به گروه اینترنتی جذاب و پر از تفریحات جالب جرقه خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Tuesday, September 30, 2008

..*..*.. JaRaGhe ..*..*.. RooZaaNe (No. 1014)

 
 
 
    
   
 

 

 
 
 
 
 

 

 

 

 

1014

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 1014 :: سه شنبه 9 مهر 1387

Mobin_s2004@yahoo.com

هيچ فکر کرديد «سايپا» مخفف چي هست؟

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (1013) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • هيچ فکر کرديد «سايپا» مخفف چي هست؟
  • تصاويري از هتل آتلانتیس در دوبی
  • ويژه‌نامه شيطان‌شناسي
  • موانع حق پخش تلويزيوني برطرف شد
  • معرفي و دانلود فيلم : داستان هاي ساوت لند‎‎‏
  • دانلود فيلم مستند : ماشين بيگ بنگ
  • دانلود انيميشن : Madagascar
  • آلبوم جديد و زيباي Jay-Z & The Game با نام The Best Of Both Coasts
  • آهنگ جدید و زیبای کامران و هومن به نام خالی
  • پیام رسان گوگل Google Talk 1.0.0.104
  • برنامه Brain Genius جهت تست هوش و حافظه
  • نسخه بدون نیاز به نصب، بازی Crazy Taxi
  • آیکیدو! یک هنر رزمی زیبا
  • اعتراض یک تشکل دانشجویی به سکوت مسولان در محضر رهبر انقلاب
  • محبوب قلب‌ها، پل نیومن
  • جديدترين شماره از ماهنامه DigitalArts
  • محققين انگلیسی به يک روبات مغز بیولوژیکی بخشيدند
  • از بينهايت کوچک تا بينهايت بزرگ
  • هفت ‌آسمان مجاز فرهنگ و هنر (38)
  • از یک عاشق خیانتکار چگونه انتقام بگیریم؟
  • ارتباط علي(ع) با خضر نبي و شاهان جن
  • نکات سودمند برای کار با اینترنت
  • و ...

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

تصاويري از هتل آتلانتیس در دوبی
چند روز پيش افتتاح شد
ويژه‌نامه شيطان‌شناسي
واحدهاي تجاري برج ميلاد، متري فقط 4 ميليارد تومان!
از روزنامه همشهري
کشفی مهم در مورد داستان حضرت موسی
آرایش نظامی بسیار دیدنی در جنگ جهانی اول
 تصویر 360 درجه زيبا از نمای داخلی مسجدالاقصي
مجموعه ای از عکس های علمی
دمدمه ی نای
يادنامه مولوي
پروژه 218 میلیون دلاری ساخت بلند ترین فواره دنیا در دوبی
 تا سال 2009
تصاویری از مزار سرداران گمنام دفاع مقدس در بهشت زهرا

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

اطلاعیه مجمع تشخیص مصلحت نظام
در خصوص حق پخش مسابقات ورزشی

در پی ایجاد اختلاف میان سازمان صدا و سیما و سازمان تربیت بدنی در مورد حق پخش مسابقات ورزشی و تشدید این اختلافات در آستانه حضور باشگاه های فوتبال ایران در مسابقات بین المللی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به رئیس فراکسیون ورزشی و تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی در خصوص مصوبه مجمع تشخیص نظام اطلاعیه ای را جهت تنویر افکار عمومی و رفع اختلافات صادر کرد.
اطلاعیه محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، که یک نسخه آن به مهر ارسال شده به این شرح است:
اخیرا در رسانه ها، خبری مبنی بر استناد صدا و سیما به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای پرداخت نکردن حق پخش مسابقات فوتبال آمده که متعاقب آن رئیس فراکسیون ورزشی و تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی طی نامه ای خواستار تصریح مصوبه مجمع برای جلوگیری از محرومیت احتمالی فوتبال ایران برای حضور در عرصه های جهانی و آسیایی شده است.
در صورتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه مورخ 26/5/1381 خود پس از بررسی مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی و استماع اظهارات نماینده دولت (رئیس سازمان تربیت بدنی) و دفاعیات رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و یکی از نمایندگان ارائه دهنده طرح و پس از اظهارات موافقان و مخالفان به این نتیجه رسید که با توجه به تفاهم حاصل شده بین باشگاه ها و صدا و سیما و دولت در آن تاریخ از هر نوع اقدامی که موجب تضعیف ورزش کشور می شود، باید جلوگیری کرد.
لذا مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تاکید بر اهمیت ورزش و ضرورت ارتقای سطح ورزش کشور و تقویت و توسعه باشگاه های ورزشی و با توجه به اینکه صدا و سیما از بابت پخش مسابقات ورزشی درآمدی کسب نمی کند و هرگونه پرداخت به فدراسیون ها ضرورتا از محل بودجه های دولتی تامین خواهد شد، توصیه کرده که دولت سهم مناسبی از بودجه کشور را به ورزش اختصاص دهد و با عنایت به اهمیت برنامه های صدا و سیما در گسترش ورزش و با در نظر گرفتن تفاهم موجود بین باشگاه ها و صدا و سیما، برای ترغیب باشگاه های ورزشی به مشارکت فعال و گسترده در برنامه های ورزشی کشور، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همکاری و مساعدت بیشتری به عمل آورد.
با این توضیح، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره به صراحت بر دو واقعیت تاکید کرده است:
1- حقوق و سهم باشگاه ها از تبلیغات مسابقات ورزشی با تفاهم بین صدا و سیما و باشگاه ها، همراه با مساعدت صدا و سیما تعیین شود.
2- دولت هر سال سهم مناسبی به باشگاه های ورزشی پرداخت کند.
امید است با همکاری باشگاه ها و صدا و سیما، ضمن جلوگیری از تفسیرهای متفاوت از مصوبه مجمع در این خصوص، از محرومیت های بین المللی برای ورزش کشور جلوگیری به عمل آید.

موانع حق پخش تلويزيوني برطرف شد
سران فدراسيون فوتبال ايران با ضرغامي ديدار مي‌كنند

تا چند روز آينده مسئولان فدراسيون فوتبال ايران بر سر حق پخش تلويزيوني رقابت‌هاي فوتبال با رييس سازمان صداوسيما ديدار خواهند كرد.
به گزارش ايسنا، در حالي كه پس از حضور نمايندگان كنفدراسيون فوتبال آسيا و اولتيماتوم آن‌ها بر سر حق پخش تلويزيوني، روابط عمومي صداوسيما اعلام كرد كه به دليل قانون مجمع تشخيص مصلحت نظام، اين سازمان نمي‌تواند وجهي را به فدراسيون فوتبال بپردازد و اين مساله به مشكل اصلي فوتبال ايران تبديل شده بود.
در اين راستا با ديدار سران فدراسيون فوتبال و رييس سازمان صدا و سيما كه تا چند روز آينده انجام خواهد گرفت، اين مشكل نيز برطرف خواهد شد.
گزارش ايسنا حاكي از آن است كه بر سر حق پخش تلويزيوني مشكلات برطرف شده و پس از جلسه رييس سازمان صداوسيما و سران فدراسيون فوتبال ايران، قرارداد مورد نظر منعقد خواهد شد.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

داستان هاي ساوت لند‎‎‏
Southland Tales

نويسنده و کارگردان: ريچارد کلي. موسيقي: Moby. مدير فيلمبرداري: استيون بي. پاستر. تدوين: سام بائر. طراح صحنه: الک هموند. بازيگران: دواين جانسون[باکسر سانتاروس/جريکو کين]، شون ويليام اسکات[رولند تاورنر/رونالد تاورنر]، سارا ميشله گلار[کريستا ناو/کريستا کاپاوسکي]، مندي مور[مدلين فارست سانتاروس]، جاستين تيمبرليک[سرباز ابلين]، نورا دان[سيندي پينزيکي]، چري اوتري[زورا کارمايکلز]، هولمز آزبورن[سناتور بابي فراست]، ميرندا ريچاردسون[نانا مي فراست]، والاس شاون[بارون فون وستفالن]، کوين اسميت[سايمون تئوري]، کريستوفر لمبرت[والتر مانگ]. 145 و 160 دقيقه. محصول 2007 آلمان، آمريکا، فرانسه. نامزد نخل طلاي جشنواره کن.
در سال 2005 حمله اي اتمي به تگزاس و نابودي بخش هايي از آن ايالت، سبب مي شود تا در سال هاي بعد دولت آمريکا خود را در آستانه فاجعه اي زيست محيطي، اقتصادي، اجتماعي بيابد. از اين رو براي پيشگيري و کنترل امور، زندگي تمام انسان ها تحت نظر گرفته مي شود. يکي از بحران هاي اصلي آمريکا در پي اعلان جنگ به محورهاي شرارت-عراق، ايران، افغانستان و کره- و بسته شدن تنگه هرمز نبودن سوخت براي ماشين جنگي آمريکا است. شرکتي آلماني راهي براي توليد نيرو با استفاده از آب دريا يافته، اما فشارهايي در کار است تا جلوي جايگزيني اين منبع نيرو شود. گروهي از نو مارکسيست ها که در ساحل غربي سکونت دارند، تصميم گرفته اند تا دولت فدرال را از طريق انقلابي خونين سرنگون کنند. جايي که لانه قاچاقچيان مواد مخدر به رهبري سربازي کهنه کار به نام ابلين است.همزمان باکسر سانتاروس هنرپيشه و داماد سناتور بابي فراست ناپديد شده و توسط کريستا ناو-هنرپيشه فيلم هاي پورنو-در يمانه صحرا پيدا شده و به خانه او برده مي شود. قرار است با استفاده از فيلم هايي که از کريستا و باکسر- که حافظه اش را از دست داده-گرفته شده، روسايي بزرگي براي سناتور فراهم کرده و مانع از تصويب ماده قانون 69 شوند. و به نظر مي رسد که همه اين حوادث و حتي آنهايي که در چند روز آخر بايد اتفاق بيفتد، همگي در سناريوي فيلم بعدي باکسر به نام قدرت از قبل نوشته شده است...

چرا بايد ديد؟
جيمز ريچارد کلي متولد 1975 نيوپورت نيوز، ويرجينا است. در دانشکده سينما-تلويزيون USC جنوب کاليفرنيا درس خوانده، با ساختن دو فيلم کوتاه The Goodbye Place و موضوع غريزي در 1996 شروع به فيلمسازي کرده و با اولين فيلم بلندش داني دارکو به شهرت و موفقيت دست يافته است. داني دارکو که توانست 11 جايزه معتبر را از آن سازنده جوانش کند، قصه اي جوان پسند داشت که تلفيقي ماهرانه در چند ژانر ترسناک، علمي تخيلي و جنايي بود. با وجود محبوبيت اين فيلم ريچارد کلي در طول 6 سال گذشته فقط در نوشتن فيلمنامه دومينو همکاري کرد و عملاً داستان هاي ساوت لند دومين فيلم بلند او محسوب مي شود. داستان هاي ساوت لند که اولين بار در جشنواره کن به نمايش در آمد، در آخرين ماه هاي سال 2007 اکران شد و قرار است امسال سومين فيلم بلند کلي به نام جعبه که بر اساس داستان کوتاه مشهور دکمه، دکمه نوشته ريچارد متيسون ساخته شده، به نمايش در آيد.
ريچارد کلي جزو جوانان جوياي نام و کمي تا قسمتي نابغه هاليوود محسوب مي شود که قرار است آينده سينماي اين منطقه دنيا روي شاخ سبيل شان بچرخد. داستان هاي ساوت لند که قرار است به شکلي پيشگويانه فرجام آمريکا را تصوير کند، کاري که سريال ها امروز آمريکايي مانند جريکو کمر همت به اين کار بسته اند. اما ريچارد کلي با افزودن هر پيرنگ دم دستي فيلم خود را به ملغمه اي پيچيده و سرگيجه آور تبديل کرده است. سکانس آغازين فيلم بي اختيار تماشاگر را به ياد سريال قهرمانان و داستان هاي مصور مي اندازد. چيزي که کلي نيز از نزديک شدن فيلم خود به آن ابا ندارد، اما همه چيزهاي جدي تر اين نوع مانند منجي هاي پست مدرن! را از قلم هم نمي اندازد. دو برادر دوقلو که قدرتي شگرف دارند و سرنوشت همه در دست هاي آنان قرار گرفته يا خود باکسر و حتي ظهور مجدد مارکسيست ها که مايه شرمساري هر طرفدار اردوگاه چپ هستند و خلاصه همه چيز....
يک بازي کامپيوتري شلوغ که فقط مي تواند دوستداران داني دارکو را براي کشاندن به سالن ها فريب دهد. با اين حال فيلم در لايه هاي زيرين خود حرف هايي جدي نيز دارد. از جمله همين موضوع محور شرارت که گويا آمريکايي ها و حتي رئيس جمهورشان به آن مانند يک بازي رايانه اي مي نگرند!
فيلم با صرف بودجه اي 12 ميليون دلاري ساخته شده و تصور مي کنم رکوردهاي کتاب گينز را براي تصاحب بزرگ ترين شکست تجاري سينمايي جابجا کرده و به جاي دروازه بهشت مايکل چيمينو بنشيند. چون تا اين لحظه کمتر از 300 هزار دلار در آمد داشته و از ميزان فروش آن روي دي وي دي نيز اطلاع صحيحي در دست نيست. يقين دارم اگر چنين سوژه اي در دستان فرد باهوش تري مانند اسپيلبرگ قرار مي گرفت، با اندکي دست کاري يک گزارش اقليت ديگر از آن مي ساخت، اما دريغ از مردي و سنگي!

توصيه ايمني:
1- به نامزدي فيلم در جشنواره کن اعتنا نکنيد!
2- توجه تان را به جمله سرنوشت ساز ريچارد روپر و مايکل فيليپس ميهمانان برنامه راجر ابرت درباره فيلم جلب مي کنم: "Two hours and Twenty four minutes of abstract crap".
ژانر: کمدي، درام، علمي تخيلي، مهيج.

براي مشاهده تصاويري از اين فيلم روي اين لينک کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال)
http://rapidshare.com/files/128290727/ST.part01.rar 
http://rapidshare.com/files/128314118/ST.part02.rar 
http://rapidshare.com/files/128333015/ST.part03.rar 
http://rapidshare.com/files/128350654/ST.part04.rar 
http://rapidshare.com/files/128382617/ST.part05.rar 
http://rapidshare.com/files/128435551/ST.part06.rar 
http://rapidshare.com/files/128442705/ST.part07.rar 
http://rapidshare.com/files/128449273/ST.part08.rar 
http://rapidshare.com/files/128449734/ST.part09.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد
 

دانلود فيلم مستند و ورزشي

ماشين بيگ بنگ
The Big Bang Machine


مستندي در باره ماشين LHC - بزرگترين و پرخرج ترين آزمايش علمي جهان
محصول
BBC

Professor Brian Cox visits Geneva to take a look around Cern's Large Hadron Collider before this vast, 27km long machine is sealed-off and the experiment to create the simulation of a black hole begins.
When it's up and running, it will be capable of creating the conditions that existed just a billionth of a second after the Big Bang. Brian joins the scientists who hope that the LHC will change our understanding of the early universe and solve some of its mysteries.

لينکهاي دانلود
http://rapidshare.com/files/145695195/mgdoc.bbctbbm.part1.rar  
http://rapidshare.com/files/145696367/mgdoc.bbctbbm.part2.rar  
http://rapidshare.com/files/145699204/mgdoc.bbctbbm.part3.rar  
http://rapidshare.com/files/145700496/mgdoc.bbctbbm.part4.rar  
http://rapidshare.com/files/145701807/mgdoc.bbctbbm.part5.rar  
http://rapidshare.com/files/145703388/mgdoc.bbctbbm.part6.rar  
http://rapidshare.com/files/145708087/mgdoc.bbctbbm.part7.rar  
http://rapidshare.com/files/145709166/mgdoc.bbctbbm.part8.rar

رمز فايل: ندارد
 

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد


دانلود انيميشن

Madagascar

لينکهاي دانلود

Madagascar.part1.rar
Madagascar.part2.rar
Madagascar.part3.rar
Madagascar.part4.rar
Madagascar.part5.rar
Madagascar.part6.rar
Madagascar.part7.rar
Madagascar.part8.rar
Madagascar.part9.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: خارجي

The Best Of Both Coasts
کاري از DJ Haze و Cookin Soul


آلبوم جديد و زيباي Jay-Z & The Game با نام The Best Of Both Coasts
کاري از DJ Haze و Cookin Soul

 

نام آهنگ کیفیت عالی کیفیت متوسط کیفیت پایین
Beef Download Download Download
Stuntin Download Download Download
Hit The Block Download Download Download
99 Problems Download Download Download
Drop Tops Download Download Download
B-Millie Download Download Download
BWS Magic Download Download Download
Put You On Download Download Download
Success Download Download Download
The Bounce Download Download Download
My Life Download Download Download
Hit The Block Instrumental Download Download Download
B-Millie Instrumental Download Download Download
The Bounce Instrumental Download Download Download
My Life Instrumental Download Download Download

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.


تک موزیک

آهنگ جدید و زیبای کامران و هومن
به نام خالی

لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

پیام رسان گوگل Google Talk 1.0.0.104

چنانچه از سرویس پست الکترونیک Gmail استفاده می کنید، با دریافت این نرم افزار در کمتر از سه دقیقه وارد دنیای چت گوگل شوید، این مسنجر امکان برقراری ارتباط به صورت متنی و صوتی را برای شما فراهم میکند. اگر اهل چت کردن هستید این مسنجر را حتماً امتحان کنید. کیفیت صدا در چت صوتی این نرم افزار بسیار بهتر است کیفیت صدا در نرم افزار یاهو مسنجر است همچنین میزان استفاده از حافظه RAM در این نرم افزار به مراتب کمتر از یاهو مسنجر می باشد. برای استفاده از این مسنجر نیاز به عضویت در جیمیل دارید، این برنامه هنوز به صورت آزمایشی - Beta - عرضه شده است.
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود يک مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد
 

دنياي موبايل

برنامه Brain Genius جهت تست هوش و حافظه

برنامه Brain Genius برنامه ايست جهت تست و سنجش هوش و حافظه که توسط شرکت Glu ساخته شده است. اين برنامه به شما اين امکان را میدهد تا به صورت آسان حافظه خود را بيازماييد. مراحلی که در اين برنامه وجود دارد به ترتيب برای کاربر اجرا میشود و بعد از سپری کردن آزمون و تست به کاربر نمره داده ميشود. اميدواريم که مفيد واقع شود.
اين برنامه به صورت جاوا میباشد و بر روی اکثر گوشی هایی که جاوا پشتيبانی میکند قابل نصب میباشد.


لينک دانلود (حجم فايل کمتر از يک مگابايت مي باشد)

رمز فايل: www.mobin-group.com

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند Zip میباشد. لذا بعد از دریافت فایل، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.


معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري

نسخه بدون نیاز به نصب، بازی Crazy Taxi

حتما بازی Crazy Taxi را در کنسول های دریم کست (Dreamcast) را به خاطر دارید.
یک بازی پرهیجان و با گرافیک فوق العاده که شما در نقش یک راننده تاکسی می بایست مسافران را طی زمان مشخص شده به مقصد می رساندید که موانع زیادی برای نرسیدن به موقع شما به مقصد وجود داشت.
امروز نسخه Portable (بدون نیاز به نصب) این بازی هیجان انگیز را برایتان در نظر گرفته ایم. که ميتوانيد با قراردادن آن در یکی از درایوهای هارددیسک و یا حتی انواع مختلف کول دیسک ها ، مموری ها و MP3 Player ها در هر کجا که به سیستم عامل ویندوز دسترسی داشته باشید، بدون نیاز به نصب بازی، آن را اجرا کنید و با دوستانتان لحظات خوشی را سپری کنید.

قابليتهاي كليدي بازي Crazy Taxi:
- نسخه Portable بدون نیاز به نصب
- جلوهاي زيبا و كم نظير صوتي و بصري
- بسيار هيجان انگيز و سرگرم كننده
- بالا بردن خلاقيت و هوش افراد
- حالت مسابقه اي و تفريحي، پرهيجان بودن بازي
- گرافیک بالا و زیبا در عین حال جذاب سه بعدي
- حجم بسيار كم بازي
- و...
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 19 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد
 

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

 

حديث رمضان

قال الصادق (عليه السلام):

من افطر يوما من شهر رمضان خرج روح الايمان منه

هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر) بخورد، روح ايمان از او جدا مي‏شود

وسائل الشيعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5
من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 73، ح 9

 

دعاي رمضان

روز بيست و نهم

اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.

خدایا بپوشان در آن با مهر ورحمت وروزى كن مرا در آن توفیق وخوددارى وپاك كن دلم را از تیرگیها وگرفتگى هاى تهمت اى مهربان به بندگان با ایمان خود

 

کلام رمضان

دوستان سعى كنند در همه‌ى اوقات - بخصوص در ماه رمضان - تلاوت قرآن را از ياد نبرند. قرآن نبايد از زندگى‌تان حذف شود. تلاوت قرآن را حتماً داشته باشيد؛ هر چه ممكن است. تلاوت قرآن هم با تأمل و تدبر اثر مى‌بخشد. تلاوت عجله‌يى كه همين‌طور انسان بخواند و برود و معانى را هم نفهمد يا درست نفهمد، مطلوب از تلاوت قرآن نيست؛ نه اين‌كه بى‌فايده باشد - بالاخره انسان همين‌كه توجه دارد اين كلام خداست، نفس اين يك تعلق و يك رشته‌ى ارتباطى است و خود همين هم مغتنم است و نبايد كسى را از اين‌طور قرآن خواندن منع كرد ليكن تلاوت قرآنى كه مطلوب و مرغوب و مأمورٌبه است، نيست. تلاوت قرآنى مطلوب است كه انسان با تدبر بخواند و كلمات الهى را بفهمد، كه به نظر ما مى‌شود فهميد.

 

 

دانستني هاي علمي
bimaze2006@yahoo.com

  • آيا ميدانستي که کلمه مسواک ، از درختي بنام مسواک که در مناطق گرمسيرى ، منجمله در عربستان ميرويد ، گرفته شده است.
  • آيا ميدانستي که کريستف کلمب هرگز خودش نفهميد که کاشف آمريکاست و هفتاد سال بعد از او ، يک دريانورد ايتاليايي بنام امريکو وسپوچي دريافت قاره جديد هندوستان نيست.
  • آيا ميدانستي که بينانگذار سلسله صفويه شاه اسمعيل و آخرين پادشاه اين سلسله شاه عباس سوم بود.
  • آيا ميدانستي جرم زمين هشتاد و يک برابر ماه است.
  • آيا ميدانستي درياى مديترانه بين سه قاره اروپا ، آسيا و آفريقا قرار دارد.

 

جديدترين پيامک ها و جوک ها
ali_laila_live@yahoo.com

قبرکن
غضنفر قبر کن بوده، یه روز داشته یه مرده را خاک می کرده که یهو مرده زنده میشه و همه فرار می کنن. بعد از یکی دو دقیقه غضنفر داد می زنه: برگردید برگردید، نترسید، کشتمش..

اگر آب نبود
به غضنفر ميگن اگه آب نبود چي مي شد؟ ميگه شنا ياد نمي گرفتيم در نتيجه همه خفه ميشديم..

بخاری
شما هم با اضافه کردن یک بخاری روشن در تعطیلیه مدارس و دانشگاهها سهیم باشید هم اکنون نیازمند یاری بخاریهایتان هستیم..

خربزه
غضنفر با يه تهراني و يه اصفهاني با هم ميرن يه خربزه ميخرن. ميگن هر کي که امشب شيرين ترين خواب رو ديد اون خربزه رو بخوره. صبح که بيدار ميشن تهرانيه ميگه من ديشب خواب ديدم تو مسابقه دو شرکت کردم و نفر اول شدم. اصفهانيه ميگه من خواب ديدم با تمام فاميل رفتيم يک جائيکه همه جور خوراکي ها بود و مفت مفت بود و ما همينجور مي تونستيم بخوريم. ميبينن غضنفر هيچي نميگه، ميگن تو چي خواب ديدي، ميگه: والله من هر کاري کردم خوابم نمي برد، ساعت 3 بلند شدم خربزه رو خوردم..

خرچنگ
به غضنفر میگن با خرچنگ جمله بساز می گه :کره خر, چنگ ننداز..

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

* بر سينه بي تاب شده تاب نيامد
ظلمت همه جا پر شد و مهتاب نيامد
يا رب تو بگو ما چه كنيم با غم هجران
ماه رمضان آمد و ارباب نيامد(2997**918)

* تو كه آهسته مي خواني قنوت گريه هايت را
ميان ربناي سبز دستانت دعايم كن.
(0118***912) و (3941***935)

* به غير از آنكه بشد دين و دانش از دستم
بيا بگو كه ز عشقت چه طرف بر بستم
چگونه سر زخجالت برآورم بر دوست
كه خدمتي به سزا بر نيامد از دستم.(قاصدك)

شماره ارسال پيام كوتاه:
09183512499

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

فردوسی آنگاه همچون نگارگری زبردست چهره این "انسانِ آرمانی" خویش را در ایرج و سیاوش بازمی آفریند.
برای فردوسی این دو قهرمان کتابش دارای همه آن ویژگیهائی هستند که او آرزو دارد در هر ایرانی آزاده‌ای ببیند: دادگری، مهر، بیزاری از جنگ و جان نهادن بر سر دوستی و آشتی.
از همین رو است که جاودانگان شاهنامه درست همان کسانی هستند که سر از جنگ می‌پیچند و جان بر سر دوستی و آشتی می‌نهند؛ ایرج، آنجا که بهره خود از جهان را به برادرانش وامی گذارد و آنانرا فرامی خواند که از آزمندی بپرهیزند، و سیاوش، آنجا که برای گریز از نیرنگ سودابه تاج و تخت و دربار پدر بیخردش را وامی گذارد و به سرزمین دشمن می‌رود و پس از پیوند با فرنگیس دژ دوستی دو کشور "سیاوشگرد" را می‌سازد و سرانجام نیز جان بر سر آرمانخواهی خویش می‌گذارد.
سیاوش و ایرج قهرمانان آرمانگرای شاهنامه اند، در جائی که رستم و سهراب و زال و پیران، تنها پهلوانانی وارسته اند، که دغدغه آنان یا "میهن" است، یا "نام و ننگ"، و یا "دلباختگی" به پریروی مه پیکری. ایرج و سیاوش ولی هم در زندگی و هم در مرگ خویش تنها به آرمانها و ارزشهای خویش می‌اندیشند و نمونه‌های درخشانِ برترین ویژگی ایرانیان هستند؛ "آزادگی".
چنانکه رفت، فردوسی در نکوهش بیداد و بیخردی ایرانی و تورانی نمی‌شناسد و در داستان "فرود" پسر سیاوش، آنجا که ایرانیان پس از کشتن فرود دست به کشتار و ویرانی می‌گشایند، می‌نویسد:

به ایرانـــــــیان گفــــت کز کــردگار / بتــــــرســـــید و ز گـــردش روزگـار
به بد بس دراز است دسـت سپهر / به بیــــدادگر بر نگــــردد به مـــــهر

از آنجا که سخن در این بخش بر سر جایگاه شاهنامه در کیستی ایرانی است، من به همین اندک در باره نگاه شاهنامه به "آرمانِ ایرانی" بسنده می‌کنم تا به "آرمان ایرانشهری" بپردازم و خوانندگان کنجکاو را به خواندن داستان فریدون و داستان سیاوش در شاهنامه فرامی خوانم.

ادامه دارد...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

بري شنيدن آيه مورد نظر بر روي شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد

سوره: سورة سبأ آيات: 54 محل نزول: مکه
 
لَقَدْ كَانَ لِسَبَإٍ فِي مَسْكَنِهِمْ آيَةٌ جَنَّتَانِ عَن يَمِينٍ وَشِمَالٍ كُلُوا مِن رِّزْقِ رَبِّكُمْ وَاشْكُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ 15 فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ وَبَدَّلْنَاهُم بِجَنَّتَيْهِمْ جَنَّتَيْنِ ذَوَاتَى أُكُلٍ خَمْطٍ وَأَثْلٍ وَشَيْءٍ مِّن سِدْرٍ قَلِيلٍ 16 ذَلِكَ جَزَيْنَاهُم بِمَا كَفَرُوا وَهَلْ نُجَازِي إِلَّا الْكَفُورَ 17 وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ الْقُرَى الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا قُرًى ظَاهِرَةً وَقَدَّرْنَا فِيهَا السَّيْرَ سِيرُوا فِيهَا لَيَالِيَ وَأَيَّامًا آمِنِينَ 18 فَقَالُوا رَبَّنَا بَاعِدْ بَيْنَ أَسْفَارِنَا وَظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ فَجَعَلْنَاهُمْ أَحَادِيثَ وَمَزَّقْنَاهُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ 19 وَلَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِيقًا مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ 20 وَمَا كَانَ لَهُ عَلَيْهِم مِّن سُلْطَانٍ إِلَّا لِنَعْلَمَ مَن يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْهَا فِي شَكٍّ وَرَبُّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ 21 قُلِ ادْعُوا الَّذِينَ زَعَمْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ لَا يَمْلِكُونَ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ وَمَا لَهُمْ فِيهِمَا مِن شِرْكٍ وَمَا لَهُ مِنْهُم مِّن ظَهِيرٍ 22

 

ترجمه فارسي مکارم

براى قوم «سبا» در محل سكونتشان نشانه‏اى (از قدرت الهى) بود: دو باغ (بزرگ و گسترده) از راست و چپ (رودخانه عظيم با ميوه‏هاى فراوان; و به آنها گفتيم:) از روزى پروردگارتان بخوريد و شكر او را بجا آوريد; شهرى است پاك و پاكيزه، و پروردگارى آمرزنده (و مهربان)! «15» اما آنها (از خدا) روى‏گردان شدند، و ما سيل ويرانگر را بر آنان فرستاديم، و دو باغ (پربركت) شان را به دو باغ (بى‏ارزش) با ميوه‏هاى تلخ و درختان شوره گز و اندكى درخت سدر مبدل ساختيم! «16» اين كيفر را بخاطر كفرانشان به آنها داديم; و آيا جز كفران كننده را كيفر مى‏دهيم؟! «17» و ميان آنها و شهرهايى كه بركت داده بوديم، آباديهاى آشكارى قرار داديم; و سفر در ميان آنها را بطور متناسب (با فاصله نزديك) مقرر داشتيم; (و به آنان گفتيم:) شبها و روزها در اين آباديها با ايمنى (كامل) سفر كنيد! «18» ولى (اين ناسپاس مردم) گفتند: «پروردگارا! ميان سفرهاى ما دورى بيفكن‏» (تا بينوايان نتوانند دوش به دوش اغنيا سفر كنند! و به اين طريق) آنها به خويشتن ستم كردند! و ما آنان را داستانهايى (براى عبرت ديگران) قرار داديم و جمعيتشان را متلاشى ساختيم; در اين ماجرا، نشانه‏هاى عبرتى براى هر صابر شكرگزار است «19» (آرى) بيقين، ابليس گمان خود را درباره آنها محقق يافت كه همگى از او پيروى كردند جز گروه اندكى از مؤمنان! «20» او سلطه بر آنان نداشت جز براى اينكه مؤمنان به آخرت را از آنها كه در شك هستند باز شناسيم; و پروردگار تو، نگاهبان همه چيز است! «21» بگو: «كسانى را كه غير از خدا (معبود خود) مى‏پنداريد بخوانيد! (آنها هرگز گرهى از كار شما نمى‏گشايند، چرا كه) آنها به اندازه ذره‏اى در آسمانها و زمين مالك نيستند، و نه در (خلقت و مالكيت) آنها شريكند، و نه ياور او (در آفرينش) بودند «22»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

saeid.takro@yahoo.com

به نام خدا
اول سلام بعد یه تشکر با حال
خیلی ممنونم از همه ی زحمتی که کشیدید
میخواستم به همه ی بچه ها یه خبر خوب بدم !!!
هر چی سوال روانشناسی واجتماعی دارین ازم بپرسین حتی خصوصی میتونم تا جایی که از دستم بر میاد کمکتون کنم

 

 

m_mardani14@yahoo.com

سلام مبین جان
هدفم از نوشتن این نامه کمک به زندگیه دختریه که از بس سختی دیده تا الان که 17 سالشه اما تا الان 3 بار خودکشی کرده..
خیلی وحشتناکه..دختری که امسال کنکور داره الان از خداشه که هر چی میتونه کمتر خونه باشه تا کمتر عذاب بکشه...میدونم از این موارد زیاده اما موندم چیکار کنم...تو زندگیشون همش دعوا هست...ناسازگاری پدر و مادر که داره زندگیه 2 تا دختر بچه رو از بین میبره.ذخترا هیچکس رو هم تو فامیل همراهشون ندارن که برن اونجا..واقعا" نمیدونم میشه کمکی کرد یا نه....همیت الان که این نامه رو مینویسم قرار بوده زنگ بزنه چند جا و یه پرورشگاه پیدا کنه...جالبه...اینجا شیرازه...یه شهره فرهنگی و با تمدن زیاد...چی بگم!!!!
ازت میخوام از ذوستان جرقه ایم واسم راهنمایی بگیری که چیکار کنم...
هر کس نظری داره به این آدرس میل بزنه...
dastane.tanha@gmail.com
ممنونتم مبین جان....

 

 

alinajaf85@yahoo.com

سلام مبین عزیز
نزدیک یک سال هست که با مجله شما آشنا هستم و روزی نیست که آن را از اول تا آخرش نخوانم و از مطالب آن استفاده نکرده باشم . مبین عزیز بنده یک فردی هستم که از صبح ساعت 6 تا شب ساعت 2 کار می کنم (یکسره) به خاطر اینکه شرمنده خانواده ام نباشم ولی باور بفرمایئد که دیگر خسته شده ام ؛ بریده ام ، نمیدانم چیکار کنم. به خاطر اینکه مخارج زندگی بالاست و با اینکه از محل کار اولم که درمی آم بدون وقفه به سراغ این کار دوم می آم که بتوانم از عهده مخارج بربیایم ولی مثل اینکه همه چیز دست به دست هم داده اند که هرچقدر دوندگی داشته باشم نتوانم از خجالت خانواده ام دربیایم. با حقوق دویست و پنجاه تومن کار اول و حقوق دویست تومن کار دوم اونم تا 2 شب من نمیتوانم مخارج زندگی ام را تامین کنم. چرا که اجاره خانه و انواع قسط های جورواجور که هرکدام در مقطع زمانی که راه چاره ای نداشتم بالاجبار آن را تهیه کرده ام که شرمنده زن و بچه نباشم ولی افسوس صد افسوس که نتوانسته ام آن ها را پرداخت کنم و شرمنده دوست و همکار شده ام که ضمانت من را کرده اند ولی آخر تا به کی اینگونه زیستن و شرمنده دوست و همکار و خانواده شدن بالاخره باید این ها را پس داد ولی به چه طریقی . دیگر نمیتوانم و راه چاره ای ندارم و گیج شده ام و الان مدت یکسال و نیم است که درگیر این گونه ناملایمات زندگی شده ام . نمیدانم چطور دردم را بیان کنم و چه چیزهایی را بگم که واقعیت امر را نشان دهد ولی خدا را شاهد می گیرم که دیگه نمیدانم چیکار کنم دیگر یواش یواش خانواده ام هم از من دوری می کنند . خدا را شاهد می گیرم در این ماه مبارک رمضان حتی برای سحری و یا افطاری سرسفره خانواده ام روزهایی شده که نتوانسته ام تکه نانی تهیه کنم. شاید کمی دور از باور باشد ولی به خداوندی خدا قسم نتوانسته ام و شرمنده آنها شده ام. دیگر خسته شده ام و تاب و توان ندارم و تشویش فکری دارم که چکار کنم. یک دفعه امروز که مجله را می خواندم یک ندای درونی به من گفت که به اینجا هم دردت را بنویس شاید دردمندی دردت را دوا کند. دست نیاز به سوی شما دوستان دراز کرده ام . بگذارید جهت حفظ آبرو از گفتن بعضی واقعیت ها پرهیز کنم .مستدعی است به هر طریقی که صلاح می دانید این بنده حقیر خدا را یاری نمایئد.
والسلامع-ن از تهران
 

 

 

yalda63_set@yahoo.com

زینب و زهره

دخترها مثل سيب هاي روي درخت هستند. بهترين هايشان در بالاترين نقطه درخت قرار دارند. پسرها نمي خواهند به بهترين ها برسند چون مي ترسند سقوط کنند و زخمي بشوند، بنابراين به سيب هاي پوسيده روي زمين که خوب نيستند اما به دست آوردنشان آسان است، اکتفا مي کنند. سيب هاي بالاي درخت فکر مي کنند مشکل ازآنهاست درحالي که آنها فوق العاده اند. آنها فقط بايد منتظر آمدن پسري بمانند که آن قدر شجاع باشد که بتواند از درخت بالا بيايد
خداوند به فرشتگان عقل داد، بدون شهوت.حيوانات را شهوت داد، بدون عقل و انسان را شهوت داد با عقل ؛ هر انساني که عقلش به شهوتش غلبه کند از فرشتگان بهتر است و هر انساني که شهوتش بر عقلش غلبه کند بدتر از حيوان است
بدست آور آنچه را نمی توانی فراموش کنی و فراموش کن آنچه را نمیتوانی بدست آوری
تنها فرق بين موفقيت و شکست، نوع نگاه است
اگر درصحنه زندگي به ناگاه يکي از سيم هاي سازت پاره شد آهنگ زندگي را آن چنان ادامه بده که هيچ کس نداند بر تو چه گذشته است
آدمي اگر فقط بخواهد خوشبخت باشد به زودي موفق ميگردد ولي او مي خواهد خوشبخت تر از ديگران باشد و اين مشکل است زيرا او ديگران را خوشبخت تر از انچه هستند تصور ميکند.
(مونتسکيو)

 

 

mohammad_ali_parsa@yahoo.com

مداد غم

مي دانم چقدر براي اين طناب پوسيده تلاش کردي تا پاره نشود، در حالي که خودت مي دانستي که اشتباه مي کنم اما هرگز دليلش را نگفتي تا خودم طناب را پاره کنم.
تا اين که طناب از هم گسست، خوشحال بودي، از رهايي من و شايد از پايان يافتن انتظار براي لنگر انداختن در بندرگاه دل تو. ديگر لحظه شماري مي کردي تا اين که کشتي خسته را بر موجهاي ساحل بندر تو بکوبم، من پرچم تنهايي سر دادم، و خواستار لنگر انداختن!
اما تو چه کردي؟ فانوس درياييت را خاموش کردي تا مبادا همه بفهمند که آن بندر هنوز هم کشتي مي پذيرد.
مي دانم آخرين بار يک دزد دريايي تو و بندرت را غارت کرد، اما سالها از آن موقع مي گذرد. چرا هنوز هم همه کشتي ها را دزد مي پنداري؟ نگاه کن! ببين ساحلت چه بي رونق شده! مي بيني؟ از فانوست انوار سياه نمايان است!
به ساحل همسايه نگاه نکن که چطور کشتي ها را تلکه مي کند و به روي خودش هم نمي آورد! هم کشتي دزدانِ دريايي داريم هم بندرِ كشتي دزد! تو که بندرت پاک بود، چرا نگذاشتي لنگر بيندازم؟
حاضر نيستم لنگر در هر ساحلي بيندازم، ساحلي مي خواهم که درد بندرِ كشتي دزدِ قبلي را مرهم شود.
م.ع.پارسا
86/11/10

 

 

hamid2002h2000@yahoo.com

آیکیدو! یک هنر رزمی زیبا

درباره آیکیدو :
آیكیدو یك هنر رزمی ژاپنی (از لحاظ رزمی صرفاً دفاع شخصی) و راه رسیدن و هدایت جامعه به سوی صلح پایدار است.
بنیانگذار این هنر استاد موریهه اوشیبا (Morihei Ueshiba) است كه با مطالعة بسیار در خصوص هنرهای رزمی سامورایی ژاپن موفق شد هنری ابداع نماید كه در آن هیچگونه خشونت، حمله و ضربه زدن وجود نداشته باشد. اگر فقط از جنبة فیزیكی بخواهیم آیكیدو را معرفی كنیم، باید گفت هنری‌ست شامل یك سری تكنیكهای پرتابی و قفلی كه ریشه در هنر رزمی جوجوتسو و كن‌جوتسو داشته و توسعه یافته‌اند. در آیكیدو هرگز حمله نكرده و به مهاجم ضربه نمی‌زنند بلكه فقط از انرژی خود او در جهت آرام كردن، خلع سلاح كردن و به تسلیم واداشتن و یا پرتاب خود وی استفاده می‌شود.
در جایجای فنون این هنر حركاتِ دینامیك و پر انرژی به چشم می‌خورد كه نشان از پویایی و روان بودن آن دارد.
هنرجویان با پرداختن به آیكیدو، ویژگیهایی را كه هر انسان در زندگی روزمره آن را می‌جوید، می‌یابند، ویژگی‌هایی از قبیل: اعتماد به نفس، آرامش، صبوری، احترام متقابل، سلامتی جسم و روان و نگرش ژرف. انتخاب نام آیكیدو بر این هنر رزمی خود نشان از هدف متعالی
آن دارد، آی (هماهنگی، عشق)، كی (نیروی حیاتی جهان هستی) و دو (راه). اما وقتی در زبان ژاپنی كانجی (الفبای واژه‌نگار زبان ژاپنی) حرف آی كنار حرف كی قرار می‌گیرد، كانجی آیكی شكل می‌گیرد كه مفهوم آن «سراسر عشق» است. به عبارت دیگر آیكیدو از نظر مرحوم استاد اوشیبا «راه سراسر عشق» محسوب می‌شد. از دیگر تعابیری كه بر این هنر می‌توان برشمرد: «راه برقراری نظم و هماهنگی روح با نظم جهان هستی» است.
- با احترام شروع شده و با احترام پایان می‌پذیرد
مهمترین ویژگی آیكیدو احترام به طبیعت و مخلوقات خداست. به عنوان یك اصل در تمرینات هر بار كه دو نفر با هم روبرو می‌شوند تا تمرینی را آغاز كنند، با عبارت «Onegaishimasu» «از شما تقاضا می‌كنم» به هم احترام گذاشته و از هم تقاضای تمرین می‌كنند و پس از پایان تمرین نیز با عبارت «Arigato Gozaimashita» «از شما سپاسگزارم» از یكدیگر تشكر می‌كنند كه فرصتی برای تمرین با هم داشتند. این عمل در هر جلسه شاید چند صد بار رخ دهد تا در وجود و ضمیر ناخودآگاه هنرجویان حك شود تا بدانند حتی به دشمن باید احترام گذاشت و از راه و رسم جوانمردی نباید دور شد.

مرجع : سایت رسمی مرکز آیکیدو ایران
www.tehranbehvarz.com

 

 

taakhar@gmail.com

اعتراض یک تشکل دانشجویی به سکوت مسولان در محضر رهبر انقلاب

یک تشکل دانشجویی عصر روز گذشته و در دیدار با رهبر انقلاب به انتقاد شدید از سکوت مسئولان در رابطه با مسئله جعلی بودن مدرک کردان و تخلفات دانشگاه آزاد پرداخت.
متن بخشی از صحبت های نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، به شرح زیر است:

با عنايت به مطالبه حضرتعالي در رابطه با عدالت و با توجه به اهتمام جريان دانشجويي در مقوله عدالت خواهي، كه از بدو شكل گيري تشكلهاي دانشجويي تا كنون دغدغه ي اصلي نخبگان دانشگاهي بوده است، متاسفانه همچنان شاهد وقايعي هستيم كه اجراي عدالت در كشور را در اذهان عمومي و نخبگان با چالش مواجه ساخته و سوالات و شائبه هاي جدي را در فضاي عمومي جامعه بوجود آورده است.
در حالي كه در نظام جمهوري اسلامي، هيچكس فراقانوني نيست و همه در مقابل قانون يكسان بوده و در صورت تخلف و اقدام مجرمانه تحت پيگرد و مورد برخورد قرار ميگيرند، در كمال ناباوري شاهد آنيم، فردي در مسند وزارت كشور جمهوري اسلامي قرار گرفته كه لا اقل شائبه ي جعل مدرك تحصيلي توسط وي چند ماهي است كه موجب اعمال فشارهاي گوناگون در داخل و خارج به نظام گشته است و با اين وجود نه مجلس هشتم از او توضيح ميخواهد، نه از سوي قوه قضائيه برخوردي صورت مي گيرد و نه وزير كشور خود را موظف به پاسخگويي مي داند.
از سوي ديگر، با وجود آنكه كميته ي تحقيق و تفحص مجلس هفتم از دانشگاه آزاد، در نتايج تحقيقات خود، خبر از وجود مشكلات عديده در اين دانشگاه و همكاري برخي مقامات قوه قضائيه در مشكلات مذكور دارد، هيچ شفاف سازي و برخورد قانوني صورت نمي گيرد.
اگر نمايندگان مجلس اشتباه كرده اند و اذهان عمومي را مشوش نموده اند، چرا با آنها برخوردي صورت نمي گيرد و اگر در دانشگاه آزاد تخلفي صورت پذيرفته چرا نتايج برخورد با آن را مردم نمي بينند؟
سوال ما اينجاست كه چرا توسط برخي مسئولين، اينگونه افكار عمومي و اعتقادات مردم به بازي گرفته مي شود و چگونه با عده اي معدود كه منافع خود را بر نظام جمهوري اسلامي -كه حاصل خون هزاران شهيد است- ارجحيت مي دهند، برخورد نمي¬شود؟
از نگاه ما اين مسائل، چون به اصل گفتمان انقلاب اسلامي بر مي گردد جزو مسائل كلان و داراي اهميت است كه البته طرح اينگونه مسائل و نوع نگرش انتقادي ما به اين موضوعات، هزينه هاي زيادي را به ما تحميل نموده است. اگر ديروز، وزير علوم دولت گذشته در نامه به آقاي خاتمي خواستار برخورد قضايي-امنيتي با ما شد و زخمي را بر پيكره جريان دانشجويي وارد نمود، وزير علوم فعلي نيز با سكوت و بي توجهي خود در برابر ضرب و شتم دانشجويان در نهمين نشست سالانه ي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه هاي سراسر كشور در دانشگاه تهران كه مزين به پيام حضرتعالي بود، نمك بر همان زخم پاشيد.

 

.

alirezamajidi@gmail.com

محبوب قلب‌ها، پل نیومن

Tinypic

روز جمعه پل نیومن، ستاره مشهور سینما، در ۸۳ سالگی، پس از جدالی طولانی با سرطان ریه، درگذشت. به مطلبی از ماهنامه دنیای تصویر درمورد وی توجه کنید:
این بازیگر چشم‌آبی می‌توانست با بازی در هر چه به او پیشنهاد می‌کردند، ستاره‌ای بی‌بو و خاصیت باقی بماند، ولی در عوض در نقش‌هایی چالش‌برانگیز ظاهر شد که در آن واحد، هم از سوی مردم و هم از سوی منتقدان مورد استقبال قرار گرفت.
تولد: پل لئونارد نیومن، ۲۶ ژانویه ۱۹۲۵، اوهایو
قد: یک متر و ۸۰
همسران و فرزندان: جکی ویت بازیگر (۱۹۴۹ تا ۱۹۵۸، جدا شدند) پسری به نام اسکات و دخترهایی به نام سوزان و استفانی.
جوآن وودوارد (۱۹۶۸ تا آخر عمر)، دخترهایی به نام الینور، ملیسا و کلر

جوایز اسکار:
برنده اسکار بهترین بازیگر مرد برای رنگ پول
نامزد اسکار به خاطر گربه روی شیروانی داغ، بیلیارد باز، هاد، لوک خوش‌دست،
Absence of malice، حکم، احمق هیچکس
نامزد بهترین بازیگر نقش دوم به خاطر جاده‌ای به سوی پردیشن
نامزد بهترین فیلم (تهیه‌کننده و کارگردان فیلم) برای ریچل، ریچل
اسکار افتخاری در سال ۱۹۸۶ به خاطر «شرافت کاری و تعهد و پایبندی به حرفه‌اش.»
پل نیومن برخلاف میل باطنی‌اش، «محبوب قلب‌ها» شد. کمپانی وارنر در ابتدای کار، نقش‌هایی رمانتیک به وی سپرد، ولی او خود به دنبال نقش‌هایی بود که غیرمتعارف و چالش‌برانگیز بودند.اگر چه قبل از هر چیز همین چالش‌برانگیز بودن نقش برایش اهمیت داشت ولی آنچه را دنبالش بود به فیلم‌هایی پرفروش تبدیل کرد و به عنوان یکی از جذاب‌ترین قهرمانان شورشی دورانش شناخته شد.
البته چندان هم نباید از او تصویر یک قدیس را ارائه کرد. همانطور که خودش زمانی گفت: «فقط می‌خواهم به عنوان فردی از من یاید بشود که سعی خودش را کرد.» و وقتی در سال‌های آخر دبیرستان از تیم فوتبال مدرسه بیرونش انداختند، سعی کرد در نمایش‌های کالجش بازی کند. کارهای تئاتری و تلویزیونی‌اش در اوایل دهه ۱۹۵۰ باعث شد وارنر با او قراردادی ببندد و در نخستین فیلم سینمایی‌اش، جام نقره‌ای (۱۹۵۴)، بازی کند که به شدت از آن انتقاد شد.
ولی در دومین فیلمش آن بالا کسی دوستم دارد (۱۹۵۶) جایگاه او  را به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازیگران جوان تثبیت کرد. این یکی از دو نقشی بود که پل نیومن در پی مرگ جیمز دین از او به ارث برد. دومی، گربه روی شیروانی داغ (۱۹۵۸) از او یک ستاره ساخت.
نیومن پس از فسخ قراردادش با وارنر، با بازی در فیلم‌هایی چون بیلیاردباز (۱۹۶۱)، هاد (۱۹۶۲) و لوک خوش دست (۱۹۶۷)، به اوج شهرت و محبوبیت رسید. وقتی همسرش جوآن وودوارد در هالیوود، دنبال تهیه‌کننده‌ای می‌گشت که رمان مورد علاقه‌اش ریچل، ریچل را با حضور خودش تولید کند، نیومن وارد میدان شد و فیلم را تهیه و با شرکت همسرش کارگردانی کرد و با همان فیلم، جایزه انجمن منتقدان نیویورک به او تعلق گرفت. ولی کارگردانی، وقتی را از او نگرفت چون بلافاصله به اتفاق رابرت ردفرود، با بوچ کسیدی و ساندنس کید (۱۹۶۹) عملا ژانر فیلم‌های «دو رفیق» را ابداع کرد و پشت بندش با نیش (۱۹۷۳) همکاری‌شان را ادامه دادند. در این نقطه از زندگی حرفه‌ای‌اش، نیومن صاحب رویکردی سهل و ساده شده بود که شخصیت‌هایش حالتی طبیعی و راحت می‌بخشید. کارهایش پرظرافت‌تر از آن بود که در محفل برندگان اسکار جایی برای خود باز کند. پس از شش نامزدی ناموفق در سال ۱۹۸۵ یک اسکار افتخاری به خاطر کل کارهایش به او تقدیم شد. سال بعد، به خاطر بازسازی نقش بیلیاردبازش در رنگ پول، سرانجام اسکاری برد.
از آن زمان تا به حال، به دنبال یافتن چالش‌های جالب و روش‌های تازه‌ای بوده تا سهمش را به عنوان یک آدم فعال توی این دنیا بپردازد یا به قول خودش سعی داشته «بر غنای زندگی‌اش به عنوان یک موجود بشری بیفزاید، کسی که باج نمی دهد و در برابر موانع و مشکلات نیز جا نمی زند.»

پشت صحنه‌ها:
- پل نیومن چنان از بازی خود در تخستین فیلمش، جام نقره‌ای (۱۹۵۴)، خجلت‌زده بود که تا وقتی ده سال بعد قرار شد از تلویزیون لس آنجلس پخش شود، یک آگهی به مجله ورایتی داد و طی آن به خاطر بازی‌اش از مردم معذرت خواست ولی بعدا متوجه شد که دقیقا به خاطر همین آگهی این فیلم پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی شده است.
- نیومن برای بازی در نقش راکی گراتزیانو در آن بالا کسی دوستم دارد (۱۹۵۶)، دو هفته‌ای با گراتزیانو زندگی کرد تا طرز حرف زدن و حرکات و رفتارش را یاد بگیرد. نیومن همین دقت و بررسی را در مورد سایر فیلم‌هایش نیز به کار زد.
- او در اوایل آنقدر به جای مارلون براندو عوضی گرفته می‌شد که سرانجام شروع کرد به جای او امضا دادن!
- جفت سینمایی نیومن، همسرش جوآن وودوارد بود. آنها در ده فیلم همکاری داشته‌اند که با تابستان داغ طوانی (۱۹۵۸) آغاز و به خانم و آقای بریچ (۱۹۹۰) ختم شد. ضمن آنکه نیومن همسرش را تقریبا در همه فیلم‌هایش هدایت و کارگردانی هم کرده است.
پل نیومن و همسرش- نیومن مثل بسیار از عکس‌های دیگر در حال سیگار کشیدن دیده می‌شود، همان سیگارهایی که سرانجام او را مبتلا به سرطان ریه کردند!
- در بوچ کسیدی و ساندنس کید (۱۹۶۹)، این واقعا خود نیومن و رابرت ردفورد هستند که از بالای دره پایین می‌پردند، البته خوب از فاصله ۳-۲ متری بر روی تشکی می‌پردند که لبه دره برایشان انداخته بودند.
- وقتی تنها پسرش، اسکات، در اثر مصرف زیاد قرص، به طور ناگهانی درگذشت، نیمومن «بنیاد اسکات نیومن» را برای کمک به خانواده‌ها و اطلاع‌رسانی تأسیس کرد، یکی شعبه‌هایی این بنیاد به پدر و مادرهای کمک می کند که به نوعی از اعتیاد رنج می‌برند.
- پل نیومن در سال ۱۹۸۲، یک کمپانی مواد غذایی تأسیس کرد که انواع و اقسام محصولان غذایی از سالاد و پستا و پاپ‌کورن گرفته تا غذاهای سالم (ارگانیک) را تولید و عرضه می کند. دو سالی پیش فروش ۱۵۰ میلیون دلاری این کپانی، همه صرف کارهای خیریه شد. خودش به شوخی می‌گوید: «مقادیری باعث شرمندگی است که سالادهای من بیشتر از فیلم‌هایم فروخته‌اند.»

 

 

shabnamzende@yahoo.com

شمــــارش ِ معكوس

تنورِ آفتاب ... خموش
خاكستري ... سوزانتر از آتش
در تب فرداي تنهايي
گـــريز ... درد ناچاري داشت
غربــت ؛
بالين نگاهي در تنهايي است
و غريبه ؛
چشــم آشنــاي هـمــيـشــــگي
بر برگ سرنوشت ، نقش باد چه شكوهي دارد
تيمم بر خاكِ گُنه ... سرشت آدمي است
و اشـــك ... مـــُـــــهر خالــصـانه عشــق
آب كوزه نچشيده ... بخار مي بينم
خمار نگشته ... خواب مي بينم
زبان ...
غرق نگفتن دل
و عطش ...
غرق گفته هاي نگفته
... در خشكي روان زمانه
نقش دل چه زود ... زدودن را فراموش مي كند
و اشك ... به اندازه دريا مي شويد
و تو ... اي خطاب من در هر گاه
تو را مي طلبم
تو كه معناي آشنايي را به يادگار گذاشتي
اي لمس شده در دنياي دل
اي دست نخورده ... اي بكر
روشنايي دل از ديدار توست ... در هوش باقي ذهن

اي مرموز؛ بي هيچ رمز پيدا پنهان گشتنت از چشم چراست ؟
جنس تعلق ، همپاي زمان ... معلق مي ماند
و شمارش ... توانفرسا رقم مي خورد
اي تبلور ترانه هاي سبز جاودانه
اي تجلي بهشتگاه ناچشم
بخوان ... آواز ... يكي بودن ... و ... يكي نبودن را
بخوان ... آواز ... گنبد كبود
ز پشت ديواره صبح
ز كمينگاه آفتاب ... به درآ
نجوايي كن زدودن را
بخوان آواز طلوع را
بخوان كه منم ... سرشار رستن
به در آمدن ...
از تاريكي ...
از خيانت قابيل
از افسون نقره فام ماه
از اين ميراث بدوش گرفته تا فردا
اين روزگار ... پيشكش تو
قشنگ ... رنگ خاطره بود
كه در خواب گلي چيد
دستان لطيف نوازش
اين ارزنده ترين قباله دل ... ارزاني تو
مجو گناهم را ... مپو روانم را
كه رُخم از سيل نگاهت ... مات ... است
كه تو بردي ... هم دين و هم دل را
شمارش از يك به هيچ
يكي شدن در توست
و حالا نوبت توست
نوبت روشنايي ، آشنايي
از شب به روز
از زمين تا آسمان
و آنگاه
آسمانه زيستن ... و آسمانه زيستن ... آسمانه زيستن ... آسمانه زيستن ... آسمانه

 

 

obedient_follower@yahoo.com

نامه‌ای به دوست

سلام مهدی جان، حال همهٔ ما خوب است. ملالی نیست جز دوری تو که طاقت ما را طاق کرده. می‌‌دانم، دوباره شروع کردم. می‌‌دانم که هنوز مهیا برای پذیرایی و استقبال از تو نیستم. نه طاق نصرتی، نه چراغانی، نه فرشی، حتی دریغ از یک میوه و شیرینی‌، هیچ کار برایت نکردیم. باور کن که اینقدر از اصل خود دور شده ایم، که اگر هم بیایی گمان نکنم که دیگر بشناسیمت. دیشب کودکان نا بالغ می‌‌گفتند:‌ای کاش که مهدی یا خود بیاید یا اگر هم نمی آید چمدان‌هایش را بفرستد که دیگر صبر نداریم که به سهم سوغاتی‌هایمان برسیم. شک ندارم که اگر بیایی دوان دوان به جای تو به
سراغ زنبیلت رفته و آن را بر دوششان حلوا حلوا می‌‌کنند. تو خود بزرگی‌ و تقصیر ما را می‌‌بخشی ولی‌ نمی‌‌دانم که ما چگونه می‌‌خواهیم نگاه‌های عاقل اندر سفیه تو را تحمل کنیم. چه کنیم که با اینکه حال پختگان را نمی‌‌دانیم ولی‌ باز دیوانه دیدارت هستیم. دیگر سایه طوبی‌ و دل جویی حور و لب حوض هم به ما افاغه نمی‌‌کند و الف قامتت بد جور بر این لوح سیاه حک شده است. پس بگذار از اول دوباره برایت بنویسم.
سلام مهدی جان، حال همهٔ ما خوب است ولی‌ تو بشنو و باور مکن.
یادم هست که همیشه پا برهنه و بدون نعلین راه می‌‌رفتی‌. می‌‌گفتی‌ تو این وادی بدون خارو خس که کسی‌ نعلین نمی‌‌خواهد. تازه این راه را با پای دل می‌‌روند نه با پای جسم؛ ولی‌ باز برات بگویم که من هنوز کفش‌هایم را دو دستی‌ چسبیده ام، حتی تازگی‌ها یک جفت اضافه هم خریدم که مبادا کفش‌های قدیمی‌ سوراخ شده و خاری پای راه نرفته مرا بگزد. تو که بیهوش از این دنیا بودی و یقین دارم که اگر زخمی هم بر می‌‌داشتی برایت بی‌ درد و بی‌ معنا بود.
چرا اینقدر تعجیل برای رفتن داشتی؟ چرا دفعه ی قبل که آمدی زود از پیش ما رفتی‌؟ نمی‌‌دانم چرا همیشه کوله بارت آمده رفتن بود؟ مهدی جان، ما که قدم رفتن نداریم لااقل تو کمی‌ بیشتر پیش ما می‌‌ماندی. می‌‌دانم، خواسته‌ام بی‌ جاست. من باید پا به راه شوم، نه تو را از صیرورت خود باز دارم. ولی‌ چه کنم که هنوز دست و دلم یکی‌ نیست، پی کار نمی‌‌رود. راستی‌ شنیدم که ماه تا قمر روی تو را نبیند افطار نمیکند. میگفتن هر شب از دیدن تو هلهله راه می‌‌اندازد. با دیدن تو افطار را سحر کرده و جایش را به تو میدهد. آه، مهدی جان، میدانم که اون از من به تو عاشق
تر است.
سحر است و سحری را خوردیم، نان و پنیر و خرما و یک کاسه تگری عاشقی. فرصتی نیست، دمی مانده به صبح، به طلوع معراج، به عروج خورشید. وقت کم داریم و اعمال بسیار، ملتمس دعا ایم. از شوق دیدن تو بشقابی به سر سفر گذاشتیم که اگر به ناگاه از در در آمدی فی البداهه بگوییم بسم الله. مهدی جان، یادم هست که در رمضان همه چیز مهدی روزه دار بود: قالبش، قلبش، روحش، عقلش، نفسش. کاش می‌‌توانستم برایت بگویم که این دل نا شکیب چقدر برایت بی‌ قراری می‌کند. از براق برایم بگو، هنوز شیهه کشان در چمنزار وجودت می‌‌تازد؟ آه، که حتی فکر کردن به آن نیز قلبم را
می‌‌لرزاند. آره، درست حدس زدی، هنوز قلبم لرزان است. من که مثل تو نیستم که قلبم از قالبم بزرگتر باشد. من که مثل تو نیستم که تمام وجودم قلب باشد.
هیچ وقت درست نشناختمت. هروقت می‌‌خواستی‌ خود را معرفی‌ کنی‌ می‌‌گفتی‌ اسم من اسم اوست، صفت من صفت اوست، فعل من فعل اوست، ذات من ذات اوست. تعجب نکن که هنوز نه مهدی را شناخته‌ام و نه خدای مهدی را. ‌ای کاش می‌‌دانستم که چه سان با او سخن می‌‌گویی. هر گاه خواستم با او حرف بزنم در می‌‌یافتم که دارم با خودم حرف میزنم. چقدر دلتنگ آن دیدگانت هستم که تا ته دنیا آبی‌ است. راستی‌، یکی‌ از دوستدارانت می‌خواهد ازدواج کند. با چشمانی گریان به من می گفت مجلس عروسیم بدون مهدی عزاست. می‌‌خواهم اولین پاکت دعوت را برای او بفرستم ولی‌ چه کنم که
نمی‌‌دانم خانه دوست کجاست. به هر پست خانه ای رفتم و تقاضی تمبر اخلاص و ایمان کردم همه گفتند که این تمبر نایاب است و به سختی پیدا می‌‌شود. می‌‌بینی‌ چقدر مستاصلیم. مهدی جان تو خود بیع که پاکت و آدرس و تمبر را فقط از دست خودت می‌‌توانیم بگیریم.
از مرگ هنوز هم می‌‌ترسم، خوشا به حال تو که حنای مرگ برایت بی‌ رنگ است. از همهٔ رنگ ها گذشته ای، دیگه نه سفیدی می‌‌شناسی‌، نه سبزی، نه سرخی، نه سیاهی. خودت عین بودنی و خودت عین زایشی. پنجهٔ علمت در پنجرهٔ ایمانت قفل شده است. کاش من هم می‌‌توانستم قبل از اینکه بمیرم، بمیرم. بسیار تولد برای جسمم گرفتم، ولی‌ هیچگاه نشد تولدی هر چند کوچک و مختصر برای روحم بگیرم. مهدی جان، نافله ی نایت عجب نوایی دارد. هنوز هم خمیر وجودم بی‌ شکل است و محتاج یک دم مسیهایی آن نی وجودت است تا آتش به جان تشنهٔ من زده و رگانم را سرشار از آب حیات کند.
به یاد دارم که چقدر شوق رفتن داشتی، حتی در بسترت هم آرام نمی‌‌خوابیدی. من که هنوز از فرط بی‌ عاری در خیابان و بیابان که باشم راحت تا قیام قیامت می‌‌خوابم. تو ماهی‌ بودی و تا به دریا نمی‌‌رسیدی‌ آرام نمی‌‌گرفتی‌. می‌‌گفتی‌ من با پای خودم نیست که به این سفر می‌‌روم، من را به سوی نور می‌‌برند تا خود نور شوم. همیشه به تو غبطه می‌‌خورم، همیشه و همه جا پیش کسانی‌ که می‌‌شناختنت محبوب بودی، بر عکس من تا دوست نمی‌‌داشتم دوست داشته نمی‌‌شدم. همیشه ولایتت را به ولادتت ترجیح می‌‌دادی. تو مرید بی‌ رنگ و ریشه نمی‌‌خواستی‌، گروه
خونی ات که به خیلی‌‌ها (بگذار نگویم چه کسانی‌ که غیبت نشود و تنها به خود بسنده کنم)، به خیلی‌‌ها نمی‌‌خورد. یادم هست که چطور با ذکر "یا قدووس" دست پلید زلیخاهای دنیا را از دامنت بریدی.
مهدی جان، اینجا همه سلام می‌‌رسانند. همگی‌ کاسهٔ صبرشان لبریز و چشمانشان به راه خشکیده است. درست است که سینه‌هایمان تنگ و گوش‌هایمان زنگ زده است، ولی‌ همچنان عاشقانه دوستت داریم. منت بر ما بنه و زنگ این خانه را برای یک بار هم که شده بزن تا زنگار از این دل سودازدهٔ ما گرفته شود. مهدی جان، شب قدر ما طلوع نمی‌‌کند تا تو بیایی. قرآن بر سر گرفته منتظر قدوم مبارکت هستیم. به امید آن روزی که به تو رسیم و دورت بگردیم.
سلام و درود و رحمت خداوند به تو یا قائم آل محمد.

 

 

reza.reza1386@yahoo.com

ايراني چقدر پولدار ميشد اگر

قبل از عرايضم سوالي از دوستمون par_619 دارم.دوست عزيز شما هر دفعه كه اقاي غفاري چيزي رو ميگه شما حمايت كوركورانه ميكني.دوست عزيز قبل از اينكه اينطور تابلو چايي برا دوستت بريزي و از حرفاش طرفداري كن و ديگران را متهم به همه جور خصلت بد كني بهتر است جواب منطقي دوستان رو مطالعه كني و اگر جواب منطقي به اون صحبتها داري بياي و بگي نه اينكه اصلا جوابهارو نخونده بياي از مرشدت دفاع كني.بنده جوابي نوشتم و فرستادم كه مبين عزيز صلاح دونست كه چاپ نكنه و بحث صيغه و ازدواج رو تموم كنه ولي نوشته تورو از قلم انداخت.ولي بااين حال جواب كامل و منطقي تر رو دوستان دادند.اگر خيلي تو پر هستي اول جواب دوستان رو به چالش بكش نه اينكه بازم بياي حرف همون اول رو تكرار كني.اين جز كم اوردن چيزي رو نميرسونه.
اما من فقط ميخوام چند تا عدد و رقم منطقي رو براتون بزارم
به گفته اكثر صاحبنظرها خسارت و هزينه و غرامت جنگ تحميلي بالغ بر 1000 ميليارد دلار بوده
ما فرض ميكنيم نصف اين مبلغ بوده يعني 500 ميليارد دلار
فكر كنيد اگر اين500 ميليارد دلار از بعد از جنگ در اختيارمان بود و مثلا در خارج يا هر جاي ديگر سرمايه گذاري ميكرديم و نگوييم كه هر سال دو برابر بشه بلكه هر پنج سال(سود بانكي) اين پول دو برابر بشه.حساب كنيد
بيست سال از جنگ گذشته يعني هر چهار سال اين مبلغ دو برابر ميشه و بعد از سال بيستم ميشه 16000 ميليارد دلار
خب اين عدد رو تقسيم كنيد با تعداد جمعيت ايرانيها ببينيم به هر ايراني چقدر ميرسد
228570 دلار اين عدد را به تومان اگر تبديل كنيم به پول الان ميشود بالاي دويست ميليون تومن
اره درسته
دويست ميليون تومان
اونم براي هر ايراني يعني يك خانواده چهار نفره هشتصد ميليون تومان
تعجب كرديد؟شايد هم بعضيها ميگن كه مزخرفه؟خيلي از مخالفان از الان دارن نوشته هاي بلند بالا براي مسخره كردن اماده ميكنن.اما يه خواهش دارم از همه و اون اينه كه
خودتون حساب كنيد .
اگر جايي اشتباه حساب كردم ممنون ميشم كه تذكر بديد.

 

 

m_h_hakami@yahoo.com

اصول دین (تحقیق) فروع دین (تقلید)
اسلام (تسلیم شدن در برابر حق و عمل به احکام)
ایمان (به امنیت و آرامش رسیدن از این تسلیم تا جائی که از دادن جان هم باکی نداشده باشد)
عرفان (شناخت ذات ایزد یکتا و ره یافتن به سوی او در نتیجه ی عمل به احکام)


سلام بر همه خوانندگان عزیز مجله مبین
دوست عزیز mat_bluestar1 در مطالب زیبای خود در مجله شماره 1011 در پاسخ آقای yazynh مطالبی در باره اصول دین و فروع دین و همچنین عرفان، نوشته بودید که آنطور که من متوجه شدم نهایتاً به دفاع از آزادی اندیشه و رهبری عقل مربوط می شد.
البته من در حال حاضر برادرمان آقای yazynh را در شراطی نمی بینم که بتوان به دور از تعصب، تحریف و توهین و... در فضائی روشن و به دور از باید ها و نباید های کور کورانه با ایشان روبرو شد. کما اینکه در پاسخ مطالب بنده هم از از همین روشها استفاده کردند. انشاء اله اگر روزی روش خود را عوض کردند و روش دانش پژوهان (و نه دانش آموزان) را پیش گرفتند با ایشان نیز مباحثه خواهم کرد. گرچه بعید نیست آموخته های ایشان از پژوهشهای بنده از نظر کمیت به مراتب بیشتر باشد ولی اینطور که از نوشته های ایشان استنباط می شود ایشان آموخته های خود را به دور از باید ها و نباید های چشم بسته مورد تحقیق و مداقه و بررسی شخص خویش قرار نداده اند. و در فراگیری علوم دینی بیشتر «آموزش» را مدنظر قرار داده اند نه «تحقیق و تفحص به دور از تعصب و مبتنی بر عقل خویش» که همان راه و روش دانشمندان است. البته بنده به هیچ وجه ادعای دانشمندی ندارم بلکه معتقدم می بایست ابتدا راه وروش درستی را پیش گرفت و سپس به تحقیق و بحث و مجادله پرداخت.

باز گردیم به بحث...
حضرت عالی در مطالب خود با ذکر آیه 36 سوره مبارکه الاحزاب فرموده اید: « با توجه به اين آيه که مشخصاً و صراحتاً پذيرفتن اصول دين و سؤال نکردن در اصل آن را بر همه ی بندگان مؤمن، واجب کرده و نياز به تحقيق و تفکر در پذيرش آن وجود ندارد.» به این نتیجه رسیده اید که: « اصول دين بايد پذيرش محض و بدون تفکر و تعقل باشد » و با طرح مسئله فروع دین به عنوان « احکام غير ضروری دين »، تعقل را در آن لازم دانسته و با طرح چند سوال نظیر: « چه وقت احتياج به تحقيق و تحفّص خود فرد در دين ميرسد؟» و « آيا با وجود اصل نيازی به فرع نيز هست؟» و... و در پاراگراف آخر مطلب خود: « البته وقتی سخنی از يک معصوم روايت ميشود و ايشان در مسئله اي متذکر ميشوند، مانند چگونه خواندن نماز، ديگر شکی در آن نيست و همانطور که در ابتدا گفتم مصداق حکم خدا و نبی او ست و از اصول دين ميباشد و اين باز تکرار اين سؤال را به ذهن مياندازد که آيا همين برای ما نبايد کافی باشد و به جای پرداختن به يقينات و واجبات بايد خود را درگير فروعات کنيم؟» و همچنین با طرح مسئله عرفان (که بنده خود را در آن سطح نمی بینم که وارد آن مقوله شوم) با طرح سوال: « از خود سؤال کنيم که آيا اينان برای رسيدن به کمال و نزديکی به خدا احتياج به مکتب و درس و حوزه داشتند؟ و ما نيز در سايه علوم مختلف است که ميتوانيم به سعادت برسيم؟ » به نظر می رسد که کل فروع دین را غیر ضروری و پرداختن به واجبات را کافی دانسته اید.
البته این بسیار قابل تقدیر است که به عقل که تنها گوهره والای وجود آدمی است و انسان را با حیوان متمایز می سازد؛ توجه خاصی کرده اید. لکن لازم دیدم مطالبی را توضیح دهم که قصدم صرفاً طرح درست مسئله است نه مبارزه و ... و البته مرا عفو می فرمائید.

تأکید شما بر عقل و خرد مرا بیاد شعری انداخت که ذیلا نقل به مضمون می آورم. ابتدا یک توضیح کوتاه: در علم منطق، موجودات را به دو دسته کلی «جامد» و «نامی» (به معنای رشد و نموّ کننده) تقسیم می کنند. «نامی» ها خود به دو دسته «گیاهان» و«حیوانات» تقسیم می شوند که قابلیت رشد و نموّ دارند. و «انسان» در زیر شاخه «حیوانات» قرار می گیرد که تنها شاخص بسیار مهم او و تفاوت اساسی اش با حیوانات دیگر همان صفت «نطق» (= عقل و تفکر و قدرت بیان) اوست:
از «جمادی» مردم و«نامی» شدم.
وز نما مردم به «حیوان» سرزدم.
من ز حیوان مردم و «آدم» شدم.
پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم؟
بار دیگر من بمیرم از بشر.
وز ملائک من بر آرم بال وپر.
بار دیگر از ملک پرّان شوم.
وآنچه در وهم ناید آن شوم.

ابتدا نگاهی به فهرست اصول و فروع دین بیندازیم:
اصول دین 5 مورد است: توحید - عدل – معاد - نبوت و امامت، که شما خود به سه مورد آن اشاره فرموده اید.
همچنین فروع دین که 10 مورد است: نماز – روزه – حج - جهاد - خمس – زکات – امر به معروف – نهی از منکر – تولی (دوستی با دوستان خدا) و تبری (برائت و دوری جستن از دشمنان خدا)
تمام مسائل سیاسی، فردی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی و... را می توان در این اصول و فروع گنجاند. که برای هر کدام حـُکمی وجود دارد و خداوند آن را بیان داشته است. که البته نماز که بعنوان ستون دین بیان شده است خود جزء فروع دین است. روشن است که نمی توان نماز و سایر فروع را غیر ضروری و نادیده انگاشت.
مثالی بزنیم: اصول دین را می توان به منزله تنه تنومند یک درخت و فروع دین را به منزله شاخ و برگهای آن تصور کرد. و حیات و وجود درخت را هم به انسان تشبیه کرد. درخت ابتدا با آب و خاک از طریق ریشه تغذیه می شود سپس آن را به شاخه ها می پراکند و با کمک برگها از نور و هوا استفاده می کند و نهایتاً میوه می دهد که آن هم از شاخه ها آویزان است!
گرچه این مثالی بیش نیست ولی بنظرم برای تشریح مطلب مناسب است. انسان با تحقیق و تفکر و تعقل اصل را می پذیرد (تغذیه از ریشه) و در برابر امر حق تسلیم می شود. (= اسلام آوردن) و (سیر غذا به تنه و شاخه های درخت) با عمل به احکام و اصولی که یافته و پذیرفته است ایمان می آورد (برگها رشد می کنند) و با استفاده از انوار الهی که در سایه عمل آگاهانه به دستورات الهی است (تکرار می کنم عمل آگاهانه نه کور کورانه) و صد البته استفاده از علوم (اعم از علوم پایه، علوم تجربی و یا علوم انسانی) به یقین و شناخت واقعی می رسد که فکر می کنم همان عرفان باشد (استفاده از نور و هوا و نهایتا دادن میوه.) و اینکه عرض کرده ام میوه به شاخه آویزان است منظورم همان عمل به فروع واحکام ودستورات الهی است که خود منجر به شناختی والا می گردد که همان عرفان است. بدیهی است هیچ تعالی بدون شناخت واقعی و اعتقاد به اصول و عمل به احکام و فروع دین حاصل نمی شود.
در اینجا بد نیست که توضیحی مختصر در رابطه با علوم بدهم: آنچه که بشر تا کنون از علوم یافته و بدست آورده است اعم از «علوم پایه و تجربی» نظیر ریاضیات، هندسه، نجوم، فیزیک، شیمی و... و «علوم انسانی» نظیر علوم فلسفی، علوم اجتماعی، علوم دینی، علوم سیاسی و... که همگی روی هم ذره ای از علم بی کران الهی هم فراتر نمی روند؛ بی شک همه را از خدای متعال گرفته است. لذا علوم نمی توانند نقض کننده یکدیگر باشند بلکه صرف نظر از انواع آن، مکمل یکدیگرند. به عنوان مثال یک فضانورد که عظمت آسمان را از نزدیک دیده و بهتر حس کرده است بهتر می تواند عظمت خداوند را تصور کند تا کسی که فراتر از روستای خود از دیار خویش پا برون ننهاده است. و البته این شخص فضانورد اگر خداوند متعال را به عنوان علت العلل همه کائنات شناخته و پذیرفته باشد؛ بی شک به نوعی عرفان (= شناخت) آن هم از نوع بسیار سطح بالا دست یافته است.
آنطور که من می دانم اصولا تحقیق در اصول دین لازم است ولی در فروع، لزوماً نیازی به آن نیست. بدیهی است بدون تحقیق و تفحص و رسیدن به دلائل لازم، هیچ انسانی نمی تواند یک مکتب (= راه درست زندگی) را بپذیرد و تسلیم دستورات آن شود. اما وقتی اصول را با تعقل و تفکر و استدلال کافی پذیرفت (یا به عبارت قرآن کریم اسلام آورد؛ قولوا اسلمنا... بگوئید که اسلام آورده ایم ... نه اینکه ایمان آورده ایم)؛ دیگر ضرورتی ندارد در رابطه با تک تک امور مثل اینکه چگونه وضو بگیرد؛ چگونه نماز بخواند؛ و... تحقیق کند (که البته اگر مقدور باشد خیلی هم خوب است) لیکن کافی است از کسانی که در این راه مطالعات درستی داشته اند؛ عاقلانه، (تکرار می کنم عاقلانه) و با دیدی روشن تبعیت نماید.
دوباره به عنوان (تیتر) مطلبم نگاهی بیندازید و به عرایض نهائی ام توجه فرمائید: اصول دین (تحقیق) فروع دین (تقلید) اسلام (تسلیم شدن در برابر حق و عمل به احکام)، ایمان (به امنیت و آرامش رسیدن از این تسلیم تا جائی که از دادن جان هم باکی نداشده باشد)، عرفان (شناخت ذات ایزد یکتا و ره یافتن به سوی او در نتیجه ی عمل به احکام)
نقل قولی از علی (ع) شنیده ام که حیفم می آید آن را در اینجا نیاورم. علی (ع) فرمود: «اگر تمام پرده های بین دنیا و آخرت از جلوی چشمانم برداشته شود؛ ذره ای به یقینم اضافه نمی شود.» چه زیباست که انسان به چنین درجه ایمان و شناختی برسد. (عرفان حقیقی این است.)
در اینجا نکته ای وجود دارد که به نظرم منظور شما هم از درج مطالب خود همین بوده است و آن اینکه بدیهی است که وقتی در اصول، تحقیق لازم است مسلما در فروع، جایز است و نمی تواند منحصر به افراد خاصی باشد. و نهایتا این خود انسان است که مسئول اعمالش است و لزومی ندارد به صرف اینکه یک مرجع در امری تحصیل کرده است مطیع محض دستورات وی شد زیرا که در قیامت خداوند از شخص انسان سوال می کند و دلایل اعمالش را می پرسد. نه از پدران و مادران و رهبران و مراجع و مانند آن. (در قرآن کریم آیاتی در قالب این معنا داریم که از انسان در قیامت پرسیده می شود که چرا چنین کردی و آنها می گویند ما راه پدرانمان را پیشه کردیم...)
شکی نیست که این افراد می توانند برای انسان راه گشا باشند اما نه تصمیم گیرنده محض. و این خود انسان است که اگر تشخیص دهد بدنبال آنها می رود. همانطور که یک شیعه از روی شناختی که بدست آورده است بدنبال امامش حرکت می کند. (خداوند در سوره 88 غاشیه آیات 21 و 22 به پیامبرش می فرماید انما انت مذکر لست علیهم به مصیطر. جز این نیست که تو خودت یک تذکر دهنده و یاد آورنده هستی و به آنها تسلط نداری.) بارها در قرآن کریم به تعقل و تفکر امر شده است. روشن است که اگر انسان، آگاهانه به عمل غلطی مبادرت ورزد شخص خودش زیر سوال است نه دیگری. حتی اگر در این تقلید زور و اجباری هم درکار بود (که نیست)؛ خداوند همیشه راه جهاد و نهایتا در صورت ناتوان بودن، راه هجرت را باز گذاشته است. (قابل ذکر اینکه لزوماً جهاد همیشه به معنای جنگ نیست بلکه به معنای روشنگری و تلاش برای تبیین احکام الهی هم می تواند باشد.)

خداوند ما را هدایت نماید انشاء اله.
الهم اذقنا مناجات العارفین
م ح حکمی

 

 

ehsan.nicaeen@gmail.com

توضيحات احسان

قسمت دوم

مغالطه‌ي ديگري نيز در مورد بزرگان ادبيّات فارسي صورت گرفته است كه نيازمند تببين است:
«مگر نه اينست که با خواندن غزليات عطار اشک در چشمانمان حلقه ميزند؟ مگر نه اينست که با خواندن مثنوی معنوی سرمست ميشويم و مگر نه اينست که با خواندن قصايد و غزليات و قطعات سعدی(جمع آوری شده در کليات وی) دل ما چون موم نرم و روان می شود؟ پس چگونه ميشود که اينها به سعادت نرسيده باشند؟ پس چگونه ميشود که اينها کمال و غايت شايسته ی انسانی را درک نکرده باشند؟ مگر ميشود کسی که خود به کمال نرسيده باشد ديگران را هدايت کند و به کمال برساند؟»
صحبت من فعلا در مورد خود اين بزرگان نيست؛ بلكه در مورد استدلال و مغالطه‌اي است كه اين جا رخ داده است.
آيا هر چيز كه دل را نرم سازد و اشك در چشم جمع كند، الهي است و سازنده‌ي آن به سعادت و كمال رسيده است؟ مگر نه اين است كه مخاطبان كنسرت‌هاي شيطان‌پرستان، هنگام اجراي مراسم شنيع خود اشك مي‌ريزند و به رقّت قلب مي‌رسند؟
در بسياري از احاديث هست كه يكي از حيله‌هاي خطرناك شيطان، اين است كه در قلب برخي، خضوع و خشوع و بر چشمانش اشك جاري مي‌كند و فرد در حالي كه بر سبيل گمراهي است و كار ناشايستي انجام مي‌دهد، به خاطر اين احساس روحي، گمان مي‌كند كه در مسير صحيح گام برمي‌دارد.
در پاسخ سؤال دوستمان بايد گفت كه به تصريح ائمّه، مي‌شود كسي كمال و غايت انساني را درك نكرده باشد و خود به كمال نرسيده باشد و با خواندن آثار او، حالاتي به اصطلاح روحاني به افراد دست دهد و در مقام مقايسه نيز، نمي‌توان گفت كه چون بسياري از افراد (چه عرب‌زبان و چه غيرعرب‌زبان) با خواند قرآن و نهج‌البلاغه و صحيفه‌ي سجّاديّه، به اشك و رقت قلب نمي‌رسند، پس رسول اكرم و اميرالمؤمنين و امام سجّاد بر حق نيستند و يا بر عكس، اينان به اين دليل بر حق‌اند كه با خواندن كتاب‌هايشان، حالاتي دست مي‌دهد.
در پاسخ دوستمان، بايد متمثّل به فرمايش حضرت امير عليه‌السّلام شويم كه به فردي فرمودند:
إنك لملبوس عليك. إن الحق و الباطل، لا يعرفان بأفدار الرجال. إعرف الحق تعرف أهله و إعرف الباطل تعرف أهله.
همانا حقيقت بر تو اشتباه شده است. به درستي كه حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت افراد نمي توان شناخت. اول حق را بشناس تا اهل آن را بشناسي و باطل را نيز او بشناس،‌ اهل آن برايت آشكار مي گردد.
در اصل،‌ منظور ايشان اين است كه ملاك براي حق و باطل، خود حق و باطل است و نه چيزهاي ديگري از قبيل افراد و احساسات و...
«آيا برای فهم قران نميتوان به فطرت و قلب خود مراجعه کرد؟ همان طور که عرفا و بزرگان اينچنين کرده اند؟»
فكر مي‌كنم با توجّه به آن چه گفته شد، پاسخ اين سؤال نيز كمي روشن شده باشد. چرا كه عرفا و بزرگان ملاك حق و باطل نيستند و در مرام و آيين ما، جز 14 نفر، مابقي جايزالخطا (بلكه ممكن‌الخطا) هستند.
قطعا براي درك قرآن، تنها فطرت و قلب كافي نيست. چرا كه حدّاقل تسلّط بر زبان عربي نيز مورد نياز است. كسي كه كمي با عربي آشنا باشد، از ظرايف آن آگاه است و مي‌داند كه چه بسا گاه يك حرف «ف»، معناي جمله را به كلي عوض مي‌كند و قس عل هذا
حتّي علماي صرف و نحو عرب‌زبان نيز جرأت نمي‌كنند قرآن ر ابدون اعراب بخوانند، چرا كه بيم آن دارند كه از فرط فراواني ظرايف، دچار اشتباه در خواندن شوند، چه رسد به اشتباه در فهم و درك و از بين بزرگان هم سراغ ندارم كسي را كه ادّعاي فهم كامل و بي‌نقص قرآن را داشته باشد و دستور اسلام نيز، بهره‌گيري از قرآن و مفسّر آن است.
«انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون... ثم ان علينا بيانه»
يعني خداوند مي‌فرمايد ذكري كه ما فرستاده‌ايم، خود نيز موظّف به تفسير و بيان آن هستيم و در جاي ديگر مي‌فرمايد:
فاسئلوا اهل الذکر
كه به تصريح روايات، اهل ذكر، ائمه‌ي معصومين هستند و در طول تاريخ، تنها كساني نيز كه ادعّا كرده‌اند خداوند آنان را از تفسير و مفاهيم كامل قرآن آگاه كرده است و مردم را به فراگيري آن فراخوانده‌اند، همين بزرگواران‌اند (دقت كنيد كه قرآن نفرموده «فاسئلو اهل العلم»، و اشاره به ذكر داشته، چرا كه ذكر به معني قرآن است و كساني كه اهليّت تفسير قرآن را دارند، اهل ذكر محسوب مي‌شوند).
اين بحث بسيار مفصّل است و دوستان با كليد واژگان «قرآن و مبيّن» مي‌توانند منابعي براي مطالعات بيشتر جست‌وجو كنند.
در جاي ديگر پرسيده‌اند:
« آيا اگر احتمال اشتباه در يک چنين امر مهم يعنی آخرت انسان، وجود دارد، اين اشتباه توسط خود فرد و با تعقل خود او صورت گيرد بهتر است يا توسط گفته ی ديگری؟»
در پاسخ اين سؤال نيز بايد گفت كه مهم اين نيست كه اشتباه توسّط چه كسي صورت گيرد؛ بلكه در صورت اوّل، خداوند فرموده اگر امكان اجتهاد نداريد، جست‌وجو كنيد و از بين مجتهدين، به كسي كه عالم‌تر و تواناتر است مراجعه كنيد و ما در اصل حكم خدا را اجرا مي‌كنيم و اگر نيز فقيه مجتهد سهوا اشتباهي كند، از آن جا كه او متخصّص است و تمام تخصّص و سعي خود را نيز به كار گرفته است، شرعا حرجي بر او نيست. مانند اين كه شما با زبان روزه در دريا گرفتار باشيد و همه‌ي سعي خود را مي‌كنيد كه سرتان زير آب نرود، اگر سرتان ناخواسته زير آب رفت و شما اولا همه‌ي تلاشتان را كرده باشيد و ثانيا زير آب رفتن سر، در اختيار شما نباشد، روزه‌ي شما صحيح است؛ چرا كه در هر دو امر، آن چه مهم است اجراي فرمان الهي است.
اما اگر اشتباه توسط خود ما صورت گيرد، چند حالت دارد:
1- ما خود قدرت اجتهاد داريم و همه‌ي سعيمان را مي‌كنيم، اما سهوا دچار اشتباه مي‌شويم؛ در اين حالت، مانند مسأله‌ي بالا، حرجي بر ما نيست و گناهي مرتكب نشده‌ايم
2- ما قدرت اجتهاد نداريم و مي‌خواهيم اجتهاد كنيم؛ هيچ انسان عاقلي اين را نمي‌پذيرد.
درست مانند آن كه كسي رانندگي مي‌داند و بدون اين كه قانوني را زير پا بگذارد، با كسي تصادف مي‌كند؛ در اين جا هيچ عقلي او را مقصر و مستوجب عقاب و تنبيه نمي‌داند و صرفا بايد خسارت وارده را جبران كند؛ اما اگر كسي كه رانندگي نمي‌داند، خودرويي را براند و با كسي تصادف كند، علاوه بر جبران خسارت، مقصّر نيز هست و حتي اگر هيچ قانوني را زير پا نگذاشته باشد، صرف اين كه بي‌تخصّص لازم دست به اين كار زده است، مستوجب تنبيه و سرزنش است و بالاتر از آن، اگر تصادف هم نكند؛ ولي مشخّص شود كه بي‌گواهي‌نامه رانندگي مي‌كند، باز محكوم است. چرا كه تصادف كردن يا عدم آن مهم نيست؛ بلكه صرف انجام يك عمل بدون تخصص نكوهيده است.

«وقتی سخنی از يک معصوم روايت ميشود و ايشان در مسئله اي متذکر ميشوند، مانند چگونه خواندن نماز، ديگر شکی در آن نيست و همانطور که در ابتدا گفتم مصداق حکم خدا و نبی او ست و از اصول دين ميباشد و اين باز تکرار اين سؤال را به ذهن مي‌اندازد که آيا همين برای ما نبايد کافی باشد و به جای پرداختن به يقينات و واجبات بايد خود را درگير فروعات کنيم؟»
اتفاقا خيلي خوشحالم كه هر دو با اين مساله موافقيم. فقط بايد يك نكته را گفت كه اگر كلامي را از خود رسول اكرم نيز بشنويم، باز جزؤ اصول دين نيست و هم‌چنان از فروع مي‌باشد. چرا كه اصول را عقلا مي‌توان به صورت مستقيم اثبات كرد، اما فروع، لزوما مستقيما با عقل قابل اثبات نيست و در بسياري از موارد اصلا عقل ابزار مناسب تشخيص صحت و سقم آن نيست.
در اين جا بايد گفت كه اگر با مراجعه به روايت، حكمي براي ما ثابت شد، بايد به آن عمل كرد و همان براي ما كافي است و بين فروعات و يقينات و واجبات، تعارضي نيست و فروعات نيز مي‌تواند از يقينات و واجبات باشد؛ بلكه هست.
اما آيا كسي كه عربي نمي‌داند، مي‌تواند ادعا كند كه روايت و منظور آن را فهميده است؟ كسي كه علم رجال و حديث و تعارض نمي‌داند، مي‌تواند از صحّت صدور حديث از سوي معصوم و سنديّت آن اطمينان يابد؟
اگر هم كسي اين علوم را بداند، حرفي نيست، چرا كه او در درجه‌ي اجتهاد است و تقليد بر وي حرام است.
اميد است كه با منطق و بدون پيروي از هواي نفس، به مسايل بنگريم و همواره رضاي خدا و نيل به بندگي او را سرلوحه‌ي زندگي خود قرار دهيم.

موفّق باشيد
احسان نيك‌آيين

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن روي اين لينک کليک کنيد.

  • دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2008  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

9 مهر / 30 سپتامبر / 29 رمضان

Mobin_s2004@yahoo.com
9 مهر ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
سالروز سومين جنگ اسكندر با ايران

سومين جنگ اسكندر مقدوني با ايران سي ام سپتامبر سال 331 پيش از ميلاد در Gaugamela واقع درمنطقه اربلا ( اربيل ـ كردستان امروز عراق ) روي داد كه در اين جنگ هم ايران به دليل ضعف فرماندهي و وجود اختلاف ميان سران خاندان هخامنشي و سوء مديريت داريوش سوم ـ شاه وقت ـ موفق نبود .
 داريوش سوم پس از نخستين جنگ، فرصت كافي براي آماده كردن ارتش داشت ، زيرا اسكندر به مصر رفته بود .
«تاريخ» شكست ايران را به پاي غفلت و عدم كفايت داريوش سوم نوشته است .

 

اندوه شاه اسماعيل صفوي از تصرف بحرين به دست پرتغالي ها و تصميمي را که به اجرا درآورد

شاه اسماعيل صفوي كه پس از گذشت پنج سال هنوز در اندوه شكست چالدران بود سي ام سپتامبر 1519 از تصرف بحرين توسط پرتغالي ها آگاه شد ، و اين خبر ناگوار براندوه او افزود ، زيرا به سبب نداشتن نيروي دريايي و اسلحه آتشين نمي توانست كاري انجام دهد .
     وي همان روز پس از آزمايش خوشنويسان داوطلب كار در دفتر اختصاصي و مردود كردن آنان ، مقامات كشوري و لشكري را به مذاكره فوري براي رسيدگي به دست اندازي هاي مكرر پرتغاليها به جزاير ايران در خليج فارس فراخواند . در اين جلسه قرار شد كه يك بودجه محرمانه در اختيار افراد محلي قرار داده شود كه پرتغالي ها را در جزاير متصرفي راحت نگذارند تا بعدا راهي براي اخراج آنان به دست آيد. شاه اسماعيل سپس عزم سفر نخجوان كرد.
     شهاب مرواريدخوشنويس ويژه تحرير نامه هاي شاه اسماعيل نزديك به سه سال پيش از اين فوت شده بود و در اين مدت ؛ خوشنويس ديگري كه بتواند نظر شاه را جلب كند تا جاي او را در دفتر اختصاصي بگيرد يافت نشده بود ، زيرا شاه اسماعيل شخصا از خوشنويسهاي داوطلب امتحان بعمل مي آورد.

 

کاهش ارزش برابري پاوند با ريال، چرا؟

در اين روز در سال 1310 ، دولت وقت ارزش برابري پاوند انگليسي را از 90 ريال به 68 ريال پايين آورد و با اين عمل در آمد مختصر خزانه ايران از نفت هم تقليل يافت. در همين روز در سال 1319 نرخ پاوند به 140 ريال و دلار به 35 ريال افزايش داده شد. ارزش دلار در نيمه دهه 1330 به هفتاد ريال بالا برده شد كه تا سال 1357 در همين نرخ باقي بود.

 

آغاز عمليات مسلم بن عقيل با رمز يا اَباالفضل العباس

9 مهر 1361 - ارتش جمهوري اسلامي ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با همكاري بكديگرعمليات مسلم بن عقيل را با رمز يا اَباالفضل العباس آغازكردند. اين عمليات درمنطقه غرب سومار و ارتفاعات مشرف بر مَندَلي اجراشد. هدف ازاجراي عمليات مسلم بن عقيل آزادسازي ارتفاعات مشرف برمندلي، و پاسگاههاي مرزي ايران بود كه با موفقيّت به پايان رسيد. درعمليات مسلم بن عقيل بيش از4000تن از افراد دشمن كشته يا زخمي شدند و صدها تن به اسارت نيروهاي اسلام درآمدند.

 

روز همبستگي با کودکان فلسطيني

9 مهر 1374 - روز همبستگي با کودکان

Mobin_s2004@yahoo.com
30 سپتامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
سفرنامه اي كه به استعمار شرق كمك بسيار كرد

اورنگ زيب

نخستين چاپ سفرنامه « جميلي چاره ري » به زبان لاتين در باره شرق به ويژه هند سي ام سپتامبر سال 1697 در ناپل انتشار يافت . « چاره ري » كه يك پزشك بود ضمن سفر خود به شرق در مارس 1695 در هند با اورنگ زيب امپراتورمغولي (گوركاني) اين كشور ملاقات كرده بود .« چاره ري » در باره دربار اورنگ زيب و سازمانهاي اداري او نوشته است: ارتش نيم ميليوني اورنگ زيب ديگر آن مغولهايي نيستند كه خاورميانه و اروپا را تصرف كردند. آنان عده اي خوشگذران ، شيك پوش ، راحت طلب و شكم گنده هستند كه تنها هنرشان سوار شدن بر اسبهاي زيبا و رژه رفتن از برابر امپراتور و شاد كردن اوست . اين ارتش نيم ميليوني برابر ده هزار سرباز واقعي استعداد جنگيدن ندارد. «پارسي» زبان دربار امپراتور هند است و مكاتبات دولتي با آن انجام مي شود . امپراتور كه عِرق هندي ندارد تلاش نكرده است تا يكي از چندين زبان هندي را جانشين پارسي كند . دستگاه اداري امپراتوري فاسد است و انجام هر كاري را با دادن رشوه مي توان از كاركنان دولت خواست . مقامات همه دروغ مي گويند و چاپلوس هستند . حسابداران امپراتور دو نوع دفتر محاسبات دارند كه يكي از انها خصوصي است و در ان حسابها را به خطي مي نويسند كه خواندنش كار هركس نيست وطبق تحقيق من ، آن خطوط همانا عدد نويسي ايران در دوره ساسانيان است كه پارسيان مهاجر آن را براي خود محفوظ داشته اند. معماران و مباشران امپراتور از مردم اصفهان هستند كه در هوش معروفند و كارگاههاي اسلحه سازي امپراتور توسط صنعتگران دعوت شده از شيراز و كرمان اداره مي شود و اخيرا عده اي را هم از يزد آورده اند تا كار جمع آوري مالياتها را به آنان بسپارند و....
    به نوشته برخي از مورخان، مفاد همين سفرنامه كه بعدا به زبانهاي مختلف انتشار يافته است، اروپاييان را تشويق به استعمار هند كرد . دكتر«چاره ري» براي يافتن داروهاي گياهي به شرق رفته بود.

 

سوء استفاده از دمکراسي

مجله تلويزيوني شبكه« سي. بي. اس.» در برنامه يكشنبه شب خود (28 سپتامبر 2003 ) گزارش مصور «مايك والس » گزارشگر كهنسال را پخش كرد كه نشان مي داد برخي شوراهاي شهرها در آمريكا از دمكراسي سوء استفاده مي كنند . طبق قانون « اميننت دومين Eminent Domain » شهرداري ها با تصويب شوراها مي توانند املاك مردم را به منظور استفاده عمومي مثلا تعريض خيابان ، ساختن راه و بيمارستان و مدرسه خريداري كنند و مالك كه بهاي عادله ملك خود را دريافت خواهد داشت حق اعتراض ندارد. لكن طبق گزارش مك والس، در ماههاي اخير در شماري از شهرها ديده شده كه شورا ها دستور خريد خانه هاي مردم را داده و سپس اين املاك را به شركتهاي بزرگ براي آپارتمان و برجسازي فرخته اند! .
    والس در چند شهر با معترضين به اين عمل مصاحبه كرده و يكي از آنان كه « جيم ساليت » از شهر« ليك وود» ايالت اهايو است گفته است كه خانه اش را كه در كنار درياچه قرار گرفته و 38 سال در آن زندگي مي كند تخليه نخواهد كرد ، مگر اين كه آن را بر سر وي و زنش خراب كنند.انسان به دنيا نيامده است كه زور تحمل كند و ....
    اظهارات مصاحبه شوندگان نشان مي دهد كه اشكال كار از آنجاست كه اشتياق مردم به مشاركت در انتخابات كم شده و كساني با آراء كم انتخاب مي شوند كه دمكراسي را به آساني زير پاي مي گذارند و چنين مسائلي به وجود مي آيد و ....

برخي ديگر از رويدادهاي 30 سپتامبر

  • 1452:   درست يك سال پيش از پايان قرون وسطا ، نخستين كتاب با دستگاه چاپ «يوهان گوتنبرگ» به چاپ رسيد.

  • 1630:   نخستين مهاجر انگليسي در پليموت ماساچوست امريكا به دار زده شد.

  • 1846:   در اين روز برا ي نخستين بار از« اتر ether» جهت بيهوش كردن بيمار، پيش از عمل جراحي ، استفاده شد و دكتر مورتن دندانپزشك در دفتر خود در شهر بوستون آمريکا با استفاده از اتر دندان بيمار خود را كشيد تا احساس درد نكند.

  • 1938:   سر انجام در چنين روزي هرچهار قدرت اروپايي وقت اعلاميه اي را امضاء كردند كه طبق آن دست هيتلر باز گذارده شده بود كه اگر دولت پراگ از تسليم « سودتنلند » به آلمان خودداري ورزد بتواند با توسل به نيروي مسلح آن را بگيرد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    29 رمضان هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     وقوع غزوه حنين

    29 رمضان 8 - غزوه حنين در حوالى مكه به وقوع پيوست. پس از آنكه لشكر اسلام به دستور رسول اكرم (ص) مكه را فتح كرد و آن شهر را از دست مشركان خارج ساخت, گروهى از قبايل اطراف مكه به منظور مقابله با لشكر اسلام متحد شدند. خبر اجتماع اين قبايل به رسول خدا (ص) رسيد و آن بزرگوار براى درهم شكستن مقاومت مشركان, سپاهى تجهيز كرد و به سوى حنين حركت فرمود. در اين نبرد ابتدا مسلمين شكست خورده و روى به هزيمت نهادند اما با تدبير و تلاش رسول اكرم (ص) و ياران وفادارش همچون على (ع), بار ديگر فراريان برگشتند و طى نبردى سهمگين, دشمنان را شكست دادند. بعد از شكست دشمن, غنايم بسيار زيادى نصيب سپاه اسلام شد. پس از اين پيروزى, سپاه اسلام براى تعقيب دشمنان به سوى طائف حركت كرد.

    از اعمال شب آخر ماه رمضان , غسل , زيارت امام حسين (ع) و خواندن دعاهاي وداع بويژه دعاي چهل و پنجم صحيفه سجاديه است.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    18
    28

    اهواز

    24
    38

    تبريز

    14
    24

    شيراز

    13
    31

    مشهد

    12
    27

    بندرعباس

    27
    34

    کرمان

    13
    32

    اصفهان

    16
    32

    يزد

    19
    33

    کرمانشاه

    11
    27

    اراک

    12
    27

    رشت

    19
    21

    دبی

    30
    35


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1413 تومان
    965 تومان
    1800 تومان
    905 تومان
    257 تومان
    265 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    238000 تومان
    106000 تومان
    54000 تومان
    208000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان صبح : 04:33
    طلوع خورشيد : 05:58
    اذان ظهر : 11:54
    غروب خورشيد : 17:49
    اذان مغرب : 18:09
    نيمه شب شرعي : 23:11
     

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    DigitalArts
    ماه سپتامبر

    جديدترين شماره از ماهنامه
    DigitalArts

    تاریخ انتشار: سپتامبر 2008
    تعداد صفحات مجله: 86
    حجم فایل: 36 مگابايت


    لينک دانلود مستقيم

    رمز فايل: www.mobin-group.com

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.



     

     

     

     

     

     

    Ãتکنولوژي روزانه

    E200 Eco محصول جدید سامسونگ دوست دار محیط زیست است 

    تا حالا فکر کردید که کره زمین با این همه موبایل و لپ تاپ و وسائل الکترونیکی متفاوت چی کار باید بکنه؟! ظاهرا که تحمل می کند! اما خوب است بدانید که دیر یا زود ممکن است اتفاقی نا گوار برای محیط زیستی که پر می شود با انواع ضایعات غیر قابل بازگشت به خاک رخ دهد.همین بحران بود که بالاخره شرکت سامسونگ دست به کار شد و  اولین گوشی موبایل خود را با مدلE200 Eco با شعار دوستی با محیط زیست ساخت. شاید امکانات  یا کیفیت این گوشی چندان جدید نباشد اما جداره آن با تمامی گوشی های مو جود در دستانمان فرق دارد.
    تا کنون جداره خارجی تمامی گوشی های موبایل از جنس پلی کربنات که یکی از فراورده های مواد نفتیست ساخته میشد. این ماده نه تنها قابلیت بازگشت به چرخه طبیعت را نداشت بلکه میزان قابل توجهی از گاز دی اکسید کربن را وارد جو میکرد و این مسئله به مرور زمان باعث بر هم خوردن تعادل چرخه زیست محیطی خواهد شد. اما با خلاقیت شرکت سامسونگ قرار است در این مدل برای ساخت جداره خارجی آن از ماده ای به عنوانbio-plastic استفاده شود. این ماده یکی از مشتقات الیاف گیاهیست که به راحتی در طبیعت تجزیه می شود. قسمت اعظم این ماده از الیاف ذرت گرفته می شود و قادر است تا 2.16 تن در کاهش تصاعد گاز دی اکسید کربن در جو نقش داشته باشد.تلاش سامسونگ بر آن بوده تا حتی الامکان سایر وسایل مورد استفاده در این سری از قطعات قابل بازیافت انتخاب شود. همین نکته می تواند نویدی از قیمت پایینی برای این محصول بدهد. قرار است از ماه سپتامبر 2008 نمونه های این محصول را در مغازه های کشور های اروپایی ملاقات کنیم.
    اطلاعات بیشتر

    محققين انگلیسی به يک روبات
    مغز بیولوژیکی بخشيدند

    به نظر می رسد محققان دانشگاه شهر ريدينگ انگلستان، مصرانه به دنبال کسب عنوان «دانشمندان ديوانه سال» هستند. زیرا آنها ادعا کرده اند که ربات تکامل يافته ای دارند که توسط یک مغز بیولوژیکی! کنترل می شود. در واقع اين یک فیلم علمي-تخیلی نيست که شما را به شگفتی وا دارد (هر چند که خیلی شبيه ان به نظر مي رسد)، در حقیقت اين مغز از 300 هزار نورون تشکيل شده است که از کورتکس عصبي جنین موش جدا شده اند. این مغز در بر گیرنده تعدادي آرایه الکترود چندکاره است که به صورت 60 الکترود مجتمع شده اند و وظیفه شان انتقال سيگنال های توليدي سلولهای مغزي به ربات و برگشت این سيگنال ها است که در مجموع باعث کنترل ربات مي شود. طبق برنامه محققين، قدم بعدی مطالعات، کار با ربات در مراحل مختلف یادگیری است، تا بدانند که چگونه حافظه در مغز شکل می گيرد و اطلاعات خاص چگونه در مغز ذخیره مي شوند. هدف اين مطالعات دست یافتن به دانش و شناخت بیشتر در خصوص بيماري هایی از قبل پارکينسون، آلزایمر و دیگر آسيب های مغزي است.

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    از بينهايت کوچک تا بينهايت بزرگ
    بررسي تئوري نسبيت انيشتن


    نويسنده: مسعود بينش
     

    معرفی کتاب:
    آلبرت انيشتن در سال 1879 ميلادي در شهر اولم آلمان متولد شد. از همان ابتدا تفاوت هايي در فکر و رفتار اين کودک با بقيه همسالان خود نمايان بود. مشغله ذهني او از سن ۱۰ سالگي به طور جدي، مطالعه درباره جهان عظيم بود. در 17 سالگي دبيرستان را به پايان رساند و در دانشگاه زوريخ پذيرفته و چهار سال بعد در رشته فيزيک فارغ التحصيل شد. در اين اثنا ازدواج کرد و در سال 1901، پس از فراغت از تحصيل، شهروند سوئيس شد و مدتي بيکار بود و دنبال کار مي گشت. يکسال بعد با مساعدت مارسل گراسمن، در اداره ثبت اختراعات سوئيس در برن، به يک شغل دفتري مشغول شد، اما او همواره غرق در ارقام و اعداد و معادلاتي بود که در ذهن خود داشت.
    در سال 1905 پنج مقاله (Paper) نوشت و با كمروئي، يکي از آنها را به رئيس اداره ثبت اختراعات سوئيس داد و گفت خوشحال مي شوم اگر شما جايي براي درج اين مقاله در مجله خود مي داشتيد. اين مقاله چند صفحه اي که در شماره 17 مجله سالنامه فيزيک (Annalen der physik) منتشر شد او را به سرعت به يکي از مشهورترين دانشمندان جهان تبديل کرد. 17 سال بعد جايزه نوبل به دليل انتشار همين مقاله در زمينه پديده فتوالکتريک به او تعلق گرفت. مقاله بعد "تئوري حرکت براوني" بود که او با استفاده از فيزيک کلاسيک و روش مستقيم ثابت کرد که ماده داراي ساختار اتمي است. مقاله ديگر، "الکتروديناميک اجسام متحرک" بود که در آن به تحليل عميق مفهوم فضا و زمان پرداخت و تئوري نسبيت خاص را پايه ريزي کرد. چند ماه بعد نيز هم ارزي ماده و انرژي را در فرمول معروف E = mc2 ارائه داد. مقاله ديگر، "نظريه کوانتمي بودن نور" براساس تعميم فرض ماکس پلانک در مورد کوانتينره بودن تابش جسم سياه بود. با اين کار او راه را براي تثبيت نظريه دوگانه موج ـ ذره در مورد نور هموار کرد. پس از آن بود که کرسي استادي دانشگاه زوريخ و سپس برلين به او پيشنهاد شد. سال 1911 که اولين کنفرانس جهاني فيزيک در بروکسل برگزار شد از او به عنوان جوانترين فيزيکدان دعوت به عمل آمد. در آستانه جنگ جهاني اول، او در دانشگاه برلين به دنبال تکميل مطالعات و نظرات خود در مورد تعميم تئوري نسبيت خاص با دخالت دادن موضوع گرانش بود. ۱۰ سال پس از ارائه تئوري نسبت خاص، در سال 1915 نظريه "نسبت عام" را ارائه داد. جالب است که بدليل عجيب بودن نظرات او و عمق خلاقانه تئوري نسبت خاص و عام، درکي صحيح و کامل از نظرات او در خواص و عوام وجود نداشت.
    در سال 1927، در پنجمين کنفرانس جهاني فيزيک حضور يافت و در زمينه مکانيک کوانتم مباحث زيادي با نيلز بور داشت. از سال 1928 ايده خود را در مورد " تئوري ميدان واحد" آغاز کرد و تا آخر عمر روي آن کار کرد، گرچه هيچگاه موفق به ارائه آن نشد.
    نوشتار حاضر به بررسی تکاپوهای علمی انیشتین و تئوري نسبيت انيشتن وی می پردازد.
    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:
    - زيست نامه
    - فيزيک نيوتني
    - انقلاب کوانتم
    - جدال فکري فيزيک قديم و جديد
    - تئوري نسبيت خاص
    - پيش بيني کاربردهاي فتوسل و ليزر
    - اهميت سرعت نور
    - تاثير حرکت در زمان
    - همزماني وقايع
    - تاثير حرکت بر جرم
    - هم ارزي جرم و انرژي
    - ثروتمند خسيس
    - نسبيت عام
    - فضاي چهاربعدي
    - انحنا فضا
    - قانون تنبلي کيهاني
    - نفي تاثير از راه دور
    - کندشدن ارتعاش اتم ها
    - شاره کيهاني
    - فضاي بيکران و متناهي
    - مفروضات فلسفي فيزيک کلاسيک و مدرن
    - پايه هاي پوزيتيويسم
    - مکتب کپنهاکي
    - مخالفين مکتب کپنهاکي
    - اصل عدم قطعيت هايزنبرگ
    - اصل مکمليت بور
    - فيزيک و فلسفه
    - درک صحيح از نسبيت
    - مفهوم پردازي علم و بايدهاي دين
    به دنبال تئوري واحد


    دانلود کتاب:
    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)
    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

     

     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    هفت ‌آسمان مجاز فرهنگ و هنر (38)

    جلال سمیعی

    در هفته‌ای که گذشت، ما در مجامع بین‌المللی بر حیثیت خود تاکید کردیم و توانستیم بار دیگر در آمریکای جهانخوار از نبود آزادی در آن کشور بی‌پدر حرف بزنیم؛ خبرهای فرهنگی و هنری مجاز این هفته را مرور می‌کنیم و پناه می‌گیریم.


    یکم: یک تله‌فیلم، نماینده‌ی ایران در اسکار
    فیلم سینمایی تلویزیونی «بختک»، به‌عنوان نماینده‌ی ایران در رقابت بین‌المللی اسکار برگزیده شد. پس از بررسی نامزدهای سینمایی برای تعیین نماینده‌ی ایران، هیات بررسی آثار به این نتیجه رسید که با توجه به سادگی ساختاری و خسرو شکیبایی و مفاهیم عمیقی که این تله‌فیلم در خود دارد و مثل بقیه‌ی فیلم‌ها از مصیبت و بدبختی در ایران حرفی نمی‌زند، بهتر است نماینده‌ی ایران همین فیلم باشد تا از شکیبایی در سطح بین‌الملل هم تجلیل شود. شبکه‌ی یکم سیما که تهیه‌کننده‌ی این فیلم است، هنوز حتی خبر را اعلام نکرده، چه برسد به این که موضعی هم داشته باشد.


    دوم: نکن!
    مجموعه‌ی تلویزیونی «بزنگاه» که هر شب پس از افطار و در راستای مبارزه با اعتیاد و مقوله‌ی زشت مخلوط کردن گچ با آرد نانوایی پخش می‌شود، به‌زودی به‌ عربی و ترکی هم دوبله خواهد شد تا در شبکه‌های بین‌المللی ایران هم پخش شود؛ این مجموعه در بخش‌های پایانی خود با کارگردانی و بازیگری سیدجواد هاشمی روبه‌رو خواهد شد. تا پیش از ایام احیا، فردی موسوم به رضا عطاران ادعای هدایت این مجموعه را داشت، که جمع‌آوری شد.


    سوم: صرفه‌جویی
    یکی از روزنامه‌نگاران مملکت پیشنهاد کرده است که نوشتن فیلمنامه‌ی سریال‌های مناسبتی در تلویزیون را به فراخوان بگذارند و برای طرح‌های برگزیده هم جایزه بدهند. پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح، که شورای نظارت سازمان آن را اجرا خواهد کرد، ظرح تجمیع سریال‌های مناسبتی شروع می‌شود و بر اساس آن همه‌ی شبکه‌ها فقط یک سریال ارزشی را در ساعات مختلف پخش می‌کنند.


    چهارم: ورود قاتل و روزنامه‌نگار ممنوع
    با افشاگری به‌هنگام روزنامه‌ی‌ کیهان از وضعیت اسفبار سرویس اجتماعی روزنامه‌ی خورشید، دبیر بی‌تربیت این سرویس و نیروهای وی کنار کشیدند، تا به‌زودی خورشید دوم بدون نگرانی و در فضایی سالم طلوع کند. یکی از نیروهای سابق سرویس اجتماعی، با اعلام این خبر افزود: «این که ما نان نداریم بخوریم، مهم نیست. ما عادت داریم. وی سپس از روزنامه‌ی ایران هم اخراج شد و خود را دار زد.»


    پنجم: سارا روی فرش قرمز
    با نمایش فیلم‌های «کدو قلقله‌زن» و «شهر موش‌ها»، سینما آزادی میزبان کودکان هم می‌شود. تحلیلگران مسائل سینما معتقدند ابتکارهایی از این دست، می‌تواند مشت محکمی به دهان پیکسار و دیزنی و دی‌وی‌دی بزند و خانواده‌ی سینما را از نگرانی برهاند؛ یکی از مسؤولان امر هم از برگزاری شوی اسلامی سارا و دارا در حاشیه‌ی این اکران‌ها خبر داد.


    ششم: به‌زودی در این مکان حلیم فروخته خواهد شد
    سینما قیام در تهران به‌زودی تغییر کاربری می‌دهد و به مکانی تجاری تبدیل می‌شود. بخندید.


    هفتم: قطبی پایان‌خدمت ندارد
    دوست گرامی، آقای عادل فردوسی‌پور؛ ای‌میل غم‌بار شما را خواندیم. احتمالا با اجرای مصوبه‌ی جدید فدراسیون، دوربین‌های برنامه‌‌ی «نود» نمی‌توانند به ورزشگاه‌ها راه پیدا کنند و شما بی‌کار خواهید شد. مجله روزانه نمی‌داند برای شما چه کاری پیدا کند، اما بهتر است با آقا علی دایی آشتی کنید و در تیم ملی کاری پیدا کنید. ظاهرا هیات همراه تیم آن‌قدر پربار هست که برای شما شغلی باشد. سلام ما را به آقا مایلی‌کهن برسانید.
     

     

     

     

     

     

     

     Ãدانستنيهاي روزانه

    خانه و خانواده، موفقيت، بهداشت، علم و زندگي، جامعه


    از یک عاشق خیانتکار
    چگونه انتقام بگیریم؟

    «در نمایشنامه کلاسیک مده‌آ نوشته اوریپید، وقتی که از خیانت همسر خود با خبر می‌شود، فرزندانش را می‌کشد، آنها را تکه تکه می‌کند، در غذا می‌ریزد و به خورد همسرش می‌دهد.»
    این اولین انتقام یک زن از یک مرد خیانت‌پیشه در ادبیات نمایشی جهان است که در آثار دیگر مکررا تکرار می‌شود. اما با ورود تفکر بشر به عصر روشنگری و شکهای دکارتی و اصالت پیدا کردن تجربه، عمل جای خود را به نوعی ذهنی‌گرایی صرف می‌دهد، آنگونه که هملت وقتی از خیانت مادرش نسبت به پدرش خبردار می‌شود توان هیچ عملی را ندارد. او شک می‌کند، در شک خود شک می‌کند و این بازی تا آنجا پیش می‌رود که خود او هلاک می‌شود.
    تاریخ پیش می‌رود و ذهنی‌گرایی همچنان تشدید می‌شود تا آنجا که به قول فوکو، واژه و چیز (شی) یکدیگر را گم می‌کنند. به نظر او دیگر برای نامیدن یک مفهوم هیچ واژه‌ای وجود ندارد. بشر گرفتار نوعی از هم گسیختگی می‌شود و دیگر نه انتقام و نه خیانت در گفتمان پست مدرن معنایی ندارد.
    اما در عصر پست مدرن(!) خیانت هم می‌شود و من در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنم و در بین جوانان بسیار بسیار زیاد هم خیانت کردن و هم مورد خیانت واقع شدن را می‌بینم.
    حالا چه باید کرد؟ اگر کسی در رابطه‌اش با ما خیانت کرد چه باید بکنیم؟
    ۱) اگر به شما خیانت شود بی‌شک ایراد از شماست؛ به این معنا که شما نظرباز خوبی نیستید.
    ۲) گیریم که به شما خیانت شود؛ شما حق انتقام گرفتن دارید، اما اگر ببخشایید بهتر است. چرا که هر انتقامی بی‌شک به خود شما هم حجمی از انرژی منفی وارد خواهد کرد.
    ۳) حالا گیریم که نخواهید ببخشید و بخواهید انتقام بگیرید. چه روشی باید اتخاذ کرد؟ به نظر من به شیوه مده‌آ عمل کنید. نه، تعجب نکنید. منظورم این نیست که فرزندان (احتمالی‌تان!) را بکشید و به خورد یار سابق بدهید؛ بلکه منظورم این است که بر اساس مفهوم عمل مده‌آ عمل کنید:
    از بین بردن فرزند و خوراندن آن به شوهر نمادی است از بازگشت به اصل و ریشه‌های سنتی و تجدید نظر در آن مفاهیم. فرزندان حاصل از همراهی جنسی جیسون و مده‌آ حاصل یک هوس هستند، آنها نمادی از نوعی هوس زودگذرند که باید پاک شود و بازگشت به تعادل تنها از طریق از بین بردن هوس ممکن است. اساسا در تفکر یونان باستان فرزند نماد نوعی شهوت‌رانی و قدرت‌طلبی است (درست و غلط آن پای خودشان). اوریپید در این نمایشنامه خود به شکل نمادین راه بازگشت به تعادل را از بین بردن هوس و بازتاباندن هوس به سوی دیگری است به این معنا که هوس عاشق خیانت پیشه را از بین ببرید و آن را به خود او بازگردانید. هر چند این درام با نقدهای عده‌ای از فلاسفه از جمله ارسطو و کانت روبرو شد، اما بعدها از جمله ریشه‌های ظهور مکتب فلسفی هنری رومانتی‌سیسم شد. به طور کلی تمام عاشق‌پیشه‌های تاریخ ادبیات، فرهنگ و هنر و اندیشه از شیللر و گوته بگیرید تا معاصرین، همه و همه به نوعی از تفکر اوریپیدی وام گرفته‌اند؛ به این معنا می‌توان گفت همه عاشقان دنیا بر این باور درست هستند که:
    «عشق را باید از هوس پالوده کرد» به این معنا برای انتقام گرفتن از هر خیانت پیشه‌ای هم باید از هوس دور شد و پرهیزگاری پیشه کرد.
     

     

     

     

     

     

    Ãپاسخ به پرسش هاي شما

    zahra4066@yahoo.com

    ارتباط علي(ع) با خضر نبي
    و شاهان جن


     

    سوال:
    آيا ارتباط علي (عليه السّلام) با خضر نبي و شاهان جن واقعيت دارد؟
     

    پاسخ:
    علي ـ عليه السّلام ـ همان گونه كه براي جوامع بشري شناخته شده است، براي طايفة جن نيز شناخته شده است. چنان كه شيخ مفيد نقل كرده است: رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ به اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ مأموريت داد تا با گروهي از كفار جن جنگ كند، و علي ـ عليه السّلام ـ با آنها در وادي وغر جنگ نموده و عده‌اي را مسلمان كرد.[1]
    مقام و فضايل اميرالمومنين ـ عليه السّلام ـ بسيار برتر است. او بعد از رسول خدا برترين انسان هستي است، قطعاً خضر ـ عليه السّلام ـ به حضور اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ كراراً رسيده است. چنان كه در منابع معتبر نقل شده است.[2]
    بر اساس روايات متعدد خضر ـ عليه السّلام ـ يك بار در «مسجدالنبي» به حضور علي ـ عليه السّلام ـ رسيده و يك بار در «نخيله» كه از امير المؤمنين(ع) سؤالاتي از آينده دنيا پرسيده است و علي ـ عليه السّلام ـ از او از گذشته دنيا پرسيده است. يك بار هنگام ارتحال رسول خدا (ص) با اهل بيت تسليت گفته است و در مسجد كوفه نيز خضر بارها به حضور علي رسيده و...[3]
    شيخ مفيدو ديگران خبر آمدن حاكم جنّ را به حضور اميرالمؤمنين با سند معتبري آورده‌اند و بيان مي كند كه: همانگونه كه حكومت و ولايت امير المؤمنين براي مسلمانان بوده است، براي جنها نيز چنين ولايتي بوده است.[4]
    مرحوم شيخ مفيد حضور حاكم جن در محضر امير المؤمنين را يكي از واقعيات انكارناپذير مي‌شمارد و درباره كساني كه اين خبر را منكر هستند، لفظ جاهل و نادان را استعمال مي‌كند. چون بنابر نص قرآن جنها به پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ ايمان آوردند. اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ در بين آنها نماينده و وكيلي داشته است كه به حضورش مي‌رسيدند و درباره مشكلات خود سؤال مي‌نمودند و آنها بيش از انسانها علي ـ عليه السّلام ـ را دوست مي‌دارند.[5]

    معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
    1. جن و دانستنيهايي درباره جن، ابوعلي خدا كرمي.
    2. جن و شياطن.
    3. بحارالانوار، علامه مجلسي.

    ------------------------------------------
    [1] . مفيد، الارشاد، قم، جامعه مدرسين،چ اول، 1413، ج 1، ص 339؛ و علامه مجلسي، بحار الانوار، تهران، اسلاميه، چ سوم، 62، ج 39، ص 175.
    [2] . مفيد، امالي، قم، مدرسين، چ سوم، 1415، ص 92.
    [3] . علامه مجلسي، بحار الانوار، تهران، اسلاميه، چ دوم، 1363، ج 39، ص 130 الي 135.
    [4] . مفيد، الارشاد، پيشين، ج 1، ص 349؛ و مجلسي، پيشين، ص 178.
    [5] . ر.ك: مجلسي، بحار، پيشين، ص 249؛ و محمدحسين رخ شاد، در محضر علامه طباطبايي، پاسخ و پرسشها، قم، نهاوندي، 1380، ص 45.
     

     

     

     

     

     

    Ãمقاله روزانه

    نکات سودمند برای کار با اینترنت


     

    با رعایت نکات و ترفندهای زیر، جستجوی بسیار راحت تر و سریعتری در هنگام کار با اینترنت خواهید داشت.


    ● باز کردن لینک ها در صفحات جدید
    با نگه داشتن کلید shift هنگام کلیک بر روی یک پیوند یا لینک (مقصود همان کلمات یا عباراتی است که عموما آبی رنگ هستند و "کرزر" با رفتن بر روی آنها، به "دست" تبدیل می شود) و یا راست کلیک کردن بر روی آن و انتخاب گزینه Open in new window پیوند مربوطه در یک صفحه جدید باز می شود. این کار به سرعت جستجوهای شما کمک شایانی می کند. شما برای باز کردن لینک ها در پنجره های جدید، محدودیت دارید. اگر تعداد زیادی پنجره باز شود ممکن است باعث "هنگ" کردن برنامه مرورگرتان شود. بنابراین بطور همزمان، حدود ۱۰ تا ۱۵ پنجره بیشتر باز نکنید.


    ● خطوط و حروف به هم ریخته
    این مشکل بیشتر در سایت های فارسی دیده می شود. در روی صفحه حاوی متن، کلیک راست موس را فشار دهید، از صفحه باز شده، در قسمت encoding گزینه UTF۸ را امتحان کنید.
    درصورت برطرف نشدن مشکل در قسمت encoding گزینه های دارای کلمه Arabic را امتحان نمایید.
    اگر در دو روش ذکر شده اشکال برطرف نشد،‌ ببینید (احتمالا در صفحه اول سایت) آیا صفحه فارسی با قلم خاصی نوشته شده که از شما خواسته شده که : "ابتدا قلم ما را نصب کنید"؟ در اینصورت مجبور هستید ابتدا آن فونت را به شکل زیر نصب کنید:
    ۱) فونت را دانلود کنید.
    ۲) در پنجره control panel روی fonts دوبار کلیک کنید تا پنجره مورد نظر باز شود.
    ۳) گزینه Install new font را از منوی File همان پنجره Fonts انتخاب کنید.
    ۴) مسیر فونت مورد نظر را از پنجره های لیست Folders، Drives همان پنجره مشخص کنید. سپس فونت شما در پنجره کوچک list of fonts ظاهر می شود.
    ۵) حال آن را انتخاب و ok بزنید تا فونت مورد نظر روی سیستم نصب شود. پس از این با زدن refresh صفحه وب مورد نظر،‌ می توانید آن را به راحتی بخوانید. ولی اگر باز مشکل داشتید، روی صفحه وب، ‌کلیک راست کنید و در encoding گزینه User defined را انتخاب کنید. قاعدتا" با refresh کردن باید بتوانید صفحه را بخوانید.
    (خوشبختانه با ورود ویندوز ۹۸ و به بعد این مشکل تا حد زیادی رفع شده است)


    ● نحوه دیدن فایل های Flash و PDF
    بسیاری از صفحات و فایل ها در اینترنت به این دو صورت می باشند.
    برای دیدن فایل های پویا یا Flash که به swf ختم می شوند به برنامه Macromedia Flash Player احتیاج است.
    برای دیدن فایل های متنی PDF نیز که به .pdf ختم می شوند باید از برنامه Adobe Acrobat Reader استفاده کنید.


    ● مواجهه با سایت های شلوغ و گیج کننده
    اگر وارد صفحه اول یک سایت شلوغ که دارای تعداد زیادی لینک، انواع جعبه ها و کادرهای مختلف در نقاط مختلف صفحه می باشد، شدید، بجای صرف زمان زیاد برای درک صفحه، سریعا به بالا یا به سمت چپ صفحه نگاه کنید، ببینید آیا کلیدی به نام site map دارد یا خیر، اگر چنین کلیدی موجود بود با زدن آن به صفحه ای می روید که در آن تمام لینک های موجود در سایت بصورت فهرست آورده شده است. با خواندن آن می توانید سریعا بفهمید، در سایت چه صفحاتی با چه موضوعاتی موجود است.
    به دنبال یک کلمه در یک صفحه می گردم، چه کاری باید انجام بدهم؟
    گاهی وارد یک صفحه ای می شویم که پر از مطالب مختلف است. می خواهیم ببینیم توی این صفحه راجع به مثلا" ایران صحبتی شده یا خیر، به عبارت دیگر آیا در این صفحه کلمه "ایران" آمده است یا خیر.
    کافیست در مرورگر IE ( یعنی Internet explorer ) کلید View و سپس گزینه Find را انتخاب کنیم. و یا از کلید های میانبر Ctrl + F استفاده کنیم. در صفحه ای که باز می شود کلمه IRAN را تایپ کنید، و کلید Find را فشار دهید. اگر این کلمه در صفحه موجود باشد آن کلمه در وسط صفحه آورده شده و های لایت می شود. با فشردن مکرر کلید Find دیگر کلمات مورد جستجو در صفحه آورده می شود.


    ● افزایش سرعت برقراری ارتباط یا Log-in شدن
    البته این ترفند فقط مختص ویندوز ۹۸ می باشد. برای حصول اطمینان از اینکه ارتباط شما در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد مراحل زیر را طی کنید:
    در My Computer پوشه Dial-up Networking را باز کنید. روی کانکشن مورد نظر خود راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید. زبانه Server Types را انتخاب کنید و مطمئن شوید که گزینه Log on to network غیر فعال باشد و در کادر Allowed Network Protocols فقط TCP/IP انتخاب شده باشد.


    ● معرفی فرایندهای اصلی
    با تایپ آدرس صفحه وبی که در نظر دارید در قسمت Address Bar و زدن Enter و یا دکمه Go به آن صفحه دستیابی خواهید داشت.
    - دکمه stop فرآیند بارگزاری صفحه را متوقف می کند.
    - دکمه refresh یا کلید F۵ کار بارگزاری صفحات را از نو شروع می کند.
    - دکمه Back صفحات باز شده در صفحه پیش رو را به قبل می برد.
    - دکمه Favorites صفحه را به لیست علاقمندی های شما اضافه می کند. به این صورت که در منوی Favorites با کلیک بر گزینه Add To Favorites و با ایجاد یک فولدر و انتخاب نام مناسب این صفحه به مجموعه علاقمندی های شما اضافه می شود.


    ● کلیدهای میانبر
    - اگر پس از وارد کردن یک کلمه در نوار آدرس ( Address Bar ) از کلیدهای Ctrl + Enter استفاده کنید، عبارت http://www و .com به اول و آخر آن اضافه می شود.
    - با Ctrl + N می توانید یک صفحه جدید باز کنید.


    ● راهنمای جستجو در اینترنت
    در دنیای اینترنت به سادگی می توانید به مطالب و علاقمندی های خود دستیابی داشته باشید. برای جستجوی مطالب در اینترنت احتیاج به یک موتور جستجو می باشد که ما قویترین و در عین حال ساده ترین موتور جستجوی اینترنتی یعنی گوگل به آدرس http://www.google.com را پیشنهاد می کنیم.


    ● جستجوی اساسی
    برای جستجو در گوگل باید کلیدواژه مورد نظر خود را در کادر جستجو وارد کنید و دکمه Enter را بزنید ( یا برروی دکمه Search کلیک کنید ) تا صفحاتی که آن کلیدواژه در آن ها وجود دارد و یا صفحاتی که به آن موضوع مرتبط می شود بدست آیند. مثلا اگر کلمه music را در کادر جستجو وارد کنید مهمترین سایت ها و صفحاتی که در زمینه موسیقی وجود دارند به ترتیب اهمیت و پر مخاطب بودن آن ها فهرست می شوند.
    دقت داشته باشید که گوگل به طور خودکار از جستجوی کلمات بسیار رایج مثل a ، for و how صرف نظر می کند. همچنین نوشتن کلمات با حروف بزرگ یا کوچک با یکدیگر فرقی نمی کنند.


    ● جستجوی ترکیبی
    اگر به دنبال صفحاتی هستید که دارای چند کلمه هستند جستجو به شیوه های زیر است:
    اگر دو یا چند کلمه را با ۱ کاراکتر فاصله از هم تایپ کنید، گوگل معمولاً صفحاتی را می آورد که ترجیحاً همه آن ها با هم در یک صفحه باشند و ترجیحات بعدی این است که این کلمات را با فراوانی بیشتر کلمات به فهرست نتایج وارد نماید.
    اگر به دنبال صفحاتی هستید که حتماً ۲ یا چند کلمه همزمان و با هم در یک جا باشند بین کلمات از + استفاده کنید. به این صورت که بین کلمات با یک کاراکتر فاصله از کلمه قبل از + استفاده کنید. مثلا" اگر دنبال صفحاتی هستید که در آن ها هم music و هم classic با شد باید عبارت music +classic را در کادر جستجو وارد نمایید.
    اگر قصد جستجوی یک عبارت خاص را دارید باید این عبارت در دابل کوتیشن یعنی "" قرار بگیرد. مثلاً اگر می خواهید عبارت classic music را جستجو کنید این عنوان به صورت "classic music" خواهد بود.
     

     

     
       
     
     
     
       
       
     


     
     
     
     
    __._,_.___

    Jaraaghe Group 

    ****************************************

    BARAYE OZVIAT DAR GROUP BIA IN ADDRESS :
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    BAD PAINE SAFHE DOKMEYE JOIN RO BEZAN

    ****************************************
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    -------------------------------------------
    more info : www.jaraghe.ir/join




    Your email settings: Individual Email|Traditional
    Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
    Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
    Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

    __,_._,___

    Blog Archive