به گروه اینترنتی جذاب و پر از تفریحات جالب جرقه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Monday, March 3, 2008

·´¯`·.·•Jaraghe•·.·´¯`· RooZaaNe (No. 907)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Click for Full Size View
 
Click for Full Size View
 
Funous : Soroude Yeganegi
 
Click for Full Size View
 
 
 
 
 
  
 
907
 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 907 :: سه شنبه 14 اسفند 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

اولین سرشماری در ایران

سلام عرض شد
اگر يادتون حدود 70 روز پيش در همين سخن مبين، مطلبي در مورد کريم خان زند و اينکه «آقاي کريم زند» که نوه ششم کريم خان زند (و نوه سوم لطفعلي خان زند) مي باشند عضو گروه مي باشند، نوشته بودم.
و اما ديروز ايميل ديگري از ايشان (آقاي کريم زند) دريافت کرده بودم با عنوان: «ماده تاریخ اولین سرشماری در ایران»  که عينا در زير قرار مي دهم:

اولين سرشماري در ايران

15,753.000 نفر

روز جمعه دهم به ماه سپند               حومه و شهر سرشماری شد

امر دولت به سر شما ریدن                ساعت هفت صبح جاری شد

 سی و شش ساعت از فقیر و شریف      مرده ازاد و  زنده داری شد

چو نکه من جل زروی خر بیافکندم        سال تاریخ خر شما ری شد
 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • اولین سرشماری در ایران
  • بزرگترین چرخ و فلک جهان در سنگاپور 
  • بهاییت و اسناد تاریخی که قصد پنهان کردنش را دارند
  • اولين ماشين دنيا که در زير آب هم حرکت مي کند!
  • انتقاد شگفت انگیز يک روزنامه اسرائيلي از سکوت اعراب!
  • معرفي و دانلود فيلم : از اين سو تا آن سوي دنيا
  • دانلود انيميشن : Brother Bear
  • آلبوم جالب و زیبای پويا با نام «تصوير»
  • آهنگ زيباي جلوة رؤيا  باصداي بهرام گودرزي
  • CubeDesktop v1.1.3 برنامه ای برای ساخت یک دسکتاپ مکعبی به صورت سه بعدی
  • موبايل: تقويم 87
  • در سيره نبوي، زنان چه جايگاهي داشتند؟
  • سکوت و مرگ مسلمانان ؟
  • دست دادن با یک پزشک، جان مردی را نجات داد!
  • 18 تیر و مجلس هشتم
  • بازار سنتي تبريز؛ بزرگترين بازار مسقف جهان
  • جديدترين شماره از هفته نامه The Economist
  • موس برای افراد نابغه
  • فلسفه حق
  • ایست ممنوع!
  • نوشابه هاي انرژي زا
  • سکوت به بهانه کنجکاو نشدن!
  • و ...


آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (906) اينجا را کليک کنيد

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

بزرگترین چرخ و فلک جهان در سنگاپور 
بهاییت و اسناد تاریخی که قصد پنهان کردنش را دارند
تبلیغ اتومبیل فورد
گزارش تصويري: بحران در غزه
چاقترین گربه جهان!
نان حلال خوردن يعني اين....
تصادفات عجیب و غریب!
رزرواسيون هتلهاي مشهد بصورت آنلاين
تصاویری از مراسم اسکار
اولين ماشين دنيا که در زير آب هم حرکت مي کند!

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

انتقاد شگفت انگیز يک روزنامه اسرائيلي
از سکوت اعراب!

یک نویسنده و روزنامه نگار برجسته اسرائیلی گفت : سکوت رسمی اعراب و تحلیل و حاشیه نویسی برخی فرهیختگان و سیاستمداران عرب باعث شد که اسرائیل گمان کند در حمله به غزه با "پذیرش اعراب" مواجه شده است .
به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از "فلسطین الیوم"، "تسیفی برئیل" نویسنده این مطلب نوشت : گویا اعراب به این برداشت ایمان یافته اند که هدف تنها از بین بردن جنبشی است که برخی اعراب آنرا نپذیرفته اند نه تمام مردم نوار غزه و بنابراین سکوت کرده اند تا اسرائیل با جسارت هرچه بیشتر به عمق غزه حمله کند و اعراب بیشتری را به قتل برساند .
این نویسنده می افزاید که سخنان "ریاض المالکی" وزیر اطلاع رسانی دولت وحدت ملی و سخنان ابومازن مبنی بر نابرابر بودن حملات اسرائیل با میزان شلیک موشکها توسط مبارزان فلسطینی باعث تشدید عملکرد نظامی اسرائیل شده است ،چرا که در اسرائیل اینگونه برداشت شد که این دو تن حمله به غزه را تایید کرده اند و تنها میزان آن را نامناسب دیده اند .
وی درباره واکنش ضعیف مصر و نبود واکنشی قوی از سوی اعراب حاشیه خلیج فارس نیز گفت که این حالت به اسرائیل اینگونه فهماند که اعراب با هدف قرار دادن حماس مشکلی ندارند و متقاعد هستند یا وانمود می کنند که به این اقناع رسیده اند که هدف اسرائیل 1.4 میلیون تن مردم غیر نظامی غزه نیست بلکه تنها مبارزان هدف حملات هستند و این در حالی است که در حملات چند روز گذشته بیشتر قربانیان را کودکان تشکیل می دادند.
برئیل تاکید می کند که سکوت کشورهای عربی در برابر حوادث غزه در اسرائیل بعنوان چراغ سبزی برای ادامه جنایات تفسیر شده است و محکومیتها و انتقادات برخی به اصطلاح فرهیختگان عرب از شلیک موشک مقاومت بسوی اسرائیل توجیه و جسارت دیگری برای اسرائیل فراهم کرده است و این رژیم نیز که مدتها سیاستهای خود را در این جهت یعنی تاثیر بر افکار مردمان و بخصوص شهروندان رده بالا تنظیم کرده اند ،اکنون با ولع تمام از نتیجه سیاست خود بهره می جویند .
آبراموویچ سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل با ابراز خوشحالی از اینکه انتقادات شدیدی به عملیات نظامی اسرائیل نشده است تاکید کرد که با وجود سیلی از تصاویر که در شبکه های تلویزیونی از نتایج عمیلات و کشته شدن زن و کودک و دخترکان و پسرکان خرد سال پخش می شود ولی خوشبختانه واکنشهای شدید جهانی بر ضد خود را شاهد نبوده ایم! و سفارتهای ما در جهان 24 ساعته مشغول توجیه و بیان دلایل حمله به غزه هستند و می کوشند کشورهای مقصد را قانع سازند و در این راستا دستورات جدید و نیز دهها کارشناس خبره خبری و رسانه ای و اطلاع رسانی به این سفارتها گسیل شده اند تا سیاست توجیه گری اسرائیل را تقویت نمایند .

مفاد قطعنامه 1803 شوراي امنيت منتشر شد
تكرار تحريم ها و محدوديت هاي داوطلبانه
در قطعنامه سوم

شوراي امنيت سازمان ملل متحد در نشست دوشنبه خود ضمن استقبال از رفع ابهام هاي اخير درباره فعاليت هاي هسته اي گذشته ايران قطعنامه 1803 را به تصويب رساند.
در اين قطعنامه كه با راي مثبت 14 عضو شوراي امنيت و رأي ممتنع اندونزي تصويب شد ضمن استقبال از رفع ابهام هاي اخير درباره بخش هايي از فعاليت هاي هسته اي گذشته ايران گروه (1+5) اعلام آمادگي كرده تا در راستاي حل مناقشه هسته اي ايران از راه ديپلماتيک تدابير قابل توجه وملموس بيشتري اتخاذ کند.
سومين قطعنامه شوراي امنيت عليه برنامه صلح آميز هسته اي ايران شامل سه ضميمه است که در آن نام 13 شرکت و 13 مدير تاسيسات هسته اي ايران به فهرست تحريم ها اضافه شده اند.

مفاد قطعنامه 1803 شوراي امنيت
به گزارش خبرگزاري فرانسه مفاد قطعنامه فوق به اين شرح است:
-- تحريم كلي مقامات مسئول در برنامه‌هاي موشكي و هسته‌اي ايران براي مسافرت‌هاي خارجي و بازرسي از محموله‌هاي صادراتي و وارداتي اين كشور در صورتي كه به كالاهاي ممنوع ظن و گمان وجود داشته باشد
-- درخواست از كشورها براي هشياري در ورود به تعهدات جديد براي حمايت مالي عمومي در زمينه تجارت با ايران از جمله اعطاي وام‌هاي صادراتي و تضمين يا بيمه‌نامه براي ايرانياني كه در اين تجارت مشكوك دخالت دارند
-- درخواست از كشورها براي هشياري درباره فعاليت‌هاي موسسات مالي در قلمرو آنها با تمامي بانك‌هاي مستقر در ايران به ويژه بانك ملي، بانك صادرات و شعبه‌ها و شركت‌هاي تابعه آنها در خارج از اين كشور

تحريم‌هاي مصوب شوراي امنيت در قطعنامه 1747 در 24 مارس 2007
-- تحريم تمامي صادرات نظامي ايران
-- محدوديت داوطلبانه در زمينه فروش تسليحاتي نظير هواپيماي جنگي و بالگردهاي تهاجمي، كشتي‌هاي جنگي، موشك‌ها، تانك‌هاي نبرد و وسايط نقليه مسلح به ايران
-- تحريم داوطلبانه در زمينه دارايي‌هاي خارجي 13 موسسه ايراني از جمله بانك دولتي سپه و 15 مقام ديگر و همچنين 13 موسسه مرتبط با برنامه‌هاي حساس موشكي بالستيك و اتمي جمهوري اسلامي ايران از جمله مقامات ارشد نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي
-- محدوديت‌هاي داوطلبانه در زمينه سفر خارجي اين 15 مقام
-- محدوديت‌هاي داوطلبانه در زمينه كمك مالي يا وام به دولت ايران

تحريم‌هاي مصوب 23 دسامبر 2006 شوراي امنيت عليه برنامه هسته‌اي ايران:
-- تحريم تجاري ايران در زمينه تمامي اقلام، مواد، تجهيزات، كالا و فن‌آوري قابل استفاده در برنامه غني‌سازي اورانيوم تهران
-- تحريم‌هاي داوطلبانه در زمينه سفرهاي خارجي 12 مقام مرتبط با برنامه‌هاي هسته‌اي و موشك بالستيك ايران
-- تحريم‌هاي داوطلبانه دارايي‌هاي خارجي اين 12 مقام و همچنين 10 موسسه‌اي كه به طور مستقيم با برنامه‌هاي هسته‌اي يا موشك بالستيك ايران ارتباط دارند يا در زمينه تأمين آنها حمايت مي‌كنند.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم
از اين سو تا آن سوي دنيا
Across the Universe ‎‎


کارگردان: جولي تايمور. فيلمنامه: ديک کلمنت، ايان لا فرانه بر اساس داستاني از جولي تايمور، ديک کلمنت، ايان لا ‏فرنه. موسيقي: اليوت گولدنتال. مدير فيلمبرداري: برونو دلبونل. تدوين: فرانسوا بونو. طراح صحنه: مارک فرايدبرگ. ‏بازيگران: اوان ريچل وود[لوسي]، جيم استرجس[جاد]، جو اندرسون[مکس]، دانا فوش[سدي]، مارتين لوتر مک ‏کوي[جو-جو]، بونو[دکتر رابرت]، ادي ليزارد[کيت]، سلما هايک[پرستار اوازخوان]. 133 و 131 دقيقه. محصول ‏‏2007 آمريکا. نامزد بهترين آلبوم موسيقي براي يک فيلم سينمايي از مراسم گرمي، نامزد جايزه بهترين طراحي صحنه ‏و بهترين فيلمبرداري از مراسم ساتلايت.‏
دهه 1960، ليورپول. جاد کارگر بندر به قصد يافتن پدر گمشده اش راهي نيويورک مي شود. دست تصادف دختري ‏زيبا به نام لوسي سر راه وي قرار مي دهد و اين دو نفر دلباخته يکديگر مي شوند. لوسي از فعالان جنبش صلح خواهي ‏است و جاد نيز کم کم جذب ايده هاي وي مي شود. اين زوج خيلي زود تحت تاثير دکتر رابرت و آقاي کيت در کوچه ‏هاي گرينويچ ويليج پرچم عصيان برافراشته و دامنه اعتراضات مدني ر تا ديترويت گسترش مي دهند. اما احضار ‏مکس-برادر جاد- به سربازي و اعزام او به ويتنام باعث مي شود تا اين زوج با واقعيت هاي زميني تر، خشن تر و تلخ ‏تري آشنا شده، مبارزه براي خاتمه دادن جنگ ويتنام را آغاز کنند...‏

چرا بايد ديد؟
جولي تايمور متولد 1952 نيوتن، ماساچوست است. پدرش دکتر زنان و مادرش استاد علوم سياسي بود. جولي در ‏نوجواني شيفته اساطيرو فولکلور و بعدها دنياي نمايش شد. در جواني به کشورهاي زيادي سفر کرد و در پاريس ‏‏[مدرسه پانتوميم ژاک لکوک]بازيگري خواند. در دهه هفتاد به ژاپن رفت و در زمينه هنر نمايش عروسکي مطالعه ‏نمود. در کشورهاي آسيايي زيادي با سمت کارگردان و بازيگر به کار نمايش مشغول شد و سرانجام به آمريکا بازگشت ‏تا در برادوي کار کند. نمايش ‏‎'The King Stag'‎‏ که در 66 شهر دنيا اجرا شد، شهرتي بين المللي برايش به دنبا آورد. ‏در دهه 1990 چند اپرا کارگرداني کرد و اجارايش از نمايش اديپ شهريار جايزه امي را ربود. اجراي او از فلوت ‏سحرآميز و سالومه نيز با موفقيت گستره اي همراه بود. تايمور که در سال 1986 براي اولين بار کوشيده بودتا نمايش ‏طوفان-شکسپير- را به فيلم برگرداند، در سال 1992 با فيلم تلويزيوني ‏Fool's Fire‏ بار ديگر دست بهتجربه در زمينه ‏فيلمسازي زد و سال بعد اديپ شهريار را نيز در قالب فيلمي تلويزيوني کارگرداني نمود. اولين فيلم سينمايي تايمور ‏تايتوس[بازهم بر اساس نمايشنامه اي از شکسپير] نام داشت که در 1999 با شرکت آنتوني هاپکينز ساخته شد و ‏برگردان مدرن او ستايش و حيرت منتقدان و تماشاگران را برانگيخت. دومين فيلمش فريدا[2002] نيز به سبب تصوير ‏کردن زندگي جنجالي نقاش مکزيکي و بازي سلما هايک مورد توجه بسيار قرار گرفت. و حالا 5 سال بعد از توفيق ‏فريدا، تايمور با فيلم تازه و جسورانه بازگشته تا روياي بسياري از دوستداران فيلم هاي موزيکال و طرفداران سينه چاک ‏گروه بيتلز را جامه واقعيت بپوشاند. ‏
از اين سو تا آن سوي دنيا يک فيلم عادي نيست. نام فيلم و شخصيت هاي اصلي آن از آوازهاي گروه بيتلز گرفته شده و ‏تايمور با استفاده از 33 ترانه گروه بيتلز يک ضيافت موسيقيايي تدارک ديده است. نام فيلم از ترانه به همين عنوان از ‏آلبوم ‏Let It Be‏ گرفته شده است و بازيگران آوازها را خود اجرا کرده اند. ‏
تايمور با استفاده از قصه دهه شصتي اش مسايل سياسي/اجتماعي امروز را نشانه رفته و موضوع هايي بينادي چون ‏صلح طلبي، آزادي بيان و حقوق بشر را مطرح مي کند. البته زندگي به سبک ‏rock and roll‏ هم فراموش نشده و در ‏کنار وقايعي تاريخي چون شورش ديترويت جلوه اي مضاعف يافته است. برگردان سينمايي ميلوش فورمن از نمايش ‏مو[‏Hair‏] را فراموش کنيد، چون از اين سو تا آن سوي دنيا يک فيلم نوستالزيک يا عاشقانه معمولي نيست. يقين دارم ‏اگر جان لنون نيز زنده بود و به تماشاي از اين سو تا آن سوي دنيا مي نشست، احساس غرور مي کرد!‏
ژانر: درام، موزيکال، عاشقانه. ‏

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا کليک کنيد


لينکهاي دانلود
(نسخه اورجينال با کيفيت DVD)
Across.The.Universe.DVDRip.XviD-iMBT.part09.rar 
Across.The.Universe.DVDRip.XviD-iMBT.part03.rar 
Across.The.Universe.DVDRip.XviD-iMBT.part12.rar 
Across.The.Universe.DVDRip.XviD-iMBT.part01.rar 
Across.The.Universe.DVDRip.XviD-iMBT.part04.rar 
Across.The.Universe.DVDRip.XviD-iMBT.part08.rar 
Across.The.Universe.DVDRip.XviD-iMBT.part06.rar 
Across.The.Universe.DVDRip.XviD-iMBT.part13.rar 
Across.The.Universe.DVDRip.XviD-iMBT.part07.rar 
Across.The.Universe.DVDRip.XviD-iMBT.part11.rar 
Across.The.Universe.DVDRip.XviD-iMBT.part14.rar 
Across.The.Universe.DVDRip.XviD-iMBT.part15.rar 
Across.The.Universe.DVDRip.XviD-iMBT.part02.rar 
Across.The.Universe.DVDRip.XviD-iMBT.part05.rar 
Across.The.Universe.DVDRip.XviD-iMBT.part10.rar

 رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد


دانلود انيميشن


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

تصوير
باصداي پويا

01 - Man [24Kps] [128Kps]
02 - Mehrabouni [24Kps] [128Kps]
03 - Mimiram [24Kps] [128Kps]
04 - Maadar [24Kps] [128Kps]
05 - Yaarab [24Kps] [128Kps]
06 - Jaaddeh [24Kps] [128Kps]
07 - Be Vaghtesh [24Kps] [128Kps]
08 - Tasvir [24Kps] [128Kps]

آلبوم جالب و زیبای پويا با نام «تصوير»

براي دانلود مستقيم آهنگها، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

آهنگ زيباي جلوة رؤيا
باصداي بهرام گودرزي

لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

CubeDesktop v1.1.3 برنامه ای برای ساخت
یک دسکتاپ مکعبی به صورت سه بعدی


بسیاری از کاربران امروزه برای ایجاد تنوع در محیط کاری سیستم عامل های مورد استفاده خود از نرم افزارها و ابزارهایی استفاده می کنند که به وسیله آن ها قادر به ایجاد تغییرات در محیط سیستم عامل به صورت ظاهری می باشند. بیشتر نرم افزارهای که در این زمینه یافت می شوند اقدام به تغییر چهره سیستم عامل با قالب های مختلف می کنند و تغییراتی را در نمای ظاهری پنجره ها و آیکن های سیستم ایجاد می کنند.
در این مطلب با نرم افزاری آشنا می شوید که تغییر نوینی را در سیستم عامل ویندوز برای شما ایجاد می کند.
CubeDesktop نام نرم افزاری می باشد که به کمک آن کاربران قادر به ایجاد یک دسکتاپ مکعبی شکل و سه بعدی در محیط سیستم عامل ویندوز می باشند. این نرم افزار علاوه بر ایجاد دسکتاپ مکعبی از ویژگی های دیگری همانند افکت های مختلف حرکتی در پنجره ها و ابزار برنامه ریزی ، توانایی ایجاد چندین دسکتاپ ، جابجایی پنجره ها میان دسکتاپ های ایجاد شده ، تغییر عکس پشت زمینه و آیکن ها ، استفاده از کلید های میان بر و ... . این نرم افزار محصولی از شرکت thinkinbytes می باشد.

لينک دانلود (حجم  فايل حدود 3 مگابايت مي باشد، کرک فايل در داخل فايل زيپ قرار دارد)

رمز فايل: ندارد
 

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد
 

دنياي موبايل

تقويم 87

تقویم سال 1387 تحت فرمت جاوا برای گوشی های موبایل. از امکانات جالب این برنامه میتوان به مناسبت روز و یادداشت روز در محیطی با گرافیک بالا و ساده اشاره کرد.
 

لينک دانلود مستقيم (حجم فايل کمتر از يک مگابايت مي باشد)

رمز فايل: www.mobin-group.com

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد. لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.

 

 
 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

پيامبر خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) :
طُوبى لِمَن لَقِيَهُ وَطُوبى لِمَنْ أَحَبَّهُ وَطُوبى لِمَن قَال به .

خوشا به حال كسى كه مهدى را ببيند و خوشا به حال كسى كه او را دوست بدارد و خوشا به حال كسى كه قائل به امامت او باشد .

(بحارالانوار : 52 / 309)

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

مرد روستائی سخت مریض شد و خیال میکرد که بزودی میمیرد . . . . لذا رو به زنش کرده و گفت : این آخر عمری از تو یک خواهشی دارم و آن اینست که اگر من مردم تو با همسایه سمت چپی ازدواج بکنی !!
زن گفت : آخر چرا چنین حرفی میزنی ؟ اول اینکه من دعا میکنم خدا به تو شفا بدهد ، بعد آن چرا با همسایه دست چپی ؟ مگر او از همسایه دست راستی چه چیزی اضافه دارد ؟
مرد روستائی گفت : زن عزیزم مسئله همینجا ست دیگر ، همسایه دست راستی بسیار مرد محترم و مومنی است ، ولی همسایه دست چپی سال پیش یک گاو ماده مریض به من فروخت و سر من کلاه گذاشت ، حال میخواهم با این کار من هم تلافی بکنم !!!!


زنی شکا یت به قاضی برد : که آی مرد خدا چاره ام ساز و مرا از دست شوی پر هنر خلاصی ام ده . شوهرم در هر شب بکار مشغول است و روزها را او می خوابد و من از درد کار دوشش خواب ندارم .
قاضی با شوهر زن صحبت کرده و توافق شد که شوهر از شبی پنج نوبت زیاده نخواهد.
هنگام بیرون رفتن شوهر به قاضی گفت : فرمان ده که هنگام ضرورت از این مقدارم پیش فروش دهد ، زن پذیرفت و باتفاق به خانه خود برگشتند .
سه روز بعد زن به نزد قاضی برگشت و گفت : قاضیا مرا طاقت این شوی نباشد که در سه شب سهم پنج شب را نیز پیش خرید کرده است .
ع - زاکانی 

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

یاران امام مهدی (عج) / 2

5. داشتن كفايت كافى و وافى:
«يكفونه ما يريد فيهم» ، ياران حضرت مهدى كفايت فوق العاده جهت انجام وظايف محوله دارند؛ چرا كه كفايت، مشروب از زلال علم است و ياران آن حضرت چون از مشرب تقواى بى بديل و خالص سيراب شده اند، به اقتضاى »واتقوا اللَّه و يعلّمكم اللَّه«،4 دانش وسيع هر كارى را دارند و هر آنچه حضرت از آنها بطلبد به تمام وجود خواسته، اشراف كامل دارند و آن را به نحو احسن و اتم، انجام مى دهند و مراد حضرتش را كما هفوَ المَطلوب حاصل مى نمايند.

6. شب زنده دارى: «رجال لاينامون اللّيل رهبان باللّيل» ياران حضرت مهدى(ع) شب را به قيام و قعود و عبادت و تهجد به سر مى آورند. رهبانان شب اند. در خلوت شبان به دور از انظار رياطلبان، سجاده نياز و نماز را مى گسترانند و اشك خونى را بدرقه اميد وصال مى گردانند. به فرمايش على(ع): »أمّا اللّيل فصافون أقدامهم تالين لأجزاء القرآن يرتّلونه ترتيلاً و يحزنون به أنفسهم«.5 ناى غرّش شيران روز در خلوت شبانگاهان باز مى شود؛ چرا كه اراذل بهايم در خواب غفلتند. مثل مار زخم خورده از شدت فراق بر خود مى پيچند و ناله هاى نيازمندانه شان ميناى حيرت ملكوت را صد پاره مى كند. در شب، شياطين شرك انگيز كمتر ميدان دار معركه اند و در حظيره قدس عبادت بين عابد و معبود، حجابهاى روزانه نيست.

7. شجاعت و دلاورى: «ليوث بالنّهار» ياران حضرتش كه شب تا سحر را نغنوده اند، بر عكس شب زنده داران دنيوى روز را در خواب و غفلت نمى سپارند، بلكه شيران نهارند و پگاه را بر فراز سمندهاى تيز پاى خود پيشواز مى كنند و از هرگونه بطالت و اهمال و لهو و لعب بدورند. البته از فراز «و يصبحون على خيولهم» جهت و سوى كارها و تلاششان مشخص مى شود كه اينان ياريگران اند و ياريگر بايد هماره در فكر يارى و كارهايش در جهت آن باشد. در فرهنگ قويم اينها، تلاش پربار واژه اى است كه ژرفناك ترين معانى را حمل مى كند. آرى مصداق بارز فرمايش مولاى متقيان اند كه «و أمّا النهار فحلماء علماء أبرار و أتقيا».6

8. عبادت خالصانه: «لهم دوى فى صلاتهم كدوىّ النحل» ياران آن حضرت شيفته عبادت اند و قرةالعين شان نماز است. زمزمه عاشقانه آنها در نماز ذوق شهد مصفّا را دارد. به خاطر خدا رو به قبله عشق مى آورند و از عبادت تجارت پيشگان و برده صفتان سخت احتراز مى جويند. بلكه او را به خاطر او، جلّ و علا، مى پرستند، (فتلك عبادة الأحرار) اينان محصول كمال را از سرزمين زرافشان سجاده درو مى كنند و از خمخانه آن، هر فضيلت ديگر را صبغه الهى مى زنند و صفاى اندرون را كه لياقت هم صحبتى و انس و يادگيرى حضرتش را ارزانى مى دارد، از ميخانه سجاده حاصل مى كنند.
سر رشته جان به جام بگذار / كاين رشته از او نظام دارد

9. فرمانبرى و اطاعت محض: «هم أطوع له من الأمة لسيّدها» ياران امام زمان(ع) بر اطاعت بى چون و چراى مولاى خود كمر بسته اند و دل در رضاى او سپرده اند و هر آنچه او بخواهد آن را حق محض و محض حق شمرند. اينان ولايتمداران سر سپرده و بى همتايند كه به هيچ رو از خط فرمان ولىّ خود سربر نمى تابند و سالك نستوه صراط قويم «أطيعوا اللَّه و أطيعوا الرسول و أولى الأمر منكم»7 هستند. تا آنجا كه اگر دستور باشد در دل آتش مى روند و خطاب: «يا نار كونى بردأ و سلاماً»8 را به جان تجربه مى كنند.

10. روشنگرى و هدايت بخشى: «كالمصابيح كأنّ قلوبهم القناديل» ياران مهدى(ع) چراغهاى روشن هدايت اند؛ چرا كه سرچشمه هاى حكمت در اثر تقواى محض از سرزمين قلبشان بر زبانشان جارى است و سراسر وجودشان بارقه لطف ازل را نمايان ساخته و در ظلمت انديشه هإ؛ از قنديل قلبشان پرتو افشانيها رخ داده و مهار خرد خردورزان را بر دست با كفايت خود گرفته و به سوى كعبه مقصود هدايت مى كنند.

11. خداترسى: «و هم من خشية اللَّه مشفقون» ياوران آن حضرت از خشيّت حضرت حق چون بيد بر خود مى لرزند؛ چرا كه بصيرتشان كامل است و اعتقادشان خالص و شهودشان حق اليقين و در اين مرتبه است كه نيران صاعقه جلال و هيبت و قهّاريّت خرمن هستى را مى سوزاند و ترس بر وجود، سيطره مطلق مى يابد تا جايى كه: »قد براهم الخوف برى القداح ينظر إليهم الناظر فيحسبهم مرضى و ما بالقوم من مرض و يقول لقد خولطوا و لقد خالطهم أمر عظيم«9؛ به سوهان ترس چونان تيرهاى نازك تراشيده شده اند. تا جايى كه نظاره گر، بيمارشان مى پندارد، در حالى كه بيمارى ندارند و مى گويد: اينان ديوانه اند. در حالى كه امرى عظيم از خود بى خودشان ساخته است.

12. آرزوى شهادت: «يدعون بالشهادة و يتمنّون أن يقتلوا فى سبيل اللَّه» ياران حضرت حجت(ع) مدام دست بر دعا از حضرت حق وصال شاهد شهادت را مى خواهند. شهادت به عنوان اعلى ترين و راقى ترين وسيله تقرب به مبدأ هستى هماره آرزوى قلبى انسانهاى موحد خالص است و ياران حضرتش هم با عنايت به فيض بى منتهاى «بل أحياء عند ربّهم يرزقون»10 پر و بال در هواى شهادت مى گسترانند و دولت اين غم را به دعا از خدا مى خواهند.

13. خونخواهى از حسين: «شعارهم: يا لثارات الحسين»
از نشانه هاى ديگر ياران آن حضرت(ع) آن است كه اهل شعار «يا لثارات الحسين» هستند. يعنى داعيان خونخواهان حسين(ع) و داعيه داران اخذ حق آن مظلوم تاريخ اند. قرار گرفتن راستين - نه ادّعايى - در جناح سيدالشهدا و اهتزاز لواى ولاى آن امام(ع) و اهتمام در اخذ خون آن بزرگوار حكايت از فرهنگى بس ناب دارد كه ريشه در همه خصايص و فضايل عالى دارد، اينان كارگزاران حق اند و حسين(ع) كشته راه حق. نداى «ألا ترون أنّ الحقّ لايعمل به و أنّ الباطل لايتناهى عنه»11 آن مظلوم پژواك همت عالى ياران آن حضرت(ع) است تا طنين حكومت حق را در تمامت جهان آشناى گوشهاى همگان نمايند.

14. يارى امام حق: «بهم ينصراللَّه إمام الحق» رسيدن به منزلت واسطه گرى و نصرت قائم آل محمد(ع) برترين كمالها را مى طلبد و بايستى در بى بديل ترين فراز كمال و عشق بود تا به اين خلعت عالى مخلع گرديد. بدين تشريف هر كسى را مشرف نمى گردانند، بايد گوهرى پاك داشت و اهل حال بود و رياضت كش كوى عشق كه:
گوهر پاك ببايد كه شود قابل فيض
ورنه هر سنگ و گلى لؤلؤ و مرجان نشود
آرى همين خصيصه به تنهايى در ژرفاى لياقت ياران آن حضرت كفايت مى كند كه ورود در سلك ناصران مقتضى سنخيّت و تناسب است چرا كه:
ز روى دوست دل دشمنان چه در يابد
چراغ مرده كجا شمع آفتاب كجا؟
چه نسبت است به رندى صلاح و تقوى را
ببين تفاوت ره از كجاست تا به كجا

پى نوشتها: 1 . محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج52، ص307 و 308: «له كنز بالطالقان ماهو بذهب، ولا فضة، و راية لم تنشر منذ طويت، و رجال كأنَّ قلوبهم زبر الحديد لايشوبها شكّف فى ذات اللَّه أشدّ من الحجر، لو حملوا على الجبال لأزالوها، لا يقصدون براياتهم بلدة إلاّ خرَّبوها، كأنَّ على خيولهم العقبان يتمسّحون بسرج الإمام،عليه السلام، يطلبون بذلك البركة، و يحفّون به يقونه بأنفسهم فى الحروب، و يكفونه ما يريد فيهم. رجال لاينامون اللّيل، لهم دوىّف فى صلاتهم كدوىّف النحل، يبيتون قياماً على أطرافهم، و يصبحون على خيولهم، رهبان باللّيل ليوث بالنّهار، هم أطوع له من الأمة لسيّدها، كالمصابيح كأنَّ قلوبهم القناديل، و هم من خشيةاللَّه مشفقون، يدعون بالشهادة، و يتمنّون أن يقتلوا فى سبيل اللَّه، شعارهم: يا لثارات الحسين، إذا ساروا يسير الرّفعب أمامهم مسيرة شهر، يمشون إلى المولى إرسالا، بهم ينصراللَّه إمام الحقّف». * 2 . همان، ج77، ص374، از حضرت على(ع). * 3 . همان، ج70، ص213، از حضرت على(ع). * 4 . سوره بقره(2) آيه 282. * 5 . سيد علينقى فيض الاسلام، ترجمه و شرح نهج البلاغه، خطبه 184، ص612. * 6 . همان، ص613. * 7 . سوره نساء(4) آيه 59. * 8 . سوره انبياء(21) آيه 69. * 9 . ترجمه و شرح نهج البلاغه، خطبه 184، ص613. * 10. سوره ال عمران(3) آيه 169. * 11. محمدباقر مجلسى، بحارالأنوار، ج44، ص381.

 

 

ترجمه اخبار ترکيه
uzakyol@gmail.com

3 هزار و دویست موش، حفاظت از جان ولادیمیر پوتین را بعهده می گیرند!

3 هزار و دویست موش ماده سفید وظیفه حفاظت از جان ولادیمیر پوتین را بعهده می گیرند!
سرویس امنیت فدرال روسیه که وظیفه حفاظت از جان رئیس جمهور روسیه را برعهده دارد در سایت رسمی دولت خرید این تعداد موش سفید ماده را به مناقصه گذاشت.
در متن آگهی مناقصه سرویس حفاظت از پوتین آمده است: " سه هزار و دویست موش آزمایشگاهی سفید ماده بین 16 تا 18 گرم مورد نیاز است!"
به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، سخنگوی کاخ کرملین در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه سرویس امنیتی پوتین این تعداد موش را برای چه می خواهد گفت نمی داند!
اما به نوشته روزنامه کومسومولسکایا پراوادا این موشها برای آزمایش سمی بودن یا نبودن غذای مقامات عالیرتبه به کار گرفته خواهند شد!

 

 

پرسش از اسلام
zahra4066@yahoo.com

سوال:

در سيره نبوي، زنان چه جايگاهي داشتند؟


 

پاسخ:

خداوند بشر را از دو جنس مرد و زن آفريده و آنها را مكمل همديگر معرفي نموده است نقش زن در زندگي غير قابل انكار و وجودش ضروري است.
دين اسلام به زن بعنوان يك عنصر موثر در حيات و سعادت اجتماعي مي نگرد و او را در بالاترين درجات كه براي انسان ممكن است كسب شود معرفي مي نمايد واز زنان نمونه بعنوان الگو و اسوه براي بشريت ياد مي كند، اين توجه معطوف از ناحيه دين در جايي است كه زن از نظر معنوي به اوج تكامل رسيده تا در كتب آسماني نامش تجلي كند.[1]
پيامبران براي هدايت انسان فرستاده شده اند در تمام اديان ملاك برتري تقوي و معنويت است جنسيت نمي تواند معيار برتري باشد و جنسيت هرگز محدويت براي كسب كمالات نيست. قرآن به زن و مرد بطور مساوي توجه مي كند «هن لباسٌ لكم و انتم لباسٌ لهن»[2] پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ نيز مانند انبياي ديگر، رسالت جهاني براي تمام اقشار داشته و هرگز انساني را به خاطر جنسيت محدود و محصور نكرده و دين او به خاطر تضييع حقوقي كه از زنان در جوامع مختلف شده بود توجه بيشتري به زنان نمود تا حقوق آنها احياء و قدرشان معلوم و جايگاهشان شناخته شود براي آگاهي از جايگاه زن در سيره نبوي كافي است به آنچه درباره زنان در جوامع انساني قبل از بعثت انجام مي گرفت آگاهي يابيم.
آيات قرآني به برخي از آداب و رسوم جامعه اعراب جاهلي كه درباره حقوق زنان انجام مي گرفت اشاره داشته[3]علاوه بر آن منابع تاريخي نيز پرده از روي برخي حقايق و ظلمها درباره زنان برداشته و به انعكاس اخبار آن پرداخته اند.[4]
در جامعه ايران و روم باستان كه دو امپراطوري بزرگ جهان باستان و قبل از طلوع خورشيد اسلام بودند زنان وضعيتي بهتر از جامعه عرب نداشتند كه در جاي خود جاي تامل و تفصيل است.[5]
در بعثت و طلوع خورشيد اسلام زن جايگاه اعلاي انساني خود را در سايه دين مبين اسلام و حكومت پيامبر و رسالت آنحضرت بازيافت، چنانكه اولين مسلمان و ايمان آورنده به پيامبر خديجه دختر خويلد تنها بانوي پيامبر اسلام است كه توفيق درك حقايق وحي را داشته و در راه استقرار و استمرار رسالت از ثروت و دارائي خود چشم پوشي نموده و در سخترين روزهاي زندگي پيامبر از آن حضرت پشتيباني و حمايت نمود.[6]
پس از آشكار شدن دعوت پيامبر اكرم زنان نه تنها در پذيرش دعوت پيامبر از مردان تبعيّت ‌جستند بلكه در راه اسلام تا پاي جان پايداري نموده و شكنجه ها را تحمل كردند و از كلمه توحيد چشم پوشي نمودند تا به درجه رفيع شهادت نايل شدند، نمونه بزرگ اين زنان «سميه» مادر عمار و همسر ياسر شهيد اسلام است.[7]
در برخي از امور زنان از مردان پيشگام بوده و از دين الهي حمايت نمودند. حوادث قبل از حجرت نبوي كه نقطه عطفي مهم در تاريخ اسلام محسوب مي شود زنان انصار مدينه به حمايت و بيعت با رسول خدا در پيمان عقبه با شوق و اشتياق حاضر شدند.[8]
در دوره استقرار پيامبر اكرم در مدينه تا دوران ثبات و برقراري حكومت اسلامي در يثرب نقش بانوان مسلمان انصافاً بر جسته تر از توصيفاتي است كه در منابع مطالعاتي منعكس شده است در برخي از جنگها، نظير جنگ احد كه از حساس ترين و تعيين كننده ترين جنگهاي اسلام با كفر بود نقش زنان از لحاظ فيزيكي و روحي با وجود اندك بودن عددشان بسيار حماسي است، چنانكه ام عماره نمونه اي از زنان قهرمان صدر اسلام است كه همراه با اعضاي خانواده خود در اين جنگ بعنوان امدادگر و سقا حضور يافته بود وقتي ديد عرصه بر رسول خدا تنگ شد، و جان آنحضرت در معرض خطر قرار گرفته مسلح شد و به دفاع از رسول خدا پرداخت و جرا حاتي سخت در اين جنگ برداشت برخي از زنان انصار كه در معركه حاضر بودند مانند هند دختر «عمر و بن حرام» كه شوهر و پسر و برادرش را از دست داده بود و آنها را با شتري براي دفن در مدينه منتقل مي نمود جمعي از بانوان مدينه با او مواجه شدند و از اوضاع جنگ پرسيدند اين زن در جوابشان گفت: حال رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ خوبست غير از آن ‌هر مصيبتي بوده ناچيز است خدا از مؤمنان كساني را به فيض شهادت نايل نموده و كافران با خشم و بدون نتيجه سرافكنده نموده است و همچنين زني كه شوهر و برادر و پدرش را از دست داده بود پس از ملاقات با رسول خدا با شجاعت و شهامت عرض كرد پس از سلامت تو هر مصيبتي براي ما ناچيز است.[9]
اين نمونه از صلابت و پايداري، بانوان در راه اسلام در راه رسول خدا از خود نشان داده اند كه قلم و زبان عاجز از بيان احساسات و اشتياق دروني آنان نسبت به پيامبر اسلام است كه با درك عميق مقام رسالت اين حقايق متجلي شده است. نمونه بي نظير بانوان صبور تاريخ اسلام و انسانيت يگانه دختر پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ كه با وجود عواطف شديد و كاملش به پدر مهربان خود زخمهاي او را مداوا مي نمود و از او پرستاري مي كرد تا زخمهايش بهبودي يابد و از همسر فداكارش با قوت دل پشتيباني مي نمود تا اساس و ريشه دين اسلام مستحكم شود.[10] پيامبر اكرم براي فاطمه جايگاه خاصي قائل بود و از خديجه همسر وفادارش بسيار تجليل مي كرد و در مدينه با همسران خويش برخوردي بسيار احترام آميز داشت عدالت و مساوات را درباره آنان رعايت مي نمود و همواره به صحابه خويش درباره رعايت حقوق همسران و دختران سفارش مي نمود تجليل پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ از فاطمه علاوه بر اينكه دخترشان بود بيشتر به خاطر مقامات معنوي كمالات روحي فاطمه بود كه بعنوان زن از چنين جايگاهي برخوردار بود بطور كلي در سيره نبوي براي زنان جايگاهي بسيار منظور شد و در مقابل زنان پاك دامن و صبور و مؤمن زناني منافق و... در جوار رسول خدا حضور داشتند كه جايگاه رفيع خود را تخريب نموده و با ارتكاب اعمالي ناروا رسول خدا را آزار مي دادند مانند برخي از همسران آن حضرت و بعضي از زنان يهود و زنان مشركيني مثل ابوسفيان و همسر ابولهب كه قرآن در مذمت او سخن گفته است.
پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ با گفتار و روش برگرفته از وحي و خلق نيكوي خود زنان را در دين مبين اسلام جايگاهي بس رفيع عطا فرمود و عزت و حرمت زن را فزوني داد و بنيان سعادت خانواده و فرزندان را در گرو مقام زن تبيين نمود و فرمود: الجنه تحت اقدام الامهات؛ بهشت زيرا پاي مادران است، همچنين فرمود شوهر داري نيكوي زنان پاداشي همچون پاداش جهادگران جبهه جنگ دارد، با اين نگرش بطور كلي نوع نگاه به زن را در تمام جهان دچار تغيير و دگرگوني نمود و با اصول و قوانين شرعي حريم خانواده ها را حصار مستحكم كشيد و عفاف را در بين اهل اسلام جايگزين خوار شمردن زنان نمود و به زن ارج و عزت داد. و تمام حقوق او را با قوانين مخصوص احقاق نموده و منضبط كرد.

---------------------------------
[1] . چنانكه در قرآن از مريم مادر عيسي و همسر فرعون، براي مؤمنين اسوه و الگو معرفي شده اند، سوره تحريم آيه 11 و 12.
[2] . «زنان مايه آرامش و عفت مردان هستند و مردان نيز مايه آرامش و عفت «آبروي زنان هستند.»، سوره بقره 187.
[3] . سوره نحل آيه 58 و 59، درباره احساس حقارت به داشتن دختر و زنده به گور كردن آن اشاره دارند.
[4] . ر.ك: شوقي ضيف العصر الجاهلي، ترجمه ذكاوتي، چاپ اول، تهران، اميركبير، 64، 86-83.
[5] . رك كريسنين سن، تاريخ ايران در زمان ساسانيان، رشيد ياسمي، چاپ نهم، تهران، دنياي كتاب، 74، ص 432.
[6] . ر.ك: علي محمد دخيل، ترجمه حريرچي، چاپ پنجم، تهران، اميركبير، 73، ص 13، ص 11.
[7] . ر.ك: ابن اسحق، سيره چاپ اول، قم، اسماعيليان، 1368، 192-191.
[8] . ر.ك: آيتي، تاريخ پيامبر اسلام، چاپ ششم، تهران، دانشگاه، 78، ص 158.
[9] . ر.ك: همان ص 271.
[10] . ر.ك: علامه مجلسي، بحارالانوار، چاپ دوم، تهران درالكتب الاسلاميه، 1362، ج 43، ص 43-18.

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

ابوالقاسم فردوسی، نگارنده‌ی شاهنامه، یک دهگان بود. دهگانان پیش از اسلام و حتی تا قرون اولیه‌ی اسلامی، طبقه‌ی بالنسبه مرفه روستانشین محسوب می‌شدند. آنها معمولاً رعیت فئودال‌های بزرگ نبودند اما بیش از یک یا دو پارچه آبادی نیز در اختیار نداشتند و در مقایسه با مالكان بزرگ و دربار كه گاه صاحب تا هزار پارچه آبادی نیز بودند، تنها خرده مالک به حساب می‌آمدند.
به هر حال این طبقه كه شاید بتوان آن را «خرده بورژوازی روستایی!» نامید فارغ از تعصب مذهبی شهری، از دوره‌ی ساسانیان تا قرن پنجم هجری مثل یک بستر اجتماعی برای پرورش فرهنگ ایران عمل می‌كرد.
با این تفاصیل فردوسی و همسرش كه به زبان پهلوی نیز تسلط داشتند از منابع پهلوی ساسانی و داستان‌های عامیانه‌ی مردم شرق ایران به عنوان ماده‌ی اولیه‌ی كار خود استفاده كردند. در این میان تخیل دراماتیک شاعر نیز در شكل‌گیری نهایی شاهنامه نقش مهمی داشته است. تحت تاثیر همه‌ی این عوامل اثری آفریده شد كه عظمت كار نگارنده‌ی آن شاید از عظمت داستان‌های آن بیشتر باشد.
اما به احتمال زیاد آگاهی فردوسی از تاریخ ایران پیش از ساسانیان از مورخان امروز كمتر بوده است و از این رو، وی از منشأ بسیاری از افسانه‌هایی كه از این دوران نقل كرده بی‌خبر بوده است. پس شاهنامه از معدود كتاب‌هایی است كه اطلاعاتی بیش از دانش نگارنده‌اش در‌بر دارد .

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة الأنبياء آيات: 112 محل نزول: مکه

 
وَكَمْ قَصَمْنَا مِن قَرْيَةٍ كَانَتْ ظَالِمَةً وَأَنشَأْنَا بَعْدَهَا قَوْمًا آخَرِينَ 11 فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنَا إِذَا هُم مِّنْهَا يَرْكُضُونَ 12 لَا تَرْكُضُوا وَارْجِعُوا إِلَى مَا أُتْرِفْتُمْ فِيهِ وَمَسَاكِنِكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْأَلُونَ 13 قَالُوا يَا وَيْلَنَا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ 14 فَمَا زَالَت تِّلْكَ دَعْوَاهُمْ حَتَّى جَعَلْنَاهُمْ حَصِيدًا خَامِدِينَ 15 وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاء وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ 16 لَوْ أَرَدْنَا أَن نَّتَّخِذَ لَهْوًا لَّاتَّخَذْنَاهُ مِن لَّدُنَّا إِن كُنَّا فَاعِلِينَ 17 بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ 18 وَلَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَنْ عِندَهُ لَا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَلَا يَسْتَحْسِرُونَ 19 يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لَا يَفْتُرُونَ 20 أَمِ اتَّخَذُوا آلِهَةً مِّنَ الْأَرْضِ هُمْ يُنشِرُونَ 21 لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ 22 لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ 23 أَمِ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ هَذَا ذِكْرُ مَن مَّعِيَ وَذِكْرُ مَن قَبْلِي بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُم مُّعْرِضُونَ 24

 

ترجمه فارسي مکارم
چه بسيار آباديهاى ستمگرى را در هم شكستيم; و بعد از آنها، قوم ديگرى روى كار آورديم! «11» هنگامى كه عذاب ما را احساس كردند، ناگهان پا به فرار گذاشتند! «12» (گفتيم:) فرار نكنيد; و به زندگى پر ناز و نعمت، و به مسكنهاى پر زرق و برقتان بازگرديد! شايد (سائلان بيايند و) از شما تقاضا كنند (شما هم آنان را محروم بازگردانيد)! «13» گفتند: «اى واى بر ما! به يقين ما ستمگر بوديم!» «14» و همچنان اين سخن را تكرار مى‏كردند، تا آنها را درو كرده و خاموش ساختيم! «15» ما آسمان و زمين، و آنچه را در ميان آنهاست از روى بازى نيافريديم! «16» (بفرض محال) اگر مى‏خواستيم سرگرمى انتخاب كنيم، چيزى متناسب خود انتخاب‏مى‏كرديم! «17» بلكه ما حق را بر سر باطل مى‏كوبيم تا آن را هلاك سازد; و اين گونه، باطل محو و نابود مى‏شود! اما واى بر شما از توصيفى كه (درباره خدا و هدف آفرينش)مى‏كنيد! «18» از آن اوست آنان كه در آسمانها و زمينند! و آنها كه نزد اويند ( فرشتگان) هيچ گاه از عبادتش استكبار نمى‏ورزند، و هرگز خسته نمى‏شوند «19» (تمام) شب و روز را تسبيح مى‏گويند; و سست نمى‏گردند «20» آيا آنها خدايانى از زمين برگزيدند كه (خلق مى‏كنند و) منتشر مى‏سازند؟! «21» اگر در آسمان و زمين، جز «الله‏» خدايان ديگرى بود، فاسد مى‏شدند (و نظام جهان به هم مى‏خورد)! منزه است خداوند پروردگار عرش، از توصيفى كه آنها مى‏كنند! «22» هيچ كس نمى‏تواند بر كار او خرده بگيرد; ولى در كارهاى آنها، جاى سؤال و ايراد است! «23» آيا آنها معبودانى جز خدا برگزيدند؟! بگو: «دليلتان را بياوريد! اين سخن كسانى است كه با من هستند، و سخن كسانى ( پيامبرانى) است كه پيش از من بودند!» اما بيشتر آنها حق را نمى‏دانند; و به همين دليل (از آن) روى گردانند «24»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

bena@noavar.com

گرگ وحشی

در جنگ ۳۳ روزه٬ حضرت آقا در جریان یورش یهودیان اسرائیلی به لبنان٬ آنان را به لقب گرگ وحشی مفتخر نمود که بسیار نیز برازنده آنان بوده و خواهد بود. جالب است که معظم له صفت وحشی را به این گرگ اطلاقنمود در حالی که گرگ در ذات خود وحشی بوده و وقتی ایشان این حیوان درنده را با تاکید وحشی می خواند عمق فاجعه امروز در غزه را می توان تا حدودی درک کرد.
امروز این گرگ وحشی به رسم معمول همیشه٬ قلاده پاره نموده و به مردمان بی پناه فلسطین یورش برده است. سایر حیوانات نیز که در ممالک خود سروری می کنند سکوت نموده و مشغول چریدن در مزرعه عمو سام هستند تا بار دیگر مشخص گردد حامی عرب سنی مظلوم٬ شیعه پیرو پرچم سرخ حسین علیه السلام و نهضت سبز امام عصر (عج) می باشد.

 

 

milkway2050@yahoo.com

سلام
شاید برای شما پیش آمده باشد که بخواهید حجم یک عکس را کاهش دهید. ولی کاهش کیفیت شما را از این عمل باز میدارد. حال شما با این ترفند این کار را بدون کاهش کیفیت انجام دهیم:
Start -
all programs -
Microsoft office -
Microsoft office tools -
Microsoft office picture manager-
picture -
compress pictures settings

در این قسمت بعد از انتخاب عکس مورد نظرگزینه
documents
را انتخاب کرده و روی
ok
کلیک کنید.
تمام شد عکسی با حجم 3.02 مگا پیکسل تبدیل می شود به عکسی با 273 کیلو بایت بدون از دست دادن کیفیت.

 

 

hamid_naeini@yahoo.com

salam
khasteh nabashid
aks az : karkhaneyeh 5 hezar toni siman khaakestari naein ( benvid )
shoroo faaz aval : mehr 1387
mer30
hamid az naein

 

 

ali_chemist2004@yahoo.com

همیشه ما به کسانی که همفکر ما نیستند و دوستشان نداریم توهین می کنیم

جالب است که ما ایرانی ها همیشه خود را عقل کل و مطلق می دانیم و به دشمنان و مخالفان فکریمان با تمام قدرت می توپیم. این مطلب را در جواب نوشته ای که در انتقاد از استفاده شما از اخبار ترکیه فرستاده شده بود می نویسم . اولاً اگر بحث اشغال و جدا کردن یک منطقه از کشوری مطرح باشد به اعتراف همه مورخان و جری ترین ایران پرستان آریائیها خود قومی مهاجرند و اشغالگر ایران ، پس صاحب ایران نیستند که ترکیه هم بشود اشغالگر جزئی از این سرزمین یعنی بخشی از کردستان. دوماً در اینکه پ.ک.ک. هم مثل دولت و صد البته بسیار موذیانه تر از دولت ترکیه (از پشت خنجر زدن) به ملت کرد خیانت می کند شکی نیست.سوماً شما لطف کرده و فقط حقوق خود را فریاد کنید و این وسط موذیانه مثل خیلی ها آذربایجان ما (ترکها) را به نفع خود مصادره نفرمائید . بسیار احمقانه است که آذربایجان را معرب آتروپاتگان بشماریم . البته بحث در مورد اسم وطنم بالاتر از شان این نوشته است و آن را به جائی و محفلی با شان بالاتر وامی گذارم.وقتی دولتهای بعد از پهلوی های نژاد پرست حداقل حقوق ترکها را به عنوان نه اقلیت بلکه اکثریت زبانی در ایران نادیده می گیرند و بعد از انقلاب هم این شیوه ظالمانه ادامه می یابد هیچ کس دم از نژادپرستی نمی زند ولی وقتی دولت ترکیه یاغیان کرد را تحت تعقیب قرار می دهد می شود نژادپرست. (البته من منکر اجحاف در حق کردها در ترکیه نمیشوم ولی اجحاف در حق ما در ایران کمتر از اجحاف در حق آنها در ترکیه نیست).

 

 

s_th_2006@yahoo.com

 

 

alitheboy@gmail.com

در خصوص مطلب روزانه شماره 906 تحت عنوان:
سارقی جدید در سیستم بانکی ایران به نام خودپردازهای شبکه شتاب

Ba salam
Lazem be zekr ast tamaiye motesadeiean atm haye shoab koliye bankha movazafan dar aghaze rooz eghdam be shomareshe vojooh mojood dar dastgahe khodapardaze karde va anra ba gozareshate dastgah check konand , va dar soorate moghyerat eghdam be peida kardan shakhse morede nazar va varize mabaghe kasr shode be onvane yek sanade eslahi mibashand. ien dar hali ast ke ertebat ghat shode bashad , dar sayere mavared az jomle eshkal dar dastgahe pool shomar ,naghse fani ya mavaredi ke dastgah egdam be kasr mojoodi va adam pardakht pool mikonad, belafasle tavasote khode arm yek sanade eslahi sader va mablagh kasr shode be hesab shakhs variz migardad. shomare va moshakhasate mablagh varizi tavasote sanade eslahi dar print hesab mojood ast.
Alave bar mavarede fogh dar soorate edeaye shakhsi mabni bar kasr mojoodi va adame pardakht vajh tavasote atm ba tavajoh be vojoode gozareshta moteaded ghabel peygiri mibashad.

Ali Yavari
Karmande

 

.

alirezamajidi@gmail.com

دست دادن با یک پزشک، جان مردی را نجات داد!

مارک گوریری 36 ساله، در رستورانی مشغول به کار بود. روزی یکی از دوستانش به صورت اتفاقی او را به همراهش که پزشک 46 ساله‌ای به نام کریس بریت بود، معرفی کرد. آن دو برای صرف نهار به بیمارستان آمده بودند.
هنگامی که دکتر بریت با مارک دست می‌داد، متوجه شود که دست‌های او بزرگ‌تر از حد معمول هستند و حالت اسفنجی دارد و صورتش هم ابعاد بزرگی دارد. این علایم نشاندهنده بیماری آکرومگالی هستند. بیماری آکرومگالی در اثر توموری در غده هیپوفیز و ازدیاد ترشح هورمون رشد توسط این تومور رخ می‌دهد. این تومور در صورت درمان نشدن می‌تواند منجر به مرگ شود.
خود مارک متوجه بزرگ شدن دست‌ها و صورتش شده بود ولی تصور می‌کرد که بزرگی دستهایش ناشی از کار زیاد و کار در آشپزخانه است.
مارک گوریری
و دکتر کریس بریت در حال دست دادن مجدد باهم ( به بزرگی دست مارک توجه کنید.)

 vlcsnap-294162.jpg

بعد از بررسی‌های پزشکی، ماه گذشته مشخص شد که او توموری دو سانتیمتری در سر دارد، با یک عمل جراحی بیشتر حجم تومور برداشته شد و در ادامه درمان، مارک باید داروهایی برای کنترل ترشح هورمون‌ها مصرف کند. مارک به شوخی می‌گوید که:
 «مادرم تصور می‌کند که کریس فرشته محافظ من است. امکان داشت که بینایی‌ام را از دست دهم و یا ناراحتی‌های دیگری پیدا کنم، فکر می‌کنم که زندگی‌ام را مدیون کریس هستم.»
دکتر بریت گفته است که از زمان دانشجویی مورد بیماری آکرومگالی ندیده بود. آکرومگالی بیماری‌ای است که هر پزشک اگر خوش شانس باشد، در دوران حرفه پزشکی‌اش می‌تواند تنها یک مورد آن را ببیند.
از هر یک میلیون نفر تنها 3 نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. آکرومگالی می‌تواند منجر به اختلال دید، دیابت و مشکلات فشار خون شود.

منابع: بی‌بی‌سی و تلگراف

 

 

reza.reza1386@yahoo.com

جواب به: از فلسطین هیچ صدایی...

amoonashenas
دوست عزیز چرا اینطور به دنیای اطرافت نگاه میکنی؟؟؟؟؟این همان خودخواهی درونی هر انسانی است که مانع از کمک به دیگران میشود.پیروز ان کسی است که در عین مشکلات مالی دستی در جیب برده و به همسایه حتی بد اخلاق خود کمک میکند تا رضای خدا را بدست اورد
در بعد بزرگتر هم میتوان کشور را مثال زد.دوست من اگر اینطور که تو فکر میکنی اصلا هیچ کشوری نباید به هیچ کشوری احساس همدردی کند .چون حتی در امریکا و اروپا هم مشکل مالی و فقر بیداد میکند.چند وقت پیش فیلمی دیدم از هالیوود که ویل اسمیت با پسر کوچکش بازی میکرد.در این فیلم اوج فقر را در همان جامعه ثروتمند امریکا میدیدی.پس فقر همه جا هست.اما ما بالاتر از ایران چیزی داریم به نام اسلام.دین ما به ما گفته که از مظلومان حمایت باید کرد
عزیزم تو همان حرف عربهای دوران جاهلیت را میزنی.ما در دین خود عرب و عجم نداریم.همه مسلمان هستیم.همه روزی در یک کشور واحد فارق از ایران و عراق و لبنان زیر پرچم اسلام با رهبری مهدی موعود زندگی میکنیم
ان عربهایی که تو میگویی در جنگ علیه ما بودند دوست من کمی اگر مطالع کنی که نمیکنی خواهی دید که انها با ایرانی بودن ما کاری ندارن انها با شیعه بودن ما کار داشتند همانوطر که غربیها با حکومت شیعه ما کار دارند.به قول امام راحل اینها با اسلام ما کار دارند.اگر روزی از اسلام دست بکشیم با ما دیگر کاری ندارند.(البته اسلام بی عرضه نه)در مورد عماد مغنیه نیز این را بگویم که اون نیز مانند دیگر شهدای اسلام و شیعه تابع دستورات رهبر ما(خمینی و خامنه ای)بودند.باید افتخار کنی میروی در لبنان در هر خانه ای که پا میگذاری عکسی از رهبر ایران را روی دیوارشان میبینی
دوست عزیز تو به دید ایرانی بودن نگاه نکن.تو به دید اسلامی بودن و شیعه بودن خودت نگاه کن
این است همان تداخلی که دوست خوبمان پورچستا باید متوجه ان باشد.میبینی که کجا این مقایسه به درد میخورد؟؟؟؟

 

 

motahareahmadi@yahoo.com

يک ايميل دريافتي

salam
khaste nabashid
faghat khastam az shoma va hamey azizani ke dar in majale zahmat mikeshan tashakor konam.
ham etelaate jadidi dar ekhteyare khanande migozarad va ham inke khaste konande nist.
man iran nistam va ashnayei man ba in majale komak bozorgi be man kard.
mamnoon

 

 

korosh_kabir1983@yahoo.com

دولت از نتایج بودجه87 اعلام برائت کرد

با آن که مجلس هفتم در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی لایحه بودجه سال 87 را فقط در 5 روز تصویب کرد و در راستای نظرات محمود احمدی‌نژاد کم‌ترین تغییرات را در آن اعمال ساخت؛ سخنگوی دولت نهم در یک فرافکنی زودهنگام تصریح کرد که نتایج اجرای این لایحه بر عهده مجلس و مجمع تشخیص مصلحت است و دولت نتایج آن را بر عهده نمی‌گیرد!
گزارش خبرنگار سیاسی شهاب‌نیوز، غلامحسین الهام سخنگوی دولت احمدی‌نژاد روز شنبه در کنفرانس خبری خود گفت: «بودجه مصوب مجلس با آنچه که دولت به مجلس ارایه کرده بود متفاوت است. بنابراین، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید مسوولیت نتایج اجرایی قانون بودجه را به عهده بگیرند!»
الهام افزود: لایحه‌ای که دولت ارایه کرد با تغییرات متعددی از سوی مجلس مواجه شد. لذا گرچه دولت اجرای آن را کاملا به عهده می‌گیرد اما مسوولیت نتایج آن با مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام است زیرا در این دوره مجمع نیز بخش‌هایی را به بودجه اضافه کرد.
سخنگوی دولت، «تورم زایی» و «ایجاد تکلیف برای دولت جهت واگذاری ‪۵۰‬ درصد واگذاری‌ها در یک سال» را از جمله مشکلات قانون بودجه دانست و گفت: با توجه به رقم بالای انجام ‪ ۵۰‬درصد واگذاری‌ها در یک سال، بازار چگونه می‌تواند این حجم را جذب کند به گونه‌ای که قیمت سهام کاهش نیابد و بیت المال نیز صدمه نبیند.
الهام نهایتاً با تاکید بر اینکه «آثار و نتایج بودجه متوجه تصویب‌ کنندگان است» افزود: دولت قانون بودجه را اجرا خواهد کرد و مسوولیت اجرایی آن را می‌پذیرد اما مسوولیت نتایج ناشی از اجرای بودجه را باید مجمع و مجلس بپذیرند.
بنا بر این گزارش؛ فرافکنی زودهنگام دولت در زمینه آثار و نتایج بودجه سال 87 در حالی است که این لایحه بر خلاف همیشه، کم‌ترین تغییرات را شاهد بوده است و مجلس به دلیل فرارسیدن ایام انتخابات تغییرات به مراتب ناچیزی را در لایحه دولت اعمال کرد. رسیدگی به لایحه بودجه 87 به قدری عجولانه بود که نمایندگان تعیین تکلیف برخی موارد کلیدی مانند بنزین را کاملاً به دولت محول کردند و در این مسایل هیچ تصمیمی نگرفتند.
این گزارش می‌افزاید: با آن که دولت احمدی‌نژاد طی سه سال اخیر همواره مسئولیت مشکلات موجود را بر گردن دولت‌های قبلی، منتقدان داخلی یا نهادهایی مثل مجلس و دستگاه قضایی انداخته است، اما اظهارات روز شنبه دکتر الهام به دلیل «فرافکنی زودهنگام» بی‌سابقه است. در واقع اگر دولت تاکنون «پس» از بروز مشکلات تلاش می‌کرد مسئولیت آن را بر گردن دیگران بیندازد، اکنون یک سال «پیش» از بروز مشکلات احتمالی، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده است.
این گزارش در پایان تاکید کرده: لایحه بودجه سال 87 در حالی به مجلس ارایه شد که کارشناسان اقتصادی هر دو جناح کشور هشدار می‌دادند پافشاری دولت بر اشتباهات گذشته‌اش باعث تشدید گرانی‌های افسار گسیخته خواهد شد و حتی کارشناسانی چون «دکتر احمد توکلی» نسبت به نتایج آن «اعلام خطر» کردند. در این شرایط، اکنون که این لایحه طبق نظر دولت و بر اساس تئوری‌های اقتصادی دکتر احمدی‌نژاد تصویب شده است، سلب مسئولیت قوه مجریه آن هم یک سال پیش از اجرای این لایحه جای حیرت و تعجب دارد.

 

 

ahmadak_110@yahoo.com

18 تیر و مجلس هشتم

عقربه های ساعتم رو ۱۰ بودن. خیابونا خلوت خلوت بود. خسته داشتم عرض میدون فاطمی رو رد میکردم که یه جوون جلومو گرفت و گفت: میدون فاطمی کجاست؟
گفتم: همینجا.
گفت : میخوام برم کوی دانشگاه.
چند ثانیه خیره خیره نگاش کردم . گفت: آقا گفتم میخوام برم کوی دانشگاه . چرا بهت برمیخوره؟
گفتم : نه. اون طرف سوار ماشین گیشا شو. سر امیر آباد پیاده شو. اونجا سوال کن.
بی اختار تمام فکرم مشغول تیرماه ۷۸ شد.

*****

ساعت ۲ نصف شب بود. یه شب جمعه گرم. حرم حضرت عبد العظیم بودم. موبایلم زنگ زد و سردبیر پشت خط فریاد میزد که خودتو زود برسون کوی دانشگاه و بعد هم صدای بوق اشغال.
اسم کوی رو شنیده بودم ولی نمیدونستم کجاست. ایندفعه من زنگ زدم که چه خبر شده؟ سردبیر گفت: به خاطر بحث روزنامه سلام دانشجوها شلوغ کردن.
گفتم : اونا که عادت دارن.
گفت : این دفعه فرق میکنه.
راه افتادم و قبل از اذان صبح رسیدم. یه عده آدمی که صورتاشونو بسته بودن پشت نرده هایی که یه مجموعه ساختمونو محصور کرده بود جمع بودن و به سر و ته نظام فحش میدادن.

18 تیر

از حالت یه شورش عادی خارج بود و شبیه یه کودتا.
شنیده بودم که کودتا یا بین نظامیون، يا سياسيون، يا دانشجوها شكل ميگيره. اما اين يكي شبيه يه ائتلاف بود كه نظامها توش نقشي نداشتن.
بگذريم. گوشه و كنار شعله هايي سوسو ميزدن و بوي دود لاستيك سوخته فضا رو پر كرده بود.
ما جرا از سر شب شروع شده بود وادامه داشت تا چهارشنبه ۲۳ تير كه مردم مث هميشه حرف آخر و زدن. البته خودتون كاملا از شرح ماوقع آگاهيد كه چها شد كه نبايد ميشد و چها گفتن كه نبايد گفته ميشد و چه بهره برداريهايي ضد انقلاب كرد كه نبايد ميكرد.

کوی دانشگاه

اما يادم نميره روز يكشنبه ۲۰ تير كه فايزه هاشمي با ماشينش وارد كوي شد و با آشوبگرا خوش و بش كرد و از صندوق ماشين سبد سبد ساندويچ بين آشوبگرا پخش شد. بين همونايي كه لحظاتي قبلش داشتن به رهبر فحاشي ميكردن.
يادمه زماني كه وزير كشور دولت اصلاحات در بين آشوبگرا سخنراني كرد. دست اكثر آشوبگراي دانشجونما كه اونجا بودن نارنجك اشكاور بود كه معلوم نشد از كجا رسيده.
هنوز مصاحبه هاي معين رو خاطرم هست كه چطور آتيش اين آشوب و شعله ور تر ميكرد و اين وزير دولت اصلاحات با چه فضاحتي به خاطر يك عده آشوبگر ضد نظانم استعفا داد.

معین

مردم اينها رو خوب يادشونه.
اما مرور اين خاطرات كمكم كرد تا در انتخابم برا مجلس هشتم دقت مضاعف داشته باشم.

 

 

niceboy_1380@yahoo.com

بازار سنتي تبريز؛
بزرگترين بازار مسقف جهان

 

بازار سنتي تبريز يكي از نمونه‌هاي منحصر به فرد از لحاظ معماري بوده و بزرگترين بازار مسقف جهان است.
بازار تبريز خاطرات ناگفته فراواني در دل خود دارد و كوچه‌پس كوچه‌هاي پيچ در پيچ آن، آشناي هر كودك و پير تبريزي است.
مجموعه بازارتبريز كه قدمت آن به قرن چهارم هجري- قمري مي‌رسد، به‌عنوان يكي‌از زيباترين و بزرگترين بازارهاي به هم پيوسته ، گواهي زنده بر اصالت تجارت و معماري در مشرق زمين است.
سبك معماري،آرايش مغازه‌ها،تيمچه‌ها، كاروانسراها،دالان‌ها،راسته‌ها، انواع مشاغل و وجود تعدادي مدرسه و مسجد كه پيشينه تاريخي دارند ، بازار تبريز را نمونه عالي يك محيط تجاري و معماري اسلامي و شرقي كرده است.
جايگاه و اهميت تبريز در تجارت و كسب و كار، ايجاب مي‌كرد بازاري بزرگ و مراكزي براي مبادله، فروش و انبار كالاهاي شرقي و غربي به وجود آيد كه اين امر در طول تاريخ تحقق پيدا كرد.
در طول تاريخ، بازار تبريز همواره مورد توجه جهانگردان ايراني، عرب و اروپايي بوده و افرادي همچون مقدسي ، ياقوت حموي، زكريا محمود قزويني و ابن بطوطه، حمدالله مستوفي، اوليا چلبي، ماركوپولو، اودريك، كلاويخو، جان كارت رانت، كنتاريني، تاورنيه، شاردن، پير ژوبر، فردريك ريچاردز و دورتي اسميت درباره آن مطالب ارزنده‌اي بيان كرده‌اند.
با توجه به فراواني سراها و تيمچه‌هاي بازار تبريز به معرفي برخي‌از آنها مي‌پردازيم:

* بازار امير *
از زيباترين و مهمترين بازارهاي تبريز، بازار، كاروانسرا و تيمچه امير مي‌باشد كه در زمان حاضر از مراكز اصلي تجارت و صادرات فرش و بورس طلا و جواهرات و منسوجات است.
باني اين بازار ميرزامحمدخان اميرنظام زنگنه بوده و تاريخ بناي آن ‪۱۲۵۵‬ هجري - قمري است.
در بازار امير از ‪ ۱۱۲‬مغازه داير،‪ ۱۰۲‬مغازه به زرگري و جواهرفروشي، هشت مغازه به بزازي و فروش پارچه، يك مغازه به آيينه فروشي و يك مغازه به عطر فروشي اشتغال دارند.

* تيمچه مظفريه *
معروفترين بخش بازار تبريز، تيمچه مظفريه است كه در زمان وليعهدي مظفر- الدين ميرزاي قاجار به سال ‪ ۱۳۰۵‬هجري - قمري، ساختمان بسيار ديدني آن به اتمام رسيده است.
باني اين بازار بزرگ حاج شيخ محمد جعفر قزويني از بازرگانان نيكوكار و كاردان تبريز است.
هم‌اكنون تيمچه مظفريه يكي از مراكز عمده تجارت فرش آذربايجان و مركز صادرات قالي اين خطه و ايران بوده و از شهرت جهاني برخوردار است.
بازار مظفريه تبريز دو طبقه است كه هر طبقه آن ‪ ۲۶‬حجره فرش فروشي را در خود جاي داده است.

* راسته بازار *
شايد بزرگترين و كامل‌ترين بازار تبريز از نظر تنوع اصناف و اجناس، راسته بازار باشد كه در آن سراي حاج حسين ميانه،حاج سيدحسين كهنه، سراي كمپاني، سراي خان،سراي دودري ميانه، دودري مدقالچي، سراي كچه چيلر، سراي درعباسي، سراي ميرزاجليل،تيمچه حاج شيخ اول، حاج شيخ دوم و سوم،تيمچه حاج صفرعلي و جعفريه قرار دارد.
همچنين در اين بازار،تيمچه‌هاي خرازي لر،قيزبسدي، مقبره، كفاشان، سراجان، كلاهدوزان، پنبه فروشان، دله زن و بازار شريف العلما قرار دارد.

* بازار شيشه‌گرخانه *
از مهمترين و ثروتمندترين بازارهاي تبريز، بازار شيشه‌گرخانه است كه در بين خيابان تربيت و خيابان شهدا قرار گرفته است.
در گذشته، اين بازار محل توليد و فروش انواع شيشه و بلور بوده است، اما امروز اثري از اين صنف در آن ديده نمي‌شود.

* دالان‌هاي بازار تبريز *
خوني، خان، ميانه،شازده‌زرگ، شعر بافان، ميرزا محمد، اميرآقا، حاج شيخ، حاج ابوالقاسم و حاج رحيم از دالان‌هاي معروف بازار تبريز هستند.

مجموعه بازار تبريز داراي ‪ ۲۰‬راسته و بازار، ‪ ۳۵‬سرا، ‪ ۲۵‬تيمچه،‪ ۱۱‬دالان و حدود پنج هزار و ‪ ۵۰۰‬مغازه و ‪ ۴۰‬نوع صنف مي‌باشد.
بازار تبريز تنها محلي است كه درآن تجارت، مذهب، فرهنگ و عوامل اجتماعي به هم پيوسته است.
استانداري و ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي اخيرا تلاش مي‌كنند تا اين بازار تاريخي را در يونسكو به ثبت برسانند و براي اين هدف اقدامات موثري از طرف آنها صورت گرفته است

 

 

yazynh@yahoo.com

پاسخ به اتهامات

اتهام اول مربوط است به بحث شيعه و سني و اتهام دوم مربوط است به بحث قبر حضرات نوح و آدم (ع). براي كوتاه شدن مقاله اين دو اتهام را به حول و قوه الهي در مقالاتي جداگانه تحت عنوان «تقريب مذاهب» و «قبر نبيين نوح و آدم» پاسخ خواهم داد.
و اما اتهام سوم. برخي از دوستان با بي‌ادبي و برخي ديگر بدون آن، نمي‌دانم چرا گمان كرده‌اند ما سنگ اعراب را به سينه مي‌زنيم و از چشم و ابروي آن‌ها خوشمان مي‌آيد؟! و در پي اين برداشت نادرست مي‌خواهند ما را از سرزمين خود بيرون كنند! بنده در طول زندگي خود به ياد نمي‌آورم كه از اعراب خوشم آمده باشد، به خصوص در مقايسه با هموطنان عزيز ايراني خود. هر چند كه تنفري هم از آن‌ها ندارم. مطالبي را كه حقير در رابطه با اعراب بيان كرده‌ام، صرفا يا در جهت پرداختن به يك وظيفه ديني بوده (مانند كمك به مسلمانان عراق يا فلسطين) و يا بحث براي تقريب مذاهب بوده است. در واقع درست است كه ايراني بودن برتري آشكاري بر عرب بودن دارد كه در آيات و روايات زيادي نيز به آن اشاره شده است و اعراب منطقي نيز بر آن اذعان دارند (اگر كسي شبهه يا اشكالي در مورد اين مساله دارد، برتري ايرانيان در آيات و روايات را در مقاله‌اي پاسخ خواهم داد)، اما برتري ايراني به عرب نبايد باعث جدايي مسلمانان از يكديگر شود. در واقع برتري واقعي همان‌گونه كه در قرآن نيز آمده است، همان تقوا است و نه برتري‌هاي قومي و قبيله‌اي. بنابراين ما به عنوان يك مسلمان بايد هواي يك مسلمان را داشته باشيم و ربطي به اين ندارد كه او عرب است يا خير. حال اگر كمك ما به يك مسلمان ايراني باشد كه چه بهتر و چه واجب‌تر، به نوعي به ذوي القربي نيز برمي‌گردد؛ اما برتر بودن ايرانيان از اعراب باعث نشود كه مسلماني اعراب را فراموش كنيم و در حقيقت اسلام بر ايران تقدم دارد. همان‌گونه كه خداوند مي‌فرمايد (1):
قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّي يَأْتِيَ اللّهُ بِأَمْرِهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ
بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما و اموالي كه به دست آورده‌ايد و تجارتي كه از كساد شدنش مي‌ترسيد و خانه‌هايي كه به آن علاقه داريد، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راهش محبوب‌تر است، در انتظار باشيد كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند و خداوند جمعيت نافرمانبردار را هدايت نمي‌كند.
دوست عزيزي گفتند مقايسه ايران و اسلام از اساس نادرست است. البته خوب است كه همه نظرات شخصي خود را مطرح كنند، اما خوانندگان مسلمان بايد بدانند كه تنها نظرياتي كه مورد قبول خداوند است، قابل پذيرش مي‌باشد و نظرياتي كه با آن تفاوت دارد را نبايد بپذيرند؛ هرچند دوستان در بيان آن آزادند، به شرط اين كه حاوي توهين نباشد. بنده حدس مي‌زنم دوست پاسخ‌دهنده پرسش سوال‌كننده را دقيق متوجه نشده‌اند. به مثالي در اين زمينه توجه كنيد. فرض كنيد از شما سوال شود كه مادرت را بيشتر دوست داري يا همسرت؟ مي‌توان در پاسخ گفت كه نوع و جنس علاقه انسان به همسر با مادر كاملا متفاوت است و اين دو با هم قابل قياس نيستند و پاسخ منطقي به نظر مي‌رسد. اما اين پاسخ نوعي فرار از جواب دادن است. چرا كه مي‌توان پرسش را به گونه ديگري مطرح كرد تا راه فرار را بست و پرسش اين است كه اگر اين دو علاقه زماني با يكديگر در تضاد بيفتند، چه مي‌كنيد؟ مثلا فرض كنيد به دريا رفته‌ايد و از بخت بد هر دوي مادر و همسر شما در دو نقطه با فاصله از يكديگر به دريا مي‌افتند و در حال غرق شدن هستند. حال شما اول كدام يك را نجات مي‌دهيد؟ اينجا است كه ديگر نمي‌توان گفت جنس فرق مي‌كند و بايد پاسخ مشخص داد؛ زيرا دو چيز هر چند جنسشان فرق كند، با هم در تضاد قرار گرفته‌اند. در مورد ايران و اسلام نيز بحث همين طور است. همان گونه آيه فوق نشان مي‌دهد، علايق قومي و قبيله‌اي و فاميلي و نظاير آن همگي پسنديده و قابل قبول هستند، اما اگر در جايي بين آن‌ها و امر خداوند تضادي پيش بيايد، قطعا بايد امر خدا را برتري دهيد. مثلا اگر در زمان ظهور برادر شما در صف دشمنان دين باشد و امام زمان (عج) دستور به قتل وي بدهد، اينجا اظهار امر خدا از علايق شخصي شما بالاتر است. همين اتفاق به عوض برادر ممكن است در مورد كشور شما بيفتد و به طور خلاصه هيچ چيزي در دنيا نبايد براي انسان از خدا و قرآن و اسلام ارزش بالاتري داشته باشد. در ضمن توجه كنيد كه اين اتفاقات ممكن است بيفتند و دور از انتظار نيستند و كسي نمي‌تواند بگويد امام زمان (عج) چنين دستوري نمي‌دهد؛ زيرا اگر قرار بود چنين اتفاقي نيفتد خداوند هرگز در قرآن در مورد آن آيه نازل نمي‌كرد و اين اتفاقي است كه در زمان پيامبر (ص) براي مسلمانان مي‌افتاد و براي خود پيامبر (ص) نيز افتاد و ايشان مجبور شد به خاطر خداوند با نزديكان خود مانند عمو و غيره قطع رابطه كند، از سرزمين خود هجرت كند، با نزديكان خود بجنگد، ... . در رابطه با بحث بهشت و جهنم نيز دوست عزيزمان درست فرمودند. مطابق با روايات مي‌توان گفت كه انسان اگر گناهان كبيره انجام ندهد، به بهشت مي‌رود؛ اما بايد توجه كرد كه بهشت درجاتي دارد و به درجات بالا نمي‌توان بدون اسلام و عبادت رسيد. اين نيز كه عده‌اي مي‌گويند ما به همان درجات پايين قانعيم، مساله‌اي اشتباه است. ديد انسان در آخرت با دنيا كاملا متفاوت است. در آخرت پرده‌ها كنار مي‌رود و انسان معرفت درستي نسبت به خداوند پيدا مي‌كند. روز قيامت روز حسرت و پشيماني است و حتي بندگان صالح خداوند نيز در آن دنيا پشيمانند كه چرا بيشتر با خود عمل صالح نياورده‌اند. زيرا هر كه به ميزان درجه خود به خداوند قرب دارد و پاداش اصلي بهشت قرب به خداوند است، نه نعمت‌هاي مادي و انسان هر چه در آن دنيا به خداوند نزديك‌تر باشد، حسرت كمتر و نعمت بيشتري دارد. بنابراين اكتفاي تنها به مرتكب نشدن گناهان كبيره كاري اشتباه و غيرعقلاني است و در كل بحث آخرت و بهشت و جهنم چيزي نيست كه با سوگند خوردن به شرافت و نظاير آن، آن هم توسط كساني كه براي اظهار نظر در اين مورد صاحب صلاحيت نيستند، به دست آيد و انسان با سوگندهاي اين چنيني نبايد غافل و گمراه شود. درست مانند كسي كه پزشك نيست و به شرافت خود قسم مي‌خورد كه اگر فلان دارو را بخوري بيماريت خوب مي‌شود. طبيعي است كه نبايد به حرف او گوش كرد و بايد به پزشك مراجعه كرد و پزشك آخرت چيزي نيست جز قرآن و عترت.
مطلب ديگري كه براي تبرئه خود از اتهامات دوستان و دشمنان مي‌خواهم عرض كنم، اين است كه بنده همين چند وقت پيش بود كه در انتقاد از دوست ناآگاهي كه از مرحوم دكتر مصدق (ره) انتقاد و به ايشان اهانت كرده بود، مقاله مفصلي نوشتم كه در چهار قسمت در روزانه شماره 824 تا 827 چاپ شد. وجه مشخصه مرحوم مصدق ملي‌گرايي او بوده و دفاع من از وي نيز به همين دليل بوده است و اين خود نشان‌گر اين است كه بنده به ملي‌گرايي اعتقاد دارم كه از مصدق دفاع كرده‌ام و اگر قرار بود سنگ اعراب را به سينه بزنم و وطن‌فروشي را بر وطن‌پرستي ترجيح دهم، از آن دوست ناآگاه قدرداني مي‌نمودم و نه انتقاد! اما ملي‌گرايي بايد به قول شهيد مطهري (ره) در جنبه مثبت به كار رود و نه منفي. جنبه منفي آن اين است كه انسان هموطنان خود را از ديگران به علت هموطن بودن بالاتر بداند و كاري به دين و مذهب و همسايگي و مشكلات آنان نداشته باشد و جنبه مثبت آن اين است كه انسان پس از در نظر گرفتن هدف متعالي خود كه همان اظهار امر خداوند است، براي وطن خود تلاش كند تا مردم كشورش در آسايش زندگي كنند.
اتهام ديگر در مورد مطلبي است كه بنده نوشته بودم و در آن دعا كرده بودم اسرائيل به ايران حمله كند! اين مطلب كه كاملا طنز بود و بنده فكر نمي‌كردم عاقلي پيدا شود كه آن را جدي بگيرد، پاسخي بود به يكي از دوستان عزيز كه در توجيه كمك نكردن ما به فلسطين گفته بودند در خارج از كشور سه فلسطيني و يك عراقي را ديده‌اند كه امام حسين (ع) را قبول نداشتند و اين شد دليلي براي اين كه ما به عراق و فلسطين كمك نكنيم! بنده نيز به طنز گفتم كه چهار نفر را در كشورمان ديدم كه امام حسين (ع) را قبول نداشتند، پس به نتيجه از مطلب دوستمان دعا كردم اسرائيل به ما نيز مانند فلسطين حمله و مساجد ما مانند مسجد الاقصي را نابود كند! در واقع منظور من اين بود كه قبول نداشتن امام حسين (ع) دليلي بر اين نمي‌شود كه ما نخواهيم به كسي كمك كنيم. يعني آيا همه كساني كه ما به آن‌ها كمك مي‌كنيم، بايد حتما امام حسين (ع) را قبول داشته باشند و اين پيش شرط ما براي كمك است؟! اصلا مگر امام حسين (ع) به قبول داشتن ما ايشان را نيازي دارد كه ما بخواهيم چنين كنيم؟! در مورد اين مساله اتفاقا روايتي از امام حسين (ع) رسيده است. هر چند دوستان در سند رواياتي كه ما بيان مي‌كنيم عموما شك دارند و قبول ندارند و البته اين يكي از ويژگي‌هاي بد اخلاقي ما است كه اگر كسي كه او را نمي‌شناسيم در خيابان يا تاكسي به ما بگويد 2500 سال پيش افلاطون فلان حرف را زده، بدون اين كه گوينده را بشناسيم و ماخذ حرف او را بدانيم، سخن را قبول مي‌كنيم كه واقعا افلاطون آن را گفته است؛ اما اگر كسي بگويد 1300 سال پيش فلام امام فلان حرف را زده و چهار تا كتاب هم با شماره جلد و صفحه بگويد و نويسندگان آن كتاب‌ها هم اتفاقا انسان‌هاي موثقي باشند، باز لجاجت كرده و مي‌گوييم نه معتبر نيست! اما اين روايت از امام حسين (ع) همچون ساير روايات از دل بر مي‌آيد و با وجدان بشري سازگار است و البته فهم و هضم آن نيز حتي براي كوچك‌ترين عقول ساده است، بر خلاف برخي ديگر از روايات كه فقط عقول سليم آن را مي‌فهمند و لذا ناچار به پذيرفتن اين روايت هستيم و روايت به طور خلاصه از اين قرار است كه «يكي از اصحاب از امام پرسيد كه من فكر مي‌كنم اگر به كافري احسان كنم، آن احسان گم مي‌شود و امام در پاسخ به او فرمود چنين نيست، خدا را بايد الگوي خود قرار دهي كه باران رحمت خود را بر سر هر بر و فاجري فرو مي‌ريزد.» حال خودتان قضاوت كنيد. هنگامي امام حسين (ع) احسان را بر كسي كه منكر خدا است نيز توصيه مي‌كند، آيا احسان بر كسي كه امام حسين (ع) را قبول ندارد، اشكالي دارد؟! پس كمك به همه انسان‌ها واجب است، حتي اگر كافر باشد؛ حال اگر مسلمان باشد چه بهتر. كمك به همه مسلمانان نيز واجب است، حتي اگر عرب باشد؛ حال اگر ايراني باشد چه بهتر. دوستاني هم كه زحمت كشيدند و با انتساب القاب زشت به بنده همچون دستمال به دست اعراب، تازي‌پرست، وطن‌فروش، متحجر، بي‌غيرت، هديه‌كننده معصوميت و بكارت دختران و ناموس خود به اعراب (اين تهمت آخر براي من كه آشنايانم همگي به تعصبم بر روي ناموس اذعان دارند، خيلي گران بود و مرا بسيار ناراحت كرد؛ اما از آن‌جا كه مولاي خود امام سجاد (ع) را سعي مي‌كنم الگو قرار دهم از حق خود در اين دنيا و آن دنيا مي‌گذرم و از تهمت‌زنندگان به درگاه مالك هستي شكايت نمي‌برم و براي آن‌ها تنها طلب عفو مي‌كنم.) و ... مقاله‌اي مثلا براي پاسخ به من نوشته‌اند، وقت خود را تلف كرده‌اند؛ زيرا حقير آن‌گونه كه آن‌ها به اشتباه گمان كردند، نبودم و نيستم.
نكته آخر اين كه برخي از دوستان مرا متهم به متهم كردن سريع ديگران مي‌كنند، حال آن كه در طول اين مدت خودشان بنده را به آن چه كه در من نبود متهم كرده‌اند، سريع‌تر از هر اتهام ديگري. پايان‌بخش مقاله را حديثي از امام رضا (ع) قرار مي‌دهم:
مَنْ بَهَتَ مُؤْمِنًا اَوْ مُؤْمِنَةً اَوْ قالَ فيهِ ما لَيْسَ فيهِ اَقامَهُ اللهُ عَلي تَلٍّ مِنْ نارٍ
كسي كه تهمت بزند به زن يا مرد مومني يا چيزي در مورد او بگويد كه در او نيست، خداوند (در قيامت) او را بر تپه‌اي از آتش وا مي‌دارد (تا حرف خود را ثابت كند) (2).
دوستان به اميد جعلي بودن حديث ننشينند كه قطعي است! اما در زماني است كه كسي كه مورد تهمت واقع شده تهمت‌زننده را نبخشيده باشد؛ بنابراين در مورد بنده جاي نگراني از طرف دوستان تهمت‌زننده نيست.
خداوند همه ما را ببخشد و به راه راست هدايت كند.
به اميد موفقيت و سربلندي تمامي مسلمانان جهان بالاخص ايرانيان

پي‌نوشت‌ها
(1) سوره توبه، آيه 24
(2) عيون اخبار الرضا، ج1، ص37/ وسائل آل‌البيت، ج12، ص288/ بحارالانوار، ج75، ص194

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

14 اسفند / 5 مارس / 25 صفر

Mobin_s2004@yahoo.com
14 اسفند ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com

 امضاي معاهده پاريس درفرانسه توسط نمايندگان ايران و انگليس

14 اسفند 1235 - نمايندگان ايران و انگليس درفرانسه معاهده پاريس را امضا كردند. درآن زمان انگلستان ازروابط ايران و روسيه ناخشنود بود و قصد داشت با دولت ايران روابط بهتري داشته باشد؛ ازاين رو با تحريكات خود درافغانستان كه تحت حاكميت ايران بود شورشهايي برپا كرد. چون قواي ايران درصدد دفاع برآمد، انگلستان ابتدا جزيره خارك را تصرف و سپس دربندربوشهرنيرو پياده كرد. نظاميان انگليسي به شيرازو اهوازنيزحمله كردند. بدين ترتيب وقتي كه خبرپيشروي نيروهاي انگليسي درجنوب به ناصرالدين شاه رسيد او پذيرفت كه نماينده ايران با ميانجيگري دولت فرانسه معاهده صلح پاريس را با نماينده ايران با ميانجيگري دولت فرانسه معاهده صلح پاريس را با نماينده دولت انگليس امضا كند. به موجب اين معاهده هرات و ديگر بخشهاي افغانستان ازقشون ايران خالي شد. مهمترين پيامد معاهده پاريس نفوذ دريايي انگلستان درخليج فارس و درياي عمان بود.

 

 درگذشت دكتر محمد مصدق نخست وزيرو سياستمدارايران

دكتر مصدق در ايام تبعيد غيرقانوني در روستاي احمد آباد

دكتر مصدق در ايام تبعيد غيرقانوني
در روستاي احمد آباد

14 اسفند 1345 - دكتر محمد مصدق نخست وزيرو سياستمدار ايران بدرود حيات گفت. دكترمصدق در سال 1303 شمسي درمقام نماينده مردم تهران به مجلس پنجم راه يافت ولي دردوره بعد ازسياست كناره گرفت. او دراين زمان مدتي درتوقيف شهرباني بود اما پس ازآزادي دردوره‎هاي 14و 16 مجلس بارديگرنماينده مردم تهران بود و دراين دوره ازفعاليت سياسي خود براي بازپس گرفتن حقوق مردم ايران ازشركت نفت انگليس تلاش گسترده‎اي كرد. دكترمصدق درسال1332شمسي پس ازحوادث 30تيربه نخست وزيري انتخاب شد اما دراثناي كودتاي اِمريكايي1332دستگيرو زنداني شد. مصدق پس ازمحاكمه به سه سال زندان محكوم شد و بعد ازآن هم بحالت تبعيد درقريه احمد آباد بسربرد. دكترمصدق پس ازمرگ درمنزل خود دراحمد آباد بخاك سپرده شد.

Mobin_s2004@yahoo.com
5 مارس ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
سالروز درگذشت استالين

از راست به چپ: استالين در اواخر دهه چهارم  ، در اواخر دهه سوم ، و در اواخر دهه اول قرن 20

از راست به چپ: استالين در اواخر دهه چهارم ، در اواخر دهه سوم ، و در اواخر دهه اول قرن 20

جوزف استالين كمونيست معروف و ربع قرن رهبر بلامنازع اتحاد شوروي ساعت 9 بعد از ظهر پنجم مارس سال 1953 (مصادف با 14 اسفند 1331) پس از چهار روز اغماء درگذشت و فصلي از تاريخ به پايان رسيد. وي زاده گرجستان بود.

 

پيدايش سيگار

فرانسيسكو فرناندز توتوني را كه از كوبا به اروپا آورده بود پنجم مارس 1558 به صورت سيگار به اروپاييان معرفي كرد. قبلا توتون را در چپق مصرف مي كردند. توتون از گياهان بومي قاره آمريكاست كه كريستف كلمب در سفر اول خود به اين قاره در سال 1492 در كوبا متوجه آن شد و ديد كه بوميان دود برگهاي خشك شده آن را استنشاق مي كنند و نوعي حالت انبساط به آنان دست مي دهد كه اين گياه نخست به اروپا و سپس به ساير نقاط منتقل شد كه سازمان جهاني بهداشت آن قاتل شماره يك انسان و عامل بيماري هاي صعب العلاج از جمله سرطان اعلام كرده است.

برخي ديگر از رويدادهاي 5 مارس

  • 1291:   پاره اي از تاريخ نگاران اروپاپي قتل سعد الدوله «بزرگ وزير» يهودي ايران را در اين روز ( 5 مارس ) نوشته اند كه برخي ديگر زمان اين رويداد را چند هفته پيشتر رقم زده اند.

  • 1845:   دستور داده شد شتراني را كه به مبلغ 30 هزار دلار براي استفاده ارتش امريكا خريده بودند چون مفيد واقع نشدند در جنوب غربي اين كشور رها سازند كه هنوز در اين مناطق به صورت وحشي ديده مي شوند.

  • 1942:   تيتو ايجاد سومين بريگاد پرولتاريا را در بوسني اعلام داشت.

  • 1959:   ميان دولت وقت ايران و دولت آمريكا معاهدات نظامي و اقتصادي امضاء شد.

  • 1964:   طبق دستاوردهاي باستانشناسان از منطقه « حسنلو » كه جزئيات آن 42 سال پيش در 14 اسفند اعلام شد ثابت شد كه ايرانيان از 770 سال پيش از ميلاد به ساختن دژ نظامي و فلزكاري پيشرفته آشنا بودند. همچنين عقايد سابق را تاييد كرد كه ايرانيان در جنگها از اسب استفاده مي كردند و تمدن پيشرفته اي داشتند.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    25 صفر هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     وفات «ابن صيرفي» ملقّب به «تاجُ الرّياسه» اديب و مورخ و دبيرديوان فاطميان مصر

    25 صفر 542 - «ابن صيرفي» ملقّب به« تاجُ الرّياسه » اديب و مورخ و دبيرديوان فاطميان مصردرگذشت. اوعلاوه بردبيري ديوان مكاتبات فاطميان مصر، رياست ديوان انشا را نيزبه عهده داشت. ابن صيرفي دراين مدت ضمن انجام دادن مسئوليت هايش اوقات خود را صرف نگارش مجموعه رسايلي كرد كه حاكي ازدقّت و استعداد اين اديب و مورخ اند. اَلاَفضَليّات ازآثاراين صيرفي است كه شامل هفت رساله است. قانون ديوانُ الرّسائل ديگراثراين مورخ بشمارمي رود كه بنا به اعتقاد خودش نخستين اثردراين مقوله است. زيرا ديگران فقط درباره خراج و سپاه كتاب نوشته اند و كارديوان انشاي دستگاه ملوك را فرونهاده اند.

     

     امضاي معاهده فين كن اشتاين
    ميان ايران و فرانسه

    25 صفر 1222 - معاهده فين كن اشتاين ميان ايران و فرانسه درمحلي به همين نام درلهستان امضا شد. اين عهدنامه به ظاهرخواسته ها و مقاصد فتحعليشاه قاجاررا تأمين مي كرد ولي مواد آن به گونه اي تنظيم شده بود كه ناپلئون درهرزمان قادربود ازانجام دادن تعهدات خود سرباززند؛ عقد قرارداد فين كن اشتاين مقدمه مأموريت هيئت نظامي ناپلئون را درايران فراهم كرد و ژنرال گاردان درمقام سفيردولت فرانسه دررأس اين هيئت به ايران آمد. آنان هدف خود را آموزش قواي نظامي ايران و آشناكردن آنان با شيوه هاي نوين جنگي اروپا اعلام كردند اما نيت اصلي هيئت نفوذ درارتش و ديگرمراكزمهم و حساس ايران بود. اين عهدنامه به علت اجرانشدن تعهدات فرانسه درذيحجه سال1222هجري قمري ملغي اعلام شد.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    3
    11

    اهواز

    12
    24

    تبريز

    -2
    6

    شيراز

    5
    20

    مشهد

    3
    20

    بندرعباس

    16
    28

    کرمان

    4
    23

    اصفهان

    1
    17

    يزد

    4
    22

    کرمانشاه

    0
    10

    اراک

    -2
    6

    رشت

    5
    9

    دبی

    18
    28


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1404 تومان
    933 تومان
    1850 تومان
    890 تومان
    250 تومان
    256 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    265000 تومان
    115000 تومان
    65000 تومان
    225000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 12.16

    اذان مغرب : 18.20

    اذان صبح فردا : 5.08

    طلوع آفتاب فردا : 6.32
     

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    The Economist
    1 مارس

    جديدترين شماره از هفته نامه
    The Economist

    تاریخ انتشار: 1 مارس 2008
    تعداد صفحات مجله: 112
    حجم فایل: 2 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا کلیک کنید



     

     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه

    موس برای افراد نابغه
     

    از موس استفاده میکنید یا touch pad ؟ این روزها آنقدر مدلهای عجیب و غریبی از موس ها وارد بازار شده که انتخاب را برایمان سخت کرده است. گاهی اوقات دلمان هوس می کند برای چند لحظه ای هم که شده صفحه ساده touch pad خود را رها کرده و یکی از این موس های خوشکل را به دست بگیریم و چند لحظه ای در محیط ویندوز دور بزنیم. اخیرا در یک اقدام جالب شرکت EverGreen نوعی موس را به بازار عرضه کرده که علاوه بر کلید های راست و چپ برای کلیک دارای دکمه های جهت داری نیز می باشد. علاوه بر آن می توان برای پاک کردن و حذف کردن از دکمه clear آن نیز می توان استفاده کرد. این موس از نوع لیزی ست و دارای قیمت 33 دلار می باشد. به گفته این شرکت این موس منحصرا برای کسانی طراحی شده که از نبوغ سر شاری بر خوردار هستند و کار با موس را نمی توانند به خوبی به خاطر بسپارند!

    منبع

    برف بازی با ایده های امروزی!


    این زمستان آنقدر برف بارید که دیگر می توانیم بگوییم همگی در ساخت انواع آدم برفی ها و گلوله های برفی مهارتی خاص پیدا کرده ایم. ولی به نظر می رسد که عده ای بسیار پاستوریزه هستند و ترجیح می دهند که با تکنولوژی و ایده های روزبرف بازی کنند! این وسیله که تصویرش را مشاهده می کنید جهت ساخت گلوله های برفی و پرتاب کردن آن به طرف اطرافیانتان طراحی و ساخته شده است! البته اگر به آشپز خانه بروید می توانید چیزی شبیه به آن برای برداشتن بستنی نیز پیدا کنید. فکر نمی کنم برف بازی با این اهرم چندان لذت داشته باشد!

    منبع
     

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    فلسفه حق

    نويسنده: جرمى - والدران
    مترجم: محمد رضا - ظفرى

    ‌‌

    معرفی کتاب:
    مفهوم «حق» در علم حقوق، اخلاق و سياست کاربرد وسيعي دارد و منشأ همه حقوق قانوني، اخلاقي و سياسي، قواعدي است که پيکره اين علوم را تشکيل مي دهد؛ براي مثال حق امنيت جسماني اشخاص از قاعده کيفري ممنوعيت ايراد ضرب و جرح به دست مي آيد. با اين وصف، هيچ حقي را نمي توان بر اساس قاعده مربوط توجيه کرد، زيرا خود اين قواعد، بر اساس منطق و مبنايي وضع شده اند که در فلسفه هر يک از اين علوم، از آن به نظريه حق تعبير مي شود. در اين نوشتار تلاش شده است تا مهم ترين نظريه هاي حق، مباني فلسفي وضع قواعد مذکور و ريشه هاي پنهان حق، تفکيک هر يک از حقوق از ديگري و نسبت آنها با آزادي و... تبيين گردد.
    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    ● مقدمه

    ● حق قانوني
    1. نظريه انتخاب
    2. نظريه منفعت

    ● حقوق اخلاقي، حقوق طبيعي و حقوق بشر

    ● تفکيک حق
    فردگرايي
    اولويت اخلاقي
    قابليت اعمال
    نسبت با آزادي

    ● انتقادهايي بر نظريه حق

    ● توجيه حق
    مکتب سودپرستي
    آزادي
    عامل اخلاقي بودن
    قرارداد اجتماعي
    مساوات
     

    دانلود کتاب:

    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    ایست ممنوع!
     


    ایها الناس! انتخابات است
    انتخابات هم مکافات است!

    چونکه بسیار دردسر دارد
    عینهو دیوها سه سر دارد

    انتخابات واقعا سخت است
    بیخ ریش مردمان بدبخت است!

    مردمان همیشه افسرده
    ساعتی زنده، ساعتی مرده!

    مردمانی که گیج و مبهوت اند
    پای صندوق، همیشه خدا شوت اند!

    مردمان اهل دوغ و کباب
    اهل کارهای خوب و صواب

    مردمان حماسه آفریننده
    مردمان تشنه خنده!

    مردمان ایست ممنوع است!
    بهترین گزینه کیست؟ ممنوع است!

    مردمانی که لب فروبندند
    وعده های کاندیدا شنوند:

    که اگر بنده روی کار آیم
    چه پیاده، چه با قطار آیم،

    می نویسم برایتان نامه
    می خرم صبح ها برایتان، خامه!

    می نویسم که آن و یا این، هست!
    می نویسم که نفت و بنزین، هست!

    می شوم، چون برادر، برای شما
    می روم پشت میز، جای شما!

    عینهو رستم زال، عینهو یک یل
    می کنم مشکلاتتان را حل

    دوستان پس مرا انتخاب بکنید
    می توانید روی من حساب بکنید!

    دوستان بنده یک قمی هستم
    بنده واقعا ‌مردمی هستم!

    دوستان بنده اهل شیرازم
    اهل فاش کردن رازم!

    دوستان بنده آمدم از رشت
    از پس کوه و دره و از دشت!

    دوستان بنده اهل کاشانم
    واقعا پرم! دکترم! جانم!

    دوستان بنده اهل تبریزم
    روز و شب رو به روی یک میزم!

    دوستان پس مرا انتخاب بکنید
    می توانید روی من حساب بکنید!
     

     

     

     

     

     

    Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)

    نوشابه هاي انرژي زا
    (ENERGY DRINKS)

    نـوشابـه هــايي هستند كه به منظور افزايش سطح انرژي مصرف كننده تهيه ميگردند.


    تركيبات نوشابه هاي انرژي زا:

    1-كافئين(CAFFEINE):نوشابه هاي انرژيزا بطور متوسط حاوي 60 تا 80 ميلي گرم كافئين ميباشند. نوشابه هــاي
    كولا حاوي 50 ميلي گرم و يك فنجان قهوه حاوي 60 تا 90 ميلي گرم كافئين است. كافئين علاوه بر اينكه يك محرك است يك چربي سوز نيز ميباشد. كافئين يك آلكالوئيد است كه در بيش از 60 گياه يافت ميشود. كافئين وقتي در چاي باشد، تئين(THEIN) و وقتي در گياه گوارانا (GUARANA) يافت ميشود ، گوارانين(GUARANINE) ناميده ميگردد. كافئين در گياهان نقش يك آفت كش را دارد و باعث فلج شدن و يا مرگ حشراتي كه از آن تغذيه ميكنند ميشود. كافئين يك محرك سيستم عصبي مركزي است و بطور موقت خواب آلودگي را رفع كرده و فرد را گوش بزنگ ميكند. كافئين يك محرك متابوليك نيز ميباشد. رفع خستگي، افزايش تمركز، اتساع عروق خوني، افزايش ظرفيت عملكرد جسمي و ذهني، افزايش استقامت، ادرار آوري، شل كردن عضلات صاف نايچه ها، افزايش اسيد معده، ساير اثرات كافئين بر روي بدن ميباشند. جالب است بدانيد كه كافئين اثر داروهاي ضد درد كه براي تسكين سردرد تجويز ميشوند را تا 40 درصد افزايش ميدهد. براي آشنايي بيشتر با اثرات كافئين به مقاله مضرات كافئين رجوع كنيد. مصرف كافئين توسط سگ ها، اسب ها و طوطي ها ايجاد مسموميت ميكند، چراكه بدن اين موجودات قادر نيست كافئين را به خوبي متابوليزه كند. مصرف بيش از اندازه كافئين به كافئينيسم(CAFFEINISM) منجر ميگردد. كافئينيسم ايجاد وابستگي به كافئين و علايمي نظير اضطراب، تحريك پذيري، عصبي بودن، انقباض عضلاني، لرزش، بي خوابي، تپش قلب، زخم معده (و ساير زخمهاي گوارشي)، ريفلاكس معده، اختلالات خواب و اختلالات اضطرابي ميكند. علايم محروميت از كافئين شامل سردرد، تحريك پذيري، ناتواني در تمركز، دل درد، اضطراب، تهوع و خواب آلودگي است.

    2-تائورين(TAURINE): تائورين يك آمينو اسيد غير ضروري ميباشد. يعني بدن قادر به ساخت آن است. البته استرس، بيماريها، خستگي هاي جسمي وآسيب ها نياز بدن به تائورين را افزايش ميدهد، چراكه بدن در اين شرايط نميتواند تائورين كافي بسازد. تائورين در بدن نقشهاي بسياري را بعهده دارد. تائورين در ساخت بافت عضلاني نقش دارد. تائورين از اجزاي اصلي صفرا است كه بمنظور هضم چربيها، كنترل كلسترول خون و جذب ويتامينهاي محلول در چربي به آن نياز داريم. تائورين به همراه روي براي سلامتي چشمها و حس بينايي لازم است. تائورين يك آنتي اكسيدان بوده و همچنين خاصيت سم زدايي از بدن را دارد. تائورين در بدن باعث كاهش فشار خون ميگردد. تائورين براي درمان اضطراب، بيش فعالي، فعاليت ضعيف مغز، صرع و آبرساني به مغز مفيد است. مصرف تائورين موجود در نوشابه هاي انرژي زا باعث تحريك سيستم عصبي، افزايش انرژي، رفع خستگي، نشاط آوري، افزايش استقامت و رفع استرس ميشود. برخي پژوهشها حاكي از آنست كه مصرف تائورين احتمال مصرف الكل را در مصرف كنندگان افزايش ميدهد.

    3-عصاره گوارانا(GUARANA): گوارانا يك گياه منطقه آمريكاي جنوبي است. اين گياه حاوي كافئين، تئوفيلين (THEOPHYLINE) و تئوبرومين(THEOBROMINE) ميباشد. عصاره اين گياه خاصيت محرك سيستم عصبي مركزي، افزايش گوش بزنگي، افزايش انرژي، ادرار آوري و چربي سوزي دارد.

    4-عصاره جين سينگ(GINSENG): يك گياه آسياي شرقي است كه مصرف آن باعث افزايش مقاومت بدن نسبت به استرس، تقويت حافظه، تقويت سيستم ايمني وعصبي، افزايش شادابي، افزايش انرژي، رفع خستگي، تخفيف استرس، كاهش قند خون و كاهش عوارض پيري ميشود. جين سينگ آنتي اكسيدان و ضد سرطان نيز ميباشد. عوارض مصرف زياد آن شامل بي خوابي، تهوع، سردرد، اسهال، خوشي، افزايش و يا كاهش فشار خون، درد در ناحيه پستان، و خونريزي از مهبل ميباشد. اما ميزان جين سينگ در نوشابه هاي انرژي زا كمتر از آنيست كه موجب اين عوارض گردد.

    5-عصاره جينگو بيلوبا(GINKO BILOBA): يك گياه بومي كشور چين است كه اثرات مصرف آن شامل بهبود يادگيري و حافظه، بهبود تمركز، بهبود گردش خون، ضد افسردگي، خاصيت آنتي اكسيداني و ضد سرطاني ميباشد.

    6-ال-كارنيتين(L-CARNITINE): يك نوع آمينو اسيد كه توسط كبد توليد ميشود. ال كارنيتين در متابوليسم چربيها و سطح انرژي بدن نقش دارد. چربي سوز، رفع كننده خستگي و افزايش دهنده استقامت است.

    7-(GLUCURONOLACTINE): يك نوع كربوهيدرات است كه بطور طبيعي از متابوليسم گلوكز در كبد ساخته ميشود. يك محرك بوده و در تقويت حافظه، افزايش تمركز و رفع خستگي مفيد است.

    8-قندها(SUGARS):نوشابه هاي انرژي زا حاوي مقادير زيادي از قندهاي طبيعي و يا شيرين كننده هاي مصنوعي ميباشند. از اينرو باعث افزايش سطح انرژي در بدن ميشوند.

    9-متيل زانتين ها (METHYLXANTHINES):يك آلكالوئيد است كه محرك سيستم عصبي است.

    10- ويتامين هاي گروه B:ويتامينهاي گروه B در متابوليسم و افزايش سطح انرژي بدن نقش دارند.

    11-اينوسيتول(INOSITOL):شكلي از ويتامين B است.

    12-آنتي اكسيدانها(ANTIOXIDANES):ويتامينهاي C,A,E و سلنيوم به عنوان آنتي اكسيدان ممكن است در نوشابه هاي انرژي زا وجود داشته باشند.

    13-كراتين(CREATINE): يك اسيد آمينه است كه در بدن انسان در طي سوخت و ساز پروتئين توليد مي شود و انرژي مورد نياز عضلات را تامين ميكند. (در برخي از نوشابه هاي انرژي زا يافت ميشود)

    14-طعم دهنده ها و رنگ هاي غذايي.

    تفاوت نوشابه هاي ورزشي با انرژي زا:
    نوشابه هاي ورزشي(SPORT DRINKS) حاوي الكتروليت ها، قند ها، آب و ساير مواد مغذي ايزوتونيك (با نسبت مشابه در سطح خون بدن) ميباشند كه جهت جايگزين نمودن آب، الكتروليت ها و مواد مغذي از دست رفته ورزشكاران توليد ميشوند. اما قوطي نوشابه هاي انرژي زا عمدتا از كافئين، تائورين و قندها پر شده اند.


    برخي از برندهاي نوشابه هاي ورزشي:
    ACCELERADE-POWERADE-ALL SPORT-GATORADE‑


    برخي از برندهاي نوشابه هاي انرژي زا:
    RED BULL-RED EYE-ROCKSTAR-MONSTER-HYPE-SHARK-RIP IT


    مضرات مصرف نوشابه هاي انرژي زا:

    1-اعتياد آوري: تركيبات اعتياد آور شامل كافئين و گوارانا ميباشند كه با مصرف طولاني مدت ميتوانند ايجاد وابستگي جسمي كنند. اما از آنجايي كه علايم محروميت از آنها خفيف و تنها ممكن است ايجاد سردرد كنند، اعتياد به نوشابه هاي انرژي زا عمدتاً جنبه رواني دارد.

    2-مصرف زياد نوشابه هاي انرژي زا موجب اسهال، تهوع، استفراغ، دل درد، افزايش گاز روده، و بي خوابي ميشود.

    3-اختلال در الكتروليتهاي بدن، بي نظمي ضربان قلب، افزايش فشار خون، افزايش ضربان قلب (حتي تپش قلب)، كم آبي بدن و بي خوابي ميتوانند اثرات كوتاه مدت آنها باشد.

    4-نوشابه هاي انرژي زا تمام مضرات نوشابه هاي گاز دار را نيز دارند.

    5-در هم آميختن نوشابه هاي انرژي زا و الكل و يا مصرف همزمان آنها خطرناك است:

    - از آنجايي كه الكل يك سركوبگر و نوشابه هاي انرژي زا محرك ميباشند. اثرات محركي نوشابه هاي انرژي زا در ارزيابي و پايش ميزان سرخوشي و غلظت الكل خون شما ايجاد تداخل ميكند. بنابراين ممكن است درصد الكل خون شما بالا رفته باشد، اما از آنجايي كه احساس گوش بزنگي مي كنيد متوجه آن نمي شويد.
    - مشروبات الكلي و نوشابه هاي انرژي زا هر دو باعث كم آبي بدن ميگردند. كم آبي متابوليزه شدن الكل را كاهش داده و احتمال بروزمسموميت از الكل را افزايش ميدهد.
    -مصرف همزمان نوشابه ها ي انرژي زا و مشروبات الكلي باعث بروز ريتم نامنظم و غير طبيعي قلب ميشود.


    اثرات مصرف نوشابه هاي انرژي زا:

    به عنوان نمونه اثرات نوشابه هاي (RED BULL) توسط سازندگان آن اينچنين آورده شده است:
    1-تحريك متابوليسم.
    2-بهبود وضعيت احساسي(نشاط آوري)
    3-افزايش تمركز و سرعت واكنش.
    4-بهبود و افزايش عملكرد.
    5-افزايش انرژي و رفع خستگي.
    6-تقويت حافظه.

    اما توجه داشته باشيد كه همواره تبليغ اينگونه فرآورده ها با چاشني اغراق و بزرگنمايي همراه ميباشد و مسلماً اين نوشابه ها به شما بال نخواهند داد. همچنين بر اساس پژوهشهاي بعمل آمده افزايش انرژي بدنبال مصرف نوشابه هاي انرژي زا تا حدود زيادي نيز جنبه رواني دارد. يعني اين نوشابه ها به عنوان يك دارونما عمل كرده و احساس افزايش انرژي را به مصرف كنندگان القا ميكنند.

    نكات مهم در باره مصرف نوشابه هاي انرژي زا:
    1-مصرف آنها را به روزي 2 قوطي محدود سازيد.
    2-هرگز آنها را با الكل مخلوط ننموده و يا همزمان با الكل مصرف نكنيد.
    3-هنگام فعاليت بدني شديد و ورزش كردن از آنها استفاده نكنيد. چرا كه خاصيت ادرار آوري كافئين و تعريق حين فعاليت جسمي باعث كم آبي بدن ميگردد.
    4-از آنجايي كه مصرف اين نوشابه ها باعث كم آبي بدن ميشود، همراه با آنها آب بنوشيد.
    5-مصرف آنها توسط زنان باردار و شيرده و كودكان توصيه نميگردد.
    به خاطر داشته باشيد كه بهترين نوشيدني، آب ميوه هاي طبيعي ميباشند .
     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    سرنوشت قاتلان و دشمنان سید الشهدا علیه السلام
    سرنوشت ستم‌پيشگان

    قسمت هشتم

    37- حکم/ حکیم بن طفیل طایی/ سنسبی
    او همان ملعون پلیدی است که دست راست یا چپ قمر بنی هاشم علیه افضل صلوات الله را قطع نمود و در شهادت ایشان نقش داشت (الارشاد شیخ مفید، ج2، ص110؛ بحارالانوار، ج45، ص40-41؛ المناقب، ج4، ص108؛ مقتل الحسین علیه السلام لوط بن یحیی، ص178-179).
    وی در روز عاشورا تیری به سمت سیدالشهدا ارواحنا فداه پرتاب کرده بود. گفته شده این تیر به شلوار حضرت اصابت کرده و ضرری به ایشان نرسانده بود. علاوه بر آن ابن طفیل یکی از آن افرادی است که لباس‌های حضرت ابی الفضل العباس علیه افضل صلوات الله را به یغما برده بود.
    مختار رییس پلیس خود عبدالله بن کامل را برای دستگیر کردن او مأمور ساخت. پس از دستگیری ابتدا او را عریان ساختند و سپس آنقدر او را تیرباران کردند که مرد. وقتی او اعتراض می‌کرد که تیر من تنها به شلوار امام علیه السلام اصابت کرد و لطمه‌ای به ایشان وارد نساخت، پاسخ می‌شنید که ما هم تیر می‌اندازیم انشاءالله چیزی نمی‌شود( لهوف، ص182؛ مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی، ج2، ص220؛ بحارالانوار، ج45، ص375؛ مقتل الحسین علیه السلام لوط بن یحیی، ص377-378؛ مدینه المعاجز، ج4، ص91).


    38- حکیم بن طفیل سبیعی
    او یکی از آن ده زنازاده‌ای است که در اجابت درخواست عمر سعد ملعون با اسبان خویش به پیکر مطهر سیدالشهدا ارواحنا فداه نهایت جسارت را روا داشتند.
    مختار او را نیز همانند نه تن دیگر ابتدا دست‌ها و پاهایش را به زمین کوبید و پسپس آنقدر با اسبان بر ایشان تاختند تا هلاک شدند (لهوف،ص182-183؛ فخری منتخب طریحی، ص456؛ مثیر الاحزان، ص79؛ بحارالانوار، ج45، ص374؛ مدینه المعاجز، ج4، ص90).


    39- حمل بن مالک محاربی
    وی از جمله رزمندگان سپاه ابن زیاد در روز عاشورا بود که به همراه مالک بن هیثم بدائی و عبدالله بن نزال جهنی در قادسیه دستگیر شد. به دستور مختار گردنش را زدند(امالی شیخ طوسی، ص244؛ تجارب الامم، ج2، ص150).


    40- حویزه/ ابن حویزه
    احتمال دارد این شخصیت با عبدالله بن حوزه که پس از این خواهیم دید یکی باشد.
    او پیش از نبرد به سیدالشهدا ارواحنا فداه طعنه و کنایه می‌زد. سیدالشهدا ارواحنا فداه از خداوند خواستند به جهنم بفرستد.
    پس از آن، او همراهانش قصد داشتند از باریکه آبی که در برابرشان بود رد شوند در همین حین ناگهان او با نشیمنگاه از اسب به زمین افتاد و پایین تنه‌اش تکه تکه شد. همراهان هراسناک صحنه ماجرا ترک کرده و گفتند این قضیه را برای کسی نقل نمی‌کنیم(ملحقات احقاق الحق، ج27، ص213).


    41- خولی بن یزید اصبحی
    عصر عاشورا و پس از شهادت سیدالشهدا ارواحنا فداه که تاراج‌گران ابن زیاد به خیام حرم حمله کردند حضرت زینب سلام الله علیها نقل فرموده‌اند که مردی کبود چشم به داخل خیمه آمد و هر آنچه را در آن بود برداشت. سپس زیرانداز امام سجاد علیه السلام را چنان از زیر تنشان کشید که بر روی زمین افتادند.پس از آن حجاب مرا برداشت و گریان گوشواره‌هایم را کشیدو برداشت. حضرت نقل می‌کنند از او پرسیدم:«چنان می‌کنی و می‌گریی؟!»
    گفت:«بر مصیبت‌های شما اهل بیت می‌گریم!»
    حضرت زینب سلام الله علیها فرمود:
    خداوند دست‌ها و پاهایت را قطع کند و پیش از آتش آخرت تو را به آتش دنیا بسوزاند(مقتل الحسین علیه السلام و مصرع...، ص154).
    پس از آنکه سر مطهر سید الشهدا ارواحنا فداه به دست ابن زیاد رسید آن را به خولی سپرد تا به منزل ببرد. او نیز اطاعت کرد. بنا بر نقلی او سر را از عمر سعد گرفت تا به ابن زیاد برساند(مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی، ج2، ص101)
    خولی دو زن داشت یکی ثعلبی/تغلبی و دیگری مضری/اسدی. ابتدا به نزد زن مضری/اسدی‌اش رفت. او از خولی پرسید:«این چیست؟»
    خولی گفت:«سر حسین بن علی(علیهما السلام) است. با آن ثروت دنیا را به دست می‌آورم.»
    همسرش گفت:«مهیا باش که فردا (قیامت) دشمنت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله است. از این به بعد دیگر نه تو شوهر منی و نه من همسر تو.»
    سپس با میله‌ای آهنین بر سرش کوبید و رفت. خولی سر مطهر را برداشت و به نزد زن دومش رفت. زن پرسید:«این سر کیست؟»
    گفت:«سر یک شورشی(!) که بر ابن زیاد زیاد خروج کرده است.»
    هرچه زن از نام او پرسید خولی از پاسخ دادن طفره رفت.سپس سر مطهر را در درون طشتی بر روی خاک گذاشت.
    شب هنگام زن که نامش را در منابع نوار(حاشیه وقعه الطف، ص258) ، عیوف(مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی، ج2،ص219-220) و نیز نورانیه (مدینه المعاجز، ج4، ص90-91)بنت مالک بن عقرب گفته‌اند از خواب بیدار شد و دید که از آن سر تا وسط آسمان نور متصلی به بالا رفته است. به نزدیک آن که رفت شنید آن سر تا به صبح قرآن تلاوت می‌کند و آخرین آیه‌اش این بود: و سیعلم الذین ظلموا...
    در اطراف آن سر مبارک همهمه‌ای به گوشش رسید که فهمید تسبیح ملائکه است. پریشان و متحیر به سراغ شوهرش رفت و ماجرا تعریف کرد.سپس از او پرسید:«راستش را بگو. این سر کیست؟»
    خولی دوباره جواب قبل را تکرا کرد و گفت:«سر یک شورشی که بر ابن زیاد خروج کرده است. قرار گذاشته‌ایم آن را به نزد یزید ببرم و به ازایش مال فراوان بگیرم.»
    زن به اصرار از نامش پرسید. خولی هم به ناچار حقیقت را گفت. زن تا نام مبارک سیدالشهدا ارواحنا فداه را شنید فریادی زد و بیهوش بر زمین افتاد. وقتی به هوش آمد بر شوهرش بانگ زد:«ای بدترین مجوس، حضرت محمد صلی الله علیه و آله را درباره خاندانش آزردی. آیا از خداوند آسمان و زمین نترسیدی؟ آیا با سر مبارک پسر بهترین زنان عالم سلام الله عليها به دنبال جایزه‌ای؟»
    زن سپس گریان از اتاق بیرون رفت. سر را از درون طشت برداشت و آن را در آغوش گرفت و بوسید. مدام آن را می‌بوسید و می‌گریست و می‌گفت:«خداوند قاتلت را لعنت کند. جدت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله را دشمن خویش ساخته است.»
    نیمه‌های شب خواب او را در ربود. در خواب دید خانه‌اش شکافت و نور سراسر آن را گرفت. ابری سفید به درون خانه آمد و دو بانو از آن خارج شدند.زن نامشان را پرسید. یکی از آن دو بانو فرمود:
    من خدیجه بنت خویلدم و این دخترم فاطمه الزهرا سلام الله علیها.ما هر دو از تو متشکریم. خداوند به تو جزای خیر بدهد. تو در مقام قدس بهشت همنشین ما هستی.
    زن از خواب پرید و سر مطهر را همچنان در آغوشش یافت(ر.ک:مدینه المعاجز، ج4، ص124-126؛ مقتل الحسین علیه السلام و مصرع اهل بیته و ...، ص168-169؛ مثیر الاحزان،ص85؛ حاشیه وقعه الطف، ص 258؛ بحارالانوار، ج45، ص125؛ ).
    صبح هنگام شوهرش برای گرفتن سر مبارک آمد. هرچه اصرار کرد زن سر مطهر به او نداد و تنها گفت:«مرا طلاق بده که از این پس با تو در زیر یک سقف نخواهم ماند.»
    بنا بر برخی روایات، خولی هرچه کرد نتوانست سر مطهر را از زنش بگیرد و در نهایت دستش را به خون همسرش آلوده ساخت و او را به شهادت رساند(مدینه المعاجز، ج4، ص126 ).
    گاه در منابع گزارش‌هایی یافت می‌شود در این باره که مشابه ماجرای فوق در صومعه راهبی اتفاق افتاده است. هر دو گزارش با هم قابل جمع هستند و مانعی برای جمع وجود ندارد.گفته شده در مسیر شام خولی و همراهانش در کنار صومعه‌ای اتراق کردند. شب که فرا رسید راهب همهمه تسبیح و تقدیس به گوشش می‌رسید و نورهایی که از زمین به آسمان می‌رفت چشمانش را خیره ساخته بود. ملائک را می‌دید که صف به صف نزد آن سر مبارک می‌آیند و عرضه می‌دارند:
    السلام علیک یابن رسول الله
    السلام علیک یا اباعبدالله
    راهب از دیدن این صحنه‌ها به جزع می‌افتد. صبح‌گاه به نزد آن رفته و از هویت صاحب سر مطهر می‌پرسد. خولی می‌گوید:«حسین بن علی بن ابی‌طالب که مادرش فاطمه زهرا و جدش محمد مصطفی (علیهم السلام) بود.»
    راهب گفت:«وای برشما که اطاعتش نکردید. راست گفته بودند که هرگاه او کشته شود آسمان خون خواهد بارید. این حالت تنها درصورتی اتفاق می‌افتد که پیامبر یا وصی پیامبری کشته شود. قدری این سر مطهر را به نزد من بگذارید. آن را به شما بازخواهم گرداند.»
    خولی گفت:«این بسته را تنها نزد یزید باز خواهم کرد تا جایزه را بگیرم.»
    راهب گفت:«جایزه‌ات چقدر است؟»
    گفت:«ده هزار درهم.»
    راهب ده هزار درهم به خولی داد و سر مطهر را گرفت. راهب می‌گریست و سر را می‌بوسید و می‌گفت:«یا اباعبدالله چقدر است سخت است برایم که در راه تو شهید و قربانی نشدم....ولی آن هنگام که به محضر جدت رسول خدا صلی الله علیه و آله رسیدی برای من شاهد باش که شهادت دادم: خدایی جز خدای واحد متعال نیست، محمد صلی الله علیه و آله رسول اوست و علی علیه السلام ولی خدا.»سپس سر مطهر را به ایشان بازگرداند.
    آنان که دراهم را میان خویش قسمت کرده بودند به ناگاه دیدند سکه‌ها به سفال بدل گشته و بر روی آن نوشته شده : و سیعلم الذین ظلموا....
    خولی به همراهان گفت:«این ماجرا را از دیگران مخفی بدارید مباد که مایه طعن و تمسخر ما شود.»(مقتل الحسین علیه السلام و مصرع اهل بیته ....،ص189-192)
    مختار او را در حالی که با زنبیلی از حصیر خرما به سر در مستراح خانه‌اش پنهان شده بود یافت و کشت. سپس بدنش را سوزاندند. در بسیاری از منابع گفته شده همسرش زیرکانه مخفی‌گاه او را به یاران مختار نشان می‌دهد (بحارالانوار، ج45، ص374؛ حاشیه وقعه الطف، ص 253؛ مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی، ج2،ص219-220؛ مدینه المعاجز، ج4، ص90-91؛ تجارب الامم، ج2، ص151؛ مقتل الحسین علیه السلام لوط بن یحیی، ص374). با توجه به ماجرای کشته شدن همسر دوم خولی به دست او، بعید نیست که این همسر اولش باشد.
    مختار پیش از کشتن او شرح جنایاتش را عاشورا می‌پرسد. خولی هم به تفصیل ماجرای عصر عاشورا تعریف می‌کند. مختار قسم می‌خورد که دعای حضرت زینب سلام الله علیها را اجابت نماید؛ از این رو ابتدا دست‌ها و پاهایش را قطع می‌کند و سپس او را در آتش می‌سوزاند (مقتل الحسین علیه السلام و مصرع...، ص154)

    ادامه دارد ...

    سید هاشم ناجی موسوی جزایری
    بازنويسي: محمود مطهری نیا

     

     

     

     

     

     

    Ãاس.ام.اس روزانه

    روزهاي فرد هفته منتظر ما باشيد
    roozane_sms@yahoo.com

    1206- حافظ : اگر آن ترك شيرازي بدست آرد دل ما را / به خال هندويش بخشم سمرقند و بخارا را (1548-0912)

    1207- صائب : اگر آن ترك شيرازي بدت آرد دل ما را /به خال هندويش بخشم سر و دست و تن و پا را /هر آن كس چيز مي بخشد ز مال خويش مي بخشد / نه چون حافظ كه مي بخشد سمرقند و بخارا را (1548-0912)

    1208- شهريار : اگر آن ترك شيرازي بدست آرد دل ما را / به خال هندويش بخشم تمام روح و اجزا را /هر آن كس چيز مي بخشد به سان مرد مي بخشد /نه چون صائب كه مي بخشد / سر و دست و تن و پا را / به خاك گور مي بخشند / نه بر آن ترك شيرازي / كه برده جمله دلها را (1548-0912)

    1209- دوست دختره يارو بهش ميگه: اگه توجه کنی ميبينی که نگاهم باهات حرف ميزنه.طرف ميگه: پس اينقدر پلک نزن، صدات قطع و وصل ميشه (5202-0912)

    1210- بيا جهانو قسمت کنيم:اسمون واسه تو ابرش واسه من،دريا مال تو موجش واسه من ،خورشيد مال تو ماه واسه من،.......اصلاً دنيا واسه تو،تو مال من... (0892-0915)

    1211- (ROD ZA TEMASOBIM)zor nazan nemitoni bekhoni az rast bekhon. (0892-0915)

    1212- قهوه چنتا خاصيت داره: 1) رقيق مثل قلبت 2) خوشمزه مثل خندت3) خوشرنگ مثل چشمت4) تلخه مثله دوريت! (9886-0931)

    1213- هميشه ميگفتن پيدا کردن يه دوسته خوب خيلی سخته اما باور نميکردم تا اينکه تورو ديدم که برايه پيدا کردن من چقدر زحمت کشيدی. (4781-0912)

    1214- موفق كسی است كه بااجرهایی كه به طرفش پرتاب میشودیك بنای محکم بسازد (0892-0915)

    1215- يارو ازکيوسك تلفن مياد بيرون ازش ميپرسن سالمه ميگه آره فقط آفتابه نداره' (2133-0912)

    1216- آنگاه که دوست داری همواره کسی به يادت باشد به ياد من باش که من هميشه به يادتم. از طرف بهترين دوسته شما:خدا سوره ي بقره: آيه 152 (2404-0912)

    1217- سلام شماره حساب قلبت را بده تا برايت عشق واريزكنم. (4958-0912)

    1218- پائولو كوئليو :وقتي كسي را دوست داريد ، همه چيز پر معناتر مي شود. (4958-0912)

    1219- چوپان با گوسفنداش لج میکنه،اونا رو میبره چمن مصنوعی! (2907-0911)

    1220- انچه که هستی هديه خداوند به توست، و انچه ميشوی هديه ي تو به خداوند است،پس بي نظير باش. (9176-0912)

    شماره براي ارسال مسيج : 09125698059
     

     

     

     

     

    Ãستون آزاد

    سکوت به بهانه کنجکاو نشدن!



     

    سالن تاريک و آکنده از غبار و نورهاي رنگارنگي است که به فاصله کمي از هم خاموش و روشن مي شوند، تازه واردها در بدو ورود چند ثانيه اي احساس سرگيجه مي کنند ولي...آخرين بررسي هاي صورت گرفته در ميان جواناني که حداقل يکبار حضور در پارتي ها را امتحان کرده اند، 94 درصد گفته اند که بدون اطلاع خانواده هايشان به پارتي رفته اند.3 درصد گفته اند که به والدينشان گفتهاند که به ميهماني دخترانه مي روند و يک درصد گفته اند که خانوادههايشان از آن مطلع اند و... به گزارش خبر گزاري برنا، پارتي ها و مهماني هايي که اغلب آخر هفته و در مناطق شمالي و حاشيه اي شهر برگزار مي شود، قشر خاصي از جوانان را به خود سرگرم مي کند.سرگرمي لذت بخشي که مي تواند بلافاصله يا به مرور به فاجعه اي غير قابل مهار در زندگي يک فرد مبدل شود.ساعت هاي متمادي رقص با موسيقي تند همراه با صرف انواع مشروبات الکلي و مواد مخدر و به دنبال آن از خود بي خود شدن و دست زدن به اعمالي که کاملا خارج از کنترل اراده و مغز ممکن است رخ دهد، مشخصه بارز چنين جشن هائي است.پارتي هاي مختلط ايراني که مدل کپي شده از ميهماني هاي مرسوم دختر و پسر در غرب و به خصوص امريکاست از اواسط دهه هفتاد شمسي در ايران پا گرفت.اينگونه پارتي ها تا قبل از انقلاب اسلامي و در ميان وابستگان به دربار با شکلي کاملا متفاوت وجود داشت.در دوران پهلوي و در ميهماني هاي مخصوص دربار مراسم رقص ضربدري رواج داشت که مثلا الف با معشوقه ب و ب با معشوقه الف مي رقصيدند.رواج چنين فرهنگي به عنوان يکي از مظاهر ترقي(!) از نگاه حکومت پهلوي در ميان قشر خاصي از هنر پيشه هاي غربزده آن دوره نيز مرسوم بود بطوريکه در فجايع جشن هنر شيراز، ابعاد عميق اين بي بند و باري ها اعتراض گسترده مردم کشور و شدت گرفتن مبارزه عليه رژيم سابق را در پي داشت.با وقوع انقلاب اسلامي و بعد از آن جنگ تحميلي، مقوله سرگرمي جوانان تحت الشعاع ارزش هاي انقلابي و جهادي قرار گرفت.و فضاي فرهنگي کشور کاملا متفاوت از آنچه در رژيم سابق ديده مي شد در يک خط سير کاملا معنوي قرار داشت.با پايان گرفتن 8 سال جنگ و آغاز سازندگي نشانه هاي گسست فرهنگي و به تبع آن تهاجم فرهنگي با ظهور گروه هاي موسوم به RAP و هوي متال ها در برخي مناطق شمال تهران آشکار شد.از نيمه دوم دهه هفتاد به بعد پديده جديد ديگري باب شد.دختراني که درخانواده ها تحت کنترل شديد والدين قرار داشتند براي ارضا» نيازهاي جواني شان رويکرد مصيبت بار "فرار از خانه ها" و ورود به شهرهاي بزرگ را در پيش گرفتند.در کنار اين معضل، الگو پذيري خانواده ها از فرهنگ غربي، تا حدي بنيان خانواده ها را متزلزل کرد و با افزايش قابل ملاحظه ميزان طلاق از سال 77 به بعد شاهد ظهور پديده اي ديگر به نام زنان خياباني شديم که اين آسيب محصول تراکم ناکامي ها و عدم تمايل و پايبندي به اصول و اعتقادات بود.از همين زمان نخستين علائم ابتلا به ايدز در ميان قشر خاصي از جوانان کشور مشاهده شد که آسيبشناسان بلافاصله شيوع و گسترش اين بيماري را در درجه اول ناشي از رفتارهاي پرخطر جنسي دانستند.بي پروائي جوانان در امر معاشرت با جنس مخالف، محدود به رفتارهاي پر خطر پنهان و منحصر به برقراري رابطه جنسي نيست.در واقع به مرور گردانندگان پارتي ها دريافتند که براي طولاني تر کردن مدت سرگرمي و لذت به ناچار بايد دست به دامان روشهائي شوند که توان و رغبت ميهمانان را به داشتن انگيزه براي حضور طولاني تر در پارتي تر غيب نمايد.


    اکس پارتي
    اکس ها، مثل هر محصول جديد و عجيب و غريبي شکل هاي فانتزي و مدرن شده مواد مخدر هستند که به ظاهر بر توان و انگيزه پسرها و دخترها براي حضور طولاني تر و با نشاط تر در ميهماني هاي مختلط مي افزايند.در اين ميهماني ها مدعوين يا تنها به جشن آمده و دوست خود را از ميان ديگر ميهمانان پيدا مي کنند و يا با دوست مورد نظرشان به مراسم مي آيند.در هر صورت اين ميهماني ها بدون اختلاط مفهوم ندارد(!) و هر کدام از پسر و دختر ها پس از آنکه توانشان براي پايکوبي کاهش يافت از طريق مصرف اکس يا مشروب بر توان فعاليت خود مي افزايند.(!)


    قيافه هاي عجيب و غريب
    در ميان ميهمانان پارتي ها دختران کم سن و سال با بزک هاي تند عروسکي، دختراني با موهاي کاملا کوتاه تيفوسي، پسرهائي با گردن بندهاي صليب، موهاي کاملا تاس، زير ابرو برداشته و صورت هاي نسبتا چاق ناشي از مصرف بي رويه الکل و تي شرتهايي که بر روي آنها عکس هاي نامفهوم و عبارات عجيب وغريب نقش بسته است، ديده مي شود.در واقع تيپ عجيب و غريب با ميهماني و فضا و پذيرايي عجيب و غريب، هماهنگ است.


    يک پايان تلخ براي آغازي لذت بخش
    پايان اکس پارتي ها تقريبا مصيبت بار است.با خاتمه يافتن احساس سرخوشي، مصرف کنندگان اکس که ساعت ها به رقص و پايکوبي مشغول بودند تغييرات رفتاري محسوسي را از خود بروز مي دهند.چشم هاي قرمز و متورم، پرخاش، خواب هاي طولاني مدت، احساس شديد ياس و نااميدي، بي قراري، گريه، سردرد شديد، تهوع، نگراني توهم شديد و...از علائم اين پايان است.از ديگر حرکات عجيب و غريب که برخي شاهدان نقل کرده اند تمايل به قرار گرفتن در مکان هاي بلند است.«روزبه.م» مي گويد: شخصا کسي را در اين ميهماني ها ديده که بر روي ديوار پشت بام در حال نقاشي کشيدن آن قدر رو به جلو حرکت کرده که بي توجه به ارتفاع از بالا به زمين افتاده است.وي مي گويد: دختران ساعت ها پس از ميهماني متوجه مي شوند که چه بلاهايي بر سرشان آمده و آگاهي از اين امر با آنکه حس پشيماني را در آن ها بوجود مي آورد، قبح عمل را در نظر آنان از بين مي برد و همين موجب مي شود که آن ها، پاي ثابت ميهماني هاي بعدي باشند چرا که ديگر به قول خود چيزي براي از دست دادن ندارند.در نوع ديگري از اين گونه ميهماني ها، چندين زن و مرد يا دختر و پسر از اواخر شب تا اوايل صبح به طرزي کاملا بي بند وبار به اعمال قبيح مي پردازند; در واقع اين پارتي ها شکل مدرن خانه هاي فساد هستند که در آن ها همه چيز آرام و بي صدا جريان دارد و افراد هر چند ساعت يکبار مشغول صرف مواد مخدر مي شوند تا خود را براي مرحله بعدي لذت بردن آماده کنند.در اين گونه پارتي ها مبادرت به انواع قمار و تماشاي فيلم هاي مستهجن و مصرف الکل وجود دارد اما به ندرت از اکس هاي توهم زا استفاده مي شود.


    شو پارتي
    در اين نوع خاص از پارتي ها، تعداد ميهمانان بسيار زياد است اما مهمترين مشخصه آن آخرين مدل هاي جديد لباس يا نوع رقص است.حتي ممکن است افردي به صورت کاملا برهنه در ميان مدعوين حاضر شوند."جلب توجه" اساسي ترين عنصر شو پارتي است.حتي حضور زنان و دختراني با کله هاي تاس، جواهرات عجيب و غريب، مهره ها و زنجيرهايي که از گردن يا دست و پا آويزان است و خلاصه هرچيز جديدي که ممکن است قبلا جايي ديده يا امتحان نشده باشد.مثل مشروب هاي جديد با خواص عجيب و آخرين مدلهاي قرص هاي توهمي و نيروزا، وجود دارد.در شوپارتي ممکن است افرادي که هيچگونه تمايلي به رفتارهاي پرخطر ندارند حضور داشته باشند اين افراد صرفا براي اينکه خودي نشان دهند در اين پارتي حضور مي يابند.ميهمانان شو پارتي ها معمولان از طريق فراخوان اينترنتي يا از طريق sms از بر پايي آن مطلع مي شوند.


    آسيب شناسي پديده پارتي و بي اطلاعي خانواده ها
    پديده پارتي ها و ميهماني هاي مختلط که "کليدپارتي و يا استخر پارتي " و...هم از اين جمله به شمار مي روند، از آسيب هاي جدي و زيان باري است که حيات جامعه جوان کشور را تهديد مي کند.در واقع فقدان الگو دهي مناسب و ارائه جايگزين براي اين پديده موجبات آن را فراهم کرده که جوانان نسبت به اينگونه سرگرمي ها تمايل جدي نشان دادند.بر طبق آخرين بررسي هاي صورت گرفته در ميان جواناني که حداقل يکبار حضور در پارتي ها را امتحان کردهاند، 94 درصد گفته اند که بدون اطلاع خانواده هايشان به پارتي رفته اند.3 درصد گفته اند که به والدينشان گفته اند که به ميهماني دخترانه مي روند و يک درصد گفته اند که خانواده هايشان از آن مطلع اند و 2 درصد ديگر هم گفته اند که چون مستقل و مجرد زندگي مي کنند، نيازي به اطلاع خانواده هايشان نبوده است.با اين حال شکي نيست که پديده پارتي يا ميهماني هاي مختلط آسيب جدي و خطر در دسترس براي جوانان کشور بويژه پايتخت نشينان محسوب مي شود.به خصوص که اين روزها، گروه هاي اينترنتي فعال با ارسال ايميل از افراد مي خواهند که به عضويت اين گروه ها درآيند تا گردش هاي دسته جمعي، ملاقات هاي جمعي و ميهماني ها را امتحان کنند.به باور کارشناسان اجتماعي رواج ارزش هاي مطلوب در ميان جوانان مي توانند به عنوان عاملي باز دارنده مانع از تمايل به ناهنجاري در ميان جوانان باشد.اما نکته کليدي آن است که در حال حاضر به خاطر قبح موضوع از آموزش و اطلاع رساني دقيق در اين گونه موارد اجتناب مي شود.نه خانواده ها و نه مدارس هيچکدام حاضر نيستند به صورت ملموس در اين حوزه وارد شوند.در حاليکه بي شک، مخفي نگاه داشتن برخي ناهنجاري ها به بهانه کنجکاو(!) نشدن جوانان نمي تواند روند قابل قبولي در پيشگيري از آسيب باشد.متاسفانه پارتي ها به علت همخواني زياد با تمايلات غريزي جوانان به علت عدم توجه به ارزش آموزي در سياستگذاري ها به محمل مناسبي براي تباه کردن روح و روان جوانان مبدل شده اند.ابعاد فاجعه آميز آنچه در گزارش اخير رفت به خوبي بيان کننده اين واقعيت است که نسل جوان و نسل هاي بعدي به شدت در معرض خطرات ناشي از اين آسيب قرار دارند.گسترش فرديت گرايي و افزايش حس استقلال طلبي در ميان جوانان دختر و پسر و کمرنگ شدن نقش خانواده ها و گرو هاي مرجع زنگ خطر را به صدا در آورده و به در پيش بودن خطر جنبه آنکار ناپذيري مي بخشد.برخورد با آسيب ها و خطرات پيش روي جوانان با آگاهي بخشي و پرداختن به عواقب زيان بار ناهنجاري مي تواند تا حدي مفيد واقع شود به شرطي که عزم جدي در پرداختن به مساله از سوي خانواده و جامعه وجود داشته باشد.
     

     

     
     
     
     
     
     
     
    TinyPic image
     
    TinyPic image
     
     
     
     
     
     
     
     
    __._,_.___

    Jaraaghe Group 

    ****************************************

    BARAYE OZVIAT DAR GROUP BIA IN ADDRESS :
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    BAD PAINE SAFHE DOKMEYE JOIN RO BEZAN

    ****************************************
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    -------------------------------------------
    more info : www.jaraghe.ir/join




    Your email settings: Individual Email|Traditional
    Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
    Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
    Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

    __,_._,___

    No comments:

    Blog Archive