موجود تكامل‌يافته‌اي از ميمون است، بسياري از مخالفان اسلام اين مساله را دستاويزي قرار دادند براي اين كه آسماني بودن قرآن و اسلام را زير سوال ببرند؛ چراكه اين نظريه با نص صريح قرآن در تضاد بود. اما بعد از مدتي علم ثابت كرد كه اين نظريه اشتباه بوده و انسان موجود تكامل‌يافته‌اي از ميمون نيست. بنابراين همان‌گونه كه روايت ممكن است نادرست باشد (نادرست از اين لحاظ كه ممكن است سند آن به معصوم نرسد؛ وگرنه چنان‌چه قطعيت پيدا شود كه سند آن به معصوم مي‌رسد، روايت و قول امام معصوم قطعا درست است.)، اكتشافات علمي نيز ممكن است نادرست باشند و نمي‌توان آن‌ها را حجت قطعي دانست و تمام آيات و روايات را بر مبناي آن‌ها زير سوال برد. در ضمن در مورد مطلبي كه يكي از دوستان بيان كردند و گفتند ما در زيارات امامان به ساير ائمه يا پيامبران سلام مي‌دهيم، بايد گفت كه در زيارت اميرالمومنين بحث فقط سلام دادن نيست؛ بلكه در زيارت به كلمه «ضجيعيك» اشاره شده كه دقيقا به اين معني است «دو نفري كه در كنار تو آرميده‌اند.» اين مساله دقيقا واقعه را بيان مي‌كند. همچنين در ساير زيارات اميرالمومنين وارد شده است كه پس از زيارت حضرت امير به بالاي سر آن حضرت برو و نبيين نوح و آدم (ع) را كه در بالاي سر حضرت دفن هستند، زيارت كن. يعني بحث فقط سلام دادن نيست، بلكه زيارت كردن است و تنها اين دو پيامبر را زيارت مي‌كنيم و نه پيامبر ديگري را. در ضمن چنان‌چه متن مصاحبه استاد دانشگاهي كه در اين زمينه اظهار نظر كرده‌اند را دقيق مطالعه كنيد، متوجه مي‌شويد كه آن‌چه قراين آن مشاهده شده تنها پايان پذيرفتن طوفان نوح در ابران است و نه وجود قبر حضرت نوح (ع) در ايران و در مورد حضرت آدم (ع) نيز كه ديگر اصلا قرينه‌اي مشاهده نشده است.

 

 

salman_yavar@yahoo.com

سیاست خارجی دولت نهم:
مولفه ها و دستاوردها

دکتر علیرضا ذاکر اصفهانی رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در سرمقاله جدیدترین شماره برداشت دوم به بررسی سیاست خارجی دولت نهم پرداخته است:

بحث و بررسی درباره دیپلماسی دولت نهم نیازمند گذشت زمان بیشتری است. با این حال همینقدر به این موضوع اشاره می‌کنیم که دولت نهم در مقطعی از تاریخ شروع بکار کرد که در عرصه روابط خارجی بدلیل فشارهایی که غرب برای محروم کردن ایران از فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز وارد می‌کرد، شاهد تنگناهایی بودیم. در آن شرایط احساس می‌شد که نوع تعامل جمهوری اسلامی ایران با غرب در زمینه مساله هسته‌ای، نتایج در خور آرمان‌های ملت ایران و جایگاه جمهوری اسلامی را بدست نداده است.
ایالات متحده در تلاش بود که در چارچوبه مبارزه با تروریسم با فرض تهدید ایران برای منطقه و بزرگنمایی این تهدید، از شکاف‌ها و تضادهای موجود در خاورمیانه برای مهار و تضعیف جمهوری اسلامی ایران بهره‌برداری نماید و به متحدان خود اینگونه وانمود می‌کرد که ایران اسلامی در موضع ضعف قرار گرفته است. در چنین شرایطی، دولت احمدی نژاد برای برون رفت از وضعی که غرب به رهبری آمریکا علیه ایران بوجود آورده بود، سیاست خارجی اجرایی دولت خود را در راستای سیاست‌های کلان نظام براساس مولفه‌های زیر تعریف و مورد تعقیب قرار داد:

الف) مقابله واقع بینانه و هوشمندانه با نظام سلطه جهانی
اولین اقدام در عرصه سیاست خارجی دولت نهم، مقابله با شرایط تهدیدآمیزی بود که از سوی نظام سلطه جهانی به سرکردگی آمریکا علیه ملت ایران تحمیل شده بود. از آن نظر پرداختن به مساله هسته‌ای در کانون دیپلماسی دولت نهم قرار گرفت که ایران با کارشکنیها و فشارها و توطئه‌های غرب روبرو بود و احقاق حق مسلم ایران در این راستا گامی موثر در راستای استقلال جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شد که این خود از مطالبات و اصول مورد توجه ملت ما حتی در جریان حدوث انقلاب اسلامی بود. گرچه فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز توسعه و پیشرفت کشور را نوید می‌دهد ولی اهمیت آن از بعد دیگری که همانا به محک گذاشتن استقلال ملی است، مدنظر بوده و هست. دفاع از حق مسلم ایران در این عرصه در تداوم دفاع از سایر حقوق ملت در طول تاریخ معاصر و در پیوند با تلاش‌های ارزشمند مردم ما در جریان جنبش‌های ملی معاصر می‌باشد. حرکتی که در راستای کمال و اعتلای ایران اسلامی معنا می‌یابد.
به همین دلیل است که استکبار مهمترین چالش خود را در این مقطع زمانی، دستیابی ایران به این فناوری می‌دیدکه نه تنها این امر به پیشرفت و آبادانی ایران در بعد فنی و تکنیکی منجر می‌گردد بلکه به نوبه خود به عزت و اعتلای روحی مردمی می‌انجامد که سال‌ها آنان را از اعتماد به نفس تهی ساخته بودند. چه بسا که این اعتماد به نفس خود زمینه پیگیری رشد و توسعه ایشان را در سایر شعب علوم و دستاوردهای مادی و فنی فراهم سازد و از آن گذشته خود الگویی برای سایر ملل تحت سلطه واقع شود و سایر ابنای بشر را در مواجهه با انحصار طلبی استکبار هشیار سازد.
با رهنمودهای مقام معظم‌رهبری و در اثر ایستادگی واقع‌بینانه و هوشمندانه دولت و ملت، اکنون توان صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به وزنه‌ای موثر در سیاست خارجی کشور و همچنین در تعامل ایران با جامعه جهانی تبدیل شده است. زیرا جمهوری اسلامی ایران علاوه بر پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، به یک قدرت هسته‌ای با مقاصد صلح‌آمیز تبدیل شده و این موضوع، نقطه قوت دیپلماسی این دولت محسوب می‌شود.

ب) متنوع ساختن گزینه های سیاست و روابط خارجی:
یکی دیگر از ارکان یا مولفه‌های تلاش‌های دولت نهم در زمینه سیاست خارجی متنوع ساختن گزینه‌های سیاست و روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. دولت نهم قائل به محدود شدن روابط خارجی با چند دولت قدرتمند از قبیل کشورهای اروپایی نبود. به همین سبب از همان شروع به کار اقدام به توسعه و صورت بندی روابط و تعاملات با کشورهای مختلف در حوزه‌های متفاوت و البته با ترتیب اولویت شد. چنین رویکردی که دیپلماسی آن را از دایره تنگ چند کشور وابسته به نظام سرمایه‌داری رها می‌ساخت به افزایش قدرت مانور و پویایی دیپلماسی دولت منجر گردید و فرصت‌های بیشتری را در مقابل نظام فراهم ساخت، بگونه‌ای که بتواند با تهدید‌های بالقوه و بالفعل مقابله نماید و در گذر از چالش‌های مختلف منافع ملی را تعقیب نماید. آمریکا در طول این مدت در پی ایجاد نظام امنیتی مطلوب خوب در منطقه و اجماع سازی علیه ایران بود و تمام قوای خود را در این راستا بکار گرفت. استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود بویژه تعامل و توسعه روابط با سایر کشورها از قبیل دولت‌های منطقه‌ای و یا آمریکای لاتین، روسیه و چین در تقابل با چنین رویکردی از سوی دولت نهم مورد تعقیب قرار گرفت.

دستاوردهای سیاست خارجی دولت نهم
سیاست خارجی ایران در دو سال اول مسوولیت دولت، موفقیت‌های چشمگیری داشته است که نشانه‌های بارز آن را می‌توان در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس مشاهده کرد. دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود اقدامات ثمربخشی در حوزه‌های مختلف از جمله عراق، افغانستان، فلسطین و لبنان و همچنین آمریکای لاتین انجام داده و موقعیت خود را در منطقه ارتقاء بخشیده است به‌گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در منطقه به عنوان قدرت برتر شناسایی می‌شود.
با اندک مروری بر ماه‌ها و سال‌های قبل از شکل‌گیری دولت نهم، طرح‌های کلان ایالات متحده از قبیل طرح خاور میانه بزرگ و جایگاه ایران را در آن بیاد می‌آوریم. طرحی که متغیر اصلی در راهبرد خاورمیانه‌ای آمریکا را در سال‌های پس از رویداد 11 سپتامبر شکل می‌داد. پروژه "Regime change" ، حاکمیت و بسط دموکراتیزاسیون آمریکایی در منطقه خاورمیانه اسلامی و بویژه در ایران، توسعه سبک زندگی آمریکایی (American Life Style)، مرعوب ساختن مردمان دنیا و بخصوص ساکنان این بخش از کره ارض و ... بدنبال تصرف عراق، رویکرد آمریکا تنگ‌تر کردن محاصره ایران بود. درهمین راستا کشورهای خاورمیانه به دو گروه میانه‌رو و تندرو تقسیم شدند و پروژه اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی کلید زده شد.
حال با یک بررسی اجمالی به این نکته پی می‌بریم که بسیاری از این طرح‌ها عقیم و ناکام مانده است. تلاش‌های وسیع و متراکم برای باز داشتن ایران از دسترسی به فناوری هسته‌ای بخصوص در این اواخر با ارائه گزارش آژانس حکام به عنوان تنها مرجع تخصصی و 16 نهاد امنیتی آمریکایی روبرو شد. پروژه تغییر رژیم در ایران با عقب‌نشینی و عدول از سیاست‌های پیشین نومحافظه‌کاران و اذعان خانم رایس به مطالبه تغییر رفتار ایران مبدل گشته است و ایران امروز نه تنها پاسخگو به استیلاگران نیست، بلکه خود در مقام پرسشگر مدعیان را به چالش گرفته است. مردم دنیا نه تنها مرعوب تهاجم آمریکا نگشته‌اند بلکه نوع رفتار هوشمندانه جمهوری اسلامی به بیدارسازی آنها و بویژه جهان اسلام انجامیده است. پیروزی حزب‌ا... لبنان در جنگ سی و سه روزه با رژیم صهیونیستی از کلیدی‌ترین شکست‌های سیاست‌‌های ایالات متحده محسوب می‌شود و حرکتهای اخیر در منطقه بطور خاص در غزه حکایت از شکست سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا دارد. امروزه نه تنها طرح دومینوسازی منطقه‌ای با الگوی دموکراتیک عراق ناکام مانده است بلکه آمریکا خود در باتلاق عراق گرفتار شده و برای رهایی خود نیازمند به مذاکره با ایران است.
سیاست مدبرانه دولت نهم، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از قدرتمندترین کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس تبدیل کرده و ایران به درجه‌ای از قدرت دیپلماتیک و نفوذ معنوی در منطقه رسیده است که حتی شخصیت‌ها و نظریه‌پردازان غربی نیز به کاخ سفید توصیه می‌کنند که نقش و جایگاه ایران را در منطقه نادیده نگیرد. نکته مهم این است، در حالی که خاورمیانه به کانون فشارهای سیاسی و نظامی آمریکا و متحدانش تبدیل شده، بیشتر موفقیت‌های دیپلماتیک ایران در دو سال گذشته، در همین منطقه بدست آمده است. با این وصف پاسداری از اصول انقلاب اسلامی و هویت و منافع ملی مردم ایران، در سرلوحه دولت احمدی نژاد قرار داشته است.
به همین دلیل حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان حمایت‌های خود از دولت نهم از خدمات این دولت در عرصه سیاست خارجی قدردانی کرده و آن را سبکی جدید در حوزة دیپلماسی عنوان کردند و دولت را موظف به پیگیری سیاست خارجی خود نمودند. رهبر انقلاب در دیداری با مسئولان وزارت خارجه و سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی، تصریح فرمودند که شاخص سیاست خارجی ایران، نفی رابطه سلطه‌گر و سلطه‌پذیر و مقابله واقع‌بینانه و هوشمندانه با نظام سلطه جهانی است.

 
 

poorchesta@gmail.com

اسلام بهتر است یا ایران (2) ؟

درود بر همه خوانندگان و دست اندرکاران روزانه وبا آرزوی تندرستی برای یکایک تهیه کنندگان روزانه، آنگونه که پیداست (ظاهرا ً) گفتگوهای این بخش بر این پایه و یا بهتر بگویم براین هدف(آرمان) بنا شده است که نویسندگان ارزشمند با بیان نظرات(دیدگاههای) خود بتوانند آگاهیهای خودرا به یکدیگر فرستاده و بگیرند(ردوبدل کنند). اینگونه گفتگوها پیش درآمدی دارد که همانا قوانین بحث نامیده میشود. این قوانین را بسیاری از اندیشمندان و بزرگان بوجود آورده اند که اگر این قوانین و بایدهارا رعایت نکنیم نگرانی، توهین، دلخوری و ... که همگی از ارزش بسیار پایینی برخوردار است، به ارمغان میآورد. من در همین نوشته کوتاه به چند نکته که از همه بیشتر دارای اهمیت است اشاره میکنم. البته همه این قوانین نوشته شده و پذیرفته شده هستند که از خودم نیست و دسترنج بزرگتران من است. برای نمونه نخستین قانون زیر یکی از اصول حقوق بشر است.
1) هرکسی آزاد به دنیا آمده و آزاد است که هرگونه که دلش میخواهد بیندیشد(فکر کند) و رفتار کند، بشرطیکه به حقوق دیگران و جامعه تجاوز نکند.
2) پایه و اساس بیان دلیل و برهان هر گفتگویی باید منطقی باشد. منطق ارسطویی که خود ارسطو(معلم اول) آنرا پدید آورد بزبان یونانی بود و ابونصر فارابی (معلم ثانی) آنرا به زبان تازی برگرداند. متاسفانه هم ارز واژه های تازی منطق، در زبان پارسی نیست. برای همین من به ناچار واژه های تازی آنرا بکار گرفتم. کسانی که نتیجه گیری و یا استنتاج میکنند، میبایست بر مبنای منطق باشد. دقت(ریزبینی) بفرمایید، بیان اندیشه آزاد است ولی استنتاج که از آن حکمی بیرون میآید بهمین راحتی نیست و تابع(پیرو) قوانین خاصی(ویژه ای) است.
3) هیچ انسانی از انسان دیگر بالاتر و یا پایینترنیست. هیچکس مسئول اعمال و رفتار دیگری نیست و به گفته دوستمان بالاترین کس باتقواترین آنهاست، آنهم نزد خداوند. گزینش باتقواترین هم بدست خداوند است، نه بنده او! و بنابراین در یک سخن، ارزش همه انسانها یکی است.
4) اشاره به سند و یا مدرکی برای اثبات گفته ها میبایست مورد قبول(پذیرفته) همه باشد. نزدیک به 6 و نیم میلیارد انسان برروی کره زمین زندگی میکنند و چند برابر آنهم زیر زمین هستند که آمده اند و رفته اند. از این 6 و نیم میلیارد، نزدیک به یک و نیم میلیارد مسلمان هستتند و نزدیک به 120 میلیون نفر مسلمان شیعه. بیایید ظرفیت وپذیرش شنیدن حقایق را داشته باشیم. براحتی نمیتوان گفت که اون 6.380 میلیارد آدم هیچی نمیفهمند و فقط ما 120 میلیون شیعه هستیم که میفهمیم. البته در این باره باب(در) گفتگویی باز شد که در آینده به آن خواهم پرداخت. اما جان کلام آنکه، گفتگوهای خودرا سازماندهی داده و منطقی بگویم، ادله خودرا، علمی(بر پایه دانش) ارایه دهید. حدیث و روایت که تنها مورد پذیرش حداکثر، 120 میلیون نفر میباشد خدای ناکرده نمیگویم نادرست است، اما بسنده نیست. دیگر امروز کسی نیست که 2×2 را بعنوان 4 نپذیرد، فیزیک و شیمی و غیره هم که جای خوددارد، اما همانگونه که پیش از این هم پرسیدم، چند نفر به احادیث و روایات باور دارند؟
5) دربیان نقد بهیچوجه جای دلخوری و جبهه گیری نیست. همان اصل نخست که به حقوق دیگران تجاوز نشود بسنده است که بدانیم توهین و ناسزا شایسته اینگونه گفتگوها نیست. گنجایش (ظرفیت) نقد را باید داشته باشیم. چرا که بهبودی(اصلاحات) با بیرون زدن این نقدها پدید میآید.
6) بهترین راه بیان هرگونه اعتراض، مخالفت، شک(گمان) و شبهه و غیره این است که آنرا در قالب (چارچوب) یک پرسش بیان کنیم. اگر خبرنگاران را در کنفرانسهای خبری ملاحظه فرموده باشید که فرمودید، همگی یک پرسش را بیان میکنند و در انتظار پاسخ میمانند. پرسشها باید ریشه منطقی داشته باشند وگرنه خیلی پرسشها مانند برسر دوراهی گزاردنهای بی اساس و واهی و یا مانند آنکه میگوید: "آیا خداوند میتواند سنگی بسازد که نتواند آنرا بلند کند؟"... با محک منطق و فلسفه از بیخ و بن نادرست است.
7) ارزش نهادن (احترام) به دیدگاههای دیگران ارزش شما را بالا میبرد. از هرگونه تعصب(خشک اندیشی) افراط (زیاده روی) و دگم (لجاجت و یکدندگی) بودن باید پرهیز کرد. هنرمند کسی است که با بیان دلیل و مدرک محکم خود بتواند دیگران را متقاعد کند. اگر باور(ایمان) من پایه اش سست نباشد، و به آنچه میگویم بسیار باور داشته باشم باید دلیل و مدرک محکمی هم داشته باشم که بتوانم آنرا ثابت کنم. اگر نتوانم دیگران را قانع کنم، 95 درصد مورد اشکال از ناتوانی(ضعف) من است و ادله و مدارک من بسنده (کافی) نیست وگرنه با توسری و زور و ظلم و ستم و ناسزا اگر کسی به سخنان من حتی گوش فرا دهد، در نخستین فرصت بزبانی ساده زهر خودرا خواهد ریخت. در دادگاه میخواستند گالیله را اعدام کنند چون گفت زمین گرد است، حال آنکه در همانجا برروی زمین با پایش نوشت که ای زمین! هم من میدانم و هم تو میدانی که گرد هستی. میگویند ملک با کفرباقی میماند اما با ظلم نه.
اینکه این هفت اصل از کجا آمده همین اندازه عرض کنم که اینها چکیده ای از دیدگاهها و زحمات دیگر اندیشمندان بزرگوار بوده و به تنهایی از خود حقیر(بنده کمترین) نیست. بسیار روشن است که اصول گفتگو خیلی بیشتر از این هفت اصل بوده و اینها را ابتدایی ترین اصول و الفبای هرگونه بحث (گفتگو) میدانند. اکنون با نگاهی بر این هفت اصل گفتگو به این استنتاج میرسیم که در صورت پذیرفتن آنها هدف از این گفتگوها چیست؟
هدف آنست که بتوانیم با بیان اندیشه ها و دیدگاههای خود آگاهی خودرا به اشتراک گذارده و بر آن بیافزاییم. بجز این باشد سودی نخواهد داشت.
حال با ابزار هفتگانه بالا، در پاسخ دوستان گرامی که از اسلام و ایران میخواهند ببینند کدام بهتر است باید عرض کنم، سخنان بسیاری از دوستان بسان اقیانوس بی پایانی است که در برخورد نخست آدمی از پا نهادن در آن میترسد، حال آنکه ژرفای(عمق) این اقیانوس به یک متر هم نمیرسد. همینکه پا درآن نهاده شد تا پایان آن روشن میگردد. از دیدگاه من آدمی باید همانند استخری باشد که ژرفای آن 15 متر است. حتی قویترین شناگرها هم با ترس و لرز وارد آن میشوند.
دوست گرامی، نخست آنکه اگر میخواهید دوچیز را باهم بسنجید، منطق میگوید ماهیت آنها یکی باشد. دیگر آنکه آوردن مثال(نمونه) و مناقشه امروزه در هر گفتگویی که باشد دلیل بر استنتاج نیست. در زبان شیرین پارسی داریم با یک گل بهار نمیشود.از جزء هم به کل نمیتوان رسید. نمونه ای در رابطه با مادر و خواهرآوردید و اینکه آنها هردو گرفتار غرق شدن هستند و بنده را زور کرده اند که باید یکی را انتخاب کنی وگرنه هردوتاشون میمیرند! بدتان نیاید اما استدلال و تمثیل شما مرا یاد آخوندهای قدیم میاندازد. منظورم آخوندهای بالای منبر هست که سی سال پیش برای یک ختم 2 ساعته با فلاکت و التماس پس از پنج ساعت سخنرانی از منبر میآوردنشون پایین، آنهم برای 15 تومان ناقابل! اما آخوندهای امروزی برای قول دوساعته که میدهند 400 هزارتومن ناقابل میگیرند و تازه بجای دوساعت، 20 دقیقه سخنرانی میکنند! البته که الحمدالله آخوندهای امروزخیلی پیشرفته شده و تورم دامن هیچکس را نگرفته باشد، دامن آخوندهای مارا مزین نموده است.
شما را به خدا از این دوراهه های زندگی دست بردارید. شمارا به مقدساتتان سوگند استدلالهای خود و نتیجه گیریهای خودرا برپایه فیلمی که از اروپا دیدید قرار ندهید! خودتان تصور کنید چند نفر مادر و همسرش تو آب نه! توی آتش، توی دره، لای آهن پاره و هزاران جای دیگه باهم گیر میکنند و اصولا ً کی میاد زورشون میکنه که باید یکی رو انتخاب کنی وگرنه هرکدامشان بمیرد مقصر تو هستی، حق هم نداری دوتاشون رو نجات بدی! بابا دست خوش! یادم میآید به بیست و چند سال پیش که یکی از روحانیون مسئله عمه و زلزله و پدید آمدن فرزندی در این هیری ویری را در تلویزیون مطرح نمودند. این دوراهی ها مگر چندبار آنهم در زندگی چند نفر پیش میآید که اصلا ً بخواهیم به آن توجهی داشته باشیم؟ فیلم که کارگردانی نمیکنیم، داریم گفتگو میکنیم. منهم با اینکه آوردن نمونه(مثال) را نمیپذیرم اما با یک پرسش، گفتگوی ایران بهتر است یا اسلام را پایان میدهم. الآن نمیدونم چه کسانی اما هرکی هست زورش خوب میرسه، آمده و میگه یاالله! یا باید اکسیژن رو انتخاب کنی یا آب؟ هرکدام را انتخاب کنی، دیگری اتومانیک(خودکار) بریده (قطع) خواهد شد... حال خوددانید! هرگاه شما پاسخ اینکه آب برای بدن واجب تر است و یا اکسیژن را بدهید، منهم به شما میگویم اسلام مهمتر است یا ایران! راستی بفرمایید در کجای این تمثیل، میتوان فرمان خداوند را بکار گرفت؟ این تمثیل امام زمان که دیگر آخرش بود! بن بست همه استدلالها! از شما انتظار(چشمداشت) میرفت که فلسفه اسلامی و آیین مهدی را بشناسید. امام زمان به شما فرمان قتل برادر شمارا صادر نمیکند مگر آنکه جرم آنها برای خود شما اثبات گردد. نوشته ها کمی خام و ناپخته است.
هیچ همچین خبری نیست. اسلام سرجای خود و ایران هم سرجای خود است. مگر ایرانیانی که مسلمان نیستند را نمی پذیریم؟ باور بفرمائید هیچ موجودی این حق را ندارد که یکی از ایندو، مملکت شما و باورهای شمارا با زور انتخاب کند و یا از شما بگیرد. بد نیست بجای آنکه سخنان تکراری بگوئیم، به آنها کمی بیاندیشیم. اروپا و در راس آن آمریکای جهانخوارمیخواهد بیاید و اسلام را از ما بگیرد، که چی بدست آورد؟ درجه علم و دانش که از مذهب پایین تر است، اسلام و قرآن هم که دردسترس همگان است، لذا اگر میخواست آنرا ازما بگیرد، همانگونه که همه تکنولوژیهای دنیا را تسخیر نمود(برآنها چیره شد!)، اسلام که بالاتراز آنهاست، بسراغ آن میرفت و پیش از من و شما آنرا بدست میآورد. مگر کرم دارد بیاید آنرا از ما بگیرد تا بدست آورد؟ خودش به سراغش میرود و به دست میآورد. اسلام که برای ما پدید نیامد، برای همه دنیاست. فراموش نکنیم دین هرکس مجموعه باورهای اوست، به شما میگوید از راه راست دانشی را بکار گیرید، وگرنه اینگونه اندیشیدن که آمریکا و دیگران میخواهند دین مارا از ما بگیرند کمی غلوّ و از دیدگاه من کج اندیشی است. همیشه براین اندیشه باشیم که اگر ایمانمان قوی است و سست اراده نیستیم، کسی جرات ندارد که دین مارا از ما بگیرد. دوست گرامی، مسلمان بزرگوار، من از سوی خودم این سوگند را میخورم که به تمامیه کائنات روی زمین سوگند که هیچکس به اسلام شما کاری نداشته باشد.
ما خدایمان را شناختیم و میدانیم که چگونه به آن نزدیک شویم. بار گناهان هرکس برای خودش است و محکمه الهی دیگر رشوه و پارتی بازی و غیره سرش نمیشود. همچنین حساب هیچکس با هیچکس قاطی نمیشود. درجات بهشت و جهنم هم به قوت خود باقیست. منهم از ابتدایی ترین گناهان که آدمی را به جهنم میبرد نام بردم که متاسفانه در همین ایران قشنگمون هرروزه شاهد آنیم. کوچکترین گناه برای ما دروغ است که از قضا بزرگترین آنهاست. پس از آن رنگ کردن خلق الله و از همه مهمتر کلاه برسرموجودی خیالی بنام دولت! من همیشه دیدگاه خودم را بیان نمودم. برای همینکه به مقدسات مشترک کسی جسارت نشود، به شرافتم سوگند خوردم، چون برآن پایبندم. اما اگر سخنان من درست نباشد سوگند منهم به مقدسات کسی کاری ندارد. اگر اجازه بفرمایید صلاحیت سوگند خودم را که دارم! بیان مثالهای پزشک و نجات غریق و مانند اینها بازهم میگویم آدمی را به یاد مسئله عمه و زلزله و پدید آمدن فرزندی در این میان میاندازد. دست از بیان تمثیل بردارید و گفته ای فراگیر(کلی) ابراز فرمایید. برای نمونه، پرسش این است که رهبر فرزانه ما با بیانیه خود برای مردم مظلوم غزه که رهبرشان نیستند، چندبار برای بیجه و خفاش شب به مردم ایران که رهبرشان هستند، پیغام دادند؟
آنچه که میدانم این است که بنده اگر دروغ بگویم به یک نفر، تاثیری یک جانبه دارد، حال آنکه معجزه هزاره سوم به هفتاد میلیون نفر دروغ میگوید، خدا میداند که تاثیر آن از کجاها سربرون خواهد زد؟ از یک سو توی روی ملت به دید مسخره بیان میکند که آیا مشکل مملکت ما لباس پوشیدن جوانهاست!؟!؟ از سوی دیگر سردار مملکت چکمه زنانه را تبرج میفرمایند. اینرا هم میدانیم که سردار مملکت تصمیمی را از سوی خودش نمیتواند بگیرد. میدانم همه جای ایران زیباست اما استان زیبای فارس که زادگاه من است سراینده ای (شاعر) داشته به نام قاآنی شیرازی. 123 میلیارد و حسابهای رنگارنگ سوییس و کانادا، اختلاسها، رشوه ها، طلاها یک شبه مس شدنها و اینهمه بیت المال خوریها و حق الناس خوریهای دزدان این مملکت در پیشگاه ایزد گرامی مرا یاد یک بیت شعر زیبا از این سراینده (قاآنی شیرازی) میاندازد که آنرا در اینجا میآورم.
شرمنده از آنیم که درروز مکافات ... اندر خور عفو تو نکردیم گناهی
راستی دوست گرامی! اسلام خوشبختانه ارزشش را بیش از پیش بدست آورده و هم اکنون سربلندتر و سرافرازتر شده است. آنچه که ارزشش از سی سال پیش بسیار پایین تر آمده ایران وایرانیان است. برای همین هم اسلام ممکن است نیازی نداشته باشد که برای آن دعای سربلندی کنیم، اما ایران با اون فرهنگ 2500 ساله مون و اینکه ایرانی را به کشورهای برون مرزی براحتی راه نمیدهند، امروزه محتاج دعا هستند که سرافراز و سربلند شوند.

بامید سرافرازی و سربلندی ایران و ایرانیان

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

16 اسفند / 7 مارس / 27 صفر

Mobin_s2004@yahoo.com
16 اسفند ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
رزم آرا جان خود را بر سر مخالفت باملي شدن نفت از دست داد

هفتم مارس 1951 ( 16 اسفند 1329 ) سپهبد حاجعلي رزم آرا نخست وزير وقت كه براي شركت در يك مجلس نرحيم به مسجد شاه ( واقع در بازار تهران ) رفته بود با گلوله خليل طهماسبي از اعضاي جمعيت فدائيان اسلام كشته شد و دو روز بعد حسين علاء نخست وزير شد و از اول فروردين 1330در تهران حكومت نظامي بر قرار كرد.
    طهماسبي در بازجويي گفته بود كه چون رزم آرا خائن به ملت بود او را كشتم . چهار روز پيش از اين رويداد ، جمعيت فدائيان اسلام در همان مسجد اجتماعي برپا كرده بود و از رزم آرا كه با ملي شدن نفت مخالفت مي كرد شديدا انتقاد كرده بود.
     روز بعداز رويداد، آية الله كاشاني اقدام خليل طهماسبي را در كشتن رزم آرا امري واجب اعلام داشت و از طهماسبي به عنوان نجات دهنده ملت ياد كرد.
    يك روز پس از كشنه شدن رزم آرا، كميسيون ويژه (نفت) مجلس به رياست دكتر محمد مصدق، طرح ملي شدن نفت را كه رزم آرا با آن مخالفت مي كرد به تصويب رساند. برغم اعتراض دولت انگلستان، مجلس شوراي ملي 24 اسفند و سنا چهار روز بعد بر اين مصوبه صحه گذاردند كه روز 29 اسفند به صورت قانون در آمد. از 17 اسفند تا پايان سال 1229 تظاهرات و شادماني ايرانيان يك لحظه قطع نشد.
    اعضاي كميسيون ويژه نفت كه تشكيل آن محصول سالها تلاش ملت ايران براي ملي كردن صنعت نفت خود بود اول تير ماه انتخاب شده بودند كه شاه چهار روز بعد به طور غير منتظره (بدون استعلام قبلي تمايل مجلس) سپهبد حاجعلي رزم آرا رئيس ستاد ارتش را به نخست وزيري منصوب كرد . روز بعد از انتصاب، هنگام ورود رزم آرا به مجلس براي معرفي خود و وزيرانش، دكتر مصدق آن چنان با خشم به ديكتاتوري شاه اعتراض كرد كه ازحال رفت و بيهوش بر زمين افتاد. شاه پس از حادثه 15 بهمن 1327 كه در دانشگاه تهران به سوي او تير اندازي شده بود ديكتاتوري پيشه كرده بود. به اين ترتيب، دوران نخست وزيري هفت ماه و بيست روزه رزم آرا درگيري لاينقطع او و مجلس بود و مخالفت مردم كه او را مامور جلوگيري از استيفاي حقوق خود مي دانستند ونيز پاره اي ازنمايندگان مجلس و مطبوعات با وي ادامه داشت.
    مجلس ماهها بعد ضمن تصويب طرحي خليل طهماسبي را از مجازات معاف كرد و آزاد شد كه پس از رويداد 28 مرداد 1332 دوباره دستگير و بعدا اعدام شد.

 

 اعلام قطع روابط ايران با انگليس

16 اسفند 1367 - درپي صدور حكم آيت الله خميني مبني براعدام سلمان رشدي به سبب انتشاركتاب كفرآميزآيات شيطاني وزارت امورخارجه ايران قطع روابط ايران را با انگليس اعلام كرد. پس ازاين اقدام مجلس شوراي اسلامي طرح قانوني قطع كامل روابط ايران و انگليس را كه به امضاي بيش از100تن ازنمايندگان رسيده بود تصويب كرد. دولت انگليس نيز ناچار كليّه ديپلماتهاي خود را از ايران فراخواند.

Mobin_s2004@yahoo.com
7 مارس ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
نخستين عكاس جهان

ژوزف نايپس Joseph niepce نخستين عكاس جهان هفتم مارس 1765 در فرانسه به دنيا آمد. وي براي اين منظور جعبه اي را ساخته بود كه يك روزنه براي ورود نور در آن تعبيه شده بود . روزنه دريچه متحرك داشت . ژوزف در ضلع ديگر جعبه، مقابل اين دريچه به فاصله معين يك قطعه فلز بشقاب مانند قرار مي داد كه رويش لعابي را ماده شيميايي « بيتومن » پوشانده بود. اين ماده كه نسبت به نور حساس بود ، متناسب با نور وارده از روزنه، فلز را سياه مي كرد كه پس از شستن فلز اثر نور به صورت سياهي در آن باقي ماند كه هماتا عكس اشياء بود.
    ژوزف نخستين عكس را در سال 1827 ميلادي از پشت پنجره اطاق خود درپاريس كه در طبقه دوم ساختمان قرار داشت برداشت كه در كتابهاي « تاريخچه عكاسي » عنوان آن را « منظره اي از پنجره » اند. اين ، نخستين عكس ثابت و بادوامي است كه در جهان برداشته شده است . ژوزف براي برداشتن اين عكس هشت ساعت وقت صرف كرد. پس از او ، لوئي داگر فرانسوي و تالبوت انگليسي به تكميل فن عكاسي همت گماشتند.
    
    

برخي ديگر از رويدادهاي 7 مارس

  • 1530:   هنري هشتم پادشاه وقت انگلستان پس از اين كه شنيد پاپ با طلاق گفتن زن او مخالفت كرده اعلام داشت كه از اين پس ، او رئيس كليساي انگلستان است ، نه پاپ ؛ و به اين ترتيب كليساي انگلستان استقلال يافت.

  • 1876:   گراهام بل متولد1847 و متوفا در 1922 اختراع خود ، تلفن را به ثبت داد.

  • 1902:   بوئرها ( مهاجران هلندي آفريقاي جنوبي ) در ناحيه توين بوش واقع در ترانسوال نيروهاي انگليسي را شكست دادند.

  • 1945:   «تيتو» تا تدوين يك قانون اساسي و تعيين نظام يوگوسلاوي قدرت را در اين كشور كه در دوران جنگ جهاني دوم به اشغال آلمان در آمده بود به دست گرفت.

  • 1989:   بر سر سلمان رشدي ، روابط جمهوري اسلامي ايران با انگلستان تيره شد.
     

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    27 صفر هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     كشته شدن ((اسود عنس )) مدعى پيامبرى در زمان پيامبر اسلام

    27 صفر 11 - كشته شدن ((اسود عنس )) مدعى پيامبرى در زمان پيامبر اسلام به تدبير فرماندار يمن .

     

    ماءموريت ((اسامة بن زيد)) از سوى پيامبر اسلام

    27 صفر 11 - ماءموريت ((اسامة بن زيد)) از سوى پيامبر اسلام براى تجهيز سپاه اسلام جهت نبرد با روميان .

     

     تولد « ابن ماجه»ازمحدثان مشهورمسلمان درشهرقروين

    27 صفر 209 - «ابن ماجه»ازمحدثان مشهورمسلمان درشهرقروين متولد شد. وي به بغداد، بصره، كوفه، شام، مكه، مصرو ري سفركرد و دراين مسافرتها به گردآوري حديث ازمحدثان مشهورآن دوران مشغول شد. كتاب «السُّنَن» ابن ماجه يكي ازصحاح سِتّه است كه بسيار مشهورو ارزنده است. اين محدث مسلمان درتاريخ و علم تفسيرنيزدانش و مهارتي درخورتوجه داشت و ازاو كتابي درباب تاريخ قزوين بجاي مانده است كه درباره اين شهراطلاعات گرانبهايي به محقق مي دهد.

     

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Computer Graphics World
    ماه فوريه

    جديدترين شماره از ماهنامه
    Computer Graphics World

    تاریخ انتشار: فوريه 2008
    تعداد صفحات مجله: 112
    حجم فایل: 3 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا کلیک کنید



     

     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه

    اندام های داخلی بدن خود را لمس کنید
     

    این روزها علم پزشکی آنقدر پیشرفت کرده که ما دیگر نگران چگونگی تشخیص بیماری هایمان از طریق پزشک نباشیم. انواع رادیولوژی ها , سونوگرافی ها , عکس بر داری های رنگی و آزمایش های لابراتواری همگی دست به دست هم داده تا پزشک محترم بیماری را کشف کند و برایش چاره ای بیاندیشد. با وجود این اوصاف هنوز پزشکان جراح قادر نیستند عملکرد یک عضو را به صورت سه بعدی مشاهده کنند , حتی آن را لمس کنند و یا اندازه آن را قبل از جراحی و انجام هر اقدام درمانی بدانند. یکی از محققین دانشگاه Uppsala موفق به ساخت و طراحی نوعی سیستم هوشمند شد که مبنای کار آن به کمک اشعه x است. به کمک این desktop که از نوع PHANTOM می باشد و یک موس و کیبوردی که در حالت عملکرد سه بعدی قرار می گیرد و یک عدد عینکی که به زاویه دید سه بعدی مجهز است قابلیت روئیت کلیه اندام های داخلی بدن در حین فعالیت را دارا می باشد. اندازه عضو ودیگر فاکتور های آناتومیکی که می تواند برای یک پزشک جراح مهم باشد قابل تعیین است. می توانید یکی از این سیستم های هوشمند تهیه کنید و در زمانیکه احساس خارش در معده ,کلیه و یا هر یک از اندام های داخلی بدنتان داشتید از آن استفاده کنید!

    منبع

    ماشین حسابی که با آب کار میکند


    این روز ها با وجود موبایلهای پیشرفته ای که در دستانمان داریم دیگر کمتر نیاز می شود تا برای انجام دادن محاسبات روزانه مان ماشین حساب را هم به وسایل موجود در کیفمان اضافه کنیم. اما این امر نه تنها باعث توقف کار شرکت های سازنده ماشین حسابها نشده بلکه آنها را به فکر ساخت ماشین حساب های عجیب و غریب انداخته تا بلکه فروشی بهتر داشته باشند. تلاش عده زیادی بر روی طراحی ماشین حساب های خورشیدی متمرکز شد. اما امروز شاهد بودیم که یکی از همین شرکت های فعال اقدام به ساخت نوعی ماشین حساب کرده است که سوخت آن آب و یا هر مایع الکترولیتی می تواند باشد. با قرار دادن دو الکترود آند و کاتد در محیط رسانایی مانندآب جریان الکتریسیته نسبتا ضعیفی که برای روشن شدن این ماشین حساب نیاز است تامین می شود. جالب است! دانشجویان رشته های مهندسی تصور کنند که در سر جلسه امتحان زمانیکه باتری ماشین حسابشان تمام می شود لازم نیست به فکر یک باتری دیگر باشند کافیست از استاد خود یک لیوان آب تقاضا کنند! برای خرید این محصول به قیمت 19.9$ می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید.

    منبع
     

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    افسانه معنويت در ادبيات كوئيلو

    نويسنده: حمید رضا مظاهری سیف
    ‌‌

    معرفی کتاب:
    حقيقت انسان به روح اوست و روح، ساكن عالم غيب است؛ از اين رو، روح اگر چه اكنون در جهان ملموس مادي، هم آغوش تن خاكي به سرمي برد؛ اما ناآرام و جوياي اصل خود و خواهان بازگشت به وطن خويش در عالم ملكوت است. از همين جاست كه ميل به خيال و توهم براي تصوير پردازي عالمي ديگر، او را به خلق آثاري تخيلي و رؤيايي ازدنيايي مرموز، اسرارآميز و ناشناخته واداشته.

    كوئيلو نيز مانند ميليون ها نفر انسان عصر مدرن، آواي روح را در فراق از وطن خويش شنيده و از معدود كساني است كه آن را جدي گرفته وبراي التيام درد هجران كاري كرده است؛ ولي اي كاش، او هم مانندميلياردها بشري كه ناله روح را مي شنوند و كاري نمي كنند، خاموش مي ماند و دست به كاري نمي زد؛ اي كاش، نام خدا و ياد عالم غيب، از راه آثار او به فرهنگ عمومي انسان امروزي باز نمي گشت و اي كاش، نويسنده اي چيره دست نبود يا دست كم از خدا و معنويت نمي نوشت، زيرا اين خدايي كه در آثار كوئيلو زنده شده، همان خداي ناتوان وخطاكاري است كه در آثار نيچه مرد و رابطه با عالم غيبي كه به نام جادومطرح مي كند، همان خرافات و توهماتي است كه در دوران رنسانس، مردمان را از دينداري و معنويت گرايي، ملول و رميده ساخت.

    كوئيلو مي كوشد، با طرح مسئله سحر و جادو، به مصاف با نيازهاي معنوي بشر برود. به گمان او، اگر بعدي جادويي و سحرآميز به زندگي بيفزاييم، مشكل ارزش و معناي زندگي حل مي شود و شور و نشاط به زندگي پوچ غم زدگان تمدن غرب باز مي گردد.

    در اين نوشتار نویسنده کوشیده است تا چيستي سحر و جادو را در انديشه و آثار كوئيلو باز كاود و نسبت آن را ا معناي زندگي بيابد و كاستي ها و كژي هاي انديشه او را بررسي نماید.

    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

     

    فصل نخست: سيري در آثار كوئيلو

     

    ● سحر و جادو

     

    ● روح جهاني

     

    ● افسانه شخص

     

    ● بعد انفسي افسانه شخصي

     

    ● بعد انفسي افسانه شخصي

     

    ● آواي دل

     

    ● خداي خطاكار

     

    ● رزم آور نور

     

    ● احساس جانشين خرد

     

    ● كنار آمدن با احساسات منفي

     

    ● زبان نشانه ها

     

    ● شهامت

     

    ● عشق

     

     

    فصل دوم: نقد

     

     ● سراب سلوك

     

    ● تضاد ايمان و انديشه

     

    ● در تسخير شيطان

     

    ● بالندگي با اشد مجازات

     

    ● رؤياي از ياد رفته

     

    ● ستم پذيري و گناهكاري

     

    ● سراب آرامش و شادماني

     

    ● راه نرفتني

     

    ● نگاه نهايي


    دانلود کتاب:


    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
     

     

     

     

     

     

    Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)

    همانند يك نابغه فكر كنيد


    "حتی اگر نابغه نباشید، می توانید از استراتژی های کسانی مثل ارسطو و انیشتین، برای تقویت قدرت خلاقیت و اداره ی بهتر زندگیتان استفاده کنید."
    در این مقاله 8 استراتژی مهم برایتان آورده ایم که شما را تشویق می کند تا به جای پروراندن فکرها و تصورات بیهوده، کارآمد و مفید فکر کنید تا راه حل مشکلاتتان را خودتان به دست آورید. "این استراتژی ها، تکنیک هاي رایج بین نابغه های عرصه ی علم، هنر، و صنعت در طی تاریخ بوده است."


    1. به مشکلات از جوانب مختلف نگاه کنید، و دیدگاه های جدیدی را انتخاب کنید که کسان دیگری از آن استفاده نمی کنند.
    لئوناردوداوینچی عقیده داشت که برای به دست آوردن علم در مورد یک مشکل، باید یاد بگیرید که چطور آن مشکل را به راه های مختلف بازسازی کنید. او می گفت همیشه اولین رویکرد او به یک مشکل کمی متعصبانه بوده است. به همین دلیل سعی داشت تا مشکلات را از جوانب مختلف بررسی کند.


    2. تجسم کنید!
    انیشتین وقتی به حل یک مشکل فکر می کرد، سعی می کرد تا موضوع خود را با استفاده از نمودارهای مختلف به چند طریق ممکن فرموله کند. او راه حل ها را تجسم می کرد. عقیده داشت که کلمات و اعداد به آن شکل نقش مهمی در فکر کردن درمورد راه حل یک مشکل ندارند.


    3. ایجاد کنید! یکی از ویژگی های متمایز نابغه ها استعداد تولیدی و زایایی آنهاست.
    توماس ادیسون 1،093 حق ثبت اختراع داشت. او با با ارائه ی فکر و تدبیر، سودمندی وسایل اختراعی خود را تضمین می کرد. دین کِیت از دانشگاه کالیفرنیا در مطالعه ی 2،036 مخترع تاریخ، به اثبات رساند که بزرگترین دانشمندان نه تنها آثار فوق العاده ای می ساختند، بلکه آثار بد و به درد نخوری هم در کارنامه ی خود داشته اند. آنها از شکست نمی ترسیدند، و آنقدر تلاش کردند تا به موفقیت دست یافتند.


    4. ترکیبات جدید بسازید. افکار، ایده ها، تصاویر و اندیشه هایتان را ترکیب کنید و دوباره ترکیب کنید و آنها را بصورت ترکیبات مختلف درآورید، هرچند که طبیعی و مناسب نباشند.
    قانون های توارث که علم جدید ژنتیک برپایه ی آن قرار داده شده توسط راهب استرالیایی گریگو مندل مطرح شده که ریاضیات و بیولوژی را برای ایجاد یک علم جدید با هم ترکیب کرد.


    5. رابطه سازی کنید. بین موضوعات نامشابه ارتباط ایجاد کنید.
    داوینچی قادر بود بین صدای زنگ و آب ارتباط ایجاد کند. ساموئل مورس توانست با مشاهده ی ایستگاه های حمل و نقلی توسط اسب، ایستگاه های تقویت کننده ای برای سیگنال های تلگراف اختراع کند.


    6. متضاد فکر کنید.
    فیزیکدان معروف نیلز بوهر عقیده داشت که اگر متضادها را کنار هم بیاورید، خواهید دید که افکار و اندیش تان به مرحله ی جدید منتقل می شود. توانایی او در تصور نور هم به عنوان یک ذره و هم یک موج باعث شد به اصل تکمیل برسد. افکار معلق و مسکوت می تواند به شما برای خلق یک شکل جدید کمک کند.


    7. استعاری فکر کنید.
    ارسطو استعاره را یکی از علامت های نوابغ می دانست. و عقیده داشت که هر فردی که ظرفیت درک شباهت های بین دو قلمرو کاملاً مختلف باشد و بتواند آنها را به هم ربط دهد، یک نابغه است.


    8. خود را برای شانس آماده کنید.
    هرچه برای انجام کاری تلاش کنیم و شکست بخوریم، مشغول کاری دیگر خواهیم شد. این اولین اصل تصادف خلاقانه است. شکست زمانی میتواند سودمند باشد که ما به آن بعنوان یک نتیجه بی حاصل فکر نکنیم. به جای این، روند کار، مؤلفه های آن، و طریقه تغییر آنها را تحلیل کنیم تا به نتیجه برسیم. نپرسید: "چرا من شکست خوردم؟!" بپرسید: "چه کرده ام؟!"
     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    سرنوشت قاتلان و دشمنان سید الشهدا علیه السلام
    سرنوشت ستم‌پيشگان

    قسمت نهم

    42- راشد بن ایاس
    در نبرد خون خواهان سیدالشهدا ارواحنا فداه با سپاه ابن زیاد ابراهيم اشتر به راشد بن اياس كه با چهار هزار سوار آمده بود برخورد كرد. ابراهیم به ياران خود گفت: «مبادا كثرت لشكر دشمن شما را بترساند؛زيرا چه بسا گروه قليلى كه گروه كثيرى را مغلوب خواهد كرد. خدا با افراد صبور خواهد بود.»
    دو طرف نبرد شديدى كردند. وقتی كه چشم خزيمه ابن نصر عبسى به راشد افتاد به او حمله كرد و با نيزه وى را كشت. سپس فرياد زد: «به خداى كعبه قسم كه من راشد را كشتم.» پس از اين جريان آن گروه منهزم شدند و شكست خوردند و نظير شتر مرغ رو به فرار، نهادند و لشكر مختار نظير ابرى سياه بر سر آنان مسلط گرديد(تجارب الامم، ج2، ص132-133؛ بحارالانوار، ج45، ص 369).


    43- رشید
    او قاتل هانی بن عروه و همراه ابن زیاد بود. در نبرد فوق عبدالرحمن بن حصین قسم خورد که خدا مرا بکشد اگر او را نکشم سپس آنقدر به سمت او تیراندازی کرد تا کشته شد(مقتل الحسین علیه السلام لوط بن یحیی، ص57).


    44- ربیعه بن مخارق
    وی نیز به دست یاران ابراهیم اشتر در نبرد فوق کشته شد(مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی،ج2، ص234).


    45- رجاء بن منقذ
    او یکی دیگر از آن ده زنازاده ای است که درخواست عمرسعد را اجابت گفته و بر پیکر مطهر سیدالشهدا ارواحنا فداه تاختند. مختار با همان کرد که با نه تن پیشین(لهوف،ص182-183؛ فخری منتخب طریحی، ص456؛ مثیر الاحزان، ص79؛ بحارالانوار، ج45، ص 374؛ مدینه المعاجز، ج4، ص90).


    46- رحیل بن خیثمه جعفی
    در حمله وحشیانه آخرین به پیکر مطهر سیدالشهدا ارواحنا فداه، کمان و حله های ایشان را رحیل بن خیثمه جعفی، هانی بن شبیب حضرمی و جریر بن مسعود حضرمی برداشتند. مختار آنان را پس از دستگیری سوزاند( المناقب، ج4، ص111).


    47- زحر بن قیس
    سیدالشهدا ارواحنا فداه هنگامی که به منطقه کربلا رسیدند رو به زهیر بن قین نموده و فرمودند:
    بدان ای زهیر اینجا محل شهادت من است. زحر بن قیس سرم را بدون تنم به امید عطایا برای یزید می برد اما پشیزی به او نمی دهد.
    پس از عاشورا دقیقا آنچه سیدالشهدا ارواحنا فداه درباره زحر پیشگویی فرموده بودند اتفاق افتاد (دلائل الامامه، ص182؛ وقعه الطف، ص267؛ الارشاد شیخ مفید، ج2، ص118؛ مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی، ج2،ص56؛ مقتل الحسین علیه السلام لوط بن یحیی، ص211؛ تذکره الخواص، ص260-261).


    48- زرعه بن ابان بن دارم/ابانی/دارمی و یا عبدالرحمن ازدی
    ظاهرا او غیر از ابن/دارمی است که در ابتدای متن درباره اش سخن گفتیم.
    آن زمان که نامه ابن زیاد درباره بستن آب بر سیدالشهدا ارواحنا فداه، یاران و خاندانشان به عمرسعد رسید او عمرو بن حجاج را با پانصد سواره مأمور انجام این امر نمود. در این حیص و بیص زرعه بن ابان دارم بانگ زد که میان او و آب فاصله بیندازید. سپس تیری به سمت آن حضرت رها کرد که به گلوی مبارکشان اصابت نمود. حضرت او را نفرین نمودند که با عطش بمیرد و هرگز خداوند او را نیامرزد. شدت جراحت به حدی بود که وقتی آب به دست ایشان دادند نتوانستند آن را بنوشند.
    گفته شده سیدالشهدا ارواحنا فداه دستانشان را پر از خون کرده، به آسمان پاشیدند و فرمودند:
    بارخدایا، از آنچه با فرزند پیامبرت کردند به تو شکایت می کنم(ارشاد شیخ مفید، ج2، ص109؛ ملحقات احقاق الحق، ج27، ص212-213؛ حاشیه وقعه الطف، ص251 ).
    ابانی از آن پس از آتش درون و سرمای پشت فریاد می زد.رو به رویش را بادزن و برف می گذاشتند و پشت سرش اجاق و بخاری! هر چه می نوشید سیراب نمی شد. آنقدر معده اش را پر از مایعات کردند تا شکمش هانند شکم گاو ترکید(مثیر الاحزان، ص70-71؛ المناقب، ج4، ص56؛ احقاق الحق، ج11، ص515 و 530؛ ملحقات احقاق الحق، ج27، ص211و213و 522؛ الثاقب فی المناقب، ص341؛ مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی، ج2، ص91).
    این ماجرا را گاه به عبدالرحمن ازدی نیز نسبت داده اند(رک: مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی، ج2، ص91-92؛ بحارالانوار، ج45، ص311).


    49- زیاد/رقاد/قراد بن مالک
    او از جمله غارتگران حرم در عصر عاشوراست.
    هنگامى كه زیاد/رقاد بن مالك، عمرو بن خالد، عبد الرحمن بجلى و عبد اللَّه بن قيس خولانى را نزد مختار آوردند مختار به آنان گفت:«اى قاتلان مردان نيكوكار آيا نمى‏بينيد كه خدا از شما بيزار است؟ همان ورس هاى(گیاهی مانند زعفران) يمنى كه از خيمه‏هاى حسين علیه السلام غارت كرديد شما را دچار چنين روزى نموده است.» سپس دستور داد تا ايشان را به سوى بازار خارج كردند و به قتل رساندند (مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی، ج2، ص219؛ بحارالانوار، ج45؛ 376-377؛ حاشیه وقعه الطف، ص256؛ مقتل الحسین علیه السلام، لوط بن یحیی، ص 372-373؛ امالی شیخ طوسی، ص244).


    50- زید بن رقاد/ زید بن ورقاء/ یزید بن رقاد جنبی
    وی از جمله افرادی بود که در شهادت ابی الفضل العباس علیه افضل صلوات الله نقش داشت؛ علاوه بر آن تیری را به سمت عبدالله بن مسلم بن عقیل رها کرد. عبدالله نوجوان دستش را جلوی صورتش گرفته بود. تیر دست کوچک او را به پیشانی اش چسباند به نحوی که حتی پس از شهادت هم نتوانستند آن را جدا کنند. او زید را نفرین کرد. زید نیز با تیر دوم به شهادت رساند.
    مختار ابتدا او را در خانه اش تیر و سنگباران کردند. نیمه جان بود که او را سوزاندند (حاشیه وقعه الطف، ص248 و 239؛مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی، ج2، ص236؛ بحارالانوار، ج45، ص40 و 375؛ مقتل الحسین علیه السلام لوط بن یحیی، ص379).


    51- سالم بن خیثمه/خثیمه جعفی
    او یکی دیگر از آن ده زنازاده بود که پس از شهادت سیدالشهدا ارواحنا فداه بر پیکر ایشان تاختند.
    مختار با او همان کرد که با نه تن دیگر (مثیر الاحزان،ص79؛ لهوف، ص182-183؛ فخری منتخب طریحی، ص456؛ بحارالانوار،ج45، ص374؛ مدینه المعاجز، ج4،ص90).)

    ادامه دارد ...

    سید هاشم ناجی موسوی جزایری
    بازنويسي: محمود مطهری نیا

     

     

     

     

     

     

    Ãاس.ام.اس روزانه

    روزهاي فرد هفته منتظر ما باشيد
    roozane_sms@yahoo.com

    1221- 2 نفر که همديگه رو خيلی دوست داشتند و يک لحظه نميتونستن از هم جدا باشند با خواندن يک جمله معروف از هم جدا شدن تا يکديگه رو امتحان کنند و هرکدام در انتظار ديگری چون هردو به صورت اتفاقی به جمله معروف شکسپير برمي خورند که ميگه: عشقت را رها کن اگر خودش برگشت ماله تست و اگر بر نگشت از قبل هم ماله تو نبوده. (8764-0912)

    1222- خداوندا اين كشور را بپا ياد از دروغ،دشمن،واز خشكسالي."داريوش بزرگ" (6313-0917)

    1223- آبی تر از انيم که بی رنگ بميريم،از شيشه نبوديم که با سنگ بميريم، تقصير کسی نيست که اين گونه غريبيم،شايد که خدا خواست که دل تنگ بميريم (4578-0912)

    1224- يك سنگ كافيست براي شكستن يك شيشه، يك حرف كافيست براي شكستن يك دل، يك ثانيه كافيست براي عاشق شدن و يك دوست مثل تو كافيست براي همه عمرم. (4005-0916)

    1225- خوبرويان جهان را چو سرشتند ژ گل سنگی اندر گلشان بود همان شد دلشان. (4005-0916)

    1226- امروز تولد پت و مت تو هم مثل من به خنگترين کسی که ميشناسی تبريک بگو! جنبه داشته باش واسه خودم نفرس:-):-(:-ل:-و؛-) (9176-0912)

    1227- عشق چون شود کهنه، معتبر شود عاشق، دوست چون قديمی شد، حرمت دگر دارد. (9176-0912)

    1228- من آهنگ غريب روزگرم،غمی در انتهای سينه دارم،تمام هستيم يک قلب پاکه،که انرا زير پاييت ميگذارم! (9076-0912)

    1229- ميدونى فرق تو با توب فوتبال جيه?توب فوتبال براى اينكه گل بشه خيلى زحمت ميكشه اما تو هميشه گلى:-) (4282-0914)

    1230- مي خوام رو يه تيک سنگ بنويسم دلم برات تنگ شده...بعد اونو بزنم تو سرت تا بفهمی که دلتنگی چه دردی داره . (0892-0915)

    1231- يکی از عکساتو برام بفرست ميخوايم شب پاسور بازی کنيم... آخه آس دلمون گم شده. (0892-0915)

    1232- اگه يه روز ديدی که همه ي درخت های کوچه اتنو قطع کردن، ناراحت نشو چون يه دوست خوب داری که بهش تکيه کنی. (5202-0912)

    1233- جايی که حقيقت آزاد نيست،آزادی حقيقت ندارد. (7184-0912)

    1234- امروز روز جهانی موزه و اثار فرهنگيه عتیقه روزت مبارک (0892-0915)

    1235- 10مت گرم 9كرتم 8شيشتم 7تيرتم 6يشه عرقتم 5چرتم 4كرتم 3پايتم2ست دارم1دنيا! (1294-0912)


    شماره براي ارسال مسيج : 09125698059

     

     

     

     

     

    Ãستون آزاد

    هفت بتي كه پيامبر به جنگ آنها رفت
    مقاله منتشر نشده‌اي از امام موسي صدر

    45 سال پيش مجله لبنانی النهج مورخ چهاردهم سپتامبر 1960 (23 شهريور 1339) مقاله ای از امام موسي صدر به مناسبت ميلاد رسول اكرم منتشر کرد. از آن جا که این مطلب حاوی نکات بدیع و تازه ای می باشد به فارسی برگردانده شده و تقدیم می شود. این ایام مبارک فرصت مناسبی برای درج آن در سایت می باشد.
     

    ذهن آدمی از سپيده دم آفرينش، همواره در پي شناخت بوده است. از همين رو در طي هزاران سال در خود وپيرامون خود، به كشف ناشناخته‌ها پرداخت و با تلاشي جانكاه در پي حقيقت گشت. آنچه بيش از همه آدمي را به تكاپو وا مي‌داشت و او را به انديشيدن بر مي‌انگيخت، ترس او بر سرنوشت خويش بود. زيرا كه خود را در جهاني پر سطوت، كه از زمين وآسمان بر او دشمناني بزرگ را چيره مي‌كرد، ناتوان مي‌ديد، وياراي برابري با آنها را نداشت. امنيت وثبات دو انگيزه ژرف ودو هدف دور دست او، در پس نگاههاي خيره وترسان او در معماي طبيعت، بودند. براي تحقق امنيت وآسايش تنها دو راه پيش رو داشت:
    1- چيرگي بر طبيعت
    2- سازش با طبيعت از هر راه ممكني.
    چون در آن دوران از تحقق امر نخست فرو مانده بود، به اكراه، به كوشش براي تحقق امر دوم تن داد. از اين رو به بندگی اوهامی گوناگون پرداخت که خود آن‌ها را خلق کرده بود. این امر در قرآن کریم و همچنین در تاريخ اديان وعقايد به وضوح دیده می‌شود.
    جهل كه در آن هنگام دليل موجهي بود، در روزگاران دير پاي دوره بت پرستي، مايه دوري انسان از جايگاه والايش بود. مقصود ما از بت پرستي، مفهومي اعم از نظام شرك آلود است. آنچه ميان ساخته دست آدمي وموجودات معبود او، همچون اجرام آسماني، درختان وحيوانات، مشترك است، همان وهم بر ساخته در اين نمادهاست، كه آدميان به شيوه فريبكارانه وبراي مجاب كردن عقل، در برابر آن اوهام فروتني ورزيدند. چنانكه ما كودكان را با سرگرمي ساكت مي‌كنيم، آدمي نيز عقل خويش را اينگونه خاموش ساخت.
    در آن مرحله طولاني ودشوار، آدمي بنا به غريزه ترس در برابر كائنات وطبيعت همچون خورشيد وماه سر تسلیم فرود آورد و به اميد كسب روزي، در برابر حيوانات ودرختان كمر خم كرد. پس از آن در برابر ساخته هايي كه خيالش آنان را جسميت بخشيده بود ونمادي از خدايانش بودند، تعظيم كرد. او اين خدايان را در معبدهايي نزديك خويش ساخت، تا هر گاه از چيزي مي‌ترسيد يا چيزي مي‌خواست، به آنها پناه برد.
    اين بت‌ها انسان را از علم آموزي ودريافت حقايق باز داشتند. چرا كه به نظر او قدسيت اين بت‌ها مانع انديشيدن در ماهيت وكنه آنها مي‌شد. آدمي به جاي تحليل وعلت يابي رخدادها، به این بسنده مي‌كرد كه حوادث بنابر اراده‌هاي عُلوي جريان دارد. اگر احترام آنها بر او واجب است به ناچار جایگاه او كمتر از آن است كه راز آنها را دريابد.
    بنابراين در خود اين جرأت را نمي ديد كه از زير سلطه طبقه اي از مردم، كه اعتقاد داشت قداست خدايان را دارند، به در آيد، او اعتقاد داشت كه سرنوشت جهان، ثابت ودگرگون ناپذيرند. نظامهاي مقدس است كه مشكلات را آفريده وبا مقدراتش بازي مي‌كند، وچون چيزي نداشت كه با او برابري كند، از روي درماندگي وبه سبب رنجي كه از او مي‌برد، نزديكش شد. اين نظام شرك آلود در خدمت بت هايي از بشريت بود، مانند طبقات بزرگان واشراف و شاهان وثروتمندان. افزون بر اين انسان هر خرافه اي را باور داشت. اين خرافه‌ها را بر فلسفه سستي كه با ظواهر طبيعت پيوند داشت، بنا مي‌كرد. اگر قمر در برج عقرب بود، آن را شوم مي‌پنداشت ودست از حركت وكار مي‌كشيد؛ مي‌ترسيد به شري از سوي خدا وند دچار شود، زيرا كه در آن زمان مزاج خداوند نعوذبالله مضطرب ودر معرض بحرانهاي عصبي بود.
    نيز بت هايي از عادت وسنت را مي‌پرستيد. اين سنت وعادت سنگين ترين غل وزنجير بر دست و پای آدمي وپر اثرترين عامل در جمود و واپس ماندگي او بودند. ذات او مظهر بزرگترين بت‌ها بود، وچه بسا همچنان نيز باشد. آن ذات را مي‌پرستيد وهيچ چيز را نمي ديد، مگر از ديده آن. حق آن بود كه «ذات» حق مي‌دانست، هر چند باطل باشد. وباطل همان بود كه ذات مي‌گفت اگر چه بر حق باشد.
    انسان در فراز وفرودهاي تاريخ چنين بود وبدين گونه اجتماعش شكل گرفت. يكي از فضايل انسان- در آن دوران نيز انسان فضايلي داشت- اين بود كه به تجاربش آگاه بود واز نتايج آنها سود مي‌برد. ورفته رفته بنا بر قوانين مسلم پيشرفت كرد، قوانين كه ما آنها را الهي مي‌دانيم وديگران آن را مادي مي‌خوانند. وقتي فلسفه به صورت قوام يافته وپخته ظهور يافت، فلاسفه نداي آزادي انسان را از زنجيرهايش سر دادند، ومردم را به شكستن بت‌هاي گوناگونشان فرا خواندند. اما واپس گرايان وسوداگران عقيده انگ الحاد وكفر بر آنان زدند، ودعوتشان را با منزوي كردنشان از مردم نا كار آمد كردند. وآنچه به منزوي شدن فلاسفه كمك كرد اين بود كه آنان عقل را مخاطب مي‌ساختند نه دل را، همچنان که حتی امروز كمتر كسي از مردم تحت تأثير اين زبان قرار مي‌گيرد وبه آن پاسخ مي‌گويد.
    از اين رو ديگر براي پيشرفت اجتماعي وبه كمال رساندن آن، چاره اي جز دخالت خداي سبحان نبود.
    كار رسولان در اثر بخشي، به كلي، با فلاسفه متفاوت است.چرا كه پيامبران عقل آدمي را در چارچوب وجدانشان مخاطب مي‌ساختند. ودين چنانكه متخصصين، آن را با الهام از پيامبر، اين گونه تعريف كرده اند:«فطرتي است كه انسان را به خالقش پيوند مي‌دهد». و دعوت الهي از اين فطرت آغاز شد. اين بينش، بزرگترين عامل توفيق انبيا در رسالتِ بر حقشان بود. ارتباط غريزي ميان آدمي وخدايش، رسالت انبيا را آسان مي‌ساخت. اما در رسالت فلاسفه سودي نداشت.
    در حاليكه فيلسوفان خود را تنها وآسيب پذير مي‌ديدند، پيامبران در ژرفاي احساسات مقدس و اصيل آدميان جاي داشتند. هرگاه مردم براي حفظ سنت يا امري موروثي با آنان به جفا رفتار مي‌كردند، دعوت از دريچهايمان به خدا، به درون آنها راه مي‌يافت.
    رسالت همه انبيا يكي است، واختلافشان، تنها به ادوار زندگي بسته است؛ ادوار زندگي با توجه به «تكامل وتكوين». جوهر انقلاب پيامبران بر ضد بت پرستي به هر شكلي كه باشد، در مراحل و ادوار مختلف تفاوتي نمي كند. زيرا كه آنان رهبراني رهايي بخشند؛ به دقيقترين معاني اي كه ما امروز از اين دو واژه "رهبر و رهايي بخش" در مي‌يابيم. گزاف نيست اگر بگوييم حضرت محمد(ص) بزرگترين پيامبر است وانقلاب او بزرگترين انقلاب. اين بيان واقعي اين انقلاب است ونتايج اين انقلاب وتاريخ، اين را ثابت كرده است.
    در اين گفتار بر آنيم كه عظمت پيامبر را با پاره اي كارهاي قهرمانانه اش براي آزاد ساختن بشر از بندها وبت‌ها به سوي جهان بهتر، بر شمريم.


    يكم: پيامبر در جهاني كه فرقه‌ها و گرايش‌هاي متفاوتي در آن بودند، دعوت خود را بر توحيد بنيان نهاد.
    براي دنيا خداياني بي خرد ساخته بودند. اين خدايان منجلاب‌هاي تفرقه، رسوايي و ناداني بودند.پيامبر اسلام در دعوت رهايي بخش خود با سختي هايي رو به رو شد كه خود ـ در حالي كه او فداكار و شكيبا بود ـ چنين مي‌گويد: «هيچ پيامبري آنچنان كه من آزار ديدم، آزرده نشد»1.
    او با رد شرك و زشت شمردن بت پرستي، دعوتش را براي ژرفا بخشيدن به اين اصلِ جامعِ رسالتش (يعني توحيد)، آغازيد. تا اينكه در «يوم الفتح» پيروزي درخشانش را به اوج رساند. وعلي جوانمرد اسلام را بر شانه‌هايش بلند كرد. خداوند با اين پيروزي او را برتري بخشيد. در آن روز علي(ع) دستان خود را زير بزرگترين بت، هبلِ يك چشمِ وصله دار برد و آن را از ريشه بركند. ديگر بت‌هاي كوچك را نيز بركند تا با نابودي آن‌ها نظام شرك را از ميان برد.
    پيامبر در نبرد با شرك به از ميان رفتن ظواهر بسنده نكرد. بلكه در سنگرگاه‌هاي آن يعني جان‌ها و دل‌ها به مبارزه با آن پرداخت. وجان‌ها ودل‌ها را از نگرانيها و وسوسه‌ها پاك كرد. پيامبر مي‌فرمايد: «شرك پنهان‌تر است از جنبش مورچه‌اي سياه، بر تخته سنگي، در شبي تيره». چه انگيزه‌اي نيرومندتر از حس خطر از پيروي شرك و مقابله با اثرش در راه‌هاي تاريك و لانه‌هاي پنهانش است؟ و چه نيرويي بهتر از اين احساس، با خطر كمين گرفته در درون سينه‌ها و آرام جان‌ها مقابله مي‌كند؟
    سال نهم هجري پيامبر، هيئتي متشكل از علي(ع) و ابي بكر را با آياتي از سوره برائت روانه يمن كرد. حضرت علي از جانب پيامبر نبردي بر ضد الحاد را در دربار اعلام كرد. نبردي كه در آن سستي و نرمش راه نداشت. خورشيد و ماه را از عرش الهي تا بندگاني براي خدا پايين آوردند. او گفت خورشيد و ماه و ديگر موجودات تحت فرمان خداوند هستند.و هرگاه خداوند براي آنها خير و نفعي بخواهد،خير و نفعي بيشتر به انسان مي‌رسد.
    پيامبر در دعوت خود، در برابر فريب‌ها و تهديدها، نه سستي ورزيد و نه نرمش به خرج داد. در برابر آنها قد برافراشت و گفت: «به خدا سوگند اگر خورشيد را در دست راستم و ماه را در دست چپم بگذارند، تا از رسالتم دست بردارم، چنين نمي‌كنم مگر مرگم فرا رسد».
    آنچه طبري و ابن حجر به نام افسانه «غرانيق» نقل كرده‌اند، بسيار شگفت انگيز است. براي بي‌‌پايگي اين روايت كافي است آن را با رسالت و سيره پيامبر بسنجيم. آن‌ها نقل كرده‌اند: در سال پنجم هجري ستم‌ها بر مسلمين گران آمد. سرانجام پيامبر به گروهي دستور داد به حبشه هجرت كنند. پيامبر آرزو داشت كه آيه‌اي بر او نازل شود و به او اجازه دهد تا با ستمگران و بت‌هاي آنها خوش رفتاري كند. پس سوره نجم نازل شد. پيامبر آن را براي مردم خواند. وقتي به اين دو آيه رسيد: «افرأيتم اللات والعزي، و مناه الثالثه الاخري» (آنها غرانيق بلندمرتبه هستند واز آنها اميد شفاعت مي‌رود) به او الهام، و بر زبانش جاري شد: «تلك الغرانيق العلي،و منهن الشفاعه ترتجي». مشركين شادمان شدند، چه مشاهده كردند پيامبر به خدايانشان احترام مي‌گذارد، و در كارها آنها را شريك خداوند مي‌داند. آن‌ها روايت كرده‌اند پس از وحي و شب هنگام كه پيامبر تنها ماند، پشيمان شد، افسوس خورد و ناپسند شمرد آنچه بر زبانش جاري شده بود.و مساله را دوباره به حال نخستينش برگرداند.
    اما پاسخي كوتاه به اين افسانه:
    1ـ در سند اين روايت كسي هم چون محمد بن كعب هست، كه در هنگام نزول سوره نجم متولد نشده بود. او دو سال پيش از وفات پيامبر به دنيا آمد. همچنين در ميان راويان كسي وجود دارد كه به حبشه مهاجرت كرده بود. محمد بن قيس از آن جمله است. حتي يك راوي هم نديديم كه در زمان اين رويداد حاضر بوده باشد.
    2ـ بخاري و درامي و ديگر محدثين و سيره نويسان، سجده‌هاي پيامبر در سوره نجم را گفته‌اند، امّا به افسانه غرانيق اشاره‌اي نكرده‌اند.
    3ـ قاضي عياض تصريح كرده است كه داستان غرانيق ساخته زنادقه است، و فقها و گروهي از محدثين نظر او را پذيرفته‌اند.
    4ـ حتي با چشم پوشي از آنچه گفته شد، قرآن خود بطلان داستان را ثابت مي‌كند. آيات سوره نجم آشكارا لات و غزي و منات را به ريشخند مي‌گيرد! در آيات آمده است: «ان هي الا اسماء سميتموها أنتم و اباءكم ما انزل الله بها من سلطان ان يتبعون إلا الظن و ما تهوي الانفس و لقد جاء هم من ربهم الهدي» [اينها چيزي نيستند جز نامهايي كه خود وپدرانتان به آنها داده ايد. وخداوند هيچ دليلي بر آنها نفرستاده است. تنها از پي گمان وهواي نفس خويش مي‌روند وحال آنكه از جانب خدا راهنماييشان كرده اند] اين آيه چگونه با اين افسانه جمع شدني است. در آغاز سوره خداوند مي‌فرمايد: «والنجم اذا هوي• ما ضل صاحبكم و ما غوي • و ما ينطق عن الهوي• ان هو الا وحي يوحي• علمه شديد القوي» [قلسم به آن ستاره چون پنهان شد، كه يار شما نه گمراه شد ونه به راه كج رفته است وسخن از روي هوي نمي گويد. نيست اين سخن جز آنچه بدو وحي مي‌شود. او را آن فرشته بس نيرومند تعليم داده است.]


    دوم: مردم را از يك الوهيت خيالي رهاند. براي نخستين بار در تاريخ، انديشه را به نيكوترين شكل آزاد، و از ويرانه بت‌ها راهي به دیار علم باز كرد.
    ديگر درياها، كوه‌ها و ستارگان حريم‌هايي بودند كه فكر فقط با زنجيرهاي سنگيني از قداست مي‌توانست به آنها نزديك شود پيامبر مسلمين را به فراگيري علم خواند، تا آن را براي خير آدمي به كار گيرند. آن‌ها را به باز نمودن قفل‌هاي طبيعت، به ياري تأمل و تجربه فرا خواند.دستور داد تا علم بياموزند «حتي اگر در چين باشد». دستور داد تا «از گهواره تا گور» پايداري پيشه سازند و تلاش كنند. پيامبر راه را بر شيادي و خرافه سازي بست، و اجازه نداد تا ساده انديشان عقايد مبهم را در پوششي از تقدس و ترس بپذيرند.چنانكه در اروپا وضع چنان بود. در قرون وسطا شديدترين تنبيهات را به دانشمندان‌ وآزادي‌خواهان چشاندند. حكايت گاليله و كو پرنيك و دكارت و صدها نفر ديگر هنوز از ذهن‌ها پاك نشده است.


    سوم: پيامبر براي برپايي يك جهان واحد و اجتماعي برتر، همه قيدها را در يك فراگيري بي‌سابقه و بي همتا در هم شكست.
    نخست اعلام كرد: نظام فاسد اثر مستقيمِ رفتار و سلوك آدمي است. اگر انسان نظام برتري بخواهد، چنين چيزي به دست خواهد آمد. گفت: «ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم» [در حقيقت، خدا حال قومي را تغيير نمي دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند.] همچنين گفت: «ظهر الفساد في البر و البحر بما كسبت ايدي الناس ليذيقهم بعض الذي عملوا لعلهم يرجعون» [به سبب آنچه دست‌هاي مردم فراهم آورده، فساد در خشكي و دريا نمودار شده است، تا [سزاي] بعضي از آنچه را كه كرده اند به آنان بچشاند، باشد كه بازگردند.]
    ثانياً: تصريح كرد هر جا كه بوي ظلم استشمام مي‌شود، بايد بر ضد آن انقلاب كرد. و نیز انسان را به مقابله با طاغوتيان و ستمگران فرا خواند. وفرمود:[به ستمكاران ميل نكيند، كه آتش بسوزاندتان. شما را جز خدا، هيچ دوستي نيست وكسي ياريتان نكند.]
    ثالثاً: برابري در حقوق و واجبات را وضع كرد. پس ميان آدميان فرقي نيست مگر در علم و عمل و تقوا. سلسله مراتب آدميان نژاد وثروت، جايگاه واعتباري ندارد. پادشاهان و رهبران همچون ديگران «در برابر خدا بر چيزي توانا نيستند». «قل اللهم ملك الملك تؤتي الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء و تعز من تشاء و تذل من تشاء» [بگو:«بار خدايا، تويي كه فرمانروايي؛ هر آن كس را كه خواهي، فرمانروايي بخشي؛ و از هركه خواهي، فرمانروايي را بازستاني؛ و هركه را خواهي عزت بخشي؛ و هر كه را خواهي، خوار گرداني.»]
    معري (رحمه الله عليه )مي‌گويد:
    كرّهني إلي الرؤسا، كوني و اياهم لخالقنا عبيدا
    نيكوست اشاره‌اي كنيم به تأكيد بر ثروتمندان براي نابودي بت ثروت. چرا كه شيفتگان بندگي ثروت آرزو داشتند كه وحي بر قارون عرب، وليد بن مغيره، يا دوستش، عمره بن مسعود ثقفي، نازل شود.قرآن مي‌گويد: «و قالوا لولا نزل هذا القرءان علي رجل من القريتين عظيم• اهم يقسمون رحمه ربك نحن قسمنا بينهم معيشتهم» [و گفتند:چرا اين قرآن بر مردي بزرگ از[آن] دو شهر فرود نيامده است؟• آيا آنند كه رحمت پروردگارت را تقسيم مي‌كنند؟ ما[وسايل]معاش آنان را در زندگي دنيا ميانشان تقسيم كرده ايم]


    چهارم: پيامبر مصرانه با خدايان شرك چه از سنگ و چه از نوع بشر تحدي مي‌كند، هستي و بي پايگي آنان را مي‌نماياند و در انداختن ارزش و اعتبار آن‌ها، پيروز مي‌شود.
    «يا ايها الناس ضرب لكم مثل فاستمعوا له وان الذين تدعون من دون الله لن يخلقوا ذبابا و ان يسلبهم الذباب شيئا لا يستنقذوه منه ضعف الطالب و المطلوب » [اي مردم، مثلي زده شد. پس بدان گوش فرا دهيد: كساني را كه جز خدا مي‌خوانيد هرگز[حتي]مگسي نمي آفرينند،هر چند براي آفريدن آن اجتماع كنند، و اگر آن مگس چيزي از آنان بربايد نمي توانند آن را باز پس گيرند. طالب و مطلوب هر دو ناتوانند.]
    چه بسا قصه يك عرب باديه نشين پر معناترين چيزي باشد كه از پيامبر براي زدودن ترس مردمان و در هم شكستن هيبت غير حق از اذهانشان روايت شده است. يك باديه نشين متحيرانه واز روي ترس به عظمت پيامبر اقرار كرد؛ همچون بندگان در برابر پادشاهان.پيامبر مهربانانه به او گفت:«همانا من فرزند زني از قريشم كه خرده گوشت مي‌خورد»


    پنجم: شدت موضع پيامبر در برابر تطير و تفأل و تنجيم كمتر از ستيز او در برابر ديگر اوهام و خرافات نبود.
    در برخي جنگ ها، پيامبر به دليل «طالع نحس»،از رفتن به نبرد نهي مي‌شد،اما پيامبر روانه جنگ مي‌شد، وطالع نحس را به «طالع سعد» دگرگون مي‌كرد، و مي‌گفت:«نه نحسي اي هست و نه دشمني اي».مي گفت:«با روزها دشمني نورزيد و الا با شما دشمني مي‌ورزند».همچنين مي‌گفت:«هركس به سنگي ايمان بياورد، خداوند با او محشورش مي‌كند».


    ششم: پيامبر در برابر عادات و تقليد از گذشتگان (سنت) همان موضع پيشين را داشت.
    پيامبر سنت گذشتگان را تحت تأثير تحولات زمانه معرفي كرد، پس نبايد سنتها به بت وخدايي بر ساخته تبديل شوند و به آن‌ها تقدس بخشيم. خود پيامبر با تشريعِ اسلاميِ آساني در حادثه زيد، فرزند خوانده اش و زينب دختر جحش، دختر عمه‌اش، يكي از مخاطره آميزترین و نیز دشوارترين اين رسم‌ها را نفي كرد. نيكوست كه در اين باره به تفسير امام شيخ محمد عبده و ديگران رجوع كنيم تا مفصلاً از حكمت تشريع در اين حادثه بر ضد بتِ عادت، آگاهي يابيم.


    هفتم: و بالاخره تنها بتِ بزرگتر كه همان بت «خودخواهي» است، باقي ماند.
    معروف است كه رهايي از آن را جهاد اكبر خواند. در قرآن شريف آمده است: «أفرايت من اتخذ الهه هواه و اضله الله علي علم و ختم علي سمعه و قلبه و جعل علي بصره غشاوه فمن يهديه من بعد الله افلاتذكرون » [پس آيا ديدي كسي را كه هوس خويش را معبود خويش قرار داده و خدا اورا دانسته گمراه گردانيده و بر گوش او ودلش مهر زده و بر ديده اش پرده نهاده است؟آيا پس از خدا چه كسي او را هدايت خواهد كرد؟ آيا پند نمي گيريد؟]


    --------------------------------------
    پاورقي
    - بحارالانوار، جلد39، صفحه55
    - بحار الانوار، جلد18، صفحه 158
    - الرعد،11.
    - روم، آيه 41.
    - آل عمران، آيه 26.
    - نجم، آيه 23.
    - ترجمه همه آيات از استاد فولادوند آورده شده اند.
    - نجم، 1-5
    - وجودم من را نسبت به رؤسا متنفر ساخت، آنها خود بندگان آفريننده مان هستند.
    - الزخرف، 32،31
    - الحج، 73.
    - نقال به بدي زدن
    - بايد دانست تنجيم همان اختر گويي يا نجوم احكامي است كه مي گفتند ستاره ها در سرنوشت زمين اثر دارند، وما مي خواهيم اين اثر را كشف كنيم. اما علم نجوم، اختر شناسي است. آنچه كه در روايات شيعه واهل سنت وفقه اسلامي به شدت نهي شده همان تنجيم است، نه نجوم.
    - بحار الانوار، جلد 24، صفحه 238
    - زيد بن حارثه بنده خديجه(س) بود. حضرت خديجه او را به پيامبر داد هم او را آزاد كرد. اما زيد نزد پيامبر ماند وبر خلاف خواست پدرش به قبيله اش باز نگشت. پس از مدتي پيامبر زيد را به ازدواج دختر عمه اش كه هم از ثروت برخوردار بود وهم از منزلت والا، در آورد. اين ازدواج به طلاق انجاميد. سپس پيامبر خود با زينب دخت رعمه اش ازدواج كرد. اين عمل پيامبر براي دو چيز صورت گرفت. نخست اينككه مي خواست نشان دهد كه فرزند خوانده حكم فرزند را ندارد (درست بر خلاف تفكر جاهلي) دوم اينكه هويت فرزند خوانده بايد مورد توجه قرار گيرد.
    - الجاثيه، 23



     

     

     
     
     
     
     
     
     
    TinyPic image
     
    TinyPic image
     
     
     
     
     
     
     
     
    __._,_.___

    Jaraaghe Group 

    ****************************************

    BARAYE OZVIAT DAR GROUP BIA IN ADDRESS :
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    BAD PAINE SAFHE DOKMEYE JOIN RO BEZAN

    ****************************************
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    -------------------------------------------
    more info : www.jaraghe.ir/join




    Your email settings: Individual Email|Traditional
    Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
    Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
    Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

    __,_._,___

    No comments:

    Blog Archive