به گروه اینترنتی جذاب و پر از تفریحات جالب جرقه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Friday, April 25, 2008

·´¯`·.·•Jaraghe•·.·´¯`· RooZaaNe (No. 923)

 
Funous : Soroude Yeganegi
 
 
Click for Full Size View 
 
 
 
 
 
 
 

  
 
 
 

923

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 923 :: شنبه 5 ارديبهشت 1387

Mobin_s2004@yahoo.com

مشکل ايميلم حل شد!
+ده نکته در مورد ويکي پديا

با سلام به همه شما دوستان خوبم
اولين روز هفتتون بخير و خوشي،

مشکل ايميلم حل شد! اگر يادتون باشه هفته گذشته اعلام کرده بودم که براي ايميلم در ياهو مشکلي پيش آمده و چند روزي غيرفعال شده است، خب بالاخره ياهو رضايت داد و مشکل ايميلم حل شد. شما دوستان عزيز مي تونيد مانند گذشته ايميلهايتان را به آدرس mobin_s2004@yahoo.com ارسال نمائيد.
راستي براي اطلاع يافتن از تغييرات جديد در ياهوميل، آيا تا حالا سري به وبلاگ ياهوميل زده ايد: http://ymailupdates.com/blog

خب و اما برسيم به مطلب امروز. در زیر 10 نکته که کار با ویکیپدیا رو لذت بخش تر میکنه، آوردم و اگر فرصتي شد در آینده 10 نکته دیگر رو هم مینویسم:

1- با تایپ تاریخ یک روز خاص، تمام اتفاقات ، تولدها و مرگ های آنروز را در تاریخ ببینید. مثلا با تایپ 16 آپریل در سرچ باکس میتونید تمام اتفاقات این روز را در تاریخ ببینید.

2- تمام اتفاقات و حوادث خاص یک سال را با تایپ سال موردنظر در ویکیپدیا بیابید. به طور مثال با تایپ سال 2007 تمام اتفاقات و حوداث را به ترتیب زمانی خواهید دید.

3- حوادث مهم و اتفاقاتی رو که در سال خاصی و در کشور خاصی اتفاق افتاده رو میتونید با تایپ نام کشور و سال در سرچ باکس ببینید. مثلا با تایپ 2005in Iran تمام حوادث سال 2005 در ایران رو میتونید ببینید.

4- برای پیدا کردن تمام مشابهات و همنامیهای اسم میتونید از (disambiguation) از استفاده کنید. برای مثال برای پیدا کردن تمامی تشابهات (چه اسم و چه مکانی و …) بوش، میتونید اون رو به صورت bush (disambiguation) تایپ کنید.

5- وقت کافی واسه خوندن ویکیپدیا ندارید و میدونید که اگه سیوش کنید، صفحه به هم میریزه، پس بهتره که اونو دانلود کنید، Wikislice بهترین گزینس !

6- اگه دلتون میخاد ویکیپدیا همیشه پیشتون باشه، خوب چرا دانلودش نمیکنید ؟؟؟؟ بعله شما میتونید ویکی پدیا رو هم دانلود کنید، به این سایت برید واز اونجا دانلودش کنید. الیته توجه داشته باشید، که بزرگترین دانشنامه دنیا خوب مسلما حجم زیادی از هادر دیسکتون رو میگره.

7- درسته که ویکیپدیا بزرگترین دانشنامه آزاده و تقریبا همه زبونها رو هم ساپورت میکنه، ولی خوب مدخل خیلی از زبوها ( به خصوص فارسی) خیلی کامل نیست. و اگه انگلیسیتون هم خوب نیست، بهتره از ویکیپدیای ساده استفاده کنید ! در این آدرس از کلمات انگلیسی ساده تر و نیز جملات کوتاه تری استفاده شد که افراد غیر انگلیسی زبان هم بتونن، بدون مشکل اون رو بخونن !

8- هر روز عکسهای جالب و عکسهای روز ویکیپدیا رو میتونید با سابسکریبت کردن این فید در فیدخونتون داشته باشید، به نظر من که ویکیپدیا عکسهای خوب و جالبی میذاره و اضافه شدن یه فید در روز در مقابل هزار هزار فید دیگه تاثیری تو وقتتون نداره پس حتما این فید رو به فیدخونتون اضافه کنید.

9- دلتون میخواد هر روز یه سری اطلاعات جدیدی و جالب یاد بگیرید ؟؟؟ پس کافیه ایمیلتون رو تو این سایت ثبت کنید، تا به صورت روزانه جالبترین مقالات و اتفاقات از ویکیپدیا واستون میل بشه! این مقالات که به صورت روزانه انتخاب میشن، از غربال سختی عبور میکنن تا به عنوان بهترین مقاله روز انتخاب بشن. تنها 1 مقاله از میانه هر 1میلیون و 270 هزار مقاله این عنوان رو میگیره. پس از دست ندینش!

10- اگر هم دلتون میخواد بدونید پشت پرده ویکیپدیا چه خبره و یا به قولی این ویکی پدیا چه جوری میچرخه، فکر کنم لینکهای زیر کمکتون کنه.


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • بزرگترینها در جهان
  • برترین تجهیزات عکاسی دنیا
  • معرفي و دانلود فيلم : دقت، لذت
  • دانلود فيلم مستند : چگونه انسان بسازيم؟
  • دانلود انيميشن : Please Teacher
  • آلبوم جدید و زیبای مصطفی یگانه به نام رنگ بارون
  • تیتراژ سریال مدیر کل
  • BlindWrite v6. يکي از بهترين نرم افزار ها جهت کپي برداري از CD و DVD هاي قفلدار
  • ارسال Flash SMS در گوشی های UIQ2
  • سه ایرانی در حین سرقت در ترکیه دستگیر شدند
  • آزموده هاي مادر ترزا
  • مردی که زیاد کتاب می‌نوشت
  • می خواستم دنیاراتغییردهم
  • هنر دانشجو جماعت
  • زنان،عاشقان بالفطره
  • مردم قربانى كارشكنى مخالفان دولت
  • وزارت رفاقت و امورخارجه
  • نوآوري فرهنگي و فرهنگ نوآوري
  • جديدترين شماره از ماهنامه Hacker News Magazine
  • انتقال به مدرنيته
  • نشان لیاقت باغبانی
  • با رعایت این اصول می توانید در امر خانه داری موفق تر باشید
  • فايده امام غايب چيست؟
  • و ...

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (922) اينجا را کليک کنيد

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

بزرگترینها در جهان
ويژه نامه حمله نظامي آمريکا به طبس
کشتی مدل
10 کشور خطرناک دنیا
تصاویر بامزه از حیوانات 
ماجرايي تكان دهنده از شهيدي كه ...
پترزبورگ از دید هلیکوپتر
سایت ایرانی جدیدی برای آپلود رایگان فایلها
برترین تجهیزات عکاسی دنیا
بایدها و نبایدهای زمان بارداری به زبان شبه طنز!

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

خبر شليك كشتي آمريكايي به شناور نظامي ايران صحت ندارد

يك فرمانده ارشد نظامي گفت: خبر برخي رسانه هاي بيگانه درخصوص شليك كشتي آمريكايي به يك شناور نظامي ايران صحت ندارد.
اين فرمانده نظامي در گفتگو با خبرنگار فارس افزود: از ناحيه يگان هاي نظامي ايران مستقر در خليج فارس هيچ گونه برخوردي با كشتي هاي آمريكايي صورت نگرفته است.
خبرگزاري رويترز عصر امروز به نقل از مقامهاي آمريكايي مدعي شد كه يك كشتي باري تحت قرارداد با فرماندهي ترابري دريايي نظامي آمريكا در خليج فارس چند گلوله هشداردهنده به سوي يك شناور نظامي ايراني شليك كرد.
"ليديا رابرتسون" سخنگوي ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريكا مستقر در بحرين مدعي شده بود‏:يك كشتي باري تحت قرارداد با فرماندهي ترابري دريايي نظامي آمريكا در خليج (فارس) چند گلوله هشدار به سوي شناور هاي ايراني شليك كرده اند‏.‏
در خبر رويترز آمده بود: كشتي باري "وستوارد ونچر" كه تحت اجاره وزارت دفاع آمريكا است، در حال حركت به سوي شمال در آب هاي بين المللي در مركز خليج (فارس) بود كه اين حادثه روي داد‏.‏
اين خبرگزاري زمان اين حادثه را ساعت 8 صبح ديروز پنجشنبه اعلام كرد اما در مورد علت تاخير در ارسال خبر ادعايي خود توضيح نداده است.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

دقت، لذت
Se, jie (Lust, Caution)


کارگردان: آنگ لي. فيلمنامه: جيمز شيموش، هويي-لينگ وانگ بر اساس داستاني از ايلين چانگ. موسيقي: الکساندر ‏دسپليت. مدير فيلمبرداري: رودريگو پريتو. تدوين: تيم اسکوايرز. طراح صحنه: لاي پان. بازيگران: توني ليونگ[آقاي ‏يي]، وي تانگ[وونگ چيا چي]، جوآن چن[بانو يي]، لي-هوم وانگ[کوانگ يو مين]، چونگ هو تو[ووي پير]، چي-‏يينگ چو[لاي شو جين]، يينگ-هسين کائو[هوانگ لي]، يوئه-لي کو[هوانگ لي]. 157 و 148 دقيقه. محصول 2007 ‏آمريکا، چين، تايوان، هنگ کنگ. نام ديگر: ‏Lust, Caution‏. نامزد جايزه بهترين موسيقي و بهترين فيلم خارجي از ‏مراسم انجمن منتقدان رسانه ها، نامزد جايزه بهترين فيلم خارجي، بهترين موسيقي، بازيگر خوش آتيه/وي تانگ از ‏مراسم انجمن منتقدان شيکاگو، نامزد جايزه بهترين فيلم خارجي از مراسم گولدن گلاب، برنده جايزه بهترين بازيگر ‏مرد، بهترين بازيگر زن، بهترين کارگرداني، بهترين فيلم، بهترين فيلمنامه، بهترين موسيقي و بهترين چهر پردازي از ‏جشنواره گولدن هورس، نامزد جايزه بهترين فيلمبرداري، بهترين بازيگر زن و بهترين بازيگر مرد از مراسم روحيه ‏مستقل، برنده جايزه بهترين فيلم خارجي و نامزد جايزه بهترين کارگرداني و بهترين فيلمنامه از مراسم ساتلايت، برنده ‏شير طلايي و جايزه بهترين فيلمبرداري ازجشنواره ونيز. ‏
در اثناي جنگ جهاني دوم نيروهاي ژاپني شانگهاي را به اشغال خود در آورده اند. وونگ چيا چي دانشجويي جوان و ‏زيبايي که مادرش را در حمله ژاپني ها از دست داده و پدرش نيز به انگلستان گريخته است، با دانشجويي به نام کوانگ ‏يو مين و گروه تئاتري آنها آشنا مي شود. کوانگ يو مين که فعال سياسي است، نقشه اي براي سوءقصد به جان يکي از ‏سياستمداران محلي که با اشغال گران همکاري مي کند، ريخته است. او براي اجراي نقشه اش از وونگ مي خواهد تا به ‏اين فرد نزديک شده و پس از اغواي وي، او را به قتل برساند. اين شخص کسي نيست جز آقاي يي، يکي از مهم ترين ‏سياست پيشگان شانگهاي که از روابط عاشقانه بعد از ازدواج چون بازي سرگرم کننده اي استقبال مي کند. اما عمليات ‏مانند نقشه طراحي شده پيش نمي رود...‏

چرا بايد ديد؟
آنگ لي فعلاً شناخته شده ترين و موفق ترين کارگردان آسيايي[متولد 1954 تايوان] هاليوود است. از 1992باPushing ‎Hands‏ شروع به فيلمسازي کرده و دقت، شهوت يازدهمين کار اوست. دو بار نامزد اسکار بوده و براي کوهستان ‏بروکبک موفق به دريافت اسکار بهترين کارگرداني شده، سه جايزه بافتا، دو خرس طلايي جشنواره برلين، دو جايزه ‏گولدن گلاب و دو شير طلايي ونيز به همراه ده ها جايزه معتبر ديگر در کارنامه اش دارد و نامزدي نخل طلاي کن را ‏نيز تجربه کرده است. دقت، شهوت بازگشت او به آسيا پس از چندين فيلم بزرگ و پر خرج هاليوودي است. جايي که ‏توانسته با 15 ميليون دلار فيلمي اندکي شخصي تر و مستقل تر بسازد. ‏
اگر کوهستان بروکبک درباره عشق ممنوع دو گاوچران در زمانه اي ناجور بود، اين بار آنگ لي به سراغ عشق ميان ‏دو مرد و يک زن در دوراني توفاني تر رفته است. جنگ جهاني دوم که در اثناي آن همه چيز به راه رفتن چون طناب ‏مي ماند و دنياي احساسات نيز از گزند اين فضا بي نصيب نمانده و جنايت، تبديل به تنها راه اثبات عشق دو نفر به ‏يکديگر شده بود. فيلم در قالب يک فلاش بک روايت مي شود و سرانجام در پايان جنگ جهاني دوم خاتمه مي يابد. نيمه ‏اول فيلم هر چند به دقت ساخته شده، اما ريتم کندتري نسبت به نيمه دوم دارد. اتفاقي که مي تواند تماشاگر را بي تاب و ‏از تماشاي فيلم منصرف کند. اما بازي دو هنرپيشه نقش اول فيلم که يکي را از فيلم هاي وونگ کار واي مي شناسيم و ‏ديگري دختري تازه کار است، مي تواند خلاهاي بسياري را پر کند. دقت، شهوت همچون کارهاي پيشين لي درباره ‏عشقي غير ممکن است، با اين وجود اگر تحمل ديدن فيلمي دو ساعت و نيمه را داريد، يقيناً در برابر صبر و تحملي که ‏به خرج داده ايد، پاداشي بيش از تصورتان در انتظار شماست!‏
ژانر: درام، عاشقانه، مهيج، جنگي. ‏
ژانر: درام.

براي مشاهده تصاويري از اين فيلم، بر روي اين لينک کليک کنيد


لينکهاي دانلود
(نسخه اورجينال با کيفيت DVD و زيرنويس انگليسي)
http://rapidshare.com/files/108758174/Se_Jie.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/108768199/Se_Jie.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/108778071/Se_Jie.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/108788047/Se_Jie.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/108797784/Se_Jie.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/108813499/Se_Jie.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/108821840/Se_Jie.part7.rar

 رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد


دانلود فيلم مستند

چگونه انسان بسازيم؟
How to Build a Human

مستند چهار قسمتي "چگونه انسان بسازيم"
محصول BBC

لينکهاي دانلود:

BBC.How.to.Build.a.Human.1of4.Creation.part1.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.1of4.Creation.part2.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.1of4.Creation.part3.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.1of4.Creation.part4.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.1of4.Creation.part5.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.1of4.Creation.part6.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.1of4.Creation.part7.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.1of4.Creation.part8.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.2of4.Predictor.part1.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.2of4.Predictor.part2.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.2of4.Predictor.part3.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.2of4.Predictor.part4.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.2of4.Predictor.part5.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.2of4.Predictor.part6.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.2of4.Predictor.part7.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.2of4.Predictor.part8.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.3of4.The.Secret.Of.Sex.part1.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.3of4.The.Secret.Of.Sex.part2.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.3of4.The.Secret.Of.Sex.part3.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.3of4.The.Secret.Of.Sex.part4.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.3of4.The.Secret.Of.Sex.part5.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.3of4.The.Secret.Of.Sex.part6.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.3of4.The.Secret.Of.Sex.part7.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.3of4.The.Secret.Of.Sex.part8.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.4of4.Forever.Young.part1.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.4of4.Forever.Young.part2.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.4of4.Forever.Young.part3.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.4of4.Forever.Young.part4.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.4of4.Forever.Young.part5.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.4of4.Forever.Young.part6.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.4of4.Forever.Young.part7.rar
BBC.How.to.Build.a.Human.4of4.Forever.Young.part8.rar

رمز فايل: calek


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

دانلود انيميشن

Please Teacher

کارتون زيباي Please Teacher در 12 قسمت

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال، به زبان ژاپني و زيرنويس انگليسي)
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

رنگ بارون
باصداي مصطفي يگانه

آلبوم جدید و زیبای مصطفی یگانه به نام رنگ بارون
 
 

براي دانلود مستقيم آهنگها، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

تیتراژ سریال مدیر کل

لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

VSO Software BlindWrite v6.0.6.39-TE
يکي از بهترين نرم افزار ها جهت کپي برداري از CD و DVD هاي قفلدار (و همچنين خش دار!)
 

Blindwrite نام نرم افزاری است که برای تهیه نسخه پشتیبان از CD ها و DVD های شما طراحی شده.
این نرم فزار محبوب و پرطرفدار در زمينه رايت CD ها و DVD ها مخصوصا گرفتن Image از لوح هاي فشرده ي قفل دار و محافظت شده به شما بسیار کمک خواهد کرد.بوسیله این نرم افزار شما توانایی ایجاد یک نسخه پشتیبان با تمامی خصوصیات دیسک اولیه بر روی Hard Disk خود را دارا خواهید بود. اين محصول شركت Vso-Software به شما امكان استخراج تمامي محتويات درون CD و DVD اصلي را با فرمت اختصاصي خود به صورت ISO در مي آورد و بر روي هارد شما به عنوان يك نسخه پشتيبان اصلي قابل رايت بر روي CD يا DVD كپي مي نمايد.از جمله ویژگی های برجسته این نرم افزار توانایی ایجاد درایو مجازی و خواندن نسخه های پشتیبان از داخل هارد می باشد، که فرقی با داخل بودن سی دی درون CD/DVD ROOM ندارد( این ویژگی برای بازی های که برای اجرا نیاز به CD دارند بسیار مفید واقع خواهد شد). همچنین قابلیت خواندن CD/DVD ها در بدترین وضعیت ممکن (خش) جهت رایت دارا می باشد.
نسخه پشتیبان تهیه شده بر روی Hard Disk شما به وسیله کلیه برنامه های درایو مجازی مانند Deamon Tools قابل اجرا می باشد.
این نرم افزار نیز از تمامی فرمت DVD موجود مانند: (DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD+RW, DVD-RAM, DVD+R Double Layer, DVD-R Dual Layer) پشتیبانی میکند.
BlindWite Game Copy نيز نام بخشي از اين محصول است كه اختصاص به گرفتن ايميج از سيدي و دي وي دي هاي اورجينال بازي دارد .

برخي از ويژگي هاي كليدي نرم افزار BlindWrite :
- دارا بودن ظاهری زیبا و آسان که قابلیت انجام تمامی کارها را تنها با چند کلید ساده برای کاربر میسر می کند .
- پشتیبانی ازتم های گرافیکی و قابلیت خصوصی سازی محیط برنامه بر طبق سلیقه کاربر
- موتور جدید با قدرت بیشتر در خواندن انواع CD ها و DVD ها و گرفتن Image از آنها .
- سازگاري با اكثرسخت افزارها و CD/DVD رايتر هاي موجود در بازار
- سازگاري با فرمتهاي بسياري از نرم افزار هاي مشابه مانند : BlindWrite 4.x (.BWT), CloneCD (.CCD), Iso images (.ISO), Cuesheet/Binary (.CUE/.BIN), Alcohol (.MDS) .
- ثبت رخداد ها, اطلاع رساني وقايع به صورت صوتي, و سازگاري با زبان هاي گوناگون از جمله :انگلیسی ، فرانسوی ، آلمانی و ...

لينک دانلود (حجم فايل حدود 7 مگابايت مي باشد، کرک فايل در داخل فايل zip قرار داده شده)

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد
 

دنياي موبايل

ارسال Flash SMS در گوشی های UIQ2

محو شدن پيام کوتاه پس از يک بار خوانده شدن و به عبارت ديگر ارسال Flash SMS در گوشی های سری UIQ2 توسط نرم افزار قدرتمند Cool SMS

قابل نصب بر روی گوشی های سونی اریکسون:
P910 | P900 | P800

موتورولا:
A920 | A925 | A1000 | M100

BenQ P30 | P31 | Arima U300 | U308 | Nokia 6708

لينک دانلود

رمز فايل: www.mobin-group.com

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد. لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.

 

 
 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

إمام علىّ (عليه السلام): لا تَستَبطِىءْ إجابَةَ دُعائكَ وقد سَدَدتَ طريقَهُ بِالذُّنوبِ.

وقتى با گناهان خود راه را بر دعايت بسته اى تأخير در اجابت آن را دير مشمار.

(غرر الحكم : 10329)

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

واعظی در کاشان بر منبر میگفت : درروز قیامت حوض کوثر بدست امیرالمومنین علی (ع) باشد و آب آن به کسی دهد که کردارش درست بوده و در کودکی و بزرگی خطائی نکرده باشد . کسی از پای منبر برخاست و گفت : ای مولانا مگر که امام آب در کوزه کند و هم خود باز خورد . ع – زاکانی


خلف نام حاکمی در خراسان بود ، به او گفتند که فلانکس دقیقا شکل تو را دارد و شاید که برادرت باشد ، دستور داد که او را حاضر کردند و از او پرسید : مادرت دلالگی می کرد و به خانه بزرگان آمد و شد داشت ؟
آن شخص گفت : مادرم زنی مسکین بود و هرگز از خانه بیرون نمی رفت ولی پدرم در باغ های بزرگان کار کرده و آب رسانی میکرد . ع - زاکانی


روزی سلطان محمود در غضب بود ، درباریان از طلحک خواستند تا او را از ملالت بیرون آورد . طلحک گفت : سلطان به سلامت باشد ، نام پدرتان چه بوده است ؟ سلطان برنجید و روی بگردانید ، طلحک باز روبرو شد و سوالش را تکرار کرد . سلطان گفت : مردک قلتبان سگ ، تو با آن چه کار داری ؟
طلحک گفت : نام پدرت معلوم شد ، حال بگوئید نام پدر پدرت چه بوده است ؟
سلطان محمود را خنده گرفت و حالش خوب شد . !!!!!!! ع – زاکانی

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

چگونه حضرت مهدی(ع) در پنج سالگی آمادگی کامل رهبری را یافته است؟

همان طوری که در روایات اسلامی آمده است، امام مهدی(عج) پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام حسن عسکری(ع)، بلافاصله به پیشوایی و امامت مسلمانان رسید، یعنی هنوز پنج سال از عمر شریفش سپری نشده بود، که امام مسلمین شده و آنچه از مایه های روحی و فکری که برای امامت لازم بود، فراهم داشت. زیرا امامی که در سنین کودکی به پیشوایی روحی و فکری مردم مسلمان رسیده و مسلمین حتی در کشاکش آن همه موج ویرانگر، خویشتن خویش را به دوستی و پیروی از او گماشته اند، مسلما باید از دانش و آگاهی و گستردگی دید، دانا بودن در فقه و تفسیر و عقاید، بهره ای چشمگیر و زیادی داشته باشد. چون در غیر این صورت ، نمی تواند مردم را به پیروی از خویش ترغیب کند.
باری، امامان ما در موقعیتهایی بودند که پیروانشان از کوچک و بزرگ می توانستند با ایشان بجوشند و به آسانی، از بازتابهای وجودشان بهره گیرند؛ حال آیا امکان دارد که کودکی، مردم را به قبول امامتش بخواند، و این دعوت را مدام در برابر چشم و گوش همگان انجام بدهد و مردم پنهان و آشکار به وی بگروند، و حتی در راه گرایش خویش از بذل جان و مال هم نهراسند، اما از چگونگی حال و روز امام آگاهی نداشته باشند و مسئله «امامت و پیشوایی در کودکی» مردم را به جستجو پیرامون کشف حقیقت و ارزیابی امام کودک و پرس و جو درباره او را ندارد؟ و آیا ممکن است که سالها بر موضع گیری پیشوایانه امام و رابطه همیشگی او با مردم بگذرد، اما باز هم پرده از چهره حقیقت کنار نرود و چگونگی اندیشه و دانش امام- چه کودک و چه بزرگ- آشکار و روشن نگردد؟!
به فرض محال که مردم نتوانستند واقعیت امر را دریابند، خلافت و نیروی حاکم که همه دشمنی علنی با آن حضرت داشت، چرا برنخاست و پرده از رخساره حقیقت نینداخت؟ آیا برایش امکان نداشت؟ و آیا اگر امام کودک هم مثل همه کودکان بود و از سطح تفکر و اندیشه ای بزرگ برخوردار نبود، بهترین دستاویز برای بیان بی لیاقتی ها و بی ارزشی های امام به دست خلفای غاصب و ظالم نمی افتاد تا به پیروان امامان عرضه کنند، و آن ستارگان درخشان را بکوبند؟ زیرا اگر اثبات بی لیاقتی یک انسان چهل پنجاه ساله که سرمایه های فراوان علمی و تجربی زمانش را داراست ، به مردم عادی مشکل باشد، اثبات عدم لیاقت یک کودک، در رهبری مردم مسلمان کار مشکلی نخواهد بود.
اگر امام خردسال، از دانش و سطح تفکر عالی برخوردار نبود، خلفای معاصرش خیلی راحت می توانستند جنجال به پا کنند و مردم را از دور او پراکنده نمایند، اما سکوت آنها و تاریخ گواه و شاهد است که امامت در سنین کم، پدیده ای واقعی در زندگی امامان معصوم(ع) بوده است، و خلفا نیز حقیقی بودن امامت این بزرگواران را، در مقام عمل و فکر دریافته بودند و می دیدند که چنانچه خردسالی امام را هم بهانه کنند، باز پیروز نخواهند شد. زیرا حتی یک مورد هم نشان نمی دهد که با وجود خردسال بودن، با پرسش و یا مشکل روبه رو شوند و در پاسخ آن به تنگنا افتاده باشند.
خلاصه پیشوایی در سنین کودکی، پدیده ای است که دو تن از نیاکان او نیز یعنی امام جواد و امام هادی(ع)ف در سن هفت و هشت سالگی به آن رسیده اند. اما پدیده امامت در کودکی، در زمان حضرت مهدی(عج) به اوج خود رسید.(1)
پی نوشت: 1- یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان(عج)، ص70

 

 

ترجمه اخبار ترکيه
uzakyol@gmail.com

سه ایرانی در حین سرقت در ترکیه دستگیر شدند

دو مرد و یک زن ایرانی که با پاسپورت جعلی در شهر بولو در نزدیکی استانبول تردد می کردند هنگام سرقت از یک مغازه دستگیر شدند. یک کودک دوساله نیز در بغل سارقان بوده است.
مأموران پلیس بولو که به این سه نفر مشکوک شده بودند آنها را زیر نظر گرفتند. سارقان به بهانه تبدیل ارز وارد یک سوپرمارکت در محله پاشاکوی شدند و هنگامی که می خواستند وجوه نقد صاحب مغازه را از دستش بقاپند توسط پلیس دستگیر شدند.
به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، هویت این افراد مجتبی حائری 30 ساله، بهزاد خیری فردنژاد 40 ساله و فرزانه فرهادی 25 ساله اعلام شده است.
دستگیرشدگان تسلیم مقامات قضایی شده اند.
پی نوشت – اکثر ایرانیانی که برای پناهندگی به اروپا مسیر ترکیه را انتخاب می کنند به لحاظ مالی در تنگنا قرار می گیرند و متأسفانه برخی از آنان برای سیر کردن شکم خود دست به کارهایی اینچنین می زنند.
ضمن آنکه مطبوعات ترکیه معمولا اسم متهمان را به طور کامل اعلام می کنند.

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة الحج آيات: 78 محل نزول: مدینه

 
الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ 56 وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَأُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ 57 وَالَّذِينَ هَاجَرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا لَيَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقًا حَسَنًا وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ 58 لَيُدْخِلَنَّهُم مُّدْخَلًا يَرْضَوْنَهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَعَلِيمٌ حَلِيمٌ 59 ذَلِكَ وَمَنْ عَاقَبَ بِمِثْلِ مَا عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِيَ عَلَيْهِ لَيَنصُرَنَّهُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ 60 ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَيُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ 61 ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ 62 أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَتُصْبِحُ الْأَرْضُ مُخْضَرَّةً إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ 63 لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ 64

 

ترجمه فارسي مکارم
حكومت و فرمانروايى در آن روز از آن خداست; و ميان آنها داورى مى‏كند: كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، در باغهاى پرنعمت بهشتند; «56» و كسانى كه كافر شدند و آيات ما را تكذيب كردند، عذاب خواركننده‏اى براى آنهاست! «57» و كسانى كه در راه خدا هجرت كردند، سپس كشته شدند يا به مرگ طبيعى از دنيا رفتند، خداوند به آنها روزى نيكويى مى‏دهد; كه او بهترين روزى‏دهندگان است! «58» خداوند آنان را در محلى وارد مى‏كند كه از آن خشنود خواهند بود; و خداوند دانا و بردبار است «59» (آرى،) مطلب چنين است! و هر كس به همان مقدار كه به او ستم شده مجازات كند، سپس مورد تعدى قرار گيرد، خدا او را يارى خواهد كرد; يقينا خداوند بخشنده و آمرزنده است! «60» اين (وعده نصرت الهى) بخاطر آن است (كه او بر هر چيز قادر است; خداوندى) كه شب را در روز، و روز را در شب داخل مى‏كند; و خداوند شنوا و بيناست! «61» اين بخاطر آن است كه خداوند حق است; و آنچه را غير از او مى‏خوانند باطل است; و خداوند بلندمقام و بزرگ است! «62» آيا نديدى خداوند از آسمان، آبى فرستاد، و زمين (بر اثر آن) سرسبز و خرم مى‏گردد؟! و خداوند لطيف و آگاه است «63» آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن اوست; و خداوند بى‏نياز، و شايسته هر گونه ستايش است! «64» 

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را (به همراه معني آن) با هم بخوانيم.  هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

viski_601@yahoo.com

خداوندا از امروزم گریزانم
که در بغض گران قلب خود یکریز گریانم
و" اندوهی"به دل دارم
که "می سوزد از آن اعماق چشمانم"
خداوندا از امروزم گریزانم
که بیهوده در این ساعات لغزانم
وگویا ماجرای تلخ چشمانم
به پایان می رسد روزی
که هیچ از آن نمی دانم
به فردایی می اندیشم
که می پرسند ازمیزان ایمانم
ومن خاموش می مانم

 

 

ali_laila_live@yahoo.com

واقعا "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند"

همین الان بعد از اینکه کارهایم را انجام دادم و می خواستم بروم، یک خبر کوتاه من را تکان داد. خانم هیلاری کلینتون در نهایت جوگیری جلوی اسیرائیلیها گفته اند: "آمریکا این قدرت را دارد که ایران را کاملا محو کند."
من در جواب فقط یک حرف دارم بزنم که از خودم نیست و آن هم اینکه "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند"
خیلی از احمقهای روزگار فکر می کنند این آمریکاست که با ایران رابطه نمی خواهد داشته باشد. اینها نمی دانند یا نمی خواهند بدانند که آمریکا کاری را که برای برقرای ارتباط نه با چین و نه با شوروی انجام داده بود، با ایران انجام داد اما با پاسخ منفی صریح مواجه شد (ماجرای مک فارلین)
خلاصه اینکه یک چیز می خواهم بگویم و آن اینکه اگرچه با این دولت میانه ای ندارم و ... اما همزمان با بقیه می گویم "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند" و واقعا هیچ غلطی نتوانسته بکند
خدا بیامرزد امام را که حرفش بعد از سالها هنوز قدرت دارد و از همه حرفها قدرتمندتر است
دوست دارم شما که وبلاگ دارید، اگر با نظر من موافقید این جمله تاریخی امام را در وبلاگ خود و در پاسخ به این توهین بیسابقه و بیشرمانه بنویسید که "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند"

پیوند به مطلب در سایت بی بی سی فارسی

 

 

viski_601@yahoo.com

شاگردی از استادش پرسید: عشق چیست؟
استاد در جوابش گفت: به گندمزار می روی وپر خوشه ترین شاخه گندم را می آوری. اما در هنگام عبور از گندم زار به یاد داشته باش که نمی توانی به عقب برگردی تا خوشه ای بچینی.
شاگرد به گندم زار رفت وپس از مدتی طولانی برگشت.
استاد پرسید: چه آوردی؟
شاگرد گفت: هیچ هرچه جلوتر می رفتم خوشه های پرپشت تر می دیدم به اُمید پیداکردن پرپْشت ترین تا انتها ی گندمزار رفتم.
استادگفت: عشق یعنی همین
شاگرد گفت: پس ازدواج چیست؟
استاد گفت: به جنگل برو و بلندترین درخت را بیاور اما به یادداشته باش که بازهم نمی توانی به عقب برگردی.
شاگرد رفت وپس از مدتی کوتاه با درختی برگشت.
استاد پرسید : چه کردی؟
شاگرد گفت: به جنگل رفتم واولین درخت بلندی را که دیدم انتخاب کردم ترسیدم که اگر جلو بروم بازهم دست خالی برگردم.
استاد گفت: ازدواج یعنی همین

 

 

aghamir@mahabghodss.co

آزموده هاي مادر ترزا
باري، اين گونه باش

مردم، اغلب، نامعقول و غير منطقي و خودخواه هستند؛ باري، آنها را ببخش
اگر مهربان باشي، مردم تو را به خودخواهي و داشتن اغراض پنهاني متهم مي كنند؛ باري، همچنان مهربان باش
اگر آدم موافق باشي، دوستاني غير صادق و دشمناني صادق به دست خواهي آورد؛ باري، از موفقيت دست برندار
اگر صادق و صميمي باشي، مردم تو را فريب خواهند داد؛ باري، همچنان صادق و صميمي باش
آنچه سالها صرف سازندگي آن مي كني ديگران در يك شب از بين مي برند؛ باري باز هم سازنده باش
اگر شادي و آرامش داشته باشي، بعضي ها به تو رشك خواهند برد؛ باري، شاد باش
كارهاي خوبي را كه امروز انجام مي دهي، اغلب فراموش خواهد شد؛ باري كارهاي خوب انجام بده
بهترين چيزها را كه داري ببخش، شايد كه كافي نباشد؛ باري، بهترين را ببخش
در يك كلام، همه اينها بين تو و خداي توست؛ باري، هرگز بين تو و ديگران نبوده است.

 

 

shahsavani.shahriar@gmail.com

شما عظیم تر از آنی هستید که می اندیشید

انسان مجموعه ای ازآنچه داردنیست بلکه مجموعه ایست ازآنچه هنوز ندارد،اما می تواند داشته باشد. ‹‹سارتر››
سرخپوستی به تنهایی مشغول گردش درجنگل بودکه تخم عقابی پیداکرد.او با این تصور که آن تخم به یک مرغ وحشی تعلق دارد آن را در آشیانه یک مرغ وحشی قرار داد.جوجه پس از چندی به دنیا آمد.در حالی که اطرافش تعدادی جوجه مرغ دیده می شد.مرغ هایی که جیک جیک می کردند و عین مرغ دانه و ارزن بر می داشتند.روزی در هنگام بهار پرنده جوان باصحنه بسیارزیبایی روبه رو شد.پرنده ای عظیم در آسمان مشغول پرواز بود ودرارتفاع بسیار بالابازیبایی ووقار و متانتی فوق العاده زیاد پهنه آسمان را به خود اختصاص داده بود .جوجه عقاب که در میان پرنده های وحشی بزرگ می شد پرسید(( این پرنده چه نام دارد!)) به او پاسخ داده شد:(( نام او عقاب است !او زیباترین پرنده از میان پرنده هاست ...!))عقاب کوچک فکر کرد که پرواز با این همه وقار و متانت در پهنه آسمان چه امتیا ز بزرگی محسوب می شود.
اما از آنجا که می دانست هرگز نخواهد توانست به یک ((عقاب))مبدل شود،پرنده جوان رویای خود را به دست فراموشی سپرد.او تمام عمر خود را با این فکر که یک مرغ وحشی است سپری کردو سرانجام هم با این فکر از دنیا رفت.
و به راستی که چه تعداد نسل های بیشماری که به این جوجه عقاب شباهت دارند...!آنها دارای قابلیت های خارق العاده ای هستند.از استعدادهای ناشناخته ای در وجودشان بهره مندند و از ذوق و هنرو مهارتهای فراوان برخوردار هستند...!قابلیت هایی که جامعه بشری از آنها می تواند استفاده نماید وبه آنها اجازه دهند که آرزوهای قلبی خود را تحقق بخشند!
متٍاسفانه آنها در ((آشیانه هایی))به دنیا آمده اند که هیچ شخصیت بزرگی در پیش خود نداشته اند تا از آنها تقلید کنند.آنها پیامهایی دریافت کردهاند که عشق ومحبت فطری وجودشان را به عقب رانده است...
عشقی که می توانسته نسبت به خود داشته ونیز اعتماد به نفس و احترامی عمیق برای قابلیت ها وتوانایی های فطری خود.

 

 

tinaaa_mp@yahoo.com

می خواستم دنیاراتغییردهم

برسنگ قبرکشیشی چنین نوشته شده بود:آن هنگام که جوان بودم
وفارغ ازهمه چیزوتخیلم مرزومحدوده ای نمی شناخت درسرآرزوی
تغییردنیارامی پروراندم. بزرگتروخردمندترکه شدم دریافتم جهان
تغییرناپذیراست پس افق اندیشه ام رامحدودترکردم وبرآن شدم تا
تنهاکشورم راتغییردهم. امااین عملی نبود. پس ازسالهازندگی وتجربه
آخرین تلاش نومیدانه خودراصرف تغییرخانواده ام کردم اماافسوس
آن ها نیزکه نزدیک ترین کسان به من بودندتغییر نکردند. اکنون که
دربسترمرگ آرمیدهام به ناگاه حقیقتی رایافته ام .
تنها اگرخودم راتغییرداده بودم آن گاه نمونه ای می شدم برای اعضای
خانواده ام تا آنان نیز خودراتغییر دهند . با انگیزه و تشویق آنها چه بسا
که کشورم نیزاندکی اصلاح می شد. شاید می توانستم دنیاراهم تغییر بدهم!

همیشه موفق باشید

 

.

alirezamajidi@gmail.com

مردی که زیاد کتاب می‌نوشت

نوشتن یک کتاب اصلا ساده نیست! باید عنوانی برایش انتخاب کنید، فهرست محتویاتش را درست کنید، شماره استاندارد بین‌المللی و ISBN کتاب را بگیرید، کتابتان باید ظاهر و طرح روجلد خوبی هم داشته باشد، البته در این بین باید یک کار دشوار دیگر هم انجام بدهید: نوشتن کتاب!
به نظر می‌رسد آقای فیلیپ پارکر Philip M. Parker این مشکل آخر را به خوبی حل کرده باشد، چرا که او تا به حال 200 هزار کتاب روانه بازار کرده و به گفته خودش این تعداد کتاب زیاد، او را مبدل به پرکارترین نویسنده تاریخ این کره خاکی کرده است! البته بهتر است به جای اینکه او را نویسنده این کتاب‌ها بدانیم، پدیدآورنده کتاب بشناسیم، چون محتویات کتاب‌های آقای پارکر به وسیله الگوریتم‌هایی گردآوری می‌شوند که به وسیله خود او نوشته شده است. این الگوریتم‌ها در محیط اینترنت به دنبال اطلاعات درباره یک موضوع دلخواه می‌گردند.

 14link-span2-600.jpg

کتاب‌های آقای پارکر موضوعات مختلفی دارند و بیشترشان حجمی 150 صفحه‌ای دارند، بیشتر آنها تنها هنگامی که توسط یک مشتری سفارش داده شوند، به صورت تکی چاپ می‌شوند، کتاب‌های محبوب‌تر او تیراژی چند صد جلدی پیدا می‌کنند، در حالی که تنها یک دو جین از کتاب‌های دیگر او به فروش می‌رسند، کتابخانه‌های پزشکی یکی از مشتری‌های خوب کتاب‌های او هستند.
گرچه آقای پارکر توانسته الگوریتم‌هایش را طوری تکامل دهد که از آنها برای نوشتن جدول کلمات متقاطع و اشعار ابتدایی هم استفاده کند، با این حال هنوز این الگوریتم‌ها قادر نیستند که مثل انسان یک جمله خلق کنند، آنها صرفا می‌توانند جملات را در کنار هم بچینند. او در این باره می‌گوید که هدفش از این کارها، آفرینش جملات نبوده، بلکه قصد داشته انجام کارهای تکراری هزینه‌بر را آسان کند. در واقع هدف او ایجاد محتواهایی بوده که به صورت معمول، بازار کتاب به سبب نبود مخاطب کافی، از ایجاد آنها غفلت می‌کرده است.

 14link-inline1-650.jpg

از آنجا که الگوریتم‌های آقای پارکر اطلاعاتشان را از محیط اینترنت به دست می‌آورند، کتاب‌های ایجاد شده چندان برای کاربران خوب اینترنت مفید نیستند، اما برعکس برای کسانی که میانه خوبی با اینترنت ندارند، بسیار مفید واقع می‌شوند. برنامه‌های آقای پارکر می‌توانند در عرض 13 دقیقه اطلاعات موجود در اینترنت در مورد یک موضوع را جمع‌آوری کنند و به صورت یک فایل word ذخیره کنند. با این حال کاری که این الگوریتم‌ها می‌کنند و میزان هوش مصنوعی آنها، فاصله بسیاری با کار و خلاقیت نویسندگان انسانی دارد.

منبع: نیویورک تایمز

 

 

mastoor_313@yahoo.com

هنر دانشجو جماعت

روزتون مبارك جوونا:
ويژگي هاي دانشجويان كشور هاي مختلف:
ژاپن : به شدت مطالعه مي كند و براي تفريح ربات مي سازد .
مصر : درس مي خواند و هر از گاهي در اعتراض به حسني مبارك در و پنجره ي دانشگاهش را مي شكند .
هند : او پس از چند سال درس خواندن عاشق مي شود و همزمان برادر دو قلو يش را كه سال ها پيش گم شده بود پيدا مي كند . آنگاه ما جرا هاي عاشقانه و اكشني پيش مي آيد و سر انجام دو دلداده با هم عروسي مي كنند و همه چيز به خوبي و خوشي تمام مي شود .
عراق : مدام به تير ها و خمپاره هاي تروريست ها جا خالي مي دهد و در صورت زنده ماندن درس هم مي خواند.
چين : درس مي خواند و در اوقات فراغت مشابه يك مارك معروف خارجي را مي سازد و با يك دهم قيمت جنس اصلي مي پوشد.
رژيم صهيونيستي : بيشتر واحد هايي كه او پاس مي كند عملي است . او دوره ي كامل آموزش هاي رزمي و كماندويي را گذرانده !!!
گينه بيسائو: او منتظر است تا اولين دانشگاه كشورش افتتاح شود تا همراه برو بچ هم قبيله اي اش درس بخواند !
انگليس : نسل دانشجوي انگليسي در حال انقراض است واحتمالا تا پايان دوره ي همين نخست وزير منقرض مي شوند .
ولي آخرين بازماندگان اين موجودات هم درس مي خوانند .
...و ايران : ....گاهي عا شق عبارت ((خسته نباشيد )) است .البته نيم ساعت مانده به پايان كلاس ....!
هر روز دو پرس از غذاي دانشگاه را مي خورند و در عين حال البته به غذ اي دانشگاه بدوبيراه مي گويند ...

 

 

yazynh@yahoo.com

افزايش چشمگير دين اسلام و مذهب شيعه
در جهان

در ابتداي سخن بايد عرض كنم همان گونه كه در مقالات قبل نيز اشاره كردم، تصميم بر آن گرفتم تا مانند ديگر دوستان گروه كه به مذهب اهميت مي‌دهند، آب در هاون نكوبم و با كساني كه به مذهب اهميت نمي‌دهند و رنگ و بويي از آن در زندگي‌شان نيست، بحثي نكنم تا وقت هيچ كدام از ما تلف نشود. همه چيز در سراي باقي معلوم خواهد شد و خداوند بين همه ما حكم خواهد كرد و هو خير الحاكمين.
اما چندي پيش با برخي نويسندگان گروه بر سر تعداد مسلمانان و شيعيان و رشد آن‌ها در جهان بحثي صورت گرفت. اين نويسندگان علي رغم آن كه خود را شيعه معرفي مي‌كردند، همواره در جهت تضعيف شيعه و زير سوال بردن آموزه‌هاي اين مذهب نوراني و احاديث گهربار ائمه معصومين (ع) گام بر مي‌داشتند. لذا بر آن شدم تا به صورت مستدل و مستند آماري از تعداد شيعيان و روند رو به رشد آن ارايه دهم.
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از ابنا، آخرين آمار که از سوي سايت "ويکي پديا" انتشار يافته است، حکايت از روند روبه رشد تعداد شيعيان دارد كه اين روند به خصوص از سال 2005 بسيار سريع شده است. اين در حالي است که گسترش تعاليم اين مذهب در جهان باعث شده در بسياري از کشورهاي غربي نيز تشيع گسترش يابد. به رغم تبليغات گسترده دشمنان شيعه به ويژه وهابيت -خذلهم الله اجمعين- عليه شيعه و نيز مشکلات و ضعف‌هايي که در برنامه‌هاي تبليغي شيعيان وجود داشته است، آمار شيعيان روز به روز در جهان رو به افزايش است. طبق اين آمار 90 درصد مردم ايران، ۶۵ درصد مردم عراق، 80 درصد مردم آذربايجان، 70 درصد مردم بحرين، 55 درصد مردم لبنان، 45 درصد مردم يمن، ۳۰ درصد مردم کويت و ۱۶ درصد مردم امارات متحده عربي را شيعيان تشکيل مي‌دهند. هر چند كه به نظر مي رسد آمار ذكر شده كمي از حد واقعي پايين‌تر باشد. به عنوان مثال تعداد شيعيان عراق در آماري غير رسمي 70 درصد و تعداد شيعيان بحرين در آماري رسمي 85 درصد گزارش شده‌اند. ضمن اين كه در كشور ايران نيز كه قطب كشورهاي شيعه جهان است، بعيد به نظر مي‌رسد تعداد شيعيان از 95 درصد پايين‌تر باشد. همچنين در حال حاضر مطابق آمار رسمي 15 درصد و مطابق آمار غيررسمي 20 درصد مردم عربستان را شيعيان تشكيل مي‌دهند كه اين ميزان رو به افزايش است. و نيز در كشور پاكستان مطابق آمار غيررسمي 35 درصد شيعه وجود دارد. تعداد كل شيعيان در جهان اسلام نيز در حال حاضر 25 درصد است كه اين عدد نيز با نرخ قابل توجهي رو به افزايش است. شايان ذكر است كه آيت‌الله العظمي سبحاني -حفظه الله- نيز در مناظره مكتوبي كه با سلمان العوده از شيوخ منحرف وهابي داشته‌اند، به عدد 25 درصد اشاره كرده‌اند. طبيعي است يك عالم با آن بزرگي و عظمت در جهان اسلام هنگامي كه آماري ارايه مي‌دهد و يا مطلبي را بيان مي‌كند، با علم كامل چنين كاري را مي‌كند؛ به خصوص هنگامي كه طرف مقابل مناظره وي نيز با سكوت خود اين آمار را تاييد مي‌كند. همچنين بايد گفت كه اكثريت مطلق شيعيان، 12 امامي هستند.
رشد چشمگير تشيع در جهان توسط وهابيون به خوبي احساس شده است تا آن جا كه برخي از آن‌ها در كتاب‌هاي خود به طور واضح به اين مساله اشاره كرده‌اند:
دكتر عصام العماد، فارغ‌التحصيل دانشگاه «الامام محمد بن سعود» در رياض و شاگرد بن باز (مفتي اعظم سعودي) و امام جماعت يكي از مساجد بزرگ صنعاء و از مبلغين وهابيت در يمن كه كتابي نيز در اثبات كفر و شرك شيعه تحت عنوان «اصله بين الاثني عشريه و فرق الغلاه» نوشته است، با آشنايي با يكي از جوان‌هاي شيعه، با فرهنگ نوراني تشيع آشنا شد و از فرقه ضاله وهابيت دست كشيد و به مذهب شيعه مشرف شد. دكتر العماد به همين مناسبت كتابي با عنوان «رحلتي من الوهابيه الي الاثني عشريه» تأليف نمود. وي در كتاب ديگر خود مي‌نويسد: «با مطالعه كتاب‌هايي كه وهابيت در سال‌هاي اخير نوشته‌اند، به يقين در مي‌يابيم كه آنان احساس كرده‌اند كه تنها مذهب آينده، همان مذهب شيعه اماميه است.»
شيخ عبدالله الغنيمان، از اساتيد وهابي دانشگاه «الجامعه الاسلاميه» مي‌گويد: «وهابيون به يقين دريافته‌اند، تنها مذهبي كه در آينده، اهل سنت و وهابيت را به طرف خود جذب خواهد كرد، همان مذهب شيعه امامي است.»
شيخ ربيع بن محمد، از نويسندگان بزرگ سعودي وهابي در يكي از كتاب‌هاي خود مي‌نويسد: «آن ‌چه باعث فزوني شگفتي من شده اين است كه برخي از برادران وهابي و فرزندان شخصيت‌هاي علمي و دانشجويان مصري كه با ما در جلسات علمي شركت مي‌كردند و برادراني كه ما به آن‌ها حسن ظن داشتيم، اخيرا به سراغ اين مسير تازه (تشيع) را پيمودند و آن تحت تاثير انقلاب ايران بوده است.»
شيخ محمد مغراوي از ديگر نويسندگان مشهور وهابي مي‌گويد: «با گسترش مذهب تشيع در ميان جوان‌هاي مشرق زمين، بيم آن را دارم كه اين فرهنگ در ميان جوان‌هاي مغرب زمين نيز گسترده شود.»
دكتر ناصر قفاري استاد دانشگاه‌هاي مدينه در يكي از كتاب‌هاي مي‌نويسد: «اخيرا تعداد زيادي از اهل سنت به طرف مذهب شيعه گرويده‌اند و اگر كسي كتاب «عنوان المجد في تاريخ البصره و نجد» را مطالعه كند به وحشت مي‌افتد كه چگونه برخي از قبايل عربي به صورت كامل، مذهب شيعه را پذيرفته‌اند.»
شيخ مجدي محمدعلي محمد نويسنده بزرگ وهابي مي‌گويد: «يكي از جوان‌هاي اهل سنت حيرت زده نزد من آمد وقتي كه علت حيرت او را جويا شدم، دريافتم كه دست يكي از شيعيان به وي رسيده است، و اين جوان سني تصور كرده است كه شيعيان ملائكه رحمت، و شير بيشه حق مي‌باشند.»
آري، وهابيت هنگامي كه ديد چگونه عقايد محكم شيعه با كمترين تبليغات مثبت و بيشترين تبليغات منفي همه حقيقت‌جويان را مجذوب خويش ساخته است، به گونه‌اي كه حتي كساني كه در اوج خفقان يعني در دانشگاههاي رياض فارغ التحصيل شده‌اند، به اين سو كشيده مي‌شوند، حربه خود را انتساب القابي چون مشرك و كافر به شيعيان قرار داد! و هنگامي كه ديد اين حربه نيز جواب نداد، دست به ترور و قتل و خونريزي زد! اين‌‌ها همه نشان‌گر گسترش جهاني و بي‌سابقه مذهب تشيع در جهان و به خصوص در جهان اسلام است كه برخي شيعيان!! و يا بهتر بگويم شيعه‌نمايان آن را زير سوال برده بودند! بي شک تعاليم و آموزه‌هاي اهل‌بيت (ع) و فقه پوياي اين مذهب باعث افزايش پيروان آن شده و به تبع آن مسووليت سنگيني را بر دوش شيعيان براي نشان دادن واقعيت‌ها و حقايق و مقابله با خرافات و خرافه‌پرستي‌ها و در نهايت اعتلاي اين مذهب که با ظهور قائم آل محمد (ص) به کمال نهايي خود خواهد رسيد، به همراه خواهد داشت.
و اما چندي پيش نويسنده ديگري كه او نيز خود را مسلمان مي‌دانست، اما در جهت تضعيف اين دين گام بر مي‌دارد، گرايش مسلمانان به مسيحيت را بيشتر از گرايش به اسلام عنوان كرد! براي پاسخ به اين مطلب مضحك و ناعاقلانه همين بس كه رهبر كاتوليك‌هاي جهان در مصاحبه با روزنامه «ال اسرواتور رومانو» با تاسف شديد اظهار داشت «ديگر ما بالاترين تعداد را در بين مذاهب نداريم و تعداد مسلمانان از ما پيش گرفته است.» همچنين رشد روزافزون اسلام به وضوح در فيلم ضد اسلامي فتنه توسط كارگردان آن نشان داده شده و از آن شديدا ابراز نگراني شده است كه مطالب اين فيلم ضد اسلامي را در مقاله ديگري به خواست خدا مورد بحث قرار مي‌دهم. شواهد زياد ديگري نيز وجود دارد كه به همراه شواهد ذكر شده از هر چيز ديگري گوياتر و مستدل‌تر است، چرا كه توسط خود مخالفان اعتراف شده است.
پي‌نوشت‌ها
المنهج الجديد و الصحيح في الحوار مع الوهابيين ص178
همان
مقدمه كتاب «الشيعه الاماميه في ميزان الاسلام»، ص5
مقدمه كتاب «من سب الصحابه و معاويه فامه هاويه»، ص4
مقدمه كتاب «اصول مذهب الشيعه الاماميه الاثني عشريه»، ج1، ص9
انتصار الحق، ص11و14

 

 

salarilaleh@yahoo.com

زنان،عاشقان بالفطره

مهم ترين ويژگي ها و اولويت هاي زناناكثرالخير في النساء.
بيشترين خير در زنان است.
جهت حسن ارتباط با زنان باز هم چنان نيازمند شناخت بيش تر ايشان هستيم پس باز هم بدانيم مهم ترين ويژگي ها و اولويت هاي زنان:
براي زن ها محبت بر هر چيز مقدم است.
زن ها توان آفرينش دارند.
زن ها به زمان توجه خاصي دارند.
زن ها نياز دارند احساس امنيت كنند.
زن ها نياز دارند احساس ارزشمند بودن كنند.
براي زن ها محبت بر همه چيز مقدم است.قال الصادق(ع)
العبد كلما ازداد للنساء حبا ازداد في الايمان فضلاً.
هر چه محبت زن در قلب مرد زيادتر شود فضيلت ايمانش زيادتر گردد.
- دنياي زن، دنياي محبت است. محبت ورزيدن، فداكاري كردن و محترم شمردن روابط صميمي، طبيعت زن است.
- زن ها خودآگاهانه انتخاب نكرده اند كه محبت مهم ترين اولويت زندگيشان باشد، بلكه محبت في الواقع، مهم ترين اولويت زندگي آنهاست. طبيعتاً و ذاتاً و فطرتاً اين گونه اند.
- خودآگاهي، افكار و احساسات زن ها به طرزي طبيعي و غريزي همگي روي محبت متمركز هست.
- مرد و زن به دو طريق متفاوت محبت را تجربه مي كنند:
براي اغلب زن ها محبت واقعيتي بي انقطاع و ممتد است، توجهي مستمر و مداوم كه هيچ گاه ناپديد نمي شود، حتي مواقعي كه مشغول كار يا انجام وظايفي است كه ظاهراً هيچ گونه ارتباطي با محبت ندارند. ولي براي اغلب مردها محبت كلاسه شده و تفكيك شده است. گويي ديداري است يا بخشي از وجودشان آن هم گه گاهي و با تعيين وقت قبلي.
چرا براي زن ها عشق بر هر چيز مقدم است- احساس ارزش شخصي زنان به اين بستگي دارد كه چقدر در محبت كردن آن هم از صميم دل در مسير طاعت الهي و ارتباط برقرار كردن موفق بوده اند.اين در حالي است كه احساس ارزشمند بودن در مردان به ميزان موفقيت ها و دست يابي هاي آنها به خواسته هايشان بستگي دارد.
- هنگامي كه همه چيز در روابط يك زن خوب و عادي است ،حال او خوب است و احساس خوبي نسبت به خود دارد. ولي هنگامي كه وضعيت غيرعادي است، احساس ناامني مي كند. البته در زناني كه از نظر ايماني در درجه ي بالايي قرار دارند اين مسئله كم تر ديده مي شود.
- صرف نظر از اين كه اوضاع كاري يا شغلي زن، برنامه ها و علايق او، چقدر خوب پيش مي رود، اما چنانچه مشكلي در رابطه ي صميمي او با همسرش به وجود آمده باشد، احساس خوبي ندارد.
- تجربه ي اغلب مردها دقيقاً نقطه ي مقابل اين است. چنانچه زندگي محبتي آنان عالي و بي عيب و نقص باشد اما روز بدي را در سركار گذرانده باشند به سختي مي توانند احساس خوبي داشته باشند.
هنگامي كه زنان محبت را بر همه چيز مقدم مي دانند، وقت و انرژي بيش تري را صرف روابط خود مي كنند، برنامه ريزي مي كنند تا لحظاتي خاص و جاوداني خلق كنند و دوست دارند به طور مستمر همه چيز را بهتر كنند؛ اما مردها از اين وضعيت سوء برداشت كرده و فكر مي كنند زن ها پرتوقع و زياده خواه هستند، تشويش و دل واپسي دارند و مي خواهند مردها را كنترل كنند.خطاب به مردها: هر چه بيش تر محبت زن به خود را قدر بدانيد، بيش تر به نيازهاي خود خواهيد رسيد و بيش تر همسرتان خوشنودي شما را جلب خواهد كرد.
به ياد داشته باشيد زني كه با قلبي باز، مهربان و سرشار به شما محبت مي ورزد، هديه ي گران بهايي را به شما ارائه داده است. او سعي ندارد در مقابل، چيزي از شما بستاند، بلكه تنها مي خواهد تعهد، پايبندي، از خود گذشتگي و شادي خود را به شما هديه دهد.همه ي زن ها از چنين توانايي برخوردار نيستند. پس قدر همسر خود را بدانيد.
قال رسول الله(ص)مَن اِتَّخَذَ زوجَهً فليكرمها.
كسي كه زن مي گيرد بايد او را احترام كند.
پس شايد لازم باشد در جهت تاكيد به زنان بگوييم!
هنگامي كه ما زن ها مي آموزيم توانايي خود را در محبت ورزيدن به عنوان موهبتي زيبا گرامي بداريم و قدر بدانيم، مردان زندگيمان نيز مي آموزند تا به طرز مشابهي با ما رفتار كنند.....

------------------------------------------
پانوشت ها:1- خصال، ج 1، ص 55
2- وسائل، ج 14، ص 11

 

 

ashoora63.ht@gmail.com

مردم قربانى كارشكنى مخالفان دولت

از همان شروع به كار دولت نهم، سفرهاى استانى رئيس جمهور و هيأت دولت نيز آغاز شد و قطعاً بسيارى اين سفر ها را از ابتكارات و شاه بيت نوآورى هاى اين دولت مى دانند. اما هنوز تعداد اين سفر ها به اندازه انگشتان يك دست هم نرسيده بود كه برخى ها زبان به نقد -بخوانيد تخريب_ سفرهاى استانى دولت گشودند.
در حالى كه مردم در استانهاى خراسان جنوبى، ايلام، سيستان و بلوچستان و بسيارى از شهرهاى محروم، به استقبال دكتر احمدى نژاد آمده و به گرد او حلقه زده بودند، مخالفين در رسانه هاى خود سفرهاى دولت را سفرهايى پرهزينه و صرفاً تبليغاتى عنوان كردند و تصور مى كردند كه روند ادامه اين سفر ها متوقف شود.
زمان زيادى نگذشت كه پوچى اين ادعا به اثبات رسيد و اخبار متعددى از مشى ساده زيستانه و روال كم هزينه اين سفر ها در برخى رسانه ها منتشر شد تا نشان داده شود كه سفرهاى استانى دولت نه تنها پرهزينه نيست، بلكه با حداكثر صرفه جويى در وقت و هزينه انجام مى شود. اين مسئله باعث نشد كه از همت مخالفان دولت براى زير سؤال بردن سفرهاى استانى كاسته شود! چرا كه وعده رئيس جمهور براى سركشى به همه جاى كشور، خيلى زود عملى شده و مخالفان، اين حركت پرشتاب و فراگير را در افزايش محبوبيت دولتمردان نهم و به طور طبيعى، برجسته شدن ميزان فاصله دولتمردان گذشته با دولت كنونى در خدمت رسانى به همه مردم ايران مؤثر مى ديدند.
در عين حال آنها تأكيد مى كردند كه نگاه رئيس جمهور بايد كلان نگر باشد و به جاى آنكه وقت خود را در سفر ها بگذراند، بايد در تهران بنشيند و بر اساس گزارش ها امور را تدبير كند. در همين اثنا، مصوبات متعدد جلسات استانى هيأت دولت براى پيشرفت جهشى استانها، به بحث روز مردم و حتى رسانه ها تبديل شده بود و پيش بينى مى شد كه بلافاصله اين مصوبات مورد هجمه قرار گيرد.
مخالفين سفرهاى استانى هيأت دولت، در مصاحبه ها و مقالات سعى در القاى اين موضوع داشتند كه مصوبات دولت كارشناسى نيست و ممكن نيست كه دولت بتواند در طول چند ساعت، ده ها مصوبه داشته باشد، غافل از آن كه كار كارشناسى مصوبات و مشورت درباره آنها با مقامات و نمايندگان محلى، پيش از انجام هر سفر انجام مى شود و پشتوانه كارشناسى دارد.
بعدها در نيمه دوم سال ۸۶ (ديدار دانشجويان دانشگاههاى استان يزد ۸۶‎/۱۰‎/۱۳) مقام معظم رهبرى نيز به اين شبهات اشاره و تأكيد كردند: «اين دولت انصافاً دولت پركار و در بعضى از خصوصيات نمونه است. اين كه به همه شهر ها مى روند، اين خيلى براى من مهم است؛ خيلى براى من جالب است. رئيس جمهور، وزير و مديران ارشد اجرايى كشور به شهرهاى مختلف مى روند. اين رفتن به شهر ها خيلى تأثير دارد. بعضى مى گويند آقا ما گزارش ها را كه مى خوانيم؛ نه، گزارش خواندن فرق مى كند با رفتن. شايد بيش از اغلب مدير ها براى من گزارش مى آيد. وقتى انسان مى رود به يك شهرى، مى رود به يك استانى، مى نشيند با يك مردمى، مى نشيند با يك مجموعه جوانى، مى بيند گزارش ها با آنچه كه واقعيت است، تفاوت هايى دارد. انسان آنچه كه مى بيند و مى شنود، از گزارش خيلى باارزشتر است. اين كار را امروز دولت دارد مى كند. به همه جاى كشور سفر مى كند. يك گوشه اى از اين را مى گيرند، تبديلش مى كنند به نقطه ضعف و ايراد گرفتن. چرا در اين سفر صد تا مصوبه داشتيد؛ در حالى كه پنجاه تايش بيشتر قابل عمل نيست خيلى خوب، حالا پنجاه تايش عمل بشود؛ اين بهتر از هيچى نيست اينها ايجاد يأس است. ايرادتراشى هاى بى خود. ..»
مسئولان دولتى خصوصاً متصديان امور سفرهاى استانى در معاونت اجرايى رياست جمهورى، بيشتر وارد صحنه شدند و مراحل كارشناسى مختلف به ثمر نشستن تصويب يك مصوبه در سفر استانى را تشريح كردند.
اما اين نيز پايان كار نبود و يكى از سران فراكسيون دوم خرداديهاى مجلس در نطق خود تأكيد كرد كه اگر حتى اين مصوبات كارشناسى شده هم باشد، اما چون با اسناد توسعه استان ها منطبق نيست، پس بيهوده است. بعد ها معاون پيگيرى معاونت اجرايى رئيس جمهور در مصاحبه اى بر اين نكته تأكيد كرد كه يكى از معيارهاى اصلى آماده شدن يك پيش مصوبه براى تصويب در جلسه استانى دولت، اسناد توسعه استان ها است و قطعاً تمام مصوبات با اين اسناد منطبق است.
جالب تر اين كه بدانيم همين نماينده، در جلسه دولت در استان حوزه انتخابيه خود، از زحمات دولت در سفر استانى و مصوبات آن در اين استان قدردانى كرده و از پشتوانه كارشناسى مصوبات استانى دولت ابراز رضايت فراوان كرده بود!
برشمردن همه شبهات و مخالفت هايى كه هر روز و با حجم گسترده عليه اين نوآورى دولت نهم (سفرهاى استانى) مطرح شده، مجال بسيار وسيع ترى مى طلبد. مخالفين همچنان به شكل هاى گوناگون از قبيل انتشار برخى عكس ها، تمسخر، ابهام در تعداد مردم استقبال كننده و حتى وارونگى و بزرگنمايى برخى سخنان رئيس جمهور و دولتمردان، تلاش كرده و مى كنند كه سفرهاى استانى را ناكام و بيهوده جلوه دهند.
مقام معظم رهبرى با اشراف خاص خود به مسائل و حتى جزئيات امور، در اوج فضاى تبليغاتى عليه سفرهاى استانى دولت كه هر روز اوج مى گرفت، در جمع مردم سمنان تأكيد كردند: «خوشبختانه سركشى دولت و رئيس جمهور و وزراى محترم به مناطق مختلف كشور، آن آرزوى ديرينه ما را به نحو احسن برآورده كرده است.»
شدت حملات به دولت به علت كينه برجا مانده از استقبال روزافزون مردم از رئيس جمهور خود، به قدرى افزايش يافت كه مقام معظم رهبرى با حمايت از سفرهاى استانى دولت در چند سخنرانى اكتفا نكرده و در سفر خود به استان يزد، بر اهميت و اثرگذارى چشمگير سفرهاى استانى دولت و رئيس جمهور تأكيد كردند.
ايشان ۱۲ دى ماه سال گذشته در اجتماع پرشور مردم يزد در بخشى از سخنان شان سفر رئيس جمهور به استان ها را حركتى بسيار خوب و مبارك دانستند و فرمودند: «بنده قدردانى مى كنم از اين حركت مجموعه دولت كه به شهر ها مى روند، به راه هاى دور مى روند، مشى مردمى اتخاذ مى كنند؛ اين ها باارزش است. با همه شهر ها از دور و نزديك ملاقات مى كنند. بعضى از شهر ها هستند كه مردم آنها يك مدير كل را هم هرگز نمى توانسته اند ببينند، حالا رئيس جمهور را، وزير را، نزديك خودشان مى بينند، با آنها حرف مى زنند؛ اين ها باارزش است. ما بايد قدردان اين چيز ها باشيم.»
سه روز بعد نيز رهبر معظم انقلاب در ديدار عمومى مردم ابركوه بخشى از سخنان خود را به سفرهاى استانى دولت اختصاص داده و تأكيد كردند: «مى بينيد مسئولين كشور، هيأت دولت، رئيس جمهور به سرتاسر كشور مسافرت مى كنند. اين معنايش اين است كه نگاه و عواطف و همت مسئولين بايد ميان همه شهرهاى كشور تقسيم شود. اينجور نباشد كه يك شهرى، يك منطقه اى كه دوردست است، از شعاع همت و تصميم مسئولين دور بماند؛ نه، دور و نزديك ندارد. امروز در اين كشور شهرهايى و مناطق دوردست و كوچكى موفق مى شوند كه مسئولان كشور را، يعنى رئيس جمهور را، دولت را، وزرا را از نزديك ببينند، به آنها نامه بدهند يا حرف بزنند و از زبان آنها و حنجره آنها مستقيماً سخن بشنوند كه در روزگارهاى گذشته در طول تاريخ، اميد اين را نداشتند كه حتى يك مدير درجه سه به آنها سركشى كند.»
با اين بيانات صريح و همچنين شفاف سازى دولت درباره جزئيات و روند سفرهاى استانى، ديگر باب مخالفت هاى جنجالى با سفرهاى استانى رئيس جمهور بسته به نظر مى رسيد اما اين بار مخالفان كه گويا خود را متعهد به مخالفت مادام العمر با همه سياست هاى دولت نهم ديده و مى بينند، نوك پيكان حملات خود را متوجه مردم كردند؛ همان كسانى كه بنيانگذار اين انقلاب آنان را «ولى نعمت» مى ناميد و امروز هم در سفرهاى استانى به استقبال و ديدار رئيس جمهورشان مى آيند.
توهين اخير يكى از روزنامه هاى دوم خردادى به مردمى كه به استقبال و ديدار رئيس جمهورشان مى آيند، با آنكه بلافاصله با عذرخواهى صاحبان آن روزنامه و نويسنده مقاله مذكور همراه شد، اما اين مشى، در ادامه همان روند تخريبى است.
كسانى كه روزى به بهانه هاى مختلف و با استفاده از همه ابزارهاى ممكن، سفرهاى استانى را مورد هجمه قرار داده بودند، اين بار در ادامه همان رويه پيشين بر طبل برخى مشكلات اقتصادى موجود كوبيده و از مردم توقع داشتند كه ديگر به استقبال رئيس جمهورشان نروند و حل مشكلات را از او مطالبه نكنند و اكنون كه با پاسخ منفى مردم روبه رو شده اند، زبان توهين به خود مردم گشودند كه اين، بارها در كلام مخالفان دولت اسلامى رؤيت شده است.
اما جاى اين هوشيارى همچنان باقى است كه اين گروه ها به خاطر كينه هاى حزبى يا شخصى خود مبادا مانند برخى گروه ها در دوران پس از انقلاب، به آغوش دشمن رفته و نوك پيكان كمان خود را به سمت ملت بگيرند.

* این یادداشت بنده روز چهارم اردیبهشت در روزنامه ایران نیز منتشر شد

 
 

amkamalis@yahoo.com

وزارت رفاقت و امورخارجه

به نام خدا
با سلام به همه دوستان. متن زیر از طرف یکی از دوستان بنده به دست من رسیده. از آنجا که شخصا از صحت و سقم مطالب آن اطلاع ندارم و با توجه به اینکه ظاهرا چند نفر از اعضاء گروه خبرنگار هستند و در ضمن بعضی از دوستان با بعضی از اعضاء دولت آشنایی و نشست و برخواست دارند، زحمت جستجو در مورد مطالب زیر را به این دوستانمان محول می کنم. مطمئنم با توجه به حساسیتی که همه دوستان مخصوصا دوستان متدین گروه به مساله عدالت و شایسته سالاری و محو روابط فامیلی در دستگاههای دولتی دارند در مورد مطالب موجود نظرشان را اعلام میکنند. مطمئنا در صورت اعلام نادرست بودن مطالب زیر از طرف دوستانی که به اطلاعات موثق دسترسی دارند کتبا از همه اعضاء گروه معذرت خواهی خواهم کرد. و اما اصل متن:

آقای منوچهر متکی را که می شناسید ؟ ایشان وزیر امورخارجه دولت آقای احمدی نژاد می باشند. امروزه این وزارتخانه در مدت کوتاهی به چندان موفقیت چشمگیری دست یافته که توانسته کل بستگان و دوستان آقای متکی و دیگر معاونان آن وزارتخانه را گرد هم بیاورد ، شاید بسیاری از این اخبار و اطلاعات را شما جسته و گریخته تا کنون خوانده باشید اما سعی می شود در این مقال با هم نگاهی دقیق تر به این موضوع بیاندازیم :
همسر آقای متکی خانم طاهره نظری مهر که دکتر داروساز و از کارمندان سازمان بهزیستی کل کشور بوده اند بدون اینکه تخصصی در حوزه امور خارجه داشته باشند ناگهان به وزارت امورخارجه به عنوان مشاور وزیر منتقل شدند ایشان که در بهزیستی داروسازبخش توانبخشی بودند با بیست و هشت سال سابقه کاری این روزها مشاور شده اند تا بتوانند چند وقت دیگر بازنشست بشوند و از حقوق و مزایای بازنشستگی یک مدیر کل ارشد استفاده کنند .
همسر آقای شیخ عطار نیز خانم فریبا نمازی که پیش از این ناظم دبیرستان دخترانه امام سجاد در منطقه هفت تهران بوده اند به محض اینکه همسرشان قائم مقام وزارت امور خارجه شدند به این وزارتخانه منتقل شدند و مدیر و معلم و ناظم مدرسه را نیز با خود آوردند به وزارت امورخارجه تا دور هم باشند و حالا این خانمها در آنجا چه می کنند خدا عالم است !؟
به عنوان مثال خانم متکی دو ماه پیش که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در نظر داشت سمیناری را با نام " زنان نخبه مسلمان " برگزار نماید مبلغ هفتادو پنج میلیون تومان را به دبیرخانه سمینار از بودجه وزارت امورخارجه اهدا نمودند تا از وی در سمینار به عنوان یک زن موفق و نخبه نامبرده شود!
در اسفند سال 1386 هنگامی که آقای متکی در یک هیات دیپلماتیک قصد عزیمت به کشور سوریه و لبنان را داشتند این افراد نیز حضور داشتند :
خانم طاهره نظری مهر- همسر آقای متکی به عنوان کارشناس زنان
خانم معصومه متکی - دختر آقای متکی ( دانشجوی فیزیک دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز) به عنوان کارشناس قراردادهای عمرانی
آقای حمیدرضا متکی - پسر آقای متکی (از تحصیلات ایشان اطلاعی در دست نیست) به عنوان مدیر هماهنگ کننده هیات اعزامی ، البته لازم به یادآوری نیست که همه این افراد و هیات با هواپیمای تشریفاتی دولت ایران به سوریه و لبنان رفتند ، همان هواپیمایی که در زمان دولت آقای خاتمی خریداری شد وجنجالهایی برپا کرد و دولت آقای احمدی نژاد به محض آمدن گفته بود آنرا فراموش کنید ما احتیاجی به این هواپیمای طاغوتی نداریم !
یک نکته جالب دیگر چندی پیش وزیر امورخارجه سوئیس به ایران سفر نموده بود که همگان مطلعید. درسومین شب حضور ایشان در رستوران باغ گیلاس وزارت امورخارجه ضیافت شامی برگزار نموده بود که هیات سوئیسی با جمعیت پانزده نفر و تیم ایرانی با تعداد بیش از هفتاد نفر در آن ضیافت بودند که در میان آنها بازمیتوانیم به همسر و فرزندان آقای متکی باجناقهای ایشان و بسیار جالب تر شوهر خاله آقای متکی هم اشاره کنیم . اما حالا که صحبت فامیلهای آقای متکی شد لازم است که به باجناقهای آقای متکی هم اشاره نمائیم :
آقای متکی مفتخر به داشتن چهار باجناق هستند که به محض به وزارت رسیدن آقای مجتبی مردانی باجناق بزرگتر را سر کنسول جمهوری اسلامی در حیدر آباد می نمایند و آقای علی صمد لکی زاده را که قبلا درجه دار سپاه پاسداران بودند با مدرک سیکل به عنوان معاون اداره مجمع شیمیایی و خلع سلاح وزارت خارجه منصوب کردند و آقای علی حلمی باجناق دیگر را مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در لندن نمودند و دیگری را آقای حمید میرزایی مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در بمبئی هند نمودند.
البته لطف ایشان فقط شامل حال باجناقها نشده ایشان دو برادر خانم هم البته دارند که از قضا آنها هم تا قبل از به وزارت رسیدن ایشان بیکار بودند که با آمدن آقای متکی به وزارت امورخارجه شکر خدا این معضل نیز برطرف گردیده آقای جواد نظری مهر رایزن امور کار سفارت ایران در بحرین گردیدند و آقا وحید هم مسئول امور دانشجویی در سفارت ایران در مالزی .
چند نکته هم جهت یاد آوری بد نیست بخشی از حقوق کارمندان وزارت امورخارجه از سال 1372 تا کنون پرداخت نشده و به تعویق می افتد . هزینه پرواز یک ساعت هواپیمای اختصاصی هم که آقای متکی همواره حتی برای رفتن خود و خانواده اش به مشهد هم از آن استفاده میکند هر یک ساعت 2 میلیون تومان می باشد.
از زمان ورود آقای متکی و ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد در وزارت امورخارجه بر اساس ماده 89 اساسنامه وزارت امورخارجه که اشعار می دارد پرسنل وزارت امورخارجه نباید در هیچ حزب و فرقه سیاسی باشند فقط هفتصدو چهل و اندی نفر از اعضای این وزارت خانه را به بهانه اینکه دوم خردادی و از اعضای تشکلهای جبهه دوم خرداد هستند متخلف شناخته و البته متخلف از خدمت مستعفی می شود و خوب زحمت پرکردن این خلاء انسانی را هم باجناقها و همسران آقایان متکی و شیخ عطار و دوستان آقای متکی تقبل نموده اند!
اما حالا که صحبت ماده 89 اساسنامه وزارت امورخارجه شد یک مسئله هم خالی از لطف نیست با هم از نظر بگذرانیم ، آقای متکی خود نیز از اعضای کانون فارغ التحصیلان شبه قاره هند می باشند که البته قبل از دوران وزارت دبیر کل این تشکل سیاسی بوده اند ایشان با به وزارت رسیدن البته استعفاء دادند اما تصمیم میگیرند دوستانشان را به وزارتخانه بیاورند اینجا بود که:
آقای سید مهدی نبی زاده از دوستان دوران تحصیلشان را که در همان کانون هم بودند ومهندس فارغ التحصیل از شهر بنگلور می باشند را که در وزارت ارتباطات و در شرکت مخابرات به عنوان کارپرداز مشغول بودند را به وزارت امورخارجه منتقل و به عنوان معاون اداری و مالی انتصاب می نمایند اما بعد از گذشت 20 ماه این معاونت دلشان را می زند اینجا بود که آقای متکی ایشان را به عنوان سفیرجمهوری اسلامی،در هندوستان منصوب می نمایند ، مهدی خان البته در آن 20 ماه معاونت اداری و مالی خود به نحو حریصانه ای به ماموریت های موقت پرداخت و از کلیه سفارت خانه ها و سر کنسول گری های جمهوری اسلامی، دیدن کرده و در همین گذر به بیش از 100 کشور سفر کردند.
آقای مجتبی کولیوند که ایشان نیز کارمند عادی شرکت مخابرات و دانشجوی دانشگاه پونه و نیز عضو همان کانون بودند به عنوان مدیر کل ابنیه و اموال وزارت امورخارجه انتخاب شده وی پس از 2 سال و سفرهای متعدد به خارج از کشور به آقای متکی می گوید من را هم سفیر کنید اما به علت نمی دانیم چه چون با سفارت او مخالفت شد ایشان هم قهر کرده و از وزارت خارجه رفت منتها دیگر به شرکت مخابرات برنگشت و هم اکنون مشغول برجسازی در تهران هست.
آقای ماشاالله شاکری هم که فارغ التحصیل دانشگاه دهلی می باشد و قبل از وزارت دوستشان در سازمان کشتیرانی کارمند روابط عمومی بودند بر اساس شایستگی های که حتما داشته به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در پاکستان منصوب می نمایند.
آقای حیدر رضا ضابط که ایرانی الاصل و متولد هندوستان بوده اند و قبل از وزارت آقای متکی درآستان قدس خادم حرم امام رضا بودند را به عنوان کارشناس سیاسی وزارت خارجه در سفارت ایران دراسلام آباد انتصاب می نمایند.
البته آقای سید علی حسینی هم که معرف حضور همه می باشد دیگر. سخنگوی وزارت امورخارجه ایشان هم از دانشجویان عضو کانون دانشجویان شبه قاره هند بوده اند .
قصه شایسته سالاری آقای متکی بسیار طولانی شد پس بگذارید مابقی را فهرست وار با هم از نظر بگذرانیم :
مهدی محتشمی ،رئیس اداره ابنیه ساختمان وزارت خارجه .ایشان قبلا کارمند عادی سازمان بهزیستی بودند که بازنشسته شده بودند و البته توسط آقای متکی خدمت او بمدت نامعلوم تمدید می شود .
آقای خسرو رضازاده کارشناس سفارت جمهوری اسلامی در نیجریه می باشند ایشان نیز مهندس فارغ التحصیل از هند است و عضو کانون فارغ التحصیلان می باشد.
آقای مسعود زمانی سر کنسول ایران در کراچی می باشند ، ایشان نیز از دانشجویان فارغ التحصیل هند می باشند .
آقای فرقانی از کارشناسان ابنیه و اموال سفیر ایران در ترکمنستان می باشند ، وی هم ولایتی آقای متکی و از اعضای کانون می باشند .
آقای محمود بابایی رییس اداره اقتصادی وزارت امور خارجه می باشند ایشان نیز فارغ التحصیل هند و تا قبل از این سمت در خیابان امیر آباد تهران آژانس املاک داشتند .
عباس کاشفی دیپلمه ای که در وزارت خارجه کارمند عادی بودند و دوست فرزند آقای متکی می باشند ایشان هم اکنون رییس اداره خدمات وزارت امورخارجه می باشند .
آقای یدالله صمدی رییس اداره امور مالی وزارت خارجه که با وجود گذشت 2 سال از بازنشستگی وی به عنوان رییس اداره امور مالی منصوب شد ایشان از بستگان آقای متکی می باشند .
آقای حمیدی زارع علیرغم اینکه ماموریت وی به عنوان سر کنسول در نخجوان تمام شده بود از همان جا به عنوان سفیر به باکو عازم شد وی نیز مهندس فارغ التحصیل از هند است.
آقای محمد مهدی آخوند زاده که از نمایندگی ایران در آژانس انرژی اتمی به سفارت ایران در آلمان ارتقاء یافت نیز مهندس فارغ التحصیل از هند است همچنین آقای مصطفی آخوند زاده برادر مهدی آخوند زاده علیرغم اینکه باز نشسته شده بود نیز به عنوان سر کنسول در شهر اکتاو قزاقستان منصوب شده.
آقای مصطفی اعلایی سفیر ایران در کوبا می باشد ایشان نیز فارغ التحصیل هند و از دوستان آقای متکی است.
آقای مهدی نژاد به سمت رییس تشریفات در سفارت ایران در دهلی نو منصوب شد وی نیز فارغ التحصیل هند و عضو کانون فارغ التحصیلان می باشد.
آقای علایی تازه قشلاق معاون سفیر ایران در دهلی نو می باشد وی نیز از فارغ التحصیلان هند است.

 

 

hamed.1360@yahoo.com

نوآوري فرهنگي و فرهنگ نوآوري

دكتر محمدعلي زلفي گل

از جمله راهكارهاي عملي براي تحقق نوآوري و شكوفايي در عرصه هاي مختلف اجتماعي، علمي، سياسي و اقتصادي در جامعه نوآوري فرهنگي است. با نوآوري فرهنگي و فرهنگ سازي است كه فرهنگ نوآوري ايجاد شده و باعث شكوفايي جامعه مي شود. هر گونه توسعه اي به فرهنگ خاص خودش نياز دارد كه بايد طراحي و مهندسي شود. در نوآوري فرهنگي، بايد نقش عوام جامعه پررنگ ديده شود.

1- نوآوري فرهنگي و فرهنگ توسعه
دانش، ثروت و سلامت از مؤلفه هاي اصلي توسعه پايدار است، توسعه نتيجه كمي يك مقوله كيفي به نام رشد است و از اساسي ترين شرايط رسيدن به توسعه پايدار اين است كه منابع مادي يك كشور براي رفاه فعلي شهروندان به حراج گذاشته نشود، زيرا در اين صورت نسلهاي آينده در برآوردن نيازهاي خويش دچار مشكل خواهند شد. اگرچه ركن دانش و نقش آن در توسعه، وابستگي جدي با نخبگان علمي، فني، هنري و فرهنگي (خواص) دارد و درگير كردن ايشان در اين امر مقدس سرعت رسيدن به توسعه را افزايش داده و زمان دستيابي به آن را كاهش مي دهد و با توجه به اين واقعيت كه علم و دانش و آثار آن كه فناوري ناميده مي شود، به حصار مرزها خواسته و ناخواسته محدود نمي شود، ولي امروزه نقش عامه مردم (عوام) در راه رسيدن به توسعه پايدار را نمي توان ناديده گرفت. زيرا مردم عادي هستند كه با واكنش خويش به سياستها و قوانين اجرايي حاكمان و آراء و نظرات انديشمندان و دانشمندان نوع فرهنگ عمومي جامعه را شكل مي دهند و از طرفي با رأي خويش در نظام مردم سالار حاكمان و قانونگذاران را انتخاب مي كنند و در واقع خود در نوع فرهنگ سازي، قانونگذاري، نيازسنجي و نيازآفريني اي كه توسط حاكمان طراحي و به اجرا در مي آيد، نقش غيرمستقيم دارند. پس فرهنگ هر جامعه شالوده تحولات مثبت و يا منفي است. بنابر اين دوستان و دشمنان يك ملت اين مسير تحول را خوب مي شناسند. دشمنان خوب مي دانند براي دستبرد به فرهنگ يك كشور راههاي زيادي وجود دارد كه به حضور فيزيكي نياز ندارد.
از طرفي دوستان يك ملت هم خوب مي دانند كه پيشرفت از مسير فرهنگ روش مناسبي براي تغيير فكر و انگيزه افراد به جاي جسم آنهاست، به همين دليل در تحولات سياسي در كشورهاي پيشرفته بدنه كارشناسي امور اجرايي تغيير نمي كند و صرفاً فرهنگ تفكر، تصميم سازي و تصميم گيري و روش اجرا تغيير مي كند. به همين دليل هر روز مدهاي جديدي در عرصه لباس، قيافه، رفتار، كردار و گفتار وارد فرهنگ ما مي شود. ما بايد بپذيريم كه فرهنگ مثل ساير امور و متأثر از آنها از جمله علم در حال زايش، رشد و تحول است علم، فن و تكنولوژي جديد فرهنگ نو را ايجاد خواهد كرد و محترمانه فرهنگ پيشين را تحت عنوان فرهنگ قديمي و سنتي در بستر تاريخ بايگاني مي كند. فقه پوياي اسلامي مؤيد اين واقعيت بوده و نيازسنجي و نيازآفريني را كه بر پايه نوآوري باشد را يك ضرورت مي شمارد.
اگر خواص ما يعني حاكمان، دانشمندان و انديشمندان به دنبال نوآوري در عرصه هاي مختلف زندگي مادي و معنوي نباشند و مدهاي جاذبه دار نو براي عوام عرضه و فرهنگ سازي در آن راستا نكنند، ديگران بر اساس اهداف خودشان زحمت اين كار را تقبل نموده و با نوآوري خويش در توليد علم و تكنولوژي، استفاده از علم و تكنولوژي نو را تحت عنوان مد و فرهنگ جديد به ملتهاي نابرخوردار (محروم) مي فروشند و ثروت و عمر آنها را مصادره نموده و آنها را رفاه طلب و تابع از مدهاي خويش مي كنند. ما حق نداريم جوانانمان را سرزنش كنيم به خاطر تبعيت از مدها، ريخت و قيافه هاي ديگران، زيرا آنها هر چيز نو را در خارج از ديار خودمان مي بينند آنها نوانديش و نوجو هستند و خواص جامعه هم براي آنها كم كاري كرده اند.
راستي چرا ما، نفتمان اين ثروت بين نسلي را پس از يك قرن خام مي فروشيم و به فكر افت بهاي سرمايه هاي ملي نيستيم. در صورتي كه اگر فرهنگ نوآوري در جامعه حكمفرما مي بود، حتماً خواص از خود مي پرسيدند ما درصد بالايي بيكاري داريم، چرا ماده خامي كه در اثر تحقيق و پژوهش مي توان اجزاي آن را شناسايي و جداسازي كرد را بايد فروخت؟ راه ديگري براي تبديل آن به ثروت و اشتغال وجود ندارد؟ آيا نمي توان با ايجاد صنايع تبديلي مختلف هم اشتغال ايجاد نمود و هم با فرآوري محصولات نفتي از هر بشكه نفت چندين برابر درآمد ايجاد كرد. هر نظام حكومتي اهدافي را براي خود تعريف و برنامه هايي را براي تحقق آنها طراحي و به اجرا در مي آورد.
در ايران 2500 سال حكومت استبداد شاهنشاهي و حاكميت ارباب رعيتي فرهنگي را ايجاد كرده است كه پالايش و بازسازي آن خود به نوآوري نياز دارد. به همين دليل انقلاب اسلامي يك انقلاب فرهنگي به شمار مي آيد و مهندسي فرهنگي بر اساس نظام حكومتي مردم سالاري ديني و با اجراي قوانيني كه مبتني بر شرع است، مقدم بر ساير امور بوده و هست. پس نوآوري فرهنگي است كه مي تواند فرهنگ خودباوري و نوآوري را در يك جامعه ايجاد نمايد.

2- نوآوري و پالايش فرهنگي در عرصه اجتماعي
در نظام سلطنتي و ارباب رعيتي مردم دسته بندي مي شدند و هر كدام در يك سطح خاصي قرار مي گرفتند، در صورتي كه در نظام مردم سالاري ديني يعني جمهوري اسلامي جايگاه افراد را دانايي و توانايي آنها تعيين مي كند و در چنين شرايطي رقابت سالم زمينه رشد اقشار مختلف جامعه را ايجاد و استعدادها شكوفا شده و رقابت مقبول و حسادت مذموم است. در نظام جمهوري اسلامي حاكمان خود را خدمتگزار و مردم را ولي نعمت خود مي دانند و بايد بدانند. در حالي كه در نظام ارباب رعيتي قانون گريزي يك هنر محسوب مي شده و زر و زور دليل حاكميت بر افراد بوده است. زر و زور بيشتر مقبوليت بيشتري را در پي داشته است. در نظام جمهوري اسلامي ملاك مقبوليت سلامت نفس، تعهد و تخصص بيشتر است و تمام مردم در قبال قانون يكسانند.
طبيعي است كه چنين تحولي نوآوري جدي در بازسازي و مهندسي فرهنگي را مي طلبد. قانون گريزي در نظام جمهوري اسلامي نه تنها جرم بلكه گناه است. در حالي كه قانون حكومت حاكم جائر حكم ديگري دارد. متوليان فرهنگي كشور با توجه به تدبير مقام معظم رهبري در فرهنگ سازي نوين در جامعه كه شاه بيت آنها در نامگذاري سالهاي جديد در هنگام تحويل سال توسط ايشان اعلام مي شود وظيفه بسيار سنگين تر نسبت به خواص ديگر جامعه دارند. ايشان با تكيه به نوآوري در امور فرهنگ بايد در خصوص مواردي از جمله: تحريف و تخريب، تفكر و تحجر، رابطه يا ضابطه، گريز يا گزير، قريبه و غريبه، حقايق و سلايق، هدايت و حمايت، تأمل و تحمل، كميت و كيفيت و... دست به پالايش جدي بزنند و زنگارهاي باقي مانده از فرهنگ استبدادي را با فرهنگ ناب اسلامي جايگزين نمايند.

3- فرهنگ نوآوري در عرصه علمي
اگرچه قدرتمندترين ابزار براي تغيير و دگرگون ساختن جامعه و جهان، علم و تكنولوژي بوده و فرهنگ جديد با علم و فن جديد ايجاد مي شود. ولي نمي توان فرهنگ علم دوستي و علم باوري را در رشد علم و تكنولوژي ناديده گرفت. فرهنگ علم باوري حاكم بر يك جامعه است كه انگيزه لازم را براي مردم به ويژه نسل جوان براي كسب، كشف و بكارگيري علم و دانش ايجاد مي كند. انسان بي انگيزه مرده است و فرهنگ بي نشاط و كهنه انسانهاي بي انگيزه تربيت مي كند. پس فرهنگ سازي و مدسازي شروع عالمانه و عاقلانه براي انجام هر كاري است. كارهاي بزرگتر نوآوري فرهنگي انسانهاي بزرگتري را طلب مي كند. نوآوري پيشنياز شكوفايي هر استعدادي است و شكوفايي ثمره نوآوريها در عرصه هاي مختلف از جمله علمي است. به قول بزرگان، عالمان و انسانهاي بزرگ براي حل هر مسأله اي يا راهي خواهند ساخت و يا راهي خواهند يافت.
در دنياي پر رمز و راز كنوني راهي جز دانايي و توانايي براي بقا وجود ندارد. در ميدان رقابت جهاني كسي برنده است كه از طريق پژوهش، تحقيق و تفكر چيزهايي را ببيند كه ديگران نديدند و به چيزهايي بينديشد كه ديگران نيانديشند و آثار چنين بينش و انديشه خويش را در محصول خويش بروز و ظهور دهد چنين اقدامي در اين صورت عين نوآوري و شكوفايي است. نوآوري ملزومات ديگري هم دارد ازجمله بستر مناسب و مجهز آموزشي و پژوهشي، شايسته سالاري، حمايت از مالكيت هاي فكر، توجه ويژه به نخبگان، طراحي معيارهاي كارآمد سنجشي و انگيزشي و محترم شمردن كميت و بها دادن شايسته به كيفيت در عرضه و ارزيابي هر محصولي.

4- فرهنگ نوآوري در عرصه اقتصادي
چنانچه كسب ثروت از طريق حلال به يك فرهنگ تبديل شود و ثروتمند بودن حاصل از نخبگي، نبوغ و نوآوري ضد فرهنگ تلقي نشود و اين باور در مردم ايجاد گردد كه امنيت لازم براي ثروت و سرمايه در كشور وجود دارد و ثروتمندان و صنايع خصوصي و دولتي مي توانند با اتكاء و بهره مندي از پتانسيل نخبگان و متخصصان و تمكين به قوانين مالياتي و شرعي، ثروت خويش را افزايش دهند و عوام هم چنين فرهنگي را در نظام جمهوري اسلامي مي پذيرند.
همچنين در صورتي كه تمامي شركتهاي دولتي و خصوصي موظف شوند كه واحدهايي تحت عنوان مركز پژوهشي تخصصي داشته باشند و درصدي از درآمدهاي خويش را بالاجبار در خصوص پژوهش هزينه نمايند. آن وقت مي توان فرهنگ غاصبانه كنوني ارجح دانستن اجناس خارجي را با ارجح دانستن اجناس توليد داخل جايگزين كرد. آن وقت هر ايراني مي داند ريالي كه براي خريد اجناس داخلي هزينه مي كند كمكي به اشتغال يك هموطن خويش است، كه آن هموطن، مي تواند فرزند، برادر، خواهر يا بستگانش هم باشد. در عرصه بين المللي نيز براي رقابت اقتصادي راهي جز نوآوري در محصولات نيست و براي افزايش ارزش پول ملي نيز از تجارب ديگر كشورها بايد استفاده كرد و با نوآوري آن را بومي كرد. يكي از راهها حذف چهار (4) صفر از پول ملي است مشروط بر اينكه راهكارهاي لازم براي جلوگيري از سقوط مجدد آن و اجرايي شدن آن وجود انديشيده شود.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

7 ارديبهشت / 26 آوريل / 19 ربيع الثاني

Mobin_s2004@yahoo.com
7 فروردين ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
يعقوب ليث: گام نخست

يعقوب ليث صفار كه در سر هواي احياء امپراتوري ايران را داشت براي رسيدن به اين هدف و اجراي گام به گام برنامه هاي خود، مصلحت ديد كه با حاكم اعزامي خليفه عباسي به سيستان كار كند. اين همكاري مصلحتي كه از آوريل 847 ميلادي آغاز شده بود پنج سال طول كشيد و پس از آن، يعقوب راه خود را با تصرف شهر زرنگ جدا ساخت. وي سپس تا لحظه واپسين عمر خود به آزاد کردن ساير مناطق ايران و احياء استقلال ملي ادامه داد و جايگاه رفيعي در تاريخ ايرانزمين به وجود آورد.

 

نظاميان روس در تبريز

27 آوريل 1909 (1288 خورشيدي) چند واحد ارتش روسيه به بهانه محافظت از جان و مال خارجيان مقيم تبريز وارد اين شهر شدند و در امور آذربايجان به مداخله پرداختند.
     روسيه و انگلستان ايران را طبق موافقتنامه اوت 1907 سن پترزبورگ ميان خود به دو منطقه نفوذ تقسيم كرده بودند و بنابراين، به زعم آن دو دولت فرستادن نيرو به ايران كاري خلاف قاعده نبود!.

 

استخدام مستشار مالي از آلمان و سويس براي ايران!

در اين روز از ارديبهشت 1307 دولت وقت دكتر والدر سويسي را براي اداره خزانه داري ايران استخدام كرد. هفته پيش از آن، دكتر كورت ليندن بلات آلماني براي رياست بر بانك ملي ايران استخدام شده بود. هر دو، اواخر ارديبهشت وارد تهران شدند. قبلا براي اداره خزانه داري ايران از آمريكا كه كشوري دورافتاده بود و از ورود به صحنه سياست جهان پرهيز داشت كارشناس استخدام مي شد.
    به نوشته بعضي از مورخان، چون موديان ماليات كه عمدتا متنفذان كشور بودند اين تکليف را جدي نمي گرفتند و به علاوه حاضر به پرداخت آن به ماموران ايراني نبودند ، دولت مجبور بود كه خارجي استخدام كند كه زير بار متنفذان نرود!.

 

انفجار عمدي يك سوم اسلحه و مهمات ايران

همزمان با اخطار انگلستان به ايران و ساعاتي پيش از نخست وزير شدن دكتر مصدق در سال 1330 ، انبار مهمات ارتش در فارس منفجر شد و يك سوم كل اسلحه و مهمات ايران از جمله شصت هزار تفنگ و توپ از دست رفت.
    در پي انتشار اخبار مربوط به اين انفجار، شک بر انجام خرابکاري و احيانا توطئه خارجي تقويت شد و رئيس تسليحات ارتش، فرمانده لشكر فارس و عده اي ديگر که مورد سوء ظن قرار گرفته بودند، دستگير و بازداشت شدند.

 

ديدارهاي ريگن و تاچر در روزهاي حساس از تهران

ششم و هشتم ارديبهشت 1357 (سال انقلاب) رونالد ريگن و مارگارت تاچر دو سياستمدار محافظه كار آمريكا و انگلستان كه هر دو بعدا رئيس دولت شدند، متعاقب هم، در تهران با شاه، نخست وزير وقت و مقامهاي ديگر از جمله وزير نفت ملاقات و مذاكره كردند. شاه با كارتر رئيس جمهوري وقت آمريكا و نيز نخست وزير وقت انگلستان از حزب كارگر ميانه خوبي نداشت. دوستان آمريكايي شاه عمدتا از سران حزب جمهوري خواه آمريكا بودند. تاچر با سمت رهبر حزب محافظه كار انگلستان وارد تهران شده بود و سفر او سه روز طول كشيده بود. تاچر نخستين زني است كه رهبر حزب محافظه كار انگلستان و بعدا رئيس دولت اين كشور شده بود. پس از گذشت سه دهه از آن زمان، هنوز انگيزه اين دو ديدار و جزئيات مذاكرات آندو با شاه و مقامات تهران روشن نشده و خاطرات منتشره رجال سه كشور در اين مدت، عاري از اشاره به جزئيات اين ديدارها بوده است.

 

قتل داوودخان و حكومت نورمحمد تَرَكي درافغانستان

7 ارديبهشت 1357 - نورمحمد تَرَكي با كودتاي ماركسيستي درافغانستان حكومت را بدست گرفت. تركي دراين كودتا داوودخان داماد محمد ظاهرشاه را به قتل رساند. چندي بعد حَفيظُ الله امين برضدّ تَرَكي كودتا كرد و به جاي او برمسند قدرت درافغانستان تكيه زد. افغانستان به سبب بي ثباتي سياسي- اجتماعي مداوم، دچاراين كودتاها بود بطوريكه حفيظ الله امين هم با كودتاي بَبرَك كارمَل ازكاربركنارشد. كارمل كه ازحمايت شوروي سابق نيزبرخورداربود حكومت افغانستان را قبضه كرد. او درسال1365هجري شمسي علاوه برداشتن سمت رياست جمهوري افغانستان دبيركل حزب دمكراتيك خلق نيزبود اما محمد نجيب الله جانشين او شد و سرانجام پس ازسقوط دولت نجيب، گروههاي مختلف افغان روي كارآمدند. بدين ترتيب جامعه افغانستان دچاربي ثباتي و نابساماني شديد سياسي، اجتماعي و اقتصادي شد و مردم اين كشورسالها دربدترين وضعيّت زندگي كردند. سرانجام آرامش به خود ديد و دولتي اسلامي دراين كشورروي كارآمد. اكنون مردم افغانستان دوران سازندگي كشورشان را آغازكرده اند.

Mobin_s2004@yahoo.com
26 آوريل ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
روزي كه ماژلان كشته شد

ماژلان

فرديناند ماژلان، دريانورد اروپايي كه نام پاسيفيك (پاسيفيكو ــ آرام) را بر بزرگترين بدنه آبي جهان گذارد 27 آوريل 1521 در جزاير فيليپين به دست يك بومي اين جزاير كشته شد. او و همراهانش نخستين اروپاييان بودند كه راه عبور از اقيانوس اطلس به اقيانوس آرام را به دست آوردند كه بر تنگه مربوط (منتهي اليه قاره آمريكا) نام ماژلان گذاشته شده است. او وهمراهانش همچنين نخستين اروپاييان بشمار مي روند كه عرض اقيانوس آرام را طي كردند و باقيمانده همراهان ماژلان موفق شدند که در همين سفر، گردش خود با کشتي به دور كره زمين را تکميل کنند.
    ماژلان يك پرتغالي بود، ولي چون پادشاه پرتغال حاضر به قبول پيشنهاد او براي دور زدن كره زمين نشده بود به اسپانيا رفت و پادشاه اين كشور را به قبول آن راضي كرد و در سال 1519 با پنج كشتي و 230 مرد عازم انجام طرخ خود شد و در سال 1522 تنها يكي از اين كشتي ها با 18 نفر به اسپانيا بازگشتند.
    ماژلان تا فيليپين پيش رفت كه در آنجا يك فيليپيني ميهندوست او را كشت. قتل او مانع از استعمار اسپانيا بر فيليپين و كاتوليك كردن مردم آن نشد. پادشاه اسپانيا نام خود را هم بر اين كشور گذارد که باقي مانده است. اسپانيايي ها در همين روز (27 آوريل) در سال 1565 كلني خود را در منطقه «سبو Cebu» در فيليپين برقرار كردند و 23 دهه بعد اين كشور را به آمريكا باختند و فيليپين از 1946 استقلال به دست آورد.

 

براي تامين وحدت و آشتي ملي در فرانسه پس از انقلاب، ناپلئون عفو عمومي اعلام كرد

ناپلئون

در پي تبادل نظر با بزرگان انقلاب و انديشمندان فرانسه و با هدف تامين وحدت و آشتي ملي و بازگشت مهاجران زمان انقلاب از خارج و كمك به پيشرفت همه جانبه فرانسه، ناپلئون بناپارت 26 آوريل 1802 اعلاميه عفو عمومي صادر كرد. در پي صدور اين اعلاميه، هزاران فرانسوي كه در جريان انقلاب و مخصوصا در زمان قدرت روبسپير و ترس از دستگير شدن به ممالك ديگر و به ويژه انگلستان، آلمان، اتريش ،روسيه و آمريكا مهاجرت كرده بودند به وطن بازگشتند و دفعتا چهره اقتصاد فرانسه تغيير كرد و امور اداري رو به بهبود گذارد. هنگام صدور اعلاميه عفو عمومي، هنوز ناپلئون امپراتور نشده بود و كنسول مردم و ژنرال انقلاب عنوان داشت. قبلا قرار بود عفو عمومي، افراد مشخصي را شامل شود كه انديشمندان و بزرگان انقلاب در ملاقات با ناپلئون آن را كافي و حلال همه مسئله ندانسته بودند.

 

روزي که موسوليني به چنگ پارتيزانهاي كمونيست افتاد

موسوليني

27 آوريل سال 1945 پارتيزانهاي كمونيست ضمن بازرسي چند كاميون نظامي آلمان كه در حال حركت به شمال ايتاليا براي خروج از اين كشور بودند موسوليني رهبر سابق (دوچه) و مترس (رفيقه) او را كه در ميان بار كاميونها مخفي شده بودند يافتند و بيرون كشيدند. موسوليني از سال 1943 عملا يك زندگي مخفي در حال فرار داشت.
     وي در همين روز در سال 1919 حزب فاشيست ايتاليا را كه مخالف ليبرالها و كمونيستها ــ هردو ــ بود پايه ملي گرايي داشت تاسيس كرده بود و از طريق آن به قدرت دست يافته بود.

برخي ديگر از رويدادهاي 27 آوريل

  • 1526:   بابر از امير زادگان تيموري در جنگ بر پادشاه هند فائق آمد، دهلي را تصرف و دودمان تيموريان هند ( معروف به مغولان ) را بنياد گذارد.

  • 1773:   پارلمان انگلستان با وضع قانون چاي باعث شد كه اين دولت مهاجرنشين خود در آمريكاي شمالي را از دست بدهد. طبق اين قانون، مهاجرنشينان مكلف بودند ازتجار انگليسي چاي خريداري كنند ، ولو اين كه نامرغوب و گرانتر باشد.

  • 1913:   سلطان احمدشاه قاجار در تهران ازدواج كرد.

  • 1921:   ژنرال رضا خان فاتح تهران در جريان كودتاي اسفندماه ، و رئيس لشكر قزاق وزير جنگ شد.

  • 1959:   ليو شائو چي رئيس جمهوري چين خلق شد.

  • 1976:   صندوق پول عربي در ابوظبي آغاز بكار كرد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    19 ربيع الثاني هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     درگذشت «امير الدين ابهري» فيلسوف ؛ منجم و رياضيدان بر جسته ايراني

    19 ربيع الثاني 663 - «امير الدين ابهري» فيلسوف ؛ منجم و رياضيدان بر جسته ايراني بدرود حيات گفت . او از مشاهير حكماي اسلامي و از شاگردان امام فخر رازي و كمال الدين ابن يونس بود. تاريخ ولادت او بطور دقيق ذكر نشد اما مسلم است كه پس از بروز فتنه مغول به بلاد روم گريخت و مدتي در آنجا بسر برد. ابهري بيشتر اوقات وقت خود را به تدريس علوم و تأليف كتب مي پرداخت و آثار او با توجه به صاحب نظر بودن وي در منطق ، حكمت، رياضي و نجوم از ارزش بسياري بر خوردار است و اكثر آثار وي مربوط به رياضيات و نجوم مي باشند. از جمله آثار اين فيلسوف و منجم ايراني كتاب اصلاح اصول اقليدس را مي توان ذكر كرد كه مؤلف در 13 مقاله آن را تنظيم و تأليف كرده است. همچنين« رسالة في بركار القطوع » از آثار امير الدين ابهري بشمار مي روند.

     

     

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Hacker News Magazine 
    آوريل 2008

    جديدترين شماره از ماهنامه
    Hacker News Magazine

    تاریخ انتشار: آوريل 2008
    تعداد صفحات مجله: 32
    حجم فایل: 5 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا کلیک کنید



     

     

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    انتقال به مدرنيته

    نويسنده: آليستر مک گراث
    مترجم: محمد تقي انصاري پور

    اين نوشتار به بررسي تحولات فکري و اعتقادي در مسيحيت غرب از اواخر قرون وسطي تا زمان ورود به دوره روشنگري و روي آوردن به جهان بيني عقل گرايانه مي پردازد. نويسنده دوران ياد شده را به چهار بخش تقسيم مي کند:
    1- حکمت مدرسي در اواخر قرون وسطي
    2- اومانيسم در دوره رنسانس
    3- نهضت اصلاح ديني
    4- دوره پس از نهضت اصلاح ديني
    به عقيده وي مجموعه اين دوران همانند پلي است که قرون وسطي را به دوره روشنگري و عصر مدرنيته متصل مي کند. وي با ارائه تعريف و ويژگي هاي هر يک از چهار بخش فوق، طرز تلقي هاي هر دوره را از مسيحيت و همچنين تحولات ديني مربوط به هر يک را توضيح مي دهد.
    در باره دو بخش اول مطالب ذيل مطرح شده اند: ويژگي حکمت مدرسي يعني نظام بخشي و عقلاني سازي الهيات مسيحي در پرتو ارسطوگرائي، تنوع رويکردهاي موجود در حکمت مدرسي، موضوعات مهم مورد بحث در اين حرکت، ويژگي جنبش اومانيستي، يعني رجوع به دوران کلاسيک در زمينه فرهنگ و الهيات، تاثير اومانيسم بر الهيات و نبود فلسفه اي منسجم در جنبش اومانيسم دوره رنسانس. در باب نهضت اصلاح ديني، نويسنده آن را به چهار جنبش که در نقاط مختلف اروپا ظهور يافتند تقسيم مي کند و در مورد هر يک به بحث از رهبري، طرز تفکر و برنامه ها و اهداف آن مي پردازد. وي با بيان اين که دغدغه اصلي نهضت اصلاح دين پرداختن به منابع الهياتي و نيز آموزه هاي مسيحي برآمده از آن منابع بوده است، از اين دو موضوع به طور جداگانه بحث مي کند; در باب منابع الهيات اصرار اصلاح گراني مثل لوتر و کالون بر شعار لزوم رجوع به کتاب مقدس را شاخصه مهم حرکت آنان مي شمرد و در باب اعتقادات مسيحي، آموزه لطف، آيين هاي مقدس و آموزه کليسا از ديدگاه اصلاح طلبان را مورد بحث قرار مي دهد.
    نويسنده در پايان به روي آوري دوباره به عقل گرايي ارسطويي در دوران پس از نهضت اصلاح ديني به منظور حفاظت از دستاوردهاي اين نهضت، و پيدايش تدريجي عقل گرايي در الهيات و سرانجام ظهور دئيسم و انتقال به دوران مدرن اشاره مي کند.
    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    ● مباني شيوه جديد الهيات
    1. پيدايش چشم انداز تاريخي
    2. شکل گرفتن رويکرد انتقادي به کتاب مقدس
    3. تغيير در معني واژه «کليسا»

    ● حکمت مدرسي در پايان قرون وسطي
    تعريف حکمت مدرسي
    گونه هاي حکمت مدرسي
    موضوعات مهم در حکمت مدرسي
    نگرش هاي رنسانس و نهضت اصلاح ديني به حکمت مدرسي

    ● اومانيسم دوره رنسانس
    تعريف اومانيسم
    اومانيسم اروپاي شمالي
    تاثير اومانيسم بر الهيات

    ● نهضت اصلاح ديني
    تعريف نهضت اصلاح ديني
    موضوعات الهياتي مورد بحث در نهضت اصلاح ديني

    ● دوران پس از نهضت اصلاح ديني
    اعترافي کردن و دل مشغولي نسبت به آموزه صحيح
    پيدايش مذهب اصالت عقل


    دانلود کتاب:


    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    نشان لیاقت باغبانی

    لامارف حتی قبل از این که در را باز کند صدای غر غر والاکف راننده ی ترابری رادیو بلگراد را می شنید که با صدای بلند می گفت: «آقای لامارف گوینده ی محترم، به ما میگی ساعت دو بیا میایم، بعد باز نیم ساعت دیر می کنی، مگه من نوکر تو یا امثال توام که یه ساعت منتظر بمونم، مگه گماشته ام، مگه برده خریدی، مگه من زیر دستتم؟ نخیر آقا من از رییس ترابری سازمان هم حساب نمی برم، از خود رییس سازمان هم حساب نمی برم چه برسه به تو گوینده ی شیفت، سوپراستار سینما هم دیر کرده خشتکشو کشیدم رو سرش، رییس ترابری هم دیر بیاد همینه، من آدم هیشکی نیستم، آدم خودم هم نیستم، من آزادم چهل ساله دارم کار می کنم پیش یه نفر خم نشدم. شده بنزین نداشتم، ماشین رو کنار خیابون ول کردم، پیاده رفتم خونه، دست جلو کس و ناکس دراز نکردم. به من زور نگو. من زیر بار حرف زور نمی رم. 9 سال سربازی کردم، چون حرف زور تو کتم نمی رفت. فرمانده پادگان هم که باشی دیر کنی باید بری زندان. چی فکر کردی! فکر کردی میری پشت میکروفن زر می زنی، گنده مملکتی؟ نه آقا جون! من واسه خودم تو محل کسی ام، گنده محلم، بعد بیام واسه تو یه الف بچه گوینده ی شیفت، دو ساعت وایسم دم در تا بیایی که بعد بری تو میکروفن بگی بنی آدم اعضای یکدیگرند، ای بر پدر بنی آدم... خلاصه گفتم این بار آخری بود وایسادم. دفعه بعد بلا ملا سرت میارم. از هیشکی هم باکم نیست، از دادگاه هم باکم نیست. پای حق باشه تو گوش رییس ترابری سازمان هم میزنم. تو گوش گنده تراش هم می زنم... .»
    حرف های والاکف که به این جا رسید، لامارف تصمیم گرفت در خانه را باز کند، چون می دانست هر چه دیر کند والاکف عصبانی تر می شود و به علاوه باید همه این حرفها یک بار دیگر از زبان والاکف بشنود. پس سناریوی همیشگی را تکرار کرد، به سرعت در خانه را باز کرد و پرید توی ماشین والاکف و گفت: «سلام. حق داری. ببخشید، دیر کردم. راستی حال پدرت چطوره؟ والاکف، وای که چه قدر دلم می خواد این مرد بزرگ رو از نزدیک ببینم. بالاخره منو کی می بری پیش باغبان مخصوص تزار؟»
    والاکف با شنیدن نام پدرش عصبانیت را فراموش کرد، به آرامی کف دور دهانش را پاک کرد و نفس عمیقی کشید و گفت: «از لطف شما نسبت به پدر ممنونم! راستی جریان بازدید از گلخونه ی سلطنتی رو برات گفتم؟ هیچ می دونی پدر من تنها باغبونی بود که با تزار شام خورده بود؟ اون هم کجا! تو اتاق خصوصی با معشوقه ها.»
    لامارف ادامه داد: «من شنیدم پدرت تو کنفراس مسکو هم با تزار بوده؟ درسته؟»
    والاکف به آرامی گفت: «بله که بوده. پیش خودمون باشه پدرم اصلا معاون وزیر بود. وزیر آگاهی و امنیت. واسه رد گم کنی باغبونی می کرد... .»
    ده دقیقه بعد که ماشین والاکف وارد ساختمان رادیو بلگراد شد، لامارف، والاکف را که بسیار آرام شده بود رها کرد تا با خاطرات پدرش معاشقه کند! لامارف یقین داشت که عاقبت روزی والاکف به او خواهد گفت که پدرش کسی نبوده جز تزار!
    والاکف مردی بود 60 ساله فوق العاده عصبی با پوست سفید و صورتی دائم تراشیده که ماشینش همیشه بوی سرکه می داد! روی داشبورد ماشین پر بود از دفترچه های بزرگ و کوچک که روی همه یک من خاک نشسته بود. مثل اسب سیگار می کشید و همیشه لباس های یک دست سفید می پوشید که اغلب چرک بود! معلوم نبود از کجا آمده یا کس و کارش کیست. از نظرگاه سیاسی جزو معاندین با حکومت فعلی به شمار می آمد. خودش می گفت پدرش باغبان تزار بوده. می گفت تزار با دست های خودش به او نشان لیاقت باغبانی داده است! می گفت پدرش تنها کسی بوده که می توانسته شمع دانی های داخل اتاق تزار را آب بدهد و فقط پدرش می توانسته آب گلدان روی تخت خواب تزار را عوض کند!

    رضا ساکی
     

     

     

     

     

     

    Ãدانستنيهاي روزانه

     خانه و خانواده، موفقيت، بهداشت، علم و زندگي، جامعه

    با رعایت این اصول می توانید
    در امر خانه داری موفق تر باشید

    ▪ سرخ کردن ماهی با فلس : بهتر است برای سرخ کردن ماهی ، فلس آن را جدا نکنید. ماهی را بشویید، شکم آن را پاک کنید و سپس قطعه قطعه کنید. قطعه های ماهی را از سمت پوست آن در روغن سرخ کنید. این کار باعث می شود که روغن ماهی که در زیر پوست آن است، هنگام سرخ کردن نسوزد و طعم ماهی خیلی بهتر شود. در صورت تمایل پوست و فلس ماهی را هنگام مصرف جدا کنید.

    ▪ قلم موی تمیز و نرم : معمولا پس از استفاده از قلم موی نقاشی باید آن را با حلاّل مورد نظر ( برای رنگ پلاستیک آب و برای رنگ روغنی ، تینر یا نفت) خوب شست تا آثار رنگ از بین برود. درغیراین صورت قلم مو پس از مدتی سفت و غیر قابل استفاده می شود. حالا پیشنهاد می کنیم پس از پاک کردن، قلم مو را به صابون مایع آغشته کنید و بگذارید به همان صورت خشک شود. هنگام استفاده مجدد، آن را خوب آبکشی کنید، سپس در رنگ فرو ببرید.

    ▪ پیچ و چوب : اگر می خواهید چوپ را پیچ کنید، ابتدا پیچ را به صابون با شمع بمالید تا کار راحت تر شود.

    ▪ از بین بردن لایه های رنگ کهنه: مقداری محلول آب و سرکه را بجوشانید و شی ء مورد نظر را یک ساعت درآن بخوابانید. پس از این مدت، خواهید دید که لایه های رنگ کهنه به راحتی جدا می شود و تمیز کردن شیء مورد نظرتان راحت است.

    ▪ صرفه جویی در واکس چوب: با استفاده از یک جوراب زنانه کهنه ، واکس چوب را به مبلها و وسایل چوبی بزنید. به این ترتیب واکس کمتری مصرف می شود و وسایل چوبی هم بهتر برق می افتند.

    ▪ هر گاه از جوجه گردان فر استفاده می کنید: روی سینی زیرین یک ورق فویل ( کاغذ آلومینیوم ) بگذارید و بعد از استفاده بردارید تا فر کثیف نشود.

    ▪ برای این که پختن سیب زمینی در فر سریعتر انجام شود، ابتدا به مدت ۱۰ دقیقه سیب زمینی را آب پز کنید بعد در فر بگذارید.

    ▪ پیمانه کردن کره یا روغن جامد: قاشق یا پیمانه مورد نظر را چند لحظه در آب داغ فرو ببرید، بعد در قالب کره یا ظرف روغن جامد بزنید و مقدار مورد نیاز خود را به راحتی بردارید.

    ▪ پیمانه کردن عسل: قاشق یا پیمانه مورد نظر را اول چرب کنید، بعدچند ثانیه درآب گرم فرو کنید و بعد به مقدار مورد نیاز عسل بردارید.

    ▪ برای این که املت سبک و خوبی داشته باشید زرده ها و سفیده ها را ازهم جدا کنید. با زرده ها مایه املت را درست کنید. سفیده ها را هم جداگانه بزنید تا پف کند و در آخرین لحظه به مایه اضافه کنید. سپس مطابق معمول املت را درست کنید.

    ▪ طبخ مرغ در فر: برای خوش طعم شدن مرغ به این روش عمل کنید: مقداری ماست( ۵/۲ درصد چربی) را در یک کیسه پارچه ای بریزید تا آبگرفته شود سپس داخل شکم مرغ بگذارید و مطابق معمول بپزید.

    ▪ تخته آشپزی را ترجیحاً از جنس پلاستیک انتخاب کنید زیرا بهداشتی تر است.

    ▪ سیررا هرگز زیاد سرخ نکنید ؛ زیرا طعم تلخی پیدا می کند. کافی است فقط کمی تفت بدهید.

     

     

     

     

     

     

     

    Ãپرسش از اسلام

     zahra4066@yahoo.com

    فايده امام غايب چيست؟


     

    سوال:

    امامي كه غايب است و مردم به آن دسترسي ندارد تا مشكلات خودشان را با او در ميان بگذارند چگونه ميتواند حجت خدا بر مردم باشد؟! فايده وجود چنين امامي در عصر غيبت چيست؟
     

    پاسخ:

    در ابتدا لازم است به چند نكته اشاره كنيم:
    1ـ مفهوم غايب بودن امام به اين معنا نيست كه وجود ناپيدا و رؤيايي دارد! بلكه آن حضرت مانند ساير انسانها از يك زندگي طبيعي، عيني و خارجي برخوردار است، به طوري كه آن حضرت در ميان مردم و در دل جامعه رفت و آمد دارد و گفتار مردم را ميشنود و بر اجتماعات آنها وارد ميشود و سلام مي كند. او مردم را ميبيند، ولي اين مردمند كه نمي توانند جمال مبارك آن حضرت را ببينند. به عبارتي ديگر هر چند امام مهدي ـ عج الله تعالي فرجه الشريف ـ ظهور ندارند ولي حضور دارند. به يك معنا اين مردمند كه از امام خويش غايبند.
    چنانكه مولاي متقيان امام علي (ع) در اين باره مي فرمايد:
    «هنگامي كه امام غايب از نسل من، از ديده‌ها پنهان شود و مردم با غيبت او از حدود شروع بيرون روند، و توده مردم خيال كنند كه حجت خدا از بين رفته و امامت باطل شده است! سوگند به خداي علي (ع) د رچنين روزي حجت خدا در ميان آنهاست، در كوچه و بازار آنها گام بر مي دارد، و در خانه‌هاي آنها وارد مي شود، و در شرق و غرب جهان به سياحت مي‌پردازد و گفتار مردم را ميشنود، و بر اجتماعات آنها وارد ميشود، و سلام مي كند، او مردم را مي بيند، ولي مردم تا روز معين و وقت معين او را نمي‌بينند، تا جبرئيل ميان آسمان و زمين بانگ برآورده و ظهور را اعلام كند. [1]
    آيا مي توان سندي گوياتر از امير المؤمنين (ع) پيدا كرد؟ ما با در دست داشتن اين گونه اسناد محكم كه همه آن را قبول دارند مي‌گوييم: امام (ع) در ميان مردم و با مردم است و بر امورات آنها نظارت دارد.
    2ـ از آنجا كه بشر داراي علم محدودي است لذا نميتواند به اسرار خداوند پي ببرد و عجولانه در مورد قضاياي الهي قضاوت نمايد. چنانكه ميفرمايد: «... وما اوتيتم من العلم الاّ قليلا» [2] از دانش جز اندكي به شما داده نشده است.
    اين آيه نشان مي دهد كه مجهولات بشر به مراتب بيشتر از معلومات او ميباشد. بنابراين اگر علم هزارها بلكه ميليونها سال ديگر هم جلو برود هنوز معلومات او در برابر مجهولاتش بسيار مختصر و ناچيز است و تنها خداوند است كه به همه چيز علم دارد و علم او ذاتي بوده و بي نهايت است. لذا كسي نمي تواند نسبت به وجود امري (مانند: غيبت امام زمان (عج) به علت عدم كشف سرّ اين امر به آن اعتراض كند و آن را بي فايده و بي مصلحت بداند.
    3ـ غيبت امام زمان (عج) يك امر اتفاقي و بيسابقه نيست بلكه غيبت حجتهاي الهي در مقطعي از زمان در سنت الهي يك امر معمولي بوده است چنانكه گروهي از اولياي الهي (مانند حضرت خضر، موسي، يونس، غُزير، ابراهيم، صالح، ذوالقرنين و...) از ديدگان پنهان بودهاند ولي هرگز از حوادث و اوضاع زمان غفلت نداشتند به جهت ولايت و اختياراتي كه از جانب خدا به آنها داده شده بود پيوسته در اموال و نفوس تصرف ميكرد و اوضاع را طبق مصالحي رهبري مينمودند. اگرچه تصرفات آنها نيز از ديدگان مردم عادي پنهان بود. [3]
    4ـ و در ضمن، اين سؤال تازگي نداشته و تنها در عصر ما مطرح نشده است، بلكه از روايات اسلامي برمي آيد كه حتي پيش از تولد حضرت مهدي (عج) نيز اين سؤال مطرح بوده و هنگامي كه پيامبر اسلام و ائمه پيشين (ع) از مهدي و غيبت طولاني آن حضرت سخن به ميان مي آوردند، با چنين سؤالي روبرو مي شدند و به آن پاسخ مي گفتند. به عنوان نمونه:
    الف) پيامبر اسلام در پاسخ اين پرسش كه آيا شيعه در زمان غيبت، از وجود قائم فائدهاي مي برد؟ فرمود: بلي، سوگند به پروردگاري كه مرا به پيامبري برانگيخت، در زمان غيبتش از او نفع مي برند و از نور ولايتش بهره مي گيرند، همانگونه كه از خورشيد به هنگام قرار گرفتن در پشت ابرها استفاده مي كنند.[4]
    ب) امام صادق (ع) فرمود: از روزي كه خداوند حضرت آدم را آفريده تا روز رستاخيز، زمين هيچگاه خالي از حجت نبوده و نخواهد بود، يا حجت ظاهر و آشكار و يا غايب و پنهان، و اگر حجت خدا نباشد، خدا ستايش نمي شود.
    رواي پرسيد: مردم چگونه از امام غايب و پنهان استفاده ميكنند؟ حضرت فرمود: آن چنان كه از خورشيد پشت ابر استفاده مي‌كنند. [5]
    ج) خود حضرت مهدي (عج) نيز روي اين معنا تكيه كرده است. در توقيعي كه آن حضرت در پاسخ به سؤالات «اسحاق بن يعقوب» صادر فرمود و توسط محمد بن عثمان تحويل اسحاق گرديد، چنين نوشت: اما چگونگي استفاده مردم از من همچون استفاده آنهاست از خورشيد، هنگامي كه در پشت ابرها پنهان مي‌شود. [6]
    با توجه به مقدمه فوق اينك برخي از فوايد وجود امام (ع) در عصر غيبت را به اختصار مورد بررسي قرار مي‌دهيم:
    1ـ امام قلب عالم امكان و واسطه فيض الهي
    طبق احاديث فراواني كه در موضوع امامت وارد شده، و بر اساس دلائلي كه دانشمندان ارائه كردهاند، در بينش اسلامي امام، جان جهان است و جهان به وجود او وابستگي دارد. امام قلب عالم وجود، هسته مركزي جهان هستي و «واسطه فيض» بين عالم و آفريدگار عالم است و از اين جهت حضور و غيبت او تفاوتي ندارد. و اگر او ـ ولو به صورت ناشناس ـ در جهان نباشد، جهان هستي در هم فرو مي‍ريزد. چنانكه امام صادق (ع) فرمود: اگر زمين بدون وجود امام بماند، ساكنان خود را در كام خود فرو مي‌برد. [7]
    امام چهارم فرمود: در پرتو وجود ماست كه خداوند آسمان را از فروپاشي ـ جز به اذن او ـ نگه ميدارد. در پرتو وجود ماست كه خداوند زمين را از لرزش و سلب آرامش ساكنانش، نگه ميدارد، به واسطه ماست كه خداوند باران نازل مي كند و رحمت خود را ميگستراند و بركات و نعمت‌هاي زمين را بيرون مي آورد. و اگر آن كس از ما كه در زمين است نبود، زمين اهل خود را فرو مي‌برد. [8]
    2ـ پاسداري از آيين خدا
    امير مؤمنان (ع) در يكي از سخنان خود در مورد لزوم وجود رهبران الهي در هر عصر و زمان مي‌گويد:
    «خدايا چنين است، هرگز روي زمين از قيام كنندهاي با حجت و دليل، خالي نمي ماند، خواه ظاهر و آشكار باشد و خواه بيمناك و پنهان، تا دلائل و اسناد روشن الهي از بين نرود و به فراموشي نگرايد...» [9]
    با گذشت زمان و آميزش سليقه‌ها و افكار شخصي به مسائل مذهبي و دراز شدن دست مفسده جويان به سوي تعاليم آسماني، اصالت پارهاي از قوانين الهي از دست ميرود و دين دستخوش تغييرات زيانبخش مي گردد.
    براي آنكه اصالت آيين الهي حفظ گردد و جلوي تحريفات و تغييرها و خرافات گرفته شود، بايد اين رشته به وسيله يك پيشواي معصوم ادامه يابد خواه آشكار و مشهود و خواه پنهان و ناشناس. در هر مؤسسه مهم، «صندوق آسيب ناپذيري» وجود دارد كه اسناد مهم آن مؤسسه را در آن نگهداري مي‌كنند تا از دستبرد دزدان يا خطر آتش سوزي و امثال اين‌ها محفوظ بماند.
    سينه امام و روح بلندش نيز صندوق آسيبناپذير حفظ اسناد آيين الهي است تا همه اصالت‌هاي نخستين و ويژگي‌هاي آسماني اين تعاليم را در خود نگهداري كند. [10]
    «ابن حجر عسقلاني» پس از نقل احاديثي حاكي از نزول حضرت عيسي (ع) به زمين هنگامي ظهور حضرت مهدي (عج) و اقتداي او به آن حضرت مي نويسد:
    اينكه عيسي (ع) در آخر الزمان و نزديك قيامت، به مردي از اين امت اقتدا ميكند و پشت سر او نماز ميخواند، دليل بر نظريه صحيح در ميان دانشمندان اسلامي است كه: زمين هرگز از وجود حجت كه با دلائل و براهين آشكار، براي خدا قيام مي كند، خالي نمي ماند. [11]
    3ـ اميد بخشي
    در ميدانهاي نبرد، تمام كوشش سربازان زبده و فداكار معطوف اين امر است كه پرچم سپاه، در برابر حملات دشمن همچنان در اهتزاز باشد، و متقابلاً سربازان دشمن دائماً مي كوشند پرچم آنها را سرنگون سازند، چرا كه برقرار بودن پرچم، مايه دلگرمي سربازان و تلاش و كوشش مستمر آنها است.
    همچنين وجود فرمانده لشكر در مقرّ فرماندهي ـ هرچند ظاهراً خاموش و ساكت باشد ـ خونگرمي و پر حرارتي در عروق سربازان به گردش در ميآورد و آنها را به تلاش بيشتر وا ميدارد كه فرمانده ما زنده است و پرچممان در اهتزاز!
    اما هرگاه خبر قتل فرمانده در ميان سپاه پخش شود، يك لشكر عظيم با كارآيي فوق العاده، يك مرتبه روحيه خود را ميبازد و متلاشي ميگردد.
    رئيس يك جمعيت يا يك لشكر، مادام كه زنده است. هر چند مثلاً در سفر يا فرضاً در بستر بيماري باشد، مايه حيات و حركت و نظم و آرامش آنهاست، ولي شنيدن خبر از دست رفتن او گرد و غبار يأس و نوميدي را بر سر همه مي‌پاشد.
    جمعيت شيعه طبق عقيدهاي كه به وجود امام زنده دارد، هر چند او را در ميان خود نميبيند، اما خود را تنها نمي داند، و اثر رواني اين عقيده در روشن نگهداشتن چراغ اميد در دلها و وادار ساختن افراد به خودسازي و آمادگي براي آن قيام بزرگ جهاني، كاملاً قابل درك است. [12]
    پرفسور «هانري كربن» استاد فلسفه در دانشگاه سوربن (فرانسه) و مستشرق نامدار فرانسوي مي گويد:
    به عقيده من مذهب تشيع تنها مذهبي است كه رابطه هدايت الهي را ميان خدا و خلق براي هميشه نگه داشته است و به طور مستمر و پيوسته، ولايت را زنده و پا برجا مي‌دارد.
    مذهب يهود، نبوت را كه رابطه‌اي است واقعي ميان خدا و عالم انساني، در حضرت كليم ختم كرده و پس از آن به نبوت حضرت مسيح و حضرت محمد (ص) اذعان ننموده و رابطه مزبور را قطع مي‌كند. همچنين مسيحيان در حضرت مسيح متوقف شده‌اند. اهل سنت از مسلمانان نيز در حضرت محمد توقف كرده و با ختم نبوت در ايشان، ديگر رابطه اي ميان خالق و مخلوق، موجود نمي‌دانند. تنها مذهب تشيع است كه «نبوت» را با حضرت محمد (ص) ختم شده مي‌داند، ولي «ولايت» را كه همان رابطه هدايت و تكميل ميباشد، بعد از آن حضرت و براي هميشه زنده مي‌داند[13].

    -----------------------------------------------
    [1] . «حتي اذا غاب المتغيّب من ولدي عن عيون الناس، و باح النّاس بفقده و اجمعوا علي انّ حتّي الحجّه ذاهبه و الامامه باطله... فوربّ عليٍّ انّ حجتها عليها قائمه، ماشيه في طرقاتها، داخله في دورها و قصورها، جوّاله في شرق الأرض و غربها، تسمع الكلام و تسلّم علي الجماعه تري ولا تري الي الوقت والوعد و نداء المنادي من السّماء" يوم الخلاص، ط4، ص139.
    [2] . اسراء/85.
    [3] . جريان غيبت اولياي الهي در گذشته مكرر واقع شده است كه در قران نيز به ان اشاره شده است.
    [4] . عن جابر الأنصاري أنّه سأل النبي (ص) هل ينتفع الشيعه بالقائم (عج) في غيبته؟ فقال (ص): إي والّذي بعثني بالنبوّه إنهم ليفتنعون له و يستفيدون بنور ولايته في غيبته كانتفاع الناس بالشمس و إنّ جلّلها بالسّحاب ـ مجلسي، بحارالانوار، (تهران، المكتبه الاسلاميه، 1393 هـ ق) ج52، ص92.
    [5] . مجلسي، همان، ص92، ح6.
    [6] . طوسي، الغيبه، ص177 ـ مجلسي، همان كتاب، ص92 ـ إربلي، علي بن عيسي، كشف الغمه (تبريز، مكتبه بني هاشمي، 1381 هـ ق) ج3، ص322.
    [7] . لو بقيت الأرض بغير إمام ساعه لساخت صدوق، كمال الدين (قم، مؤسسه النشر الإسلامي (التابعه) لجماعه المدرسين بقم المشرفه، 1405 هـ ق) ج201ـ210، باب 21.
    [8] . لو بقيت الأرض بغير إمام ساعه لساخت صدوق، كمال الدين (قم، مؤسسه النشر الإسلامي (التابعه) لجماعه المدرسين بقم المشرفه، 1405 هـ ق) ج201ـ210، باب 21.
    [9] . "اللهم بلي لا تخلوا الأرض من قائم لله بحجه إما ظاهراً مشهوراً مغموراً لئلاّ تبطل حجج الله و بيّناته" شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد (قاهره، دار احياء الكتب العربيه، 1960 م)، ج18، ص147.
    [10] . آيه الله ناصر مكارم شيرازي، مهدي انقلابي ديگر (چاپ دوم، قم، مطبوعايت هدف) ص258ـ259.
    [11] . و في صلاه عيسي خلف رجل من هذه الأمه مع كونه في آخر الزمان و قرب قيامه الساعه، دلاله للصحيح من الاقوال أن الأرض لا تخلو عن قائم لله بحجته. احمد بن علي بن حجر العسقلاني فتح الباري، شرح صحيح البخاري (بيروت، دارالمعرفه) ج6، ص494.
    [12] . آيه الله مكارم شيرازي، ص255ـ256.
    [13] . سـالـنـامه 2 مكتب تشيع، مصاحبات استاد علامه طباطبايي با پروفسور هانري كربن دربارهي شيعه (1339 هـ ش) ص20. به نقل از سيره پيشوايان، تأليف مهدي پيشوائي.
     

     

     

     

     

     

    Ãخوردنيهاي شفابخش

    مهدى نراقى

    گردو

    بهترين ميوه مغذى و پركالرى براى فصل زمستان
    مواد چربى گردو غنى است و داراى مواد ازت دار نيز مى باشد.
    از فندق ، مواد نشاسته اى كمترى دارد و به همين علت براى اشخاصى كه ديابت و مرض قند دارند مصرف آن تجويز مى شود.

    خواص گردو:
    گردو داراى مواد چربى و پروتئين مغذى است ؛ بطور خفيف ملين و ضد اسهال است .
    گردو كرم كُش است و مصرف آن كرم روده ها را به خارج دفع مى كند.
    گردو را به عنوان كمك در معالجه عفونتهاى ريوى و مجارى ادرار تجويز مى كنند.
    گردو داراى ويتامينهاى ((آ)) و ((ث )) مى باشد و در تعادل عمومى بدن و تغذيه ، عمل موثر و مفيدى را انجام مى دهد.
    ((بوندوى )) عقيده دارد گردو ميوه اى است كه از نظر داشتن روى كه عنصر حياتى است و براى فعاليت ويتامينها در بدن ضرورت كامل دارد ميوه ممتازى است .
    گردو داراى مس است و با آهن براى ساختن هموگلوبين خون همكارى مى كند.
    از گردو روغن مايعى مى گيرند كه با اين روغن مايع بدن بچه هايى را كه استخوان نرم دارند و يا كم خون هستند مالش مى دهند تا استخوانهاى آنها محكم شود و كم خونى آنها برطرف گردد.
    روغن مايع گردو براى سالاد سبزيهاى خام بسيار مطبوع است و طعم خاصى به سالاد و سبزيهاى خام مى دهد. اگر شما كه اين سطور را مى خوانيد به جاى روغن زيتون يك بار روغن گردو در سالاد داخل كنيد و طعم آن را بچشيد حتما طرفدار آن خواهيد شد.
    كسانى كه كرم كدو دارند اگر هر روز پنجاه تا شصت گرم روغن مايع گردو را بخورند در دفع اين مهمان ناخوانده مزاحم موثر خواهد بود. طريقه مصرف آن اين است كه اين مقدار روغن گردو را با سيب زمينى آب پز بخورند و چند شب اين كار را ادامه دهند.
    دمكرده برگهاى گردو به مقدار بيست تا سى گرم در يك ليتر آب به عنوان نوشابه معمولى براى كسانى كه مسلول هستند تجويز شود، همچنين براى آنهايى كه به راشيتيسم (نرمى استخوانها) و يا لنفاتيسم و يا بيمارى استخوان دچار شده اند مفيد است .
    جوشانده برگ درخت گردو به مقدار پنجاه تا شصت گرم در يك ليتر آب به طورى كه يك ربع ساعت روى آتش جوشيده باشد به صورت انژكسيون شستشو براى مبارزه با عارضه ترشح مواد سفيد در خانمها مصرف مى شود. با اين جوشانده چشم ها را وقتى مژه مى خارد و تحريك مى شود مى شويند.
    كسانى كه داراى استخوان هاى نرمى هستند اگر حمام جوشانده برگ درخت گردو را بگيرند، استخوان هاى آنها محكم خواهد شد: براى تهيه اين حمام بايد پانصد گرم برگ درخت گردو را در يك ليتر آب مدت پانزده دقيقه بجوشانند و آن را به آب وان حمام اضافه كنند و در آن نيم ساعت بخوابند و اعضاى بدن خود را مالش دهند.
    براى تهيه يك غذاى مقوى خانم هاى علاقه مند به سلامت افراد خانواده مى توانند آب ميوه را بگيرند و يك مشت مغز گردو و يك قاشق قهوه خورى عسل را با آن مخلوط كنند و در ميكسور (مخلوط كننده برقى ) بريزند و كليد آن را بزنند تا گردوها به صورت گرد درآيد و با آب ميوه مخلوط يكسانى را به وجود آورد.
    روغن مايع گردو از روغن هاى نباتى سالمى است كه كلسترول ندارد و مقام اول را بين روغن لوبياى چينى (سويا) و روغن تخم گل آفتاب گردان در طباخى بهداشتى به دست آورده است .
    موضوع مهمى كه در مصرف گردو اهميت دارد اين است كه گردو بيش از يك سال نبايد بماند و موقع مصرف بايد آن را پوست كند و خورد، گردوهايى كه از پوست در مى آيند و مدتها در جريان آفتاب و هوا مى ماند و با اصطلاح بادخور مى شود براى مصرف مناسب نيست و اغلب علت جوش بدن و درد گلو مى شود.
    گردو از ميوه هايى است كه كالرى فراوان دارد و بهترين خوراك زمستانى است . طبق آخرين تجزيه علمى كه از گردو به عمل آمده معلوم شده است كه گردو داراى مواد و عناصر متشكله زير مى باشد:

      گردوى تازه گردوى خشك
    آب 50/26 -----
    مواد ازت دار 05/11 03/15
    مواد چربى 98/41 2/57
    مواد استخراجى 57/17 90/23
    سلولز 6/1 18/2
    بقايا 3/1 77/1

    گردو ميوه اى است كه سرشار از مس ، روى ، پتاسيم منيزيوم ، فسفر، گوگرد، آهن كلسيم و ويتامينهاى آ و ث و پ است .
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
     
     
     
     
    TinyPic image
     
     
     
     
    TinyPic image
     
    Copyright(C)2008 All right reserved By Jaraaghe Group , Email By Jaraaghe , template designed by Vahid.m.iran@Gmail.com
     


     
     
     
     
     
    __._,_.___

    Jaraaghe Group 

    ****************************************

    BARAYE OZVIAT DAR GROUP BIA IN ADDRESS :
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    BAD PAINE SAFHE DOKMEYE JOIN RO BEZAN

    ****************************************
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    -------------------------------------------
    more info : www.jaraghe.ir/join




    Your email settings: Individual Email|Traditional
    Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
    Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
    Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

    __,_._,___

    No comments:

    Blog Archive