حتما شما هم شنيده‌ايد كه مى‌گويند فلانى امروز از دنده چپ بلند شده است. هيچ مى‌دانيد وضعيت خواب شما در هنگام شب مى‌تواند بيانگر شخصيت شما باشد؟ مطالعات اخير دانشمندان نشان داده است كه به‌طور كلى شش حالت براى خواب وجود دارد كه هر كدام از اين حالات بيانگر نوعى از شخصيت اشخاص است... همان‌طور كه اشاره شد دانشمندان بر اين باور هستند كه افراد شب‌ها به 6 حالت متفاوت مى‌خوابند و اين حالات متفاوت مى‌تواند نشانه‌هايى از شخصيت آنها باشد. به گزارش بى بى سى همه ما از زبان بدن خود هنگام بيدارى آگاهى داريم. اما در حال حاضر با تحقيقاتى كه انجام شده است ما مى‌توانيم ببينيم ضمير ناخودآگاه ما چه چيزهايى را در موردمان مى‌گويد.درهمين رابطه در اين مقوله به شش نوع روش به خواب رفتن و اينكه هر كدام چه بعدى از شخصيت ما را نشان مى‌دهد، مى‌پردازيم.

خوابيدن به حالت جنينى‌:

كسانى كه به حالت جنينى مى‌خوابند، به عبارتى به پهلو مى‌خوابند و پاهايشان را در شكم خود جمع مى‌كنند در حالى كه دست‌هايشان روى هم و در جلوى صورتشان قرار دارد، معمولا از جمله اشخاصى هستند كه بسيار حساس‌اند. آنها ممكن است در ابتدا كه با ديگران ملاقات مى‌كنند خيلى خجالتى به نظر برسند اما به زودى با ديگران ارتباط برقرار مى‌كنند. اين وضعيت خواب در ميان اشخاص مختلف بسيار متداول است و در زنان نسبت به مردان دو برابر افزايش مى‌يابد.

خوابيدن به حالت صاف‌:

اغلب كسانى كه به پهلو و حالت صاف مى‌خوابند و دست‌هايشان نيز به حالت صاف در كنارشان قرار دارد، افرادى اجتماعى هستند كه خيلى زود به غريبه‌ها اطمينان مى‌كنند اگرچه ممكن است گول بخورند.

خوابيدن به حالت نيمه‌خميده‌:

كسانى كه به پهلو مى‌خوابند در حالتى كه تنه‌شان كمى ‌به سمت جلو خم شده و دست‌هايشان هم كشيده و در جلوى صورت‌شان قرار دارد، به‌طور معمول آدم‌هاى رك و در عين حال شكاك و عيب جو نيز هستند. آنها خيلى دير تصميم مى‌گيرند اما وقتى تصميم گرفتند، هرگز آن را عوض نمى‌كنند.

خوابيدن به حالت طاق‌باز‌:

كسانى كه به پشت مى‌خوابند در حالى كه دست‌هايشان در كنارشان قرار دارد اغلب اشخاصى آرام و محتاط هستند. آنها هياهو و سروصدا را دوست ندارند اما استاندارد‌هاى بالايى را براى خود و ديگران تعيين ميكنند.

خوابيدن روى شكم‌:

معمولا كسانى كه به حالت دمر مى‌خوابند، دست‌هايشان هم روى بالش است و سرشان به يك طرف قرار دارد، از جمله اشخاصى هستند كه اغلب اجتماعي، بى‌پروا و گاهى پررو هستند. آنها از انتقاد خوش‌شان نمى‌آيد و افراط را دوست ندارند.

خوابيدن به پشت‌:

كسانى كه به حالت طاق‌باز مى‌خوابند و دست‌هايشان را روى بالش مى‌گذارند، به‌طور معمول دوستان خوبى براى خود پيدا مى‌كنند، زيرا آنها هميشه آماده شنيدن حرف‌هاى ديگران هستند و درصورت نياز به آنها كمك مى‌كنند.

 

در اين تحقيقات همچنين مشخص شد كه‌ اين شش حالت خواب بر سلامت اشخاص نيز تاثير مى‌گذارد. به عنوان مثال خوابيدن به حالت دمر در حالى كه دست‌ها روى بالش قرار دارد، براى گوارش مفيد است.

 

در حالى كه طاق‌باز خوابيدن به حالتى كه دست‌ها روى بالش قرار داشته باشد يا در كنار بدن باشد موجب خرخر كردن و خواب بد شبانه مى‌شود. خوابيدن به پهلوى چپ نيز موجب استرس بيشتر اندام‌هاى درونى از جمله كبد و ريه‌ها مى‌شود. طاق‌باز خوابيدن به حالت صاف نيز موجب فراهم شدن فضاى بيشترى براى تنفس اندام‌هاى درونى شما مى‌شود و وقتى شما از خواب بيدار مى‌شويد احساس بهترى خواهيد داشت.گفتنى است از آنجايى كه وضعيت خواب بيشتر اشخاص در طول شب تغيير نمى‌كند، بنابراين نحوه خواب آنها مى‌تواند مسايل بسيارى را در خصوص شخصيت آنها بگويد..

نقاشی های ناخودآگاه شخصیت شما را آشكار میكند !

مطمئناً تا به حال این تجربه را داشته اید كه در كلاس درس و یا یك جلسه و سمینار حوصله تان سر رفته باشد، آن وقت با خودكاری كه در دست دارید بر روی كاغذ مقابلتان بی هدف نقاشی هایی را می كشید. ممكن است این خطوط درهم و مبهم، در نگاه اول چیز جالبی برای گفتن نداشته باشند ولی به اعتقاد بسیاری از روان شناسان این نوع نقاشی های ناخودآگاه نمایانگر درون و افكار ما هستند كه به دور از محدودیت های ذهن آگاهمان پدید می آیند و اسرار ناگفته ای از شخصیت ما را به تصویر می كشند ؛ آرزوها ، امیال ، ترس ها و رؤیاهای نهفته ای كه هیچ گاه نتوانسته ایم آنها را بر زبان بیاوریم.

بنا به گفته بسیاری از خط شناسان و روان شناسان، افراد در موقعیت های متفاوتی این نقاشی ها را می كِشند، به عنوان مثال وقتی با تلفن صحبت می كنند، یا به سخنرانی گوش می دهند و یا یادداشت بر می دارند و در هنگام كشیدن چنین نقاشی هایی به چیز دیگری می اندیشند و ابداً متوجه حركت قلم بر روی كاغذ نیستند.

روان شناسان تجزیه و تحلیل های زیادی را بر روی این نقاشی ها انجام داده اند و معتقدند كه همانند دست خط ها، این خطوط درهم و مبهم نیز از الگوی خاص و منحصر به فردی برخوردارند. ولی باید گفت كه روان شناسیِ نقاشی های ناخودآگاه به اندازه ی دست خط افراد دارای قطعیت و اطمینان نیست و به عوامل بسیاری بستگی دارد كه به اعتقاد اسپنسر، خط شناس معروف، همین امر سبب می شود تا ارزیابی صحیح آنها دشوارتر گردد. عواملی نظیر : شرایط محیط ، روحیات خود فرد ، شخصیت و میزان هوشیاری او در هنگام كشیدن این نقاشی ها.

اسپنسر می نویسد: "اگرچه اثبات درستی و صحت نقاشی های ناخودآگاه، سخت و دشوار است، لیكن این نقاشی های مبهم نمای جالب و ارزشمندی از افكار و شخصیت افراد را به دست می دهد".
پیشنهاد می كنیم اگر این بار شما نیز چنین نقاشی هایی را كشیدید، آنها را دور نیندازید. می توانید نقاشی هایتان را با نمونه های زیر مقایسه كنید و ببینید چه خصوصیات و روحیاتی دارید.


1- اشكال هندسی:



مثلث، مربع و اشكال هندسی دیگر، نماد ذهنی سازمان یافته است و نشان می دهد
كه شما به گونه ای روشن و آشكارمی اندیشید و دارای مهارت های برنامه ریزی هستید.
در برنامه ها و طرح هایتان بسیار دقیق عمل می كنید و كفایت و كارآیی بالایی دارید.


2- اجرام فضایی:



ماه و خورشید و ستارگان و یا اجرام آسمانی دیگر نماد جاه طلبی و بلند پروازی است.
شما فرد خوشبینی هستید و این نیاز را در خود می بینید كه تأیید شوید و یا مورد تشویق دیگران قرار گیرید.


3- اشكال درهم:



نشانه ی هیجان و تنش هستند و نشان می دهند كه شما در تمركز دچار اشكال می شوید
و همیشه چیزی هست كه مزاحم تمركزتان شود.


4- بازی ها:



بازی هایی نظیر نقطه بازی، دوز یا شطرنج، حس رقابت را در شما به تصویر می كشند
و شما دوست دارید همیشه در بازی ها پیروز باشید و اصلاً برای برنده شدن بازی می كنید.


5- چهره های خندان و زیبا:



كشیدن چنین تصویرهایی مؤید این است كه شما به مردم و دیگران عشق می ورزید و همواره جنبه های مثبت افراد و شرایط
را می بینید. فرد خوشبینی هستید و با دیگران دوستانه برخورد می كنید و علاقه مند به فعالیت های اجتماعی هستید. خصوصیاتی نظیر انسانیت، نیك سرشتی، دلسوزی و همدردی در شما وجود دارد. نسبت به دوستانتان حساس هستید.


6- چهره های درهم و زشت:



نشانه ی حس سوءظن و بدگمانی در وجود شماست، سعی می كنید رفتاری تلخ و طعنه زننده داشته باشید،
با مردم میانه ی خوبی ندارید و در واقع پرخاشگر و طغیانگر هستید، اعتماد به نفس كافی ندارید
و در كارهای گروهی همكاری نمی كنید. تندخو هستید و همیشه احساس رنجش و محرومیت می كنید.


7- فلش ها و نردبان:



نمادی از جاه طلبی در شماست. میل زیادی به تأیید و اثبات خود دارید، در تصمیمات،
یكدنده و سمج عمل می كنید و همیشه سعی در تصدیق توانایی ها و استعدادهایتان دارید.


8- خانه و كلبه ها:



به دنبال خانه و خانواده ای هستید و نیاز به داشتن خانواده را در خود حس می كنید. میل دارید در خانواده تان سرمایه گذاری كنید، در جست و جوی سرپناه روحی و معنوی هستید، در جست و جوی خود گمشده تان. احساس ناامنی دارید.

9- نت های موسیقی:



عاشق آهنگسازی و موسیقی هستید.


10- اشكال تكراری و دنباله دار:



نماد صبر و استقامت در شماست، در رفتارهایتان پایبند شیوه و اسلوب هستید و در تمركز توانمندید.
قادرید كارهایتان را به راحتی سازماندهی كنید و با هر چیزی كنار بیایید.


11- گل و گلدان گیاه و درخت:



شما فردی احساساتی هستید و دوست دارید همیشه در رؤیاهایتان بمانید، روحیه ی مهربانی دارید
و با دوستانتان دوستانه رفتار می كنید، فردی اجتماعی هستید.


12- حیوانات:



شما به حیوانات علاقه دارید و به حمایت از دیگران مشتاقید، حساس و ملاحظه كار هستید
و نیاز به آرامش فكر دارید، احساس می كنید كه می توانید از دیگران حمایت كنید.

13- قلب:



فرد احساساتی هستید. كسی را دوست دارید و رؤیایی هستید. آرزو دارید به شخص خاصی تعلق داشته باشید.


14- آجرها و كتاب هایی كه روی هم قرار گرفته اند:



زیر فشار و استرس زیادی قرار دارید و احساس می كنید كه با كوچك ترین لرزشی نابود می شوید و فرو می ریزید.

15- غذا و میوه:



خوردن را دوست دارید و احتمالا در رژیم به سر می برید.


16- خطوط متقاطع:



احساس خفگی و اختناق دارید و نیاز به فرار و آزادی را در خود حس می كنید. این سدی است
كه میان خود و دیگران قرار داده اید و از بروز احساساتتان گریزانید، سعی می كنید عواطفتان را پنهان نمایید
تا فرد مناسبی پیدا شود كه شایستگی احساس شما را داشته باشد.


17-چاقو، اسحله و شمشیر:



نشانی از خشونت و عصبانیت در شماست و حتی گاهی تمایلات روانی، حس رقابت و نیاز
به اثبات مردانگی در شما را نشان می دهد.


18- پله ها:



نمادی از جاه طلبی است و نشان می دهد كه شما میل به صعود و پیشرفت دارید